سایر منابع:
سایر خبرها
شطرنج بی شاه
ملی در مواقع بحرانی بیش از مداخله احتمالی اش باشد. ارتش و پلیس عربستان ساختاری مزدورمحور و سست عنصر دارند بنابراین در صورت شورش ها یا حملات تروریستی جدی نظیر آنچه داعش در عراق و سوریه ترتیب داد کارآیی لازم را ندارند. به همین دلیل عدم واکنش عمدی گارد ملی به یک شورش هماهنگ- فرضا از سوی قبیله بزرگ عُتَیبه در شمال و مرکز که سال گذشته با ابوبکر البغدادی بیعت کرده بودند یا قبایل اصالتا یمنی جنوب- می
پاسخ روحانی به شبکه آمریکایی درباره احتمال دیدار یا تماس با اوباما
خلیج فارس: رییس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکا اشتباهات فراوانی در قبال ایران داشته که باید این اشتباهات را جبران کند ، تصریح کرد: مردم ایران به سیاستهای دولت آمریکا اعتماد نداشته و ندارند لذا برای رسیدن به اعتماد نیازمند زمان طولانی هستیم، اما اجرای دقیق تعهدات بر مبنای توافق هسته ای می تواند حرکت در مسیر اعتماد را تقویت کند. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی'سی بی اس' آمریکا که یکشنبه شب در پربیننده ترین ساعات روز تعطیل در آمریکا به روی آنتن رفت، همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی اش با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت که ما برنامه ای برای این دیدار نداریم و فکر می کنم خیلی قدم های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن گفت و گوی 'استیو کرافت' مجری برنامه '60 دقیقه' شبکه تلویزیونی CBSآمریکا با رییس جمهوری چنین است: مقدمه رییس جمهوری: از این فرصتی که پیش آمده تا راجع به موضوعاتی که در شرایط فعلی جهان هم برای منطقه ما و هم برای کل جهان اهمیت دارد، گفت و گو کنیم، خوشحالم. فکر می کنم صلح، امنیت و ثبات مهم ترین اهدافی است که همگان خواهان آن هستند و زمینه ای برای پیشرفت و توسعه خواهد بود که به نفع همه بشریت است. در ابتدای مذاکرات به نقل از جنابعالی اعلام شد که این قدم اول و مهم برای بهبود روابط دو کشور است. آن زمان خیلی خوشبین نبودید که این مذاکرات موفقیت آمیز باشد، اما به توافق رسیدید، اکنون نظرتان چیست؟ توافق بسیار سختی بود، پیچ و خم های بسیار زیادی داشت. در مذاکراتی که نمایندگان 7 کشور با هم، راجع به مسایلی که برای دو طرف بسیار اهمیت دارد صحبت می کنند، پیش بینی اینکه آیا مذاکرات در نهایت به توفیق دست پیدا می کند یا نه،خیلی آسان نیست اما من هیچ وقت نسبت به مذاکرات بدبین نبودم و همیشه می گفتم که خوش بینی شاید زیاد نباشد اما بدبینی هم درست نیست و باید همه تلاش خود را برای دستیابی به موفقیت، بکار بگیریم. اولین گام موفقی که در توافق موقت ژنو برداشتیم، معنایش این بود که این راه گرچه سخت است، اما راه درستی است و می تواند ما را به اهدافمان برساند. امروز خوشحالم که قدم های بسیار مهمی در این زمینه برداشته ایم و در حال برداشتن گام های نهایی هستیم. با این توافق به چه چیزی دست پیدا کردید؟ خود توافق بسیار مهم بود. آنهم در یک مسأله بسیار مهمی ، یک طرف توافق یعنی ایران کاری را انجام می داد و آن را برای توسعه خودش لازم می دانست و طرف دیگر نسبت به همان اقدام بدبین بود و احساس می کرد که ممکن است تهدیدی برای صلح و امنیت باشد. بنابراین، فاصله بین دو طرف بسیار زیاد بود. خود به دست آمدن تفاهم و توافق یعنی یک موفقیت بزرگ برای دو طرف. آنچه ما به دست آوردیم در واقع اهدافی بود که از روز اول آن را دنبال می کردیم و آن اینکه بتوانیم بدون مشکل فعالیت هسته ای صلح آمیز خود را داشته باشیم. تحریم ها برداشته شود و قطعنامه های ظالمانه ای که علیه ایران بوده، لغو شوند. همانطور که مستحضر هستید در داخل امریکا حزب جمهوریخواه و متحد آمریکا یعنی اسراییل، به این توافق حمله کردند و اسراییل این توافق را یک اشتباه تاریخی خواند. آیا شما متعجب شدید که چنین بحث های داغ و تند و تیزی درخصوص این توافق در آمریکا انجام شده است؟ قابل پیش بینی بود که یک مسأله به این مهمی نمی تواند بدون مخالف باشد اما بعضی از تعبیرات ممکن است مطرح شود که ناخوشایند باشند و شما را متعجب کند. به هر حال عده ای مخالف بودند و هنوز هم مخالف هستند، بعضی ها شاید به دلیل اینکه نمی خواستند حزب رقیبشان در آمریکا پیروز شود، بعضی ها هم دلایل دیگری برای مخالفت داشتند. اصولاً مخالفین توافق منطقشان قوی نبود. دلیلش این است که کشورهایی که به این توافق نظر مثبت دارند، اکثریت قاطع کشورهای جهان هستند و مخالفین به یک رژیم و عده ای در آمریکا محدود شده است. البته در میان کشورها هم ممکن است بعضی از دسته جات و احزاب، مخالف آن باشند، اما دولت های جهان همه با هم به این توافق خوش آمد گفتند. مخالفین گفتند که آمریکا خیلی مصالحه کرده و از ایران چیز خاصی نگرفته، آمریکا قرار است تحریم ها را بردارد و 15 سال محدودیت روی برنامه های هسته ای ایران باقی بماند و بعد از آن ایران آزاد است تا یک بمب اتمی بسازد و آن موقع منابع بیشتری در مقایسه با امروز خواهد داشت. نظرتان در این خصوص چییست؟ و فکر می کنید این سخنان دقیق است و ایران چه چیزی از دست داده و چه امتیازاتی برای رسیدن به این توافق داده است؟ اگر کشوری می خواست با امکانات فنی که دارد به بمب اتم دست پیدا کند این توافق،توافق بسیار بدی برای آن کشور بود چرا که این توافق از همه طرف برای رسیدن به بمب اتم محدودیت هایی را به وجود می آورد. اما اگر کشوری از ابتدا به دنبال فناوری صلح آمیز بوده، هیچ ضرری نکرده است. ما می خواستیم این اتهام نادرست که ایران دنبال سلاح اتمی است، زدوده و برطرف شود و همه دنیا بفهمند که تصمیم و هدف ایران یک فعالیت صلح آمیز است. به نظر من روشن است کشوری که ان پی تی را می پذیرد و عضو پادمان است و درهای خود را روی بازرسین باز کرده، دنبال سلاح اتمی نیست و از آن بالاتر ایران در سال های 2003 تا 2005 به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد. ساخت سلاح اتمی با عضویت در پادمان و پروتکل، هیچ معنایی نخواهد داشت. بنابراین روشن است که ما در این توافق محدودیت هایی برای یک دوره زمانی پذیرفتیم، به دلیل اینکه اعتماد بیشتری در منطقه و جهان بوجود بیاید. ما در این قدمی که برداشتیم، ضرر نخواهیم کرد. چون ما به فعالیت خودمان در تحقیق و توسعه ادامه می دهیم، اصل غنی سازی در ایران از طرف جهان پذیرفته شده، قطعنامه هایی که علیه ما بوده لغو شده و تحریم ها نیز برداشته می شود. بنابراین در مجموع این توافق یک توافق برد – برد است. هم به نفع ماست و هم به نفع کشورهایی که با ما مذاکره کردند. ایجاد اعتماد بین دو کشوری که مدت ها با هم دشمن بوده اند دشوار است. شما چطور می خواهید ذهنیت مردم آمریکا را بویژه با توجه به گزارش های آژانس بین المللی درباره ایران، تغییر دهید؟ بین ایران و آمریکا اعتمادی وجود نداشته و امروز هم وجود ندارد و این مسأله روشنی است. مردم ایران به سیاست های دولت آمریکا اعتمادی ندارند و به اعمال و اقدامات دولت آمریکا در سال های طولانی گذشته معترض هستند و در آمریکا هم برخی ممکن است نسبت به ایران اعتماد کامل نداشته باشند. اما نسبت به موردی که شما مطرح کردید، به هر حال آژانس بازرسی های فراوانی را از سال 2003 تا 2005 انجام داد، مخصوصاً از زمانی که در سال 2003 ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفت و قبول کرد. بعد از صدها ساعت بازرسی و گزارش های متعدد، در قطعنامه شورای حکام در نوامبر 2004 به صراحت آمد که فعالیت ایران هیچگونه انحرافی نداشته و آنچه مهم است اینکه کشوری از مسیر صلح آمیز خودش منحرف نشده باشد، ولو اینکه آژانس ایراداتی را نسبت به فعالیت آن کشور داشته باشد. اما نهایت امر مهم بود که آژانس گفت که هیچگونه انحرافی دیده نشده است. در تمام گزارشات آژانس در طول 12 سال گذشته ،همواره آژانس گفته در سایت های اعلام شده هیچگونه انحرافی را مشاهده نکرده است. این همه گزارش آژانس باید برای افرادی که بی طرف هستند کاملاً اعتمادآفرین باشد.اگر دولتی یا کشوری می خواست دنبال سلاح اتمی برود راه های دیگری برای این کار وجود داشت. ضمن اینکه ایران کشوری است که در طول 200 سال گذشته سابقه تجاوز به هیچ کشوری را ندارد و ایران خود قربانی سلاح کشتار جمعی و شیمیایی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2011 اعلام کرده که ایران آزمایشاتی با مواد انفجاری با قدرت بالا داشته واین نشان داد که گویا برنامه ایران در سال 2003 کاملا صلح آمیز نبوده است؟ ایران با آژانس توافق کردند که این ابهام را به حل و فصل نهایی برسانند. آژانس سوالاتی در این زمینه دارد که ما در حال گفتگو با آژانس برای پاسخ به این سوالات هستیم. در ایران هم توافق،مخالفان خاص خودش را دارد. نظر شما درخصوص این مخالفت ها چیست و آیا تشابهی بین مخالفت هایی که در ایران و آمریکا انجام می شود، می بینید؟ تشابه وجود دارد. به هر حال در آمریکا عده ای با این توافق مخالف هستند و در ایران هم این توافق مخالفانی دارد و این طبیعی است. چرا که مخالفان همیشه حداکثر را نگاه می کنند حال آنکه در یک توافق هیچ طرف به حداکثر نمی رسد. همواره باید دو طرف از آن حداکثر یک مقدار کوتاه بیایند تا به توافق برسند. بنابراین هر کسی که دنبال حداکثر نتیجه است، می بیند کشورش به آن حداکثر نرسیده و اعتراض می کند. اما مهم نتیجه این توافق است. نتیجه این توافق به نفع همه و به نفع دو طرف است. به دلیل اینکه درباره یک موضوع بسیار پیچیده و حساس توانستیم پای میز مذاکره به تفاهم و توافق برسیم و بتوانیم جلوی سوء ظن ها را بگیریم و اولین گام را در مسیر اعتماد برداریم. البته برای دستیابی به اعتماد بین ایران و آمریکا، نیاز به زمان طولانی و فراوانی وجود دارد تا دو کشور به اعتماد برسند. اما مهم این است که از یک نقطه ای شروع کنیم و این نقطه، نقطه ای بوده که ما آغاز کردیم. در اجرای دقیق این توافق می توانیم قدم های بیشتری را برای اعتماد برداریم. برخی از مخالفین توافق در ایران نهادهای قدرتمند هستند، برای مثال سپاه پاسداران با این توافق مخالفت کرده است. شما با این مخالفان چطور کنار می آیید؟ ما همه در کشور یک چارچوب دموکراتیک را پذیرفته و قبول کرده ایم. هر نهادی طبق قانون اساسی اختیاراتی دارد و با آن اختیارات پیش خواهد رفت. زمانی که نهادهای مسئول در ایران توافق را بپذیرند، همه تسلیم آن نهادها خواهند بود. اما قبل از آنکه در یک موضوعی، نهاد مربوطه تصمیم نهایی را بگیرد، روشن است که عده ای مخالف و عده ای موافق خواهند بود و نظرات خودشان را اعلام می کنند اما در نهایت بعد از آنکه توافق مورد تأیید نهادهای مسئول قرار گرفت همه تسلیم آن خواهند بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به آن توافقی که مورد تأیید نهادهای مسوول قرار بگیرد، احترام خواهد گذاشت. رهبر جمهوری اسلامی ایران از این مذاکرات حمایت کرد اما این توافق بخصوص را مورد حمایت قرار نداده اند؟ اصل مذاکرات را مقام معظم رهبری تأیید کردند. بارها هم گفتند که من مذاکرات را قبول دارم که دو طرف با هم مذاکره کنند. توافق موقت ژنو با موافقت ایشان اجرا شد. امروز هم تصمیم نهایی را نسبت به این توافق به نهادهای مسئول واگذار کرده اند. بنابراین آن زمانی که نهادهای مسئول در تصمیم نهایی خودشان این توافق را بپذیرند، معنایش آن است که مقام معظم رهبری هم آن را قبول دارند و تأیید خواهند کرد. آیت الله خامنه ای گفتند که این توافق باید بسیار دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و از مجلس خواسته اند که این کار را انجام دهد. به نظر شما امکان دارد که مجلس ایران این توافق را رد کند؟ مجلس فعلاً در کمیسیون ویژه ای که برای این کار تشکیل داده است، این توافق را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین یک نهاد مهم دیگر به نام شورای عالی امنیت ملی این توافق را مورد رسیدگی و بررسی قرار می دهد و این 2 نهاد نظرات خودشان را اعلام خواهند کرد. مهم این است که هر 2 نهاد در این تصمیم گیری طبق قانون و در چارچوب مقرراتی که دارند بررسی این توافق را ادامه بدهند. به نظر من هر دو نهاد در هفته های پیش رو به تصمیم نهایی خواهند رسید. فکر می کنید این تصمیم، تصمیمی مثبت برای توافق خواهد بود؟ به هر حال اکثریت مردم ما در نظرسنجی ها نسبت به این توافق نظر مثبت دارند و معمولاً نهادهایی مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی از نظرات عموم مردم فاصله ندارند و در همان مسیر حرکت می کنند. فکر می کنید که این توافق وتو شود؟ ما سیستمی به نام وتو به آن صورتی که شما در کنگره آمریکا دارید، نداریم. به هر حال شورای عالی امنیت ملی و یا مجلس شورای اسلامی یک چیزی را بررسی، رد و یا تصویب می کنند. مجلس شورای اسلامی موضوعی را مورد بررسی قرار می دهد و با رأی گیری معلوم می شود نظر نهایی اش چیست. به نظر می رسد در پارلمان مباحث بسیار داغی مطرح خواهد شد و فکر می کنید احتمال دارد که مجلس شورای اسلامی این توافق را رد کند؟ هر احتمالی وجود دارد اما به اعتقاد من منطق آنهایی که موافق توافق هستند، منطقی بسیار قوی است. در هفته های گذشته هر دوطرف این موفقیت ها را زیر سوال برده اند و از زمانی که این توافق انجام شده، شعار مرگ بر امریکا و اسراییل سر داده می شود و آیت الله خامنه ای هم هنوز آمریکا را شیطان بزرگ خطاب می کند. آیا به نظر شما امریکا هنوز شیطان بزرگ است؟ تخاصمی بین ایران و آمریکا از زمان دولت مصدق تا امروز وجود داشته که مدت زمان بسیار مدیدی است. این اختلاف، فاصله و بی اعتمادی به زودی از بین نخواهد رفت. مهم این است که ما به کدام سمت قدم برمی داریم؛ به سمت تشدید این تخاصم و یا به سمت کاهش این تخاصم. دولت من از ابتدا اعلام کرده که می خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و با کشورهایی که تنش و تخاصم بوده، می خواهیم این تنش و تخاصم را کاهش دهیم. من فکر می کنم ما اولین قدم ها را برای کاهش این تخاصم برداشته ایم. فکر می کنید که آمریکا شیطان بزرگ است؟ شیطان در اصطلاح دینی ما به آن قدرتی گفته می شود که دیگری را فریب می دهد و حرف هایش حرف های دقیق و منطبق با واقعیت نیست. آنچه می توانم بگویم آمریکا نسبت به ایران اشتباهات فراوانی در گذشته داشته که باید این اشتباهات را جبران کند. سخت است برای بسیاری از امریکایی ها که اوباما توافقی را با ایران به عنوان کشوری امضا کرده که شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل سر می دهد. شما چطور توضیح می دهید و آیا این ها به خاطر مسایل داخلی در ایران است و آمریکایی ها باید چگونه این شعارها را تفسیر کنند؟ این شعاری که داده می شود، شعار علیه مردم آمریکا نیست، مردم ما به مردم آمریکا احترام می گذارند. مردم ایران در پی جنگ با هیچ کشوری نیستند، اما در عین حال اگر سیاست های دولت آمریکا علیه منافع مردم بوده ، طبیعی است که ملت ما در برابر این مسأله حساسیت به خرج دهند. در انقلاب اسلامی که مردم علیه شاه قیام کردند، آمریکا به شدت از شاه حمایت کرد و تا آخرین لحظات می خواست شاه را حفظ کند و حتی می خواست شرایطی پیش بیاید که شاه را برگرداند. در جنگ هشت ساله آمریکایی ها مخصوصاً در سال های آخر جنگ از صدام حمایت کردند. مردم اینها را فراموش نمی کنند و از یاد نمی برند. ما نمی توانیم گذشته را فراموش کنیم اما در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد. منطق ما این است که اگر با کشور و یا دولتی در دورانی هرچند طولانی تخاصم داشتیم، می توانیم برای آینده بهتر فکر و برنامه ریزی کنیم. من فکر می کنم این مذاکرات بین ایران و آمریکا و 5 کشور دیگر بسیار مهم بود و تفاهم و توافقی که انجام گرفت معنایش این بود که ما قادریم مسایل مهم را با مذاکره و با منطق حل و فصل کنیم. مرگ بر آمریکا یک مفهوم ساده است و جای هیچ تفسیری به جا نمی گذارد و شعاری آشتی جویانه نیست. فکر می کنید روزی برسد که در نتیجه این توافق، چنین شعارهایی داده نشود؟ من اگر بخواهم به تاریخ همین سی و چند سال بعد از انقلاب اسلامی اشاره کنم، در یک دورانی بود که شعار مرگ بر آمریکا خیلی شدید بود، در سال های اول انقلاب یعنی سال 1979 و سال 1980. بعد در یک دورانی این شعار کمرنگ شد و دو مرتبه این شعار در یک مقطعی شروع شد. این معنایش این است که همه چیز وابسته به خود آمریکاست، اگر آمریکا تخاصم را کنار بگذارد و اگر حسن نیت را آغاز کند و اگر گذشته را جبران کند، شرایط آینده میان ایران و آمریکا عوض خواهد شد. ایران و آمریکا توافقی برای برداشته شدن تحریم ها امضا کرده اند. اثر این توافق را در آینده چگونه می بینید؟ هنوز که عمل نشده. فعلاً باید مسأله از کنگره عبور کند و تمام شود تا مسأله رفع تحریم ها شروع شود. البته شما می دانید تحریم ها فقط در زمینه هسته ای برداشته می شود. آمریکا یی ها تحریم های دیگری دارند که آن تحریم ها باقی می ماند. ما کلاً با تحریم مخالف هستیم. تحریم راه درستی نیست. تحریم زبان تهدید و فشار است، اگر این زبان را کنار بگذاریم و با زبان احترام با هم صحبت کنیم آن وقت شرایط حتماً عوض خواهد شد. یک سری موانع وجود دارد و اختلافاتی باقی خواهد ماند که آیا ایران به آژانس اجازه بازررسی از مکان های حساس را می دهد؟ شما فکر می کنید ایران و آمریکا به این توافق تا چه اندازه متعهد هستند؟ به هر حال دو طرف که در طول 2 سال مذاکره و چانه زنی کردند و روی کلمه به کلمه و خط به خط این توافق با هم بحث کردند و بعد از 2 سال مذاکره شبانه روزی به توافق رسیدند، معنایش این است که اراده سیاسی دارند که این توافق را اجرایی و عملیاتی کنند. من از طرف ایران می توانم بگویم که ما هر تعهدی را که در تاریخ گذشته امضا و اعلام کرده ایم، نسبت به آن پایبند بوده ایم. حتی در قراردادهای اقتصادی مان شما اگر نگاه کنید با هر کشوری اگر قراردادی داشتیم ما آن قرارداد را اجرا کرده ایم. در سایر معاهدات بین المللی و بین دو کشور، ما پایبند به قرارداد خودمان بوده ایم، در این توافق هم اینچنین خواهد بود. ایران به این توافق و به تعهدات خود عمل خواهد کرد و با آژانس در چارچوب پادمان و بعدها در چارچوب پروتکل الحاقی عمل خواهد کرد و آژانس در چارچوب معاهدات بین المللی می تواند در ایران بازرسی های خود را انجام دهد. مخالفت هایی در هر دو طرف وجود دارد و احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد و حتی جمهوری خواهان گفته اند که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع خواهد شد. آیا این باعث خواهد شد که توافق شکسته شود و ایران آمادگی دارد همچنان در مسیر توافق باقی بماند؟ توافق دو طرف دارد. ما به همه بندهای این توافق متعهد هستیم تا زمانی که طرف مقابل ما هم متعهد باشد و به توافق عمل کند. اگر بخواهد توافق توسط طرف مقابل شکسته شود، طبیعی است که توافق یکطرفه معنا و مفهومی نخواهد داشت. تا زمانی که آمریکا و سایر طرف قراردادهای ما یعنی 5 کشور دیگر متعهد باشند به این قرارداد ما هم به این قرارداد متعهد خواهیم بود. شکستن این توافق به نفع کسی نیست و به ضرر همه خواهد بود و ادامه این توافق به نفع همه است. آیا ممکن است که این توافق از سوی آمریکا به خطر بیفتد ولی نه ضرورتا سایر کشورها؟ اگر همه ما به منافع مشترکمان فکر کنیم چه در آمریکا و ایران و چه در سایر کشورهای دیگر معنایش این است که باید به این توافق احترام بگذاریم. این توافق به سادگی به دست نیامده این توافق با تلاش ها و شجاعت فراوان از سوی دو طرف به دست آمده و این توافق را نباید از دست بدهیم اما به هر حال در دنیای سیاست هر احتمالی وجود دارد. ما خودمان را برای انواع احتمالات آماده کردیم، البته بعد از اجرای این توافق هر مقدار روابط ما با کشورهای مختلف در بخش های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قوی تر شود، احتمال شکسته شدن این توافق به همان نسبت ضعیف تر خواهد شد. ما باید در ماه های اولیه مراقبت بیشتری بکنیم و اگر از ماه های اولیه عبور کنیم به نظرم پایه های این توافق روز به روز محکم تر خواهد شد. فکر می کنید که سطح اعتماد بین ایران و آمریکا به خاطر این توافق بهبود پیدا کرده است؟ در حال حاضر دو طرف یک قدم به پیش گذاشته ایم. دو طرف موارد مورد اختلاف را مطرح کردیم، موارد بی اعتمادی در زمینه مسأله هسته ای را به گفتگو گذاشتیم و در نهایت روی یک متنی به تفاهم و توافق رسیدیم. این به معنای برداشتن یک گام بزرگ است. فکر می کنید این گام سطح اعتماد را بهبود بخشیده است؟ نسبت به قبل بهتر شده اما معنایش این نیست که همه اختلافاتی که داریم حل شده باشد و یا همه بی اعتمادی ها برطرف شده باشد. در یک موضوع و در یک مسأله ما توانستیم بر مشکل فائق شویم. یک سری مباحثی در داخل و خارج ایران و آمریکا هست که توافق هسته ای می تواند کاتالیزوری باشد برای همکاری مشترک بین دو کشور. یکی از این زمینه ها مبارزه با داعش است و هم ایران و هم آمریکا این گروه را مرگبار می دانند. فکر می کنید فضایی برای همکاری یا رایزنی در این زمینه و مبارزه با داعش وجود دارد؟ خیلی زمینه ها وجود دارد که در آن زمینه ها ممکن است اهداف مشترک یا منافع مشترک وجود داشته باشد. اما مهم این است که در همین توافق هسته ای ما در مقام عمل ببینیم دو طرف چگونه عمل خواهند کرد، نحوه عمل ایران و آمریکا نشان خواهد داد که ما در اجرای موضوعی که به تفاهم و توافق رسیدیم تا چه حد جدی و پایبند هستیم. البته زمینه های دیگری در آینده وجود خواهد داشت، مهم این است که در این قدم اول بتوانیم جای پایمان را محکم بکنیم و دقیقاً به این توافق به خوبی عمل کنیم، به خوبی عمل شدن به این توافق فضای جدیدی را بوجود خواهد آورد. گفتید که تمایل دارید با هر کشور درخصوص پایان خونریزی های سوریه صحبت کنید. فکر می کنید یک راه حل عملی برای بحران سوریه چیست؟ در یک کشوری که بخش بزرگی از این کشور توسط تروریست ها اشغال شده و در داخل این کشور خونریزی جریان دارد، میلیون ها نفر از مردم این کشور آواره شد ه اند، چطور امکان پذیر است با تروریست ها بجنگیم بدون اینکه از دولت آن کشور پشتیبانی و به آن کمک کنیم. آیا امکان پذیر است که ما دولت آن کشور را تضعیف بکنیم و همزمان بگوییم ما با تروریست ها می جنگیم؟! هر مقدار ارتش و دولت سوریه تضعیف شود، معنایش این است که زمینه پیش روی برای گروه های تروریستی و از جمله داعش فراهم شده است. بنابراین این متضاد و متناقض است که از یک طرف بگوییم با گروه های تروریستی مخالفیم و از طرف دیگر بگوییم دولت فعلی هم نباید بماند. مگر بدون اینکه آن دولت بماند ما می توانیم با تروریست ها مبارزه کنیم. البته بعد از اینکه با تروریسم مبارزه شد و یک فضای امنی بوجود آمد، آن وقت زمان آن است که بگوییم درباره قانون اساسی و یا حکومت آینده بحث و صحبت شود و گروه های موافق و مخالف پای میز مذاکره بنشینند. اما در شرایط خونریزی و در شرایط اشغال کشور چه راهی وجود دارد؟ آنهایی که می گویند ما می خواهیم داعش را از بین ببریم و حکومت سوریه را تضعیف کنیم، نادانسته و یا دانسته حرف های متضاد و متناقض به زبان جاری می کنند. شما در کمپین انتخاباتی خود گفتید که می خواهید درها را به روی ایران باز کنید، تحریم ها را لغو کنید، آبادانی و رفاه به ایران بیاورید و ایران را به جایگاه خود برسانید. اما به نظر بخشی از وعده های شما تحقق پیدا نکرده است مثل آزادی بیان و آزادی دو رهبر اپوزیسیون که مدتی است در حصر هستند و یا دسترسی های بیشتر به اینترنت. فکر می کنید این پیروزی شما باعث خواهد شد که بتوانید دستور کاری خود را به جلو ببرید؟ من فکر می کنم در زمان دو ساله ای که از دولت من گذشته، نسبت به وعده هایی که دادم تا حد زیادی موفق بود ه ام و به آن وعده ها عمل کرده ام. البته معنایش این نیست که به صد درصد آنچه گفته ام عمل شده اما در همه زمینه ها قدم های مثبتی برداشته شده است. امروز ما در روابط با کشورهای دیگر فضای نویی را احساس می کنیم. ما با دولت های مختلف با کشورهای مختلف روابط نزدیک تری پیدا کرده ایم و علاقمند هستیم با سایر کشورهایی هم که روابط ما صمیمی نیست به سمت روابط بهتر حرکت بکنیم. در زمینه مسایل سیاسی و اجتماعی نیز امروز فضای دانشگاه های ما نسبت به دو سال پیش به مراتب آزادتر، بهتر و با نشاط تر است در مناسبت های مختلف در دانشگاه ها، جلسات مختلف، اجتماعات بزرگ به پا می شود، احزاب مختلف، تفکرات مختلف نطق های خودشان را ایراد می کنند و حرف های خودشان را می زنند. در روزنامه ها و رسانه ها آزادی بیشتری نسبت به گذشته احساس می شود و همین طور ما در زمینه فضای مجازی و اینترنت امروز پهنای باند ما نسبت به دو سال پیش، بیش از 3 برابر شده است. بنابراین فضا کاملاً نسبت به گذشته تغییر کرده. البته برخی از امور است که در اختیار دولت نیست در اختیار قوه قضاییه است، قوه قضائیه ما طبق قانون اساسی مستقل است اما در عین حال مواردی را که دولت بتواند کاری را انجام دهد، در آن زمینه در حد امکانات و اختیارات قانونی خودش اقدام خواهد کرد. برخی کسانی که تابعیت دو گانه دارند مثل جیسون رضاییان در زندان هستند. بسیاری مخالف این قضیه هستند. گویا صحبت هایی هم برای تبادل زندانیان بوده. شما در این ارتباط اظهار نظری می کنید؟ به طور کلی می توانم بگویم راجع به مسایل انسانی ما باید خارج از بحث های سیاسی قدم برداریم، به نفع همه آنهایی که امروز در زندان هستند و یا تحت تعقیب هستند تا جایی که امکان پذیر باشد. ایرانیانی که در آمریکا در زندان هستند، ایرانیانی داریم که تحت تعقیب هستند، بیشتر آنها هم به اتهام اینکه تحریم را دور زدند و شما می دانید که ما از اول تحریم را غلط و نادرست می دانستیم و تشویق می کردیم همه را که تحریم را دور بزنند. چون کار را کار غلط و ضد انسانی می دانستیم. بنابراین همه آن زندانیان را بی گناه می دانیم و زندانی کردن آنان را نادرست می دانیم. ما تلاش خودمان را از لحاظ انسانی و در حد توان انجام می دهیم. انتظار داریم که دولت آمریکا هم تلاش خودش را برای آزادی زندانیان انجام دهد. شما از تبادل زندانیان حمایت می کنید؟ من خیلی این کلمه تبادل را نمی پسندم. ولی باید از لحاظ انسانی اگر می توانیم قدمی برداریم. طرف آمریکایی هم باید قدم خودش را بردارد. هتل های شما مملو از اروپایی هایی است که بدنبال تجارت با ایران پس از لغو تحریم ها هستند. آینده ایران را چگونه می بینید؟ آیا به نظرتان سرمایه گذاران آمریکایی هم باید به ایران چشم بدوزند؟ چرا که نه. آنها هم می توانند به ایران بیایند. به نظر من این فضایی که وجود دارد که آمریکایی ها در ایران سرمایه و تکنولوژی خودشان را نیاورند، نادرست است. فضای ایران برای هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها و هم دیگران باز است برای اینکه به ایران بیایند و بتوانیم با هم فعالیت های اقتصادی داشته باشیم. البته ما امروز بیشتر به دنبال سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی هستیم تا تجارت. همین طور که می دانید گروه های فراوان از کشورهای مختلف اروپایی به ایران آمده اند و در حال حاضر هم گروه هایی در ایران هستند. آمریکایی ها هم می توانند برای سرمایه گذاری و تبادل تکنولوژی به ایران بیایند و اتفاقاً یکی از راه هایی که آن بی اعتمادی کاهش پیدا کند تقویت روابط اقتصادی مخصوصاً بین بخش های خصوصی است. می دانید که ما در ایران اقتصاد را قدم به قدم به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار می کنیم، بخش خصوصی ما و بخش خصوصی آمریکا اگر با هم در سرمایه گذاری و فناوری تبادل داشته باشند، می تواند فضا را مناسب کند و اتفاقاً توافق هسته ای ما را هم پایدارتر می کند. هر مقدار این روابط، روابط نزدیک تری باشد حتی در بخش توریسم. اگر مردم آمریکا به ایران بیایند برای دیدن آثار باستانی و طبیعت و مردم ایران هم به آمریکا بروند برای دیدن آمریکا، این می تواند دیوار بی اعتمادی را کوتاه و شرایط را برای آینده بهتر کند. آیا قصد دارید با رییس جمهوری اوباما در نیویورک آمریکا ملاقات کنید؟ ما برنامه ای برای این کار نداریم. فکر می کنم خیلی قدم های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسیم. تماس تلفنی چطور؟ نیازی نبوده که تلفنی با یکدیگر صحبت کنیم. یکبار نیاز بود که آقای اوباما تماس گرفتند و تلفنی با هم صحبت کردیم. دوباره نمی خواهید این کار را انجام دهید؟ آیا احتمالش هست که ملاقاتی باشد؟ مهم این است که ما باید برای اجرای این توافق بسیار مهم تلاش کنیم و باید اقداماتی که به نفع منافع دو طرف است، انجام دهیم. اگر ما گام های مثبتی را برداریم، شرایط برای آینده عوض خواهد شد. خیلی ممنون از وقتی که به این مصاحبه اختصاص دادید. خیلی متشکر. ...
هفت بحران مهم خاورمیانه
عربی پژمرد: از آنجا که سال 2013 یک کودتا عبدالفتاح سیسی ژنرال سابق را به قدرت رساند. دستاوردهای دموکراتیک شکننده این کشور کاملا برعکس شد. مخالفان جمع آوری و ناپدید و روزنامه نگاران زندانی شدند. اکنون این کشور با بحران امنیتی در صحرای سینا روبه رو است؛ جایی که عناصر داعش حضور دارند.
روزنامه های انگلیس: سه شنبه 31 شهریورماه
** روزنامه ایندیپندنت: - گزارش در مورد کوبانی - تلاش کردهای سوریه برای تصرف آخرین مناطق تحت کنترل داعش در مجاور مرز ترکیه - مهاجرت پزشکان سیستم بهداشت عمومی انگلیس به خارج - کامرون متهم به اجرای سیاست تبدیل لیبی به یک عراق دیگر شد ** روزنامه گاردین : - افشاگری لرد اشکرافت در مورد کامرون - رسوایی شرکت فولکس واگن در مورد میزان آلایندگی خودروهایش می تواند به سایر شرکت های خودروساز تسری یابد
آوارگی باید از میان برود!
است... به او گفتم چه خطراتی در راهشان است، اما پدر و پسر گفتند در آنجا بعد از چند سال تابعیت می گیرند. او مانع فرزند خود نمی شد، هرچند تأیید می کرد همسرش -مادر همین جوان نجار- دارد از نگرانی دیوانه می شود. این روزها عکس ها و گزارش های تلویزیونی روزهای اخیر از هجوم ناگهانی و پایان ناپذیر آوارگان سوریه که گروهی عراقی، افغان و شمار کمتری هم ایرانی در میانشان است، در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود
عصر جنگ های امپریالیستی
گسترش یافته اند و شدت آنها افزایش پیدا کرده است. متحدان ناتو، آمریکا، ترکیه و اتحادیه اروپا علنا از طریق حملات هوایی و واحدهای زمینی سوریه را مورد حمله قرار داده اند. هواپیماها بخش شمالی این کشور ویران شده را اشغال کرده و چیزی را به وجود آورده اند که رژیم اردوغان آن را یک منطقه حائل می نامد؛ منطقه ای که ساکنان و روستاهای آن پاکسازی شده اند. دولت ترکیه به بهانه مبارزه با گروه
40 هزارشیعه مناطق فوعه و کفریا درآستانه مرگ حتمی
بر اساس گزارش های رسیده حدود 7 میلیون آواره در داخل سوریه و 4 میلیون آواره خارج از سوریه هستند و تاکنون به کشورهای لبنان، ترکیه و اردن مهاجرت کرده اند وبرخی نیز به کشوهای اروپایی مهاجرت می کنند . کشورهای اروپایی در این باره دچار معضل شده اند که چطور مهاجران را اسکان دهند اما رسانه ها و اروپایی ها می دانند علت فرار مردم گروه های مسلح تروریستی است نه اسد، بیشتر مردمی که به سمت اروپا مهاجرت می کنند از حلب اند که تحت تصرف تروریست هاست و از سوی دیگر هزاران نفر سوری از اردوگاه های ترکیه به اروپا سفر می کنند. از اولین روزهای درگیری، ترکیه مهاجرت سوری ها را تسهیل کرد. ...
احتمال حمله پهپادی داعش به مکان های مهم انگلیس
به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مقام ها و کارشناسان امور امنیتی انگلیس به طور فزاینده ای نگران استفاده احتمالی عناصر رخنه کرده داعش به این کشور و استفاده از پهپاد برای حمله به مکان ها و ساختمان های مهم انگلیس هستند. به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی رکورد کارشناسان امور دفاعی عنوان می کنند عناصر داعش ممکن است با کمک پهپاد به ساختمان های مهم انگلیس حمله کنند. این در حالی است
توافق بر سر آتش بس 6 ماهه در زبدانی، فوعه و کفریا
شهر بانیاس در غرب سوریه با برپایی راهپیمایی ضمن استقبال از حضور نظامی روسیه در کشورشان خواستار مشارکت عملی و مستقیم سربازان روس در جنگ علیه تروریسم شدند. ساکنان این شهر با سر دادن شعارهایی حمایت خود را از مشارکت روسیه در جنگ علیه داعش اعلام کردند. بر روی خودروهای تظاهرکنندگان پرچم های روسیه، ایران، حزب الله و سوریه نصب شده بود. تحولات میدانی منابع سوری از ادامه نبرد ارتش سوریه با تروریست
نتانیاهو با پوتین در کرملین دیدار کرد
و خواستار ائتلاف گسترده تری علیه گروه تروریستی داعش است که بخش هایی از عراق و سوریه را به تصرف خود در آورده است. هفته گذشته، مسکو و واشنگتن برای نخستین بار گفتگوی نظامی را در خصوص اوضاع سوریه آغاز کردند. به نوشته روزنامه چپگرای هاآرتص، دیدار نتانیاهو از مسکو ظاهرا نشان دهنده بی اعتمادی به توان و خواست آمریکا برای محافظت از منافع امنیتی اسرائیل است. نخست وزیر اسرائیل قرار است همچنین نهم نوامبر (18 آبان) با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.
مردم ایران اعتمادی به دولت آمریکا ندارند؛ گذشته را فراموش نمی کنیم اما نگاه به آینده داریم
اعتماد بین دو کشوری که مدت ها با هم دشمن بوده اند دشوار است. شما چطور می خواهید ذهنیت مردم آمریکا را بویژه با توجه به گزارش های آژانس بین المللی درباره ایران، تغییر دهید؟ رییس جمهوری: بین ایران و آمریکا اعتمادی وجود نداشته و امروز هم وجود ندارد و این مسأله روشنی است. مردم ایران به سیاست های دولت آمریکا اعتمادی ندارند و به اعمال و اقدامات دولت آمریکا در سال های طولانی گذشته معترض هستند و در آمریکا
یک سوم کودکان انگلیسی در معرض ابتلا به بیماری زوال عقل قرار دارند
میلیون نفر برآورد کرده است که تعداد این بیماران به سرعت افزایش می یابد.آنها از دولت های جهان خواسته اند پیشگیری های لازم را برای مبتلا نشدن مردم به این بیماری انجام دهند. محققان سازمان جهانی آلزایمر ( ای دی آی ) در گزارش سال 2015 خود در لندن پیش بینی کرده اند که شمار بیکاران مبتلابه زوال عقل در جهان در سال 2030 میلادی به 74.1 میلیون نفر و تا سال 2050میلادی به 131 میلیون و 500 هزار نفر خواهد رسید
گزارش یک ساله ائتلاف بین المللی علیه داعش نمره منفی می گیرد
پرواز در زمان جنگ خلیج فارس! رسانه های عراقی در سابقه این خبر همچنین به تعداد بیشمار حملات جنگنده های آمریکایی به مواضع نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی پرداخته اند. به بیان دیگر بخشی از این حملات نه علیه داعش که علیه نیروهای عراقی بوده است. نیروهای عراقی در طول سال گذشته بطور مستمر از ضربات هوایی به مواضع خود که آمریکایی ها همیشه مدعی بوده اند به اشتباه صورت گرفته، گزارش کردند. تعداد این گزارش
فرهنگ در رسانه
معتبر جهانی است پذیرفته شد اما چون فیلم در ایران اکران عمومی نشده بود از این حضور انصراف دادم. این عهدی بود که با خودم بستم تا به ساخت فیلم جشنواره ای متهم نشوم. عباس رافعی که در نوزدهمین دوره جشنواره کرالا هند جایزه بهترین کارگردان آسیا و فصل فراموشی فریبا جایزه نتبک را هم دریافت کرده است در ادامه می افزاید: فیلم هایی که در چند سال گذشته برای حضور در جشنواره های خارجی تقاضای حضور
هاشمی: برداشتن 6 قطعنامه سازمان ملل کار بزرگ دولت بود
: اما در داخل کشور مردم همچنان در صحنه هستند وانقلاب را دوست دارند به همین دلیل ما محفوظیم اما اگر یک روز نتوانیم مردم را حفظ کرده و خواسته های حداقلی آنان را تامین کنیم دست های مرموزی به آسانی امنیت ما را بهم خواهند زد همانگونه که در مرز ها داعش قصد حمله داشت اما ما آن ها را تهدید کردیم و آن ها در پشت مرز ها ماندند. وی با بیان اینکه ناامنی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان در کشورمان کم نیست
میثاقی غلیظ، بر پایه کتابی حکیم
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، در بیکران های جهان آفرینش تنها موجود جانداری که لازمه زنده بودنش حیات اجتماعی است، انسان، اشرف مخلوقات است. انسانی که با ساختاری بسیار پیچیده برای ادامه روند عالی و عادی زندگی و همچنین برآوردن برخی از نیازهای طبیعی و ارادی می بایست در کنار دیگر هم نوعان خویش قرار گرفته و از پیوستگی شان، جامعه به وجود آید. شاکله خانواده از گذشته تا به امروز
گزارشی از انچه امروز درخانه ملت گذشت
) نقل است که فرمودند هر گاه پرچم های سیاه را دیدید زمین گیر شوید و دست و پای خود را حرکت ندهید و به آن گروه ها نپیوندید، اینها قوم ضعیفی هستند که ظاهر می شوند و اهمیتی ندارند، دلهایشان چون آهن سخت است، دولت دارند، به هیچ عهد و پیمانی وفا نمی کنند، ادعای حق می کنند اما اهل حق نیستند، اسماء آنها کنیه است، به روستاها و آبادی ها منسوبند، موهایشان همانند موهای زنان آزاد است، سرانجام آنان در میان خود دچار
چرا روسیه در اعلام ورودش به سوریه شتاب کرد؟
آمریکا تحرکی جدی برای جلوگیری از آن از خود نشان دهد. علاوه بر این ، مسکو تحرکات سازمان های امنیتی و اطلاعاتی ترکیه در کشورهای آسیای میانه نزدیک روسیه را زیر نظر گرفته بود به ویژه اینکه ترک ها موفق شده بودند نظر هزاران ترکستانی را در یک سال گذشته جلب و آنها را روانه سوریه برای جنگ کنند. این جنگجویان ترکستانی در نبردهای شمال سوریه مشارکت و در نبردهای عناصر جیش الفتح برای اشغال کامل استان ادلب
پرونده ای برای طولانی ترین دفاع قرن/1 و جنگ اینگونه آغاز شد...
تهدید جدی روبه رو کند. قدرت های جهانی با جنگ ایران و عراق موافق بودند زیرا در راستای منافع آنها بود. تمایل غربی ها روشن است، زیرا ایران پیش از پیروزی انقلاب، خانه امن غرب بود، اما انقلاب آنها را بیرون و دستشان را از ایران کوتاه و الگویی را آغاز کرده بود که در جاهای دیگر مزاحم حضور آنها شود. حسنین هیکل نیز حدود 9 ماه پیش از آغاز جنگ عراق، در روزنامه تایمز لندن گفته بود: کشورهای
نشریه خبر روز جامعه مدرسین مورخ 1394/06/30
محرمانه احترام می گذارد یوکیا آمانو با حضور در کمیسیون برجام تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی به مسائل محرمانه اتمی کشورها و از جمله ایران احترام می گذارد. آمانو:پرونده ایران در آژانس تا پایان سال میلادی بسته می شود * انتصاب کاردار ایران در انگلستان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حکمی محمدحسن حبیب الله زاده را به سمت کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن منصوب کرد.
شکلگیری مقاومت مردمی دراروپا
دست یافت. داستان غم انگیز کشته ها و پیشروی های داعش در چند هفته گذشته، باز هم یکی دیگر از نتایج جنگ با ترور بوش/ بلر است که از سال 2001 آغاز شده است. قربانیان این جنگ ها آوارگان و کسانی اند که از خانه هایشان بیرون رانده شده اند، همچنین هزاران غیرنظامی ناشناسی که در این منطقه جان باخته اند و همچنان جانشان را از دست خواهند داد. برندگان آن نیز به ناگزیر تولیدکنندگان تسلیحات و کسانی اند که از منابع
آنارشی در خاورمیانه از سر توجهات غرب!
کردهای سوریه نگرانند که کل مناطق متروکه شوند چرا که ساکنین آن ها این مناطق را به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا ترک می کنند. داعش سال گذشته میلادی اقدام مشابهی را انجام داد و به مالکان خانه های خالی 10 روز فرصت داد که یا بازگردند و یا تمامی اموال و دارایی هایشان را از دست دهند. جنگ در سوریه و عراق در حال حاضر به اندازه جنگ جهانی اول در اروپا ادامه یافته است. بدبختی اینجاست که تلاش ها
کارگردان کلیپ انرژی هسته ای امیر تتلو چه کسی بود ؟ متن گفتگو و عکس امیر تتلو و خواهرانش
تروریست واقع می شود. اما حقیقت این نیست و از سینما و موسیقی استفاده ابزاری می کنند ولی کشوری مثل ایران نه جنگ طلب بوده، نه به کشوری حمله کرده و نه درگیر گروه های تروریستی بوده؛ به همین دلیل این کار عین حقیقت است، بعد رسانه ها ضد این کار می نویسند که چرا ارتش همکاری کرده. حالا که سازمان ها و ارگان ها به ما اعتماد کرده اند چرا شما از ما حمایت نمی کنید؟ در خارج از کشور مهم ترین روزنامه ها
نامه آیت الله خامنه ای برای ما، یادآور نامه امام به گورباچف بود
به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، اسماعیل گیبادولین نویسنده و مترجم جوان روسی و فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته تاریخ از دانشگاه فدرال کازان است. او اصالتاً اهل شهر کازان جمهوری تاتارستان، یکی از سرزمین های جزو فدراسیون روسیه است. این شهر حدود 1000 کیلومتر از مسکو فاصله دارد و در منطقه ولگا در شمال قزاقستان و شرق مسکو واقع شده است. او پیش از این چندین کتاب از فارسی به روسی ترجمه کرده است و کتب
سازمانی به نام ملل به کام سلطه
عراق، کنترل شهر موصل را به دست گرفتند. حدود 1300 نیروی شبه نظامی و مسلح کنترل مقر دولتی استان نینوا را در دست گرفتند. همچنین نیروهای داعش فرودگاه بین المللی موصل و بسیاری از پادگان ها و مقرهای دولتی را به تصرف خود در آوردند. در پی این حمله 500 هزار نفر از ساکنین موصل خانه های خود را ترک کردند و آمار دقیقی از کشته های این کشور به دست داعش، از آغاز ناآرامی ها تا امروز در دست نیست. حملات رژیم
گزارش کیهان از پشت پرده ترور دانشمندان عراق
سیا و موساد قرار خواهند داد. مقامات کاخ سفید نیز براساس همین اطلاعات، موضعگیری کرده و این دقیقا همان شرایطی است که آمریکا و غرب از سال 1991 تا سال 2003 در مورد عراق ایجاد کردند و پایان این سناریو نیز حمله به این کشور شد. غربی ها امروز تصریح کرده اند، همین حمله آمریکا به عراق، عامل اصلی ایجاد داعش است. این حملات هم پس از بازرسی های آژانس از مراکز نظامی و غیرنظامی عراق و جمع
نیویورک تایمز: باید با تعامل با روسیه و ایران به دنبال دولت انتقالی در سوریه بود
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس ، نیویورک تایمز در مطلبی درباره بحران سوریه تاکید کرد که آمریکا باید به منظور ایجاد دولت انتقالی در سوریه درصدد رایزنی با روسیه و ایران باشد. یک روزنامه آمریکایی نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال تلاش برای در پیش گرفتن دو روش در سوریه است. او به طور خطرناکی در حال ایجاد و پرورش دادن حضور نظامی در آنجا است و همچنین خود را به عنوان ناجی
روسیه در مسأله سوریه با ایران هماهنگ است/ برای پاسخگویی به تهدیدات فراتر از مرزها آماده ایم
بودند، به بهانه مبارزه با تروریسم افغانستان را اشغال نظامی کردند و به بهانه دیگری تحت عنوان وجود سلاحهای کشتار جمعی در سال 2003 به عراق حمله کردند. وی ادامه داد: آمریکائی ها طی 14 سال گذشته در 2 جنگ افغانستان و عراق بیش از 5 هزار کشته و 16 هزار زخمی دادند و میلیاردها دلار از منابع مالی خود هزینه کردند، ولیکن این دو جنگ به نفع ایران رقم خورد و ظالم بزرگتری، ظالم کوچکتری مانند صدام و رژیم
وزارت دفاع انگلیس تهدید یک ژنرال انگلیسی علیه کوربین را محکوم کرد
آن ها در حمایت از طرح دیوید کامرون نخست وزیر محافظه کار انگلیس رأی خواهند داد. این روزنامه به نقل از یک وزیر عضو کابینه در سایه که نامش را فاش نکرده، نوشت: در مجلس عوام (پارلمان) اکثریتی وجود دارد که از حملات هوایی در سوریه حمایت می کند، البته اگر کامرون طرح درست و مشخصی برای هدف قرار دادن داعش داشته باشد . مجلس عوام انگلیس در هفتم مهرماه 1393( سپتامبر گذشته ) با حمله هوایی این کشور
شاگردی حضرت ام البنین(س) هم عالمی دارد
1378 عقد کردیم. دو سالی عقد بودیم. من آن زمان 14 سال داشتم. مصطفی همیشه می گفت: دوست ندارم به مرگ طبیعی از دنیا بروم. می خواهم با شهادت با خدا ملاقات کنم. زمان حمله امریکا به عراق خیلی مشتاق بود در عراق به عنوان مدافع حضور داشته باشد. زمانی که کاظمین را بمباران کردند خیلی حالش خراب بود می گفت باید بروم. الان هم زمان امام حسین است نباید امام را تنها بگذارم. من به درستی به حر ف ها و کارهایش ایمان داشتم