چرا قرآن کریم، رویش گیاهان در سرزمین های حاصل خیز را به اذن پروردگار پیوند ...
سایر منابع:
سایر خبرها
تفسیر مختصری از آیه 59 سوره آل عمران ارائه داده و توضیح دهید که چرا در این آیه و آیات مشابه، عبارت ...
خداست و یا فرزند خدا! که قرآن در پاسخ می فرماید: ماجرای خلقت عیسی( علیه السلام ) توسط پروردگار همچون ماجرای خلقت آدم( علیه السلام ) است که او را از خاک آفرید، سپس به او فرمود: موجود باش، او نیز بلافاصله موجود شد .[1] این استدلال کوتاه و روشن، به این واقعیت می پردازد که اگر مسیح( علیه السلام ) بدون پدر به دنیا آمد، جای تعجب نیست، زیرا موضوع آفرینش آدم( علیه السلام )، از این هم شگفت انگیزتر ...
چرا بخشش خداوند نصیب حال برادران حضرت یوسف( علیه السلام ) گردید، با توجه به آنکه ایشان پس از آزار و ضرب ...
ذهنشان خطور کند که ممکن است یوسف در صدد انتقام از آنان باشد و با این عبارات به آنان امنیت و آرامش خاطر داد. سپس برای اینکه خاطرنشان کند که نه تنها حق او بخشوده شده است، بلکه حق الهی نیز در این زمینه با این ندامت و پشیمانی قابل بخشش است، فرمود: خداوند غفور و بخشنده است، و حتی برای اثبات این ادعا، به این واقعیت استدلال کرد که پروردگار ارحم الراحمین است.[3] قراین نشان میدهد که پدرشان نیز از آنان ...
شماره 70 فصلنامه علمی فقه و حقوق خانواده منتشر شد
معروف در تزاحم باشد، بلاوجه است، مگر آنکه سلامتی و جان زوجه یا شخص ثالثی در میان باشد. البته از طرفی هم اگر زوج بدون دلیل موجه ممانعت کند به جهت منع سوء استفاده از حق، زوجه نیازمند اذن زوج نیست. ولایت حاکم بر تعلیم و تربیت اطلاف بی سرپرست میثم خرائی و ساحل گودرزی چکیده: تعلیم و تربیت اطفال از اموری است که در ابعاد شخصی و عمومی، نقش فراوانی در رشد فرد و جامعه دارد. با ...
تاریخ رحلت پیامبر در سال 98
به جانشینی خود انتخاب کرد. 3- دعوت علنی بیشتر بدانید: نوحه رحلت پیامبر برای عزاداری 28 صفر آخرین حج پیامبر (ص) و ماجرای غدیرخم شیخ کلینی روایت کرده که: حضرت رسول (ص) بعد از هجرت، ده سال در مدینه ماند و حج به جا نیاورد تا آن که در سال دهم خداوند عالمیان این آیه را فرستاد: و اذّن فی النّاس بالحجّ یأتوک رجالا و علی کلّ ضامر یأتین من کلّ فجّ عمیق، لیشهدوا ...
اخبار معارفی رسانه ها/ برگزاری نهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)
شناسد و انتخاب می کند و به سمت هدف ها، این راه ها را می پیماید، خودش خسته نمی شود و دشمن را خسته می کند و نتیجه هم این شد که بالأخره دشمن خسته شکست خورده - یعنی دستگاه اَموی - وقتی هیچ کار دیگر نتوانست بکند، متشبث شد به مسموم کردن امام سجاد، و آن حضرت را مسموم کرد و این امام بزرگوار و عزیز بعد از عمر پربرکت پرمبارزه پرتلاش مقدس سر تا پا نورانی، جوار پروردگار را زیارت و به عالم قدس و رضوان الهی پرواز ...
زیارت اربعین؛ قوی ترین سلاح در مقابل دشمن
اباعبدالله هستیم. علت این اعتقاد چیست؟ ایشان درست می گویند و من کمی مطلب را بازتر بیان می کنم. کلمه ی عرش در قرآن و در روایات به چند معنا آمده است ولی زیباترین معنای این کلمه بنابر تفسیر ائمه به معنای هستی است. اینکه می فرماید الرَّحْمَنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَی (1) یعنی پروردگار بر کل هستی اشراف و حکومت دارد. کل هستی یک خیمه است و نورانیت و حکومت معنوی اش با ابی عبدالله است. نه تنها ...
افراط، تفریط و اعتدال در صفات اهل بیت(علیه السلام)
ربوبیت و یگانگی پروردگار می باشد و اینکه به مردمان بفهمانند که ایشان از خود استقلالی ندارند و بدون حول و قوّه و امر و اذن خداوند، کاری نمی توانند بکنند؛ پس اگر نسبت به امری بیان داشتند که نمی دانیم یا نمی توانیم، راست گفته اند زیرا خودشان به خودی خود، و بدون امر و تعلیم و فرمان خدا و اراده او کاری نمی توانند انجام دهند. آل محمد(ص) بندگانی هستند گرامی داشته شده که بر او (خدا) پیشی نمی ...
اشرافی گری نخبگان کمتر از حکومت یزید نیست
...، هدایت عقل است وی گفت: عقل منبع حق است و در حد وسع و طاقت خود می تواند حق را بشناسد، علت اصلی گرایش ما به عبودیت پروردگار هدایت عقل است که اگر نباشد اصلاً هدایت نمی شویم. منبع بعدی دین است. کتاب خدا قرآن از جانب خدا نازل شده است و هم به حق نازل شده است. حکومت یزیدیان یک مصیبت بزرگ است غلامی با طرح این سوال که در ماجرای نهضت حسینی چه اتفاقی رخ داده است که امام ...
بار امانت
زمین می باشد، البته به لسان متناسب با آن ها. محی الدین عربی می گوید: گفتوگوی خدا با موجودات صامت نزد عامّه از علمای رسوم، حدیث حال است و از این رو، اینان آیاتی نظیر (انّا عرضَنا الامانَه...) را تأویل می کنند و می گویند: اباء در اینجا بیان حال است، اما نزد اهل کشف صامتی وجود ندارد و همه هستی، اعم از جماد و نبات و حیوان، سخن خداوند را به اذن او در عالم حس و نه عالم خیال می ...
دلالت آیه ی مباهله بر امامت
یاری دین و حمایت از رسول خدا صلی الله علیه وآله، نقش بسیار مهمّی داشته اند و شکی نیست که هر کس در جریان مباهله پیامبران دارای چنین شأن و منزلتی باشد از دیگران . که دارای چنین نقشی نیستند . برتر است. قاسانی در این باره می گوید: مباهله ی پیامبران الهی بسیار اثرگذار است؛ چرا که نفوس آنان با روح القدس در ارتباط است و خداوند با این روح القدس، آن ها را کمک می کند. روح القدس به اذن خداوند در ...
آیا جسد فرعون زمان موسی( علیه السلام ) به صورت معجزه آمیزی سالم مانده و اکنون در دسترس است؟ آیا به این ...
الأعراف (104) : وَقَالَ مُوسَیٰ یَا فِرْعَوْنُ إِنِّی رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِینَ سوره الأعراف (109) : قَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هَٰذَا لَسَاحِرٌ عَلِیمٌ سوره الأعراف (113) : وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ کُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِینَ سوره الأعراف (123) : قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ ۖ إِنَّ ...
در قرآن کریم بارها به أمر خدا اشاره شده است. در این زمینه گفته می شود که عالم خلق و عالم أمر متفاوت اند. ...
...، چه انسان و غیر انسان استعمال شد. بنابر این، امر هر چیزی همان شأنی است که وجود آن را اصلاح و حرکات و سکنات و اعمال و ارادات گوناگونش را تنظیم می کند؛ از این رو اگر گفته می شود: امر العبد الی مولاه ، معنایش این است که مولا حیات و زندگی عبد را تدبیر می کند. و معنای: امر الانسان الی ربه این است که تدبیر مسیر زندگی انسان به دست پروردگار او است.[5] برخی نیز معتقدند خلق مربوط به مادیات است و ...
اقترب للناس حسابهم و هم فی غفلة معرضون (انبیاء،1) در این آیه، مراد پروردگار از نزدیک شدن حسابرسی مردم و ...
شیعه نیوز : پرسش منظور از نزدیک شدن حساب در آیه اقترب للناس حسابهم و هم فی غفلة معرضون چیست؟ پاسخ اجمالی منظور از نزدیک شدن حسابرسی مردم آن است که علیرغم غفلت مردم، قیامت و رستاخیز برایشان نزدیک می شود، اما آنان در گرداب دنیا فرورفته و آمادگی توبه، ایمان و تقوا را در خود ایجاد نکرده اند ...
آیا در قرآن کریم توصیه ای در مورد عشق ورزیدن به پیامبران و اولیای الهی وجود دارد؟! آیا چنین محبت و عشقی ...
]ما هیچ رسولی را نفرستادیم، مگر این که به اذن ما اطاعت شود. و آیه قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ ،[3] بیان گر این معنا هستند. به همین جهت در آیه: قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ ... أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ،[4] دوستی پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) را به دوستی خود پروردگار پیوند خورده که از آن برداشت می شود که می ...
یقول یا لیتنی قدمت لحیاتی! فیومئذ لا یعذب عذابه احد و لا یوثق وثاقه أحد . در این آیات، فاعل افعال یقول ، ...
است با آیاتی؛ مانند فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ .[2] و بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ .[3] 2. عذابه مفعول مطلق و متضمن تشبیه، و ضمیر آن به رب در جاء ربک [4] برمی گردد، و می توان با این ترکیب، مفعولی مقدر گرفت. بنابر این، مفهوم آیه تعظیم و حصر عذاب آن روز به رب است؛ یعنی در آن روز کسی، مانند پروردگار، کسی را عذاب نمی کند؛ چون در آن روز، فرمان مطلق، و قدرت بی چون و چرا برای او است ...
آیا ماجرای شکافته شدن سینه پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) توسط فرشتگان که برخی آن را ذیل آیه ...
شیعه نیوز : پرسش آیا داستان شکافته شدن سینه پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) راست است که می گویند سوره انشراح بر اساس همین اتفاق نازل شده است؟ پاسخ اجمالی ابتدا باید گفت که لحن آیات سوره شرح و یا انشراح لحنی محبت آمیز و در راستای دلداری پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) است. پروردگار در نخستین آیه این سوره به لطفی از جانب خود اشاره کرده و می ...
کدام فرزند حضرت ابراهیم( علیه السلام ) ذبیح الله است؛ اسماعیل یا اسحاق؟
شیعه نیوز : پرسش آیا روایاتی که درباره ذبح حضرت اسحاق( علیه السلام ) نقل شده، صحت دارند؟ پاسخ اجمالی در برابر نظر مشهور اندیشمندان شیعی و بسیاری از اندیشمندان اهل سنت که اسماعیل نبی( علیه السلام ) را ذبیح الله می دانند، برخی گزارش های موجود در منابع تاریخی، روایی و تفسیری، نشانگر آن هستند که این اسحاق نبی( علیه السلام ) بوده که از طرف پروردگار به پدرش ابراهیم پیامبر( علیه ...
چرا در قرآن کریم از بعضی شخصیت ها نام برده شده ولی در برخی موارد، فقط سرگذشتشان بیان شده است؟
کنجکاوی افراد، از تصریح نام و تعداد آنان خودداری می نماید: گروهی خواهند گفت: "آنها سه نفر بودند، که چهارمین آنها سگشان بود!" و گروهی می گویند: "پنج نفر بودند، که ششمین آنها سگشان بود." همه اینها سخنانی بی دلیل است و گروهی می گویند: "آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود." بگو: "پروردگار من از تعدادشان آگاه تر است!" جز گروه کمی، تعداد آنها را نمی دانند. پس درباره آنان جز با دلیل سخن مگو و از ...
سوره ای که هفتاد بلا را دور می کند!
...، پروردگار تو به [حال]کسی که از راه او منحرف شده داناتر، و او به [حال]راه یافتگان [نیز]داناتر است. (125) وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ ۖ وَ لَئِن صَبَرْ تُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِّلصَّابِرِ ینَ ﴿126﴾ و اگر عقوبت کردید، همان گونه که مورد عقوبت قرار گرفته اید [متجاوز را]به عقوبت رسانید، و اگر صبر کنید البته آن برای شکیبایان بهتر است. (126) ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در برخی نبردها، مسلمانان را اینگونه تشویق می کردند که شما ...
کردند و کشته شدند، بیقین گناهانشان را می بخشم و آنها را در باغ های بهشتی، که از زیر درختانش نهرها جاری است، وارد می کنم. این پاداشی است از طرف خداوند و بهترین پاداش ها نزد پروردگار است .[8] 3. با تمام آنچه گفته شد حتی اگر بپذیریم که پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) افرادی را با چنین وعده ای تشویق به جهاد کرده باشد، چنین تشویقی جنبه عمومی نداشته، بلکه تنها می تواند محکی باشد برای منافقانی که ...
مفسران در آیه 40 سوره حج، مهاجران مسلمان را مصداق افرادی می دانند که به ناحق از سرزمین خود آواره شده ...
وطنشان(مکه) بیرون کردند، پروردگار در بیان حکمت ارائه مجوز برای دفاع می فرماید که اگر چنین جنگیدنی مشروع نبود، صومعه ها، کلیساها، کنشت ها و مساجد به وسیله دشمنان خدا تخریب شده، و اعمال و مناسک دینی از بین می رفت. به عبارتی، خدا در صدد بیان این واقعیت است که دین های گذشته نیز با داشتن چنین مجوزی از هویت خویش دفاع کرده بودند. پاسخ تفصیلی پروردگار در قرآن کریم می فرماید: کسانی که به ...
بعد از آنکه در آیه 161 سوره بقره به سرنوشت کفار پرداخته شده، در آیه بعدی آمده که (خالِدینَ فیها ...). ...
خداوند است.[8] این آیه 161 و 162 سوره بقره، در بیان سرنوشت کسانی است که کافر شدند و در حال کفر از دنیا رفتند. قرآن کریم در این آیات می فرماید: کسانی که کافر شدند، و در حالِ کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود! همیشه در آن (لعن و دوری از رحمت پروردگار) باقی می مانند، نه در عذاب آنان تخفیف داده می شود، و نه مهلتی خواهند داشت. آنها که بر روی حقیقت پرده ...
بهترین اعمال بین الطلوعین؛ ادعیه و اذکار
، تنها از جانب توست، یگانه ای و برای تو شریکی نیست. لَکَ الْحَمْدُ، وَلَکَ الشُّکْرُ بِها عَلَیَّ حَتَّیٰ تَرْضَیٰ وَبَعْدَ الرِّضا تو را ستایش و بر من است سپاس بر آن تا خشنود شوی و بالاتر از خشنودی. 2. دعای وحدت دعای زیر که تماما شامل ستایش پروردگار مهربان می شود، برای بین الطلوعین سفارش شده است. امام باقر (ع) درباره این دعا می فرمایند: هرکس در هنگام طلوع صبح صادق، این دعا ...
چرا خداوند در قرآن کریم تنها به زمین، ماه، خورشید و یکی دو ستاره و سیاره دیگر که با چشم قابل مشاهده ...
خواهد بود احاطه علمی دارد.[4] بنابر این، قرآن برای توجه دادن مردم به عظمت پروردگار و تفکر در آیات و نشانه های الهی، بیشتر به آن دسته از اجرام زمینی و آسمانی پرداخته که برای بشر آن روز قابل درک بوده است. و استدلال بر خدایی که خود نادیدنی است از طریق چیزهایی که خود آن چیزها برای مردم نامحسوس است، قطعاً از نظر منطق و استدلال غیر موجه می باشد. [1]. ذاریات، 74. [2]. کهف، 109. [3 ...
چرا در روایات اعلام شده است که تلاوت قرآن در جوانی بهتر و مؤثرتر از تلاوت آن در پیری و کهن سالی است؟!
جوارح و آرامش قلبی اش شده، و موعظه های پروردگار و نصایح قرآن در وجودش نهادینه می شود؛ و چنین اثر شگفت آوری به دلیل آلوده نبودن جوان به بسیاری از گناهان است که مانع از قبول حق می باشد؛ از این رو است که مشهور شده است: الْعِلْمُ فِی الصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِی الْحَجَر ؛[2] آموختن دانش در جوانی مانند نقش بر روی سنگ است. و قرآن در روز قیامت حافظ چنین فردی از مشکلات و گرفتاری های قیامت خواهد شد.[3] ...
فرشتگان در عالم بالا از چه چیزی گفت وگو می کردند که قرآن تصریح کرده که پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ...
یگانه قهّار نیست! پروردگار آسمان ها و زمین و آنچه میان آن دو است، پروردگار عزیز و غفّار؛ بگو: این خبری بزرگ است، که شما از آن روی گردانید .[1] در ادامه می فرماید: من از ملأ اعلی هنگامی که با هم گفت وگو می کردند خبر ندارم: ما کانَ لِی مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلی إِذْ یَخْتَصِمُونَ .[2] تنها چیزی که به من وحی می شود این است که من هشدار دهنده ای آشکار هستم .[3] به عبارت دیگر، یعنی من تنها آن ...
ان الانسان لربه لکنود، انسان نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است . آیا این آیه بیانگر آن است که تمام ...
] همانا آدمی نسبت به پروردگار خویش بسیار ناسپاس است. واژه کنود از ریشه کند یعنی کفور و بسیار ناسپاس. ارض کنود زمینی است که چیزی نمی رویاند. این لفظ فقط یک بار در قرآن آمده است.[2] مفسران برای این واژه معانی مختلف، و به تعبیری مصادیق مختلفی را ذکر کرده اند؛ مانند ناشکیب، غافل، بخیل، حق نشناس، سرکش، کم خیر، کسی که در گرفتاری ها به یاری کسان خود برنمی خیزد.[3] کسی که تنها غذا می خورد، از عطا و ...
چرا ابلیس، پروردگار را در گمراه شدن خود مقصر دانسته و خدا نیز با نقل این گفتار در قرآن به نفی آن نمی ...
،(مادّیات را) در زمین برایشان جلوه داده و همگی را گمراه خواهم ساخت .[2] اغوا در لغت به گمراهی، ناامیدی،[3] جهل ناشی از اعتقاد فاسد،[4] و رفتن به راه هلاکت، معنا شده است.[5] در این که منظور از این سخن شیطان چیست و این که نسبت دادن گمراهی به پروردگار چه توجیهی دارد، نظریات گوناگونی ارائه شده است: 1. جبریون معتقدند؛ این که بگوییم خدا گمراه کرده هیچ اشکالی ندارد؛ زیرا تمام افعال ...
واقعه غدیر، اوج ابلاغ ولایت
: أیما أمرأهٍ نکحت بغیر اذن مولاها فنکاحها باطل . وفی روایه ولیّها أی متولی أمرها ...79 بدین سان، اولویت در امور ، سرپرستی امور ، سیادت، ریاست و زعامت در معنای مولی ، حقیقتی است شناخته شده، و همسانی معنای مولی با ولی نیز حقیقتی است که چنانکه آوردیم ، ادیبان، عالمان و مفسّران بر آن تأکید ورزیده اند.80 از این روی ما بر این باوریم چنانکه نحله های حقمدار و مذاهب دیگر نیز بر این باور رفته اند 81 که ...
ابو حاتم بن حبّان و مصادیق دوازده خلیفه
مرا به جبّار سرکش تهدید می کنی؟ من همان جبّار سرکش هستم. هر گاه روز حشر به پیشگاه پروردگارت رسیدی بگو: ای پروردگار! مرا ولید پاره پاره کرد. بعد از این واقعه چند روزی بیش زنده نماند که به قتل رسید. حال با این موقعیّتی که خلفای بنی امیه داشتند و به طور حتم خلفای بنی عباس عملکرد بهتری از آن ها نداشتند، اگر نگوییم که بدتر بودند، آیا می توان آنان را به عنوان خلفا و ...