سایر منابع:
سایر خبرها
بالاترین ظلم چیست/ انتظاری که خداوند از آدم(ع) داشت
مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلی حینٍ . نکاتی راجع به مستقرّ بیان کردیم که دیگر تکرار نمی کنیم. لذا خدا دارد انذار می دهد که مواظب باشید، گرفتار نشوید، أبانا آدم و أمّنا حوّا گرفتار شدند، شما مواظب باشید گرفتار نشوید. پس اوّلین مطلب این است که پروردگار عالم فریب نداد، چون اوّلاً ما ردیف خدا نیستیم، بلکه ما مخلوقیم. همان طور که بیان کردیم گاهی در میان انسان ها در دنیا، یکی رئیس است و یکی مرئوس ...
وضعیت علوم اجتماعی در ایران و دانشگاه های کشور
عنوان یک مسأله معرفتی در فلسفه سینوی با مسأله جوهر و عرض ارتباط نزدیکی پیدا می کند. ابن سینا حدود پانصد سال پیش از دکارت در الهیات شفا فصلی تحت عنوان فی ان العلم عرض دارد؛ یعنی در این که علم عرض است. عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) توضیح داد: در تعریف مشایی ابن سینا از انسان و علم، اولاً، نفس انسان جوهر است و ثانیاً علم او عرض او است را مورد بررسی قرار می دهد و بیان می کند: اموری را که ...
نشست بررسی فقهی رفتارهای افراطی در عزاداری ها
بهترین مفسر کلمات ایشان است. از اساس یکی از کارکردهای سیره در کنار قول، نقش تفسیری آن است. در سیره ایشان ما چیزی ورای گریه کردن و نوحه خواندن نمی بینیم. مثلا: ابْنُ مَسْرُورٍ عَنِ ابْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَبِی مَحْمُودٍ قَالَ قَالَ الرِّضَا ع إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ کَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیَّةِ یُحَرِّمُونَ فِیهِ الْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِیهِ دِمَاؤُنَا وَ ...
چرا مذاکره با آمریکا نفعی ندارد؟
تعبیر می شود، از قوای شریفه ای است که خداوند به انسان و حیوان مرحمت فرموده و اگر از تحت موازین عقلیه و شرعیه خارج شود، مایه شقاوت انسان خواهد شد. از نظر امام (ره) ، اگر انسان در این عالم در طریق انسانیت سیر کرده و 3 قوه را تعدیل و تابع عقل نماید و نیز سیر باطن و ظاهر تحت میزان شریعت الهی باشد در عالم دیگر، صورت وی صورتی انسانی خواهد بود و الا اگر عقل وی تابع 3 قوه دیگر باشد، هر یک از ...
تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ ؛ ملاک اقدام نیروهای مسلح نظام اسلامی
پاسداران به فکر افتادند که راهبردهای جنگی خودشان را تغییر بدهند؛ یعنی حضورِ همراه با ابتکارِ سپاه در دریا موجب شد که آنها ناچار باشند که راهبردهای خودشان را تغییر بدهند. بنابراین ابتکارات شما، ابداعات شما، نوآوری های شما در مسئله ابزارها و نوآوریِ در ابزار به موازات تحرّک دشمن در کار علمی و ابزارسازی و حضور نظامی باید افزایش پیدا کند؛ و می شود؛ نوآوریِ ذهن انسان پایان ندارد. همان طور که فرض کنید یک روزی ...
روایت خواندنی خلبانان دفاع مقدس از عملیات های سرنوشت ساز جنگ
جناب رمضانی و صحبت هایم را تمام کنم. باید هر انسانی را با چارچوب فکری و با آن دید راهبردی که آن انسان برای خود ترسیم کرده، بسنجیم. مثلا اشتباهی که من دیدم در معرفی شهید ستاری این بود که با همان ادبیاتی که شهید بابایی را معرفی کرده اند، تلاش نموده اند تا شهید ستاری را نیز معرفی کردند. درمورد شهید بابایی هرچه گفتند، کم گفتند و آدم هایی هم که صحبت کردند مثل امیر جاویدنیا، امیر آراسته واقع گرا هستند که ...
سیاست به مثابه ی عدالت
اخبار معاصر: رهبر معظم انقلاب: ...این عالم بزرگوار از جمله ی نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام بزرگوار بود و در همه ی عرصه های مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه و باصراحت تمام نقش آفرینی کرد... همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز ملاحظات شخصی و انگیزه های جناحی ...
دستاورد و اثر مراقبت از نماز
تلقین شهادتین و یادآوری خدا و پیامبر برای او سودمند است.چون انسان با دلبستگی های دنیوی خود از این دنیا به آن عالم رخت برمی بندد. 10- ره توشه گذر از حالت سخت جان کندن از عالم دنیا اقامه نماز و ارتباط معنادار و هدفمند بنده با آفریدگار هستی است. 11- آنچه در نماز شرط قبولی و کمال و رشد نمازگزار است مراقبت و محافظت ازنماز است بدین معنی که آثار نماز در زندگی نمازگزار خود را نشان ...
مفهوم و هویت شناسی وحی در ادیان ابراهیمی
تعبیر دیگر، هنگام تلاقی نفس پیامبر با عقل فعال، حقایقی به صورت معقول بر او تجلی می کنند، سپس در دو مرحله دیگر، یعنی عالم مثال (خیال متصل) و عالم حس (دستگاه حسی پیامبر)، این حقایق به صورت وجودهای متناسب با همان مراتب، متجلی و ظاهر می شوند (فارابی، 1361، ص 351353؛ همو، 1358، ص 156). قوای نفس انسان حالت محاکات دارند و همانند آیینه های متقابل عمل می کنند؛ ازاین رو، نفس پیامبر معارف عقلی را در قوه خیال ...
تصوف در شبه قاره ی هند
در سلهت / سیْلهِت شرکت کرد. سیلهتی در پی حمله ی مغولان به مولتان و سپس به اچ رفت و احتمالاً در آنجا به سهروردیه پیوست و سپس به بنگال بازگشت و در همان جا درگذشت. مزار وی در بنگال است. (64) گویا وی همان کسی است که ابن بطوطه او را شیخ جلال الدین نامیده و در بنگال وی را ملاقات کرده و تحت تأثیر کرامات بسیار او قرار گرفته است. (65) شیخ بدرالدین بدر عالَم یا پیر بدر (متوفی 844)، از اولیای غازی در ...
تصوف در مصر
صوفیه چندان نبود، زیرا از عقاید پیروان ابن تیمیّه علیه صوفیه حمایت نمی شد. گفته اند که ابن عطاءالله اسکندرانی، از مشایخ شاذلیه، با عده ی بسیاری از مردم عادی به قاهره رفت و آنان همراه با مشایخ سعیدالسعداء به بحث های ابن تیمیّه اعتراض جمعی کردند. (44) بدین ترتیب، هنوز میان علما و صوفیه شکافی وجود نداشت و متصوفه از نظر علمای دین محترم بودند. در دوره ی ممالیک، صوفیه و علمای اهل سنّت مناسبات مسالمت آمیز ...
محدودیت انسان در درک حقیقت اشیا و موجودیت آنها
اساسا آدمی با درک حقیقت این امور و اعتراف به موجودیت آنها، به مرتبه تعقل می رسد و بدون آنها در حد همان حیوانیت حسی و خیالی باقی خواهند ماند؛ ولو آنکه دارای فهم حصولی کلی نیز باشد. اما آنچه باید درباره حکم گفته شود این است که اولاً حکم فعلی نفسانی است و پس از درک حقیقت اشیا و احکامی که برای آنها ثابت است، از سوی نفس صادر می شود؛ یعنی وقتی انسان حقیقت خداوند را به اندازه وسعی که دارد درک ...
مستشرقان و تصوف
. به نظر مرکس (1)، تصوف برگرفته از رهبانیت شام است. گولدتسیهر (2) قائل است که فقر و درویشیِ ظاهر شده در عالم اسلام از فروع مسیحیت است. نولدکه (3) پشمینه پوشی و نیکلسون (4) مصطلحات صوفیه را نصرانی و مسیحی دانسته اند. آسین پالاسیوس (5) و ونسینک (6) و تور آندره آ (7) نیز تأثیر عقاید مسیحی را در تصوف اسلامی نشان داده اند. دلایل و مستندان این گروه اجمالاً همان است که ابن تیمیّه (متوفی 728) مطرح کرده است ...
آیا بعد از فاجعه منا، می توان حج را تعطیل کرد؟
نوبت زمزمه کرد. من گفتم: درست. اما اجر کدام یک بیشتر است؟ ابو عبد اللَّه گفت: چه مانعی دارد که انسان، هم به حج خانه خدا بیاید و هم در راه خدا صدقه بپردازد؟ (راوی میگوید) من گفتم: اگر توان مالی عمل به هر دو عبادت را نداشته باش، چه می تواند بکند؟ امام صادق، گفت: این کار که غیر ممکن نیست: مثلا هر گاه که قرار باشد ده درهم هزینه سفر کند به پنج درهم اکتفا کند و پنج درهم دیگر را در راه خدا صدقه کند و اگر ...
عینک عقل
...! اصلاً فلسفه ورزی از جمله ویژگی های ما آدم هاست و باعث برتری ما بر دیگر موجودات می شود. در واقع، در فلسفه معمولاً از نگاه عقلانی به اطرافمان نگاه می کنیم. یسنا: آقا، می توانید چند فیلسوف به ما معرفی کنید. - بله، بزرگانی مثل ابن سینا، ملاصدرا، ارسطو، افلاطون و ... فیلسوفان بزرگی بودند که عاقلانه به اطرافشان نگاه می کردند. اصلاً چرا راه دور برویم؛ خیلی وقت ها خود شما هم ...
وی معتقد است بشار نسبت به خیلی ها بهتراز رهبری اطاعت می کند
؟ تکتیرانداز داشت؟نقش وزارت اطلاعات در آن دوران چه بود؟ سپاه تحت فرمان فرماندهی کل قوا عمل کرد. حضرت آقا فرمودند در درگیریهای خیابانی کشته نمیپذیرم. هیچکس حق حمل اسلحه در تهران را نداشت. به این قیمت که حتی ممکن بود ما موردحمله قرار بگیریم. در طول مدت این اتفاقات از حدود45 هزار بسیجی که درصحنه بودند حتی یک فشنگ هم شلیک نشد. در مورد ورود سپاه هم باید بگویم که وزارت اطلاعات واحد ...
آیا غربی ها هرچه دارند از ما گرفته اند؟
افکاری که توسط جریان دین گرا در انتقاد از اوضاع فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، در سالهای پیش از انقلاب عرضه می شد، دارای مبانی، اصول، و روشهایی بود که بررسی آنها برای شناخت آن دوره و نیز تحولی که سپس در انقلاب سلامی رخ داد، بسیار اهمیت دارد. برای این کار لازم است تا کتابها و مقالات دینی اجتماعی زیادی که با گرایش انتقادی از وضعیت دوره پهلوی به ویژه از نظر فکری و مذهبی و تمدنی بوده مورد شناخت دقیق قرار گیرد. در این باره، نوشته های بسیاری از چهره های معروف و گاه غیر معروف مورد توجه قرار گرفته است، اما این بررسی ها، دست کم از دو ...
چند خبر کوتاه از مرکز اسلامی هامبورگ
زشتی ها است. قرآن به حالات دیگر نفس نیز اشاره می کند که همواره انسان را نسبت به انجام کارهای زشت و بد ملامت می کند و چه بسا این همان وجدان اخلاقی باشد که می خواهد به او کمک کند تا به دنبال زشتی ها نرود؛ زیرا همواره یادآوری می کند آنچه را انجام پذیرفته زشت و نازیبا است. به همین جهت قرآن به این مرحله از نفس قسم یاد می کند و می فرماید: لا أُقْسِمُ بِیوْمِ الْقِیامَة وَ لا أُقْسِمُ بِالن ...
سرتیپ، سرلشگر و سپهبد نداشتیم؛ برادر بالاترین درجه جنگ انقلابی ما بود
؛ این اوج فناوری است. فناوری انقلابی، فناوری ناشناخته، فناوری معجزه گونه ای که اگر آنها این را می فهمیدند، احتمالا می توانستند ضدش را بسازند؛ بنابراین پشت سر این حمله، حزب الله هم یک ایمان، اندیشه و نوآوری نهفته است؛ چرا که اگر ما دستمان را روکنیم، دنیا قدرت دارد و ما را می زند؛ پس ما باید دستمان را بسته نگه داریم. این همان اندیشه و تفکر است و با استحکام و امداد الهی، باید این را به صدا ...
آیا امام خمینی(ره) از حکمت صدرا عدول کرد؟
صدرالمتالهین تجلیل کرده و در جایگاه تمدنی بر حکمت متعالیه تاکید می کردند. امام خامنه ای نیز ذیل همین رویکرد و با توجه به نقش حداکثری حکمت متعالیه، با صراحت مکتب فلسفی صدرالمتالهین را همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه ی در هم تنیده و به وحدت رسیده ی فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، شهود عرفانی و وحی قرآنی، در کنار هم می دانند. از نظر ایشان عدم ایفای نقش حکمت متعالیه در تمدن سازی نوین ...
ملاک منافع ملی است
بین الملل ، درباره ی این موضوعات و فضاسازی رسانه ای رسانه های غربی در این زمینه به گفت وگو نشستیم. * رهبر انقلاب در بخشی از خطبه های نماز عید سعید فطر، به موضوع مذاکرات هسته ای اشاره کرده و فرمودند: چه این متن تصویب بشود و چه نشود، به حول و قوّه ی الهی، اجازه ی هیچ گونه سوءاستفاده ای از آن داده نخواهد شد. به نظر می رسد طرف مقابل به دنبال فضاسازی رسانه ای برای سوءاستفاده و رسیدن به ...
نتیجه عمل به تکلیف، همان نتیجه واقعی است
دارد که معروف است: الواجبات الشرعیه الطاف فی الواجبات العقلیه. به عبارت دیگر، احکام تابع مصالح و مفاسدند و گتره ای و بی حساب نیستند. روح معنای این سخن همین است که احکام، تابع غایت ها هستند و به خاطر تحقق و تأمین مصالحی که نتیجه فعل هستند، برخی امور واجب می شوند. و این همان غایت گرایی و نتیجه گرایی در فلسفه ارزش ها است که ظاهراً مورد اجماع شیعه است. * آیا می توان نتیجه گرفت که از دیدگاه ...
واژه شناسی عفاف و حجاب
، همان امنیتی که امروزه حلقه مفقوده ای در جوامع غربی است. منابع و مآخذ 1. ابن منظو، محمد بن مکرم؛ لسان العرب، الطبعة الاولی، دار صادر بیروت،1997م. 2. فیروز آبادی، محمد بن یعقوب؛ قاموس المحیط، الطبعة الاولی، دار الجیل بیروت. 3. طوسی، نصیر الدین؛ اخلاق ناصری، انتشارات خورشید، تهران. 4. مکارم شیرازی، ناصر؛ اخلاق در قرآن، چاپ دوم، قم،1381ش. 5. نراقی، ...
رفیق جدانشدنی تمام انسان ها
و حلاوت و شیرینی ارتباط با پروردگار عالم، جلو می روند، یک مقام دیگری را آرزو می کنند و حال آن ها یک حال دیگری می شود. معلوم می شود سجده و رکوع آن ها، یک سجده و رکوع عادی نیست، فقط سبحان ربی الاعلی و بحمده نیست، چیز دیگری را می بینند. همان طور که کسی که در دنیا می افتد، همین حال را دارد و روایتش را جلسه بعد بیان می کنم که نکته ای جالب دارد. من در شب های ماه محرّم هم قصد دارم که مباحث ...
بررسی انتقادی نظریه فرهنگی گادامر از منظر حکمت صدرایی
، بلکه در هر مرتبه ای که نفس به چیزی علم پیدا می کند، همان مرتبه است که با اتحاد با صورت علمی، از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل می شود . در هنگام احساس، قوة حس انسان از حاسّ بالقوه به حاس بالفعل تبدیل می شود . در نتیجه، محسوس من، و حاس من هر دو یکی می شوند . در هنگام تخیل، قوة خیال انسان این گونه است و در هنگام تعقل، قوة عقل او . (عبودیت، 1390، ص 116-122 ، به نقل از همان؛ 141 ) در حکمت ...
رابطه نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
نیز دقیقاً به همین معنی قبل از حدوث به یک وجود بسیط وحدانی در عقل مفارق (عقل فعال) موجود بوده اند. نه اینکه هرکدام جدای از علت شان موجود باشند و مقصود از تقدم نفس بر بدن بیش از این نیست. از نظر علامه طباطبایی(ره) نیز این دسته از روایات هیچ منافاتی با قائل شدن به اصل جسمانی بودن نفس و به طور کلی حدوث نفس ندارد، چون از نظر ایشان نه تنها انسان ها بلکه جمیع موجودات عالم ماده، دارای جان و ...
ضرورت تشخیص دنیای نکوهیده از دنیای پسندیده
دارای شعور و عقل نیستند تا درصدد توطئه علیه انسان برآیند و بخواهند او را فریب دهند. همه موجودات عالم، مطیع امر و اراده الهی، و تسبیح گوی خداوندند: ثُمَّ اسْتَوَی إِلَی السَّمَاءِ وَهِی دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلأرْضِ اِئْتِیا طَوْعا أَوْ کَرْها قَالَتَا أَتَینَا طَائِعِینَ (فصلت: 11)؛ سپس به آسمان پرداخت و آن دودی (گاز یا بخاری دودمانند) بود؛ پس به آن و زمین گفت: خواه ناخواه بیایید. هر دو گفتند ...
راه های رسیدن به باور در نماز
و تا انتها ضرورت دارد. البته نفس انسان تا در زندان بدن گرفتار است به دلیل محدودیت های خود نمی تواند به درجات بالای یقین دست یابد.[3] بنابراین نماز در شکل گیری باورهای مذهبی و یقین معرفتی و همچنین در یک نگاه کلی، تحکیم نظام معنایی دینی و توحیدی نقش مهمی دارد. باور یا عقیده از آگاهی سطحی و اولیه بسیار عمیق تر است و تأثیری جدی در رفتار دارد، انسان ها، غالباً در عمل، تابع باورهای خود هستند ...