سایر منابع:
سایر خبرها
حل مسائل و مشکلات جامعه در گرو حل مسائل اخلاقی آن است
حضرت با امام حسین(علیه السلام) سرشار از عشق و محبّت و دلدادگی است؛ به عنوان نمونه حنظله در پاسخ امام علیه السلام عرض کرد: راست گفتی، فدایت شوم، شما از من داناتر و به درک حق سزاوارتری. نافع بن هلال در ظهر روز عاشورا به محضر امام علیه السلام آمد و عرض کرد: ای اباعبداللَّه! جانم به فدایت ، ..به خدا سوگند! پیش از تو، من باید کشته شوم!. بی شک اوج محبّت ورزی و اظهار ارادت به امام حسین(ع) را می ...
ماندگاری انسان در تمسک به قرآن و اهل بیت است
نفر در مراسم سید الشهداء(ع) بگرید و همه کسانی که در برپایی این مجالس تلاش کرده اند در ثواب آن شریک خواهند بود. امام جمعه مشهد اردهال کاشان با بیان این که اهل بیت(ع) عین قرآن هستند، گفت: خداوند می فرماید ما قرآن را نازل کریم و خودمان قرآن را حفظ می کنیم. وی با اشاره به این که پیامبر اسلام(ع) می فرماید من از بین شما می روم و دو چیز گرانبها را به جای می گذارم که یکی کتاب خدا و ...
بیست و هفت رویداد تا رسیدن یزید به حکومت/ زمینه های نهضت عاشورا
بیست و دوم: معاویه اندکی قبل از مرگ خطبه خواند و به مرگ خویش و تلویحا برتری خود نسب به فرزندش یزید اشاره کرد. رویداد بیست و سوم: چند ساعت قبل از مرگ، معاویه فرمان داد چشمهایش را سرمه و سرش را روغن بزنند. بر نشیمنگاهی تکیه داد و مردم به دیدنش آمدند. هیچ کس حق نشستن نداشت. همه می گفتند او سالم است. دخترانش او را از این پهلو به آن پهلو چرخاندند. او دچار تنگی نفس و سل شده بود. آن روز چهارشنبه ...
نشانه ای از امام حسین(ع) که از زمین محو نشد
به گزارش نامه نیوز ، چند روز پس از واقعه ی عاشورا، پیکر امام حسین (ع) در همان محلی که به شهادت رسیده بودند، توسط قبیله ی بنی اسد به خاک سپرده شد. از همان زمان تا امروز نشانه هایی بر قبر امام گذاشته شد تا شیعیان بتوانند به زیارت سیدالشهدا (ع) و یارانش بروند؛ نشانه هایی که بارها توسط دشمنان اهل بیت (ع) مورد تعرض و در معرض نابودی قرار گرفت اما در نهایت حرم امام حسین (ع) پابرجا ماند و سال هاست در ماه ...
نشست انتفاضه فلسطین در آستانه عاشورای حسینی در سوریه برگزار شد
. حسین جمعه در پایان سخنان خود گفت: گروه های تکفیری، اسلام منحرف را جلوه می کنند؛ ولی انقلاب و نهضت امام حسین (ع) برای حفظ و نگهداری اسلام اصیل بود. در ادامه این نشست، محمد البحیصی، اندیشمند، روحانی و نویسنده فلسطینی، سخنرانی کرد. وی در سخنان خود به خصلت های بارز امام حسین (ع) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: عظیم ترین مظهر روز عاشورا، زیبایی مظهر الهی بود که در شهات امام حسین (ع ...
برگزاری همایش احلی من العسل در اراک
به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سوگواره عاشورایی احلی من العسل با اهداف افزایش آگاهی و بینش دانش آموزان نسبت به قیام امام حسین(ع)، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ عاشورا و همزمان با ششم ماه محرم و به منظور بزرگداشت حضرت قاسم(ع) با حضور 500 دانش آموز در حسینه عاشقان ثارالله اراک برگزار شد. عاشورا سراسر درس خداشناسی است ...
گفتاری منتشرنشده از شهید بهشتی
عاشورا که در برابر یک حادثه بحرانی خانمان سوز واقع شدند، همه چیز دیده می شود جز نابسامانی و عدم تعادل. اهل بیت و یاران امام در تمامی مراحل، قدم های سامان دار برمی دارند؛ از زمانی که اباعبدالله (ع) از قبول بیعت با یزید امتناع کرد تا شهادت آن حضرت که چندماه به طول انجامید، این خانواده، آواره زندگی کرده است. امام حسین(ع) با خاندانش شبانه از مدینه به سمت مکه حرکت می کند. این چیست؟ مسافرت است؛ اما چه ...
آثارقرائت زیارت عاشورا برای همه یکسان نیست
کربلا رسانده و با این متن امام را زیارت می کند یک آثاری می بیند، فردی که روز عاشورا به پشت بام منزل و یا به بیابانی رفته و همین متن زیارت عاشورا را قرائت می کند آثار دیگری مشاهده می کند و فردی هم که در غیر روز عاشورا اما با همین متن امام حسین علیه السلام را زیارت می کند آثار دیگری را مشاهده خواهد کرد. بنابراین آثار و برکاتی که برای زیارت عاشورا مطرح شده یکسان نیست. فردی که در حرم حضرت ...
پیام عاشورا دفاع از حق مظلوم و ستیز با ظالمان جهان است
سرشار از درس هدایت، خودسازی، ایثار و از خود گذشتگی، مردانه زیستن، عشق و محبت، جهاد و شهادت، دفاع از مظلوم، دفع ظلم و سلطه ظالم، خودباوری، اطاعت محض از خدا و ولی خدا و استکبارستیزی و در یک کلام عاشورا سرمشق زندگانی است. دشتی تنها راه نجات بشر از دریای طوفان زده دنیا را کشتی نجات سیدالشهدا (ع) دانست و عنوان کرد: درس عاشورا تا روز قیامت ادامه دارد و هر سال گویا کربلای تازه ای اتفاق افتاده و ...
حجت الاسلام پناهیان: بخشی از امتحانات ما برای شکستن عادتمان است+ گزارش تصویری
...: مراسم صبح روز ششم محرم با قرائت زیارت عاشورا توسط حاج مهدی سماواتی و سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج محسن عسگری در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) برگزار شد. در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام پناهیان را می خوانید: مسالۀ عادت و انس یکی از امور مهمی که ما در همۀ زندگی باید به آن توجه کنیم، مسالۀ عادت است. خوب بودن یا بد بودن دو مقولۀ مستقل اند، ولی یک ...
روز هفتم محرم/ حضرت علی اصغر(ع)؛ درخشان ترین سرباز کربلا
به گزارش کانون خبرنگارن نباء وابسته به خبرگزاری ایکنا ، عبدالله بن حسین که به علی اصغر(ع) معروف است، فرزند حضرت سید الشهدا(ع) است و مادرش رُباب، دختر( اِمْرَءُ الْقَیْس) و خواهرش حضرت سکینه(س) است.(تاریخ طبری،جلد4،ص710) حضرت عبداللّه بن حسین(ع) ملقب به علی اصغر(ع) که در زیارت ناحیه مقدسه و زیارت نامه های روز عاشورا از وی به نام های باب الحوائج، طفل رضیع یاد شده است، در سال 16 هجری در ...
صوت:: مداحی عربی- فارسی میثم مطیعی در حمایت از مردم یمن و علیه آل سعود
خبرنامه دانشجویان ایران: مداحی جدید عربی فارسی میثم مطیعی در حمایت از مردم مظلوم یمن و علیه آل سعود که در شب چهارم محرم در دانشگاه امام صادق(ع) سروده شد آمده است: دانلود شعر عربی: حسن المرتضی از یمن شعر فارسی: محسن رضوانی بِیا حُسَینٌ صَرخةٌ کُنّا نُنادی فریاد ما ندای "یاحسین" بود فی الأربعینِ یا حسینُ بالأیادی در اربعین پرچم "یا حسین" در ...
گل آرای دربار محمدرضا شاه که گل آرای حرم امام حسین شد/ به منتهای آرزویم رسیده ام/به تنها چیزی که فکر نمی ...
توانایی بیشتری داشتند و چهار هزار شاخه گل هدیه کردند. شخصی با اینکه وضع مالی خوبی نداشت؛ پنج هزار شاخه گلایول هدیه کرد. در سال دو بار و بعضی از سال ها سه بار به کربلا می رویم. سوم شعبان، عید غدیر، 13 رجب یا 17 ربیع الاول روزهایی هستند که به کربلا می رویم. سال گذشته خدا قسمت کرد و برای تعویض ضریح امام حسین(ع) به کربلا رفتیم. معمولاً چند هزار شاخه گل جمع می شود؟ اگر ...
معرفت واجب فراموش شده!
بشنود و ما را یاری نکند خدا او را به صورت در آتش دوزخ می افکند. در این چند جمله، امام حسین (ع) به عبیدالله بن حر، هزاران مطلب نهفته است که پرداختن به همه آنها در حوصله این کتاب نیست. ما در این جا به چند مورد آن اشاره می کنیم : الف) ایجاد ارتباط با دشمنان نادان. چرا که عبیدالله بن حر کسی بود که در جنگ صفّین در لشگر معاویه بود و بر علیه امام امیر المؤمنین علی (ع) و ...
پیام مکتب عاشورا زندگی با عزت و تبدیل تهدیدها به فرصت
به گزارش خبرگزاری رسا، زهرا روح الهی امیری عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در یادداشتی در خصوص فرا رسیدن محرم الحرام به بیان نکاتی از از زندگی سرور و سالار شهیدان پرداخته است، این یادداشت بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم همه مکاتب الهی و حتی بشری در پی ارائه نظامی از رفتارها هستند تا پیروانشان بدان شاخصه ها شناسایی شوند. پویایی و پایایی این مکتب ها بسته به ظرفیت ...
"گِل مالی" آیین چند صد ساله مردم لرستان
پاکدل اظهار داشت: زمانی که اسلام وارد ایران شد مردم لرستان شیعه و ارادتمند خاندان حضرت علی(ع) و اولاد آن حضرت شدند بعد از واقعه عاشورا همه عزاداران آیین ها را جزء در عزاداری اهل بیت(ع) حرام می دانند. وی افزود: عزاداری مردم لرستان در سال های دورتر به گونه ای بود که تکیه و خیمه هایی بر پا می کردند و کنار آن شهادت امام حسین(ع) را روایت می کردند و در روز عاشورا گِل بر شانه ها و سر می گذاشتند و آتش که به منزله پاکی و روشنایی بر زمین است را بر پا و شروع به چمری زدن و مُوه خانی می کردند. گزارش از فاطمه بیرانوند انتهای پیام/ ...
باطل ستیزی نقطه اشتراک عاشورا و عصر ظهور
آنان (برای قیام علیه یزید)، این اقدام را مورد تأیید قرار داد. مسیر حق و حقیقت را مشخص ساخت و امامت را محور حق خواند، حتی قبل از خلافت یزید نیز نسبت به کم رنگ شدن "حق" و از بین رفتن نشانه های آن، هشدار داده بود. حجت الاسلام کارگر با اشاره به مؤلّفه های حق طلبی در نظر امام حسین(ع) گفت: توحید و خدا محوری، عزّت و آزادگی در پرتوحق طلبی؛ امامت و ولایت اهل بیت، احیای نشانه های راستین دین خدا ...
نیم نگاهی بر آداب و رسوم محرم در آذربایجان/شیعه لرین حضرت عباسی وار
سیزدهم ماه محرم، در اکثر شهرهای این دیار مراسم شبیه خوانی برگذار می شود، این مراسم که با استقبال جمع کثیری از قرار می گیرد، با شبیه خوانی روز واقعه باعث درک بهتری از آن روز عظیم می شوند. در پایان نیز لازم به ذکر است برخی آداب انحرافی و غلط همچون قمه زنی و ...، خوشبختانه امروزه برگزار نمی شود و لذا در اینجا بدانها پرداخته نشده است. امید می رود با درک بهتر واقعه ی بزرگ کربلا، بتوانیم تا ظهور آقا امام زمان (ع) ادامه دهنده نهضت عاشورا بوده و عاشورایی باقی بمانیم. انتهای پیام/ ...
مازنی ها گنبدحسینی درکربلا را نوسازی میکنند
همه بازسازی ها، وجوه نقد و امکاناتغیرمادی توسط مردم انجام می گیرد. ستاد بازسازی عتبات عالیات در آبان 83 در مرکز استان تشکیل و سپس در سال 85 این ستاد در همه شهرستان ها تشکیل شد. ***نقش مردم مازندران در بازسازی و توسعه حرم های مطهر امامان معصوم (ع)چگونه بوده است؟ این کار، کار دل است، کار ساختاری نیست و از بودجه دولتی استفاده نمی شود. هر کسی که عاشق اهل بیت باشد وارد میدان شده و ...
اسرارها نهفته به شور محرم است (گزارش روز)
: دنیاطلبی.(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان گردان های عاشورا- 1371/4/22) عاشورا حادثه ای نبود که در یک روز در سال 61 هجری اتفاق بیفتد و از قبل و بعد خود جدا باشد. وقتی سخن از پیام عاشوراست، تنها به این معنی نیست که امام حسین (ع) و شهدای کربلا، به صورت رسمی و مشخص به مردم آن زمان یا زمان های آینده چه دستوری داده اند، بلکه شامل درس هایی هم که ما از عاشورا می گیریم، می شود.عاشورای حسینی ...
معارف حسینی 2
است . ولادت امام علی (ع) نیز بر این نکته نغز می تواند دلالت داشته باشد که امام در بطن خانه خدا و باطن کعبه وجود امام است . وقتی عاشورا نه به عنوان یک واقعه تراژیک[در عین جانسوز بودن]، بلکه به عنوان یک راهبرد در نظر گرفته می شود انسان دنبال زندگی مطابق با آموزه های حسینی می رود آنگونه که در زیارت عاشورا نیز مطرح شده از خداوند حیات و مماتی مطابق با اهل بیت عصمت و طهارت مسئلت می کند ، می خواهد با آن ...
نهضت حسینی از چشم اندازی دیگر
هادی قبادی / میرملاس : با حلول سال 1437هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک 1376 سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد. نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت و اهمیت این انقلاب [...] هادی قبادی / میرملاس : با حلول سال 1437هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک 1376 سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد. نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت و اهمیت این انقلاب بزرگ تا آنجاست که پس از وقوع آنچه که در کربلا گذشت ، این موضوع تنها مورد توجه شیعیان و محبان بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا حضرت امام حسین علیه السلام نبوده است بلکه تمامی فرقه های اسلامی و حتی غیر مسلمانان نیز به بحث و بررسی پیرامون ابعاد مختلف آن پرداخته و از درس های آموزنده مکتب عاشورا الهام گرفته اند و کربلا به کانون توجه تمامی انسان های بیدار و طالب حقیقت مبدل گشته و معمار بزرگ انقلاب عاشورا حضرت حسین بن علی علیهما السلام به عنوان سرور آزادگان عالم، اسوه و الگوی حق طلبی و باطل ستیزی بر تارک تاریخ بشر می درخشد . در گذر زمان و طی قرون متمادی ، شیعیان در احیای فرهنگ عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان والا مقام کربلا تلاشی وافر مبذول داشته اند که اوج آن ، الهام گرفتن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آن مکتب خون بار است و البته فلسفه توجه جامعه اسلامی به ویژه شیعی به نهضت حسینی به این خلاصه نمی شود بلکه به اصل امامت، ولایت، ضرورت شناخت و معرفت نسبت به اسوه ها و الگوی انسان های الهی که در خصوص سومین امام شیعیان به سبب ویژگی های واقعه استثنایی و منحصر به فرد کربلا و ابعاد گوناگونی که این جریان تاریخ ساز دارد و درس های بزرگی که نه تنها به جامعه اسلامی که به بشریت می دهد آن را در شرایط ممتازی بر صفحات تاریخ قرار داده است و به سبب همین درخشندگی و جذبه عشق حسینی است که همه ساله باشکوه تر از قبل در سراسر جهان اسلام عزای حسینی اقامه می گردد و چه بسیار کتاب ها که پیرامون آن به نگارش درآمده و اشعار و مراثی سروده شده است . سال ها می گذرد اما به مروز زمان این عشق و ارادت نه تنها به سردی نگراییده بلکه بر حرارت آن افزوده شده و این مضمون همان روایاتی است که از معصومین در مورد حرارت عشق حسینی در قلوب مومنین وارد شده است . در این نوشتار به برخی از عناوینی که با انقلاب عاشورا و پرچمدار این انقلاب بزرگ مرتبط است به صورت بسیار اجمالی اشاره می شود و بدیهی است که به دست آوردن تحلیلی جامع و صحیح ، در گرو توجه به تمامی ابعاد و جوانب این انقلاب و مطالعه و بررسی عوامل مختلف آن است : 1 – مقام امام حسین علیه السلام در نزد خدا ، انبیاء و اولیای الهی شناخت شخصیت این امام همام به عنوان بنیانگذار انقلاب عاشورا و محور این حرکت اسلامی در فهم صحیح علل به وجود آمدن آن و نیز انگیزه های آن حضرت از اقدام به این حرکت تاثیری جدی دارد . حسین علیه السلام کیست ؟ او در پیشگاه خدا دارای چه مقام و منزلتی است ؟ چه آیاتی در قرآن کریم در بیان فضائل او نازل گردیده و شأن نزول آن ها چیست ؟ در سایر کتب آسمانی نیز آیا اسمی از حسین علیه السلام به میان آمده است ؟ در وصف او در آن کتب چه گفته شده است ؟ در روایات اسلامی به ویژه آنچه که از رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه در معرفی شخصیت او نقل شده به چه خصوصیاتی از سالار شهیدان اشاره گردیده است ؟ این که در روایات آمده است که تمامی انبیا در عزای او گریسته اند و در هنگامه مشکلات و گرفتاری ها به او توسل جسته اند به چه صورت بوده است ؟ ادوار زندگی پربرکتش به چه صورت سپری گشته است ؟ دوران طفولیت، کودکی و در زمان حیات جدش نبی اکرم صلوات الله علیه و مادرش حضرت فاطمه سلام الله علیها ، نوع برخورد آن ها به ویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام با او چگونه بوده است ؟ و شخصیت او در این دوران چگونه شکل گرفته است ؟ در دوره جوانی ، خصوصاً در اوج مظلومیت پدرش امیر مومنان علی علیه السلام چه در مدت 25 سال خانه نشینی و محرومیت از حق مسلّم و الهی جانشینی پیامبر و چه در مدت قریب به پنج ساله حاکمیت ، نقش امام حسین علیه السلام در کنار پدر بزرگوارش چه بوده است ؟ در بحران های سهمگین این برهه از تاریخ اسلام حضور او چسان بوده است ؟ و بعد هم در دوره ده ساله امامت امام حسن مجتبی علیه السلام و شرائط بسیار سخت این دوره ، آن حضرت نقش خویش را در کنار امام و برادر خویش چگونه ایفا می کرده است ؟ در بررسی پرسش های فوق و ده ها پرسش دیگر که امکان خطور آن ها به ذهن وجود دارد و یافتن پاسخ های صحیح که خوشبختانه در منابع متعدد در دسترس همگان وجود دارد می توان بیشتر به ابعاد شخصیت بنیانگذار نهضت خونین کربلا آگاهی یافت و این آگاهی می تواند در تحلیل صحیح تمامی ابعاد نهضت و بهره گرفتن بیشتر از درس ها و عبرت های آن موثر باشد . 2 – بررسی زمینه های نهضت و وقوع آن حادثه جانگداز این که چه عوامل و عللی باعث شد تا آن فاجعه بزرگ به وقوع بپیوندد و نهضت خونین حسینی شکل بگیرد از مهمترین و اساسی ترین نکات تحلیل جریان عاشورای حسینی در کربلاست . چه شد که در فاصله نیم قرن و تنها پنجاه سال پس از رحلت رسول خدا صلوات الله علیه ، امت او بر فرزندانش شمشیر کشیدند و آن ها را به سخت ترین وجه که در تاریخ نظیر ندارد به شهادت رساندند و به اسارت بردند ؟ آن هم در شرایطی که امام حسین علیه السلام در طول حرکت خویش از مدینه به مکه و مکه به کربلا ، حجت را بر آنان تمام کرد و بارها و بارها خود را معرفی نمود . در فاصله رحلت پیامبر تا حادثه عاشورا چه تغییراتی در بینش و نگرش امت اسلام رخ داده بود که به راحتی حاضر شدند فاجعه ای دردناک چون واقعه عاشورا را بیافرینند ؟ به نظر می رسد برای یافتن پاسخی صحیح و دقیق به این پرسش ها لازم است سه برهه از تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد : الف) دوره جاهلیت عرب جامعه و ملتی که اولین مخاطبین پیام اسلام بودند در چه شرایطی به سر می بردند از نظر جغرافیایی،محیطی و آداب و رسوم اجتماعی و اعتقادات مذهبی و روابط حاکم بر آن جامعه دارای چه اصول و ضوابطی بودند ؟ چه فرهنگی بر آن جامعه حاکم بود ؟ روابط خانوادگی و قبیلگی بر چه قواعدی استوار بود ؟ و ده ها پرسش دیگر که می تواند طرح گردد . اگر این بخش از تاریخ حیات عرب به خوبی بررسی شود آن گاه روشن خواهد شد که چگونه بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه ، بخشی از جامعه اسلامی دوباره به همان دوره جاهلیت برگشت و آن همه فاجعه را به بار آورد . ب) دوره رسالت بیست و سه ساله پیامبر رنج ها و محنت های بی شماری پیامبر و یاران صدیق او در این برهه حساس متحمل شدند . آیا تمام آنان که به پیامبر گرویدند دارای ایمانی قوی و راستین بودند ؟ آیا پیامبر حتی در دوران حیات خویش با کارشکنی ها و سنگ اندازی های برخی از به ظاهر مسلمانان رنج نمی برد ؟ آیا در بین یاران نزدیک آن حضرت نبودند کسانی که مدام اشکال تراشی می کردند ؟ آیا ایمان و اسلام برخی از آنان صوری و ظاهری و مصلحتی نبود ؟ آیا رنج و سختی که پیامبر و پیروان راستین او و خون دل هایی که از ناحیه برخی مسلمان نماها می خوردند بیشتر از رنج مبارزه با دشمنان آشکار و بیرونی نبود ؟ بدیهی است که در یافتن تحلیل صحیح وقایعی که بعدها در جامعه اسلامی رخ می دهد همه این پرسش ها می تواند راهگشا باشد . ج) دوره پس از رحلت پیامبر دوره ای که با حادثه سقیفه بنی ساعده آغاز شد، حادثه ای که تنها 70 روز با واقعه غدیرخم فاصله داشت . بر امت اسلام چه گذشته بود که در شرایطی که هنوز جناره پیامبر دفن نشده است و سرمبارک حضرتش بر دامان علی علیه السلام بود گروهی در مکانی به نام سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و خلیفه و جانشین پیامبر را انتخاب نمودند ؟ مگر این ها نبودند که هفتاد روز قبل در غدیر خم جانشینی علی علیه السلام برای پیامبر را به او تبریک گفتند ؟ معیار انتخاب آن ها چه بود ؟ آیا این بازگشت به همان جاهلیت اولی نبود ؟ آیا در سقیفه بنی ساعده رگه هایی از همان دوره جاهلی که در دوران رسالت پیامبر از روی مصلحت مکتوم مانده بود زنده نشد ؟ پس از حادثه سقیفه بنی ساعده چه حوادثی در جامعه اسلامی رخ داد ؟ چرا آن همه اهانت ها را به جانشین واقعی پیامبر روا داشتند ؟ چرا خانه علی علیه السلام و زهرای اطهر سلام الله علیها را به آتش کشیدند ؟ چرا پهلوی آن بانوی دو عالم را شکسته و بر صورت مبارکش سیلی نواختند ؟ چرا عترت پیامبر را با وجود آن همه سفارش ، در تنگنا قرار داده و ظلم وجور فراوان بر آنان رواداشتند ؟ چرا حاکمان و والیان ناصالح ، مقدرات امور مسلمانان را به دست گرفتند ؟ چرا امثال معاویة بن ابی سفیان و ولیدبن عقبه و مروان بن حکم و زیاد بن ابیه را برای حاکمیت بر مسلمانان گماردند ؟ تقویت حکومت معاویه در شام و حمایت مستمر از او چه نتایجی را به بار آورد ؟ شکافتن فرق مبارک علی علیه السلام در محراب مسجد کوفه و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی علیه السلام و تیرباران جنازه مطهرش نتیجه چه بود؟ از بین رفتن سنت های الهی، نبوی و احیای فرهنگ جاهلی و گسترش ظلم و جور و جنایت و معصیت و ایجاد بدعت های ناروا و تضییع هزاران حق از حقوق مسلم مسلمانان و افراد جامعه اسلامی و قتل صدها انسان بی گناه از کجا نشأت گرفت ؟ و از همه این ها فجیع تر اعلام ولایتعهدی یزید که فسق و فجورش بر همه روشن بود توسط معاویه ثمره چه بود ؟ آیا جز این بود که تمامی فجایع و انحرافاتی که پس از ارتحال جانسوز پیامبر اکرم صلوات الله علیه در جامعه اسلامی به وجود آمد ریشه در حادثه سقیفه بنی ساعده داشت؟ و چه زیبا آن شاعر عرب (( مهیار دیلمی )) در یک بیت شعر خود این حقیقت را خطاب به امام حسین علیه السلام بیان کرد و گفت : فَیَومُ السَّقیفَةِ یَا بنَ النّبی طَرَّقَ یَومَکَ فی کَربَلا ای پسر پیامبر ! حادثه سقیفه ، شهادت تو را در کربلا زمینه سازی کرد . در این نوشتار ، مقصود بیان اجمالی مطالب با طرح پرسش هایی مرتبط با آن است . اگر بنای بر تفصیل باشد تحلیل این بخش تاریخ و بیان جزئیات آنچه که در فاصله دو حادثه سقیفه بنی ساعده و عاشورای حسینی گذشت ، نیازمند مباحث بسیار گسترده و عمیق است که اینجا مجال آن نیست اما خوشبختانه تمامی جزئیات آن در تاریخ حتی در منابع اهل سنت ثبت است . 3 – بررسی تاریخ وقوع نهضت حسینی بهنگام به حکومت رسیدن یزیدبن معاویه چرا امام حسین علیه السلام حرکت خویش را پس از مرگ معاویه آغاز کرد ؟ دوره امامت آن حضرت از سال 50 هجری و در پی شهادت برادرش امام حسن مجتبی علیه السلام شروع می شود و این در حالی است که معاویه با شدت بیشتر به جنایات خود ادامه می داد و توطئه شهادت امام دوم شیعیان هم نمونه بارز آن بود اما چرا حسین بن علی علیه السلام در همان تاریخ شروع امامت خویش قیام نکرد ؟ آن حضرت در سال های آغازین امامت ، چه عکس العمل هایی در قبال حکومت معاویه داشت ؟ مخالفت خود را چگونه ابراز می داشت ؟ آیا در زمان معاویه قیام نفرمود ؟ چرا به محض به قدرت رسیدن یزید قیام کرد ؟ آیا دعوت کوفیان عامل اصلی این حرکت بود ؟ در حکومت یزید چه شرائطی بر جامعه اسلامی حاکم شد که امام سکوت را جائز نشمرد ؟ شخص یزید دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی بود که امام تحت هیچ شرایطی به حضور او بر مسند حکومت رضایت نداد و با تمام توان به مقابله با او برخاست ؟ چرا امام همین برخورد را با معاویه که سرمنشأ تمامی این فجایع بود نکرد ؟ آیا عوام فریبی های معاویه باعث شده بود تا امام در زمان او زمینه حرکت را مساعد نبیند ؟ یافتن پاسخ این پرسش ها روشن می سازد که چرا حضرت این مقطع از تاریخ را برای تحقق انقلاب عاشورا برگزید . 4 – بررسی خروج امام حسین (ع) از مدینه چرا امام پس از پاسخ منفی به دعوت ولید والی مدینه در خصوص بیعت با یزید ، مدینه را ترک نمود ؟ چرا در مدینه نماند و شهر پیامبر را به کانون مخالفت با حکومت یزید مبدل نساخت ؟ اگر قصد مبارزه با یزید و یزیدیان و تشکیل حکومت و احیاء سنت نبوی را داشت چرا شهر جدش پیامبر و مرکز حکومت او یعنی مدینه را انتخاب نکرد؟ چرا پس از خروج از مدینه ، در شهر مکه رحل اقامت افکند و بیش از چهار ماه در مکه توقف نمود؟ در مدت اقامت در مکه چه برنامه هایی را به اجرا درآورد وانگیزه او از توقف چند ماهه در شهر مکه چه بود ؟ آیا برای حجاج بیت الله الحرام که از تمامی بلاد اسلامی ، به شهر مکه وارد می شدند برنامه خاصی داشت ؟ چرا مناسک حج را نیمه تمام گذاشته واین دیار را به مقصد کوفه ترک نمود؟ آیا او با هدف پاسخ مثبت به دعوت نامه های مردم کوفه و بصره ، راه کوفه را در پیش گرفت ؟ چرا در مکه نماند و برنامه های مبارزاتی خویش علیه حکومت یزید را در شهر نزول وحی عملی نساخت ؟ چرا مکه معظمه میعادگاه بت شکنان و یادآور مبارزات جدش رسول الله علیه کفار و مشرکین را به مرکز قیام مبدل نساخت ؟ و چرا در آن دیار ماندگار نشد ؟ این ها همه سوالاتی است که یافتن پاسخ درست آنها در آگاهی یافتن به فلسفه واقعی قیام امام کمک خواهد کرد . 5 – ترکیب کاروان حسینی زمانی که امام از مدینه خارج شد تمامی اهل بیت او و تعدادی از یارانش او را همرانی نمودند . چرا امام در کاروان خود این مجموعه را جای داد؟ چرا در این کاروان از کودک چند روزه حضور داشتند (زیرا علی اصغر اگر در کربلا شش ماهه بوده قطعاً به هنگام خروج کاروان حسینی از مدینه چند روزه بیشتر نبوده است) تا کودکان دو سه ساله و نوجوانان یازده و سیزده ساله و دختران و پسران خردسال؟ اگر به قصد مبارزه با حکومت یزید و تشکیل حکومت اسلامی حرکت کرد همراهی این تعداد کودک و نوجوان به چکار می آمد ؟ و اگر به قصد پاسخ به نامه های اهل کوفه و بصره ، شهر مکه را نیز پشت سر نهاد بازهم همراه بردن اطفال و دختران و زنان برای چه بود ؟ در کاروان ، دختران و پسران جوان و نیز زنان حضوری فعال داشتند ، فلسفه حضور آنان چه بود ؟ آنان در این کاروان چه نقشی را ایفا می نمودند ؟ در کنار آنان حضور سال خوردگان به چه معنی بود ؟ حضور گروه های مختلف سنی از دختر و پسر گرفته تا زن و مرد در کاروان کربلا به چه منظور بود ؟ این ترکیب عجیب و استثنایی چه هدفی را دنبال می نمود؟ و امام چرا همه اینها را با خود همراه برد ؟ 6 – خط مشی ، شعارها و سخنان امام حسین علیه السلام از آغاز حرکت از مدینه تا لحظه شهادت چه چیز بهتر از سخنان و فرمایشات آن حضرت می تواند مبیّن اهداف حرکت او باشد ؟ و چه مأخذ و منبعی مطمئن تر از بیانات و سخنرانی های سالار شهیدان می تواند انگیزه های او را از حرکت و قیام و انقلابش تبیین نماید ؟ از همان لحظات آغازین حرکت و خروج از مدینه ، حضرت سخنانی در قالب خطبه ، پاسخ به پرسش ، پاسخ به نامه مردم بصره و کوفه ، وصیت نامه و امثال آن دارد . در لابه لای مجموعه این گفتارها حضرت صریحاً وضعیت اسفناک جامعه اسلامی را در آن روز و در آن عصر و زمان بیان فرموده و لزوم قیام علیه حکومت جور را با استناد به آیات کریمه قرآن و روایات جدش رسول الله صلوات علیه با تعابیر گوناگون و به صورت مکرر ذکر فرموده است. مجموعه این گفتارها در کتبی تحت همین عنوان توسط برخی از محققین و نویسندگان جمع آوری و به زیور طبع آراسته و قابل دسترسی است و بدیهی است که در آگاهی یافتن به تاریخ نهضت کربلا و بسیاری از حوادث حتی جزئیات امور ، این مجموعه ثمربخش است و می توان به بسیاری از ابعاد نهضت حسینی پی برد . علل و انگیزه های حضرت از حرکت خویش ، پاسخ به بسیاری از شبهاتی که مطرح می گردید ، خبر دادن از حوادث آینده ، پیش بینی های حضرت در مورد سپاه عمر سعد و تحقق آن ها ، سروده های حکمت آموز حضرت ، رویای امام در شب عاشورا ، سخنان امام بر بالین یارانش به هنگام شهادت آن ها ، ادعیه و مناجات های حضرت و ده ها عنوان دیگر مسائلی هستند که در مجموعه گفتارهای امام در تاریخ ثبت است . 7 – بررسی موضع گیری های متفاوت در قبال حرکت امام حسین علیه السلام واکنش شخصیت های مختلف نسبت به حرکت امام چه بود ؟ عوامل حکومت یزید با چه ترفندهایی قصد آن داشتند تا امام را برای بیعت با یزید متقاعد سازند . به عنوان نمونه نوع برخورد ولید بن عقبه استاندار وقت مدینه یا مروان حکم استاندار سابق مدینه و عامل معاویه و پیشنهادات آن ها به امام چگونه بود و حضرت چه پاسخ هایی به آن ها داد ؟ نظر برخی از نزدیکان امام امثال محمدبن حنفیه و عمر اطرف که از برادران ناتنی حضرت بودند و یا ام سلمه از زنان پیامبر که امام حسین علیه السلام او را به عنوان مادر خطاب می کرد در مورد حرکت امام چه بود و حضرت چه پاسخی رابرای تبیین قیام خویش ارائه فرموده است ؟ در تاریخ ضبط است که پس از جریان مخالفت امام در موضوع بیعت و تصمیم وی به مبارزه و حرکت ، در مدینه منوره و در میان افراد معروف و مخصوصا در میان خاندان و قوم و خویش آن حضرت معلوم گردید چند تن از آنان که از وظیفه مقام امامت و رهبری بی اطلاع بودند و در اثر علاقه ای که به حفظ وجود امام داشتند به حضور آن حضرت رسیدند و سازش با یزید را به امام پیشنهاد نمودند و در تحلیل حرکت امام توجه به این نکات نیز ضرورت دارد . رأی و نظر دیگران چه بود؟ برای منصرف نمودن حضرت از حرکتش ، ابن عباس پسر عموی پیامبر چه پیشنهادی ارائه کرد و چه پاسخی شنید ؟ پیشنهاد عبدالله بن جعفر پسرعمومی حضرت و شوهر حضرت زینب سلام الله علیها چه بود ؟ و امام حسین علیه السلام در پاسخ به خیرخواهی او چه فرمود ؟ موضع بزرگان جامعه اسلامی آن روز نسبت به حرکت امام اعم از موافق و مخالف چه بود ؟ و آنها برای بیان موضع خویش به چه چیز استدلال می نمودند . سخنان آنان و جواب های امام در درک شرائط آن زمان و پی بردن به اسرار نهضت عاشورا می تواند بسیار سودمند باشد . 8 – بررسی وضعیت اجتماعی بلاد و طوائف و گروههای مختلف در زمان حادثه جانگداز کربلا و نقش آنان در زمینه سازی واقعه کربلا آن گاه که امام حسین علیه السلام مخالفت صریح خود را با مسئله بیعت با یزید آشکار ساخته و تصمیم به ترک مدینه گرفت و باحضور بر مزار جدش رسول الله و وداع معنا دارش با آن حضرت ، عزم خویش را بر ترک مدینة النبی جزم کرد و خط سیر خود را تبیین نمود ، واکنش مردم مدینه چه بود ؟ آیا او را همراهی نمودند ؟ موضع اهل مدینه در قبال حرکت امام حسین علیه السلام چه بود ؟ آیا مانع خروج او از مدینه نشدند و با ابراز حمایت و دفاع از حضرت ، از او خواستار ماندن وی در مدینه نشدند ؟ موضع اهل مکه چه بود ؟ در توقف چند ماهه حضرت در شهر مکه چه تعداد از مکیان به ایشان پیوستند و کاروان حسینی را همراهی نمودند ؟ آیا مکیان از امام خواستند تا در حرم امن الهی بمانند و مکه را ترک نکنند ؟ به طور کلی آن ها باحرکت امام موافق بودند یا مخالف ؟ سایر شهرها و بلاد چطور ؟ مردم بصره و اهل کوفه از خود چه عکس العملی بروز دادند ؟ چرا از میان تمام شهرهای جهان اسلام در آن زمان ، بیش از همه مردم کوفه از امام دعوت به عمل آوردند تا امام آنان را رهبری نماید و حکومت تشکیل دهد؟ آن همه نامه و دعوت نامه که حاوی اصرار به امام بود با چه انگیزه ای می نوشتند و چرا بر پیمان خویش نماندند ؟ مردم کوفه دارای چه خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی بودند که ابتداء هزاران هزار نامه نوشتند و با گذشت تنها چند روز از خواسته خود منصرف شدند ؟ و نه تنها منصرف شدند بلکه بر امام شمشیر کشیدند ؟ نقش مردم شام و دیگر بلاد در وقوع حادثه جانگداز کربلا چه بود؟ شامیان که اسلامشان را از معاویه و بنی امیه آموخته بودند نسبت به امام حسین (ع) و مقام و منزلت او چقدر شناخت داشتند ؟ با چه انگیزه ای یزید را حمایت می نمودند ؟ طرفداران امام در شامات چه تعداد بودند ؟ بررسی میزان نقش هر یک از شهرهای مهم زمان حیات امام حسین علیه السلام و تحلیل دقیق انگیزه های آنان در نیل به یک تحلیل صحیح پیرامون نهضت عاشورا می تواند بسیار موثر باشد . 9 – مطالعه تاریخ زندگی سربازان دولشگر و لشگریان در هر دو جبهه سپاه عمر سعد را چه افرادی تشکیل می دادند و از چه طوایفی بودند ؟ آن ها با چه انگیزه ای در سپاه یزید گردآمده بودند ؟ آیا تبلیغات گسترده امویان و جوسازی های دیرینه معاویه ، ذهن آنان را منحرف ساخته بود یا آنان تحت تاثیر دنیا خواهی و دنیا طلبی ، سپاه یزید و عمر سعد را همراهی می کردند ؟ آن ها دارای چه تربیت خانوادگی بودند و در چه محیطی رشد کرده بودند ؟ آیا در خاندانی اصیل رشد یافته بودند یا در دامان پدران و مادران دنیا طلب بزرگ شده بودند ؟ نوع تربیت آنان چه تاثیری در حضورشان در سپاه یزید داشت ؟ سرگذشت زندگی آنان چه بوده که عاقبت سر از لشگر عمرسعد درآوردند ؟ یاران امام حسین علیه السلام چه کسانی بودند ؟ چه تعداد از آنان از بنی هاشم بودند ؟ مابقی از چه طوایفی بودند و به چه انگیزه ای امام را همراهی می نمودند ؟ آنها دارای چه سوابقی در زندگی خویش بودند ؟ با وجود لشگر به ظاهر بزرگ عمر سعد ، چگونه انصار و یاران حضرت حاضر شدند در مقابل آن سپاه گران مقاومت نمایند و از امام خویش حمایت نموده و او را یاری نمایند ؟ مگر اینان که بودند که از نظر قوت ایمان و ثبات عقیده به این مرحله از یقین رسیده بودند ؟ چرا آن گاه که خود را در محاصره شدید دشمن دیدند صحنه را ترک نکردند ؟ چرا آنگاه که تجهیزات جنگی لشگر عمر سعد را نظاره نمودند امام خویش را تنها نگذاشته و با وجود عده بسیار کم نسبت به سپاه مقابل ، پایداری پیشه ساخته و مقاومت کردند ؟ براستی مطالعه ادوار زندگی و حیات تک تک یاران حسین علیه السلام برای آنان که بدنبال حقیقت هستند می تواند بسیار راهگشا باشد و بدیهی است که این نکته نیز در تحلیل صحیح وقایع کربلا تاثیری شگرف دارد . یعنی بررسی دوره زندگی ، محیط و خانواده ای که افراد تربیت یافته اند و شناخت انگیزه ها و اهداف سپاهیان هر دو لشگر و مطالعه ادوار زندگی تک تک آن ها ، بی شک می تواند در تحلیل جامع و همه جانبه نهضت حسینی موثر باشد . 10 – بررسی آنچه که در مسیر حرکت کاروان حسینی از مکه تا کربلا گذشت کاروان در چه منزل گاه هایی توقف نمود ؟ در این مسیر با چه افراد و گروه هایی مواجه شدند و آیا امام با آن افراد سخنانی داشته اند یا نه ؟ آیا آن ها را دعوت به یاری خویش نموده اند ؟ آیا فلسفه اینکه مکه را ترک نموده و مناسک حج را ناتمام گذاشته و بسوی کوفه در حرکت است را بیان فرموده اند ؟ اصلا در این مسیر چه اتفاقاتی برای کاروان حسینی به ویژه قافله سالار آن رخ داده است ؟ چرا آنگاه که در یکی از همین منازل خبر شهادت مسلم بن عقیل را آوردند بازهم به حرکت خود ادامه داد ؟ چرا کاروان حسینی به کوفه نرسید و مسیر حرکت آن رو به کربلا شد ؟ چه کسانی مانع شدند تا آنها به کوفه بروند ؟ نقش سپاهی که حرّ بن یزید ریاحی آنرا فرماندهی می کرد در این جریان چه بود ؟ نوع برخورد امام و یارانش با سپاه حرّ چگونه بود؟ آیا امام با حرّ و سپاهش مذاکراتی نیز داشتند یا نه ؟ چرا حرّ و سپاهش که از طرف عبیدالله بن زیاد مأموریت داشتند کاروان حسینی را از حرکت بسوی کوفه بازدارند ، به هنگام اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ، به امام حسین علیه السلام اقتداء نمودند ؟ اگر او را به امامت قبول داشتند چرا مانع ادامه حرکت او شدند ؟ آیا امام با ایراد خطبه و سخنرانی سعی در بیدار نمودن وجدان خفته آنان داشتند ؟ عاقبت برخورد این دو سپاه به کجا انجامید ؟ آیا سپاه حرّ، کاروان حسینی را وادار کرد که حرکتش به سرزمین کربلا منتهی شود یا خود این مسیر را اختیار نمودند ؟ توقف در کربلا چطور ؟ چرا کاروان در این سرزمین رحل اقامت افکندند ؟ آیا امام در اینکه خود و همراهانش در زمین کربلا متوقف شده و در آنجا قیام خود را رهبری کرد نظر و انگیزه خاصی داشته اند یا عوامل دیگر موجب این توقف و برپا داشتن خیمه ها گردید ؟ در تمام مسیر مکه تا کربلا حضرت سخنان بسیاری ایراد فرموده اند ، به پرسش های فراوانی پاسخ داده اند ، افراد مختلفی را دعوت به یاری نموده اند که بررسی جامع آنچه که در این مسیر گذشته است و مطالعه سخنان آن حضرت می تواند در یافتن پاسخ صحیح سوالات فوق موثر و مفید باشد . 11 – و قایع ایام حضور کاروان حسینی در سرزمین کربلا به ویژه حوادثی که در روز عاشورا رخ داد با وجود روایات و اخبار و شنیدنی ها ی بسیار پیرامون آنچه که در کربلا گذشت اما به نظر می رسد اطلاعات افراد پیرامون آن حتی در خصوص وقایع روز عاشورا با کاستی هایی مواجه بوده بلکه بعضا با تحریفاتی همراه است . در آن چند روز بین دو سپاه چه گذشت ؟ موضوع قطع آب چگونه بوده و نحوه دسترسی لشگر امام به آب ، به چه صورتی بوده است ؟ امام برای هدایت قوم چه اقداماتی نمودند ؟ چه مذاکراتی صورت گرفت ؟ نهایتاً چگونه واقعه کربلا منجر به حوادث عاشورا شد ؟ در شب عاشورا در سپاه امام چه گذشت ؟ در روز عاشورا حوادث چگونه آغاز شد ؟ نحوه مبارزه و سپس شهادت یاران امام چگونه بود ؟ عکس العمل امام در قبال شهادت بستگان و یارانش چگونه بود ؟ آن حضرت در روز عاشورا چه درس هایی به بشریت داد ؟ در سپاه دشمن چه مسائلی در جریان بود ؟ چه تعداد از آنان به درک واصل شدند ؟ نحوه کشته شدن آنان به چه صورت بود ؟ پس از شهادت حضرت بر قیام امام حسین علیه السلام چه گذشت ؟ جزئیات حوادث چگونه بوده است ؟ و ..... و ...... 12 – حرکت کاروان اسراء و نقش بسیار اساسی امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهما در تداوم نهضت حسینی و ابلاغ پیام خون شهدا و رسوا نمودن حکومت یزید سپاه عمر سعد چه جنایاتی بر اسرا روا داشتند ؟ در طول حرکت اسراء به کوفه و شام بر آنان چه گذشت ؟ قافله سالار اسراء چگونه در خطابه های خویش در کوفه و شام ، یزید و یزیدیان را رسوا ساخت و پس از آن نهایتا در شام چه گذشت ؟ کاروان چگونه شام را ترک نمودند ؟ امام سجاد(ع) و زینب سلام الله علیها در مجالس و محافل امویان در کوفه و شام چگونه به ایراد سخن پرداختند و در خطبه های خویش چه فرمودند که این کاروان به هنگام خروج ازشام وضعیت دیگری پیدا نمود ؟ محور برنامه های آن بزرگواران در بیان اهداف نهضت حسینی و افشای جنایات بنی امیه چه بود؟ 13 – بازتاب کوتاه مدت نهضت حسینی و شروع نهضت توابین آیا پس از واقعه عاشورا و به ویژه روشنگری های امام سجاد و زینب سلام الله علیهما ، وجدان خفته ای برخی بیدار نشد ؟ آیا کسانی که به یاری امام حسین علیه السلام نشتافتند پس از شهادتش ، ندامت و پشیمانی آنان را فرا نگرفت ؟ چه کسانی به عنوان توابین به پاخاستند ؟ سردمدار نهضت توابین چه کسی بوده است ؟ آنها در مجازات قاتلین شهدای کربلا به چه توفیقاتی دست یافتند و عاقبت کارشان چه شد ؟ پس از توابین ، قیام علویان به چه صورت بوده است ؟ زیدیان چه کردند و در راه خونخواهی شهیدان نینوا به چه اقداماتی دست زدند ؟ در مطالعه و تحلیل نهضت حسینی به این بخش از تاریخ نیز کمتر توجه می شود که ضرورت دارد با بررسی دقیق تمام آنچه که در این راستا گذشته است ، این بخش نیز مورد مداقه قرار گیرد . 14 – بازتاب و دستاوردهای جاویدان نهضت حسینی و ثمرات انقلاب عاشورا در تاریخ بشریت و درس های فراوان آن آیا نتیجه نهضت حسینی صرفاً عرضه اسلام محمدی در برابر اسلام ابوسفیانی بود ؟ آیا این نهضت به شکل گیری مکتبی نوین برای نجات اسلام نینجامید ؟ آیا امام حسین علیه السلام به عنوان الگویی برای تمامی آزادگان عالم معرفی نگردید ؟ آیا با گذشت صدها سال و قرن ها از آن واقعه بزرگ ، چراغ نهضت خاموش شد یا الهام بخش هر نهضت آزادی خواهانه گردیده است ؟ تاریخ به روشنی به اثبات رسانده که بسیاری از آزادگان و نهضت های آزادی بخش ، از درس های عاشورا الهام گرفته و تا قیام قیامت این نهضت چراغ راه آزادگان عالم خواهد بود . آنچه در این مقال به اختصار گذشت تنها نگرشی اجمالی به نهضت حسینی بود. روشن است که دستیابی به تمامی اسرار، رمز و رموز و تحلیل جامع این نهضت بزرگ ، نیازمند مطالعه و بررسی تفصیلی تمامی ابعاد آن است که خوشبختانه منابع غنی و جامع در دسترس همگان می باشد. به امید آن که تمامی خصال و فضائل امام حسین علیه السلام ، این رحمت واسعه الهی نصب العین آحاد جامعه اسلامی باشد . ان شاءالله درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
همایش بزرگ احلی من العسل در حرم مطهرحضرت امام خمینی (ره)
به گزارش خبرنگار پانا از شهرستانهای استان تهران ، در روز ششم ماه محرم ،همایش "احلی من العسل" ، در راستای گرامیداشت نوجوان شهید کربلا، حضرت قاسم بن الحسن(ع) در سراسر کشور و دراستان تهران با حضور دانش آموزان ولایتمدار و عاشورایی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در حرم مطهرحضرت امام خمینی (ره)برگزار شد. در این همایش معنوی ،حجت الاسلام احمد پناهیان ، مدیر بخش عاشورایی ، هیئت رزمندگان ...
3000 دانش آموز ارومیه ای در سوگ شهدای کربلا عزاداری کردند
تحت عنوان سوگواره 'احلی من العسل' برگزار شد، گفت: حضرت قاسم(ع) به اندازه ای از درک و فهم در مسایل دینی و سیاسی رسیده بودند که با داشتن 13 سال سن در مقابل صف های دشمنان ایستادگی و از اهداف امام حسین(ع) نیز دفاع کرد. قدرت الله قاسمی اضافه کرد: ولایت پذیری و وسعت دید نوجوان دشت کربلا نشان دهنده آگاهی بخشی مکتب اهل بیت(ع) و نگرش آنها به مرگ و زندگی است و این که اگر مرگ در راه خدا و رسیدن به مقام قرب ...
پیکر شهید نادر حمید از مدافعان حرم تشییع شد
، فرمانده تیپ حضرت حجت (عج) حضور داشتند زیارت عاشورا با نوای یکی از مداحان اهل بیت (ع) قرائت شد. پس از آن توسط آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز، بر پیکر مطهر شهید حمید نماز اقامه شد و مردم خوزستان با نواهای لبیک یا حسین، لبیک یا زینب، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل و مرگ بر آل سعود این شهید را تشییع کردند. آیت الله سید علی شفیعی، نماینده ...
زیارت عاشورا اعلام موضع اعتقادی است
اندیشه باطل است که در برابر ائمه(ع) ایستادند. حجت الاسلام عبدالله پور، ادامه داد: زیارت عاشورا از احادیث قدسی است. روایت صفوان در مورد زیارت عاشورا بیان کننده این امر است که جبرئیل امین این زیارت را از طریق خداوند متعال برای پیامبر(ص) قرائت کرد و این زیارت از طریق معصومان به امام باقر(ع) رسید و از طریق این امام معصوم به دست شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رسیده است. ...
تبدیل ارزش های اسلامی به ضد ارزش برنامه دشمنان است
(ع) مرگ در راه خدا و ولی خدا را احلی من العسل یعنی شیرین تر از عسل می دانست. ترابی ادامه داد: استقبال این گونه از مرگ و مرگ عزتمندانه بسیار بهتر از زندگی با ذلت و زیر پرچم ظالمان است. وی خاطرنشان کرد: رمز سربلندی، موفقیت و پیروزی ملت ایران در همه میادین درس آموزی از مکتب عاشورا و الگوبرداری از امام حسین(ع) و یارانش است. امام جمعه بروجرد تاکید کرد: تنها راه آزادی ...
هشت هزار نوجوان قمی به یاد حضرت قاسم(ع) به عزاداری پرداختند
ترویج فرهنگ عاشورایی و ولایت پذیری عنوان کرد و افزود: معرفی الگوهای نمونه به دانش آموزان و همچنین تبیین صحیح فرهنگ ولایتمداری و بصیرت در میان نوجوانان از دیگر اهداف برگزاری همایش احلی من العسل است. وی، ذکر مصیبت، روضه خوانی و مداحی را از جمله بخش های این همایش عنوان و بیان کرد: عنوان همایش برگرفته از سخن حضرت قاسم(ع) در شب عاشوراست که سیدالشهدا از ایشان پرسیدند که مرگ را چگونه می بینی؟ و حضرت قاسم(ع) پاسخ دادند: احلی من العسل؛ مرگ در نزد من شیرین تر از عسل است . حضرت قاسم(ع) فرزند امام حسن مجتبی(ع) است که در حادثه عاشورا 13 سال سن داشت. ...
آیا می توان بر شهدا و مردگان سلام کرد/ منظور از سلام در زیارت عاشورا چیست
آن ها را نشنوند، اما آن ها به سلام زندگان می شنوند و پاسخ می دهند! *پس سلامی که در زیارت عاشورا بر امام حسین(ع)، اولاد حضرت(س) و یارانشان می فرستیم از منظر قرآنی چگونه قابل تعمیم است؟ - قرآن کریم با صراحت تمام شهیدان راه خدا را زنده معرفی می کند؛ زندگانی که در پیشگاه خداوندگارشان متنعم اند، به فضل و رحمت او شادان و یکدیگر را به نعمت و فضل او مژده می دهند(5)، در دعاها و زیارت ...
نصرالله: چه کسی تضمین می دهد که داعش کعبه را ویران نکند؟
خود را به عنوان شهید تقدیم کرده است، یا بیش از شهید در این راه داده اند، می توانند از طریق وجدان و احساسات مشترک این مصیبت و اوضاع را بهتر درک کنند، در چنین اوضاعی می توان حال حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را بهتر درک کرد، حال ایشان را در روز عاشورا بهتر می توانیم از این طریق درک کنیم، حضرت امام حسین در روز عاشورا تمام یارانش یکی بعد از دیگری و در برابر دستانش به شهادت رسیدند، ایشان آنها را ...