سایر منابع:
سایر خبرها
ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ" نیز اشاره کرد و گفت: در این آیه مومنان از به خطر انداختن جان و هلاکت منع شده اند. به گفته وی طبق قاعده "لاضرار" در اسلام نیز ضرر رساندن به دیگران حرام شمرده می شود. لذا عزاداران با در نظر گرفتن این توصیه های دینی ، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، مسئولان نیز شرایط رعایت آن ها در هیئت ها را فرآهم نمایند. ...
. آیت الله فاضل لنکرانی درباره مرجع صلاحیت دار برای تشخیص ضرر در بحث کرونا، آن را از مصادیق خوف ضرر دانست که انسان حتی با قول بچه یا فاسق هم باید از آن پرهیز کند. وی در ارتباط با مرجع تشخیص صلاحیت در حوزه سلامت به ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرده و افزود: این ستاد مورد تأیید رهبر معظم انقلاب و مسئولان متدین است و از این رو هر دستوری که می دهند باید تبعیت شود و مخالفت با آن ...
فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه برخی مراجع مثل آیت الله گلپایگانی تعبیر به وجوب کفایی در مورد عزا دارد، در مورد تزاحم میان حفظ نفس و عزاداری، تصریح کرد: اصل وجوب حفظ نفس، اصلی عقلی و شرعی است؛ از طرفی حکم نفی ضرر و قاعده لاضرر را هم داریم؛ در مسئله لاضرر علم یا ظن معتبر و یا ظن غیرمعتبر کفایت می کند. صاحب جواهر می گوید هر جا خوف ضرر ولو علم و ظن هم نباشد مصداق این مسئله است، در حالی که بسیاری از ...
مجلس امام حسین(ع) باعث گرفتاری دیگران می شود، بدون شک حق شرکت ندارد و شرکت او در این مراسمات حرام است و اگر برود و موجب بیماری دیگران بشود ضامن است. در قاعده لاضرر بحث می شود که آیا علم به وقوع ضرر لازم است یا ظن معتبر لازم است یا ولو ظن غیر معتبر هم باشد کافی است؟ عده ای مثل مرحوم صاحب جواهر این مسأله را تقویت می کند که هرجا خوف ضرر هم باشد هرچند علم و ظن هم نباشد انسان نباید به سمت آن ...
جایز بودن سفر به قم به قصد زیارت و ادای نذر پاسخ داده اند که "در صورتی که احتمال خطر و ضرر عقلایی می دهید در وقت دیگر نذر انجام شود. همچنین آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ با همین پرسش گفته اند: "چنانچه با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی خطر قابل توجهی متوجه شما نباشد انجام این سفر مانعی ندارد، در غیر این صورت تکلیفی نسبت به عمل به نذر در شرایط حاضر ندارید و لازم است بعد از رفع خطر به تکلیف ...