سایر منابع:
سایر خبرها
نظر قانون اساسی درباره نظارت بر رهبری
کس فوق نظارت نیست. خودِ رهبری هم فوق نظارت نیست؛ چه برسد به دستگاه های مرتبط با رهبری. بنابراین همه باید نظارت شوند. نظارت بر کسانی که حکومت می کنند – چون حکومت به طور طبیعی به معنای تجمع قدرت و ثروت است یعنی اموال بیت المال و اقتدار اجتماعی و اقتدار سیاسی در دست بخشی از حکّام است – برای اینکه امانت به خرج دهند و سوء استفاده نکنند و نفسشان طغیان نکند، یک کار لازم و واجب است و باید هم باشد. (9/ 12 ...
ضرورت شناسایی خبرگان خط خمینی
...... ما کان ابراهیم یهودیا ولا نصرانیا ولکن کان حنیفا مسلما و ما کان من المشرکین. انّ اولی الناس بابراهیم لَلّذین اتّبعوه و هذا النبی و الذین آمنوا و الله ولیّ المومنین (آیات 65 تا 68 سوره آل عمران). نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنانند که پیروی او را می کنند و این پیامبر اسلام؛ نه آنها که راه خود را می روند و دنبال زدن قباله ابراهیم به نام خود هستند! مجادله مشابهی پس از ماجرای سقیفه پدید آمد و مهاجر و ...
مقصود از خُزّان العلم در زیارت جامعه کبیره چیست؟
) نیز همه موجودات نظام هستی را دربرمی گیرد. سه. علم الهی استقلالی بوده، مرتبط با جای دیگری نیست اما علم ائمّه اطهار تبعی و عَرَضی است؛ یعنی به منبع نامحدود علم الهی مرتبط است و اساساً اگر تعلیم الهی و اتصال به علم بی پایان او نباشد ائمه نیز مساوی دیگران خواهند بود؛ لذا در برخی روایات آمده است: اگر امام بخواهد چیزی را بداند، خدا آن را به او می آموزد .[11] چهار. ماهیت دانش الهی ...
آیا حجاب در زمان پیغمبر(ص) اجباری بود؟
واجب) را از بین ببرند لذا شیعیان بلند بسم الله می گفتند تا یک مستحب از دست نرود. یکی دیگر از علامات شیعه انگشتر به دست راست کردن است. این همه کار مهمتر از انگشتر به دست راست کردن وجود دارد، اما چون این امر یک شعیره و علامت گروه مومنان است، اینقدر اهمیت پیدا می کند. آیت الله سبحانی حفظه الله فرمود امروز حجاب در جمهوری اسلامی شعار شده لذا مخالفت با آن علاوه بر گناه عدم رعایت آن، گناه اضافی نیز دارد ...
در آغاز روز، کافر بودند امّا در پایان همان روز شهیدان ابرار
...: (1). سوره سبا، آیه 6. (2). سوره اسراء، آیات 107 – 108. (3). سوره طه، آیه 70. (4). سوره حج، آیه 54. (5). سوره آل عمران، آیه 7. (6). آنچه در بالا گفته شد حقیقتی است که از این آیه استفاده می شود خواه والراسخون فی العلم را معطوف بر الله بدانیم، و یا مبتدا برای جمله بعد، زیرا به هر حال ضمیر در یقولون به الراسخون فی العلم بر می گردد و رابطه علم و ایمان را مشخص می ...
حجت الاسلام کرمی: الگو قرار دادن پیامبر (ص) به چه معنا است؟
نفر چوپان کیست که آمده اید امپراطور را به سمت او دعوت کنید؟ گفتند: پروردگار ما کسی است که همه عالم را آفرید و تمام این عالم را هدفمند آفرید و هر موجودی را مبتنی با شأنش مسیر کمال را به او نشان داد. انسان هم از این قاعده مستثنی نیست. حیوانات روی غرائضشان عمل می کنند ولی انسان را خدا یک کششی در وجودش قرار داده است. محبت به خوبی ها در درون همه انسان ها گذاشته شده است. خداوند دفترچه راهنما ...
اثبات خدا در مناظره مُلحد مصری و امام صادق(ع)
بارز این ادعاست. خداوند به پیامبر (ص) دستور می دهد: بگو. ای اهل کتاب؛ به سوی سخنی که میان ما و شما مشترک است، بیایید؛ اینکه اولا جز خدای یگانه را نپرستیم و به او شرک نورزیم، ثانیا به جای خدا یکدیگر را به عنوان ارباب اتخاذ نکنیم. یکی از اصحاب خاص امام صادق(ع) نقل می کند: مُلحدی در مصر می زیست؛ مطالبی از امام صادق (ع) به دست او رسیده بود، به مدینه آمد تا با آن حضرت (ع) مناظره کند اما وی را ...
آزادی تنها در چارچوب و حدود هدایت طبیعت مشروع است
...، همان قرب به حق تعالی و وصال اوست. در چنین شرایطی انسانهای عارف چون درجات بالاتر کمال خود را می خواهند، متعلقات خویش را در طول خدا می خواهند تا بیشتر به قرب الهی و سعادت نائل آیند و جالب اینجاست که در همین عبارتِ منقول از استاد مطهری، ایشان می پذیرند که حتی آنجا که صحبت از ایثار و احسان و غیره است، سرانجام برای خود انسان است، لکن برای کمالِ خود است. ه) ممکن است در اوحدی از افراد؛ نظیر ...
در صدقه دادن اسراف هست یا نیست؟/ خوردن باید با دقت و تامل باشد!
به گزارش مازند اصناف ؛ در آیات سوره انعام برخی عقاید خرافی مشرکان بیان می شود. سپس به نعمت های حلالی که خداوند در اختیار بندگان خود قرار داده اشاره می گردد. در کنار آن دو توصیه مهم به صاحبان زراعت ها و باغ ها (و شاید صاحبان هر کسبی) می نماید. اول اینکه چون این اموال مال شماست حق ندارید در خوردن و مصرف زیاده روی و اسراف کنید. دوم اینکه حتی در بذل و بهخشش نیز نبایستی دچار زیاده روی شوید و همه را ...
مختصری از زندگینامه و خصوصیات و کرامات امام حسن مجتبی علیه السلام
برهنه باشی تو را می پوشانیم ، اگر محتاج باشی بی نیازت می کنیم . اگر رانده شده ای ترا پناه می دهیم ، اگر حاجت داری حاجتت را برمی آوریم ، اگر بار خود را بر خانه ما فرود آوری و میهمان ما باشی تا وقت رفتن برای تو بهتر خواهد بود؛ زیرا خانه ما وسیع و از امکانات برخوردار است .چون مرد شامی این سخنان را از آن حضرت شنید، گریست و گفت : شهادت می دهم که توئی خلیفه الله در روی زمین ، و خدا بهتر می داند ...
ایمان و عمل صالح، مؤثر است نه نام ایمان و آرزوی عمل صالح
در وسعت است، گرچه در امور دنیایی ضعیف یا مستضعف باشد. درباره ی کسی هم که حسن فاعلی دارد و هم حسن فعلی، یعنی هم اعتقاد به خدا و قیامت دارد و هم کار مثبت می کند فرمود: أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ دل به یاد حق می آرمد و بس. هیچ چیز نمی تواند دل را آرام کند، نه ثروت و نه قدرت، چون آنها با دل سازگار نیستند. از این مرحله که می گذرد در فشار است برای اینکه انسان بسته ای است که دارد سفر می ...
برهان محبّت در احتجاج ابراهیم خلیل (ع)
و هیچ چیزی هم کمتر از یقین نیست. یقین بسیار کم و باجلال است. زیرا انسان متیقن، از هر آسیب منزه است. هرچه را در جهان می بیند تمام وجودش گویای این سخن است که ما رأیت الا جمیلا (6) و هرچه برای او پیش بیاید می گوید قُل لَّن یُصِیبَنَا إِلاَّ مَا کَتَبَ اللّهُ لَنَا (7). در برابر وظایف الهی هرگز فتور و سستی نمی کند و در تمام احوال، چون پیوند جهان را با خدا می بیند، آرام است. اگر نیازی دارد به ...
توحید و محبّت
...، بلکه در مقابل خدا، چنین کسی در حقیقت، بنده ی شیطان شد. ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) فرمود: یَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّیْطَانَ (4) این شیطان است که به شما دستور بت پرستی می دهد. شیطان است که معبود شما شده، و شما امر شیطان را اطاعت می کنید. چون دین بر محور محبت است، اگر انسان محبوبی جز خدا نداشته باشد، معبودی غیرخدا هم نخواهد داشت، و در تمام عبادت ها، هدف او خدا خواهد بود. این مقام ...
پیشینه تاریخی بحث دربارة خمس
. مقدمه قرآن کریم در آیه 41 سوره انفال، پرداخت خمس توسط مسلمانان را مطرح کرده و می فرماید: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ (انفال: 41)؛ بدانید هر گونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا و برای رسول خدا صل الله علیه و آله و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و ...
ولایت اهل بیت(ع) زمینه برخورداری از ربوبیت ذات اقدس الهی
جاری است و رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) به هر امامی، امام بعد از او را نشان می دهند. سپس فرمودند: (در عالم خواب) رسول خدا(ص) را دیدم که دست پسرم علی(ع) را گرفت و فرمود امام بعد از تو اوست که به فهم الهی و کمک او می شنود و سخن می گوید و همه اعمالش درست است و جهل در وجودش راه ندارد و در ادامه فرمود: چقدر مدت بودن تو با او کم است! هنگامی که از سفر برگشتی وصیت کن و کارهایت را جمع و جور کن و از آنها ...
ده اصل مهم در زندگی پیامبر اکرم (ص)
خدا به عمق عقل خودش با علی و آل علی سخن می گفتند و آنها هم می فهمیدند، چرا که وجود مبارک امیر المؤمنین به منزله جان رسول خداست اگر حضرت فرمود: إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُکَلِّمَ النَّاسَ عَلَی قَدْرِ عُقُولِهِمْ و از آن طرف امام صادق فرمود: مَا کَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْعِبَادَ بِکُنْهِ عَقْلِهِ قَط الا اهل بیت عصمت و طهارت که وجود مبارک حضرت به اندازه عقل و اندیشه خودش به عمق آن معارف درونی خودش با آنها صحبت می کرد، که این اصل دهم در حقیقت متنی است که به عنوان شرح قبل از متن این حدیث حساب می شود. /1102101305 ...
قیامت محلی برای تجسم اعمال و حسنات و سیئات دنیوی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان ، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه درکاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و سومین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) و در ادامه تفسیر و ترجمه آیات قبل و آیات 31،30 و 32 سوره مبارکه آل عمران، گفت: در جلسه گذشته توضیح داده شد در بین علما یک بحث کلامی است که آیا انسان ها در قیامت نتیجه و ثواب و عقاب اعمال خود را می بینند و یا این که اصل ...
مراحل تکامل از معرفت تا امامت
تواند به آن معنا یقین و علم پیدا کند در اینجا خدا خطاب کرد و فرمود؛ به توحید علم پیدا کن. نه تنها بگو لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ، بلکه بدان لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ . گفتن، حرکت بین راه است نه آغاز. آغاز، معرفت و اندیشه است. اول؛ آگاهی، آنگاه کوشش. اول؛ دانستن، آنگاه به راه افتادن. اول؛ شناختن، سپس تلاش فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ . قرآن معرفت را این چنین طرح می کند که ...
راههای شناخت توحید
اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ (20) این درجات برای مؤمن عالم است، برای مؤمن غیرعالم درجات نیست، بلکه کمتر از درجات است. یعنی درجه است. برای عالم غیرمؤمن اصلاً درجه ای نیست. چون اعمال او کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ (21) است. اگر در سوره ی مجادله فرمود؛ خدا مؤمن و مؤمن عالم را درجه و درجات می دهد، در بخش دیگر قرآن فرمود: هُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ ...
وحدت قاهره ی حضرت احدیّت
نامحدود است و همانند ندارد. و از طرفی دیگر وحدتی که برای خداست وحدت عددی نیست. او عددآفرین است او واحد لا بالعدد است. چون خالق عدد و خالق کمیت است، محکوم کمیت و محکوم عدد نخواهد بود تا عدد بر او حکومت کند. کمیت پذیر نیست چون کم آفرین است. محقق داماد رضوان الله علیه در قبسات نقل کرد که وقتی از امام (علیه السلام) سؤال کردند خدا چگونه است؟ فرمود: چگونه بودن را خدا آفرید، خدا چگونه برنمی ...
توحید خالقیّت و ارتباط آن با علم خدای سُبحان
...، آنوقت نجات پیدا می کند. آیه ی سوره ی سبأ می فرماید؛ غیرخدا احدی مالک ذره ای نیست، و غرض مالکیت تکوینی است نه بالاستقلال، نه به شرکت و نه به معاونت و کمک. فقط می ماند مسئله ی شفاعت که آن برای انبیاء و اولیاء (علیهم السلام) تثبیت می شود ولی باذن الله. بر این اساس و بر این پایه خدا، به همه چیز عالم است، زیرا همه چیز مخلوق اوست. خدا در همه جا حضور دارد چون همه جا آفریده ی اوست. با هر خاطره ...
ثمرات حیات طیّبه
و تجرد، این انسان طیب، زنده و پربار و ثمربخش حضور دارد. این معنا را خدا در سوره ی ابراهیم بیان کرد و فرمود: أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ (5). داستان سخن طیب و جریان کلام پاکیزه، همانند درخت پاکیزه ای است که دارای اصلی است ثابت، و فرعی است نمو کرده و به آسمان سرکشیده این درخت طیب نه از درون فرسوده ...
حیات طیّبه
تعبیر رسای استاد علامه ی طباطبائی رضوان الله علیه در تفسیر قیم المیزان، خدا نفرمود اگر کسی مؤمن بود و عمل خوب کرد ما زندگی او را طیب می کنیم، نفرمود ما زندگی موجود او را پاکیزه می کنیم، بلکه فرمود به او زندگی پاکیزه می دهیم. نه آنچه دارد او را پاک می کنیم، او همان است که هست، بلکه مراد آنست که یک زندگی بی نقص به او می دهیم، یک زندگیی به او اعطاء می کنیم که در حریم آن، آلودگی راه ندارد. فرق است ...
قرآن در قیامت از چه کسانی شکایت می کند؟
بیخود نیست که قرآن از برخی ماها نزد خدا شکایت می کند که آن را مهجور کرده ایم ... چرا که به این کتاب الهی صرفاً به عنوان یک کتاب مقدس نگاه می کنیم و آن را در مواردی چون مراسم عروسی در سفره عقد، قرائت در مراسم ختم و یا برای بالا سر گرفتن هنگام مسافرت استفاده می کنیم ... به نظر شما آیا قرآن فقط برای این موارد نازل شده است؟ گاهی آنقدر این قرائت ها و استفاده هایمان از این کتاب الهی به ...
حضور متن عمل، در پهنه قیامت
باشد جالب تر است، احسنش آنست که اکذب باشد. هرچه اغراق و مبالغه در خیالبافیها بیشتر باشد گیراتر است. ولی قرآن که به حق نازل شد و به حق بر قلب رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) نشست منزه از خیالبافی و مطهر از خیالسازی است. روی این اصل کلی، هرچه که خدا در قرآن فرمود حق است. اگر قرآن بخواهد داستانی را بیان کند یا جریانی را مطرح کند، آن داستان یا جریان اگر زنده بود و یک جریان واقع شده و یک ...
ابعاد رسالت پیامبر(ص) از دیدگاه قرآن ویژگی های اخلاقی رسول الله
اهتمام داشت. با مستکبران مقابله می کرد. مساوات و برابری را در جامعه حاکم می کرد. برادری و یک رنگی را هم در جامعه اعمال می کرد. اهل تعاون و همکاری و مساوات بود. در ابعاد خانوادگی هم همین طور و ابعاد مدیریتی هم همین گونه بود. وی ادامه داد: در جریان مکه وقتی عده ای گفتند امروز روز انتقام است، پیامبر(ص) فرمود: نه! امروز روز رحمت و مهربانی است، چون پیامبر رحمت برای جهان هاست. پیامبر در برخورد ...
عمل تعیین کننده ی نحوه پیوند انسان با خارج
...: وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنتُ (24). به برکت قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، این دلها به نور قرآن کریم و سخنان معصومین روشن بشود و خدا همه را به نور الهی منور بفرماید. غفرالله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته پی نوشت ها: 1- سوره ی اعراف، آیه ی 96. 2- سوره ی لقمان، آیه ی 20. 3- سوره ی جن، آیه ی 16. 4- سوره ی کهف ...
راه درک تسبیح جهان
می شود که در دنیا از آگاهی خاصی برخوردارند. می فهمند و حوادث را تحمل می کنند، و در قیامت در محکمه ی عدل الهی آنچه را تحمل کرده اند ادا می کنند و شهادت می دهند. اگر امروز تحمل نکنند، فردا نمی توانند شهادت بدهند، لذا در سوره ی فصلت فرمود؛ وقتی در قیامت اعضاء و جوارح مجرمین علیه آنها شهادت می دهند آنان به پوست ها و اعضا و جوارحشان اعتراض می کنند که چرا علیه ما شهادت دادید؟ آنها می گویند ...
چرا توحید قرآنی کامل ترین توحید است؟
تذکر به حکم فطری عقلی است؛ که تفکر در ذات، منزه از فکر و عقل حرام است چون موجب دوری و بعد از حق است. عن ابن عباس قال دخل علینا رسول الله (صلی الله علیه و آله) و نحن فی المسجد حلق حلق فقال لنا فیم انتم قلنا نتفکر فی الشمس کیف طلعت و کیف غربت قال احسنتم کونوا هکذا تفکروا فی المخلوق و لا تفکروا فی الخالق (57) مضمون این روایت نیز از ائمه ی کوفه نقل شده. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) داخل ...
ماجرای جلسه با میرحسین و هاشمی در سال 88
و بعد اجتماعی اسلام مهم تر از بعد فردی آن است. ایشان در باره تاریخ اسلام و نقش ائمه در تاریخ اسلام مطالعات خوبی داشت و در مناسبت ها به جای درس، تاریخ و سیره ائمه را می فرمود. طرز تفکر ایشان از تحلیل هایش هم مشخص بود. کتاب های فلسفتنا و اقتصادنا در تقابل با جریان حزب توده عراق نوشته شدند. ایشان در تشکیل جماعت العلما در نجف در کنار بزرگانی چون آشیخ محمدرضا آل یاسین و دیگرعلمای بزرگ، نقش ...