پرتویی توانست در فیلم نامه نویسی و کارگردانی تعادل برقرار کند
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاه صحیح به ناهنجاری ها
که از نقطه ای صحیح به نابهنجاری ها نگاه کنند. عاشقانه در سرمای سیاه تکرار برخی مضامین در سینمای ایران بیش از هر چیز نه تنها باعث ملال آفرینی در فیلم می شود بلکه مخاطب نیز نمی تواند ارتباط جدی با داستان برقرار کند. یکی از این مضامین، ازدواج اجباری برخی دختران در مناطقی از ایران است. در فیلم برف آخر ساخته امیر حسین عسگری شاید اگر این کلیشه را حذف کنیم می توانیم کانون اصلی ...
من و مامان و دوچرخه بابام نقد و رونمایی شد
ارتباط خوبی برقرار می کند. رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز با اشاره به دو زبانه بودن مادر داستان عنوان کرد: فارسی و عربی صحبت کردن نقش مادر داستان به جذابیت بیشتر کتاب کمک می کند، البته گاهی باعث دست انداز می شود. نویسنده از این ظرفیت بهتر و بیشتر می توانست استفاده کند. حسام پور با اشاره به نقش طنز در ادبیات داستانی بیان کرد: ما فکر می کنیم وقتی موضوع جنگ ...
بی رویا ؛ پرداختی سطحی بر بی هویتی
کپشن در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شده است و دست فیلمساز نبوده، اما حتماً در فیلم لایه های روانشناختی وجود داشت. این نقش برای من بسیار جذاب بود و از دست رفتن هویت هولناک ترین اتفاقی است که برای یک فرد رخ می دهد. درواقع بی رویا قصد دارد که مخاطب اش را با تعلیق های فراوان و اتفاقات وهم آلود بازی دهد تا ثابت کند که اثری نو خلق شده است. اما استفاده از تعلیق و اضطراب های پی درپی که ...
بار سنگینِ مرد بازنده بر دوش توانای جواد عزتی
دندان دردی که دارد، خود ارائه دهنده یک بازی است. وی افزود: کارگردانی، بازیگری و تصویربرداری مرد بازنده که قسمت زیادی از آن در هوای بارانی ضبط شده است، نقاط قوت این فیلم محسوب می شود؛ اما فیلم نامه و تدوین می توانست آن را جذاب تر به مخاطب ارائه کند و پایان تاثیرگذارتری به نمایش بگذارد. رضایی گفت: در مجموع، مهدویان ثابت کرده است که در این سبک از فیلم ها اگر داستان و فیلم نامه ...
چمدان های باز ؛ از ساحت تنهایی می گوید
این سکنی، خودم می توانستم پاسخ به سوالاتم را شخصا پیدا کنم و نه با توسل به آنچه در رسانه ها عنوان می شد. وی ادامه داد: در کتاب چمدان های باز نیز روی وجوه مشترک مردمان کشورها، نژادها، مذاهب و آیین های مختلف تاکید داشتم و سعی کردم داستان زندگی آدم ها را از منظر یک مهاجر توصیف کنم. در واقع چیزی که در مهاجرت بیشتر به چشم می آید، تنهایی آدم ها در مقابل شرایط جدید است و من نیز به نوعی از این ...
چمدان های باز ؛ از ساحت تنهایی می گوید
این سکنی، خودم می توانستم پاسخ به سوالاتم را شخصا پیدا کنم و نه با توسل به آنچه در رسانه ها عنوان می شد. وی ادامه داد: در کتاب چمدان های باز نیز روی وجوه مشترک مردمان کشورها، نژادها، مذاهب و آیین های مختلف تاکید داشتم و سعی کردم داستان زندگی آدم ها را از منظر یک مهاجر توصیف کنم. در واقع چیزی که در مهاجرت بیشتر به چشم می آید، تنهایی آدم ها در مقابل شرایط جدید است و من نیز به نوعی از این ...
بدون قرار قبلی ؛ دعوت به خویشتن شناسی در پناه ریشه ها
در آمده است، در ادامه به زن ایرانی بدل می شود. بدون قرار قبلی به زیبایی تمام، تصویری از لطافت مهربانی و جمع گرایی زن ایرانی در مقابل فردگرایی زن آلمانی به نمایش گذاشته است. این فیلم اصالت دارد و مخاطب را با زبان سینما هیجان زده می کند و در آن نشانی از بیانیه خواندن و دیالوگ گویی نیست. چندین جای قصه مخاطب تصور می کند که پایان آن را دریافته است، اما کشف و شهود در آخرین لحظه ...
گم شدن طلای واقعی که مادر است / نگران خستگی بصری مخاطب بودم
به فیلم ناامید می شدم، اما خب با همراهی دوستانم، آقایان اویس طوفانی و بهزاد مهرجو که مجریان طرح من بودند و سرمایه گذاران هم همین عزیزان بودند و همچنین سرمایه گذاری آقای امیرحسین اسدبیگی کار اجرا شد. در ادامه کار هم به دلیل بحث کارت تهیه کنندگی پدر به ما اضافه شدند. خبرگزاری دانشجو: حذف شدن یکی از خانواده های داستان خللی به کل ماجرای فیلمنامه وارد نکرد؟ حاتمی کیا: یک واقعیتی وجود ...
داستان انقلاب اسلامی از خود انقلاب اسلامی نشأت می گیرد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نشست نسبت داستان انقلاب اسلامی با واقعه انقلاب اسلامی(داستان انقلاب اسلامی به مثابه داستان تاریخی) سه شنبه (نوزدهم بهمن ماه 1400) به همت خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور احمد شاکری و احسان عباسلو برگزار شد. بین داستان و انقلاب اسلامی نسبت وجود دارد در ابتدای این نشست احمد ...
پر شورترین و محبوب ترین فیلم جشنواره مشخص شد
به نمایش می گذارند. نگاه ها، اشک ها و لبخندهای به جا و قابل باور این 2 بازیگر، مخاطب را به درستی با تلخی و شیرینی های سرنوشت این زوج نیز همراه می کند. نوسان داستان برای مخاطب لذت بخش است. سقوط از بلندی و ایستادن دوباره، روند همیشگی و واقعی زندگی است؛ در این فیلم احساس می شود و تماشاگر با همین حقیقی بودن داستان به خوبی ارتباط برقرار می کند. فیلم ملاقات خصوصی با 723 میلیون تومان فروش اکنون در صدر جدول فیلم های پرمخاطب چهلمین جشنواره فجر قرار دارد. ...
سینمای کره جنوبی زیر ذره بین سینما دانش
تمجید از شخصیت کامبوزیا پرتوی پرداختند. او در ادامه درخصوص جایگاه هنرهای دیگر برای فیلم نامه نویس گفت: سینما یعنی جزئیات. پرتوی به مطالعه تاکید داشت. فیلمنامه نویس باید بیشتر بخواند. خواندن نه به معنای اقتباس بلکه زمانی که شما رمان می خوانید تجربه زیست یک شخصیت برای شما باز می شود و می توانید ساختار و متریال یاد بگیرید. در هالیوود درصد اقتباس بالاست؛ زیرا فیلمنامه نویس را تکنسین می دانند و ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | عکاسی در پرده سینما، ترومن شو در شهرک
را با تخیلی جدا از مسائل اجرایی به نگارش در آورد و سپس به مخاطب نگاه می کند. مخاطبی که چگونه و به چه شکل باید به فیلم و سوژه اش نزدیک شود. دراماتورژ همه اینها هست و بخش های دیگر را نیز شامل می شود. سینمای امروز ما با ورود همین عنصر می تواند کارگردانان را از بی راهه به راهی کاربردی و خلاقه ببرد. دراماتورژ مشاور زمانه ما است که اثر هنری را، هنر دراماتیکی چون سینما را غنا می بخشد. تصور ...
حضرتی: شباهتی بین فیلم شهرک و بازی مرکب نیست
دوست ندارم اما معتقدم این فیلم متفاوت بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. سهیلی درباره دوئل حضور برادرش در این جشنواره نیز توضیح داد: فکر می کنم سینا هم مانند من سیمرغ برایش مهم نیست. بازی سینا را دیدم و شگفت زده شدم و می توانم بگویم اصلاً شبیه خودش نبود. حضرتی در بخش دیگری بیان کرد: ما درباره سینما و قهرمانمان که آرزوی بازیگری دارد فیلم ساختیم اما همه داستان درباره سینما نیست ...
روایت عشق و شیدایی در ملاقات خصوصی
نقش های مکمل داستان هم موفق بوده و پسربچه همسایه خانواده پروانه بهترین نمونه این مدعاست. اما شاید مهم ترین جلوه قوت فیلم نامه، دست کم به گمان نگارنده، شخصیت پردازی درست فرهاد و پروانه و حتی انتخاب اسم مناسب برای نقش اصلی های قصه است. فرهاد، عاشق اسیر در بند تقدیر است که فرهادوار بیستون زندان را با وجود آگاهی از شر آدم های آن، به تیشه عشق می کند و پروانه هم گرد شمع عشق که آمیخته با جنون جرم است، می ...
ژول ورن سعی می کرد آینده علم را حدس بزند/ آثار او با اهداف آموزش خلق شدند
کودکی آثار ژول ورن را خواندند. بسیاری از آن ها نیز اذعان دارند که وام دار ژول ورن هستند. به همه فهم بودن آثار ژول ورن اشاره کردید. در دوره های مختلف مخاطبان در گروه های سنی مختلف اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال به راحتی با آثار این نویسنده ارتباط برقرار کرده و می کنند. تحلیل شما در این باره چیست؟ او علاوه بر این که یک سری داستان نوشته که مفرح و جذاب بودند و ماجراهای شگفت انگیزی در ...
روایت هایی درباره مرد بازنده ، اثر محمدحسین مهدویان
که جامعه را نشانه گرفته است. مهدویان این بار با یک درام پلیسی که در دل جامعه کنونی روایت می شود به فجر چهلم آمده تا باری دیگر خود را در معرض قضاوت مخاطب و منتقد که طی این سال ها، توأمان نظر هر دو را جلب کرده، قرار دهد. مرد بازنده فیلمی با ویژگی های چندوجهی است که بیش از آنکه فیلم نامه یا کارگردانی مهدویان در آن شما را مسحور کند، این جواد عزتی است که با نقش آفرینی متفاوتش فرسنگ ها جلوتر ...
موقعیت مهدی آغازی برای نگاه متفاوت به سینمای دفاع مقدس
داستان های موجود است. وی افزود: حجازی فر به عنوان کارگردانی نوظهور می تواند اتفاقات خوبی در سینمای ایران رقم بزند به شرطی که به مباحث یک دست نپردازد و به موضوعات دیگر نیز ورود کنند. یکی از شاعران سمنانی نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: آنچه بیش از همه در فیلم موقعیت مهدی از نظر داستانی دارای اهمیت است، انتقال واقع گرایانه جنگ است. عطا سماوی بیان کرد: این فیلم برای ...
6 فیلمی که قهرمان آنها، سرداران جنگ هستند
دور از اغراق برای قهرمان خود ترسیم کند، اما ریتم کند داستان و وجود برخی ضعف ها سبب شد تا این فیلم هیچ گاه به اندازه به کبودی یاس تحویل گرفته نشود. در شور شیرین مخاطب با یک فینال شکوهمند مواجه می شود. جایی که محمود کاوه با تکیه بر هوش و شجاعت ذاتی خود، با دست خالی به معدن سنگ رفته و تمام خمودگی های روایی فیلم را در همان سکانس جبران کرده و با همان تک سکانس پایانی، به قهرمان محبوب مخاطب ...
کوچک تر از ام یک سرگذشت نوجوان 11 ساله ای که رزمنده ای با تجربه بود
جنگ از نگاه صمیمی و بی پیرایه رزمنده نوجوان، عباس حیدری، می تواند برای نسل امروز خواندنی باشد. آنچه می خوانید گفت وگویی با منوچهر بایندری نویسنده این کتاب درباره آنچه که قرار است در کوچک تر از ام یک پیش روی مخاطب قرار بگیرد. چطور با عباس حیدری آشنا شدید و تصمیم به نگارش خاطرات گرفتید؟ سال 1389 بود. در سازمانی در بندر بوشهر به عنوان ویراستار کار می کردم. در آن سال، با یکی از ...
هزینه تراشی برای نظام به خاطر یک کلیک ناقابل!
گروه سیاسی خبرگزاری فارس: در روزهای اخیر، کلیپی مبنی بر بریدن سر خانم اهوازی توسط همسرش در فضای مجازی دست به دست شد که توسط یکی از پایگاه های خبری، منتشرشده است، کلیپی که در وهله اول باعث ایجاد موجی از وحشت و دلهره در ذهن مخاطب می شود و این سؤال را در ذهن ایجاد می کند که چرا یک پایگاه خبری که مدعی فعالیت حرفه ای در عرصه خبری است باید در گسترش این موج همکاری داشته باشد و چه هدفی پشت این مسئله وجود ...
پیچیده ترین فیلم های تاریخ سینما (1)
اتفاق می افتد، یک عروسک گردان مغموم که در دفتر کار خود، یک درب مخفی پیدا می کند که از قضا به مغز بازیگر مشهور هالیوودی، جان مالکوویچ راه دارد. کریگ همه چیز را از نگاه مالکوویچ می بیند و به عبارت دیگر، او می تواند جان مالکوویچ باشد. عروسک گردان قصه، در ادامه یاد می گیرد که چگونه این بازیگر را کنترل کند و بدن او را در دست بگیرد. جان مالکوویچ بودن، همان چیزی است که از همکاری ...
محمدرضا شفیعی: تمام شخصیت های داستان به غیر از کلاهی و شهید بهشتی واقعی نیستند
تا به اینجا برسیم. وی درباره سکانس های شهید بهشتی نیز عنوان کرد: این سکانس شاید بازخورد نماهنگ برای مخاطب داشته باشد اما باید روی شخصیت دکتر بهشتی بیشتر متمرکز باشیم. اسلوموشن منطقی سینمایی داشت و با احساس خاص نظاره گر دکتر بهشتی بودیم. ربیعی یادآور شد: به نظرم تعلیق درباره ماجرا رخ داد و پایان برای تماشاگر آشکار است و همه می دانند شهید بهشتی ترور می شود بنابراین ماجرای داستان ...
هناس ترکیبی از عشق و استرس
خبرگزاری مهر - گروه استان ها – رضا کریمی*: فیلم دوم کارگردان جوان و با استعداد سینمای انقلاب، حسین دارابی به اندازه فیلم اولش عمیق نیست ولی سرشار از تعلیق و احساس است. موسیقی فردین خلعتبری در روند عاشقانه قصه بسیار تأثیرگذار است و حرکت آهسته و روان دوربین دلنشین و آرامش بخش بوده و سیر فیلمنامه، با وجود برخی ابهامات، معنادار و تکاملی است. فیلمساز توانست داستان از پیش لو رفته خود را به خوبی روایت ...
سرگردان میان ژانرها و سبک ها
است قصه درباره هویت آدمها باشد (که هست) نیازی به این همه زمینه چینی و ژانر معمایی و درام روانشناسی و اینها نبود و کارگردان می توانست خیلی جدی با ادامه دادن و پررنگ تر کردن ماجرای گم شدن شهاب دوست رویا و بال و پردادن به آن در تقابل با ماجرای مهاجرت بابک و رویا فیلمی بسازد که هم ژانرش می توانست مشخص باشد و هم ساختار درست تری می داشت. بی رویا هم جزو آن دسته از فیلم هایی است که هیچ جایی ...
روز هشتم جشنواره فجر چهلم در برج میلاد ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
امکان بر اساس متدهای فیلم های ساختار سه پرده ای باشد که اتفاقا هست، اما مشکل آنجاست که فیلمنامه حس ندارد، اگرچه سعی شده است با لهجه مشهدی نوازندگی دوتار و ... تا سرحد امکان این نقیصه جبران شود ولی هنوز اصل مشکل پابرجاست. در فیلم تعلیق، گره گشایی و حتی غافل گیری وجود دارد اما انچنان ساده و قابل پیش بینی است که مخاطب را به شکلی عمیق درگیر خود نخواهد کرد، تکته اصلی این است که در سال 1400 دیگر ...
هشتمین روز جشنواره فیلم فجر؛ روزی پرحاشیه، پر ادعا و حتی بغض آلود
نویسی که وارد کارگردانی شده محدود می شود اما پرتوی از این باب شاخص بود که توانست بین این دو تعادلی برقرار کند و توانست فیلم نامه هایی که خود دوست داشت را بسازد؛ علاوه بر آن فیلم نامه های خوبی برای دیگران نوشت. از این باب جایگاه او غبطه برانگیز است. قاسمعلی درباره سبک کاری این هنرمند نیز توضیح داد: او از سال 66 که اولین فیلم خود را ساخت تا زمان فوت، بیش از 26 فیلم و سریال تولید کرده است ...
استشمام خوش رایحه ژانر دفاع مقدس در جشنواره چهلم
دکوپاژ بهتر می توانست به اندازه کافی مخاطب را متوجه و متاثر از شهادت مهدی باکری ساخته و ذهنیت وجود چنین اسطوره ای را برای همیشه در روح و جان مخاطب سینمایی خود حک سازد! در مجموع باید تلاش صورت گرفته در تولید فیلم سینمایی موقعیت مهدی را ارج نهاد و همچنان برای قضاوت عادلانه در باب تولید این اثر تصویری و کیفیت اقتباس صورت گرفته از زندگی شهید باکری منتظر تماشای مینی سریال عاشورا ل 31 ماند و ...
امیدوارم بدون قرار قبلی شروع ساخت کارهایی در مورد امام رضا(ع) باشد
کند و مردم آگاه شوند بنابراین لازم است که در سینما به این موضوع بپردازیم. او در پایان یادآور می شود فیلم بدون قرار قبلی اقتباس نیست بلکه برداشتی آزاد از یکی از داستان های مصطفی مستور است و این نویسنده نیز درباره فیلم نامه، مشورت های خوبی داشته است.
انتقادات وارد شده به هِناس با بازی مریلا زارعی
واقع و در اینجا ساختار معماگونه آمریکایی را داریم با مضمونی اینجایی و متافیزیکی که به یکدیگر پیوند نمی خورد و فیلم بی هویت و بی تأثیر رها می شود. مخاطب هناس تا لحظه آخر صندلی را ترک نکرد تقریبا همه انتهای داستان را می دانند؛ عاقبت فعالیت مردی که برای دفاع از کشورش همه کار کرده و انگار این موضوع در خون او بوده است. بیایید همان طور که فیلم وارد این گونه شعارها نشده، ما هم نشویم و فقط ...