اصلاحی که امام حسین(ع) به فکر آن بود اصلاح در اصل دین بود؛ دین به اسارت ...
سایر منابع:
سایر خبرها
امر به معروف و نهی از منکر و آگاهی بخشی و جهل زدایی، فلسفه نماز جمعه عاشورایی است
و به شهادت خود و عزیزانش و اسارت خاندانش منجر شد، که پاسخ آن روشن است و آن اینکه قیام شخصیتی چون حجت خدا حضرت سیدالشهداء علیه السلام را در محدوده زمانِ خود آن حضرت نبینیم بلکه در محدوده و امتداد تاریخ و زمان تا پایان عمر دنیا باید دید که این قیام چه تأثیراتی داشته بلکه می توان گفت ماندگاری دین و انسانیت و اخلاق از آثار همان نهضت است. امام جمعه فسا در ادامه اظهار داشت: امام زین العابدین ...
عاشورا به مثابه مکتب عشق، معرفت، حرکت و مبارزه
سوی دیگر یزید با معرفت و عشقی سراسر به فرهنگ جاهلیت و بت پرستی کهن آبا و اجدادی خود که بردگی و استثمار مردم را به دنبال دارد. جهل، خودپرستی، ستم، بی عدالتی، نابرابری، شهوت و شکم پرستی از عناصر اصلی فلسفه کسانی بود که در سال 61 روبروی امام حسین ایستادند و امام و یارانش را به شهادت رساندند. همان گونه که ثروت، قدرت، تزویر و فریبکاری فکری و نهادی و ساختاری نظام مدرنیته آمریکایی، جاهلیت مدرن ...
سالار مقاومت
ظالم و سرکوبگر - مبارزه با جهل و زبونی انسان برخی ویژگی های نهضت حسینی که رهبر انقلاب تشریح نموده اند: - قیام لله، قیام برای ارزش های اسلامی و معرفت و ایمان و عزت - سکوت نکردن در برابر ظلم، تسلیم نشدن و پافشاری بر هدف - حرکت برای خدا و دین و اصلاح جامعه مسلمین - دوری از منافع شخصی و قومی و گروهی - مبارزه غریبانه ...
محمد اسفندیاری: امام حسین (ع) عقلانی حرکت کردند/ حمید پارسانیا: حقیقت فرهنگ عاشورایی با حقیقت قیامت ...
به گزارش جماران از روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، محمد اسفندیاری استاد و محقق در ویژه برنامه ماه محرم در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: در عصر حاضر از مشروطه به این طرف، درباره آن اقدامی که امام حسین (ع) انجام دادند تعابیر مختلفی مانند قیام، حماسه، نهضت و انقلاب وجود دارد. در سده های اخیر درباره آن زیاد بحث شده است. اما گذشتگان ما هیچ وقت نگفتند قیام امام حسین و یا اینکه امام حسین (ع) می خواستند انقلاب کنند. گذشتگان بیشتر به جنبه مصیبت امام حسین (ع) می پردازند. کل ...
حجت الاسلام دانشمند : جهل مقدس واقعه کربلا را رقم زد
به راحتی افراد فرصت طلب می توانند از آن رسوبات درونی جامعه استفاده کرده و به سرعت آنها را برگردانند و این عاملی بود که مسیر حرکت پیامبر صلی الله علیه و آله را که با رسالت آغاز شد و بنا بود با امامت معصومین استمرار یابد را به انحراف کشاند و این خطر را قرآن در آیه 144 سوره ال عمران ذکر کرد و فرمود: وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ ...
امر به معروف و نهی از منکر بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است
دارند و حضرت محمد (ص) در حدیثی می فرمایند" ألا کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عَن رَعِیَّتِه بدانید که همه شما مسئولید و همه شما نسبت به زیر دستانش بازخواست می شوید". یعنی کل جامعه را نسبت به یکدیگر مسئول و موظف می داند و مسلمانان نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند. وی گفت: در این امر نوعی ولایت برای مسلمانان نسبت به یکدیگر قرار گرفته است زیرا هدایت مردم باید با نوعی ولایت آنها همراه باشد و ...
بزرگداشت نهضت حسینی فرصتی برای جهاد تبیین
: انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی ارید ان امر بالمعروف وانهی عن المنکر قیام من برای اصلاح امت جدم و اقامه امر به معروف و نهی از منکر است. (وسائل الشیعه، ج14، ص 496) تمام حرکات و سکنات امام حسین(ع) در جریان نهضت عاشورا گواهی می دهد مهم ترین هدف ایشان، اقامه حق و عدل، برپایی دین خدا و برقراری حاکمیت احکام شریعت و برهم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان بوده است. دنبال کردن چنین اهدافی در واقع ...
یادداشت||فلسفه و اهداف متعالی قیام عاشورا
این دو را هدف امام حسین می دانند. امام حسین(ع) ضمن وصیت نامه ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمّد بن حنفیّه برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین بازگو کرد: من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستم گری حرکت کردم . بلکه تنها برای طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی طالب عمل کنم ...
آیت الله طاهری خرم آبادی: قیام امام حسین(ع) کاملاً عقلانی و بر اساس وظیفه شرعی است/ هر کس خود را در ...
.... ائمه(ع) علم غیب دارند اما علم غیب آن ها با عملکرد عقلانی حضرات معصومین در قضایا و اتفاقات مختلف هیچ منافاتی نداردوبلکه همواره قرین باعقلانیت بوده است. ائمه(ع) مأمورند که طبقِ متعارف انسان های عاقل، فرهیخته و اهل درایت عمل کنند و از این طریق وظیفه خود را انجام دهند. امام حسین(ع) فرمود: اگر بنا باشد کسی مثل یزید ولی امر مسلمین شود باید با اسلام خداحافظی کرد معنای این سخن ...
اعمال شب و روز تاسوعا
پاکی که در حرم مطهرت با تو مدفون شدند بر جمیع شما تا ابد از من درود و تحیت و سلام خدا باد تا من هستم و روز و شب در جهان برقرار است *- یا اَباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ (بِکُمْ) عَلَیْنا وَ عَلی جَمیعِ اَهْل ِالاِْسْلامِ ای ابا عبداللّه براستی بزرگ شد سوگواری تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام ...
آرایش جنگی(یادداشت میهمان)
...> چند هفته ای است که بدون دلیل ظاهری، دولت سوئد دچار مرض توهین به مقدسات اسلامی شده و چندین نوبت است که با حمایت از چند بیمار روانی، که مملو از جهل و حماقت و عقده اند قرآن سوزی علیه عقل و قرآن اعلام جنگ کرده است. سوئد، جزو همان تمدنی است که غرب رفته هایی که غربزده شده اند و به جای تعمق، محو ماتیک وکراوات و WOW، هستند، همیشه از آن به عنوان کشوری پیشرفته یاد می کنند که حقیقت هم دارد. مظاهر تمدن و رفاه ...
تاریخچه عزاداری حسینی؛ از سوگواری های پنهان تا تبدیل شدن به نهضتی فراگیر
انجام داد که باعث شد امام سجاد(ع) برای آمرزش ایشان دعا کند. بنابراین، در فرهنگ اهل بیت(ع) آیینی برای عزاداری وجود نداشت، بلکه بیشتر به ایجاد فرصت برای بیان هدف امام حسین(ع) سفارش می کردند. امام سجاد(ع) می فرمود: قیام برای احیای سنت جد و پدرم، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بوده است. اصل موضوع همین است که باید برجسته شود. نکته دوم، مظلومیت امام حسین(ع) و یارانشان است. پس نوع نگاه اهل بیت(ع) مبتنی ...
حکمرانان و جامعه ای که کمر به قتل امام (ع) بستند
آن تشکیل حکومت اسلامی، قیام و عدم سکوت در برابر یزید بود. در ساحت جامعه شناسی ، به عوامل مهمی چون رفتار اجتماعی حاکمان اموی، دنیاطلبی و عدم حمایت کوفیان از امام می توان اشاره کرد. در این خصوص راه کار امام حسین (ع) مبنی بر بصیرت بخشی و اصلاح امور امت را می توان به چشم دید. در ادامه مختصری از این پژوهش آمده است؛ امامت در دو دوره ظاهرا متفاوت حکمرانی اموی؛ نگاهی به ...
حجت الاسلام شجاعی: همه ما فرزندان اهل بیت (ع) هستیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسینیه مجازی این رسانه از ابتدای محرم امسال آغاز به کار کرد. قرار است در این حسینیه مخاطبان این رسانه با مطالبی مثل برنامه هیئت های مذهبی، سخنرانی ها، مدیحه سرایی، سخنرانی و... همراه شوند. بر اساس این گزارش، حجت الاسلام محمد شجاعی در هیات محبان الرضا علیه السلام (بقعه متبرکه شیخ عبدالله طرشتی) با بیان اینکه بحثمان در باره معرفت ...
مصادیق قدرشناسی حضرت اباعبدالله(ع) از زنان حاضر در کربلا
معادل بهشت است. روز غدیر، روز لبخند به روی مؤمنان است. (یوم الغدیر یوم التبسم فی وجوه المؤمنین) در روایات داریم هر کس در روز غدیر، لبخند بزند خداوند به پاس این لبخند بهشت را به او تقدیم می کند. پس همه چیز قیمت دارد، چیزی بی ارج نمی ماند. هرگز ملامت نکنید سعی کنید ارزش گذاری کنید. اگر کسی کاری برای شما انجام می دهد از او تشکر کنید، در عین حال که در تنهایی از او قدردانی می کنید در ...
حقوق و تکالیف متقابل رهبر جامعه و مردم
ابوالقاسم فاتحی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با دهه اول ماه محرم به بازخوانی جامعه شناختی نهضت کربلا و نقش امام حسین(ع) در احیای اسلام نوپا پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر می شود. در ادامه بخش هشتم از این سلسله یادداشت ها از نظر می گذرد. امام حسین(ع) در روز عاشورا دو سخنرانی داشتند. در اولین سخنرانی که کوتاه بود، خطاب به لشکریان دشمن فرمودند: ای مردم! سخن مرا بشنوی ...
عاشورا، حلقهٔ وصل عدالت خواهی و ظلم ستیزی
بزرگ یزیدیان در نفی عدالت، آشکار می گردد. البته قیام امام حسین علیه السلام، نابودی بنی امیه را به همراه داشت و به خوبی توانست اسلام را به مسیر اصلی خود بازگرداند. از سوی دیگر باید دانست که ظلم از جهل ناشی میشود؛ جهلی که جامعه عصر امام حسین علیه السلام را فرا گرفت، لیکن نهضت حسینی، از باب قاعده حفظ نظام، صیانت از ساختار اجتماعی امت اسلامی، بر مدار عدالت طلبی و مبارزه با ظلم، آنان را از ...
مجلس اباعبدالله(ع) مجلس تعقل است + فیلم
بشر را از جهالت نجات دهد. هرکسی از بند جهالت رهایی پیدا کرد بدین معنی است که پیام حسین(ع) را دریافت کرده و هرکسی در جهل غوطه می خورد بدین معنی است که با پیام حسین(ع) بیگانه است. مجلس امام حسین(ع) مجلس تعقل است و البته این منافاتی با اینکه مجلس شور، عاطفه و احساس هم باشد ندارد. در همان حال که گریه می کنیم و ناله می زنیم باید به بُعد عقلانی این حادثه هم بپردازیم کما اینکه پیامبر ...
محرم ماه سرور آزادگان
بر ظلم و سپاه امانت بر خیانت است. سرور آزادگان و سید مظلومان در این ماه برای پیروزی عقل، عدل و امانت قیام کرد، زیرا جامعه ای که از این سه برخوردار نباشد، جامعه اسلامی نیست، گرچه در آن اقامه نماز و روزه هم بشود. تا زمانی که ظلم پا برجاست، جهالت و عوام زدگی و خرافه گرایی و ظاهر سازی همه جامعه را فرا گرفته است، کجای این جامعه اسلامی و دینی است؟ در همه ابعاد و ارکان جامعه دینی باید عقل و عقلانیت حکم ...
سوگواری امام حسین(ع) برگرفته از مکتب بزرگان دین است
) نبود بلکه هدف والا و با ارزش گسترش و ترویج حقیقت دین اسلام آن گونه که پیامبر اکرم(ص) عرضه کردند، بود. حجت الاسلام عسکری یادآور شد: امام حسین(ع) مردانه ایستادند و مبارزه کردند و شهادت وسیله ای بود برای اصلاح و بیمه دین اسلام که محقق شد و برهمین اساس بود که امام خمینی (ره) فرمود: خون این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است . خیرخواهی؛ هدف غایی امر به معروف و نهی از منکر ...
دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب هتک حرمت به قرآن را محکوم کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، تجمع اعتراضی اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جعفرطیاری قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این تجمع اعتراضی با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان آقا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) گفت: مهمترین هدف قیام امام حسین (علیه السلام) آزاد سازی انسان از بردگی ...
آثار قیام امام حسین (ع)
ستمگری از طرف یک عده ای جنایتگر و ستمگر نبود، بلکه یک قهرمانی بسیار بسیار بزرگ از طرف همان کسی بود که جنایتها را بر او وارد کردند. اثر دیگر قیام و شهادت امام ع شخصیت دادن به جامعه اسلامی است. شهادت حسین بن علی (ع) حیات تازه ای در عالم اسلام دمید، اثر و خاصیت یک سخن یا تاریخچه و یا شخصیت حماسی این است که در روح موج به وجود می آورد، حمیت و غیرت به وجود می آورد، شجاعت و صلابت به وجود می آورد. در بدنها ...
بررسی مصادیق آزادگی و کرامت در قیام عاشورا | درس آزادگی با شهادت
و در راه آزادی جامعه نیز مبارزه می کنند. درس آزادگی از یاران امام در عاشورا فرهنگ آزادگی در یاران امام و شهدای کربلا نیز بود. مسلم بن عقیل پیشاهنگ نهضت حسینی در کوفه نیز، هنگام رویارویی با سپاه ابن زیاد رجز می خواند و می جنگید: هرچند که مرگ را چیز ناخوشایندی می بینم، سوگند خورده ام که به جز با آزادگی کشته نشوم. چنین آمده است که همین شعار و رجز را عبدا...، پسر مسلم بن عقیل ...
تأثیر نهضت امام حسین (ع) بر فرهنگ سیاسی معاصر ایرانیان
فرهنگ را می توان یکی از زیربنایی ترین مؤلفه های هر جامعه انسانی دانست که تاثیرات آن در ساختار و جهت دهی مسیر حرکت جوامع بسیار اساسی و حائز اهمیت است. از طرفی فرهنگ ، تجلیات مختلفی دارد که آن را از کلیّت اولیه تبدیل به موضوعات محدودتر و تخصصی تری می کند که از آنها به عنوان فرهنگ های مضاف یاد می شود ، همچون فرهنگ سیاسی ، فرهنگ اجتماعی ، فرهنگ اقتصادی ، فرهنگ دینی ، فرهنگ مدیریتی و... که در میان همه ...
با چشم زینبی باید محرم و کربلا و عاشورا را نگریست
. روایت دوّم: محمد بن مسلم گوید: روز جمعه نزد امام صادق علیه السلام رفتم، نماز می خواند، چون نماز تمام شد دست سوی من دراز کرد و در انگشت او انگشتری دیدم که نقش نگینش این بود: لا اله الا الله عدّة للقاء الله و فرمود: این است انگشتری جدم ابی عبدالله الحسین(ع). (صدوق، محمد، امالی، بی جا، کتابخانه اسلامیه، چاپ چهارم، 1362ش، ص144.) در نتیجه می توان گفت آن انگشتری که به ...
نامه ای یک خطی برای تاریخ
سپاهیانی از جنس جهل، تعصب و فریب و طغیان قرار داردند که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. لشکریانی از سیاهی که تا بن دندان مسلح شده اند و قصدی جز به خاک و خون ریختن نسل آل محمد ندارند. امام در واپسین ساعات روز ششم دست به قلم می برد و برای آخرین بار آخرین نامه خود را به برادرش محمد بن حنفیه و بنی هاشم می نویسند. نامه ای کوتاه با متنی تامل برانگیز و شگفت انگیز که در آن آمده است: به نام خداوند بخشنده و مهربان... از حسین بن علی به محمد بن علی و کسانی از بنی هاشم که نزد اویند، اما بعد، گویی که دنیا هرگز نبوده است و گویی که آخرت پیوسته می باشد! والسلام. ...
عبور حضرت موسی (ع) از دریا
تصمیم به غرق و نابودی فرعونیان گرفته است. فرعون و لشکریانش به دریا نظر کردند و، چون دیدند راه های دریا در مقابل آن ها آماده عبور است فکر کردند از این مسیر حرکت می کنند و به بنی اسرائیل می رسند. غرور دیده عقل آنان را کور ساخت، در این حال فرعون از سر غرور و خودخواهی و گزافه گویی رو به همراهان خود کرد و گفت: به دریا نگاه کنید، ببینید به دستور من چگونه شکافته شده و تسلیم اراده من گشته تا ...
چرایی رویگردانی مردم اروپا از کلیسای کاتولیک
ادعا می کرد همه جامعه را چه در عرصه اجتماعی و فردی مدیریت می کند، جزء و کل را به سامان می آوریم، یکی یکی سنگرها تخریب کرد، و واگذار کرد. نظام کلامی اسلام، امامیه و الهیاتی ما به هیچ وجه شبیه مسیحیت نیست، با تعصب این کلام را بیان نمی کنم، اما اگر مدعیانی باشند که در حوزه اجتماعی و سیاسی رفتار و شئونات شون با آنچه حقیقت دین هست، فاصله بگیرد، همین اتفاق می افتد، مردم از آن روی بر می ...