سایر منابع:
سایر خبرها
وحی و شریعت الهی
...، وی دارای نفس مجرّد (من علوی) و بدنمادی طبیعی (من سفلی) است که هر دو دارای دو نیرویعالمه و درّاکه و عامله و محرکه می باشند. نیروی درّاکهبدن با مرکزیت مخ، حواسّ خمسه و عواطف، و نیرویمحرکه آن، غرایزی است که بین انسان و حیوان مشترکمی باشد. اگر انسان در همین حدّ از معرفت و تحریکبماند و بدان قانع باشد، در حدّ حیوانیت مانده، بلکه ازحیوان نیز پست تر (بهیمه تر یا درنده خوتر) (فرقان:4344) می گردد ...
مطالعه فقه به مثابه رویکردی در علم اجتماعی مسلمین ضروری است
رویکرد در علم اجتماعی مسلمین گفت: تعاریف موجود از فقه و علم اجتماعی این ظرفیت را ندارد که ما فقه را به مثابه یک رویکرد در علم اجتماعی در نظر داشته باشیم و اتخاذ این موضع نیازمند بازتعریف نگاه به این دو دانش است. وی افزود: در تعریف علم اجتماعی باید از ارزش گذاری های استعلایی علم مدرن که همه معرفت های دیگر بشری را ماقبل علم می خواند عبور کنیم. در این صورت خواهیم دید که مسلمانان در طول تاریخ ...
گفتگوی خواندنی آلکساندر دوگین با آیت الله میرباقری درباره مدرنیته
به مسکو روم سوم می گوییم. این روم سوم ، یک آموزه معنوی است، نه فقط یک تشبیه ژورنالیستی. اگر ما جهان را بعد از سقوط کمونیسم در نظر بگیریم، و در اوج آن، بعد از رسیدن پوتین به ریاست جمهوری، می بینیم که روسیه در این جهت پیش می رود. روسیه واقعی، به سوی این روسیه مفهومی و معنوی نزدیک می شود. در مقابل این روسیه، دقیقاً همان دشمنان [که شما به آن ها اشاره کردید] حضور دارند: لیبرال دموکراسی، غرب ...
از منظر کانت غایت انسان در هنرش تبلور می یابد
، چیزی که در انسان این پرسش را به وجود می آورد که جوهر نفس و بدن در کجا با هم تلاقی می یابد؟ کانت از این مرحله فراتر می رود و به مبحث آزادی و ضرورت انسان می پردازد. کانت سه نقد در این مبحث وارد می کند؛ در نقد اول عقل نظری یا طبیعت، نقد دوم مربوط به اخلاق و مفهوم آزادی است و سومین نقدش نقد قوه حکم است. اعوانی شرط آنکه از دیدگاه کانت "اصول عقل عملی" در عمل تحقق یابد را چنین تشریح کرد: برای ...
جرعه ای از خطبه فدکیه
طایفه ای واجب است. کمال توحید خداوند، خالص شدن برای او است یعنی عارف آگاه به توحید خدا می رسد که اخلاصش برای خدا کامل باشد. توحید واقعی آن است که انسان به طور کلی غیر خدا را نبیند. وقتی آدمی در راه اخلاص گام نهد و تا آنجا که در توان دارد، ناخالصی ها را از روح، جان و اعمال خود بزداید، خالص می شود و از نظر ایمان و معرفت و عمل، به مقام والایی دست می یابد که از قلمرو نفوذ وسوسه های شیطانی خارج می شود. ...
خواجه نصیر و اقلیدس
از ظهور سقراط و افلاطون و ارسطو داشتند این بود که طبیعت نهایی عالم چیست؟ تالس اولین کسی است که در صدد پاسخ به این پرسش برآمده است و این گونه پاسخ گفته که اشیا به عنوان صور متغیر یک عنصر اصلی و نهایی هستند و آن عنصر آب است. پس از او آناکسی مدر، عنصر اولی را برخلاف تالس یک عنصر نامتعین در نظر می گیرد و می گوید که ما اجازه نداریم که عنصر نهایی عالم را یک عنصر خاص بنامیم، بلکه عنصر اولی نامتعین بود و ...
روز آمد کردن ادبیات فقه حکومتی
شده است خواهد شد. یعنی در گستره دین خواه نا خواه قول دین حد اقلی مورد پذیرش قرار گرفته و عرصه مدیریت اجتماعی تخصصا از دست فقها خارج می گردد. به بیان دیگر از آنجا که موضوعات مبتلا به بشر در زمان حاضر به صورت کل متغیر عینی است، لاجرم شناخت آنها متوقف بر شناخت نظام وار تمامی ابعاد و عناصر داخلی و خارجی آن کل و نسبت و ارتباطات بین آنهاست. روشن است که وقتی نظام معرفت بشری به این حد از توسعه ...
نقد ملازم بودن قول به علم دینی با نسبی گرایی علم
... یک روش واحد، باید مرجعیت داشته باشد. به هر حال، در مقام ثبوت و نفس الامر یک روش درست است و اگر آن یکی را کشف کردیم در این صورت، اسلامی و غیراسلامی معنا ندارد و مسلمان باید همان اندازه در فلسفه مثلاً تابع برهان باشد که غیرمسلمان است (سروش، 1387، ص 209210). آنجا که می گوییم در دل علم ارزشی نیست همین جاست؛ یعنی نتیجه بخشی روش علمی ارزشی نیست و اگر کسی معتقد باشد که نتیجه بخشی روش علم ...
فرهنگ در رسانه
نظر می رسد جشنواره مد و لباس فجر بیشتر به یک دورهمی شبیه است؛ همان طور که در مسابقه طراحی زنده لباس به هیچ یک از طراحان جوان اجازه شرکت داده نشد و صرفاً همان برندها یا مزون های معروف دور هم جمع شدند. نویسنده : مهسا فروزان 5 اسفند ماه 94 راهروی دبیر خانه ساختمان مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مملو از جمعیتی بود که کاور و جعبه به دست در صف تحویل آثار بودند. علاوه بر ...
عقل گرایی، نقل گرایی در سیر و بسط تاریخ ایران
بحث فقیهان بحث عقلی است. نقل را باید فهمید. همه که نقل را یکسان نمی فهمند. اگر اینطور بود، اگر همه یکسان نقل را می فهمیدند، علم دین اصلاً موضوع نداشت. اصلا علم تفسیر و روایه و اصول و ... لزومی نداشت. دین از عقل جدا نیست. آدمی از عقل جدا نیست. این زندگی و نظام زندگی از عقل جدا نیست. فقه و علم دین هم در متن این زندگی است و نمی تواند از عقل جدا باشد. ...
عقل والاترین نعمت در مکتب اسلام است
قس علی هذا رشد کرده و در عصر طلایین تمدن اسلامی پا در جهان گذارده و دالان های تاریک بشریت را با فانوس قرآن، سنت و عقل به پیش برده اند. آنچه که به نظر جالب و نغز است، ارتباط فلاسفه ایرانی ِ مسلمان با برخی مکتوبات یونانیان است، من جمله مطالعات ابوعلی سینا روی مباحث افلاطون و نیز بررسی های ملاصدرا در متون و گفتارهای جالینوس و ارسطو این امر نشان دهنده آن است که فیلسوف مسلمان ایرانی در کشاکش فرق و ...
نقد نظریه بومی سازی علم در مرحله موضوع گزینی
؛ چنان که مبناگرایان خود نیز به عقل گرایان و تجربه گرایان تقسیم می شوند، ولی قدر مشترک همه اینها اعتقاد به لزوم ابتنای معارف بر مبنای گزاره های بدیهی و پایه است (خسروپناه، 1384ب، ص 53). مبناگروی سنتی حکیمان مسلمان بر نظریه بداهت استوار است؛ بدین معنا که معرفت ها و باورهای انسان به دو شعبه باورهای پایه و اساسیو باورهای غیرپایه تقسیم می شوند و از این میان، باورها و معرفت های پایه همان معرفت ...
رشاد: غرب شعار عقلانیت سر می دهد اما علاقه چندانی به آن ندارد/ لاریجانی: 4 چالش مورد تأکید در نامه رهبری ...
بنابر این، این انسان خوش سرشت و دارای سرشت الهی است. در این موجود چیزی به نام فطرت نهفته است. بنابر این وجود آدمی آنچنان است که هم در ساحت معرفت و شناخت و هم در ساحت گرایش و کنش و رفتار این فطرت بروز می کند. فطرت غیر از عقل است. آیات فراوان قرآن کریم این مدعا را اثبات می کند که انسان دارای فطرت و فطرت او الهی است. آیت الله رشاد با توضیح تفاوت بین واژه فطرت و خلقت عنوان کرد: درست است که ...
زیست مؤمنانه کلید دستیابی جامعه به سبک زندگی اسلامی
هماوردی حق و باطل، سبک زندگی اسلامی را ترویج و گسترش دهیم؟ آگاهی نخستین شرط جامعه پویا است؛ آگاهی و آزادی، یعنی ما به درستی و با اعتماد به نفس و بدون شانتاژ و در کمال متانت، دست به آگاهی مردم بزنیم؛ البته این آگاهی بخشی و روشنگری باید به صورت روشمند باشد، نه این که سبک، بی محتوا و همراه با نوعی نگرش سطحی و قشری انجام شود. رسا آگاهی مردم باید در چه زمینه هایی افزایش پیدا کند؟ ...
عالم برزخ در آیات و روایات
تازه نفس می شود و جامه ای نو به تن می کند که از آن به قالب مثالی (بدن مثالی, قالب درونی و بدن برزخی) تعبیر می شود. علامه مجلسی (ره) در ((بحارالانوار)) , بدن مثالی را به اجسام جن و ملائکه تشبیه نموده است ; 44 یعنی, همانگونه که جن و ملائکه از قالبی لطیف (حتی لطیف تر از هوا) برخوردارند , قالب مثالی انسان در برزخ نیز به همین صورت است. برای تبیین سیمایی روشن تر از قالب مثالی, روایاتی را در ...
ظهور رقیبی جدید برای هنر شفاف اندیشیدن در بازار کتاب/ رساله درباره ی فارابی پر فروش شد
15000 10 3 دوازده نظریه درباره طبیعت بشر لزلی استیونسن و دیگران/ میثم محمد امینی نشرنو 45000 مکتب کنفسیوس، آیین هندو، مکتب بودایی، افلاطون، ارسطو ، یهودیت، مسیحیت و اسلام و ... 7 4 نقد عقل محض ایمانوئل کانت/ بهروز نظری ققنوس 55000 اولین نقد کانت 5 5 چشم انداز معنوی و فلسفی ایران اسلامی هانری کوربن/ ان شاءالله رحمتی سوفیا 49000 تشیع دوازده امامی 5 فروشگاه ...
صفحه اول روزنامه های دوشنبه 17 اسفندماه 94 + فال روزانه + فال حافظ
دعوایی سر بگیرد. حافظ می گوید : سحر چون خسرو خاور علم بر کوهساران زد***به دست مرحمت یارم در امیدواران زد چو پیش صبح روشن شد که حال مهر گردون چیست***برآمد خنده خوش بر غرور کامگاران زد تعبیر: مثل کوه استوار باش. صبح صادق در حال دمیدن است و تو در همین صبح به کام دل می رسی. این فال برای تو دولت و سعادت و مقام را یکجا بشارت می دهد. نکند زمانی که به تمام حاجاتت ...