سایر منابع:
سایر خبرها
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
گمنامِ جدید، فرزند روح اللهِ بهشت زهرای تهران، افغانستانی است
دو ماه، کل جهان را به هم می ریزد. * * * بزرگترین سنت نوروزی در کشور افغانستان، زیارت زیارت گاه های منسوب به حضرت علی(ع) است. در 2 شهر کابل و مزار شریف زیارتگاه های باشکوهی منسوب به حضرت علی(ع) وجود دارند که در نخستین روز سال جدید، مراسم عظیمی در این زیارتگاه ها برگزار می شود و صدها هزار افغانستانی در آنجا گرد هم می آیند. در این مراسم، علمی منسوب به حضرت علی(ع) که ...
انسان محور اصلی نوروز ایرانی است
. همین تقویم جلالی یکی از دستاوردهای آنهاست؛ حکایت این است که تقویم قمری با رویت هلال محاسبه می شد و زمان و اوقات قابل پیش بینی نبود تا اینکه در سال 458 هجری شمسی برابر با سال 1079 میلادی اول فروردین ماه با سال نو همراه بود. ملک شاه گروهی از ستاره شناسان را دعوت کرد تا تقویمی نو، بنیان نهند. ریاضی دانانی چون ابوالمظفر اسفزاری هروی، ابوالحسن لوکری، عمر خیام و عبدالرحمن خازنی گرد آمدند و براساس ...
خلخال دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل + تصاویر
میرزا قرار دارد که این منطقه به دلیل هم مرز بودن شهرستان خلخال از جنوبی ترین نقطه شاهرود با استان گیلان و سرگذشت تاریخی این منطقه در زمان مبارز گیلانی میرزاکوچک خان که پس از عبور از جنگل به دنبال تعقیب قزاق ها در ارتفاعات گیلوان خلخال سر میرزا از تن وی جدا شده و این منطقه به عنوان راس سر میرزاکوچک خان نام گرفته است و آب و هوایی مطبوع و کوهستانی برای گشت و گذار نوروزی دارد. روستای میانرودان ...
ما گیلکی ها رابطه عمیقی با سیر سفره هفت سین داریم
جذاب تر از روز عید و سال تحویل بود. وی از سین مورد علاقه اش بدین گونه یاد کرد: اگر بگویم سکه را دوست ندارم، دروغ گفته ام اما بعد از اون سیر را دوست دارم چون ما گیلکی ها رابطه ی عمیقی با سیر داریم (می خندد). بازیگر سریال تولدی دیگر در پاسخ به این سؤال که هر سال لحظه سال تحویل را کجا هستید، گفت: ما اصالتاً امامزاده هاشمی هستیم و به رسم عادت دیرین هر سال عید را آنجا در خانه ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
زودتر وسایل خانه را جهت تمیز کردن، بیرون آورد. آنها پارچه ای قرمز را هم بالای سر و در ورودی خانه می آویزند که به معنی رمز نیکی و خوشی ایام سال است. مردم این کشور مانند ایرانی ها سفره هفت سین می چینند که به آن سفره دسترخان می گویند اما برگزاری جشن نوروز را به خیابان ها می کشاندند تا همه در آن شریک باشند. در نخستین روز نوروز هم صبحانه را با انواع غذاهای شیرین صرف می کنند که عبارت است از ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
و فیلم دیگری با همان مشخصلات در اکران شکست می خورد. البته مخاطب امروز هم با سال های گذشته قابل مقایسه نیست و شاید ماه به ماه سلیقه اش تغییر کند و این کار را برای سینماگر ما سخت تر خواهد کرد. اما در سالیان نه چندان دور سینما از مخاطب بسیار خوبی برخوردار بود. سال های دهه شصت و هفتاد سالن های نمایش دهنده آثار سینمای ایران پر بود از مخاطب و فروش و صف بلیت و شور و هیجان فیلم دیدن .. اما ...
شبکه های اجتماعی؛ مسیر میان بر کمک به حل بحران های بزرگ
تقابل با آداب و سنت های ملی می دانند و به اشتباه این ایده را راهی برای مقابله با مراسم نوروز و سفره هفت سین تلقی می کنند و نتیجه این می شود که طرح این موضوع تعصبات ملی و آیینی مردم را تحریک کرده است. سوم اینکه رسانه های اجتماعی به قدری با سرعت رو به رشد و توسعه هستند که نقشی غیرقابل انکار در شکل دهی به گفتمان غالب جامعه و به ویژه نسل جوان و تاثیرگذار دارند و تمام مدعیان و متولیان فرهنگ ...
رهبری را فدارکارترین فرد ایران می دانم که خود را از بسیاری از مواهب طبیعی و به حق، منع کرده است/مجبورم ...
نوروز وپای سفره هفت سین باید دعا برای طول عمر و سلامتی وعزت بیش از پیش معظم له باشد. اگر نیم نگاهی به سال 94 داشته باشیم شما این سال را چگونه ارزیابی می کنید؟ سال 94 سالی پر از هیجان، چالش و فراز و فرود بود. مسلما التهاب های منطقه و مسائل منطقه ای وبین المللی از اهمیت بسیاری برخوردار بود که به لطف خدا، راهبردهای مقام معظم رهبری و حمایت مردم، جمهوری اسلامی ایران پیروزمندانه و عزتمندانه همه ...
آرزوی بازیگر طنز برای سینما
از هر چیزی دوست داریم بدانیم که مهران رجبی چقدر به سنت ها و مراسمی که مربوط به سال تحویل می شود پایبند است؟ رجبی: ما هم مانند تمام مردم ایران سنت هایی که برای برگزاری سال جدید انجام می شود و مرسوم است را انجام می دهیم. البته نباید فراموش کنیم که هر منطقه و شهرستانی سنت های مربوط به خود را در برگزاری مراسم های مختلف دارد. البته به دلیل اینکه ما سال هاست در شمال استان البرز زندگی می کنیم ...
همیاران گردشگر میزبان مسافران بهار در عروس خانه های ایران در کاشان
، داشتن کارت ویژه با نام راهنمای بناهای تاریخی برای این راهنمایان را یادآورشد و گفت: این طرح به پیشنهاد خانه فرهنگ کودک سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و با همکاری حوزه گردشگری شهرداری کاشان و اداره آموزش و پرورش کاشان در ایام نوروز اجرا می شود. فخرئی افزود:همیاران گردشگر از 29 اسفند ماه 94 تا 15 فروردین 95 در خانه های تاریخی طباطبایی ها، عباسیان و حمام سلطان امیر احمد پذیرای میهمانان و گردشگران ...
مسجد دومناره سقز، یادگار دوره افشاریان
دیدنی و زیبا بخشیده است همین بافت جلویی مسجد آن را در میان مساجد منطقه کردستان و شاید هم ایران و متمایز کرده است در ضلع شرقی ایوان مقبره یکی از امامان جماعت مسجد به نام سید حکیم قرار دارد که مردم برای تبرک و زیارت هر روزه آنجا می روند. گلدسته های مسجد موقعیت دو گلدسته بسیار زیبای این مسجد که وجه تسمیه مسجد نیز شده اند بدین صورت است که دو گلدسته در ضلع شرقی و غربی مسجد و دقیقا در موازات ...
آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقی در عید نوروز
به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز ، جشن های عید نوروز نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است که نوروز، بزرگ ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین های ویژه و باشکوه بسیار برگزار می شود. خانه تکانی خانه تکانی یکی از رسوم قدیمی مردم آذربایجان شرقی است که هرساله در آستانه عید ...
سنت زیبای روستای برزآباد در نوروز/ راه انداختن دسته ی دید و بازدید در نوروز
یا خود روستا، حرف می زدند. برای مثال یکی از مباحثی که در همین مهمانی ها مطرح شد، در رابطه با عنوان امسال یعنی اقتصاد مقامتی، اقدام و عمل بود، اینکه ما در رابطه با عملی کردن اقتصاد مقاومتی، نبایستی منتظر دولت باشیم و خودمان بایستی اقدام کنیم. در بعضی از روستاها مردم، زمین و حیوانات خود را فروخته اند و پولش را بانک گذاشته و ماهانه از سود آن می خورند و همین طور بیکار در خانه های خود ...
انتشار آلبوم شبت خوش باد من رفتم بهترین اتفاق من بود
زیادی این عیدی را دریافت می کردیم و برایمان ارزشمند بود. این خواننده درباره سفره هفت سین و احساس خود بر سر این سفره بیان کرد: سفره هفت سین نماد فرهنگ، تاریخ و نشاط است و خلاصه همه احساس های خوب است که من در این بین سبزه را خیلی دوست دارم، احساسی که در لحظه تحویل سال دارم حس شکرگزاری است و اینکه به چه صورت از خدا تشکر کنم. تفرشی در پایان برای همه مردم آرزو کرد: برای همه مردم کشورم آرزوی سلامتی و تندرستی دارم چون موفقیت ها در گرو سلامتی روح و جسم است. انتهای پیام/ ...
پذیرایی ازمیهمانان نوروزی اردبیل باغذاهای محلی
در چهارشنبه آخر سال ذکر و اظهار کرد: 11سفره هفت سین در مبادی ورودی شهر و برخی از میادین درون شهر به مناسبت فرارسیدن نوروز 95 چیده شد. او گفت: تور اردبیل گردی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با هدف معرفی و آشناسازی گردشگران با جاذبه های تاریخی و گردشگری اردبیل به صورت رایگان برپا شده است. به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، وی توزیع کیسه ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام
کوشیدند سنت کهن ملی را در قالب سنن اسلامی باز یابند و به عبارت روشن تر سنت های ملی ایرانی را با سنت های اسلامی در آمیختند. دیدگاه اسلام در رابطه با نوروز در اسلام و به ویژه آیین تشیع به نوروز به عنوان روزی خجسته نگریسته شده و بر گرامی داشتن آن تأکید شده است. از دیدگاه شیعه، نوروز روز ظهور امام زمان است. آورده اند که در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین که پر از ...
موسیقی ایرانی در شهر سارایوو طنین انداز شد
به گزارش ایرنا، ایوو کمشیچ شهردار سارایوو روز چهارشنبه در این مراسم با شکوه که در آن سید حسین رجبی سفیر جمهوری اسلامی ایران، جمعی از سفرا و دیپلمات های مقیم، مقامات محلی و همچنین جمعی از علاقمندان به فرهنگ ایران حضور داشتند، گفت: حضور در این برنامه با شکوه باعث افتخار من است. وی ضمن تبریک سال نو به سفیر، رایزن فرهنگی و ایرانیان از تلاش های رایزنی فرهنگی کشورمان در سارایوو که در دو ماه اخیر ...
پولاک از مراسم خلعت پوشان و سلام نوروزی در محضر قبله عالم می گوید/ غزلی که شمس الشعرا در مدح سلطان ...
چه هرگاه خلعتی دریافت نکنند به معنای آن است که قریبا از شغل خود عزل می شوند، زیرا در هر نوروز یا باید مقام و منصب حاکم تأیید شود یا جانشینی برای او بفرستند. هفت سال پیش امریه ای صادر شد که برطبق آن همه حکام باید برای عید نوروز به پایتخت بیایند؛ طبیعی است که از هدیه ای که آنها می بایست برای شاه و وزرا همراه آورند، صرف نظر شده بود. منتها، این فرمان هرگز اجرا نشد و کار خلعت مانند گذشته بر همان منوال ...
محیط طباطبایی: برگزاری نوروز از نشانه های ایرانی بودن یک قوم است/ لزوم پژوهش های دقیق درباره عروسک های ...
) نیز می گوید نوروز روز بسیار بزرگی است که اعراب فراموش کردند و ایرانی ها به یاد سپردند و این دعایی که ما سال نو در سفره هفت سین زمان تحویل سال نو می خوانیم دعای منسوب به امام ششم است. چه بهره های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می توان از نوروز گرفت؟ نوروز مردم را به هم نزدیک می کند، وفاق می آورد و آنها را به زادگاه و قلمروشان برمی گرداند در عین حال نباید فراموش کنیم که مسافرت در ...
هفت چهره در بهار!
بود و نتوانسته بود خانه تکانی را به موقع تمام کند. آن سال وقتی که همه، چهارشنبه سوری را بیرون خانه بودند، ما در خانه مانده بودیم و با هم خانه تکانی می کردیم. چه چیزی را در هفت سین دوست دارید؟ با این که مقیدم هرسال سبزه سبز کنم، اما ماهی را خیلی دوست دارم. حضور یک موجود زنده به من حس خوبی می دهد و همیشه احساس می کنم او هم با ما سال جدید را جشن می گیرد. بهار شما را ...
فارسی آموزان اسلوونیایی مراسم نوروز را جشن گرفتند
به گزارش ایرنا، در این مراسم که روز چهارشنبه در لیوبلیانا برگزار شد با پخش تصاویر مربوط به لحظه سال تحویل، آداب و سنن نوروزی در ایران و چند نماهنگ ایرانی پیرامون فصل بهار همراه بود. مرتضی درزی رامندی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی در این مراسم طی سخنانی به تشریح اهمیت آموزش زبان فارسی به عنوان یکی از شاخصه های مهم دیپلماسی عمومی و بهترین راه ارتباطی و تبادل فرهنگی با دیگر کشورها پرداخت ...
ردپای نوروز در دیگر کشورها/از بلخ تا تیرانا
مذهب خود آغاز سال نو را در قالب برپایی مراسم و جشن های ملی و مذهبی گرامی می دارد. نوروز در 9 کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و آلبانی تعطیل رسمی است. در کشور جمهوری آذربایجان مردم برای نوروز مراسم های مختلفی دارند از جمله سرودن ترانه ها و چیدن سفره هفت سین شامل سماق نشانه آفتاب، سکه نشانه شانس، سمنو نشان برکت و ...
کاهش 50 درصدی تلفات جاده ای گیلان در نوروز امسال
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز چهارشنبه در نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر گیلان در سال 95 در کاروانسرای شاه عباسی (لات) با تاکید بر لزوم تقویت آمادگی دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی بهتر به مسافران و شهروندان افزود: باید شرایط آرامش خاطر مسافران به استان را فراهم کنیم. وی با اشاره به ورود حدود 500 هزار خودرو به استان تا روز گذشته (سه شنبه سوم فروردین ماه)، از کاهش 50 درصدی ...
بیش از 40 نماد نوروزی در بندرانزلی نصب شده است
رضا پورشعبان روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ساخت نمادهای متناسب با ایام خاص ، همواره در دستور کار هنرمندان شهرداری انزلی قرار دارد. وی با بیان اینکه مردم استقبال خوبی از نمادهای مستقر در نقاط مختلف شهر کرده اند افزود: هدف ما از ساخت و نصب این نماد ها فراهم سازی لحظات خوش و خاطره انگیز برای خانواده ها حتی به اندازه یک عکس یادگاری است. وی کلبه روستایی ، آکواریوم ...
سفر هایی برای قطع رحم!
، دوستان و فامیل را دریافت نکرده اند تجربه ای از تایید شدن، دیده شدن و محبت کردن و محبت دیدن ندارند بنابراین از حلاوت و شیرینی رفتارهای سالم انسانی که درون خانواده محقق می شود محروم و بی نصیب می شوند. وقتی بچه ها تجربه دید و بازدیدهای نوروزی را کسب نکرده باشند و دور سفره هفت سین با فامیل بودن را درک نکرده باشند و زمان تعطیلات در سفر بودن از خانه و کاشانه دور شوند به بهانه اینکه والدین دوست ندارند ...
جشنواره "پیام آسمانی" در ساحل دلوار برگزار می شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از " منبری ها "حجت الاسلام علی زاهددوست امام جمعه دلوار با اشاره به برگزاری "جشنواره پیام آسمانی" در ساحل دلوار گفت: به مناسبت ایام نوروز 95 "جشنواره پیام آسمانی" با هدف پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و خانواده ها به صورت هدفمند و اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبیین و تبلیغ آموزه های دینی به روش های نوین و جذاب برگزار خواهد شد. ...
شناسایی بمب گذاران در کابل
کرده اند که قصد داشتند تا در روزهای نوروز حملات انفجاری را راه اندازی کنند. 2 روز پیش از آغاز سال نو خورشیدی نیز نیروهای امنیت ملی افغانستان 3 مهاجم انتحاری را از مرکز شهر کابل که قصد انجام حملات انتحاری در آئین های ویژه نوروز در این شهر داشتند، دستگیر کرد. اداره امنیت ملی افغانستان به عنوان مهمترین و مقتدرترین دستگاه اطلاعاتی این کشور در ماه های گذشته ده ها نفر از کسانی را که قصد بمب ...
شرح ویژه های جشنواره نوروز در برج آزادی/ سفره هفت سین پهن شد
بازی محسوب می شود، با تلفیق نمایش و موسیقی پیام آوران نوروز شهرها و اقوام مختلف را معرفی می کند. در خلاصه نمایش پیام آوران نوروزی آمده است: در گذشته بسیار دور، همه ماه های سال 30 روز حساب می شده و مردم در 5 روزی که در آخر سال اضافه می آمده، به جشن و سرور برای سال جدید می پرداختند. یکی از رسوم این جشن ها، انتخاب یکی از پیام آوران نوروز به عنوان پادشاه بوده و هرچه او حکم می کرده، دیگران موظف به انجامش ...
نوروز ایرانی از نگاه رسانه های عربی
رشد کند. طی این مدت خانه تکانی و خرید هم صورت می گیرد و چیزهای کهنه کنار می رود و اتاق ها برای پهن کردن سفره هفت سین و پذیرایی از مهمانان تزیین می شود. در گزارش قنطره آمده است: در سفره هفت سین، مواد غذایی و چیزهایی دیگری قرار می گیرد که با حرف سین آغاز می شود و هر کدام از آنها نماد یک مفهوم است. در چهارشنبه آخر سال مراسم چهارشنبه سوری برگزار می شود و مردم از روی آتش می پرند. سبزی که در سینی ...