سایر منابع:
سایر خبرها
منتخبان در گام اول نشان دهند که پیام مردم را دریافتند وگرنه رفوزه می شوند
گردنه ای سخت عبور کنند؛ گردنه ای که به واسطه ردصلاحیت عموم کاندیداهای مورد نظرشان به وجود آمد. او در این باره معتقد است: مشی ای که اصلاح طلبان مشخص کرده بودند این بود که هیچ کسی را تا قبل از اعلام نظر مقامات مسئول به عنوان کاندیدا معرفی نکنند و همین باعث شد که بعد از رسیدگی ها تصمیم گیری راجع به لیست انجام شود و این نقطه قوت بود. موسوی لاری در عین حال پیشنهادی برای شورای نگهبان ...
طبیعت تهران را در کدام بوستان ها باید دید؟
صابری واقع شده است. این بوستان توسط علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران طراحی شده است. از ویژگیهای این بوستان می توان به مناسب سازی معابر جهت تردد معلولین اشاره نمود. این بوستان دارای دو ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و دو ورودی در ضلع جنوبی و جنوب غربی میباشد . در احداث فضای سبز این بوستان، درختان موجود که قدمتی بیش از یکصد سال داشته اند حفظ گردیده اند و گونه های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو ، برگ بو ، زرشک ، شیرخشت ، مورد ، پیراکانتا ، انواع رز و نسترن وبوته های فصلی و دایمی به آن اضافه شده اند. *ایسنا ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
انسان محور اصلی نوروز ایرانی است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ به مناسبت فرا رسیدن فصل بهار و ایام نوروز دکتر اسماعیل آذر یادداشتی اختصاصی برای باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان انسان، محور نوروز نوشتند که مشروح آن را در ادامه می خوانید: انسان محور نوروز: بوی گُل و بانگ مرغ برخاست هنگام نشاط و روز صحراست فرّاش خزان ورق بیفشاند نقّاش صبا چمن بیاراست ما را ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
به تصویب رسید. بر این اساس در مارس (فروردین) سال 1990 میلادی جشن همگانی و مردمی نوروز به عنوان روز تعطیل اعلام شد که این امر مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفت. جشن نوروز از قرون گذشته تاکنون در شهرهایی مانند بخارا، سمرقند، خوارزم، خوقند و شهرسبز باشکوه و شوکت خاصی برگزار می شد و امروز با همان شیوه قدیمی انجام می شود. در روز نوروز سمنک، حلیم، سنبوسه ای گیاهی از سبزیجات، بویژه آش پلو و ...
ایران مستشار دموکراتیک در جنگ سوریه با تروریسم/ تهران به دنبال آرامش و امنیت در خاورمیانه است
سوریه می گذشتند. نکته بسیار مهم این بود که حمایت دولت عربی حافظ اسد از ایران، سبب می شد که جنگ میان ایران و عراق جنگی نژادی و بین عرب و عجم تعبیر نشود. حافظ اسد در نشستی که توسط کشورهای عربی به خاطر جنگ عراق و ایران برگزار شد، در مقابل اظهارات شاه حسین (پادشاه وقت اردن)، که از پیشروی های عراق در ابتدای جنگ تحمیلی، به عنوان پیروزی های جبهه عربی ابراز شادمانی کرده بود، به مقابله برخاست و ...
برجام با مقاومت ملت، رهنمودهای رهبری و تلاش دولت به نتیجه رسید
میان طرفین، بیانگر فصل جدیدی در توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی دو کشور است. مراسم جشن نوروز و آغاز سال نو، از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن با حضور گروه هفت نفره موسیقی 'صبا' و ایرانیان مقیم، شخصیت های فرهنگی، هنری، اساتید دانشگاههای آتن و مسلمانان مقیم از کشورهای مختلف، دانشجویان زبان آموز فارسی، نمایندگانی از چند سازمان غیردولتی و دیگر یونانیان علاقمند به موسیقی و هنر ایرانی ...
درس های استاد
عشق حمید عسکری فردا (5 خرداد) منتشر می شود محمدجواد وزیر امور خارجه ایران در کنسرت ارکستر سمفونیک البرز با اجرای آثاری از هوشنگ کامکار حاضر شد. این اجرا در دومین شب از خرداد ماه در حالی روی صحنه رفت که جواد ظریف، وزیر امور خارجه محبوب ملت ایران در این برنامه به عنوان مهمان ویژه حضور داشت. مهران دوستی گوینده سرشناس رادیو درگذشت آلبوم های جدید حمید عسکری و علی عبدالمالکی روز 5 خرداد منتشر می شوند ...
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز: مردم از تحریم ها خسته شده بودند، به اصلاح طلبان رای دادند
حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار همدلی و همزبانی ،دولت و ملت که از سوی رهبر معظم انقلاب در نوروز 94 مطرح شد،چه قدر تحقق آن در فرآیندی همچون انتخابات هفتم اسفند شکل گرفت؟ گفت: در مجموع شاهد بودیم در انتخابات برنامه ها و برخوردهای خصمانه یا آنکه منازعات خاص مشاهده نشد و دلیل آن ...
سخنی با جناب نیکفر
انتخابات شاهد شور و شوقی کاذب و با اهداف خاص گروهی و محلی و یا از روی منفعت طلبی و سهم خواهی برخی هستیم که پس از چند روز بساط آن یک سره برچیده می شود و بعد از اعلام نتایج انتخابات، همه چیز تا چهار سال دیگر به محاق می رود! بدیهی است که در چنین وضعیتی، انتخاب یک فرد به عنوان نماینده یک شهر، نه برآمده از کنش های آگاهانه سیاسی است و نه انتخابی فکورانه و همراه با عقلانیت و بصیرت سیاسی. کاندیداها بدون هیچ ...
رهبری را فدارکارترین فرد ایران می دانم که خود را از بسیاری از مواهب طبیعی و به حق، منع کرده است/مجبورم ...
دکتر علی اکبر صالی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است. دکتر صالحی از سال 1389 تا سال 1392 وزیر امور خارجه ایران بود. او استاد دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره رئیس این دانشگاه بوده است. از سال 1998 تا سال 2003 نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی بوده است. بین سالهای 2005 تا 2009 معاونت دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی را برعهده داشت، سپس از سالهای 1388تا 1389 رئیس سازمان انرژی ...
شیطان پشت پرده انیمیشن های والت دیزنی با کودکانمان چه می کند؟
در کنار شریک جنسی اش این کمپانی نه تنها فیلم های همجنس گرایانه و ضد ارزشی چون در تعقیب امی و دراز کشیدن با سگ ها را در کارنامه کاری خود دارد. این کمپانی هر ساله یک روز را تحت عنوان روز هم جنس بازها و هم جنس گراها در دنیای والت دیزنی را در پارک موضوعی والت دیزنی کالیفرنیا جشن می گیرد و به سازمان و گروه های هم جنس گرا اجازه می دهد تا میکی وس و دونالد داک و همچنین مینی موس و دیزی ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام
.... ملت ایران، نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است. (6) نوروز، مظهر ذوق ایرانی به نظر من، آنچه که ملت ایران در باب عید نوروز انجام داده است، یکی از زیباترین و شایسته ترین کارهایی است که می شود با یک مراسم تاریخی و سنتی انجام داد. اول سال شمسی ما ایرانی ها – یعنی اول بهار – عید نوروز است. اولاً ملت ایران افتخار ...
امیدها و ناامیدی های سال 1394- محمدمهدی مظاهری*
حل سیاسی بحران سوریه و خشکاندن منابع مالی دو گروه تروریستی القاعده و داعش نمود یافت. البته این تنها کشورهای غربی نبودند که به دنبال راه حل هایی برای مبارزه با داعش و حل بحران سوریه برآمدند. سال 94 سال قدرت نمایی روسیه و باز شدن پای این کشور به مناسبات دیپلماتیک و نظامی خاورمیانه و تلاش برای ارائه نسخه روسی حل بحران های خاورمیانه نیز بود. پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضمن طرح ادعای عدم جدیت ...
رهبر معظم انقلاب: دولت به منتقدان اهانت نکند/ هر حنجره ای در جهت اختلاف افکنی کار کند، بلندگوی دشمن است
بلافاصله بعد از توافق انجام شود در نخستین روز از سال 1394، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز شنبه – 1 فروردین 94 - در اجتماع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) که در رواق امام خمینی(ره) و صحن های مجاور گرد آمده بودند، در سخنان مهمی به تبیین شعار امسال، دولت و ملت، همدلی و همزبانی پرداختند و با تاکید بر وظیفه ی دو جانبه ی حمایت مردم از دولت ...
موسیقی ایرانی در شهر سارایوو طنین انداز شد
آیینی باشکوه گرامی داشته می شده و اکنون نیز به عنوان یک میراث مشترک فرهنگی از سال 2010 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی نوروز جای خود را باز کرده است. عامری افزود: ایرانیان آغاز سال خود را در هنگامه اعتدال طبیعت و تساوی ساعات شب و روز جشن می گیرند و این نشانه اعتدال در فکر و مشی آنهاست و در جهانی که افراط و تفریط یکی از مصائب و مسائل بزرگ بشر امروز است سخن از ...
پولاک از مراسم خلعت پوشان و سلام نوروزی در محضر قبله عالم می گوید/ غزلی که شمس الشعرا در مدح سلطان ...
و با همان خضوع و خشوع که گوئی در برابر شخص پادشاه است خلعت را که پیشخدمت بر دوش او می اندازد می پذیرد. به تمام این تشریفات می گویند خلعت پوشان. مراسم سلام نوروزی در دربار سلطان صاحب قران یکی از مراسم ویژه نوروز در دربار شاهان ایران سلام نوروزی بود که طی آن درباریان و حکام ولایات برای شادباش عید در کاخ سلطنتی حاضر می شدند. پولاک در توصیف این مراسم می نویسد: در دربار حلول سال ...
هفت چهره در بهار!
از روی آن ها به عنوان تمرین، برنامه هایی بود که وقتم را پر می کرد. خاطره ای از نوروز آن سال ها دارید؟ همیشه برنامه ام برای تعطیلات عید این بود که کارتون ببینم و کارهای هنری انجام بدهم. یادم است زمانی که به دید و بازدید می رفتیم با خودم تخته شاسی می بردم و هم چنان به کارهایم ادامه می دادم. این تخته شاسی یک جورهایی برای همه، تبدیل به نماد من شده بود و مرا با آن می شناختند. ...
از سفررئیس جمهور کشورمان به روسیه تا پیروزی دیپلماسی ایران
...> یارانه ها در برنامه ششم توسعه قطع نخواهد شد طبق قانون هدفمندی یارانه ها سال 94 آخرین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است و اجرای این قانون به همراه همه مفاد آن از جمله پرداخت یارانه نقدی باید در سال جاری تکمیل شده و به نهایت کار خود برسد. قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ابلاغ شد رئیس جمهور قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ...
چرا اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل؟!
دولت بهار - اسلام ذوالقدرپور/ سال 1394 خاتمه یافته و ملل فارسی زبان و دارای تمدن غنی آریایی در سراسر جهان برای آغاز سال جدید شمسی با هزاران امید و آرزو به برگزاری مراسم سال نو پرداخته و سال خود را آغاز نمودند. سالی که آرزوهای کوچک و بزرگی را برای فارسی زبانان و به خصوص ایرانیان به همراه دارد. سال 1394 که دارای رویدادهای مهم و تأثیرگذاری برای ایران و ایرانیان بوده است به پایان رسیده و ...
ردپای نوروز در دیگر کشورها/از بلخ تا تیرانا
...، سبزه نشان خلوص و خوشبختی، ساری کوک (زردچوبه) برای شیرینی زندگی، سوُت (شیر) نشان سلامتی و زیبایی، سو (آب) نشان تولد تازه و زندگی. در کشور ترکمنستان نیز دوبار در سال جشن نو گرفته می شود که یکی از این جشن ها به تایید سازمان ملل رسیده و دیگری به عنوان آداب و رسوم دیرینه ترکمنستان است. مردم ترکمنستان عقیده دارند زمانی که جمشید به عنوان چهارمین پادشاه پیشدادیان بر تخت سلطنت ...
دمیرتاش: کردها برای دستیابی به صلح ایستادگی خواهند کرد
به گزارش کردپرس به نقل از جمهوریت، جشن بزرگ نوروز با حضور ده ها هزار کرد ترکیه در منطقه باغلار دیاربکر در پارک نوروز برگزار شد. در این مراسم بزرگ که تحت تدابیر شدید امنیتی انجام گرفته است هزاران کرد ترکیه از دیاربکر و استان های مجاور در پارک نوروز دیاربکر گرد هم آمده و فرا رسیدن بهار را با ترانه های کردی و آتش بزرگ نوروز جشن گرفتند. سخنرانی شهردار دیاربکر بعد از ...
نوروز ایرانی از نگاه رسانه های عربی
نوروز قدیمی ترین عید ایرانیان است و هر سال با برگزاری آیین ها، آداب و رسوم گوناگونی برگزار می شود. این عید و مراسم آن تنها به مرزهای ایران محدود نیست بلکه در بسیاری از کشورهایی که در قلمروی فرهنگ ایرانی قرار دارند بین مردم پاس داشته می شود. رسانه های عربی در گزارش هایی به عید نوروز پرداخته و درباره آداب و رسوم این عید مهم ایرانی نوشته اند. ** آداب و رسوم ایرانیان برای برگزاری جشن ...
گرامیداشت نوروز در شهر موستار بوسنی و هرزگوین
حاکمانی با عقاید متفاوت و زبان های متعددی بوده ولی همواره جشن نوروز به عنوان آیینی باشکوه گرامی داشته می شده و اکنون نیز به عنوان یک میراث مشترک فرهنگی از سال 2010 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی نوروز جای خود را باز کرده است. گروه موسیقی ایراهستان فارس که با همکاری اداره کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل ارشاد استان فارس به ...
بنیامین نتانیاهو: ایران می خواهد اسرائیل را از بین ببرد
... وی به مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم حمله کرد و گفت: مجمع عمومی سالانه 20 قطعنامه خصومت آمیز علیه ما تصویب می کند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خلال سخنرانی خود، نوک یک تیر مربوط به 2000 سال پیش را در دست داشت و بارها از آن به عنوان پیکان رومی ها برای از بین بردن یهودیت یاد کرد. نتانیاهو در حالی که بار دیگر این پیکان را جلوی دوربین نمایش می داد گفت: روم از بین رفت ...
پیام ها و پیامدهای حملات ترویستی بروکسل / واکنش رهبران و شخصیتهای جهان درقبال حادثه بلژیک
دست داده اند اعلام کرد. همچنین محمد جواد ظریف وزیر خارجه در تماس تلفنی با دیدیه ریندرز همتای بلژیکی خود با دولت - ملت بلژیک و خانواده قربانیان این جنایت ابراز همدردی کرد وگفت که تروریسم و افراط گرایی یک معضل جهانی بوده و مبارزه با آن نیازمند اقدام جهانی است. بان کی مون دبیر کل -رییس مجمع عمومی و سازمان گردشگری سازمان ملل باصدور بیانیه های جداگانه حملات تروریستی بروکسل را محکوم ...
نوروز در پاکستان
اصلی برگزاری جشن های بَسَنت در پاکستان، پایتخت فرهنگی این کشور یعنی شهر لاهور است. در پاکستان، نوروز را عالم افروز، به معنای روزی که با آمدنش جهان را روشن و درخشان می کند، نیز می نامند. جشن های شروع فصل بهار و عید نوروز سنت مشترک کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه و برخی از کشورهای آسیای میانه دیگر است. مجمع عمومی سازمان ملل روز اول فروردین (21 ...
امیراحمدیان: سنت های نوروز مبتنی بر ستایش پروردگار است/ نوروز در خاستگاه اصلی اش به درستی پاس داشته نمی ...
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- نوروز سنت زیبای نو شدن و در کنار هم بودن است رهایی از دشواری های سالی که گذشت و به استقبال روزهای روشنی که در پیش است؛ جشنی که نیاکان ما آن را از گذشته های دور پاس داشتند و به ما ارزانی کردند. گاه این پرسش پیش می آید که چگونه نوروز از روزگاران کهن تا به امروز در ایران رشد و نمو داشته است؟ چرا نوروز تا این اندازه در زندگی ایران ...
برگزاری مراسم نوروز در مقر سازمان ملل متحد
روز نو : مراسم بزرگداشت نوروز در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. به گزارش ایسنا،در این مراسم بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به همراه موگنس لیگتوفت، رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز حضور یافته و در سخنانی کوتاه فرارسیدن نوروز را به حاضران تبریک گفتند. در مراسم امسال که مانند سال های گذشته به میزبانی و مدیریت نمایندگی کشورمان برگزار شد و با استقبال ...
ایران میزبان میهمانان جشن نوروز در سازمان ملل
صلحی پایدار گام برداریم. آیرینا بووکوا مدیر کل یونسکو نیز در بیانیه ای، ضمن تبریک نوروز باستانی و سال نو خورشیدی، اذعان داشت، جشن نوروز با وجود آداب و رسوم و سنت های متفاوت در جوامع مختلف، تجلی گر آرمان های مشترک انسانی در اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز همراه با شادی ونشاط است. نوروز در سال 2009 میلادی در دفتر سازمان علمی ،فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) به ثبت رسید و در سال 2010 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام و به عنوان روز سال نو خورشیدی در تقویم رسمی سازمان ملل درج گردید. ...