سایر منابع:
سایر خبرها
برخی مردم فکر می کردند با رفع تحریم ها٬ ایران گلستان می شود
، اظهار داشت: امیدواریم سال 95، به یمن وجود مبارک این بانوی بزرگوار، سالی خوب برای همه مسلمانان عالم و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشد. خاتمی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در اول سال 95 در حرم مطهر رضوی، که به صراحت فرمودند "تا آمریکا آدم نشود ما با او هیچ رابطه ای برقرار نمی کنیم" تصریح کرد: از منظر ایشان، آمریکایی ها هیچ گاه خواهان رابطه با کشور ما به عنوان دو دولت مستقل نبوده است ...
کاری که در سینما کردم مهمتر از فیلمسازی است
تقریبا در این حوزه وارد نشده اند! – معمولا فقط هم طیف نیست، خیلی ها بلدند فیلمی بسازند که خوشایند مسئولین باشد. درمورد شهدا، جنگ، انقلاب فیلم خنثی بسازند که تنها روایت تاریخی دارد. در مورد دین هم همینطور است. حتی اگر قرار باشد زمانی به دین بپردازم، آقایان ترجیح می دهند به دین فردی بپردازند. روحانی که خودش زندگی می کند و سرش در لاک خودش است و خودش می خواهد آدم خوبی باشد. یا نگاه منتقدانه ...
دولت در مسیر رسیدن به حق مردم، صبورانه مقابل حرف های غیرمنطقی ایستادگی کرد
از مسئولیت های ملی است/ با کوتاهی در انجام وظایف خود باید در محضر خدا جواب دهیم در ادامه سفر اکبر هاشمی رفسنجانی به جزیره کیش، اعضای شورای اسلامی این جزیره با وی دیدار کردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار، هر اقدامی در جهت رفاه مردم را مورد رضایت خداوند و در راستای مسئولیت های ملی و منطقه ای دانست و اظهار داشت: ما مسئولیت حفظ ایران و انقلاب اسلامی را داریم و اگر در ...
بهره برداری از محل اسکان دائمی ستاد راهیان نور قزوین در کربلای ایران
بیان کرد: حضور قشرهای مختلف در کاروان راهیان نور موجب سرافرازی این نظام و انقلاب بوده و امروز نیز وظیفه ما است تا دستاوردهای شهدا را به نسل های آینده منتقل کنیم تا راه شهدا همواره ادامه داشته باشد. برزگری گفت: حوزه مقاومت بسیج امام خامنه ای قزوین امسال 90 نفر را به مناطق عملیاتی جنوب اعزام کرده است. انتهای پیام/2667/ط10/ ...
پخش مستقیم مراسم دعاهای ندبه و کمیل از 2 شبکه
اشاره به تدارک گسترده قرارگاه عملیات رسانه ای بسیج رسانه ملی برای پوشش خبری و تصویری سفرهای راهیان نور نوروزی و حواشی آن، اظهار کرد: بر این اساس پوشش زنده و مستقیم مراسم قرائت دعای ندبه با همکاری همکاران پرتلاش صدا و سیمای مرکز خوزستان انجام می شود. وی افزود: مراسم قرائت دعای پر فیض ندبه توسط حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری و با مداحی حاج صادق آهنگران در اردوگاه شهید باکری برگزار می شود به ...
راهیان نور نشان دهنده پیوند نسل ها در کشور است
...> سخنگوی دولت سابق همچنین در خصوص حضور رئیس جمهور سابق در مناطق عملیاتی که امروز در شلمچه انجام شد نیز گفت: محمود احمدی نژاد از زمان پایان جنگ همواره در مناطق عملیاتی و یادمان های دفاع مقدس حضور پیدا کرده است. استقبال امروز در واقع استقبال از فرهنگ شهدا است و در واقع هدف حضور احمدی نژاد نیز همین توجه ویژه داشتن به فرهنگ شهدا و آرمان های انقلاب است. ...
حضور در مناطق جنگی موجب تقویت روحیه جهادی جوانان می شود
صیانت از اسلام و انقلاب تا پای جان ایستادگی کردند و جز برگزیدگان پروردگار متعال شدند. وی ادامه داد: قطعأ حضور جوانان و نوجوانان در فضاهای معنوی عملیاتی موجب اعتلای فرهنگ انقلابی و اسلامی آن ها خواهد شد و روحیه جهادی را در آن ها دوچندان خواهد کرد. استاد حوزه علمیه اذعان داشت: بصیرت افزایی از دیگر آثار و برکات راهیان نور است که با اندکی تأمل و تفکر متوجه نفوذ و نقشه های دشمنان و ...
نباید میراث شهدا را نگاه بی جهت به مسائل فرهنگی از بین برد
سرویس استانها جوان ایرانی ؛ بخش شمالی: به گزارش جوان ایرانی به نقل از مهر، محمد حسین صفارهرندی، ظهر امروز پنجشنبه در یادواره بزرگ سردار شهید دزفولی عظیم محمدی زاده که با حضور باشکوه مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و حضور مردم فشرهای مختلف در حسینیه ثار الله دزفول برگزار شد، اظهار کرد: سرداران، جانبازان و بازماندگان جبهه و جنگ در شهر مقاومت دزفول بی شک ستاره های تابناک سپهر ایران ...
کوتاه نوشت هایی از بیانات اخیر رهبرمعظم انقلاب / گام دوم
رهبر معظم انقلاب در گام دوم به رکن اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی مبحث تولید ملی اشاره نمودند و در منویات خویش این گام را احیاء نمودن تولید ملی دانسته اند. البته ایشان در آخرین سال دولت دهم، به مسئله تولید ملی اشاره نمودند ولی اینبار شاهد تغییراتی در جملات و نحوه بیان ایشان نسبت به سال 91 هستیم. رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال جاری، برنامه کشور برای حل مشکلات اقتصادی را تشریح نمودند. به گزارش میدان72 ، حضرت آیت الله خامنه ای، اقتصاد مقاومتی را تنها راه شکستن تحریم ها و حل مشکلات اقتصادی کشور دانسته اند و ده اقدام اساسی را برای اجرای آن تعیین نمودند. اولین اقدام در گزارش قبلی مورد بررسی قرار گرفت. دراین گزارش به دومین اقدام و بعبارتی دیگر دومین گام را مورد بررسی قرار می دهیم. مقام معظم رهبری گام دوم را اینگونه توصیف نمودند. دوّمین مسئله در این اقدام و عمل ای که ما گفتیم باید مورد توجّه قرار بگیرد، زنده کردن تولید داخلی است. آن طوری که به من گزارش کرده اند، امروز حدود شصت درصد از امکانات تولید ما معطّل است، تعطیل است؛ بعضی ها به کمتر از ظرفیت کار میکند، بعضی ها کار نمیکند؛ بایستی ما تولید را زنده کنیم، تولید را احیاء کنیم. [البتّه این]، راه دارد؛ این راه را خیلی از اقتصاددان های متعهّد بلدند. من به مسئولین محترم دولتی مکرّر گفته ام این منتقدینی را که هستند بخواهید، حرفهایشان را بشنوید؛ گاهی پیشنهادهای خوبی دارند؛ میتوان تولید را احیاء کرد و در کشور به حرکت درآورد. رهبر معظم انقلاب در گام دوم به رکن اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی مبحث تولید ملی اشاره نمودند و در منویات خویش این گام را احیاء نمودن تولید ملی دانسته اند. البته ایشان در آخرین سال دولت دهم، به مسئله تولید ملی اشاره نمودند ولی اینبار شاهد تغییراتی در جملات و نحوه بیان ایشان نسبت به سال 91 هستیم. ایشان در سال 91 که آن سال را حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده بودند در خصوص تولید ملی گفته بودند: همه مسئولیت دارند؛ دولت هم مسئولیت دارد، باید از تولید ملی حمایت کند، تولید ملی را تقویت کند. تفاوت بیانات ایشان در سال 91 و 95 در این دو واژه است. “تقویت و حمایت از تولید ملی” و “زنده کردن تولید داخلی” با اینکه دولت یازدهم از هیچ تلاشی را برای تخریب عملکرد دولت قبلی دریغ ننموده است، لیکن رهبر معظم انقلاب با بکار بردن این دو جمله در فاصله 4 ساله 91 تا 95 به مسئله بسیار مهمی اشاره نمودند و آن اینکه سیاست های غلط و اشتباه دولت روحانی موجب مرگ تولید ملی در کشور گردید. ایشان به مهمترین گزاره در اثبات این حرف پس دستور به زنده کردن تولید داخلی در ادامه اشاره کردند و آن گزاره چیزی نبود جزء تعطیل شدن حدود شصت درصدی از امکانات تولید کشور است که برای تهیه آن تا قبل از دولت فعلی، هزینه 34 ساله ای برای کشور دربر داشته است که می بایست با تصحیح و خط بطلان کشیدن بر روی این سیاست های غلط، تولید داخلی را احیا مجدد نمود. کار از تقویت و حمایت گذشته است. هدف این گزارش بررسی سیاست های غلط اقتصادی دولت یازدهم که موجب مرگ تولید ملی گردید، نیست چرا که آن خود گزارش های مفصلی مطلبد و قبلا نیز در رجانیوز در گزارش های متعددی به جوانب مختلف آن اشاره گردیده است. هدف روشن سازی ادامه مسیر برای زنده نمودن تولید داخلی بعنوان چرخ محرک اقتصاد کشور و اصلی ترین رکن اقتصاد مقاومتی است. احیاء تولید ملی خود نیازمند به دو رکن دیگر اقتصاد مقاومتی یعنی فرهنگ جهاد اقتصادی و اعتقاد به ظرفیت های داخلی کشور است که اگر این دو رکن در دولت و مسئولین امر وجود نداشته باشد، هیچگاه احیاء تولید ملی شکل نخواهد گرفت. با تفکر آبگوشت بزباش ترکان و اقتصاد نئوکینزی روحانی نمی توان سکان دار قرارگاه اقتصاد مقاومتی بود و خواهان زنده کردن تولید داخلی بود چرا که این تفکرات با ارکان اقتصاد مقاومتی در تضاد جدیست. پس از احصاء این دو رکن برای احیاء رکن اصلی تولید ملی، 6 عامل می بایست مد نظر قرار گیرد. اولین عامل بازار است و در این راستا باید کنترل واردات (گام سوم)، حذف قاچاق و بهره برداری از بازارهای کشورهای همجوار صورت پذیرد. دومین نیازمندی احیاء تولید ملی، سرمایه است تا تولید اتفاق افتد لذا با داشتن بیش از 950 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور به نظر می رسد سرمایه کافی برای جهش در این حوزه وجود باشد. سرمایه خارجی هم خوب است اما اصرار بر آن مثل این است کسی در خانه اش چاه دارد، ، اما کوزه اش را دور شهر می گرداند تا آب بگیرد. وقتی در خانه چاه موجود است، باید به خود زحمت استخراج آن را داد. بهانه طناب خواستن برای استراخ آب از چاه کافی نیست. باید فرهنگ جهاد اقتصادی داشت و طناب را فراهم کرد. سومین عامل در این رویکرد ایده و ابتکار است. آنچه اقتصاد ما امروز بدان محتاج است تقویت و احیاء شرکت های دانش بنیان است. شرکت هایی که ارزش افزوده تولیدی آنها هم از لحاظ مالی بر دیگر تولیدی های کشور افزون است، هم ارزآوری چند برابری را موجب خواهد گردید، هم در مسیر خودکفایی و ایجاد ظرفیت های جدید خواهد شد و کاملا در راستای گام اول خواهد بود و هم علوم اقتدار افزا را در کشور تزریق خواهد کرد. در گام پنجم به تفصیل این عامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چهارمین عامل نیروی انسانی است. اقتصاد مردمی و توانمندسازی آن می بایست از رویکردهای اصلی دولت باشد. وجود بیش از 30 میلیون نیروی کار در کشور که بخش عظیمی از آنها دارای تحصیلات آکادمیک می باشد، نشان از ظرفیت گسترده است که با تعطیل شدن 60 درصدی امکانات تولیدی، شاهد خیل عظیمی از بیکاری در کشور هستیم بطوریکه اخیرا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرده بود؛ در حال حاضر، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها به 43 درصد و نرخ بیکاری عمومی به 13 درصد رسیده است در حالیکه این نرخ در تابستان 93 کمتر از 10 درصد بوده است. برخی آمارها از سه تا شش میلیون نیروی کار بیکار اطلاع می دهد در صورتیکه با ایجاد عوامل ذکر شده، نیروی کار هم توانمند می شود و هم زمینه کارآفرینی آن ایجاد می گردد. رفع موانع تولید با وجود کمبود منابع اولیه یا کیفیت پایین آنها عامل دیگری است که باید برنامه ریزی برای کاهش هزینه های مواد اولیه صورت گیرد. از سوی دیگر نباید با خام فروشی مواد اولیه کشور را خارج کنیم، چرا که ارزش افزوده چندانی برای کشور نخواهد داشت. احیا صنایع پایین دستی خود موجب جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه شده و ارزش تولید نهایی ما را افزایش خواهد داد. عامل ششم تبلیغ و ترویج فرهنگ تولید و مصرف داخلی است. فساد اقتصادی (گام هشتم) و موضع گیری مسئولان فرهنگ تولید را تخریب می کند؛ در چنین شرایطی باید به سمت اصلاح موضع گیری ها و حتی استیضاح مسئولی که اظهار نظر بیجا یا موضع گیری خاصی داشت، رویم. منبع : رجانیوز کد مطلب : سایر اخبار ...
احمد خاتمی: برخی فکر کردند اگر تحریم ها لغو بشود، ایران گلستان می شود اما...
خبرگزاری میزان: آیت الله سید احمد خاتمی در نشست تخصصی حیات طیبه با اشاره به اینکه این سال دارای این ویژگی است که آغاز و پایان آن مصادف با ولادت با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است، اظهار داشت: امیدواریم سال 95، به یمن وجود مبارک این بانوی بزرگوار، سالی خوب برای همه مسلمانان عالم و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشد. آیت الله خاتمی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در اول ...
بسیج محلات بیشترین اعزام راهیان نور در ایام نوروز را دارد
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛سرهنگ حسن برزگر با اشاره به اعزام کاروان های راهیان نور اظهار داشت: در ایام نوروز بیشترین اعزام ها در حوزه بسیج محلات است. وی با بیان اینکه این اعزام ها در ایام نوروز صورت می گیرد، افزود: امسال اردوهای راهیان نور در حوزه دانش آموزی، دانشجویی و اقشار در سطح گسترده تری برگزار شده است. فرمانده سپاه ناحیه همدان با ...
هفتاد و ششمین شماره فصلنامه قبسات منتشر شد
خداوند حق تکلیف دهی و محدودسازی آزادی بشر را ندارد. درمقابل، انسان از منظر قرآن کریم، مکلف به تکالیف سیاسی خداوند است. هر دو دیدگاه بر گروهی از مبانی خداشناختی، انسانشناختی، معرفت شناختی و جامعه شناختی استوارند. در این مقاله با استفاده از مبانی خداشناختی قرآنی، ضمن اشاره به نقد دیدگاه اول، دیدگاه تکلیف مندی سیاسی بشراز منظرقرآن کریم تبیین می شود. علاقمندان می توانند جهت تکمیل اطلاعات و تهیه این فصلنامه به سایت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی http://poiict.ir مراجعه کنند. ...
شهید حسین زاده موحد؛ شهیدی که زنده به میهن بازگشت
باشگاه خبرنگاران: حاج حسن حسین زاده موحد، پیشکسوت جهاد و مبارزه انقلاب اسلامی و جانباز سرافراز و آزاده دوران دفاع مقدس در سن 63 سالگی به لقاالله پیوست. پیکر مرحوم حسین زاده در اولین روز سال 1395 با حضور جمع کثیری از هم سنگران و هم رزمانش و همچنین حجج اسلام جاودان صدیقی، حجازی و محسنی اژه ای و آقایان عزت مطهری و حسین شریعت مداری و سردار اسماعیل کوثری و حاج منصور ارضی تشییع و در آستانه حضرت ...
تهران پاکم آرزو است
: برای شهر تهران آرزوهای زیادی دارم.نخست اینکه مردم خوشبخت،سلامت و در پناه خدای بزرگ موفق باشند. دوم اینکه آرزو دارم هیچ روزی گرد وخاک و آلودگی هوا نداشته باشیم.سوم اینکههیچ کس در خط مترو، اتوبوس و تاکسیساعت های طولانی منتظر نماند. چهارم اینکه انتظار دارم همگی از نظر روحی ،معنوی و روانی به معنای واقعی آرامش درونی و جسمیرا که در اسلام فراوان به آن اشاره شده داشته باشندو در یک جمله شهرمان تمیز و مرتب و ...
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
رسانه ای هستند، نطق قبل از دستور داشتند. ایشان وقتی می خواست از مدیریت مجلس هفتم یعنی آقای حداد عادل انتقاد کند، گفت ما با مجلسی درگیر هستیم که یکی از روسا، جلسه را فیلسوفانه، یکی متواضعانه و دیگری مستبدانه اداره می کند. اشاره اول ایشان به آقای حداد عادل، دومی به آقای ابوترابی فرد و سومی به بنده بود. یعنی نمایندگان فکر می کنند شما مستبدانه جلسات را اداره می کنید؟ هرچند ایشان ...
تربیت فرزندان حامی ولایت مهم ترین دستاورد حضرت ام البنین برای اسلام است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دادسرشت بعد از ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این تربیت فرزندان حامی ولایت مهم ترین دستاورد حضرت ام البنین(ع) برای اسلام است، گفت: تاریخ به خوبی گواه این موضوع است و کربلا صحنه حماسی آفرینی ها فرزندان حضرت ام البنین(ع) در دفاع از ولایت است. وی افزود: در کربلا زمانی که پسر مرجانه و شمر به احترام حضرت ام البنین(ع) برای فرزندان ایشان ...
مراسم بزرگداشت جانباز شهید وضاح قطبی در یزد برگزار شد
استقلال میهن اسلامی بخشی از هستی خود را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کردند. رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران شهرستان یزد با بیان سرگذشت برخی از چهره های شاخص صدر اسلام داشتن بصیرت را لازمه اصلی برای عاقبت خیری دانست و افزود: شهدا و ایثارگران با شناخت صحیح و بصیرت لازم در صحنه های مهم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توانستند بهترین تصمیم را بگیرند و عاقبت به خیر شوند. وی با اشاره به خاطراتی از ...
شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در گیلان تشکیل می شود
.... وی به حضور پررنگ خیرین مدرسه ساز در ساخت مدارس و ارتقا رتبه گیلان از سی ام به جایگاه دوم کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در خدمات رسانی به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و ساخت مجتمع های مختلف می توان از ظرفیت عظیم موجود خیران در این بخش بهره مند شد. دکتر نجفی با بیان اینکه خانواده های شهدا فرزندان خود را تقدیم اسلام،انقلاب و وطن کردند افزود: طرح همیاران سالمند که از پدران و ...
تاثیرگذارترین کارفرهنگی برای نوجوانان در راهیان نور/ بچه هایی که جنگ را مدیریت می کنند
سمت چپ نخلستان رزمنده ای در حال نماز به شهادت رسیده که روحانی به نماز اول وقت اشاره می کند و اینکه شهدا در بحرانی ترین شرایط هم نماز اول وقت را فراموش نمی کنند و مزد این گونه افراد شهادت در راه خداست. کدام منبر و روضه یا حتی فیلم و سریال می تواند اهمیت نماز اول وقت را در ذهن کودکانی که در مرز مکلف شدن هستند، اینطوری حک کند. بدون آنکه روحانی بخواهد مقدمه چینی کند و آیه و حدیث بیاورد و ...
توسعه خوزستان با توجه به حضور چشمگیر راهیان نور در دستور کار دولت قرار دارد/ راه های استان ارتقا می یابد
شورای اداری خوزستان بیان کرد: جنگ در خوزستان معنای دیگری داشت و در مناطق مختلف خانواده ها با هم در مقابل زورگویان رژیم بعث ایستادگی کردند. استاندار خوزستان با بیان اینکه حضور راهیان نور روزنه امیدی برای کمک به توسعه استان است، گفت: دولت یازدهم اهتمام ویژه ای برای آبادانی هرچه بیشتر خوزستان داشته و امیدواریم در خدمت گذاری به مردم لایق این استان، موفق باشیم. وی در پایان با اشاره به ضعف برخی زیرساخت ها از جمله حوزه راه در خوزستان، گفت: خوزستان پایتخت ایثار و مقاومت ایران است و نیاز است بهترین امکانات و راه ها در این استان در دسترس مردم قرار گیرد. ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
گیرد و بنابراین دستیابی به اطلاعات تفکیکی در علوم انسانی سخت تر می شود. وی به طور نمونه به آمار جدید منتشر شده از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، اشاره و تصریح کرد: بر اساس این اطلاعات منتشر شده، بررسی تعداد کل استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی ایران در سال 2014 در دو پایگاه استنادی اسکوپوس و آی. اس.آی. نشان از برتری ایران در منطقه دارد، اما متأسفانه در این آمار تفکیک دیده نمی شود و به حوزه علوم انسانی اختصاص ندارند. ...
تعامل با آمریکا اگر چاره ساز بود مشکل کشورهای تحت استیلای غرب را حل می کرد
مسلح نشان داده اند که همواره پای کار انقلاب و پاسخ به نیازهای کشور بوده اند و در این راه هیچ گاه دریغ نکرده اند . وی با اشاره به پیشرفت ها و دستاوردهای نیروهای مسلح در دوره تحریم های ظالمانه به ویژه در حوزه دفاعی که با مدیریت جهادی و روحیه انقلابی حاصل شده است، تأکید کرد: الگوی اقدام نیروهای مسلح و مدافع انقلاب در رفع نیازمندی های دفاعی و بازدارندگی کشور به ویژه در عرصه موشکی و توسعه ...
شهید 17 ساله ای که به مبارزه با تفکیری ها رفت تا از حرم آل الله دفاع کند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه ، آن روزی که امام خمینی از فرزندانش در گهواره ها سخن می گفت هیچ کس باورش نمی شد که در آینده جوانانی در کشورمان، انقلاب اسلامی را رقم زنند و بعد از آن در دوران دفاع مقدس فرزندان روح الله در کشور های مختلف از جمله افغانستان به کمک برادران ایرانی خود بیایند و در جبهه حق علیه باطل شرکت کنند. پس از آغاز درگیری و جنگ در سوریه که نتیجه توطئه ...
اختلاط با نامحرم سبب فراموشی یاد خدا می شود
عنوان حق الناس می توانند سال خوبی را تواًم با آرامش و احساس مسئولیت آغاز کنند. وی با اشاره به مولفه های شادی و تفریح سالم از دیدگاه اسلام و رویکرد اهل بیت(ع) به این مقوله تصریح کرد: بدون شک شادی در اسلام نهی نشده و تنها اختلاط زن و مرد اشکال شرعی دارد چراکه سبب فراموشی یاد خدا می شود. حجت الاسلام باقری افزود: خوشرویی، شادی و جشن زنده شدن طبیعت از کارهایی که مومن در تحویل سال ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
حکمت عملی به دو سطح منزل (خانواده) و مدن (جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها8 و آراستگی ظاهری9)، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب)12و نزدیکی به ...
معجزه رسانه ای شهدا در سرزمین نور
به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، تهیه کننده برنامه های زنده راهیان نور از کمک های شهدا در رساندن تصویر و صدای سرزمین های نور به خانه های مردم سخن گفت. در یکی از چادرهای مستقر در شلمچه با او به گفتگو نشستم. زمانی که خواستم با وی مصاحبه کنم روی خاک نشست و بعد هم به من گفت: تو هم روی زمین بنشین و بگذار تا خاکی شوی. علی مهدیان چند سالی است که تهیه کننده برنامه های راهیان نور شده است، او ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
، سرهنگ پاسدار علی احمدپور در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: شهرستان مرزی قصرشیرین دارای چندین یادمان دفاع مقدس و منطقه عملیاتی است که همه ساله پذیرای خیل عظیمی از کاروان های راهیان نور از سراسر کشور، خانواده های شهدا و رزمندگان اسلام است. فرمانده سپاه قصرشیرین تاکید کرد: یکی از راه هایی که می توان نسل جوان را با ارزش های دفاع مقدس آشنا کرد بازدید آنها از مناطق عملیاتی کشور در قالب کاروان ...
چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه
لرستان همچنین با اشاره به برپایی نماز جماعت در بقاع متبرکه افزود: انقلاب ما، انقلاب حسینی و برگزاری نماز جماعت در بقاع متبرکه مایه رحمت و برکت شده و به طور قطع این عمل موجب تشویق و ترغیب مردم به سمت نماز خواهد شد. 29 امامزاده درخراسان شمالی پذیرای گردشگران نوروزی حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، از برگزاری طرح ملی آرامش بهاری در ...
افسوس می خورم که چرا شهید نشدم/ آگاهی جامعه نسبت به جانبازان بسیار کم است
ای که از خدا می خواهم خوب درکش کنیم. با بغض سینه و لبخند روی لبش گفت: هرچه گفتیم و نگفتیم کسی به دادمان نرسید و حالا هم دیگر امیدی به گفتن ندارم. به دوستانش اشاره کرد و گفت: مگر عشق بازی با حرف توصیف می شود. ** جانباز و مردم و مسئولان نگاهم به تخت کنار پنجره می رود. بزرگ مردی آرام روی آن خوابیده بود. از گفته هایش متوجه شدم که قطع نخاع شده و دو برادر شهید هم دارد. به چشمانم ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...