سایر منابع:
سایر خبرها
مرثیه ای برای کرویف، افسانه ای که در گذشت
که درباره سیگار کشیدن به این سوپراستار تذکر داد و کاری کرد تا کمی بعد هافبک هلندی چنین جمله ا ی را در رسانه ها مطرح کند: هانس مربی موردعلاقه من نیست . واضح بود که از بین ستاره سیگاری و مربی منزجر از سیگار، تنها جای یک نفر در باشگاه خواهد بود. انتخاب بین این دو نفر برای بارسلونایی ها ابدا کار سختی به نظر نمی رسید. دوازده سال بعد از اخراج سرمربی آلمانی منفور کرویف از بارسلونا، اسطوره ...
9 رویداد جریان ساز اقتصادی سال 94/بلای نفت ارزان و شفای توافق با جهان
به مجلس تقدیم کرده و به همین دلیل لایحه جدیدی باید به مجلس ارائه شود. موضوعی که در نهایت باعث شد سران قوا تصمیم بگیرند که در مورد آن فرصت بیشتری به دولت و مجلس داده و فعلاً یک سال دیگر برنامه پنجم توسعه تمدید شود. تقلاهای دولتی در رکود اقتصادی اما مشکلات برنامه ریزی دولت در دیگر حوزه ها نیز به چشم خورد. شاید یکی از مهم ترین آنها مساله حذف برخی اقشار بهره مند از دریافتیارانه ...
با یک میلیارد هم به پرسپولیس نمی روم
استادیوم می شود بدون آنکه روی نیمکت را نگاه کند از شیوه بازی تیم متوجه شود که این تیم دام است. *شما با توجه به سنی که دارید می توانید رکورد 25 قهرمانی پروین را بشکنید؟ مردم جلوتر از همه هستند و مرا خوب می شناسند. با توکل به خدا 22 سال با استقلال 17 قهرمانی آورده ام. البته فوتبال زمان پروین با الان فرق داشت. آن زمان پرسپولیس و استقلال قبل از بازی در رختکن دو گل جلو بودند اما ...
خلخال دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل + تصاویر
عصر بانک ؛ شهرستان خلخال در 110 کیلومتری استان اردبیل و هم مرز با استان های زنجان، آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل به عنوان دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل مطرح است. از هر سو که قصد کنی سفر را به خلخال آغاز کنی چشم اندازهای طبیعی و خدادادی شما مسافران نوروزی را همراهی خواهند کرد. در خروجی از طرف استان گیلان و شهرستان طالش به طرف خلخال زیبایی جاده رویایی اسالم به خلخال یکی ...
صندلی داغ طرفداری؛ مهیار میرزاپور، درباره عضو همیشه آنلاین "طرفداری" و فلسفه عجیب هواداری اش
طرفداری - مهیار میرزاپور پنجمین مهمان از سری دوم صندلی داغ طرفداری در بهار، در عید و روز پنجم سال 1395 خواهد بود. از همین ابتدا وظیفه خود می دانم تا این هشدار را به خوانندگان این مطلب بدهم: با مردی آشنا خواهید شد که منحصر به فرد ترین فلسفه هواداری فوتبال را – تا آن جا که ما دیده ایم و شناخته ایم – صاحب است. کسانی که او را از نزدیک می شناسند، متفاوت بودنش را از عموم اشخاصی که تا کنون در زندگی شان دیده اند تایید می کنند (همکارمان سمیرا عبادی از جمله ا ...
تهران پاکم آرزو است
پایگاه خبری تحلیلی تازه (tazehnews.com) : سال که نو می شود همه آرزو های خوب را برای هم می خواهیم . هفته نامه تهران شهر(هفته نامه داخلی شهرداری تهران ) در ویژه نامه نوروزی آرزوهای اعضای شورای شهر تهران را منعکس کرده است که در پی می خوانید . فقط به دنبال حل مشکلات باشیم رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر: آرزوی من این است که برای ایجاد رفاه شهروندان و داشتن شهری سالم بر چالش ...
هفت سنگ نوروزی؛ نوستالژی پشت نوستالژی
خوب کودکان امروزی که خیلی بیشتر از این چیزها سر در میاورند؟ پس وقتی کار داریم چاره چیست؟ لازم نیست خیلی فکر کنید چون پاسخ بازی پلتفرمر Dragon Land خواهد بود؛ عنوانی رنگارنگ و بسیار چشم نواز که در آن به سرزمین اژدهایان قدم می گذارید. مشابه دیگر آثار سبک پلتفرمر، مانند کرش، در بازی باید با حرکاتی مثل پرش یا سر خوردن از موانع عبور کرده و با دشمنان مبارزه کنید. حضور بیش از 100 مرحله و شخصی ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
اینجا شهر قلعه ها و تپه های باستانی است
، به آن قلعه طور هم می گویند، حدودا 4000 سال قبل از میلاد مسیح بنا شده اند، روزگاری برای خود کبکبه و دبدبه ای داشته اند اما حال به این روز افتاده اند؛ روبرویتان را که خوب نظاره کنید غارهای متعددی می بینید که محل استراحت گله قوچ و میش ها و گرازهاست، وقت کردید داخل یکی از غارها را ببینید، پر است از فضولات حیوانات وحشی، اینجا منطقه بکریست البته اگر شکارچیان امانش دهند. کم کم چای کوهی(گل کو ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد
: آذرماه سال 1371 بود که رفتم و تست دادم، نخستین برنامه ای که اجرا کردم، برنامه مسابقه فوتبال بود. در همان زمانی که در تست قبول شدم، به من گفتند حالا که در تست موفق شدی، گزارشگر برنامه هم باش. البته من تنها گزارشگر فوتبال نبودم بلکه بسکتبال، تنیس، دوچرخه سواری و هندبال هم گزارش می کردم. وقتی شبکه سه راه افتاد، از طریق آقای خالقی سروش به مدیر گروه ورزش شبکه آقای سیدامیر حسینی معرفی شدم. در آن سال ها ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
و فیلم دیگری با همان مشخصلات در اکران شکست می خورد. البته مخاطب امروز هم با سال های گذشته قابل مقایسه نیست و شاید ماه به ماه سلیقه اش تغییر کند و این کار را برای سینماگر ما سخت تر خواهد کرد. اما در سالیان نه چندان دور سینما از مخاطب بسیار خوبی برخوردار بود. سال های دهه شصت و هفتاد سالن های نمایش دهنده آثار سینمای ایران پر بود از مخاطب و فروش و صف بلیت و شور و هیجان فیلم دیدن .. اما ...
از افت سال تا یاغی سال/ بومی زدایی عباسی به ماشین سواری ختم شد/ کارت قرمزی به سرخی دل های شکسته ...
ناگهانی آرش از شهرداری تبریز به شدت مورد اعتراض هواداران این تیم قرار گرفت و آن ها از این موضوع با عنوان خیانت نام بردند. البته کشاورزی پس ازآنکه دست تیمش را در حنا گذاشت و به نوعی برنامه های بناکار را به هم ریخت، خود هم نتوانست در ارومیه درخشش زمان حضور در تبریز را تکرار کند. د/ دستیار سال: رودلفو لوییز میگوینز رودلفو میگوینز دستیار فعلی امیر قلعه نویی شاید یکی از فعال ترین و ...
نفر اول لیست تونی بودم اما ژنرال ِتازه وارد مرا نخواست/قلعه نویی اصلی ترین دلیل جدایی ام از تراکتورسازی ...
. من در یک نیم فصل 5 بازی برای تراکتورسازی انجام دادم که در آن 2 گل به ثمر رسانده و یک پنالتی برای این تیم گرفتم که اگر با این آمار، عملکرد من را با سال گذشته مقایسه کنند، حتی می توان عملکرد امسال مرا بهتر از عملکرد سال گذشته ام بدانند. از نظر خودم، من نسبت به سال گذشته ضعیف نشده ام اما یک سری بدشانسی هایی که در این سال آورده ام، باعث شد که عملکرد من امسال چندان به چشم نیاید که ...
مهدی طارمی از مسائل جالبی پرده برداشت!
چندماه بعد حرف زد. *طارمی گل زن یا گل نزن؟برخی می گویند گل نزدن هایت بیشتر به چشم می آید. آن برخی ها دستشان درد نکند(خنده) ولی من همیشه تلاش دارم بهترین عملکرد را برای تیمم داشته باشم.پاسخ این سئوال را دیگران باید بدهند. *در همین رابطه با آرش برهانی هم مقایسه می شدی. آرش جزو مهاجمان خوب لیگ ماست.کمتر مهاجمی مانند برهانی مدافعان را آزار می دهد. ...
راهی به سوی سپیدان فارس؛ سفر به دیار آبشارها
اسکی بزرگ و بین المللی ایران در 15 کیلومتری شهر اردکان قرار دارد و شما می توانید با حضور در این محل که در هر چهارفصل فعال است، از امکانات تفریحی آن بهره ببرید، ضمن آن که بارش برف به صورت سنگین در این منطقه، از نیمه های پاییز شروع می شود و تا اوایل بهار ادامه دارد. تلسکی، تله کابین، موتورهای برفی، قایق های پدالو، چرخ های هوشمند، رستوران، غذای فوری، کافی شاپ و مهمان سرا بخشی از امکاناتی است ...
اگر رحمتی نبود پرسپولیس دو یا سه گل به استقلال می زد
محمد پنجعلی پیشکسوت باشگاه پرسپولیسدر مورد مسائل مختلف فوتبال ایران در سال 94 صحبت کرده است: بیست وسه هفته از لیگ را پشت سر گذاشتیم و فقط 7 هفته به پایان لیگ مانده، پرسپولیس در این بیست وسه هفته ای که از لیگ گذشت چگونه بود؟ امسال پرسپولیس فراز و نشیب زیادی داشت اما خوشبختانه همه چیز رو به بهبودی رفت و می بینیم که الان صحبت از قهرمانی است. واقعا پرسپولیس از همه تیم های لیگ ...
مشکلم با مرحوم حمداد به خاطر عدم انتقالم به تراکتور بود/ کاش زودتر ازدواج می کردم/ سال 95 از فوتسال ...
دنیای ورزش شدید؟ بنده مثل اکثر بازیکنان فوتبال و فوتسال از سن 5، 6 سالگی فوتبال بازی می کردم و پس از اینکه به مدرسه فوتبال رفتم از سن 13، 14 سالگی به صورت حرفه ای وارد دنیای ورزش شدم. در رده نوجوانان و جوانان فوتبال بازی کرده ام و چند مقام هم آوردم. آناج: پس ابتدا بازیکن فوتبال بودید؟ بلی درست است حتی در تیم شهرداری تبریز 2 فصل در لیگ یک و چند فصل هم لیگ دو بازی ...
از جمعه سیاه تا تجلیل 100 هزار تومانی از قهرمان کشتی/ روحانی از تراکتوری ها کارت قرمز گرفت/ گسترش فولاد ...
در رده انفرادی و پتروشیمی تبریز در رده تیمی به پایان رسید. این تور در سال 94 برای اولین بار در سطح نیمه حرفه ای برگزار شد. سامان و قلعه نوعی (استقلال 1 - 4 تراکتور) تیم فوتبال تراکتورسازی با برتری چهار بر یک مقابل استقلال شانس اول کسب مقام قهرمانی لیگ چهاردهم شد. در این بازی نریمان جهان با زدن سه گل در ورزشگاه آزادی توانایی های بالای خود را به رخ حریف کشاند و دومین بازیکن هت ...
برنامه خندوانه و سمت خدا را دنبال می کنم/برخی انتقادها به شبکه دنا غیرمنصفانه است
شده مسیر این موفقیت ها کُند شده و این فرصت برای همه جوان های با استعداد استان فراهم نشود. پایگاه اطلاع رسانی صبح زاگرس به مناسبت نوروز 95 گفت و گوی صمیمانه ای با این مجری توانمند استان انجام داده و در مورد زندگی، کار و خانواده از او سوالاتی پرسیده است. از این هنرمند خوب هم استانی به خاطر حضور در این گفت و گو سپاس گزاریم . لطفاً بفرمایید متولد چه سالی هستید و اهل کدام منطقه ...
روستاگردشی در ایلام/ کلم ؛ عروس روستاهای استان
به گزارش خبرنگار مهر ، جذابیتهای استان ایلام در بخش گردشگری و آثار طبیعی خارق العاده و شگرف هستند به طوری که چشم هر بیننده ای را خیره می کند که بخشی از زیبایی ها در روستاهای استان نهفته است. بدون شک وجود باغات، ارتفاعات، دره ها، درختان بلوط، آب و هوای مناسب، آب و.. در روستاهای هدف گردشگری باعث شده این روستاها هر ساله مورد بازدید گردشگران به خصوص در ایام نوروز قرار گیرد. هم ...
ونگر: مربی نتیجه گرا را مربی بی هنر می دانم!/ فرگوسن هیچ گاه غرق در موفقیت نمی شد
گذراندن یک روز خوب که در ورزشگاه هایبوری تجربه می شد، ندارد؟ انتظارات بالا رفته است. تعریفِ فلسفه شادی، تطبیقی از چیزی که می خواهید و چیزی است که دارید. شما می خواهید اوضاع در اسرع وقت تغییر کند و همیشه به دنبال چیزهای بیشتر و بهتر هستید. از این رو راضی نگه داشتن همه کار خیلی دشواری است. اگر در جایگاه چهارمی لیگ، فصل را به پایان ببریم، هوادار آرسنال به ما می گوید هِی، شما 20 سال است که در ...
همکاری ایران و مجارستان در ساخت نیروگاه
معنا که کشورها مشکلات و چالش های پیش روی روابط خود در عرصه بین المللی را باید با پشت میز نشستن دیپلمات ها، با تفاهم و گفت وگو حل کنند. در واقع این پیروزی دیپلماتیک، یک نمونه برای حل چالش های پیش روی سایر کشورها در عرصه بین المللی است. در مورد کشور مجارستان هم باید گفت که این کشور مستقیما در مذاکرات شرکت نداشت، ولی غیر مستقیم کشور ما در مذاکرات از طریق اتحادیه اروپا حضور داشت. نتیجه گرفتن مذاکرات ...
اتهام اختلاس به رئیس پیشین ورزش/ دستگیری ملی پوش فوتبال در پارتی شبانه و محرومیت مادام العمر م.ن !
تفنگ بادی به ترتیب به مدال طلا و برنز دست پیدا کردند تا جواز حضور در المپیک ریو را به دست آورند. استیلی جایگزین قلعه نویی در ملوان شد امیر قلعه نویی از هدایت تیم ملوان بندرانزلی کنار رفت. در همین رابطه حمید استیلی از سوی مدیریت باشگاه به عنوان سرمربی جدید انتخاب شد. به دنبال آن نیز جواد زرینچه بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران و استقلال که سابقه حضور در کادر فنی آبی پوشان را ...
دیشموک نگین طلای کهگیلویه + تصاویر
، لیراب و گندمکار، اماکن تاریخی همانند قلعه تاریخی دیشموک که در وسط شهر دیشموک بر روی تپه ای بزرگ واقع است، قلعه تاریخی شاه منصور واقع در روستای لیراب که همه ساله پذیرای مسافران نوروزی زیادی از سراسر کشور خواهد بود. امامزاده میرسالار (ع) امامزاده عظیم الشأن که پس از روی کار آمدن بنی امیه و پس از آن بنی عباس، شیعیان به ویژه سادات که در واقع فرزندان و نوادگان ائمه اطهار بودند مورد ...
ستاره های مدنظر برانکو برای فصل بعد پرسپولیس مشخص شدند
به گزارش ورزش 11 ، برانکو ایوانکوویچ لیست فصل آینده خود را پس از توافق برای تمدید قرارداد در اختیار مسئولان باشگاه قرار داده است. بنا بر گفته یک منبع موثق و نزدیک به باشگاه پرسپولیس، در صدر این لیست نام علیرضا بیرانوند به چشم می خورد. دروازه بانی که خیلی تمایل دارد فصل آینده را در یک تیم بزرگ و پرطرفدار بگذراند. اما عزت الله پورقاز مدافع ملی پوش ملوان انزلی که خدمت سربازی اش ...
دلیل اصلی اقبال مردم به جریان های میانه رو چیست؟
شرایط اقتصادی ایران را بیان کرد: درجایی که سرمایه داری واقعی و بخش خصوصی مولد کشور وجود نداشت، لمپن بورژواها متولد شدند. او اشاره به گروهی دارد که در سال های ابتدای دهه 90 از فضای اقتصادی صنعتی و رانتی کشور به سمت فعالیت های با ویترین عمومی بالا مانند فوتبال کوچ کردند و حتی در سینما نیز سرمایه گذاری های بالایی داشتند. لوپن بورژواها در تمام سال های حضور تندروها در فضای سیاسی ایران به میزان بالایی ...
درخشان : برای کمک آمده ام | نمی دانم چرا دوست دارند قلعه نویی ر ا اذیت کنند
در بابل این تیم هواداران خوبی را پیدا کرده است. ما در ادامه راه هم به این هوادران نیاز داریم. امیدوارم یاریمان کنند تا بتوانیم آنها را در پایان فصل خوشحال کنیم.شهر بابل تا کنون در لیگ برتر تیم نداشته و به همین خاطر همه مسئولان شهری در تلاش هستند تا یک صعود بزرگ انجام شود. سرمربی خونه به خونه درباره اینکه گفته می شود انتقالش به این باشگاه از طریق امیر قلعه نویی انجام شده عنوان کرد: ...
محیط زیست؛ 94 چه شد؟ / 95 چه خواهد شد؟
اتفاقات خوب محیط زیست در سال 94 دکتر درویش با برشمردن اتفاقاتِ مثبت محیط زیستی سال 94 به فرارو گفت: سازمان محیط زیست در سال 94 توانست از حضور مردم در عرصه های تصمیم گیری و احیای دوباره محیط زیست استفاده کند. این فعال محیط زیستی اظهار کرد: امسال برای اولین بار دو نفر از افراد سمن ها در تدوین فصل محیط زیست در برنامه ششم مشارکت داشتند. همچنین در هر 31 استان ما نمایندگان سمن ها با حق ...
دهستان مارز اعجوبه شگفتی های قلعه گنج آماده پذیرایی میهمانان نوروزی
استانداری کرمان به جاده مارز می رسد به ته دیگ می خورد و همچنان جاده این دهستان نیمه تمام رها شده است. با تمام این سختی ها نمی شود از دیدن مظهر زیبایی ها و اعجاز خلقت در مارز چشم پوشید و باید از تمامی پیچ و خم های جاده خاکی لذت ببریم. به راین قلعه که می رسیم، روستایی در دو طرف دامنه یک رودخانه بنا شده است و در قدیم خان های محلی در آن روستا اقامت داشته اند. روستای ...
از بیدار شدن خواب بهاری تئاتر تا نخستین ها در جشنواره ها
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بعد از پشت سرگذاشتن فصل بهار با آمدن تیرماه گویا تئاتر هم از خواب بهاری خود بیدار شد و با اغاز جشنواره ها و مسابقه های گوناگون به همان شور و شوق خود بازگشت. از طرف هم معضل بیمه هم در میان انها گم شد و جای خودش را به فراخوان ها داد. محمود عزیزی رئیس جشنواره تئاتر شهر شد شورای سیاست گذاری چهارمین جشنواره تئاتر شهر ...