سایر منابع:
سایر خبرها
ردپای نوروز در دیگر کشورها
صبح که ساعتی معین از شب قزیر است رها نموده تا از این طریق مردم را بیدار نمایند . عروسک در حقیقت نمادی از سال نو است که آمدن خود را سوار بر اسب به همه اعلام می کند.نوروز برای قزاق ها بسیار مقدس بوده و اگر در این روز باران یا برف ببارد آن را به فال نیک گرفته و معتقدند سال خوبی پیش رو خواهند داشت . در عید نوروز مردم لباس نو و سفید به تن می کنند که نشانه شادمانی است. دید و بازدید ...
انتظار برای بهار واقعی
به طراوت بهار تشکیل می دادند، آنها هم جامعه ای تشکیل می دادند با همه مولفه های یک جامعه بهاری؛ اما زمینه فراهم نشد. خبرنگار گروه فرهنگ و معارف سلام خبر ، فصل بهار با عصر ظهور ویژگی های مشترکی دارد چرا که امام عصر (عج) و ایام ظهور ایشان با عنوان ربیع الایام (بهار روزگاران) تعبیر شده است. این بحث دو جنبه دارد و در واقع ما دو وجه شباهت میان بهار طبیعی و بهار جان انسان ها مشاهده می کنیم. ...
اجرای دو طرح زیباسازی در حاشیه بزرگراه امام علی (ع)
وبزکوهی اجرا شده و منظر زیبایی را در مسیر گردشگران نوروزی ایجاد کرده است. وی با اشاره به اهمیت تغییر حال و هوای منظر عمومی شهر متناسب با ایام نوروز ادامه داد: هشت حجم تبریک عید، سبزه و آوای بهار نیز در موقعیت های بزرگراه شهید آوینی، میادین شهید بروجردی، هادی ساعی و دسترسی ضلع شرق حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، خیابان های 13 آبان، فدائیان اسلام، کبریت سازی و مجتمع فرهنگی سینمایی راگا نصب شده است ...
خاطره استاد از کنسرت اصفهان/ فرمان ورودی که تاریخی شد
با خبرنگار مهر ضمن عرض تبریک سال نو به همه اهالی موسیقی و آرزویی سالی آرام و بدون تنش در این عرصه گفت: یکی از خوش شانسی های بزرگ زندگی من همکاری با بسیاری از بزرگان موسیقی ایران است که علاوه بر همکاری با آنها دوستی و رفاقت صمیمانه ای با این عزیزان داشتم که چه در کلاس های درس دانشگاه، چه در هنرستان عالی موسیقی، چه در هنرکده موسیقی ملی و چه در فضاهای دیگر از جمله استودیوها و ارکستر ملی خاطرات بسیار ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام +آداب و اعمال
معنای روز نو و حالت نو بوده و هست. از لحاظ طبیعت، روز اول حمل – که اول بهار حساب شده است – روزی نو محسوب می شود؛ لیکن روز نو، منحصر به تجدید وضعیتی در طبیعت نیست؛ همچنان که در بعضی از روایات وارد شده در باب نوروز از ائمه هدی علیهم السلام، انسان خوب احساس می کند که آن بزرگواران هم بنا به رسم اسلام – که همه جا رسوم و سنت ها و واژه ها را گرفت و محتوای آنها را عوض کرد – در مورد کلمه نوروز و روز نوروز ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
آغاز سال نو، مانع بیماری و بدبختی اهالی خانه می شود. جوانان قزاق در عید نوروز اسبی سرکش را زین کرده و عروسکی که ساخته دست خودشان است، با آویز زنگوله ای به گردنش در ساعت 3 صبح که ساعتی معین از شب قزیر است، در شهر و روستا رها کرده تا از این طریق مردم را بیدار کنند. این عروسک در حقیقت نمادی از سال نو است که آمدن خود را سوار بر اسب به همه اعلام می کند. همچنین پختن غذایی به نام نوروز گوژه ...
نهادهای فرهنگی و سفرهای نوروزی amoxil 250mg inderal dapoxetine 30mg
رزمایش بزرگ ترافیکی و خدماتی سفرهای نوروز 95، روز گذشته در ضلع جنوبی حرم مطهر امام رحمت ا...علیه برگزار شد و نزدیک 20 نهاد تشکیل دهنده ستاد سفرهای نوروزی، آمادگی خود را برای تأمین امنیت سفر هموطنان و اعمال نظم و قانون اعلام کردند. تعطیلات طولانی سال نو و آب و هوای دلچسب آستانه بهار، فرصتی خوب برای مسافرتهائی است که بمنظور دید و بازدید، زیارت اماکن مقدّسه، تفریح و استراحت در مناطق خوش آب و ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی ویژه نوروز (2)
داشته یا دارد مطلع می کند. سلفی پیام صادقیان بعد از تمرین. هادی کاظمی به همراه علی لکپوریان و احسان روزبهانی. سلفی برفی علی انصاریان در اولین روزهای بهار. خانم زهره حمیدی هم با این عکس رنگارنگ سالی پر از عشق و خوشبختی و سلامتی برای همه ایرانیان آرزو کرد. بسم الله! سلفی صبح گاهی اردلان طعمه. ماشااله سحر خیز. حمید فرخ نژاد ...
پژوهشگر مذهبی:نوروز؛ بهترین زمان برای ترویج نماز است
شعار سال: حجت الاسلام صادق کفیل گفت: اگر بتوانیم کودکان را در ایام نوروز و دید و بازدیدهای خانوادگی از راه های مختلف به نماز تشویق کنیم، گام موثری در ترویج نماز برداشته ایم. وی با اشاره به فراز حول حالنا الی احسن الحال در دعای تحویل سالشنو گفت: بهترین حالت انسان، پیوند با خداوند بوده و شایسته است در سال جدید از خدا بخواهیم نمازمان واقعی باشد و برای این کار بگونه ای برنامه ریزی کنیم که ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
رفت و آمد می کردم. در روز اول عید سال 58 در بیت امام در قم بودم که هیأت دولت خدمت ایشان رسیدند.یادم است یک کیسه پلاستیکی کنار امام بود که در آن سکه های کوچک یک ریالی بود. مهندس بازرگان خطاب به امام گفتند یک عیدی در شأن انقلاب به ما بدهید. امام به هر کدام از وزرا از این سکّه ها دادند. من گفتم جداگانه خدمتتان می رسم این فایده ندارد.وقتی همه رفتند و امام هم رفتند داخل، به آقای صانعی گفتم ببینید اگرآقا ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
نوروز، روزنه ای برای رهایی از روزمرّگی ها
و باری به هر جهت، عید پارسال را به سبد عید امسال و عید امسال را به سبد عید سال دیگر فرو اندازیم و همینطور، این رشته سر دراز دارد! در این شرطی سازی ها و عادت بازی ها، تقویمی ورق می خورد و سالی تحویل می شود بدون اینکه حالی تحویل شود و سرود و سلوکی پژواک داده شود! جامه و خانه، نو و تازه می شود بدون آنکه، نگاه و شیوه ها تغییر یابد! گویا قرار است مرداب ها همیشه مرداب باقی بمانند! ...
چشم ها را باید شست؛ همسران را جور دیگر باید دید!
به گزارش صاحب نیوز به نقل از سلامت نا ؛ ایرانیان سعی می کنند در حالی به استقبال سال نو بروند که خود و خانه شان را از آلودگی ها پاک کرده اند. اما برای داشتن سالی پر بار، باید در خیال از جنبه های فردی و اجتماعی مان تجدید نظر کنیم، گذشته ها را بتکانیم و برای آینده از نو بسازیم. سعی کنید از همین روزهای ابتدایی بهار مراقب شادی اهل خانه باشید و تصمیم بگیرید، در این نوروز بیشتر مراقب گفتار و ...
اجرای نمایش خیابانی سیلی آبدار و دایره زنگی در قم
بزرگ امام خمینی(ره) حدفاصل مسجد امام حسن عسکری(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام می شود. وی نام نمایش خیابانی طنز دیگری که در تعطیلات نوروزی اجرا می شود را دایره زنگی دانست و گفت: اجرای این نمایش نیز به نویسندگی علی مقدم و کارگردانی سعید برجعلی از 28 اسفند ماه سال گذشته شروع شده است و تا 13 فروردین ماه امسال ادامه دارد. فرجی گفت: تهیه کنندگی این نمایش برعهده سازمان فرهنگی هنری ورزشی ...
پیام تبریک سال نو رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور
رییس بنیاد ملی علم ایران به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز خطاب به مردم شریف ایران پیام تبریک صادر کرد به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور متن این پیام به شرح ذیل می باشد : یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال حلول سال جدید و بهار پر طراوت ، تجدیدحیات طبیعت و تجلی قدرت ...
عید نوروز فرصتی برای تحقق عینی صله رحم در کشور است
زندگی اهمیت داده شود. وی ادامه داد: نوروز از سنت هایی است با شریعت اسلام تضادی ندارد و این تفکر که انسان به نو کردن وسایل و لباس خود بپردازد در اسلام سفارش و تاکید شده است. نو کردن اخلاق نیز خصیصه نیکوست که نیاز به یک اراده مضاعف دارد که این اراده با حلول سال نو قوت می گیرد. معاون نهاد رهبری دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوال سندیت بلامانع بودن عید نوروز بیان داشت: حتی اگر سند و ...
بازخوانی پیام های نوروزی رهبری از سال 69 تا 95
رهبر انقلاب در طول بیست و اندی سال اخیر در حوزه اقتصادی، عدالت اجتماعی و مقاومت فرهنگی را به خوبی نشان می دهد اما در این سال های شعارهای کلیدی دیگری نیز مطرح شده است. بخش هایی از پیام های ایشان از نوروز سال 1369 تا نوروز 1395 را در زیر می خوانید: پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 69 ما امسال عید نوروز را در حالی برگزار می کنیم که خدای متعال با فقدان بزرگ رهبر ...
آینده شهر تهران از لحاظ گردشگری امیدوارکننده است
اینکه جاذبه های گردشگری تهران به خوبی شناسانده نشده است، گفت: کاری که شهرداری تهران با استفاده از فرصت نوروز و سال جدید در سال های اخیر انجام می دهد در تبدیل تهران به عنوان محل تفرجی و گردشگری بسیار تاثیرگذار است. وی به حمایت شورای شهر برای افزایش مسافران و گردشگران نوروزی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: شورای شهر اهتمام جدی در این بخش داشته و در برنامه پنج ساله دوم نیز به این مهم نگاه ویژه ای شده است. بر اساس این گزارش محل اسکان مسافران نوروزی در ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، خیابان سلمان فارسی واقع شده است و تاکنون پذیرای خیل عظیمی از گردشگران بوده است. ...
دیدار با خانواده شهدای باقرشهر در نوروز 1395 +تصاویر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از باقرشهرنیوز همزمان با بهاری شدن طبیعت، جمعی از بزرگان و مسئولین باقرشهر در قالب تیم های مختلف با حضور در میان چندین خانواده شهید، به مقام شامخ شهداء و خانواده های آنان ادای احترام کردند. در این برنامه که به همت بسیج باقرشهر و با همکاری امور ایثارگران شهرداری این شهر برگزار می شد، آیت الله سید احمد موسوی امام جمعه باقرشهر، سعید استادفرج ...
محسن باقری(حزب اتحاد ملت): برداشت ما با سوسیال دموکراسی غربی متفاوت است/با حزب مشارکت متفاوت هستیم
.../گیل خبر، امین مهرآور؛ با در نظر گرفتن دو مسئله ذکر شده در بالا گیل خبر در آستانه سال نو به سراغ برخی از احزاب فعال در استان گیلان رفت تا بتواند از یک سو زمینه آشنایی با این احزاب را فراهم کند و از سوی دیگر از نحوه ادامه فعالیت آنها را به اطلاع مخاطبان برساند. در نخستین بخش از این پرونده گفتگوی تلفنی گیل خبر با مهندس محسن باقری چناری را ملاحظه می فرمایید. از ایشان به دلیل ...
پیام تبریک فرماندار تیران و کرون
یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال بوی جان می آید اینک از نفس های بهار دستهای پر گل اند این شاخه ها ، بهر نثار فرا رسیدن نوروز باستانی و حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد را به مردم ولایتمدار ، متدین و سخت کوش تیران و کرون تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای همگان مسئلت مینمایم علی رحمانی فرماندار شهرستان تیران و کرون ...
سفرهای نوروزی را به هفت سین قرآنی بیارآییم
...، انسان را نیز در روز قیامت زنده می کند. امام جمعه بشرویه استان خراسان جنوبی با اشاره به دعای "یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ" خاطرنشان کرد : شرح دعا بیانگر مؤلفه های مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که قلب و بصیرت معنویی مهم ترین مولفه ی ان است که انسان ...
شعار سال رهبر معظم انقلاب با انقلابی ماندن و وابسته نبودن عملی می شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مشهدسر، حجت الاسلام سیدعلی محمد هاشمی در آغاز سال نو طی گفت وگویی با اشاره به عظمت الهی در آفرینش هستی، اظهار کرد: بهار امسال، به طراوت وجود نازنین حضرت زهرا(س) عطرآگین شده است. وی با بیان اینکه آغاز سال نو و تاریخ پیدایش نوروز، قبل از اسلام بوده است، افزود: با تابش تابناک نور اسلام، خرافات از چهره آن زدوده شد و سپس مورد تأیید قرار گرفت. ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
به گزارش صاحب نیوز به نقل از ندای اصفهان- مهدی ساغری زاده/ سال 1394 با همه فراز و نشیب ها و رویدادهای تلخ و شیرینش گذشت. نگاهی به پشت سر شاید بتواند به ما هشدار دهد که چه کارهای نکرده ای داریم که باید در سال نو انجامش دهیم. مروری چند دقیقه ای بر یک سال فرهنگ استان اصفهان با بهره گیری از پایگاه های خبری ندای اصفهان، صاحب نیوز، رویش نیوز، هنرما، اصفهان بیدار، کانون خبر، تسنیم و ایمنا ...
شش وعده اقتصادی طیب نیا درسال95
... محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای (دام عزه) با سلام و تحیات فرا رسیدن بهار، رستاخیز پر معنای طبیعت و هنگامه نوروز، که نقطه تحول و نو شدن دوباره جهان هستی است را به محضر ملت شریف ایران اسلامی و حضرتعالی تبریک و تهنیت عرض می کنم. با آرزوی فرا رسیدن نوروزی که در آن شاهد حلول بهار جان ها، ظهور حضرت ولی عصر(عج)، باشیم. نامگذاری سال 1395 به ...
فروردین 94/ قول نامه برجام در لوزان سوییس
ای میانه رو بدانند. [نمایندگانی که در بهار و تابستان 94 بیشترین حجم مخالفت با برجام را از خود نشان دادند البته در زمستان همین سال واکنش مردم را دیدند. به گونه ای که به صورت مشخص درباره نمایندگان آنتی برجام تهران می توان گفت همه در هفتم اسفند باختند.] به جز برجام و توافق در لوزان سوییس که سایه آن بر تمام سال گسترده بود، رویکرد مهم دیگر فروردین را می توان اصرار روزنامه ارگان شهرداری تهران ...
ریاست محترم جمهور در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال 1395
توسل می جوییم به امام هشتم برای سعادت امسال و هر سال مان و پیروزی ملت مان در همه صحنه ها . تبریک می گویم به همه ایرانیان خارج از کشور و همه ملت هایی که نوروز را به عنوان یک روز آیینی، پاس می دارند . نوروز به معنای نو شدن و پایان کهنگی هاست، نوروز به معنای شستن دل از کینه ها است، نوروز به معنای آغاز شکوفایی ها است و ما همه در این ساعت از خداوند بزرگ می خواهیم که همه روزهای ...
محیط طباطبایی: برگزاری نوروز از نشانه های ایرانی بودن یک قوم است/ لزوم پژوهش های دقیق درباره عروسک های ...
) نیز می گوید نوروز روز بسیار بزرگی است که اعراب فراموش کردند و ایرانی ها به یاد سپردند و این دعایی که ما سال نو در سفره هفت سین زمان تحویل سال نو می خوانیم دعای منسوب به امام ششم است. چه بهره های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می توان از نوروز گرفت؟ نوروز مردم را به هم نزدیک می کند، وفاق می آورد و آنها را به زادگاه و قلمروشان برمی گرداند در عین حال نباید فراموش کنیم که مسافرت در ...
چرا پول نقد را به عیدی متبرک ترجیح می دهیم؟
نوروز جزء فرهنگ ایرانی هاست، اما پیامبر اسلام و امام معصوم علیهم السلام در مناسبت های مذهبی به خانواده خود و مردم دیگر عیدی می دادند. به عنوان مثال در کتاب بحار الانوار، روایتی به نقل از پیامبر اسلام (ص) درباره عید فطر نوشته شده، مبنی بر اینکه آن حضرت فرموده است: عید فطر، هدیه ای است که از سوی خداوند به مردان و زنان امتم داده شده و خداوند متعال چنین هدیه ای را پیش از من به هیچ کس نداده است. جالب ...
پیام نوروزی محمدجواد ظریف: بهترین ها را در سال جدید برای ایرانیان آرزو می کنم
محمد جواد ظریف پیام تبریکی خطاب به ایرانیان خارج از کشور منتشر کرد.به گزارش پ ، متن پیام نوروزی وزیر خارجه ایران در زیر می آید:بسم الله الرحمن الرحیم یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال در آستانه سال نو 1395 شمسی و فرا رسیدن نوروز، این عید سعید را به همه ایرانیان عزیز در سراسر جهان تبریک و تهنیت می ...