سایر منابع:
سایر خبرها
برخی کلید حل مشکلات اقتصادی را در واشنگتن و پاریس جستجو می کنند/ اقتصاد مقاومتی مبنایی علمی دارد
سلطه آمیز بود، جریانی اول می گوید مقصر تحریم ها ما بودیم و ریشه آن را باید از نظر اینها در دهه 60 جستجو کرد. وی خاطرنشان کرد: تنش با قدرت های فاسد از نظر امام مطرح بود و نه تنش با دولت و ملتها، برخی اصل این شعارها را عامل دشمنی و تحریم ها می دانند و می گویند بعد از دهه 60 انقلاب تمام شده است، راه حل مشکلات اقتصادی از نظر اینها داخلی نیست و کلید حل مشکلات اقتصادی در پاریس و لندن و واشنگتن ...
کره شمالی: سئول را به خاکستر تبدیل می کنیم
هواپیماها حاضر در آن از مهمات جنگی استفاده می کنند. پیونگ یانگ که این رزمایش را تحریک آمیز می داند، واشنگتن و سئول را به انجام حملات هسته ای تهدید کرده است. سئول نیز واکنش های کره شمالی را مصداق بحران توصیف کرد و متذکر شد کیم جونگ اون در مسیر نابود کردن خود گام بر می دارد. روابط دو کره پس از جنگی سه ساله که از 1950 تا 1953 ادامه داشت، همچنان پرتنش است و دو کشور به لحاظ حقوقی در وضعیت جنگ هستند. تنش ها بعد از چهارمین آزمایش هسته ای کره شمالی در دی ماه 94 و آغاز رزمایش مشترک واشنگتن و سئول شدیدتر شده است. ...
قدم به قدم با 3 سال فعالیت دیپلماتیک رییس جمهور/ گزارشی از بیش از 300 مذاکره خارجی شیخ دیپلمات
به گزارش نامه نیوز، نامش بیش از آنکه با نمایندگی مجلس، عضویت در شورای عالی پشتیبانی جنگ، شورای عالی دفاع یا حتی پدافند هوایی و مرکز تحقیقات استراتژیک گره خورده باشد با شورای عالی امنیت ملی و پرونده هسته ای عجین شده بود، شاید از همین رو بود که حسن روحانی چه پیش از راه یافتن به پاستور و چه بعد از آن هنوز هم همان شیخ دیپلمات بود و هست. رییس جمهور دولت یازدهم در 3 سال گذشته نیز اثبات کرده ...
توافق آمریکا و روسیه بر سر ادامه همکاری ها در خصوص سوریه
به دنبال مذاکرات طولانی مدت وزیر امور خارجه آمریکا با مقام های روسیه از جمله سرگئی لاوروف دو طرف بر سر تلاش برای اجرای روند انتقال سیاسی در سوریه از طریق ارائه پیش نویس جدید قانون اساسی این کشور تا ماه اوت آینده توافق کردند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشا تودی، در جریان این مذاکرات که به میزبانی کرملین صورت گرفت طرفین لحنی ملایم تر داشته و به ...
سعودی ها باید بازی با حاصل جمع صفر در مقابل ایران را تغییر دهند
منطقه از قدرت خلع و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید به شکل رابطه ای اختصاصی درآمد. تا زمانی که ایران آمریکا از گفت و گو با یکدیگر امتناع می کردند سعودی ها با آرامش به کار خود ادامه می دادند. لابی های سعودی به واشنگتن فشار می آوردند تا علیه برنامه هسته ای ایران و تاسیسات هسته ای این کشور دست به اقدام نظامی بزند و پس از تلاش دولت اوباما برای حل و فصل تاریخی مسئله هسته ای ایران از طریق ...
پاسخ تهران به هر اقدام مداخله جویانه آمریکا علیه برنامه دفاعی اش/ دوران ایران ستیزی به سر آمده
نتیجه آن کمک به بی ثباتی در منطقه و جهان است، به نیازهای امنیتی جدی منطقه غرب آسیا همچون خلع سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی، توقف جنایات و جنگ افروزی متحدین آمریکا در سوریه و یمن، و مبارزه واقعی با داعش و گروه های تروریستی تکفیری بپردازد.
واکنش تهران به تحریم اسامی جدید
به بی ثباتی در منطقه و جهان است، به نیازهای امنیتی جدی منطقه غرب آسیا همچون خلع سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی، توقف جنایات و جنگ افروزی متحدین آمریکا در سوریه و یمن، و مبارزه واقعی با داعش و گروه های تروریستی تکفیری بپردازد.
لازمه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی چیست؟
. زمانی که سیاست های اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار در دولت گذشته بیان شد، اجرایی نشدند و در حال حاضر نیز اجرایی کردن آن ها سخت تر شده است اما باید گفت اجرای این سیاست ها اگر همراه با یک باور عمومی باشد، با مشکل روبه رو نخواهد شد. روشنک در خصوص یاری و کمک رسانی به بنگاه های اقتصادی، بیان کرد: 85 درصد بنگاه های اقتصادی که در بخش شبه دولتی فعالیت می کنند به طور مکرر از کمک های دولت برخوردار می شوند درحالیکه بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی زمانی که مشکل مالی داشته باشند با ورشکستگی روبه رو می شوند و کسی برای کمک به این بنگاه ها اقدامی انجام نمی دهد. ...
چهره های سیاسی سال/ در 94 هم پرچم مقاومت بالا بود!
برای مداخله نظامی پذیرفت. حملات هوایی روسیه علیه آدم کش ها، نقش تعیین کننده ای در پیشرفت های خیره کننده ی محور مقاومت داشت. ورود پوتین و نیروهایش به جنگ علیه تروریسم، معادلات منطقه را حسابی تغییر داد و کفه ی موازنه را به نفع جبهه ی خودی جابجا کرد. پوتین در سالی که گذشت به یک نماد برای مواجهه با غرب تبدیل شد. سید حسن خمینی؛ طلبه جوانی که یک شبه علامه شد! همان طور که زیباکلام ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
سرزمین جدید، افرادی کاملاً متمایز از پدران و اجداد خود شده بودند، اما در عین حال آداب و سنن قومی خود را همچنان حفظ می کردند و این امر موجب می شد تا اقلیت یهود همواره در میان شهروندان آمریکایی متمایز و شاخص باشد. در زمان جرج واشنگتن، نخستین رئیس جمهور آمریکا(1789 – 1797) این کشور تنها میزبان چهار هزار یهودی بود که بیشترشان بازرگانانی ثروتمند به شمار می آمدند. این یهودیان در بحرانی ترین لحظات جنگ های ...
تجاوز به یمن یکساله شد؛ حملات همزمان 185 جنگنده به صنعا
علیه امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی است. رژیم سعودی پیش از جنگ مدعی شد تجاوزات حوثی ها اراضی پادشاهی عربستان سعودی را فرا گرفته و حتی کشورهای دیگری در معرض تهدید مستمر قرار دارند و امنیت و ثباتشان به سبب سلاح های سنگین، موشک های کوتاه و دوربرد خارج از قدرت قانونی یمن (منظورشان عبدربه منصور هادی است)، به خطر افتاده است. متجاوزان با این مقدمه چینی و طرح ادعاهای بی اساس برای ...
سوریه؛ تعدد منافع – تعدد بازیگر/ سرکشی کردستان، سناریوی تجزیه عراق
میلیون ها نفر آواره کشورهای دیگر شده اند. اما به دلیل جهت گیری عربستان وحتی اردن و قطر در پرونده سوریه متاسفانه نه تنها خبری از ایجاد وحدت و صلح شنیده نمی شود، بلکه سناریو های مختلفی برای سرنگونی بشار اسد در این بین طرح ریزی می شود. عربستان به دلیل این که یکی از عناصر مهم و اصلی در به وجود آوردن چنین بحرانی در سوریه و منطقه بوده است، نمی تواند ادعا کند که نقش میانجی را در این بین بازی کند. چراکه ...
رهبر معظم انقلاب: نباید فریب لبخند دشمن یا مساعدت کوتاه مدت او را خورد/ رژیم صهیونیستی تا 25 سال دیگر در ...
استکبار در منطقه را مصداق بارز جهاد فی سبیل الله خواندند و با اشاره به مقابله قاطع با تلاش امریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته ای و نفوذ اقتصادی سیاسی و فرهنگی در ایران ، افزودند: نقشه نظام سلطه در منطقه بر دو پایه ایجاد اختلاف و نفوذ استوار است که باید با نقشه های صحیح هجومی و دفاعی به مبارزه هوشیارانه و بی وقفه با آن پرداخت. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش واشنگتن ...
از کودتا در دربار سعودی تا ماجراجویی های "دو محمد"/ عربستان در سالی که گذشت
گیری کشورها فرض را بر این بگذاریم که تمام تصمیم گیری ها بر اساس عقلانیت و با توجه به منافع ملی کشورهاست اما در مورد برخی از کشورها این فرمول صادق نیست. به عنوان مثال در کشوری مثل عربستان سعودی دو عامل خشم و حسد بشدت در تصمیم گیری های مقامات سعودی تأثیرگذار است. عربستان به اینکه ایران توانسته در منطقه قدرت و نفوذ کسب کند و قدرت بازدارندگی ایجاد کند حسد می ورزد. در جنگ 33 روزه ژوئیه و اوت ...
واکنش ایران به لیست تازه تحریم های آمریکا
به گزارش کردپرس به نقل از ایسنا، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دستور صریح مورخ 10 دی 1394 رییس جمهور به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به هر اقدام مداخله جویانه آمریکا علیه برنامه های دفاعی اش با تقویت توان دفاعی موشکی خود پاسخ خواهد داد. او تاکید کرد: امروز و در فضای پسابرجام، دوران ایران ستیزی و تمسک به دلا ...
انتقاد از کار برخی مترجمان قدیمی
دوباره ترجمه می کنم و همچنین "گزارش به خاک یونان" را. آن وقت ها به گونه ای دیگر می اندیشیدم اما الان بیشتر یاد گرفته ام. آن موقع تلقی دیگری از ترجمه داشتم و امروز تلقی دیگری دارم. الان عشق من ترجمه است. البته آن موقع هم با عشق شروع کردم اما بعدها ترجمه به زندگی من تبدیل شد. هر اثر و هر ترجمه ای و هر نوشته ای یک شکست است چون اگر آدم فکر کند موفق شده تمام است. من همیشه وقتی ترجمه می کنم بعدش با خود می ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان، برخی کشورهای خاورمیانه و شمال قاره آفریقا هستیم. ضمن اینکه در برخی کشورهای شرق آسیا هم جشن های خاص برگزار می شود که قدمتی تاریخی داشته و شباهت بسیاری با جشن های نوروزی دارد اما در همه این جشن ها اعتدال بهاری، نقطه عطف میزبانی از نوروز است. تاجیکستان؛ رمز دوستی نوروزی خیدیر ایام جشن بزرگ مردم تاجیکستان بوده، به ویژه بدخشانیان که جشنی ملی و دیرینه است ...
با عربستان چه باید کرد؟
...، اخلال در مذاکرات صلح گروه های سوری و مهم تر از همه همنوایی و همکاری آشکار با رژیم اسرائیل از جمله مهم ترین اقدامات عملی عربستان در مواجهه با ایران نوین است. سه. طی سالیان اخیر، به رغم افزایش سطح تقابل سیاست های اعلامی و اعمالی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران، کشورمان با نگاهی راهبردی معطوف به منافع کلان سیاسی و امنیتی منطقه و جهان اسلام، تاکنون سیاست خویشتنداری، مدارا و مدیریت روابط ...
دولت در مسیر رسیدن به حق مردم، صبورانه مقابل حرف های غیرمنطقی ایستادگی کرد
عنوان پایه اصلی تصمیم گیری کشور، مسیرها را برای حرکت کشور در راه رسیدن به رشد و توسعه هموار کردند. هاشمی رفسنجانی تقویت بخش خصوصی را خواسته مردم دانست و تصریح کرد: مردم خودشان از سرمایه های اصلی کشور دفاع و حفاظت می کنند و مناطق آزاد یکی از سرمایه های کشور است. او موفقیت هسته ای کشور و اقناع قدرت های جهانی را پیروزی واقعی مردم ایران دانست و گفت: دولت یازدهم با تمام حرف های ...
پیام نوروزی اوباما در کنار تهدیدها نشانه بلاتکلیفی آمریکایی هاست
برد - برد وجود دارد. آن هم در زمانی که طرف مقابل از روی ناچاری وناتوانی از موضع خصمانه وارد وضعیت رقابتی بشود. وقتی آمریکایی ها با ما رفتار خصمانه را کنار نگذاشته اند نمی شود اعتماد کرد. در مذاکرات دوازده سال پیش، آمریکا وارد مذاکره نمی شدند . وقتی غنی سازی را گسترش دادیم، آنها مجبور به مذاکره شدند. هسته ای البته استثنا بود. آنها اگر می توانستند بجنگند وارد جنگ می شدند. آقای ظریف و روحانی زحماتی ...
چرا ایران از قطار روسیه جا ماند؟
روس ها در قبال تحویل موشک های اس 300 به ایران میشنویم و به احتمال بسیار زیاد آخرین آنها نیز نخواهد بود. روسیه گویا چندان تمایلی به تحویل سامانه های دفاع موشکی پیشرفته خود به ایران ندارد و از این بابت گزارش الجریده واقعیت دارد. اما آنچه باید به دنبال کشف ماهیت و واقعیت آن بود، دلیلی است که نشریه کویتی برای توقف تحویل اس 300 به ایران از سوی روسیه عنوان کرده است: خلف وعده ایران از عدم تحویل ...
اهداف و منافع عربستان در سوریه
با کمک تسلیحاتی به دولت اسد و حضور چین در حریم دریایی سوریه و حمایت از دمشق[5]، و بالاخره اذعان قدرت های بزرگ به نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه، سیر تحولات برخلاف منویات آل سعود پیش می رود؛ ولی سؤال اساسی اینجاست که سعودی ها چه اهدافی را از پرداخت هزینه های سنگین حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش و شبه نظامیان سلفی در حال جنگ با ارتش و نیروهای امنیتی سوریه دنبال می کنند ...
جان کری در دیپلماسی جدید آمریکا چه نقشی دارد؟
باره می گوید: من می دانم که خاورمیانه روی آتش است اما با انعقاد این تفاهم، می توان زمینه را برای تفاهمات بیشتر و حل سایر بحران های منطقه فراهم آورد. تا اینجای کار، حصول توافق هسته ای باعث شده تهران نیز همراه با واشنگتن و سایرقدرت های جهانی در ائتلاف ضد داعش در منطقه حضور فعالی داشته باشد که این امر مبارزات علیه گروه تروریستی داعش را سازمان یافته تر و موثرتر کرده و باعث شده در این مدت کوتاه مواضع ...
چشم انداز قیام حضرت مهدی(عج) در سرزمین شام
....به استناد روایات، از استقرار سفیانی ملعون که خود از نشانه های حتمی ظهور امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است تا ظهور کبری، بیشتر از نه ماه فاصله نخواهد بود. امام، حجاز و عراق را به سرعت طی می کنند و فتنه ها را فرو می نشانند. ایشان ستمگران متجاوز را با همراهی مردان مرد، از قبیله مستضعفان دفع می کنند و پیش می آیند. پس از اینکه اوضاع سیاسی در سه منطقه ایران ، عراق و حجاز آرام ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
استان در طول جنگ محسوب می شود در مساحتی در حدود 1100مترمربع احداث شده است. این یادمان در سالروز عملیات مرصاد در سال 1375 توسط شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و با حضور خانواده های معظم شهدای این عملیات افتتاح شد. این یادمان در ایام نوروز روزانه پذیرای 10 هزار نفر از مسافران نوروزی می باشد. یادمان های دفاع مقدس در قصرشیرین به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
انهدام خودروی زرهی ارتش ترکیه توسط کردها+عکس
گروه بین الملل مشرق- در ادامه تحولات جنگ داخلی در ترکیه میان نیروهای ارتش و امنیتی و شهروندان کرد این کشور، روز گذشته یک خودروی زرهی هدف بمب کنار جاده ای قرار گرفته و کلیه سرنشینان آن کشته شدند. بنابر این گزارش، این حمله در منطقه نصیبین واقع در جنوب شرقی ترکیه در نزدیکی مرز این کشور با سوریه به وقوع پیوسته که طی آن حداقل 6 افسر ارتش ترکیه کشته شده اند. نصیبین طی روزهای اخیر به کانون ...
تحرکات دیپلماتیک در سایه تداوم جنگ در یمن
المسیره نیز گزارش داد، در پی حمله جنگنده های ائتلاف متجاوز به منطقه الحجیله در استان الحدیده در غرب یمن، 4 نفر کشته و 5 تن زخمی شدند که شماری از آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند. آتش بس در یمن 22 فروردین آغاز می شود فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اعلام کرد، گروه های یمنی بر سر توقف درگیری های خصمانه از 10 آوریل (22 فروردین) به توافق رسیده اند. به گزارش تسنیم ...
راهکار ایران برای مدیریت دیپلماتیک اختلافات مذهبی
ها شانه به شانه اصلی ترین حامی اسرائیل، یعنی واشنگتن با هر حرکت ضد ایرانی در منطقه همراهی کردند. البته هدف ما فعلا پرداختن به این تحقیق و تحلیل نتایج و صحت و سقم آن نیست، اما به نظر می رسد اقبال به انجام چنین پژوهش هایی از سوی موسسات غربی و همچنین نتایجی که باعث تاسف در جهان اسلام است، می تواند برای کشورهای اسلامی آموزنده باشد. به خصوص اینکه برخی دولت های عرب و مسلمان منطقه این روزها ...
تلاش رئیس جمهور چین برای آغاز مذاکرات درباره مساله هسته ای کره شمالی
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، چین تنها شریک و متحد مهم کره شمالی به شمار می رود ولی پکن به شدت نارضایتی خود را از چهارمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ و پرتاب موشک بالستیک دوربرد کره شمالی اعلام کرده است. چین از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی نیز حمایت کرده است. البته چین بارها اعلام کرده است که تحریمها راهکار اصلی حل و فصل مساله هسته ای کره ...