سایر منابع:
سایر خبرها
اولین مجله خبری تحلیلی استان خوزستان منتشر شد
می شد سیدکریم حسینی بعنوان کاندیدای سوم این جریان سیاسی معرفی خواهد شد اما شورای هماهنگی اصولگرایان ترجیح داد منتظر رسیدگی به شکایت شبیب جویجری به عدم تایید صلاحیت اش بماند. پس از تایید صلاحیت جویجری او هم به لیست ائتلاف اضافه شد. دیگر کاندیداهای اصولگرا همانند سیدکریم حسینی، سید احمد موسوی، سیدکریم حسینی و ... از انتخابات کناره گیری نکردند. در میان اصلاح طلبان اما علی عماد، برات ...
برگ برنده دولت از نگاه نوه امام
دولت را خوب ارزیابی می کند و می گوید منتظر تحقق شعار رفع حصر و بهبود وضعیت اقتصادی از سوی آقای روحانی است. این روزها خانم زهرا اشراقی چه کار می کند؟ - این روزها خانه دارم و خیلی لذت می برم از خانه داری خودم (با خنده) ولی نه، لذت نمی برم. چون بنا به دلایلی که شاید تصمیم شخصی خودم بود و کمی هم با مشورت دیگران، شاید به خاطر تنش هایی که در اطراف خودم و خانواده ام بود، ترجیح- دادم ...
ماجرای رد صلاحیت "مینو خالقی" منتخب مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان وتایید نادر قاضی پور؟....
در تهران برگزار شد. به گزارش آفتاب، طبق نتایج به دست آمده از 290 کرسی مجلس دهم، 83 کرسی به اصلاح طلبان، 78 کرسی به اصولگرایان، 64 کرسی به مستقلین و 5 کرسی به اقلیت های دینی اختصاص یافت و تکلیف 64 کرسی باقی مانده در مرحله دوم مشخص می شود. اصلاح طلب اصولگرا مستقل یا ناشناس اقلیت مرحله دوم جمع کل 83 نماینده 78 60 5 64 ...
استراتژی اصلاح طلبان در دور دوم انتخابات
دور دوم انتخابات در راه است و هر دو جناح اصلی کشور تلاش می کنند از کرسی های باقیمانده تعداد بیشتری را به خود اختصاص دهند تا بتوانند اکثریت قاطع مجلس را تشکیل دهند. اصلاح طلبان در انتخابات هفتم اسفند با لیست امید کاندیداهای موردحمایت خود را معرفی کردند و توانستند تمامی کرسی های تهران را به خود اختصاص دهند اما در سراسر کشور تعداد منتخبان این لیست با تعداد منتخبان اصولگرا تفاوت معناداری ...
ضرورت اصلاحات در اصلاحات
ازاصلاح طلبان کهگیلویه وبویراحمداست. آنچه مر اوادار به نوشتن این مطلب کرد رفتارملامت آمیز بعضی از اصلاح طلبان در چند سال اخیر نسبت به دیگر همفکران در این استان است . به نظرمی رسد صاحبداری و توهم رهبری چند نفر از اصلاح طلبان بیشتر از آنکه به همگرایی بینجامد ، باعث واگرایی در میان اصلاح طلبان شده است. بازتاب یک رفتار نابخردانه برای یک انسان سیاسی در قالب نگاه آمرانه و انحصار طلبانه به همفکران خود ، حاصلی ...
دیدگاه باران کوثری درباره انتخاب نمایندگان زن مجلس
سال سیاسی که گذرانده، گفتگو کرده ایم که گزیده ای از آن را می خوانید. جزو بازیگرانی بودید که قبل از انتخابات تاکید می کردید که مردم باید به گروه اصلاح طلب رأی بدهند و در روز انتخابات هم حضور پرشوری داشتید. نظرتان نسبت به موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات، به خصوص در حوزه انتخابی تهران، چیست؟ - خیلی خیلی خوشحالم. رأی دادن یک وظیفه شهروندی و مدنی است. همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری ...
آیت الله العظمی بروجردی تقریب را ضرورت امتداد حرکت اسلامی می دانستند
...، تهیه شده که قطعاً مطالعه آن برای رهروان راه صدیق مرجعیت مالامال از نکته های آموختنی است؛ نسب ایشان، با سی و دو واسطه به حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد. گذشته از شخصیت علمی و دینی و موقعیت بسیار ممتاز ایشان، از جانب پدران، نیاکان مادری، وارث مرجعیت و ریاست دینی می باشد. 1 - ولادت در آخرین روزهای ماه صفر سال 1292ه. ق، در خانه ای از خاندان طباطبایی ...
گوشنوازی نوای دلنشین دف در رستنگاه لاله های واژگون+ تصاویر
است و اکثر خانه ها نیز در دو طبقه اند. کوچه های روستا با درختان سرسبز و بلند به ویژه در فصول بهار و تابستان مسیرهای دلگشایی هستند که عبور از آنها خستگی را از بین برده و نشاط و شادابی را جایگزین می سازد. مهمترین ویژگی خانه های قدیمی روستا هماهنگی آنها با محیط اطراف است به طوری که سقف مسطح خانه ها با دیوارهای سنگی و گلی همرنگ طبیعت، کمال درآمیختگی فضای کالبدی روستا با محیط طبیعی ...
غیرفعال کردن یک خبر با دستور قضائی
پایگاه خبر نورآباد قبلا نظرسنجی ای با عنوان "نماینده انتخابی مردم ممسنی و رستم در مجلس پیش رو از کدام گروه و یا حزب خواهد بود؟" را برگزار کرده که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شده بود. در این نظرسنجی چهار گزینه اصلاح طلب، اصولگرا ، مستقل و بقیه احزاب و گروه ها وجود داشت. پس از اتمام مهلت نظرسنجی خبری با عنوان "نتیجه نظرسنجی قبلی "خبر نورآباد"/ اصلاح طلبان در صدر انتخاب با ...
سال 94؛ آغاز بهبود روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و اسپانیا
و یک حزب جنبش اجتماعی است، سپردند و در شهر والنسیا، حزب حاکم مردمی که همیشه شهرداری آن را برعهده داشت، قدرت را به نفع چپگرایان از دست داد. مردم اسپانیا در این انتخابات از یک تغییر اساسی برای تعیین سرنوشت کشور دفاع کردند زیرا چندین سال ریاضت اقتصادی، افزایش مالیات ها و کاهش درآمدها که همراه فساد مالی سیاستمداران احزاب مردمی و سوسیالیست بود، رای دهنگان را وادار به انتخاب احزاب چپگرا و نو ...
مقایسه تطبیقی جایگاه و شخصیت زن در هندسه فکری اسلام و جوامع غیر اسلامی
.../1/10 - 11:53 532866 خبرگزاری شبستان - حجت الاسلام محمد علی فتحی مقایسه تطبیقی جایگاه وشخصیت زن در هندسه فکری اسلام و جوامع غیر اسلامی بی شک زن به عنوان یکی از بهترین مخلوقات الهی در کنار خلیفة الله مطرح است. از بعد خلقت آدم علیه السلام،این زن بوده که انیس و یاور و کمک کار و نیز آرامش بخش مرد بوده و هست. وجود زن در جایگاه یک مادر به عنوان کسی که نسل ...
رقابت سه ضلعی شد
به گزارش بینا ؛ هر چه به هفتم اسفند، زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیک تر می شویم، مواضع و دیدگاه های جریان های موثر آشکار تر می شود و هر دسته و گروه سیاسی می کوشد از لاک محافظه کاری خارج شود و برای جلب آرای مردم تمام توان خود را به میدان آورد. رصد رفتار سیاسی برخی گروه ها طی یک سال گذشته گویای یک حرکت سینوسی است که تلاش کرده اند خود را در مسیر باد قرار دهند و ...
بعد از سی و هفت سال، زنجان هنوز یک روستای پیشرفته است
پتروشیمی را از زنجان به اراک بردند . دیگری با عنوان جناح راست از مردم رای گرفت و بعد از دوره نمایندگی در وزارت نفت پست گرفت دیگری با حمایت جامعه روحانیت مبارز به مجلس رفت و در سازمان بنادر و کشتیرانی و وزارت آموزش و پرورش پست گرفت . بقیه هم قس علی هذا یکی راستی یکی چپی، یکی اصلاح طلب، یکی اصولگرا، یکی کارگزارانی، یکی مستقل، همه و همه به کامشان رسیدند و مردم را با وعده های سر خرمن رها ...
دستور توقف قطار برجام های دولت یازدهم
به گزارش "سپاس"، در ماه های اخیر و به ویژه پس از دستیابی ایران و قدرت های جهانی به توافق هسته ای، اصطلاح برجام در فضای سیاسی کشور مرسوم شده و حامیان دولت و اصلاح طلبان از لزوم اجرای برجام 2 در داخل ایران نیز سخن به میان آورده اند. برجام اصطلاحی است که به برنامه جامع اقدام مشترک گفته می شود و پس از پایان مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 به دست آمد. این مذاکرات پس از 12 سال در دولت روحانی روبه ...
سال 94 تجربه خوبی برای احزاب بود/دولت بستر لازم برای فعالیت بهتر احزاب را فراهم کنند
.../1/10 - 08:15 531256 احمد شریف، رییس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب در گفتگو با خبرنگار احزاب شبستان در مرود نقش احزاب در انتخابات سال 94 گفت: انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و دور پنجم خبرگان رهبری در کشور هر دوی این انتخابات برای کشور ما امری مهم بود و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. وی افزود: تمام دنیا نگاهشان به کشور ما بود تا ببینند برجام چگونه در بحث انتخابات می ...
سخنی با همکاران بزرگوارم در یک رسانه
...> آری کاش من هم جوان جویای نام بودم، ولی حیف که 8 سال از جوانی ام در دولت مهرورزی، برایم موهای سفیدی را به ارمغان آورد که در این مدت و در مغازه های 4 متری اجاره ای واقع در زیرزمین پاساژهای این شهر با فتوکپی و تایپ برای همشهریانم به سختی وصف ناپذیر سپری شد و افتخار می کنم که در این 8 سال اصلاح طلب ماندم و پس از این نیز خواهم ماند؛ ولی زود پیر شدم و افسوس که هرگز جویای نام نبودم تا شاید چون برخی به ...
قدیمی: می توانیم جشنواره کتاب طنز داشته باشیم/ سال 94 سال پرسوژه ای برای طنزپردازان بود
. وی افزود: سال 94 سال پرسوژه ای بود و ماجرای سیمان ریختن روی ظریف و صالحی، موضوعی بود که طنزپردازان زیادی به آن اشاره کردند، البته سال 94 یک تفاوت با سال های دیگر داشت و آن پرداختن به سوژه های طنز تا آخرین روزهای سال بود. برای مثال، داشتم فهرست احزاب را مقایسه می کردم و به گزینه ای برخوردم که هم اصلاح طلب بود، هم اصولگرا، هم راست، هم چپ، هم شمال و هم جنوب و این سوژه روزهای آخر سال ما ...
بررسی هدف زندگی و شادی از دیدگاه اشو (3)
گیرد [و می میرد]. از مجموع مطالب پیش گفته به دست می آید که خدا با غم رابطه ای ندارد، تقوا و ایمان با غم ناسازگار است، بخشش و گذشت، اندوه را می راند، اولیاء الهی غم را پشت سر گذاشته اند و با آن وداع کرده اند کسی که خدا گفت و بر این گفته خویش پایدار ماند بی حزن می شود. بنابراین به عنوان یک قاعده، حزن و اندوه امری پسندیده محسوب نمی شود و به جای آن باید به سمت عرفان، سلوک، نشاط، تلاش، پویایی ...
واژه ی توبه در قرآن
نوری می گوید: توبه آن است که از هر چیزی جز خداوند بزرگ توبه کنی، عبدالله بن علی بن محمد تمیمی می گوید: بین توبه کننده ای که از لغزشها، و توبه کننده ای که از غفلتها، و توبه کننده ای که از دیدن نیکیها توبه می کند، جدایی و فرق است. از نظر غزالی، بهتر است توبه در سه مرحله صورت بگیرد تا خالص باشد و همچون نوری در برابر توبه کننده بدرخشد. آن مراحل سه گانه عبارتند از: (علم، حال و عمل)؛ (امّا ...
داود سلیمانی: مردم در انتخابات 7 اسفند با حداقل ها حداکثرها را رقم زدند/انتخابات رقابت بُرد-بُرد بود
انتخابات استاد شناخت حساسیت ها و استفاده از فرصت های طلایی بودند و با حداقل ها حداکثر ها را رقم زدند. **{در مورد نقش حمایت هاشمی از لیست اصلاح طلبان و پیام ارسالی رییس دولت اصلاحات در مشارکت و رای دادن لیستی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری} شاهد انسجام و برنامه ریزی برای عدم تشتت و تفرقه بین جریان اصلاحات بودیم که آقای خاتمی مانند انتخابات سال 92 بارز ترین نقش را درآن ایفا کردند ...
ریز و درشت های سیاست داخلی ایران در سال 94
جالب توجه این انتخابات رای آوردن هر 30 کاندیدای اصلاح طلب برای 30 کرسی حوزه انتخابیه تهران بود و 30 نماینده اصولگرا از جمله غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان از حضور در مجلس آینده باز ماندند. در مجلس خبرگان رهبری نیز 27 نفر از لیست مورد حمایت اصولگرایان، 20 نفراز لیست مورد حمایت اصلاح طلبان و 35 نفر از کسانی که در هر دو لیست مشترک بودند به همراه 6 کاندیدای مستقل وارد مجلس خبرگان ...
ناگفته های رضا رشیدپور مجری تبریزی از دوران مجری گری اش+ تصاویر
برای مهاجرت به امریکا و کانادا و سوار کشتی شدن و یونان رفتن نباشد. بداند که در خانه باید ماند به هر هزینه ای، در خانه باید تلاش کرد برای اصلاح کردن. در آن مقطع هم اندازه سایز خودم به نتیجه ای که مدنظرم بود، رسیدم... چند نفر ممکن است با دیدن آن ویدیوها فکر رفتن از ایران از سرشان افتاده باشد؟ حتی یک نفر هم باشد، من به هدفم رسیدم. تلاشی برای این نبود که به سازمان صدا و سیما ...
عصبانیت محمد خاتمی از یک اردوی مختلط
غلامرضا خواجه سروی گفت: وقتی سال 84 وزارت علوم را تحویل گرفتیم، چیزی غیر از یک فضای سیاسی شکست خورده در دانشگاهها به چشم نمی خورد که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود. به گزارش میدان72, تفاوت های سیاسی و فرهنگی دولت نهم و دهم با دولتهای پیش از خود، اتفاقا در زمینه دانشگاه نیز ظهور و بروزهای خاص خود را به همراه داشت؛ تفاوت هایی که به مرور و بعد از گذشت تنها چند ماه از آغاز به کار دولت نمایان شد. دگرگونی فضای دانشگاه، تغییر مسیر و سکوت جنجال های به پا شده، کارهای سیاسی صرف، تغییر آهنگین صدای نا متوازن فضای دانشجویی وقت و مواردی از این دست که در ادامه مطلب بدان اشاره خواهد شد، بنایی شد تا با غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت دهم و از عناصر تاثیرگذار در همین معاونت در دولت نهم به گفتگو بنشینیم و دورنمای واضح تری از مسائل فوق را ترسیم کنیم. وی در این گفتگو از دوران حضور خود در معاونت فرهنگی وزارت علوم گفت و ارزیابی خود را وضعیت وزارت علوم فعلی می گوید. در ادامه مشروح گفتگوی خبرنامه دانشجویان ایران ؛ با وی را می خوانید: * زمانی که معاونت فرهنگی وزارت علوم را تحویل گرفتید، چه شرایطی داشت و تحلیل شما از شرایط آن روز چیست؟ خواجه سروی: از زمان ورودم به معاونت فرهنگی وزارت علوم؛ چون از سال 84 تا 88 قائم مقام معاونت فرهنگی بودم و از سال 88 تا 92 نیز معاونت فرهنگی بودم. به هر حال آن زمان آقای دکتر خرمشاد حدود دو ماه زودتر از بنده آمده بودند و من به وزارت علوم رفتم؛ اگر بخواهیم خیلی وارد فضای اداری و مالی و ... نشویم و فقط به فضای دانشگاهی بپردازیم، شرایطی که آن زمان حاکم بود، از سال 84 و بعد از روی کار آمدن دولت نهم، کلا یک جو بسیار سیاست زده ای در دانشگاهها حاکم بود و تا جایی که اغلب نیروهای سیاسی حاضر در دانشگاهها از بس که فضا از سیاست و کار سیاسی اشباع شده بود، یک حالت دلزدگی و پس زدگی در فضای سیاسی ایجاد شد و علاوه بر آن، هر چیزی رنگ بوی سیاسی به خودش گرفت. بهت دانشگاه از فضای سیاسی در بن بست فرهنگ آن زمان چیزی غیر از سیاست در دانشگاهها به چشم نمی خورد؛ آن هم یک فضای سیاسی شکست خورده که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود و جایگزینی هم نداشتند؛ به نظر می رسید که خیلی از تشکلها در حالت سردرگمی و بهت و حیرت در این فضا به سر می برند. من یادم هست که یکی از چیزهایی که به عنوان شاخصه این فضا آن زمان بحث می شد این بود که بالاخره باید دانشگاه سیاسی داشته باشیم، دانشجوی سیاسی کیست، و می گفتند که دانشجویان برای فعالیت های سیاسی نیاز به منشور دارند یا ندارند و حتی یادم بود که بحثی تحت عنوان اخلاق و منشور اخلاقی اساتید و دانشجویان و حتی منشور اخلاقی کارکنان در آن زمان حتی روی آن کار شد و به تمام دانشگاهها ابلاغ شد اما به نظرم در حوزه دانشجویان و اساتید دیگر شکل نگرفت. آن زمان چیزی غیر از سیاست در دانشگاهها به چشم نمی خورد؛ آن هم یک فضای سیاسی شکست خورده که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود و جایگزینی هم نداشتند؛ به نظر می رسید که خیلی از تشکلها در حالت سردرگمی و بهت و حیرت در این فضا به سر می برند. به دنبال این بهت و حیرت و سردرگمی که در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها وجود داشت تقریبا همه فکر می کردند که فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاهها به بن بست رسیده است و مثل یک لشکر شکست خورده است و دیگر راهی جلوی پای آن نیست. جاهای اصلی نیز در دست کسانی افتاده بود که در واقع نقیض تاسیس تحکیم بودند؛ تحکیم شیراز هم که تشکیل شده بود، جمعیت کمی بودند که هنوز در موضع ضعف بودند. حتی کارکنان وزارت علوم که دلسوز بودند، آن زمان وقتی ما می رفتیم بازدید، می گفتند که آیا شما برنامه ای دارید؟ چه کار می خواهید بکنید؟ خلاصه اینکه فضای بسیار سخت و سنگینی آن زمان بود؛ بالاخره از زیر فشار هشت ساله یکسری سیاست های افراطی که به دانشگاهها وارد شده بود مثل کسی که یک پتک محکم توی سرش زده باشند و گیج باشد؛ این فضای دانشگاهی کشور بود. مصوبه ای که معاونت فرهنگی وزارت علوم را منحل کرده بود وجود چنین فضایی حتی به حدی بود که یادم است دو مصوبه در آن زمان از شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدم که معاونت فرهنگی وزارت علوم را حذف کرده بود! اگر اشتباه نکنم، این مصوبه برای سال 78 بود، دقیقا بعد از حوادث کوی دانشگاه. در آن دوران دو حرکت خیلی چشمگیر بوده است؛ یکی اینکه آن زمان به شوخی می گفتیم به سمت تفریحات سالم می روند. خاطرم هست که یکی از اعضای معمم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای من تعریف می کرد که بعضی از کارهایی که با حمایت معاونت فرهنگی وزارت علوم آن دوره می کردند، شورای انقلاب فرهنگی راسا دخالت می کرد و آنها را تعطیل می کرد. عصبانیت سیدمحمد خاتمی از یکی از اردوهای مختلط در کنار دریاچه ارومیه برای مثال، اینکه گفتم به سمت تفریحات سالم پیش می رفتند، یک اردوی فرهنگی در کنار دریاچه ارومیه برگزار کردند که ویژگی های خاصی داشت که که دیگر خون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور وقت که آقای خاتمی بود را به جوش آورد، اختلاط و رقص و آواز بود؛ این یکی از شاخصه های فضای آن زمان بود. یک اردوی فرهنگی در کنار دریاچه ارومیه برگزار کردند که ویژگی های خاصی داشت که که دیگر خون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور وقت که آقای خاتمی بود را به جوش آورد، اختلاط و رقص و آواز بود؛ این یکی از شاخصه های فضای آن زمان بود. شاخصه دیگر این بود که بحث های سیاسی در فضای دانشگاهی به سمت افراط و خروج از نظام رفتند که در پی اینها، شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده و بود طی دو مصوبه، معاونت فرهنگی وزارت علوم را منحل کرده بود و بخش های مختلف آن نیز پراکنده شده بود و افرادش جای دیگری بودند. بر همین اساس بود که معاونت فرهنگی وزارت علوم در دولت نهم، مجددا با مواقت و دستور رئیس جمهور احیا شد و بعدا آن مصوبات را خود به خود لغو کردند و کارهای مهمی انجام شد معاونت فرهنگی در ساختار بماند و الان تبدیل به قانون شده است و شرح وظایف و دستورالعمل دارد و باید ارزیابی شود؛ آن زمان قانون نبود. از زمانی که ما به وزارت علوم آمدیم، شعاری مطرح شد تحت عنوان “ما می خواهیم به سوی دانشگاه تمدن ساز اسلامی حرکت کنیم” و آن هم به هرحال مبتی بر مقدمات بود؛ مقدمات هم این بود که چالش های آموزش عالیآ زمان را از راه به کار بردن روش شناسایی تهدیدها و فرصت ها و نقاط قوت و ضعف، شناسایی شد و برای آن برنامه ای تنظیم و تدوین شد که برآیند و خروجی آن می شد تمدن سازی. از منابع آن هم می شود به کتاب “دانشگاه تمدن ساز اسلامی” اشاره کرد. این شروع تازه ای بود و باعث شد تا دانشگاه ها تا حد زیادی تکلیف خودشان را بدانند و چشم انداز تمدن سازی را قرار بدهند؛ آن هم تمدن سازی نوین ایرانی اسلامی که به این ترتیب در آن بن بست یک دریچه ای باز شد و افق نویی پیش روی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی قرار گرفت. به نظرم در آن زمان این شعار و برنامه خیلی خوبی بود که آن مشکلات را پشت سر گذاشت و یکی از ویژگی های این برنامه تقسیم کار بود. تمام تشکلهای دانشجویی، هیئت های، کانون ها و ... _ که در زبان خارجی NGO_ نامیده می شوند، کار سیاسی می کردند؛ حتی شوراهای صنفی دانشجویی، همه کار سیاسی می کردند؛ یا حتی مثلا این نشریات دانشجویی که تخصصی بودن خیلی هاشان کار سیاسی می کردند. تمام تشکلهای دانشجویی، هیئت های، کانون ها و ... _ که در زبان خارجی NGO_ نامیده می شوند، کار سیاسی می کردند؛ حتی شوراهای صنفی دانشجویی، همه کار سیاسی می کردند؛ یا حتی مثلا این نشریات دانشجویی که تخصصی بودن خیلی هاشان کار سیاسی می کردند. به اسم کار فرهنگی فقط کار سیاسی می کردند حتی نهادی درست کرده بودند تحت عنوان “مجامع کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاهها” که جالب بود آن هم کار سیاسی می کرد. برای اینکه این فضا بشکند و این معضل حل شود، کاری که انجام شد و مدنظر قرار گرفت، اصل تقسیم کار بود. هر کسی مبتنی بر شرح وظایف خودش فعالیتش را در دانشگاه انجام دهد. من خاطرم هست که شوراهای صنفی یکی از کارهایی که آن زمان می کردند و خودشان را در انجام این کارها صاحب حق می دانستند، نامه می زدند به وزارت علوم که رئیس یک دانشگاهی را عوض کند و جالب این است خودشان هم یک رئیس پیشنهاد می دادند. یا مثلا بعضی از دانشجویان هویتی یا مذاهب اقلیتی خواسته هایی داشتند که بدون در نظر گرفتن خوب یا بدی آن، جایش در دانشگاه نبود؛ مثلا بعضی از دانشجویان کرد در یکی از دانشگاهها درخواست می کردند که می خواهیم در فلان دانشگاه، نماز جمعه اهل سنت برگزار کنیم؛ درست است که دانشگاه مسجد دارد و نماز جماعت هم دارد، اما نماز جمعه حساب و کتاب دارد. بعضی شهرها در کشور است که هم نماز جمعه اهل سنت دارد و هم نماز جمعه خودمان. اصلا بحث روی درست و غلطی آن نیست، حرف این است که اینها از جایگاه خودشان خارج شده بودند؛ شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را اصلا برای همین گذاشته اند، این موضوع خیلی به دانشگاه ارتباط پیدا نمی کند. این در خواست ها تا حدی عجیب و غریب بود که من به اینها می گفتم آئین نامه ای که تحت آن فعالیت می کنید را بیاورید تا من ببینم که کجای آن نوشته است که شما می توانید رئیس دانشگاه را تعیین کنید! شما باید مسائل صنفی دانشجویان را حل کنید. البته دانشجویان در تعیین رئیس دانشگاه می توانند نظر بدهند اما نه اینکه برای وزیر تعین تکلیف کنند! البته در آن فضا اینطور صحبت کردن و شنیدن نظرات آنها خیلی جرات می خواست چون خیلی از آنها حکومتی برای خودشان در دانشگاه داشتند. البته به این مسائل به تشکل های همسو نیز برمی خورد؛ مثلا دوستان ما در جنبش عدالتخواه دانشجویی بعضا ما را متهم به محافظه کاری می کردند و ما چاره ای نداشتیم که این راه را ادامه دهیم. ویژگی دیگری که طرح “دانشگاه تمدن ساز ایرانی اسلامی” داشت، این بود که سطح دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران را یک پله از اینکه بیاید و احتیاجات کشور را حل بکند،-باتوجه به اینکه دانشگاه مسئول تامین نیازهای جامعه است- سطحش را ارتقا می داد. نتیجه آن هم تبدیل دانشگاه به دانشگاهی در طراز انقلاب اسلامی بود. اگر به انقلاب اسلامی هم نگاه کنیم می بینید که آمده است هم انسان نویی بسازد و هم تمدن نوینی درست کند و بدون این دو هم نمی تواند زنده بماند. بعد از مدتی که این شعار در فضای دانشگاهی مطرح شد و افراد آن را دیدند و مطالعه کردند و به ابهامات آن پاسخ داده شد و به هرحال یک مقدار فضای آن در دانشگاهها دیده شد، دانشگاهها احساس بالندگی کردند و سرعتشان را بیشتر کردند. به همین خاطر هم یکی از مسائلی که خیلی مورد توجه قرار گرفت، توسعه انجمن های علمی دانشجویان بود وقتی که آمدم تعداد این تشکلها تقریبا 660 تا بود که در هنگام تحویل، نزدیک به 8 هزار دفتر بودند. در بخش های دیگری هم رشد داشتیم اما چون قرار شد بر محمل علم کارهایمان را جلو ببریم، این قسمت مورد توجه قرار گرفت، هم مخالفین و موافقین به ما ایراد می گرفتند که سابق معاونت فرهنگی وزارت علوم با کار سیاسی می کرده است و شما هم کار سیاسی کنید. و این مسئله همین آقایون تحکیمی قدیم از ما ایراد می گرفتند، و خیلی از این افراد عین رفاقت از ما فاصله گرفتند و در جلسات شرکت نکردند، تا الان هم ناراحت هستند. هم مخالفین و موافقین به ما ایراد می گرفتند که سابق معاونت فرهنگی وزارت علوم با کار سیاسی می کرده است و شما هم کار سیاسی کنید. و این مسئله همین آقایون تحکیمی قدیم از ما ایراد می گرفتند ولی آن برنامه برنامه موفقی بود بطوری که در برنامه “دانشگاه تمدن ساز”، دانشگاه در حوزه علمی شروع به فعالیت کردند و زمانی که ما وزارت خانه را تحویل گرفتیم عدد مقالات 3300 عدد بود، تحویل دادیم نزدیک به چهل هزار مقاله شد. می آیند و میگویند نفت انقدر بوده است و...، این در حالی است که همه می دانند که بودجه کشور یک چیز معینی است، اصلا شما بگو نفت بشکه ای 300دلار، بودجه که یک چیز معینی است، و در بودجه دانشگاه ها هم همین مسئله بود، که ما با همان بودجه توانستیم کار را جلو بردیم، جشنواره های فرهنگی برگزار کردیم، نشریات دانشجویی را سازماندهی کردیم. به نظرم میرسد یک آرامشی همراه با نشاط در دانشگاه بوجود آید و باید هم همین مدلی باشد، دانشگاه ما ناید مرده باشد و اتفاقات دوره آقای خاتمی نباید در آن اتفا بیافتد. در همان سال، هیات مذهبی، انجمن های صنفی و فرهنگی و سیاسی بوجود آمد، بطوری که انجمن های سیاسی از عدد 123 انجمن به 260 انجمن در آن 8 سال رسید. که به دلیل سرخوردگی که شده بود، تجدید حیات این تشکل ها، کار سختی بود. * یکی از ایرادات اصلی به دولت آقای احمدی نژاد همین مسئله بود که در آن زمان تعداد تشکل های اصلاح طلب در دانشگاه کم شد و همین مسئله باعث بی رمق شدن فضای سیاسی دانشگاه ها شد؟ این مسئله چطور با افزایش تشکل ها درست است؟ خواجه سروی: من این مسئله را بگویم، همین آقای دکتر پزشکیان وزیر بهداشت، آقای توفیقی وزیر علوم و آقای قمی نیز رئیس نهاد رهبری بودند، اینها معین هستند، اینا در سال 83 یک مصوبه گذراندن در هیات نظارت مشترک علوم و بهداشت، آنجا تحکیم علامه را غیر قانونی اعلام کردند؛ وقتی این طیف غیر قانونی اعلام شده، تمام دفاتر تحکیم مشخص می شود عدد آنها پایین می آید، دوره ما هم همان ها هم که از خط خارج شده بودند، اتفاقا ما نگهشان داشتیم، اما خودشان روی مواضع خود پافشای کردند، و این مسئله فقط فحش به نظام و جمهوری اسلامی نبود. مصوبه ای ما تصویب کردیم در سال 87 یا 88، که من معاون نبودم و به عنوان کارشناس بودم، که وزیر، نهاد و نماینده شورای عالی و یک استاد دانشگاه، حق رای داشتند، آنجا یک پرونده ای از همین بقایای تحکیم، که جالب بود پرونده بود که این افراد در حمایت از اسرائیل بیانیه داده بودند؛ این واقعا جالبه، اگر به جمهوری اسلامی فحش می دادی آدم دلش نمی سوخت، اما چرا از اسرائیل حمایت می کنید. این اتفاقات افتاد که میگن چرا تعداد تشکل ها کم شد! جالب بود پرونده بود که این افراد در حمایت از اسرائیل بیانیه داده بودند؛ این واقعا جالبه، اگر به جمهوری اسلامی فحش می دادی آدم دلش نمی سوخت، اما چرا از اسرائیل حمایت می کنید. این اتفاقات افتاد که میگن چرا تعداد تشکل ها کم شد! من شاهد بود که همین نهاد رهبری و وزیر از مدافعان این تشکل ها بودند، ولی ببینید چه اتفاقی افتاد که این تشکل ها غیرقابل تحمل شدند. این کاهش برای این مسائل است؛ همین انجمن فرهنگ و سیاست شیراز است که چندین شعبه دارد، در زمان ما هم بود که کسی کاری با آن نداشت؛ اتفاقا با آقا دکتر زاهدی در دانشگاه شیراز با همین افراد جلسات متعددی داشتیم. یا انجمن ترقی خواه که طرفداران آقای معین هستند کسی جلوی آنها را گرفت. انجمن تهران خیلی مشکلات داشت اما تحمل شد؛ به نظرم این چیزی که دوستان می گویند یک بهره برداری است. در صورتی که این یک مصوبه قانونی است. اما من اینجا بگویم انجمن های اسلامی که مواضع نزدیک به آنها داشتند اما از مواضع افراطی این تشکل ها، مثل حمایت از اسرائیل یا ضدیت با ولایت فقیه تبری جستند، حتی مورد حمایت نهاد رهبری و ما نیز بودند. اما عدد آنها به 20 تشکل نمیرسید و جالبتر اینجا بود که همین تعداد نیز در درون با هم مشکل داشتند. تقاضای مجوز نیز در همین اواخر که اصلا از این طیف نیز نبودند، تقاضا هم نداند. از خود آقای پزشکیان سوال کنید یا نهاد که مصوبه این جلسه است، که آقای توفیقی نیز امضا کرده، آنجا آمده است. دانشگاه ها یکم مخالفت می کردند اما سعید می کردند قانون را رعایت کنند. با این حال عددی که ما اعلام کردیم نشان میدهد ما رشد داشتیم، در زمان ما هم تشکل هایی که تقاضا اعلام موجودیت میکردند، دانشگاه ها نیز طبق قانون به آنها مجوز می دادند. * فضای فرهنگی در این دوره وزارت علوم چگونه بود؟ خواجه سروی: من هشت سال در وزارت علوم بودم و حداقل به اندازه یک کارشناس جز سر در میارم، و با وزارت بهداشت وبقیه جاها ارتباط داشتیم، و حتی رئیس جمهور سابق. یک اصل اساسی در دولت یازدهم است، و آن هم این مسئله است که آموزش عالی در اولویت نیست. اگر این فکر باشد، صحبت درباره مسائل جزئی آموزش عالی چه فایده ای دارد. بعضی از دانشگاه های ما در ایران روسای آنها بعد از دوسال و نیم، مشخص نیست، این بالاخره نباید به مسئول قوه مجریه که رئیس جمهور است بر بخورد؟ این نشان می دهد که دانشگاه در اولویت دولت نیست، دیگه حرف زدن از معاونت فرهنگی و... فایده ندارد. وزارتی که نزدیک به پنج میلیون نفر دانشجو و استاد دارد، بعد می روند از وزارت بهداشت برایش وزیر می آورند، این یعنی چه؟ وزارتی که نزدیک به پنج میلیون نفر دانشجو و استاد دارد، بعد می روند از وزارت بهداشت برایش وزیر می آورند، این یعنی چه؟ آموزش عالی از اولویت های حاکمیت است اما در دولت فعلی اولویت نیست امروز دانشگاهیان ما خیلی مورد توجه نیستند و توجه کردن به معنای سخنرانی و تعریف و تمجید نیست، بلکه باید عملا اتفاق بیافتد. مثلا بودجه بدهند و کار راه بیاندازند. و این را تمام وزرای علوم انجام داده اند و مقام معظم رهبری از آن خوشحال بودند و فرمودند که شما کاری را که می گفتند نمی شود را انجام دادید و کشور به شما افتخار خواهد کرد. ما به شخص وزیر کار نداریم اما آموزش عالی خیلی در اولویت دولت نیست. دانشگاه در اولویت حاکمیت و نظام هست اما در اولویت دولت و قوه مجریه نیست. در اولویت بودن یعنی دانشگاه بر محور علم حرکت کند و خروجی داشته باشد. البته نکته ای در این دولت اتفاق افتاده و آن این است که وزارت علوم تشکل های منحله را احیا کرده است و با آن ژست می گیرد و برای رسیدن به اهداف خود از آنها استفاده می کند و آنها را پیاده نظام خود قرار داده است. در کل دولت یازدهم دانشگاه را خیلی جدی نمی گیرد. بعضا افرادی که اتاق فکر دولت و وزارت علوم هستند این پیشرفت ها را پیشرفت نمی دانند. آقای معین قبل انتخابات در دانشگاه شیراز گفتند کی ما پیشرفت کرده ایم؟ . فرهادی وقت کافی برای اداره وزارتخانه را ندارد حالا وقتی دانشگاه در اولویت دولت باشد وزیری را می گمارند که او فارغ البال باشد. وزیر علوم باید در تمام جلسات هیات امنا شرکت کند و وقت کافی در اختیار ندارد. و آقای فرهادی علی رغم ویژگی های مثبت سابقا در وزارت بهداشت مجموعه گسترده ای را اداره نکرده است. وزارت علوم بسیار پیچیده تر از وزارت بهداشت است. بنابراین خمودگی در تمام بخش های وزارت علوم دیده می شود و گاها کارهایی هم انجام می شود. اتاق فکر وزارت علوم در دست فتنه گران است وزارت علوم را دو دسته اداره می کنند که یکی از آنها اتاق فکری است که افراد فتنه گر هم در آنها هستند و یک بخش آن هم دولتی ها هستند که از مجموعه نگهبانی می کنند. البته معاونت فرهنگی هم گاها راه را برای سوء استفاده های آن اتاق فکر باز کرده است. من چون معاونت فرهنگی را به خوبی می شناسم می دانم که این کارها و سواستفاده ها مربوط به آنها نیست. این کارها مربوط به دوره آقای ظرییفیان و همکارانش است. البته این سواستفاده ها با حمایت انجمن تهران که در وزارت علوم مستقر شده اند انجام می شود. در سال 84 که ما آمدیم یکی از اسناد فراموش شده سند دانشگاه اسلامی بود که احیا شد و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نسخه های آن را در دانشگاه ها توزیع کرد. این سند در عمل معطل مانده و اجرا نمی شود و شیوه قوه مجریه ما هم همین است که در ظاهر به این اسناد پایبند هستند اما در عمل به آن را قبول ندارند. الان کسی کدهای اظهارات آقای رئیس جمهور دربیاورد متوجه می شود که نظر نظام چیز دیگری است. من برای اینکه سند دانشگاه اسلامی را پیاده کنم کمیته کارشناسی را تشکیل دادم و کلی جلسات تشکیل دادیم. حالا برجام یک و دو را مطرح کردند. خاتمی قانون حجاب و عفاف را ابلاغ کرده بود حجاب و عفاف قانون دارد و نظر شخصی نیست شواری عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده است. یکی از آنها را در دهه 60 ویکی از آنها سال 77 و زمان آقای خاتمی تصویب شده است و سال 85 شورای انقلاب فرهنگی تغییراتی در آن انجام شد و هرگز مساله حجاب و عفاف سلیقه ای نیست. در دولت احمدی نژاد در اینکه چگونه انجام شود اختلاف سلیقه وجود داشت و برخی معتقد بودند که در دانشگاه ما باید کلاس های دختر و پسر را جدا کنیم که اجرایی هم شد. یک برداشت دیگر این است که دولت باید تلاش کند اقدامات لازم را برای اجرای این قانون فراهم کند یعنی باید برای آن روش پیدا می کردند. مثلا امکان اینکه یک دانشگاه دخترانه و یک دانشگاه امیرکبیر پسرانه را داشته باشیم را فراهم کند. قانون حجاب و عفاف باید تفهیم شود همیشه وقتی این دولت آمده از روش اعتدال استفاده کند دچار افراط وتفریط شده است. من معتقد بودم باید این قانون را ابتدا تفهیم کرد زیرا الان اکثر افراد نمی دانند چنین قانونی داریم. این را باید در مراسم جدید الورودها تفهیم کنند. مثلا اگر مامور حراست به پوشش یک دانشجو ایراد می گیرد، دانشجو ابتدا فکر می کند ایراد گرفتن حراست قانونی نیست ولی وقتی قانون را به او نشان می دهیم می گوید اگر من می دانستم چنین قانونی وجود دارد هرگز آن را انجام نمی دادم. بعضی از فعالین دانشجویی فعال خودشان به من گفتند: که ما قبل از دولت آقای خاتمی به دانشگاه رفته بودیم. مثلا سال 86 هم به همان دانشگاه رفته بودیم. اصلا باورمان نمیشد این همان دانشگاه باشد. البته این روشی که ما میگفتیم که حوصله نمی کشد و وقتمان تمام شده است. اگر خواستید یک مصاحبه دیگر را بگذارید این بحث حجاب و عفاف را حداقل کار هایی که ما کردیم حداقل گزارشش را برای ثبت در تاریخ بدم. که چه اتفاقاتی افتاد. ولی اون روشی که ما به جلو رفتیم اتفاقا باعث شد که عدد دانشجویان با حجاب بیشتر بشود. من نمیدانم این مسئله حل شد یا نه، ولی عدد بدحجاب های ما کاهش پیدا کرد طوری که تقریبا آدم های حساس جامعه منهای علی مطهری مثل همیشه که همه یک چیزی می گویند ایشان چیز دیگری می گوید، تقریبا آدم های حساس در جامعه ما روی این مسئله خیلی حساسند به این نتیجه رسیدند که وضع عفاف و حجاب در دانشگاه بهتر از وضع عفاف و حجاب در جامعه است. این کد از حاج آقای علم الهدی –امام جمعه مشهد- است که ایشان بالاخره در این زمیه ها سخت گیر و با کسی هم شوخی ندارند و خیلی آدم های دیگر. ما بدون اینکه در دانشگاه شناخت ایجاد کنیم و افراد را متقاعد یا توجیه کنیم به اجبار می توانیم کارهایی انجام دهیم ولی شکست میخوریم. آخر دانشگاه خواه ناخواه محیطی است که شما با افرادی طرف هستید که از شما استدلال می خواهند باید متقاعدشان کنید. باید در پرده قرار بگیرند باید بفهمند فوایدش در چیست مضراتش کجاست و اتفاقا قانون عفاف و حجاب هم همین را میگوید. تندروی هایی که در این زمینه شده است را واقعا هیچ وقت طرفدارش نبودم، بالاخره روش کاری من نشان داده است که طرفدار کندروی هم نبوده ام. اتفاقا سر همین مسائل بود که بحث ازدواج دانشجویی را خیلی جدی گرفتیم. یعنی اگر می خواهیم که مثلا مشکل عفاف و حجاب حل شود باید در مورد فضاهای ایجابی دوران جوانی و دانشجویی باید فکر کنیم باید برنامه بدهیم. از این طرف که دانشجو باید چکار کند، کمیتش لنگ است دیگر! بالاخره غریضه و شهوت و دوست داشتن زیبایی و ارتباط با جنس مخالف و این ها را که خدا در وجود آدم ها قرار داده است. اتفاقا آن زمان یک سنجشی شد از دانشگاه ها، 52 درصد از کسانی که بد حجاب بودند گفته بودند که یا ما در سن ازدواج قرار داریم یا از سن ازدواجمان گذشته است، درصد کمی گفته بودند که برای دهن کجی به مسئولین دانشگاه ما این کار را می کنیم. اتفاقا بعدا هم مقام معظم رهبری در بجنورد فرمودند که این ها نشانه عناد با نظام نیست بیخودی این چیز ها را نگویید. فرمایش ایشان هم مبتنی بر تحقیق و شناخت هست همینجوری نگفتند. حتی من بنظرم استنباط شخصی خودم کار تحقیقاتی درست است. آن روالی که ما داشتیم جلو می رفتیم افراط و تفریط در آن اتفاق نمی افتاد نتیجه اش بهتر بود. ولی ببینید عفاف و حجاب یک بحثش بالاخره باید این بحث ایجابی های زندگی جوانان و دانشجوها را باید راه برایش بگذاریم. نمی شود به افراد بگوییم که شهوت به تو فشار می آورد روزه بگیر. حالا بالاخره آدم های مومن و متدین مثل امثال جنابعالی یا بنده که در دانشگاه امام صادق(ع) درس میخواندیم. فکری به حال خودمان کردیم، بقیه که اینجوری نیستند این ها باید راهی برایشان پیدا کرد. اگر راهی برایشان پیدا نکنیم خودشان برای خودشان راه پیدا میکنند راهی که آن ها پیدا می کنند همین است. اتفاقا من یکی از ان چیز هایی که در ان دوران دنبال کردم این بود که باید بحث ازدواج دانشجویی که ایده اش برای نهاد است و فقیرانه و غریبانه برگزار می کند باید مورد حمایت قرار بگیرد. اتفاقا آن زمان حالا که وزارت ورزش و جوانان نبود، می گفتیم سازمان ملی جوانان باید از این حمایت، حتی رفتیم مجلس گفتیم که باید کمیسیون عمران مجلس برای ساخت. خوابگاه های متاهلی بودجه برای دانشگاه ها بگذارد. مکاتباتی که آن زمان با کمیسیون کردم و دعواهایی که کردم هست، حتی نهاد هم شریک بود در پیگیری این کار. نمی شود پدیده های اجتماعی را یک جانبه ببینیم و حکم صادر کنیم، این غلط است. افرادی که مثلا مثل کاندیدای ریاست جمهوری یا بعضی تشکل ها یا کسانی که می خواهند رای بیاورند یا مثلا الان در مسند قدرتند و نمی توانند عملکرد خود را گزارش خوب از آن بدهند چون می خواهند خود را توجیه کنند یا فضاسازی کنند، مثلا حمله می کنند این ها کارهای مختلفی انجام شده و هم در حوزه سیاسی و هم در این حوزه ها که بالاخره ما کارهای خیلی مختلفی انجام دادیم. عفاف و حجاب قانون دارد که قانون خوبی هست و در مبنای مسلک اعتدال هم اتفاقا نوشته شده است و همین دولت هم اگر بخواهد می تواند اجرا کند. نه کند هست نه تند! باید مسولین فرهنگی کشور خیلی حوصله شان زیاد باشد که نتیجه بدهد. به کارهای فرهنگی حداقل ده سال باید زمان بدهیم تا جواب بدهد. ما مثلا یک درخت پسته می کاریم می گوییم که 12 سال بعد بار می دهد، طوری نیست. بعد یک آدم بی حجاب را می خواهیم با حجاب کنیم، امروز میگوییم پس چه شد این پولی که به تو دادم خرج شد چرا نشد؟ چرانشد؟ بالاخره باید دوازده سال پایش بایستیم. کار مهمی است این مسائل. * یک کاری در این مدت که شما مسئولیت داشتید پیگیری شد، بحث تدفین شهدای گمنام در دانشگاهها بود که مخالفین و موافقینی داشت. در این باره مختصری توضیح بدهید. خواجه سروی: ببینید ما که آمدیم وزارت علوم اوایل مثلا در حدود یک سال، بعضا گروه های سیاسی که مشخصا همه انجمن های اسلامی تحکیم، شاخه علامه و بقای آنها با تدفین شهدای در دانشگاه ها مخالفت می کردند. در دانشگاه شریف حتی کتک کاری شد و شیشه ماشین رئیس دانشگاه را شکستند. سرش زخمی شد. دانشگاه لرستان مثلا چنین دعوایی شد در دانشگاه های مختلفی این دعواها شد. دوره ما حدودا یکسالی این دعواها بود بعد تمام شد. تمام هم که شد به لحاظ این بود که خود دانشگاه سوابقشان در وزارت علوم هست در بایگانی ها هست که نامه های متعددی از دانشجوها و اساتید و حتی هیئت رئیسه دانشگاه و شورای دانشگاه های مختلف وزارت علوم می نوشتند که این نشان دهنده این بود که تمایلی وجود دارد برای این کار که شدای گمنام در دانشگاه ها دفن شوند و میتوانم بگویم که این یک عشق به شهدا و عشق است. این پدیده شهید و شهادت و فرهنگ ایثار و یک قدردانی ناچیز از به کسانی است که بهترین سرمایه شان را در راه خدا و پیشرفت این کشور به هرحال هدیه کردند و ارزانی داشتند. به هرحال این دیگر تمایل دانشگاهیان را نشان می داد. جوابی هم که آن زمان به دانشگاه ها میدادیم دستوری از بالا نیست در اختیار خودتان است البته من صراحتا می گفتم من طرفدار این حرف هستم و ما هم تمایل داریم این اتفاق بیفتد غیر از بحث قدردانی از شهدا و دینی که ما به همه شهدا داریم که باید به آنها احترام بگذاریم و به هرحال در بهترین مکان هایی که می توانیم که آنها را ارج بنهیم و دفن کنیم. بارگاه و مزار شهدا را یک منبع الهام منبع تربیت و منبع معنوی برای کار فرهنگی می دانیم. غیر از این مسائل که جزء اعتقادات هست و بخشی هم تعلیم و تربیت هست، این الهام دهنده هست. به هرحال یک پدیده جهانی هست یعنی در تمام کشور ها سربازان گمنامشان را در بهترین مکان ها دفن می کنند و جالب است برخلاف ما که خیلی هم به آن نمی رسیم، آنجا را آب و جارو می کنند، دسته گل می گذارند، عزیز ترین مهمان ها و هیئت ها بلند پایه شان را به آنجا می برند و ادای احترام می کنند. هرکسی پیرو فرهنگ غرب باشد این در فرهنگ غرب هست، اگر پیرو فرهنگ شرق باشد آنجا نیز هست اگر پیرو فرهنگ ژاپن باشد، هست، هند باشد، هست. یعنی هیچ کجای دنیا را پیدا می کنید که این نباشد. بنابراین در کشور ما معنی ندارد که مخالفت کنیم، حالا چه در دانشگاه و منتقدین که مکان بسیار مقدسی است، جایگاهش اتفاقا والاست و یک مکان های تربیتی است نکته اش دراین است بالاخره همه ما در مرقد ائمه اطهار می رویم. یا امامزاده ها، یا مسجد و حسینیه می رویم. حالا غیر از بحث های نماز و ... یک منبع تربیتی برای خودمان می دانیم که اتفاقا بهترین تناسب را با دانشگاه ها دارد و اتفاقا در دوره ما. به ما می گفتند بسیج نیروی نظامی است، چرا در دانشگاه ها هستند درحالی که چه کسی گفته بسیج نیروی نظامی هست؟ بسیج همه جا حضر دارد، در دانشگاه هم همچنین. این ها را من قبلا هم گفتم بعد گفتند که این بسیجی ها که جایشان در پادگان است. این ها حالا میخواهند شهدا را هم بیاورند؛ چه ربطی شهدا به ما و دانشگاه دارند؟! اتفاقا ربط دارد، آن وقت به دانشگاه ها گفتیم که دانشجویان را ببرید توجیه کنید؛ بنا شد که برای اینکه کامل بشود در تمام دانشگاه ها، برای شهدا بنایی را درست کنند که حالا دیگر اسامی را خود دانشگاه ها متفاوت گذاشتند. می گفتند این ها ادامه کار نیروی های نظامی خودشان را می خواهند ماندگار کنند. می خواهند خودشان را بچسبانند به اجساد شهدا در این محیط یک بهانه ای برای ماندن داشته باشند. این استدلال باطل است اصلا سیاسی می دیدند و می خواستند حوزه نفوذ رقیب را کم کنند. * در سال 95 توصیه شما به بخش فرهنگی وزارت علوم چیست؟ خواجه سروی: اگر کسی خواسته باشد یک سند افتخار به جا بگذارد ما یک کاری شروع کردیم که ناتمام ماند، آن هم تاسیس دفاتر دانشجویی در دانشگاه ها بود که بعدا متوقف ماند که نهاد نمایندگی هم درجریان کار بودند؛ اگر این کار را جدی بگیرند خیلی خدمت بزرگی کردند به نسل کنونی که متاسفانه خیلی گرفتاریش زیاد هست. کد مطلب : سایر اخبار ...
دروغ پردازی و تخریب، مزد مواضع انقلابی نماینده ولی فقیه در یزد
به گزارش یزد آوا ، عصر فرهنگ نوشت: 17 اسفند روحانی به یزد آمد. جریان تندروی اصلاح طلبی که روحانی را نه در خدمت مردم بلکه در خدمت منافع خود می خواهد دست به کار شد تا همانگونه که در سال 92 دولت اعتدال را به نفع اصلاحات مصادره کرده بود این بار سند یزد دارالعباده را هم به نام خود بزند. عده ای در خانه معاون اول رئیس دولت اصلاحات جمع شدند و نام ستاد مردمی را برای خود برگزیدند! این ستاد مردمی به ...
آرایش سیاسی آینده ایران
اصلاح طلبان را تقویت کرد. رخداد اساسی دیگر، این بود که احزاب اصلاح طلب، اگرچه از بین رفته بودند اما در انتخابات 7 اسفند توانستند در قالب ائتلاف انتخاباتی، تشکیلات استانی فعال و خوبی راه اندازی کنند که حرکتی مردمی و از پایین به بالا بود. در این تشکیلات استانی تلاش های موفقیت آمیزی شد تا نامزدها بر اساس مکانیسم تعریف شده به نفع همدیگر کنار بروند و پراکندگی آرا مهار شود. فضای مجازی هم ...
چهار اقلیت مؤثر در مجلس دهم به وجود می آید/ رقابتی بین عارف و لاریجانی شکل نمی گیرد
عارف و لاریجانی گفت: من تصور می کنم که اساسا چنین رقابتی شکل نخواهد گرفت. چون مجلس دهم از چند اقلیت نیرومند تشکیل می شود. به نظر من چهار اقلیت مؤثر در مجلس دهم حضور دارند که دو رکن از این اقلیت ها تعیین کننده اند. ارکان مؤثری که دو اقلیت مهم را تشکیل می دهند شامل جناح اصلاح طلب است و دیگری جناح اصولگرا که در انتخابات اسفند گذشته، ضعیف تر از دیگری پیروز شد. در کنار این ها، دو اقلیت ضعیف تری هم ...
بازی بهم زن اصلاح طلبان نشدیم / از مسئولیت حزب ندا استعفاء داده ام
به گزارش خزر ، این بار در قسمت دوم یه سراغ پر سروصدا ترین حزب ایران بعد از پیروزی دولت حسن روحانی رفتیم تا بعد از گذشت دوسال از آخرین وضعیت و فعالیت های حزب ندای ایرانیان از نزدیک مطلع شویم. *در ابتدای تشکیل حزب ندا احزاب و شخصیت های اصلاح طلب موضع گیری های تندی داشتند ، اکنون پس از دوسال و پشت سر گذاشتن یک انتخابات وضعیت تعامل و ارتباط حزب ندا با دیگر تشکل ها و مجموعه های اصلاح طلب به ...
گلمرادی گزینه اصلاح طلبان در ماهشهر
...:تنور دور دوم انتخابات در خوزستان در حال گرم شدن است و دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در حال رایزنی برای برای ارائه لیست در دور دوم انتخابات هستند. در ماهشهر ، امیدیه و آغاجاری طبق اخبار رسیده به شوشان ، گلمردای که در دور اول به صورت مستقل وارد شده بود اکنون گزینه قطعی و مورد حمایت اصلاح طلبان است. حبیب آقاجری دیگر کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات در این حوزه انتخابیه مورد حمایت اصولگرایان است. ...
حکم ممنوع المقامی برای سیاست مدار یزدی از سوی تصمیم گیرندگان اصلاحات
در یکی از احزاب و گروه های سیاسی اصلاح طلب را ندارد و انتخاب او به عضویت هیئت رئیسه شورای عالی هم، مبتنی بر جایگاه و موقعیت شخصی او و احترام ناشی از فداکاری در انتخابات ریاست جمهوری بوده است. [10] پس از آن نوبت به تقلیل رفتار عارف از عامل پیروزی حجت الاسلام روحانی به یک عقلانیت تشکیلاتی بود تا از این طریق بهانه سهم خواهی و جبران ایثار گذشته از سوی یاران عارف منتفی شود و در همین راستا ...
آغاز سال نو "مجلس دهم" در لابه لای آیین نامه/ بدرقه وکلای قدیم ملت با عکس یادگاری
امید در تهران را می توان مسن ترین فرد از میان نمایندگان دور دهم مجلس دانست و مسلما در نخستین جلسه، رئیس سنی خواهد بود. وی متولد سال 1323 بوده و هم اکنون 71 ساله است. هاشم زائی سیاستمدار اصلاح طلب و از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس و همچنین نمایندهٔ اسبق مجلس در دوره اول و دوم است که در دوره دوم مجلس نیز جزء ...