سایر منابع:
سایر خبرها
اگر می خواهید در ظهور نقشی داشته باشید، امام حسین (ع) را معرفی کنید
خدا آشکار می شد، یک سری دشمن داشت که از آن ها به عنوان مشرک و کافر یاد می شود. ولی آن کسی که حق را از بین می بُرد منافق بود. به این شکل که خودش را اهل حق جلوه می داد و می گفت: من همان حق را می خواهم تداوم ببخشم. این همان اتفاقی است که در صدر اسلام هم رخ داد و قرآن هم مکرراً به آن اشاره کرده است. منافق کسی است که نمی توانی به طور عادی او را ببینی. خدای متعال می خواهد قراری بگذارد: هُوَ الَّذِی ...
جامعه ای که محورش دین واقعی نباشد منحرف می شود
انسان ذاتا بالطبع اجتماعی به دنیا آمده است. قطعا در اجتماع باید باشد. تاکیداتی که در اجتماعی بودن انسان وجود دارد البته این بحث را شهید حکیم کمتر مطرح کرده اند. من در کتاب خودم آوردم که ایاتی که در قران داریم که تاکید بر الفت و روابط اجتماعی و اینها می کند آیه ای در آخر سوره آل عمران داریم می فرماید، یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ ...
حجت الاسلام علی پناه: جوان عابد، مایه ی مباهات پروردگار است
، خواسته های نفْس خود را کنار نهاده است . خدا به افتخار وجود شما هیاتی ها و حسینی ها مباهات می کند، چون الان می توانستید به دنبال هوا و هوس خود بروید اما همه را رها کرده اید و به خیمه حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندانش آمده اید. شخص مطربی که پیر شده بود نزد آیت الله شاه آبادی آمد و عرض کرد آقا من یک عمر مطربی کردم و مجلس گناه را گرم کردم. آمده ام از شما سوال کنم آیا راهی ...
ماجرای اعتراف ناپلئون از زبان آیت الله حق شناس
به گزارش قدس آنلاین، مرحوم آیت الله عبدالکریم حق شناس در یکی از درس های اخلاق خود به موضوع اهمیت تهذیب اخلاق و اجرای دستورات اسلام اشاره کرد که مشروح آن در ادامه می آید: *اول تهذیب اخلاق بعد علم آموزی آن چیزی که آقایان اهل علم و آقایان غیر اهل علم را نگه می دارد، درس اخلاق است، این عبارت از فرمایشات رهبر کبیر انقلاب است که تهذیب اخلاق در رأس علوم است، من این عبارت را یادداشت ...
واژه ی مرگ در قرآن
در افق آن، حیات ظاهری واقع می شود؛ دهر نیز همان عالم بدون شکل و مواد است که قدرت محسوس به آن نمی رسد و تنها به ارواح و عقول اجازه ی ورود به غیب آن داده می شود و در آن حیات حقیقی قرار دارد. هر نفسی ناچار باید از زمان بگذرد تا آن را بشناسد و از محتویات و اشیای آن باخبر گردد و سپس با علم و تجربه ای که کسب نمود از آن به دهر منتقل شود، جایی که مقر جاودان آن است، و از آن جدا نمی گردد و آن هماز این جدا ...
واژه ی قَدَر در قرآن
محفوظ به آن پیشی گرفته است. و حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن اشاره فرمودند: پروردگار شما از آفرینش و أجل و روزی فارغ شده است. فرمودند: هر چیزی به قضا و قدر است حتی دُم و خورجین، و همچنین فرمودند: خداوند پنجاه هزار سال قبل از آفرینش آسمانها و زمین، تقدیر خلایق را نوشته اند. و دیگر حدیثهای درست و مشهور، وقتی از حضرت امیر (علیه السلام) از قدری که در آیات و احادیث آمده است پرسیدند، فرمود: راهی ...
واژه ی قلب در قرآن
: هر قلبی فطرتاً صلاحیت شناخت حقایق را دارد، چون امری است شریف و ربانی، و با این ویژگی و شرافت از دیگر جوهرهای عالم متفاوت است؛ و معدود و محدود به قدرت پذیرش امانت الهی است. وقتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسیدند: ای رسول خدا! خداوند در کجاست، در زمین یا آسمان؟ فرمود: در دل بندگان مؤمنش. در حدیث قدسی خداوند فرموده است: زمین و آسمان ظرفیت مرا ندارند، ولی قلب بنده ی مؤمن و نرمخو و آرام ...
واژه ی قضا در قرآن
امثال آن می پردازد. می گوید: قضا نزدشان عبارت است از: وجود صورتهای عقلانیِ همه موجودات، از حق تعالی، یکبارگی به طریق ابداع و بدون زمان فیضان می یابد، که به نظر آنها عالم و افعال خداوند ذاتشان با ذات او در تباین است. اما به نظر ما، صورتهای علمی و لازم ذات او، بدون جَعل و تأثیر و تأثرند و از اجزای عالم نیستند. چون حیثیت عدمی و امکانات واقعی ندارند. پس قضای ربانی همان صورت علم خداوند است که ذاتاً ...
واژه ی کتاب در قرآن
خواهد شد، پس به نفع آنهاست نه به ضرر آنها. فرمود: وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِیمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِی کِتَابِ اللَّهِ إِلَی یوْمِ الْبَعْثِ (30)؛ یعنی در علم و ایجاب و حکم او. از این رو، آیه ی: لِکُلِّ أَجَلٍ کِتَابٌ (31)؛ و إِنَّ عِدَةَ الشُّهُورِ عِندَاللهِ إثناعَشَرَ شَهراً فِی کِتابِ اللهِ؛ یعنی در حکم او. از کتاب، به حجت ثابت از جانب خداوند هم تعبیر می شود؛ مثل ...
جایگاه عقل در اجتهاد و نسبت آن با سنت و نقل
مفسر قرآن با بیان اینکه خلقت عالم بر حق است، اظهار کرد: انسان زبان و کام و معده را به کار می بندد و چون بر حق است نمی تواند غذای مسموم را هضم کند و بالا می آورد و همین اعضاء چون مخلوق خدا هستند و در دنیا براساس خلقت حق او فعالیت دارند در قیامت نیز این طور است و علیه انسان شهادت می دهند. عالم دینی و غیردینی داریم، اما علم دینی و غیر دینی خیر وی افزود: صرف نعمتی مانند چشم و گوش و دهان و ...
واژه ی کذب در قرآن
النَّاسَ بِغَیرِ عِلْمٍ (2)؛ وَلَکِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یَفْتَرُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ (3)؛ قُلْ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یفْلِحُونَ (4)؛ وَیقُولُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُمْ یعْلَمُونَ (5)؛ وَاللَّهُ یَشْهَدُ أنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ (6). عبدالله بن جراد می گوید از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسیدم: ای رسول خدا! آیا مؤمن زنا می کند ...
طلاب باید کسب علم در حوزه را در رأس فعالیت های خود قرار دهند
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا ، نبأ ، آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی، استاد برجسته درس اخلاق و تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرری در درس اخلاق با اشاره به آیه 12 سوره حجرات یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ ...
واژه ی کلام در قرآن
، وجودی است اعتباری برای معنایی که در ضمیر متکلم وجود دارد، تا به واسطه ی آن شنونده ی عالم به وضع، معنای مقصود را راهنمایی کند. اعتبار ی بودن آن به جهت اعتباری بودن دلالت آن است و هدف آن، إعلام ما فی الضمیر است. بنابراین، پیداست که فعل هرگاه با ویژگی خود بر ویژگی ذات فاعلش در کمال، دلالتی حقیقی داشته باشد، کلامی است برای فاعلش و کاشف ما فی الضمیر اوست و حد کلام بر آن صادق است؛ و دلالت در این جا ...
بیانات در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت علیهم السلام
...، به عنوان اسوه مطرح بشود. بعد، اَلطُّهرَهِ الطّاهِرَهِ المُطَهَّرَهِ التَّقیَّهِ النَّقیَّهِ الرَّضیَّهِ الزَّکیَّه (6) که همه ی اینها کاربردی است؛ طهارت، با سه بیان که البتّه این سه بیان طهر ، طاهر و مطهّر تفاوتهایی از لحاظ معنا با هم دارند. البتّه [هر] سه تعبیر اشاره ی به طهارت و پاکیزگی است: طهارت روح، طهارت دل، طهارت مغز، طهارت دامان، طهارت سرتاسر زندگی. خب این کاربردی است، این ...
سابقه طولانی دوگانه نادان و خائن
اندیش را به ملت معرفی کردند و فرمودند ایشان برای منافقین و لیبرال ها، پُل می شود. حضرت علی(ع): ریشه فتنه های آخرالزمان، از خانه های اهل علم است درباره نفاق و منافق و عالم خائن، زیاد نمی توانم مطلب عرض کنم. فقط به یک روایت اشاره می کنم که امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: ریشه فتنه های آخرالزمان، از خانه های اهل علمی است که فتنه می کنند؛ سَیَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ.... فُقَهَاءُ ذَلِکَ ...
خلق قرآن مسأله آغازین علم کلام
ابتدا نام واصل اعتزالی یعنی واصل کناره گرفته را به عنوان شهرت برای وی برگزیدند. او و اصحابش بعدها به معتزلی ها شناخته شدند، آن ها معتقد بودند، قرآن به شکل مفهومی که همان اصل کلام الله است و هم صورت اِعرابی که شامل نوشتار و اصوات است جزو امور حادث است، بنابراین قرآن در نظر ایشان نوعی مخلوق بود که بر اثر ثبوت ایجاد گردیده و در عقبه آن هیچ بحث تقدم ازلی وجود نداشته است. اما در این میان احمد بن حنبلی ...
جمهوری اسلامی، حکومت الهی و مردمی
معروف امام زمان که فرمود أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فی ها إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیکمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ [12]اشاره دارد که امام زمان با جمله ی أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ به نوعی نظارت بر مراجع را از وظایف خود دانسته است. البته این امر از مؤمنین سلب تکلیف نمی کند. شرایط حاکمان نزد شهید صدر شهید صدر برای حاکمان شرایط و ...
قرآن در دعواها و اختلافات سیاسی به حاشیه رفته است
دنیا این است که از قرآن و کتاب الهی درست بهره نبرده و از آن به عنوان یک ابزار استفاده می کنیم. وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) می فرماید، یکی از نشانه های آخرالزمان این است که کثرت القرّاء و قله الفقها است، افزود: قاری قرآن با عالم و قاری قرآن با عامل به قرآن تفاوت دارد و آنچه امروز ما به آن نیاز داریم علم به قرآن و عمل به قرآن است. آیت الله نمازی با اشاره به این که در آخر ...
جمهوری اسلامی عینیت نظریه ی مردم سالاری دینی
تعالیم و راهنمایی های امام، همیشه بر این نکته تأکید شده است که نظام بدون حمایت و رأی و خواست مردم، در حقیقت، هیچ است [7] این امر سبب می شود که نگاه متقابل حکومت و مردم به امر مدیریت جامعه، سازندگی بیشتری را رقم زند و مناسک اجتماعی جدیدی شکل گیرد که نظام را از درون استحکام بخشد. مردم نه به شکل صِرف دنبال حق رأی بوده بلکه قسمتی از تکالیف نظام را بر دوش خود به عنوان صاحب انقلاب و نظام احساس می ...
هنر حقیقی در جهت بیدار کردن جامعه حرکت می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر دوشنبه در درس خارج تفسیر خود در تفسیر سوره مبارکه احقاف گفت: قرآن طرزی حرف می زند که همه می فهمند، بعد از بیان مسأله توحید فرمود حق درجاتی دارد، صدق درجاتی دارد و باطل درکاتی دارد و ضلالت درکاتی دارد، اگر حق در اوج توحید است و اگر صدق در اوج وحی و نبوت است، پس ضلالت هم درکاتی دارد که کفر و شرک و الحاد أضل این درکات است ...
تفاوت میان هنر دینی و غیردینی/ تفسیر مفسران نابغه از آتش جهنم
بهشت عبادت می کنند که البته قرآن نیز حرکت در مسیر انذار و تبشیر را از مردم خواسته است. وی با اشاره به آیات 6 تا 8 سوره احقاف افزود: فرقی میان بت پرستان حجاز و تثلیث مسیحیت در استدلال و برهان قرآن نیست؛ اگر خدا بخواهد همه را هلاک کند چه کسی می تواند جلوی قدرت مطلقه او را بگیرد و این قدرت مطلقه و توحید را پیامبر و قرآن به خوبی تبیین کرده است لذا اگر اینها تا روز قیامت از آنان درخواست کنند ...
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
متعدد باشد نه هدف واحد، چنان مردمی را جمهور و چنین حالتی را جمهوری نخواهند گفت؛ چه اینکه اگر همه مردم، دارای هدفی واحد باشند، لیکن مسیر رسمی و روش سیاسی و اجتماعی آنان، به طور جدی، جدای از یکدیگر باشد، بازهم جمهوری حاصل نمی شود (همان) آیت الله جوادی در ادامه در تعریف خود از حکومت جمهوری به هدف داشتن، و در هدف واحد، اتحاد داشتن، و در روش سیاسی اجتماعی، متّحد و یکسان بودن اشاره می کنند. ...
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه امامت-امت
قوانین علمی حساب شده و حاصل گردآمدن عناصر گوناگون با اندازه و شرایط خاصی است؛ همان که علم برای کشف آن تلاش و خدمت فراوانی کرده است و تصادفی و بی حساب نیست. (بهشتی، 1390: 62) دین اسلام همه ی پدیده ای عالم هستی و همه روابط موجود بین پدیده ها را معلول و وابسته به علتی بی نیاز، مستقل و غیر وابسته به نام خدا می داند. اسلام عالم طبیعت را با همه ی بزرگی، با همه ریزه کاری ها و با همه رابطه های ...
انواع تقلید و تقلید مورد تایید اسلام، نظر اسلام در مورد تقلید چیست؟
صاحب نظران و مجتهدانی که به آنها مراجعه می شود شرایطی دارند که بعداً به آن اشاره خواهد شد. این همان است که گاهی از آن تعبیر به أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ می شود؛ همان گونه که قرآن مجید می فرماید: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (1) ؛ (به یقین برای شما در زندگی پیامبر خدا سرمشق نیکویی بود). در سوره انعام می خوانیم: أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَی اللهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهِ ...
ظلم و ستم هیچ جایگاهی در نظام آفرینش ندارد
...> وی افزود: این قرآن گرچه نزد خدای علی و حکیم بوده است، این قرآن همچون کتاب های استدلالی حوزوی و مدرسه ای نیست، اما برای تفهیم مردم نازل شده است، اصطلاحات علمی را به کار بردن با همه فهم بودن آن برای توده مردم هماهنگ نیست، بلکه به گونه ای سخن گفته است که همگان آن را بفهمند. مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که این نظام آفرینش نظام باطل، لغو و بازیگر نیست، ادامه داد: این نظام حدی دارد ...
سرچشمه و خاستگاه فلسفه اسلامی
و هرمس (یعنی ادریس) و نوح آغاز گردید. هیچ گاه عالم از وجود شخصی که علم توحید و معاد را برپا دارد، خالی نبود. بدان که هرمس بزرگ بود که حکمت را در اقالیم و سرزمین ها نشر داد و آنرا بر بندگان خدا آشکار نمود. او همانا علامه العلماء و ابوالحکماء بود. (5) ملاصدرا در ادامه توضیح می دهد که حکمت اصالتًا از آن یونان و روم نبوده و دوره اول آنها خالی از حکمت بوده و چیزی جز خطب و رسائل و نجوم و اشعار در آنجا ...
حجت الاسلام حق پناه: مداح نباید صدایش را در غیر از مدح اهل بیت(ع) خرج کند+گزارش تصویری
جبرئیل و میکائیل بزرگتر است. او همراه رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم بوده و به او از عوالم مختلف خبر می داده و او را تایید و تصدیق می کرده است. و اکنون همان روح با ائمه اطهار علیهم السلام است و به آنها خبر می دهد و آنها را تایید و تصدیق می کند . جبرئیل که فقط به انبیا نازل شده است، به حضرت زهرا سلام الله علیها هم نازل میشده است. امام خمینی درباره این مساله می فرماید: مسأله آمدن جبرئیل ...
نقد و بررسی رساله الولایه اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی
طبیعی به سر می برد. و اینکه این نظام اعتباری در ظرف اجتماع و تمدن موجود است و آنجا که اجتماعی نیست اعتباری هم نیست پس باید دانست آنچه از معارف و شناخت ها که متعلق به مبدأ و احکام و معارف مربوط به نشئه بعد از دنیا و سرای دیگر است و دین مبین عهده دار شرح و بیان انها است همه به زبان اعتبار بیان گشته اند که تامل صحیح بر آن گواهی می دهد. و بدین ترتیب علامه ثابت می کنند که ظاهر دین را باطنی است و در ادامه ...
زن در اسلام و در غرب، در بیان رهبر معظم انقلاب
مردها خوششان بیاید. این تعظیم زن است یا تحقیر زن؟ این غرب مستِ دیوانه از همه جا بی خبر، تحت تأثیر دست های صهیونیستی، این را به عنوان تجلیل از زن عَلم کرد؛ یک عده هم باور کردند. عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را، هوس هوس رانان را به خودش جلب کند؛ این افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلت زن ودیعه نهاده ...
واژه ی عبث در قرآن
، همچنین دنیا و آخرت، مرگ و حیات، طاعت و نافرمانی، بهشت و جهنم را آفریدم. همچنین در تقدیر و تدبیرم، و به علم نافذم بر آنها، میان صورت و جسمشان، رنگ و عمرشان، روزی، طاعت، و نافرمانی شان تفاوت گذاشتم و برخی از آنها را بدبخت و خوشبخت، بینا و نابینا، کوتاه و بلند، زیبا و زشت، عالم و جاهل، دارا و ندار، مطیع و نافرمان، سالم و بیچاره، یکی معیوب و یکی بدون عیب. سالم به کسی که بیمار است می نگرد و به خاطر ...