سایر منابع:
سایر خبرها
کشور به برکت شهیدان و هدایت مقام معظم رهبری در امنیت کامل است
نهایت ذلت و بدبختی برای آن جامعه است. رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یادآور شد: در دوران پهلوی بیگانگان به جامعه ما می آمدند و تمام ثروت مملکت را چپاول می کردند و علاوه بر این از ملت ما حق توحش می گرفتند. وی ادامه داد: این افراد با کمال وقاحت همه هستی ما را به تاراج می بردند و می گفتند ما چون در کنار افراد وحشی کار می کنیم باید یک حقوق اضافه هم بگیریم. وی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی ...
واژه ی ملکوت در قرآن
خداوند و خالق جز او نیست: بِیدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیءٍ (1). جز این معنا سخن راغب فهمیده نمی شود؛ پس تمام مُلک از آن خداوند است و مُلکی خاص او و خاص غیر او وجود ندارد و انتساب مُلک و مالکیت برای بندگان و مخلوقاتش جاری نیست، بلکه تفویض و امر پروردگار است و تنها خداوند سبحان مالک حقیقی است. معنای اختصاص ملکوت به خداوند از نظر راغب، همان است که علامه طباطبایی در تفسیر سوره ی یس به آن اعتقاد ...
واژه ی مرگ در قرآن
تولدی دوباره است. شاعر می گوید: تَمَخَضتِ المَنُونُ لَهُ بیومٍ *** أتی، و لِکل حاملةٍ تَمامُ (2) برای مرگ، حامله شدن و زاییدنی، چون حامله شدن و زاییدن زن! فرض کرده است، تا متوجه این مطلب که یکی از اسباب آفرینش است. برخی هم گفته اند، انسان تا زمانی که در دنیاست مانند جوجه در تخم است، و همان گونه که کمال جوجه شکاف تخم و خروج جوجه از آن است، از شرایط کمال انسان هم ترک بدن است ...
بررسی فلسفی تحلیلی مفهوم الزام سیاسی
انسان است، نمی توان آنارشیست نامید؛ زیرا نفی اقتدار، ضرورتاً ملازم با نفی انتظام در جامعه نیست. برخی دیگر، آنارشیست را شخصی معرفی می کنند که معتقد است پیش از آنکه آزادی بتواند حیات یابد، حکومت باید نابود شود. در این تعریف، نفی حکومت، محور شناخت آنارشیست معرفی شده است، اما به نظر می رسد آنارشیست ها منکر هر نوع نظام سیاسی نیستند؛ چرا که مخالفت آنها با دولت مدرن یا دولت دارای سرزمین خاص و یا ...
دانشجویان دانشگاه زنجان تا پای جان از کشور مسلمان و شیعه آذربایجان دفاع خواهند کرد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از نسیم زنجان ، جمعی از دانشجون ترک دانشگاه زنجان، در پی حوادث اخیر قره باغ با انتشار بیانیه ای خواستار تغییر مواضع سران نظام در رابطه با ملت آذری زبان شدند، متن این بیانیه به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم خدای سبحان در سوره انفال آورده: ... إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ ... ؛ اگر گروهی ( مؤمنان ...
شجره انقلاب؛ از تولد تا تناوری در میان هجمه ها
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، رهبر معظم انقلاب در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران ، به نکات مهمی از جمله رسالت های مداحی، خیانت، تغییر باورهای مردم، اقتصاد مقاومتی، پیشرفت موشکی، قدرت دفاعی و نظام استکباری مطرح کردند. ایشان در بخشی از بیاتشان به شخصیت حضرت زهرا(س) و بانوانی که قرآن کریم آنها را به عنوان اسوه معرفی کرده ...
واژه ی غُل (بند) در قرآن
...... و یا آن را برای خشکسالی و... که به آن دچار شده اند، و زندگی شان دشوار گشته و حالشان خراب و نظام زندگی شان به هم خورده، گفته اند... و یا وقتی آیه ی: مَنْ ذَا الَّذِی یقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا (8)؛ و آیه ی: وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا (9) را شنیدند، گفتند: این را برای تمسخر و استهزا گفته اند؛ چنان که از بخش دیگر پیداست و در اسباب نزول آمده است؛ و این وجه به دقت نزدیکتر است ...
جمهوری اسلامی، حکومت الهی و مردمی
می گرداند. ان شاءالله تعالی. سید محمدباقر صدر. پس از آنکه حکومتِ عراق، ظلم و ستم خویش را افزایش داد و به کشتار مردم مسلمان و روحانیان ادامه داد. آیت الله سید محمدباقر صدر در فتوایی اعلام جهاد برعلیه حکومت بعث نمود و پس از صدور فتوای جهاد ایشان، حکومت عراق وحشت کرد و بی درنگ منزل شهید صدر را محاصره نمودند. رژیم بعث عراق، در تاریخ 16 فروردین 1359، آیت الله سید محمدباقر صدر و خواهرش بنت ...
جمهوری اسلامی با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی
نظریه پردازی های وی در خصوص حکومت در دوران غیب حضرت ولی عصر(عجّل الله تعالی فرجه) به خصوص چیستی جمهوری اسلامی است. انسان و آزادی؛ هر اندیشه سیاسی برای طراحی نظام سیاسی مطلوب خویش، باید سخن را از انسان آغاز کند. با توجه به درهم تنیدگی معرفت به ماهیت بشر به نظر می رسد پرداختن به اساسی ترین موضوعات علم سیاست، ازجمله قدرت و حکومت، بدون شناختِ انسان بی معنا باشد. لذا برای تبیین ...
تفاوت میان هنر دینی و غیردینی/ تفسیر مفسران نابغه از آتش جهنم
است و هوا را می پرستند و این هوا قدرت اجابت و حل مشکل آنها را نه در دنیا و نه در آخرت ندارد. وی تاکید کرد: هوا وجودی ندارد که بخواهد بروزی داشته باشد و این احترام به هوس است که شعله آتش و نارالله می شود وگرنه چیزی در خارج به عنوان وثن و صنم وجود ندارد. وی ادامه داد: در آیه 76 مائده فرمود که راه ولایت راه عبادت شوقا الی الله است ولی اکثر مردم برای پرهیز از خطر جهنم و جلب نفع ...
دلایل عقلی و روانشناسی استفاده از حجاب
نیست که اگر توافق زن و مرد بر این رابطه نامشروع وجود داشته باشد و راضی هم باشند، خدای متعال هم راضی باشد. بحث حجاب هم این گونه است؛ هم حق الناس است و هم حق الله. حجاب از آن مسائلی است که وقتی رعایت می شود هم حقوق مردم رعایت می شود و هم حق خداوند و کسانی که بی حجابند، حق مردم را ضایع می کنند و به نظام اجتماع و به خانواده ها و به عفت ها و به آزادی فکر ضربه می زنند و هم حکم خدا را زیر پا ...
آیت الله جوادی آملی: علم غیردینی نداریم
عقیق :به نقل از ایکنا، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در اولین جلسه درس تفسیر در مسجد اعظم به تفسیر سوره احقاف پرداخت و گفت: سوره احقاف با بررسی محتوای آن نشان می دهد که مکی است زیرا در این سوره اصول دین مانند توحید و ... مطرح است. وی ادامه داد: احقاف که جمع حقف است به سرزمین قوم عاد گفته شده و این کلمه فقط یکبار در قرآن ذکر شده است. آیت الله جوادی آملی با اشاره به ...
سرچشمه و خاستگاه فلسفه اسلامی
شریعت مطرح شده عمل نمایند. وی در کتاب فصل المقال خود با صراحت تمام اهل برهان را برتر و بالاتر از سایر مردم دانسته و معتقد است اگر کسی آموزش آثار فلسفی و کتب حکمی را ممنوع سازد نسبت به افضل اصناف مردم و برترین موجود جهان، ظلم و ستم روا داشته است.(22) و بیان می کند که اگر در ظاهر آیات و احادیث عبارتی ضد فلسفه باشد، آن ظاهر است که باید تأویل شود.(23) در نظر وی، تأویل در جایی ضرورت پیدا می کند که ظاهر ...
شماره 25 فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت روانه بازار شد
یارعلی کردفیروزجائی چکیده: پرسش اصلی این تحقیق این است: آیا می توان صفات الهی را با استفاده از برهان نظم اثبات کرد؟ درباره میزان دلالت برهان نظم بر وجود خداوند باید گفت: این برهان از طریق وجود نظم در عالم وجود ناظم را اثبات می کند. افزون بر این، این برهان با تمسک به وحدت رویه مشهود در سراسر عالم، توحیدِ ناظم عالم را نیز اثبات می کند. این برهان علم الهی را اثبات می ...
دکترین شاه عباس در خلیج فارس
بحرانی قرار داشت. در مرزها، خاک ایران از همه سو مورد تجاوز بیگانگان قرارگرفته بود؛ مردم سردرگم بودند؛ دادو ستد، ساخت و ساز، کشت و کار و سایر امور کشور به خاطر ناامنی یا متوقف شده بود یا بازده اندکی داشت. شاه عباس با نبوغ شگفت انگیزش در تمام زمینه ها دست به تحولات و اصلاحات زد. سراسر چهار دهه ی حکمرانی شاه عباس آکنده از تلاش های بی وقفه ی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود. شگفت آنکه بنابر گزارش ...
بانو مجتهده امین که بود؟
بانو می رسد. * ارتباط اندیشمندان عصر با بانو امین با گذشت زمان، آوازه دانش و بینش بانوی ایرانی، نه تنها در شهر اصفهان، بلکه در دیگر شهر ها نیز پیچید و مردم، به ویژه اهل علم و زنان، نزد او می آمدند تا حقیقت این امر که یک زن می تواند به درجات بالای علم و حکمت و عرفان برسد، برای آنان روشن شود. علامه امینی، حاج آقا رحیم ارباب، آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی، علامه سید ...
واژه ی ظلم در قرآن
و نهی از بدعت فرا می خواند، توجه داشته است. حضرت فرمود: ظلم سه نوع است: ظلمی که قابل بخشش نیست، ظلمی که رها نمی شود، و ظلمی که بخشیده می شود و بازخواست نمی شود. اما ظلمی که بخشیده نمی شود، شرک به خداوند است، چون خداوند فرموده است: إِنَّ اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَکَ بِهِ (17). اما ظلمی که بخشیده می شود، ظلم بنده است به هنگام برخی از پیشامدها به خودش. و اما ظلمی که ترک نمی شود، ظلم مردم نسبت به ...
زن در اسلام و در غرب، در بیان رهبر معظم انقلاب
مرد دیگر مثل صاحب کارخانه و مزرعه- می توانست باشد و هیچ حقی از حقوق اصلیِ یک انسان در یک جامعه متمدن را نداشت. حق رأی و حق مالکیت و حق معامله نداشت. بعد آمدند زن را به میدان کار و زندگی و فعالیت اجتماعی کشاندند، اما در همان حال، تمام وسایل را برای لغزش زن فراهم کردند و او را در متن جامعه، رها و بی پناه گذاشتند. ... همین حالا هم توده و عامه زن ها -نه چهار نفر خانم دکتر یا متخصص یا نویسنده و برجستگان ...
واژه ی عبث در قرآن
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: صالح عضیمه مترجم: سید حسین حسینی در طبیعتِ هر انسانی میل جستجوی اموری که به حواسش می رسد، وجود دارد، و در پی حکمت وجودی آن است و از نفع و ضرر آن می پرسد، و به منفعت آن نزدیک و از ضرر و زیان آن دور می شود. اشیاء در نظر انسان میان نفع و ضرر پراکنده اند و چیزی نیست که معنای دیگری داشته باشد. و در طبیعتِ ...
واژه ی عدل در قرآن
بین خود و خالق، مثل آیه ی: وَقَضَی رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ (11)، و أطیعُوا اللهَ (12) و آیات دیگر، 3- عدالت انسان میان خود و دیگر مخلوقات، مثل آیه ی: وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا (13). 4- عدالت خداوند در حق مخلوقات خود؛ و عدل یکی از صفات کمال ذات مقدس اوست و شعبه ای از مسأله ی توحید و یکی از اصول دینی است که بدون باور به آن، دینداری درست نیست و بدون آن دین ...
مالیات؛ویژگی ها و آثار آن در اسلام
توجه به نفوذ عمیق جهان بینی الهی در جان مردم، هزینه وصول مالیات به حداقل ممکن می رسد؛ زیرا مردم با اعتقاد داوطلبانه اقدام به پرداخت وجوه شرعی می نمایند. برخلاف دیگر نظام های اقتصادی که برای وصول مالیات به دستگاه های مختلفی نیاز دارند که موجب صرف قسمت عمده ای از درآمدهای مالیاتی می شود. عدم انتقال ؛ یکی از مسائل قابل توجه در مالیات ها عدم انتقال آن است. انتقال مالیات عدالت اجتماعی را ...
جامعه بدون عزت و حکمت، طرفی از قرآن نبسته است
اما مخلوق را هم باید بشناسید تا به حکمت خدا پی ببرید لذا نظام بازیگر و لغو نیست و حدی دارد زیرا نظام آفرینش نیز مانند انسان در حال هجرت است زیرا انسان مهاجر است و مرگ آخر خط نیست بلکه گذرگاه است برای رفتن به دنیای دیگر. این مفسر قرآن اظهار کرد: همان طور که در روایات از جمله امام حسین(ع) فرمودند مرگ پلی بیش نیست و این طور نیست که گریبانگیر شما باشد بلکه انسان ذائق مرگ است و مرگ مذوق است ...