سایر منابع:
سایر خبرها
یک بهانه دست خدا بدهید
ما حتی شاگردان این ها را نمی توانیم بشناسیم. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: لا یُقْبَلُ اللهُ عَمَلاً الاّ بِالمَعرِفَة ؛ خدا عملی را نمی پذیرد مگر با معرفت. بعد می فرمایند: و لا معرفةٌ الاّ بِالعَمَلِ ؛ معرفتی حاصل نمی شود مگر با عمل. اگر سطحی نگاه کنیم، دور لازم است: من چه کار کنم که بامعرفت شوم؟ عمل کنم. حال چه کار کنم که عملم مؤثر شود؟ معرفت داشته باشم. باز چه کار کنم که ...
سیره مبارزاتی امام هادی در محاصره نظامی - ماجرای شفای متوکل طبق فرموده امام هادی
می شناسی (که چه قدر فرد خبیث و بدسرشتی است) اگر او را بر قتل این آقا تحریک کنی، امام را خواهد کشت و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله در روز قیامت خصم تو خواهد بود و او گفت: سوگند به خدا، جز نیکی از او ندیده ام. (2) وصیف ترکی یکی از امرای بزرگ ترک در دستگاه خلافت، در سامرا هرثمه را تهدید کرد که اگر مویی از سر او (امام هادی علیه السلام) کم شود تو مسؤول خواهی بود. امام هادی ...
حدیث قدسی درباره فضیلت ماه رجب
اکرم (ص) درباره ماه رجب فرموده اند: رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت به پایه آن نمی رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می گردد. امام موسی کاظم علیه السلام درمورد ماه رجب فرمودند : ...
تهاجم فرهنگی
سپس .......... ودر نتیجه فرهنگی که در حال اصلاح کل جامعه جهانی بود به یگباره حتی با انداختن یک تیر ابتر شد و پس از ان میسونرهای مذهبی یهود و نصاری در شهرها و بلاد مسلمین فعال من یشا شدند و ساده باورانی که بعضا سعی در تطبیق کلام خدا با کلام انسانی و تحریف شده انان شدند . و مبارزه با کفر و ظلم را حرام شمارده و بعضا خون دلها به دل بزرگان و مجاهدین فی سیبل الله در زمان سلطه ملعومین نمودند دین خدا که ...
معامله با خدا در بهار ماه رجب
که اتصال لازم است باشد ذکر است و خود حضرت حق فرمود: طوبی للذاکرین، طوبی للطّائعین در ماه رجب ذکر و طوع مشتری دارد و بس . یعنی یاد خدا و روی به سوی او ذکر از ذکر لسان شروع می شود تا ذکر ملت که به تعبیر بلند امام صادق(ع) که از حضرتش سؤال شد ذکر سبحان و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر بالاترین ذکر است؟ فرمود: آنچه بالاتر است که در مقابل ...
■ اعتکاف، اهرمی توانمند برای مقابله با فرهنگ بیگانه
مریم (س) از دوری نمودن از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به سنت اعتکاف بوده است . پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله همه ساله در ماه رمضان به ویژه دهه آخر آن اعتکاف می کرد و دستور می داد رختخوابش را برچینند و چادری در مسجد بر پا کنند و همیشه می فرمود: ده روز اعتکاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است . فواید اعتکاف اعتکاف حکمت ها و فواید فراوانی دارد که بخشی از ...
احضار معاون امور زنان رئیس جمهوری به دادسرا/ شناسایی کسانی که چوب لای چرخ اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی ...
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس ، به نقل از خبرگزاری بسیج ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نود و چهارمین نشست خبری خود که با اصحاب رسانه بعدازظهر امروز برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت سال جدید و حلول ماه رجب اظهار کرد: امیدواریم در این ماهی که رحمت پروردگار به سوی بندگان سرازیر است ما هم مشمول رحمت خاص پروردگار قرار گیریم و از فیوضات این ماه بهره مند شویم. انتصاب ...
ماه رجب در کلام علما، مراجع تقلید و بزرگان دین
علما و بزرگان دین می پردازیم: آیت الله العظمی میرزا جواد ملکی تبریزی مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی، استاد بزرگ اخلاق و عرفان، در کتاب شریف و ارجمند المراقبات درباره دلایل شرافت ماه رجب، می نویسد: ماه رجب، یکی از ماه های حرام می باشد و از اوقات دعاست.[این ماه] حتی در زمان جاهلیت نیز به این مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان منتظر این ماه بودند تا در آن دعا کنند. هم چنین این ماه، ماهِ ...
عبرت گیری از سرگذشت جریان خوارج
) را مجبور کرد که ابتدا با خوارج بجنگد تا بعد از آن نوبت به معاویه برسد چرا که تا مانع خوارج هست نوبت به جنگ با معاویه و اطرافیان او نمی رسد. آخرین عبرتی که می توان از داستان خوارج گرفت این است که تلنگری به خودمان بزنیم و ببینیم آیا روحیه خوارج در ما وجود ندارد؟ آیا ما جاهل، بی بصیرت یا تنگ نظر نیستیم؟ حق شناسیم یا شخصیت پرست؟ هشدارهای شهید مطهری بسیار تکان دهنده است؛ به تعبیر ایشان چقدر ...
تأییدیه زیارت جامعه کبیره از طرف امام زمان علیه السلام/ چرا اطلاعات ما درباره امام هادی(ع) کم است/ صوت: ...
هستند و احدی متصف به این صفات نمی شوند، الا این که شعاع نورانیت نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در وجود او تجلی کند. حقیقت طهارت حقیقت طهارت و پاکی در فرازهای بعدی این زیارت آمده که چیزی جز متحقق شدن به ولایت آن ها و نورانی شدن به ولایت آن ها نیست. مقام تطهیر و تنویر، هم سنگند. طهارت با نورانیت واقع می شود. انسان باید متحقق به نور ولی خدا شود و اگر متحقق شد، آن ...
برگزاری مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی+ پوستر
...، ماه توبه، ماه زدودن گناه از دل و ماه پاکی و طراوت است. وی افزود: دعای ماه رجب، اعتکاف ماه رجب، نماز ماه رجب همه وسیله ای برای اینکه ما بتوانیم قلب خود را صفا ببخشیم و این فرصت بزرگی است که بدی ها را از خود دور کنیم و به روشنی نزدیک تر شوییم. مسئول ستاد برگزاری اعتکاف گفت: اعتکاف به عنوان یک حرکت فرهنگی، مذهبی به فرموده حضرت آقا است و ازآنجایی که دانشجویان آغاز سال جدید ...
استغفار از مفاسد اقتصادی یا بدحجابی؟
پاسخ به سوالی که خود مولد هزاران سوال و شبهه ی دیگر شده در یک مورد این پرسش را ایجاد کرده است که آیا استغفار از بدحجابی در فرصت هایی مانند ماه رجب و یا شب های قدر مقدم بر استغفار از مفاسد اقتصادی است! به گزارش انصاف نیوز، سایتی به نام سلام خبر در نقدی بر سخنان اخیر آیت الله علم الهدی نوشت: هر چند ماه رجب فرصتی برای استغفار و طلب هدایت از تمامی گناهان است، اما اظهارات اخیر ...
چرا رجب ماه خدا نامیده شده است؟
وارث : ماه رجب، ماه ولایت و امامت، ماهی است که رحمت گسترده الهی بر بندگانش جاری می شود. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرماید: الا ان رجب و شعبان شهرای و شهر رمضان شهر امتی الا فمن صام من رجب یوماً ایماناً و احتساباً استوجب رضوان الله الاکبر و اطفی صومه فی ذلک الیوم غضب الله و اغلق عنه باب من ابواب النار ولو اعط مثل الارض ذهبا ما کان بافضل من صومه و لایستکمل اجره بشی ء من ...
فرصت سوزی ماه رجب خسرانی جبران ناپذیر است
زهرا شفیعی در گفتگو با خبرگزاری حوزه در اصفهان، با تاکیدبرضرورت بهره گیری از فرصت ماه رجب المرجب، اظهارداشت: در روایت آمده که پیامبر(ص) فرمودند: " إِنَّ رَجَباً شَهْرُ اللَّهِ وَ شَعْبَانَ شَهْرِی وَ رَمَضَانَ شَهْرُ أُمَّتِی، یعنی رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من است. وی در خصوص معنا و مفهوم رجب به روایتی از امام موسی کاظم (ع) اشاره کرد و افزود: رجب نام نهری است ...
از غرس نهال به یاد 63 شهید در سردرود تا بزرگداشت صیاد در خاش
ولادت با سعادت امام محمد باقر (ع) گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ماه رجب ماه استغفار است. حجت الاسلام صحراییان گفت: استغفار یعنی استغفار حقیقی نه صرف گفتن لفظ استغفار و استغفار یعنی ترک گناه و توبه واقعی. وی افزود: ابتدای ماه رجب مصادف با میلاد امام باقر (ع) است و روایتی از این امام بیان کردند که فرمودند: تمام کمالات در سه چیز خلاصه می شود: درک و تفقه در دین، صبر و شکیبایی در ...
خدا در ماه رجب منتظر کدام بندگان خود است؟
لحظات آخر عمرش رسیده است، چه جوان چه پیر. یک طوری در ماه رجب می خواهد او را پاک کند. خدا به این دو گروه در ماه رجب عجیب نگاه می کند. ماهی که می خواهد گناهان را بسوزاند، ماهی که می خواهد از همین الآن شیطان را در غل و زنجیر کند. ملّا محسن فیض کاشانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرموده بودند: در عالم مکاشفه دیدم که شیطان نه در ماه مبارک رمضان به غل و زنجیر است که از ماه رجب آن بنده ای که توبه ...
شهر الله را قدر بدانیم؛ خدا خود به سراغمان آمده است
می کنند. وی با متفاوت خواندن ماه رجب با ذکر مثالی تاکید کرد در روایت داریم که رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ رجب ماهی است که رحمت خداوند در آن ریزش می کند. تعابیری که در روایت است، این است که رحمت خداوند در این ماه به صورت سیل آسا بر بندگانش سرازیر می شود و مقدمه ای برای ماه های بعد از خود است. آن قدر رحمت خداوند در ماه رجب، ریزش دارد که خداوند خودش دعوت می کند، چون یک وقت ...
علم غیب ائمه(ع) تکلیف آور نیست
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 22 فروردین ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: روایات فراوانی وجود دارد که ائمه(ع) به همه مسایل جهان هستی از طریق وحی آگاه هستند و علم ماکان و ما یکون را دارند ولی این سؤال مطرح است که چرا با این وجود چنین علمی چرا حوادثی مانند شب ضربت برای امام علی و خوردن سم توسط امام حسن(ع) رخ می دهد که پاسخ به آن این است که ...
رجب ماه نجوای دلنشین یا من ارجوه لکل خیر / این الرجبیون؟!
أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أَنفُسَکُمْ؛ در حقیقت شماره ماه ها نزد خدا از روزی که آسمان ها و زمین را آفریده در کتاب [علم] خدا دوازده ماه است از این دوازده ماه چهار ماه ماه حرام است، این است آیین استوار، پس در این چهار ماه بر خود ستم مکنید . (توبه، 36) مقام معظم رهبری نیز در خصوص فضلیت این ماه فرموده اند: ماه رجب فرصت بندگی است. همه عرض و طول زندگی ما ...
ماه رجب، سرآغاز ورود به مراتب عالی توحیدی
از پیغمبر اکرم؟ ارتکاب ما به گناه، اعلام جنگ کردن با این بزرگواران است؛ اعلان جنگ با خداست. من اهاننی به این معناست. می گوید کسی که فطرت توحیدی خودش را با گناه خوار می کند، با خدای خودش اعلام جنگ می کند. ماه شعبان حرم پیغمبر صلی الله علیه و آله است. ماه رجب حرم امیرالمومنین علیه السلام است. ماه رمضان حرم پروردگار است. لذا هر کسی در این حرم بی ادبی کرد، جرمش دو چندان و عقابش بیشتر است ...
ماه رجب ،ماه استغفارامت و ماه بزرگ خدا
اگر چهارصد مرتبه بگوید ثواب اجر یکصد شهید دارد. درماه رجب هزارمرتبه (لا اله الا الله)بگوید پاداش او صد هزار حسنه و صد شهر در بهشت . خواندن صدمرتبه سوره توحید در جمعه ماه رجب ، نوری باشد در روز قیامت به سمت بهشت. اگر مومنی سه روز از این ماه که پنجشنبه ، جمعه و شنبه باشد را روزه بدارد حق تعالی برای او ثواب نهصد سال عبادت می نویسد. هر مومنی در یک شب از شب ...
رجب ریسمان وصال الهی
لولا ان هدانا الله). اما در وسائل الشیعه در صفحه جلد 10 صفحه 473 از قول امام کاظم (ع) آمده که رجب ماه بزرگی است که خداوند خوبی ها را در آن افزون می گرداند و از گناه بندگانش در می گذرد و هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنم از او دور می گردد. آغاز این ماه با یاد شاهد کوچک کرب و بلا و عالم بزرگ آل محمد (ص) حضرت امام باقر شکافنده علم شروع و مصادف است. امام بزرگواری که ...
رجب مقدمه ای برای درک بهتر فضیلت و برکات ماه رمضان است
را روزه بگیرد، به اندازه مسیر یک سال از جهنّم دوراست و هرکس سه روز از این ماه را روزه داشته باشد، بهشت بر او واجب می شود. حجت الاسلام سپاهی افزود: ماه رجب، سراسر نور و فضیلت و رحمت الهی است که با راز و نیاز، طلب استغفار و توبه و پناه بردن به خداوند می توان کمال استفاده را از این ماه ببریم. انتهای پیام/ ...
اقتصاد مقاومتی مردم را از تنگی معیشت خارج می کند
در حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار اظهار کرد: کاندیداها از تخلف به ویژه تبلیغات زود هنگام و تخریب رقیب خودداری کنند تا در فضایی سالم و پرنشاط شاهد حضور حداکثری مردم و انتخاب افراد اصلح باشیم. خطیب نمازجمعه پارس آباد رجب را به عنوان ایام البیض ماه توبه و استغفار و طلب بخشودگی از جانب خداوند، عبادت و بندگی، راز و نیاز و دعا و استغفار نام برد و افزود: روزه گرفتن در این ماه براساس ...
- عقل معاد - و - عقل معاش - لازمه یکدیگرند
های عقلانی او، امور جاری حیات مادی خود را با قوانین شرعی هماهنگ کند تا به یک حیات معقول برسد، عقل معاش نام دارد و حدیث لاعقل کالتدبیر از امیرالمؤمنین (ع) اشاره به عقل معاش است. مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد با ذکر این روایت از امام محمد باقر (علیه السلام) که فرمود: "برای یادگیری علم سرعت بگیریدف به خدایی که جانم در دست اوست اگر حدیثی را در باب حلال و حرام از فردی راستگو فرا بگیرید ...
فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب/ ماهی برای خدا
به گزارش بلاغ ، ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از پیامبر رحمت (ص) روایت شده که: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است فضیلت یک روز روزه در ماه رجب از پیامبر گرامی اسلام (ص ...
کراماتی از شکافنده علوم آل محمد(ص)
وارث : حضرت ابوجعفر، امام محمد بن علی الباقر علیه السلام در روز اول ماه رجب سال 57ق. در مدینه منوره به دنیا آمد. (نقل دیگر، سوم ماه صفر همان سال است.) پدر آن بزرگوار حضرت علی بن الحسین، امام سجاد علیه السلام و مادر گرامی اش فاطمه دختر امام حسن مجتبی علیه السلام است. آن حضرت سه سال و شش ماه با جدش امام حسین علیه السلام و 34 سال با پدرش امام زین العابدین علیه السلام زندگی کرده و 19 سال و ...
برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در 15 مسجد صومعه سرا
.../1/22 - 13:50 535165 منوچهر احمدی پور، ریس تبلیغات اسلامی صومعه سرا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه سرا با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رجب، اظهار کرد: ماه رجب یکی از چهار ماه حرام سال است که در زمان جاهلیت نیز به این ماه احترام می گذاشتند و از جنگ و خونریزی پرهیز می کردند. وی با بیان اینکه در ماه رجب می توانیم به خودسازی بپردازیم و به خدا نزدیک تر شویم ...
اوّلین چیزی که عامل می شود انسان خلیفه الله شود!
چه کنیم که فکر گناه به سراغمان نیاید ؟ جوانان عزیز! شما که در آغاز راه هستید، دقّت کنید، ببینید زندگی باید چگونه باشد جوانان عزیز! اگر کسی موفّق به شستشوی گناهان در ماه رجب المرجّب شد، خداوند در ماه شعبان المعظّم به او توفیق می دهد لباس تقوا را بپوشد به گزارش میدان 72 آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) در تازه ترین جلسه خود به موضوع ماه رجب المرجّب، آغاز زندگی حسنه است پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید: *گواراترین زندگی خدا را شاکریم که توفیق مرحمت فرمود تا در این سال جدید، مجدّداً دور هم بر سر خوان کرم اخلاق جمع شدیم و مباحث اخلاق را داشته باشیم که بنده نوار از آیات الهی، فرمایشات حضرات معصومین و همچنین اعاظم و بزرگانمان بیان می کنم، امیدوارم که إن شاءالله ارتزاق حقیقی را داشته باشیم. زندگی بدون اخلاق اصلاً زندگی نیست، شاید چیزی به نام زندگی باشد، امّا زندگی نیست. یک زندگی حیوانیِ عادت کرده خورد و خوراک و نشست و برخاست و ازدواج و تکثیر نسل و ...، امّا مع الأسف بی هدف است. لذا می خواهم مقدمتاً بحثم را از اینجا شروع کنم و بحث خطورات را که در سال گذشته داشتیم، در ادامه آن بیان کنم. وجود مقدّس حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(ع) فرمودند: لاَعَیْشَ أَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ اَلْخُلُقِ ، هیچ زندگی گواراتر (أهنأ از باب افعل التفضیل و به معنی گواراترین است) از این نیست که انسان از رفتار و اخلاق پسندیده برخوردار باشد. پس گوارا شدن زندگی به واسطه همین حُسن خلق است، همان که پیامبر (ص) فرمودند: إنّمابُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الأخْلاقِ ، یا اینکه فرمودند: إنّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ حُسْنَالأخْلاقِ . اصل، همین است و مابقی، همه، می تواند در محور این بچرخد. اگر در حول اخلاق حسنه بود، این زندگی، زندگی است و إلّا صورت ظاهر، زندگی است، امّا همان گونه است که حیوانات، نباتات و ... زندگی می کنند. البته گاهی زندگی حیوانات و نباتات نفع هایی دارد، مثلاً حیوانی مانند گوسفند و میش و ... زندگی شان نفع دارد، حتی زندگی سگ هم نفع دارد، امّا وای بر انسانی که زندگی اش براساس اخلاق الهی نباشد، نفع که ندارد هیچ، بلکه ضرر دارد. علی ایّ حال تعبیر اولیاء الهی این است که یک فرد بی اخلاق، مانند حیوان می شود کَالْأَنْعامِ که تازه این، اوّل قضیّه است و بعد می فرماید: بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً . *اصل در سبک زندگی لذا عزیزان، اخلاق را از این اوّل سال جدّی بگیریم. امسال با خودمان عهد ببندیم و از خداوند توفیقش را بخواهیم که متخلّق به اخلاق الهی شویم. خدا گواه است توفیق می خواهد. ای بسا مثلمن بیچاره فقط قائل باشم و از عمل، خبری نباشد. این توفیق، یک گنج بزرگ است. پس توفیق آن را بخواهیم و بخواهیم که خدا ما را از همین اوّل سال، متخلّق قرار بدهد که اتّفاقاً زندگی حقیقی، این است، حضرتشان می فرمایند: لاَعَیْشَ أَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ اَلْخُلُقِ ، هیچ زندگی، گواراتر از آن زندگی نیست که توأم با حُسن خلق و اخلاق و رفتار پسندیده باشد – همان طور که آب می نوشید، به شما می گویند: هنیئاً لکم ، در اینجا هم واژه أهنأ به کار رفته، یعنی گواراترین – اتّفاقاً سبک زندگی که هم امام المسلمین بارها بیان فرمودند و هم اولیاء الهی بر روی آن تأکید دارند، به وجود نمی آید، إلّا به همین حُسن خلق. آن های دیگر، فروعات سبک زندگی می شود. خدا گواه است، به این خانه امام زمان، وقتی خودم این روایت را یادداشت برداری می کردم و آنچه اولیاء بیان فرمودند در ذهنم مرور می کردم، از خودم بدم می آمد، اگر این است، ما که هستیم؟! ولی بخواهیم و برای هم دعا کنیم. ماه رجب المرجّب نزدیک است، در حقّ همدیگر زیاد دعا کنیم که اجابت می شود. دعا کنیم که موفّق شویم و گرفتار نشویم، در جا نزنیم. اگر بخواهیم سبک زندگی حقیقی را بدانیم، همین اخلاق است و لا غیر. رئیس مذهب دارند این را بیان می فرمایند. هر چه در این روایت شریفه تأمّل کنیم و توقّف و تفکّر کنیم، بینی و بین الله، کم است. آن وقت انسان می فهمد که چقدر عقب است، چقدر دور افتاده و چقدر باخته است. لذا فرمودند: هنیء ترین زندگی، زندگی توأم با حُسن خلق است. البته به نظر می آید یکی از موارد آن هم صلاه لیل باشد، چون آن ها که صلاه لیل را دارند، یک دلیل و برهانش، همین حُسن خلق و متخلّق بودنشان به اخلاق الهی است. *استغفار اولیاء خدا از نماز شبشان! لذا خیلی مواقع اولیاء و اعاظم و بزرگان که متّصل و اهل معنا و بالجد واصل بودند، فرمودند: گاهی حتّی شب، توفیق قیام و حتّی نماز خواندن را داشتیم، امّا حال صلاه لیل را نداشتیم. می گویند: ظاهر صلاه لیل را داشتیم و حال آن را نداشتیم. یعنی گاهی حتّی نماز شب هم خواندیم، امّا آنچه را که اولیاء خدا در نماز شب به دنبال آن هستند، نیافتند. یعنی آن عشق با زیبا پروردگار عالم، آن خلوت و انسی که با ذوالجلال و الاکرام در آن زمان که همه خواب هستند و این مردان خدا بیدار هستند، به وجود می آید، نبوده است. لذا می فرمایند: فقط قال بوده و حال در آن نبوده است. لذا از صلاه لیلشان استغفار کردند. یعنی حتّی توفیق خواندن آن را پیدا کردند، امّا گفتند: ما حال نداشتیم و آن صلاه لیل، برای ما صلاه لیل حقیقی نبوده است. بعد خودشان بیان فرمودند: یک دلیلش هم این است: وقتی لطف خدا شامل حالمان شده و دیروزمان را بررسی کردیم، دیدیم در جایی بداخلاقی کردیم و این توفیق نماز شب اولیاء را نداشتیم و فقط ظاهرش، ظاهر نماز شب بوده است. چون می دانید اوج عشق بازی اولیاء خدا، همین شب خیزی است که برای امثال ما سنگین می شود. این ها که به زبان ساده می گویم، همه، روایات است که به فضل الهی خود روایات را برایتان بیان می کنم. گاهی اتّفاقاً قیام نکردن در دل شب، خودش گناه است و اولیاء خدا لذّتی که می برند از آن شب خیزی و عشق بازی و خلوت با پروردگار عالم است. کدام خلوتی عند الاولیاء برتر از این خلوت؟! خلوت با همسر و فرزند و رفیق نیست، خلوت با پروردگار عالم! همان چه که اولیاء خدا فهمیدند، درک کردند و به آن رسیدند و با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کردند. ما یک حرفی می زنیم، امّا گفت: شنیدن کی بود مانند دیدن؟! آن ها دیدند، آن ها رسیدند، آن ها با وجود خودشان لمس کردند. امثال من بیچاره فقط حرفش را می زنیم، امّا آن ها رسیدند. بالاترین عیش که ملائکه الهی می گویند: هنیئاً لکم ، باز آن صلاهلیل حالیّه است. آن صلاه لیل حالیّه هم برای انسان میسور نمی گردد، إلّا به حُسن خلق. اگر در این مطلب، تأمّل کنیم، دریچه ای از زندگی برای ما باز می شود که می فهمیمآن، زندگی است. اولیاء خدا می فرمایند: حضرت خواستند بگویند: من می خواهم بابی رابرای شما باز کنم که بدانید اگر از این باب ورود پیدا کردید، معنی زندگی را می فهمیدو بعد از آن، متوجّه می شوید که تا حالا زندگی نکردید و آن، حُسن خلق است. *رمز اوّلیّه خلیفه الله شدن لذا خیلی جالب است، امیرالمؤمنین، امیر بیان، اسدالله الغالب، علیّ بن أبی طالب(ع) جمله ای دارند که بسیار عالی است. چه بگویم؟! اگر بگویم با طلا و آب طلا باید آن را بنویسیم که بارها بیان کردم: این ها فلز است و بشر برای آن ارزش قائل شده و ... . لذا اصلاً نمی شود با این تعابیر ارزش این جملات را بیان کرد. البته گاهی از باب نشان دادن اهمیّت مطلب بیان شده که باید این را با آب طلا نوشت و ... . امّا آن ها مطالب مادی است، مگر می شود مطالب معنوی را با مطالب مادی قیاس کرد؟! تمام دنیا را هم بدهیم، با این مطلب معنوی که مولی الموالی(ع) می فرمایند،اصلاً قابل قیاس نیست. جوانان عزیز! شما که در آغاز راه هستید، دقّت کنید، ببینید زندگی باید چگونه باشد. حضرت می فرمایند: مَن حَسُنَت خلیقتُهُ طابَت عیشتُهُ ، هر کس اخلاقش را اخلاق نیکو و حسنه قرار بدهد و خوش اخلاق باشد، زندگی اش هم پاک خواهد شد. اتّفاقاً بدانید آن ها که حُسن خلق دارند، اوّلین چیزی را که عامل می شود انسان خلیفه الله شود، یافته اند. یعنی تا انسان حُسن خلق نداشته باشد، خلیفه الله نمی شود. تمام انبیاء عظام، تمام اصفیاء و اولیاء و در رأس آن ها حضرات معصومین(ع)، دارای حُسن خلق بودند و اگر کسی دارای حُسن خلق نشود، خلیفه الله نمی شود. رمز اوّلیّه خلیفه الله شدن، حُسن خلق است. این رابه عنوان کد ویژه به ذهن خود بسپارید. لذا اگر کسی می خواهد به مقام خلیفه اللّهی برسد، باید بداند تمام انبیاء و اصفیاء و اولیاء و در رأس همه آن ها، حضرات معصومین دارای حُسن خلق بودند و کد اصلی و رمز مهم این است. اگر انسان، این طور شد، به این مقام می رسد و می تواند خلیفه الله شود. امید هست که به آن مقام خلافت اللّهی برسد. امّا اگر این طور نشد، اگر بخواهد کارهای دیگری را هم انجام دهد که به ظاهر خلیفه الله شود، بدانید نمی شود. یعنی اصلاً توفیق رسیدن به مقام خلیفه اللّهی پیدا نمی کند. لذا پروردگار عالم، به ملائکه فرمود: إِنِّی جاعِلٌ فِی اَلْأَرْضِ خَلِیفَهً ، ملائکه هم وقتی می خواهند به تعبیر عامیانه – که حقیقی نیست – با خداوند محاجّه کنند، می گویند: أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُفِیها وَ یَسْفِکُ اَلدِّماء ، امّا خداوند می فرماید: إِنّی أعلَمُ ما لا تَعلَمون . ابوالعرفا، آیت الله العظمی ادیب می فرمود: یکی از آن مواردی که اسّ و اساس است در اینکه حضرت حقّ فرمود: إِنّی أعلَمُ ما لا تَعلَمون ، همین حُسن خلقدر انسان است. اگر کسی حُسن خلق پیدا کرد، علم هم پیدا می کند. اگر حُسن خلق پیدا کرد، آن موارد دیگری هم که باید برطرف شود تا انسان به آن مقام خلیفه اللّهی برسد، به خودی خود برطرف می شود. لذا بیهوده نیست که تمام انبیاء عظام، طبق فرمایش قرآن، وقتی مبعوث شدند، اوّل بحث تزکیه را سفارش کردند. هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَیُزَکِّیهِموَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ والْحِکْمَهَ ، در تمام امم، همین گونه بوده و قبل از تعلیم کتاب و حکمت، بحث تزکیه مطرح شده است. اوّلین رمزگشایی برای خلیفه الله شدن، متخلّق به اخلاق الهی شدن و حُسن خلق داشتن است. اگر این طور شد، انسان می تواند و إلّا نمی تواند. *چه کنیم زندگی پاک و توأم با آرامش داشته باشیم؟ آن وقت ببیند حضرت چه می فرمایند؟می فرمایند: مَن حَسُنَت خلیقتُهُ طابَت عیشتُهُ ، هر کس اخلاقش، اخلاق حسنه شد، زندگی اش هم پاکیزه می شود. خیلی جالب است، چون برخی از زندگی ها، زندگی آلودگی ها، پلشتی ها و کثافات است که آلوده به پلیدی ها، مال های حرام و ... است. به صورت ظاهر خود آن آدم حمام هم رفته، به صورت ظاهر لباس شیک هم می پوشد، امّا چشم اولیاء را می خواهد که وقتی نگاه می کنند، می بینند یک لجنزار از گناه است که بوی تعفّن دارد از آن شخص و زندگی اش بیرون می زند. زندگی به ظاهر قشنگ، امّا درونش، پر از گرفتاری ها، کثافات و لجنزار است. ظاهرش، چون قبر کافر، پر حلل/باطنش، قهر خدای عزّوجلّ اصلاً زن و مرد با هم رفیق نیستند، زن با دیگری است و او هم با دیگری است. به ظاهر زندگی است. زندگی هایی پراز لجنزار، نه زندگی ملکوتی، نه زندگی الهی. لذا اگر کسی حُسن خلق داشت، مولی الموالی می فرماید: یکی از خصوصیّاتش این است که زندگی اش هم زندگی طیّب، طاهر و پاک می شود. هر کس که اخلاقش، اخلاق حسنه شد، زندگی اش، پاکیزه وگوارا می شود، مَن حَسُنَت خلیقتُهُ طابَت عیشتُهُ . اگر بخواهید بدانید زندگی طابت چیست، دو سه نکته از آن را بیان می کنم و سریع رد می شوم. چون خودش بحث دارد. یکی از موارد آن، این است که می گویند زندگی طیّب، زندگی توأم با آرامش است. مانند بهاری می ماند که شما در یک باغی رفتید کهپرندگان دارند می خوانند و جوی آبی است و چنان نوازش روحی بر انسان می آید که به آن عیش طیّب می گویند. البته شاید چنین کسی به صورت ظاهر هیچ چیز نداشته باشد و آن باغ را هم نداشته باشد که برود، امّا چنان باهم خوش هستند که زندگیشان، خوش و الهی می شود. چنان زندگی شان، زندگی خوبان عالم می شود که از آن حال پلشتی ها و زشتی ها بیرون می آید و پاک هستند و ارامش دارند. پس اخلاق این است. *ماه رجب المرجّب، آغاز زندگی حسنه است! از کجا شروع کنیم؟ چون چند روز به ماه رجب المرجّب مانده، یک جمله بگویم تا آماده شویم و به اصل بحثمان برویم. گرچه از اصل بحثمان که خطورات بود، فقط یک روایت می گویم و نمی رسیم که بیشتر از این بیان کنیم. راهش، تطهیر در رجب است. سبک زندگی که بیان کردیم از اخلاق شروع می شود، ماه رجب المرجّب شروع آن است. می گویند: رجب، نهری از انهار بهشت است. چون در ماه رجب، انسان خودش را از گناهان شستشو می دهد. بیاییم در ماه رجب درست شویم و از گناهان شستشو کنیم، از کینه، عداوت، دشمنی، بدی،بداخلاقی و ... دور شویم. جوانان عزیز! اگر کسی موفّق به شستشوی گناهان در ماه رجب المرجّب شد، خداوند در ماه شعبان المعظّم به او توفیق می دهد لباس تقوا را بپوشد، برای این که می خواهد به یک مهمانی برود، دعیتم فیه إلی ضیافه اللّه و آن هم ضیافت ماه مبارک رمضان! بارها بیان کردم که اولیاء خدا تا قبل از ماه رجب المرجّب برای طول عمرشان دعا نمی کردند، امّا همین که می دیدند در ماه رجب المرجّب ورود پیدا کردند، می گفتند: خدا! حالا که ما را تا ماه رجب المرجّب زندگی نگاه داشتی، به ما عمر بده تا ماه مبارک رمضان را هم درک کنیم و ببینیم. ماه مبارک رمضانی که نفس نفس زدن در آن، تسبیح می شود و أنفاسکم فیه تسبیح ، ماه مبارک رمضانی که بخوابی هم – که حالا توضیح آن را در مورد اولیاءبیان کردم – عبادت محسوب می شود، نومکم فیه عباده ، ماه مبارک رمضانی که شبی به نام لیله القدر دارد که بیان شده: لیله القدر خیر من ألف شهر ، یعنی یک شب قدر در ماه مبارک، از هزار ماه که انسان شب و روز و هر لحظه اش را به عبادت بپردازد، آن هم عبادت خالصانه، بهتر است. یعنی در یک شب از ماه مبارک، بیش از هشتاد سال عبادت را برای من و شما می نویسند. ماه مبارک رمضان چنین شبی دارد. حالا اگر کسی می خواهد به این ماه مبارک ورود پیدا کند، راهش، شستشو در رجب المرجّب است. مانند این است که شما را به یک مهمانی دعوت کردند. شما اوّل می روید خودتان را می شویید و با بدنی که مثلاً روغن کاری کردید و ... به مهمانی نمی روید. لذا اوّل به حمام می روید، لباس نو می پوشید و بعد به مجلس مهمانی می روید. خدا شما را به یک مهمانی ویژه دعوت کرده است، دعیتم فیه إلی ضیافه اللّه . ماه مبارک رمضان، ضیافت ویژه است. ما هم دعوت به این ضیافت ویژه هستیم که برای ورود به آن باید ماه رجب المرجّب را دریابیم. لذا سه مطلب را حتماً در این ماه رجب المرجّب دقّت کنید -وجود مقدّس باقرالعلوم، امام محمّدباقر (ع) ، نکاتی را بیان فرمودند که إن شاءالله به فضل الهی در هفته آینده بیان خواهم کرد – 1٫ولایت. در ماه رجب المرجّب باید ولایتتان بیشتر باشد که حالا بیان خواهم کردکه چطوری باید این کار را کرد. 2٫جبران گذشته ها. در ماه رجب المرجّب اگر روزه های قضایی دارید، حتماً قضا کنید که هم ثواب روزه های ماه رجب المرجّب را می برید و هم روزه های قضایتان را جبران می کنید. 3٫کمک به دیگران. اگر دل پدر و مادر را شکستی، سریع جبران کن. چون اگر ماه رجب المرجّب را از دست بدهی، بدان که شاید در شعبان المعظّم هم توفیق پیدا نکنی، که در این صورت یقین بدان که در ماه مبارک رمضان وارد نشدی. البته به صورت ظاهر در ماه مبارکمی رویم و روزه هم می گیریم، امّا در آن ضیافت حقیقی ورود نیافتیم. پس این مطالب را جدّی بگیریم تا زندگی مان، حسنه شود. ماه رجب المرجّب، آغاز زندگی حسنه و دور شدن از زندگی بد و پلشتی ها و زشتی هاست. *سال متخلّق شدن به اخلاق الهی پس اخلاق خیلی مهم است. تصمیم بگیریم امسال را برای خودمان سال اخلاقی قرار بدهیم. همان طور که امام المسلمین، حضرت امام خامنه ای سال ها را نام گذاری می کنند و مثلاً امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیدند، حالا ما هم برای خودمان، هر سال و به خصوص امسال را جدّی تصمیم بگیریم و به نام سال متخلّق شدن به اخلاق الهی قرار دهیم و خودمان را به آن، مقیّد بدانیم. عمل کنیم و اقدام کنیم به اینکه إن شاءالله متخلّق شویم. اگر این طور شود، چه می شود؟! آن وقت است که تازه معنای انسانیّت را می فهمیم. لذّت می بریم. تازه می فهمیم تا حالا شبه انسان بودیم و فقط اسم انسان را داشتیم. بگوییم: از امسال که حالا فروردین هست و به خصوص اینکه داریم به رجب المرجّب هم نزدیک می شویم، دیگر می خواهم متخلّق شوم. خدایا! من می خواهم عهد ببندم که اخلاقی شوم. ولو با بداخلاقان برخوردکردم، من، اخلاقی باشم. چقدر عالی می شود انسان این طور شود! خیلی عجیب است! خداگواه است غوغا و محشر می شود! یک زندگی دیگر می شود! یک چیز دیگری درست می شود، فقط همین را می توانم بگویم. تازه می فهمد زندگی یعنی چه. لذا این طور عهد و پیمان ببندیم. *عاقبت زیاد فکر گناه کردن راهش هم همین است که خطورات را مراقبت کنیم. لذا من با این روایت شروع می کنم و دیگر ادامه مباحث آن را برای جلسه بعد می گذارم. چرا ما این قدر بر روی خطورات تأکید داریم؟ چون اگر فکر را کنترل نکنیم، همه چیز از دست می رود. وسوسه می شویم، شیطان می آید و می گوییم: نکند این طور است، نکند آن طور است و یا ما را به گناه دعوت می کند. لذا اگر این فکرمان را کنترل نکردیم، دیگر ناخودآگاه در گناه هستیم. امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، علیّ بن أبی طالب(ع) فرمودند: مَن کَثُرَه فِکرُهُ فی المَعاصی دَعَتهُ إلَیها ، آن کسی که فکرش، زیاد به دنبال گناه باشد، به سمت گناه دعوت می شود. تا فکر گناه به ذهن انسان آمد، باید استغفرالله گفت. این مسأله در مورد هر چیزی می تواند باشد، نعوذبالله اگر با دیدن تصویری فکری به ذهنش آمد، سریع استغفار کند. اگر ظنّ و گمان بد به برادر مؤمنت یا همسایه ات، یا همکارت و ... داشتی، سریع استغفار کن. چرا؟ چون حضرت فرمودند: اگر کسی زیاد فکر گناه می کند، بداند که گناهان او را به سمت خودشان دعوتش می کنند. ناگهان می بیند که به گناه ورود پیدا کرده است. چون آن فکرها او را به سمت گناهان دعوت کرده و به آن سمت کشیده خواهد شد. وقتی انسان زیاد راجع به گناهی، فکر کرد، یک باره می بیند که به آن، مبتلا شده؛ چون آن گناه (حالا هر گناهی می خواهد باشد)، او را به سمت خودش دعوت کرده است. *تشر زدن اولیاء خدا به خود! لذا اولیاء خدا می گویند: انسان باید این را باور کند و تا فکر گناهی آمد، سریع استغفار کند و به خودش تشر بزند. با یکی از اولیاء خدا در حرم حضرت ثامن الحجج بودم، ایشان متوجّه نشده بود که من کنار ایشان هستم، همین طور که در گوشه ای، رو به روی ضریح نشسته بود، مدام می گفت: آقاجان! غلط کردم! غلط کردم! غلط کردم! ... . اشکم جاری شد و ایشان متوجّه حضور من شد. بعداً فرمودند: اگر یک کاری کردی، بعد از استغفار، خودت به خودت تشر بزن و مثل من بگو غلط کردم. حالا آن کار ایشان چه بود که خود را تشر می زد؟ مثلاً دادی سر کسی زده که شاید برخی مواقع این دادها برای این است که او را تربیت کنند. امّا بعداً پیش خودشان می گویند: غلط کردم، من نباید داد بزنم و ... . وقتی انسان، حالات اولیاء را می بیند و با خودش مقایسه می کند، می فهمد که این اصلاً قیاس مع الفارق است و قابل قیاس نیست. لذا تا فکر گناه آمد، اوّل استغفار کن و بعد به خودت تشر بزن، حالا یک نمونه اش، مانند این ولیّ خدا را بیان کردم. اگر این طور شود، چقدر عالی است. زندگی اولیاء خدا را ببینید. بالاخره وصفی است. آن ها چگونه جلو رفتند و ما که دیگر عمرمان هم دارد تمام می شود، چه کردیم؟! چشم هم به هم می زنیم، سال ها می گذرد. عزیزم! تا فکر آمد، همان جا جلویش را بگیر. این ولیّ خدا جمله دیگری هم گفتند که آن را هم برای شما بیان کنم. گفتند: بعد از اینکه گفتی به خودت تشر زدی و گفتی: غلط کردم، غلط کردم، ...، یک جمله هم بگو: بگو: آقا جان! یابن الحسن نکند بنویسی. نکند نوشته را برای شما بیاورند و شما هم بگویید: بله، این هم از دست ما رفت! *چه کنیم که فکر گناه به سراغمان نیاید؟! اولیاء خدا از نوک پا تا فرق سر، خوبی بودند و امثال من بیچاره، از نوک پا تا فرق سر، بدی هستم. چه می شود؟! چه می بینند؟! چه می کنند؟! یک دلیلش هم این است که آن ها زیاد به فکر آقا بودند.شما هم اگر می خواهی زیاد فکر گناه به سراغت نیاید، زیاد به یاد امام زمان باش. اینکه بیان کردم در هر ساعت حداقل یک دعای سلامتی برای آقا جان بخوانید، سبب می شود که انسان در حصن حصین قرار بگیرد. کسی که دائم به یاد آقا جان باشد، خود آقا جان اجازه نمی دهد که فکرش به سمت گناه برود و یک حصنی برای او ایجاد می شود. عالم، عالم اثر و مؤثّراست، با همین یاد حضرت، حصنی برای انسان ایجاد می شود که دیگر کسی جرأت جلو آمدن نخواهد داشت. وقتی به یاد حضرت هستی، وسوسه گری نمی تواند جلو بیاید که نفس دون، نفس امّاره، من و تو را فریب دهد. یاد حضرت را زنده بداریم. امسال هم هر چه می توانیم بیشتر به یاد آقا باشیم. از خودش هم بخواهید و ایشان رابه مادرشان هم خیلی قسم دهید و برای مادرشان، نرجس خاتون زیاد فاتحه بخوانید. این ها رمز است. این ها، توصیه های جدّی و نسخه است که تا می توانید برای مادرشان، حضرت نرجس خاتون، فاتحه بخوانید. بگو: آقا! می شود، امسال من، سال مهدوی شود؟! آقا می شود امسال من، حال و وضع دیگری داشته باشد؟! تغییر کنم، آدم شوم، درست شوم، مدام یاد شما باشم، یاد اغیار بیرون برود. آقا جان! اولیاء خدا این طور بودند، می شوند یک روزی ما هم تپش قلبمان را بشنویم که یا مهدی بگوید؟! آقا جان! ماه رجب المرجّب دارد می آید و من هیچ آماده نیستم. آقا! شما می توانید، یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللیل و النّهار، یا محوّل الحول والاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال، آقا جان! شما تغییردهید، من حَسن حال هم ندارم، چه برسد احسن! شما می توانید. عالم به ید مقدّس شماست، شما می توانید، پس انجام دهید و حال من را تغییر دهید. السّلام علیک یا مولای یا صاحب العصر و الزّمان کد مطلب : سایر اخبار ...
کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره کعبه را دارد؟
جاهلیت در ایام ماه رجب در امنیت کامل بسر می بردند. بنابر روایتی از امام صادق(ع) که توسط شیخ کلینی نقل شده خداوند رجب را ماه حرام قرار داده تا مردم عمره بجای آورند چراکه خداوند هیچ بقعه ای را در زمین محبوب تر از کعبه خلق نکرده است. از این رو رجب در کنار ماه های شوال، ذی القعده و ذی الحجه حرام قرار داده شد تا عمره کعبه بجای آورده شود. علاوه بر عمره بجای آوردن، روزه داری کل یا بخشی از این ماه نیز ...