سایر منابع:
سایر خبرها
جلب رزق حلال در زندگی
، هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به واسطه اینکه ثروتمندی از حق او بهره مند شده و خدا تعالی در این باره از آنان بازخواست می کند. (15) 6. سحر خیز باش:پیامبر (ص) می فرماید: در پی روزی و نیازها، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، [مایه] برکت و پیروزی است. (16) امام رضا (ع) نیز فرمودند: محافظت کنید بر نماز شب که تحقیقاً نماز شب، حرمت خدا و ریزنده رزق و نیکو کننده صورت و ضمانت کننده رزق روز است ...
حقوق بشر و جریان های تکفیری
آن دو گروه به دیگری تجاوز کرد با آن گروهی که تجاوز می کند بجنگید تا به حکم خدا بازگردند و چون بازگشتند میانشان به عدالت آشتی برقرار کنید و از خدا پروا نمایید تا مورد رحمت قرار گیرید. (52)" که کلام حضرت علی (علیه السلام) مروری بر این خصوص بود که تنها با کسی بجنگ که چیزی را که می خواهد که از او نیست و از ادای حقی که بر عهده اوست سرباز می زند. پس چگونه است که مردم و حتی کسانی که تکفر تکفیری ...
آیا شکر در قرآن به معنی - عبادت - است؟
وَاعْبُدُوهُ وَاشْکُرُوا لَهُ) (عنکبوت، آیه 17). نزد خدا روزی بطلبید آن را بپرستید، و شکر نعمت او را به جا آورید . هرگاه شکر و عبادت از نظر مفهوم یکی بودند و داعی بر آوردن جمله واشکروا پس از واعبدوا نبود و هرگز جا ندارد که تصور کنیم که مقصود از دومی تأکید است زیرا تأکید برخلاف ظاهر آیه است. 2- (بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَکُن مِنَ الشَّاکِرِینَ) (زمر، آیه 66). بلکه خدا را پرستش کن ...
محکم و متشابه در قرآن
... الف- متشابه: حروف مقطعه آغاز سوره ها: مقصود از محکم آن رشته از آیاتی است که دلالت آنها بر مقاصد خود روشن و واضح باشد همچنانکه این مطلب را در آیات سه گانه (11) (سوره ی انعام آیه های 151 - 153) به روشنی درک می کنیم ولی مقصود از متشابه حروف مقطعه ای است که در آغاز برخی از سوره ها وارد شده که مفاد واقعی آن بر گروهی از عصر رسول خدا مانند یهود مشتبه گردید و در این مورد آیه مورد بحث نازل ...
تأویل در قرآن
میان حق و باطل و مراد و نامراد وجود دارد مقصود نهائی از آیه روشن نیست، و باید در پرتو آیات محکم مفاد آیه متشابه را به دست آورد و به مقصود واقعی ارجاع داد. گواه روشن بر این که مقصود از تأویل در آیه همان باز گردانیدن آیه به مراد واقعی گوینده است، همان مورد تأویل (چیزی که می خواهیم آن را تأویل کنیم) است، در نمونه های گذشته مورد تأویل از قبیل جمله و کلام نبود، بلکه از قبیل یک رشته رؤیاهای ...
موجود ممکن و مالکیت سود و زیان
... پیروان خط وهابیگری به جمله فَلاَ یَمْلِکُون کَشْفَ الضُّرِّ عَنکُمْ وَلاَ تَحْوِیلاً تمسک جسته می گویند معبودهای عرب به نص آیه قادر بر رفع بلا و برگردانیدن آن نبودند، در این صورت، تمام انسانها، جز خدا قادر بر چنین کاری نیست، و دعوت غیر خدا جایز نمی باشد. ولی یک چنین استدلال بر ابطال توسل جز مغالطه چیزی نیست و آیه مورد بحث ارتباطی به توسل ندارد زیرا: اولاً: آیه پیرامون افرادی ...
آیا این آیات گواه بر بطلان توسل است؟
کار رفته است به خاطر تغلیب، عاقل برضد آن است. یا فرض کنید که مقصود تنها معبودهای عاقل و آگاه از جن و شیطان و ملک است، و اگر لفظ ما در آیه ی نخست به کار رفته است به خاطر این است که گاهی همین لفظ در مورد عاقل نیز به کار می رود ولی با این دو فرض (که هرگز قطعی نیست، بلکه برخلاف شرائطی است که در موقع نزول آیه بر اکثریت عرب جاهلی حاکم بود) باز آیه ارتباطی به توسل رایج در میان اهل توحید ندارد زیرا ...
روش صحیح تفسیر قرآن
از زندگی تنگ و روح آنان فشرده شد؟ ه - چگونه فهمیدند که پناهگاهی جز خدا نیست؟ و- مقصود از توفیق الهی در مورد آنان چیست؟ پاسخ به هر یک از این سئوالها با مراجعه به شأن نزول این آیه به دست می آید. در اینجا از تذکر نکته ای ناگزیریم و آن اینکه هر شأن نزولی قابل اعتماد نیست باید در اعتماد بر شأن نزولها از موازینی که به وسیله آنها صحیح از غیر صحیح تمیز داده می شود، استفاده نمود ...
کار و تلاش اقتصادی از دیدگاه امام صادق(ع)
تجارت دست برداشته و به عبادت و نماز و دعا روی آورده است. امام فرمود: وای بر او! آیا او نمی داند که هرکس به دنبال دنیا و کسب روزی حلال نرود، دعایش مستجاب نخواهد شد. سپس امام افزود: هنگامی که آیه من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب. ؛(11) هرکس تقوای الهی پیشه کند (خداوند) راه خروج از مشکلات را برایش قرار می دهد و از جایی که گمان می برد روزی اش می دهد. نازل شد، تنی چند از اصحاب پیامبر ...
معرفت امام زمان علیه السلام؛ چیستی، چرایی و چگونگی
شود و در دوستی ما یکدل و مخلص باشد و به آنچه ما بدان فراخواندیم عمل کند و از آنچه ما نهی کردیم دست بردارد. چنین کسی از ماست و در سرای ماندگاری (بهشت) با ماست .30 4. توجه به مفاد دعاهایی که خواندن آنها در عصر غیبت مورد تأکید قرار گرفته است، نیز ما را به اهمیّت موضوع شناخت حجّت خدا و نقش آن در زندگی انسان رهنمون می سازد. بر اساس روایتی که زرارة بن اعین از امام صادق(ع) نقل می کند، آن حضرت پس از ...
سیره زندگانی صادق اهل بیت(ع) از نگاه استاد شهید مرتضی مطهری
علیهم السلام که در مورد معین و زمان معین نقل شده استناد کند و بالاخره هر کسی مطابق میل و سلیقه و هوای نفس خود راهی پیش بگیرد و برای خود مستندی هم پیدا کند. مثلا ممکن است یک نفر طبعا و سلیقتا و تربیتا سختگیر باشد و زندگی با قناعت و کم خرجی را بپسندد،همینکه از او بپرسند چرا اینقدر بر خودت و خانواده ات سخت می گیری بگوید رسول خدا و علی مرتضی همین طور بودند،آنها هرگز جامه خوب نپوشیدند و ...
مسجدی که امام زمان (عج) در آن نماز خواند/ صاحب این مسجد کیست؟
امام فارغ شدند، صعصعه کنار قبر مقدّس ایستاد و مشتی از خاک قبر بر گرفت و بر سر خود ریخت و گفت: پدر و مادرم فدایت ای امیر مؤمنان علیه السّلام گوارا باد تو را کرامت های خدا ای ابو الحسن، به راستی زادگاه تو پاکیزه و صبر تو نیرومند و جهادت بزرگ بود و به آنچه آرزو داشتی رسیدی و تجارت سودمندی کردی و به نزد پروردگار خود رفتی و از این نوع کلمات بسیار گفت و به سختی گریست و دیگران را به گریه وا داشت و در ...
چگونه خانه هایی پر خیر و برکت داشته باشیم ؟
یکی از مهمترین کارکردهای خانه، تأمین آرامش جسم و تسکین جان اعضای... اگر در مسائل اسلام مطالعه ای داشته باشیم به این نکته می رسیم که هیچ لحظه ، موقعیت و مکانی در زندگی نیست که اسلام برای آن سخن و نسخه ای نداشته باشد. در آیه 28 از سوره ی مبارکه ی نور نیز، ورود به هرخانه ای مشروط به اجازه یافتن از سوی صاحب خانه شده است: فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِیهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّی یُوْذَنَ لَکُمْ (نور، 28) اگر در خانه کسی را نیافتید، تا اجازه دریافت نکرده اید، وارد نشوید. ...
محبت؛ نخ تسبیح اجتماع مدینه النبی - خانواده هسته تمدن است
. 50 سال بعد تقریباً یک چهارم کره ی زمین دست آن ها است. آقای یک چهارم کره ی زمین هستند. مثل این می ماند که دوست یا هم کلاسی خود را می بینید، شما دو، سه سالی به سفری رفته باشید وقتی برگردید می بینید حضرت آیت الله العظمی شده است. اگر به اندازه ی دو، سه سال رشد کرده باشد می گویید رشد کرده، درس خوانده است. یک دفعه حضرت آیت الله العظمی شده باشد می گویید یک اتّفاقی افتاده است، این اتّفاق فقط ...
شهیدی که هنوز صدای اذانش در شهر شنیده می شود/ رزمنده اهل سنتی که پیکرش پس از 13 سال به کشور بازگشت
برای معرفی بیشتر این شهید بزرگوار گفتگویی را با شاهمراد زمانی برادر شهید انجام داده و وی خاطراتی از این شهید بزرگوار را اینگونه نقل می کند. برادر شهید زمانی در ابتدای سخنان خود در خصوص کلمه شهید شاخص که در مورد شهید بکار بردیم، اظهار داشت: شهادت فیض عظمایی است که نصیب هرکسی نمی شود و مقام همه شهدا رفیع و عظیم است و تمام شهدای انقلاب و دفاع مقدس اولا" متعلق به خدا و ثانیا" متعلق به تمام ...
وقتی حق را شناختی آنگاه هر عمل خوبی خواستی انجام بده
...: خدا ابوالخطاب را لعنت کند! من این گونه نگفتم؛ بلکه من گفتم وقتی حق را شناختی آنگاه هر عمل خوبی خواستی انجام بده، که در این صورت است که از تو قبول می شود؛ همانا خداوند عز و جل می فرماید: هرکس، از زن یا مرد، عمل صالحی انجام دهد در حالی که مومن باشد، آنها کسانی اند که وارد بهشت می شوند و بدون حساب در آنجا روزی دریافت می کنند (غافر/40) و نیز می فرماید هرکس، از زن یا مرد، عمل صالحی انجام دهد در حالی که مومن باشد، قطعا که او را با زندگانی گوارا و دلپسندی حیات می بخشیم ...
پنج چیزی که محتضر هنگام مرگ می بیند
.... پس هرگاه یکی از شما بر بالین شخصی از کسان خود رفتید که مرگش فرا رسیده است، شهادتش را به او تلقین کنید تا شیطان به او دست نیابد. * مال، فرزندان و اعمال از دیگر اموری که برای محتضر به صورت مثالیه خود مجسم می گردد و او آنها را می بیند و دست نیاز به سویشان دراز می کند، مال و اولاد و اعمال فرد است. در این مورد أمیر المؤمنین(علیه السلام) می فرماید: همانا فرزند آدم ...
ویژگی های انسان معنوی از منظر اخلاق اسلامی
احمد عابدی، رییس دانشگاه علوم و قرآن کریم کشور، در جلسه اخلاق، به بررسی تفاوت های میان تندرستی و انسان سالم پرداخت و گفت: تندرستی انسان تنها سبب افزایش طول عمر می شود و این مسأله از جهت پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد. حجت الاسلام والمسلمین عابدی بیان کرد: میان انسان سالم و تندرستی نسبت عموم خصوص من وجه برقرار است، ممکن است که فردی تندرست بوده، اما انسان سالم نباشد، یا اینکه انسان سالم بوده ...
آیا شریعت اسلام کاملترین شرایع آسمانی است؟
از طرف مؤلف او را به چنین توضیح واضحات کشیده است. در پایان یادآور می شویم که در این بحث، لفظ ادیان از طرف نویسنده تکرار شده است ولی بهتر است که به جای آن کلمه شرایع به کار رود، زیرا خدا از روز نخست یک دین بیشتر نفرستاده است و تمام پیامبران برای نشر آن اعزام شده اند و آیه ی: (إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ) ناظر به همین قسمت است ولی در حالی که دین خدا یکی است، شرایع سماوی قطعاً ...
جهر و اخفات در نمازهای ظهر و عصر
...> بیان مزبور کوچک ترین ایرادی از نظر روابط و تناسب آیات ندارد، و یادآوری می شود که لفظ صلات در قرآن در دعاء و توجه به خدا نیز به کار رفته است، خصوصاً که این سوره مکی است که در هفتمین و یا هشتمین سال بعثت نازل گردیده است، و خیلی بعید است که بگویم: در آن روز با کمی مسلمانان و عدم تشریع نماز برای عموم، لفظ مزبور معنی حقیقی خود را از دست داده بود، و از آن جز نماز چیز دیگری به ذهن تبادر نمی شد زیرا بسیاری ...
آیا - معاد - به معنی وطن است؟
است؟ ولی هرگاه بگوئیم مقصود از معاد همان بلد الرجل است در این صورت این مطلب از خصائص نبی می گردد، به این معنی که خدا به پیامبر خود وعده قطعی می دهد که تو را به همان شهر خود مراجعت خواهیم داد، و اینکه معاد را نکره آورده است، برای این است که روزی که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قدم به مکه خواهد گذارد یک روز تاریخی توأم با یک تسلط فوق العاده خواهد بود که عزت اسلام و شکست کفر در آن روز ...
مقصود از - فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ - چیست؟
بحث یادآور شدیم آیه مورد بحث، آیه پنجاه و چهارم در سوره بقره است و به کمک آیات سوره های اعراف و طه می توان مقصود را به دست آورد. نظریه ی اول: زمخشری در کشاف از برخی نقل می کند که مقصود از جمله فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ این است که اشخاصی که گوساله را نپرستیده اند آنها را که آن را پرستش نموده اند، بکشند، و کمال توبه آنها همین است که باید کشته شوند (2). اعتراضات نویسنده ...
چگونه می توان قلب از حب دنیا خالی کرد؟
یابی که از میان دوستان به سرای غربت در افتاده اند، و زود باشد که تو نیز سرنوشتی چو آنان یابی . (نهج البلاغة، نامه 31). 6. باور کنیم که رزق و روزی بدست خدا است: یکی از چیزهایی که در رسیدن به آرامش و قناعت و حرص نورزیدن به دنیا بسیار مؤثر است این است که بدانیم و باور کنیم که چه نسبت به دنیا حریص باشیم و چه قانع و زاهد, آنچه که خدا از رزق و روزی مقدر کرده است به ما خواهد رسید. امام ...