سایر خبرها
هیلاری، نامزدی حزب دموکرات را پذیرفت
کنایه" بر زبان رانده است. یکی از سخنرانان شب گذشته ژنرال جان آلن بود که برای مدتی به عنوان فرستاده امور مبارزه با داعش خدمت می کرد. منتقدان جمهوری خواه خانم کلینتون دموکرات ها را متهم کرده اند که تهدید گروه موسوم به داعش را در گردهمایی خود کمرگ جلوه داده اند. ژنرال آلن به نمایندگی از کلینتون تجربه او در سیاست خارجی و خطرات ریاست جمهوری دونالد ترامپ را تشریح کرد ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
دکتر محسن جلیلوند: شکاف های اجتماعی مهاجران در آلمان تبدیل به شکاف های امنیتی شده است
...، جذب گروه های چپ و گانگستری می شدند ، اما در حال حاضر این مدل گرایشات تبدیل به گرایش های تندروانه شده است. هر چه قدر اروپا و آلمان بتوانند بحران هویتی مهاجرانشان را بکاهند شاهد کشوری امن تر با جوی آرامتر خواهند بود. این کارشناس افزود: اتفاقات اخیر آلمان بیش از آنکه به معنای حضور داعش یا تروریست در آلمان باشد، نشان از آن دارد که شکاف های اجتماعی مهاجران در این کشور تبدیل به شکاف های امنیتی ...
زن مظهر خلاقیت الله
پرورش دهنده افراد جامعه انسانی قرار داد و روی زمین را از فرزندان و دست پرورده های او پر نمود و علی رغم آنانی که حق انسانی او را انکار کردند، حضور او را در تمام مراتب تکوینی و تشریعی جهان هستی، اثبات نمود و مقام ولایت مطلقه و وحی و الهام و سایر کرامات انسانی را از زن خالی نگذاشت و در آیه مباهله ... اَبنائنا.... و نِسائنا.... و اَنفٌسَنا فرمود. گرچه انسان را به طور کلی سمبل موجودات قرار داد و درباره ...
مدافعان حرم، فارغ از اینکه چه ملیتی دارند، عزیز، ارزشمند و الگویی برای جامعه ما هستند/ حرامیانی که قصد ...
کرده بود، سریعاً پی بردم که منبع این سؤال، نه ذهن پرسشگر و کنجکاو جوان، بلکه فرد یا افرادی است که مغرضانه فکر پاک این جوان و بعضی جوانان جامعه ما را درگیر این بذر هرز و شبهه مسموم کرده اند. در آن شرایط، با توجه به ازدحام مرسوم جمعیت در راهپیمایی ها، ابراز لطف های مردم ولایتمدار مشهد و دغدغه های گروه حفاظتی، اقتضائاً آن جوان عقب رانده و در میان مردم گم شد اما اندوه من از اینکه هنوز در این خصوص، شبهه ...
علت سکوت مرکل بعد از حوادث تروریستی چیست؟
قطار به شماری حمله کرد و حمله با چاقو در رویتلینگتن که به مرگ یک زن منجر شد و از همه بدتر نوجوانی که در مونیخ با تیراندازی به عده ای در مرکز خریدی 10 نفر را کشت، حوادثی بودند که آلمان آنها را پشت سر گذاشت.در آلمان اینهمه حادثه در جریان است و مرکل هم به تعطیلات رفته است این 2 موضوع در کنار هم برداشتی است که عمده مردم آلمان از تحولات این روزهای کشورشان دارند. پس از این وقایع، مرکل به سخنگوی خود گفت ...
چرا فرانسویها نباید زندگی با تروریسم را یاد بگیرند؟!
یافته دچار چالش شده است. زمانی که نخست وزیر فرانسه، والس، گفت که اعتراضات خیابانی کارگران را ممنوع می کند، از سوی مجله ضد تفکر برابری اکونومیست و دیگر گروه های مخالف این مسئله، مورد حمایت قرار گرفت. با سیاست های اقتصادی، حزب سوسیالیست می توان گفت که چارلز دوگل یک کمونیست به نظر می رسد-وی فردی بود که برای افراد ثروتمند ارزشی قائل نبود و از نظام سرمایه داری متنفر بود- اما اولاند ...
شأن و منزلت شهدای مدافع حرم کمتر از شهدای دفاع مقدس نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم شهر، حسن شمشادی پنج شنبه شب در مراسم یادواره سردار شهید نورعلی یونسی و 20 تن از آلاله های سرخ مسجد باب الحوائج ترک محله به روایت جنگ در شام و سوریه پرداخت و اظهار کرد: 64 ماه و 13 روز پیش بحرانی در کشوری به نام سوریه شکل گرفت و طراحان آن طوری برنامه ریزی کردند تا یک نظام طی چند هفته سقوط کند اما جان فشانی رزمندگان ایرانی، پاکستانی، افغانستانی، فلسطینی ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
دین منحصر به فرد شده است و با ترکیب مفهوم عقل و روح توانسته است از دیگر ادیان متفاوت گردد. آنها تصریح کرده اند که این اسلام بوده است که جهان مدرن امروز را به وجود آورده است، همان طور که گراهام می نویسد: چگونه اسلام دنیای جدید را خلق نمود و انگیزه رنسانس را به اروپا و ملل غربی داد. مسلمانان بر این باورند که الله وعده حتمی پیروزی داده است و با این وعده به مسلمانانی که توان خود را در خدمت اسلام ...
چگونگی پیدایش تکفیر و خارجی گری
از بدترین نمودهای علوّ و تکبّر و طغیان بر روی زمین که رژیم های استکباری و گروه های که سعی بر تحکّم بر سرنوشت بندگان داشتند پیش گرفته و سرلوحه ی اعمال خویش قرار دادند، دشمنی با بندگان خداوند از طریق تهمت کفر است. تسلط بر بندگان خداوند و وصف آنان به کافر و نفی صفت ایمان از آن ها آفتی است که برخی از پیروان ادیان آسمانی نیز به کسانی که با آنها همفکر نیستند نسبت می دهد. پدیده تکفیر در ...
سلفی گری و تکفیر در تونس میان گفتمان النهضة و دیگر گفتمان های بومی
عقیده و عمل به مناسک دینی را تضمین می کند، نسبت به بی طرفی مساجد و مکان های عبادی در درگیری های پارتیزانی، قرار نگرفتن این مکان ها به عنوان ابزار سودجویی متعصبانه اطمینان می دهد. دولت در اشاعه ارزش های اعتدال و صبر همت می ورزد، در حالی که از هر آنچه مقدس است محافظت می کند و از حمله به آن جلوگیری می کند، همان طوری که متعهد به پیش گیری از دعوت به تکفیر و تحریک تنفر و خشونت می باشد و با آن ها مقابله ...
گروه تروریستی جبهه النصره با جدایی از القاعده نام خود را تغییر داد/ واکنش ایران به تغییر نام جبهه النصره
آنها عربستان سعودی به عنوان پدر و حامی اصلی القاعده، طالبان، داعش، النصره و گروههای تروریستی متعدد بویژه در سوریه دانست و از جامعه بین المللی خواست در مبارزه با تروریسم به عوامل و زمینه های پیدایش این پدیده شوم و اثرات آن توجه کنند و بر این اساس بانیان و حامیان این گروهها را برای ریشه کردن آنها تحت فشار قرار دهند. روز پنج شنبه محمد جولانی سرکرده جبهه النصره انحلال این گروه را اعلام کرد و از تشکیل گروه جدیدی به نام جببه الفتح الشام خبر داد. ...
نقش زن در ساختن جامعه
تصمیم گیری در بخش های مختلف. بنابراین کار نوآورانه ی زنان در داخل جامعه ی عراقی به سوی گشودن جبهه های متعدّدی برای کار به طور همزمان جهت برجسته کردن مسائل زنان روی کرده است؛ امّا معنایش این نیست که تساوی بین زن و مرد حاصل شده یا به سرعت حاصل خواهد شد؛ زیرا سلسله مراتب اجتماعی که اولویّت را به مرد به حساب زن می دهد؛ دارای تاریخ ریشه دار طولانی از کار فیزیکی و نمادین است. این ارزش های محکم را نمی ...
کامیون نیس و چاقویی که گلوی کشیش را برید، ساخت کدام کارخانه بودند؟
در آمریکا و اروپا و آسیا، جهان را در سراشیبی بزرگ تروریسم قرار داده است. سایت " عصر ایران " در مطلبی با عنوان " چاقویی که گلوی کشیش 90 ساله را برید، ساخت کدام کارگاه بود؟! " به تحلیلی در این باره اقدام نموده است. ابنا آن مطلب را با ویرایش و تصاویر بیشتر به خوانندگان خود تقدیم می کند: چاقویی که 26 جولای 2016 ، گلوی کشیش 90 ساله در کلیسای نورماندی فرانسه را برید، ساخت "کارگاه ...
کودتای اروپا علیه ترکیه و پایان توهم اروپایی شدن برای اردوغان
به گزارش نامه نیوز، در این بین اقداماتی نظیر تصویب 3 ماهه وضعیت فوق العاده، احتمال اعدام کودتاگران و چشم انداز نه چندان آرام ترکیه، روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را که تا پیش از این ناهموار بود احتمالاً در آینده به فرایندی بغرنج و چالشی تبدیل خواهد کرد. این در حالی است که آمریکا و کشورهای اروپایی بدلایل مهمی نظیر حضور داعش در سوریه و عراق، بحران آوارگان، ترس از سرریز شدن درگیری ها و ناآرامی ها در خاورمیانه... با ادامه ناآرامی ها در ترک ...
مسلمان اروپایی برای رسانه های غربی تروریستند و شورشیان خاورمیانه، مبارز!
توجیه این اتفاق استفاده کردند. بر اساس اطلاعاتی که به ما داده شد، نیروی انتظامی شهر مونیخ، از این امر که این حمله، یک اقدام تروریستی باشد ترسید و بر اساس اطلاعات بی بی سی، پلیس این شهر بلافاصله عملیات ضد-تروریستی خود را آغاز کرد. ما می دانیم که آغاز عملیات ضدتروریستی به چه معناست، اینکه، سه مرد مسلح در مونیخ مسلمان، تروریست و عضو داعش (یا تحت تاثیر این گروه) معرفی می شوند. علی ...
دلایل معذوریت “فرماندۀ سپاه چهارم کرمانشاه” در پخش اعترافات منافقین
نبود و می توانستیم اعترافات آن ها را پخش کنیم، پلیس عراق و جامعه اروپا با رجوع به وجدان می توانست درک کند که این افراد، چه تروریست های خطرناکی هستند. متاسفانه اعترافات آن ها به گونه ای است که اگر پخش شود، بیم آن می رود که گروهک منافقین اقدام به ترور آن ها کند. * شباهت اقدامات منافقین با داعش و النصره شعبانی اظهار داشت: در هر حال متأسفانه عناصر این گروه همان اوایل انقلاب، حرکتهای ...
اسلام دین صلح و مهربانی و محبت و رحمت
تصرف کنند؛ مانند رفتاری که امروزه از سوی گروه های افراطی در برابر اسلام مشاهده می کنیم. اگر دین به تفسیر به رأی و نظر پیروانش بود که مردمان، طبق فرمایش مولای ما علی بن ابی طالب هرگونه می خواستند رفتار می کردند. به همین دلیل اذعان و خضوع در برابر خدا و دین و همت گماشتن به آن، بدون توجه هواها، امیال و خواهش های نفسانی، بر هر مسلمانی واجب است. مسلمان در هنگام دعوت به سوی خداوند، مأمور است در ...
ناآگاهی از قوانین اسلامی، علت خشونت و عامل ظهور اندیشه تکفیری
وجود این که این بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مخفی نمانده بود که گروه مهمی از قریش در ظاهر اسلام آورده بودند اما در باطن مشرک بودند، و هم چنان خدایان پدران خویش را می پرستیدند و اجداد آن ها در ظاهر اسلام آورده بودند، اما در باطن بت پرست بودند. بدین سان رسول خدا این گروه را در مدت زمانی در این دوگانگی رها کردند. و این مصداق آیه 256 سوره بقره است: لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ ؛ در دین هیچ ...
چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود؟
ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ...
نقشه جامع فرهنگی و اجتماعی برای تعیین موقعیت جبهه انقلابیون و ضدانقلاب تدوین شود
مجازی و شبکه های اجتماعی نیز اشاره کرد و بیان داشت: فضای مجازی علی رغم اینکه در زمینه های فرهنگی و اطلاع رسانی فوایدی دارد، متاسفانه به دلیل عدم استفاده صحیح، زیان های ناموسی و عفتی به دنبال دارد که از این رو موجب شکایت های مردمی می شود. وی افزود: اگر قبلاً یکی از عوامل طلاق، اعتیاد مطرح می شد اما اکنون فضای مجازی از دلایل طلاق در جامعه شده است. رئیس دادگستری شهرستان اهر ...
تکفیر تکفیریان خشونت تکفیری، در خدمت استعمار نوین
برای امکان وقوع این عمل، در هنگام حمله ی داعش به حرمین شریفین است. هیچ چیزی نمی تواند مانع این تعصب ایدئولوژیک، که انواع جنایت را در برابر مقدسات انجام می دهد، شود. این تجاوز، تلاشی برای بازسازی این سازمان پراکنده است. هیچ چیز نمی تواند به پنهان شدن در برابر تکفیری که فرود آمده است، کمک کند. مقدسات در این جا مفهوم خود را از سلطه ی خداوند می گیرند. کسی جز این گروه ها، نماینده ی خدا نیست. این گروه ...
تحلیل سیاسی هفته ای که گذشت
.... پس از آنکه گروه طالبان به عنوان یکی از مظنونان بالقوه، دست داشتن در عملیات را رد کرد، برخی سایت های خبری افغانستان اعلام کردند که این حملات کار داعش بوده است. با این حال هنوز نسبت به عامل پشت پرده این جنایت تردیدهایی وجود دارد. گفته شده است مواد انفجاری از نوع آر. دی. ایکس بوده که معمولاً این موارد در اختیار دولت ها قرار دارد درصورت صحت دست داشتن داعش در این جنایت ...
اردوغان - گولن؛ اختلافات جدی یا نقش آفرینی ماهرانه؟!
حکم 12 سال زندان او مجدداً تایید گردید. به نظر می رسد این حداقل هزینه ای است که در ازای این افشاگری باید بپردازد. تلخیص وترجمه کتاب سمیح طوفان گول آلتای نام کتاب: آیا فتح اله مسلمان است؟ انتشارات ایلری (ترکیه) در این کتاب، نه تنها به بررسی خصومت فتح اله گولن با حاکمیت ترکیه و مزدوری او برای آمریکا میپردازیم، بلکه به فتح اله به مثابه اسب تراوای نفوذیِ درون جبهه اسلام توجه و ...
متغیّرهای منطقه ای و بین المللی و علل داخلی ورود داعش به عراق
بوته ی آزمایش ملّی ذوب و با هم یکی شوند؛ بدون آن که بین آن ها احساس ستم و یا تمییز شود و اینکه شهروند درجه ی سوّم داشته باشد؛ خواه از گروه های اصلی جمعیتی عراق یعنی کردها یا شیعه باشند و یا غیر این ها. بر این اساس بحران خفته، به صورت حقیقی پس از آوریل 2003 خودش را نشان داد. از نخستین بحران هایی که جامعه ی عراقی با آن روبرو شد؛ بحران فروپاشی حکومت حاکم با همه ی مؤسّسات و ارگان های آن و فرهنگ ...
تفرقه انداختن میان جامعه اسلامی ترفند آمریکاست
عوض کرده و از میان برخی مسلمانان سرباز می گیرد و بر علیه مسلمان دیگر آدمکشی می کند؛ زیرا عده ای متظاهر با نام مسلمان در سرزمین مسلمانان زندگی می کنند و پایه و اساس تصمیم گیری آن ها بر جهل و نادانی است. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در حوزه اقتصادی هر کشوری در دنیا برای رسیدن به اهداف اجتماعی و توسعه جامعه یک هدف مشترک را پذیرفته به آن دست پیدا کرده است خاطرنشان کرد که باید این ...
اولین بانو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
مخالفت های هواداران سناتور سندرز کاسته شده است. روز دوشنبه هواداران برنی سندرز توانستند در آغاز گردهمایی در برنامه سخنرانی شماری از سخنرانان اخلال ایجاد کنند. اما با آغاز سخنرانی میشله اوباما، بانوی اول آمریکا، در عمل مخالفت ها متوقف شد. بسیاری سخنان بانوی اول ایالات متحده را الهام بخش توصیف کرده اند. این عده معتقدند میشله اوباما توانسته با یک سخنرانی پرشور، میزان مخالفت ها را از هیلاری کلینتون کاهش ...
حقوق بشر و جریان های تکفیری
تعالی برای انسان حقوقی قرار داد، در جهانی که عناصر آن را به نسبت های محدودی قرار داد با توجه به آیه ی وهر چیزی را که آفرید به اندازه ی درست و دقیق و آن را به اندازه و مقام و جایگاهی قرار داده ، (7) به طوری که اگر عنصری از جایگاهی که خداوند باری تعالی برای آن قرار داده تجاوز کند تمام جهان جانداران و جمادات مختل می شود، و اگر تجاوزی در مسائل شرعی ایجاد شود جامعه ی بشریت مختل می شود و نمی توان احکام ...
سناریوی آینده نگر جمهوری اسلامی کامستان/ جمهوری اسلامی کامستان یا ایران؟!
جمهور حسن تقدیم گردید؛ سعی شد تا بطور خلاصه به زمینه پیدایش حاکمیت رسانه ها، مفهوم سینمای استراتژیک و روند شکل گیری آن و نیز اقتضایات زمانی تولید سریال های استراتژیک اشاره گردیده و هم چنین ویژگی های اصلی آثار استراتژیک مورد بررسی قرار گیرد؛ سپس معرفی مختصری از سریال استراتژیک 24 و عوامل سازنده آن ارایه شد تا مخاطبانی که با سریال آشنایی ندارند، پیش از پرداختن به ابعاد استراتژیک سریال و سناریویی که ...
3 نکته برای سالم ماندن به همراه یک نکته فراموش شده
پژوهش که بیش از 75 سال از آغاز آن می گذرد، 724 نفر در دو گروه، یک گروه دانشجویان پسر دانشگاه هاروارد و گروه دیگر پسران فقیر و محروم بوستون، بررسی شدند. عده ای از این افراد در حال حاضر زنده اند و در دهه ی 90 عمرشان به سر می برند. این پژوهش هم اکنون روی فرزندان این نسل در حال پیگیری است. پژوهشگران در تمام این سال ها زندگی این 724 نفر را زیر نظر داشتند و سعی کردند با دریافت گزارش های ...