سایر منابع:
سایر خبرها
امام جمعه قم: ملت ایران در کنار مردم بحرین و شیخ عیسی قاسم است/ جبهه مقاومت نقشه های آل سعود در منطقه را ...
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به اینکه در آستانه شهادت امام صادق (ع) و سالروز حادثه فیضیه قرار داریم، اظهار داشت: امام صادق (ع) نقطه عطف بود، قله برازنده ای که انقلاب بزرگ علمی و تمدنی ایجاد کردند، ایشان در روزگاری قرار گرفتند که توانستند با نگاه تمدنی،کلان و نگاه بزرگ راهبردی، امت را مود خطاب قرار دهد ...
مساله حقوق های نجومی وجدان های خفته را بیدار کرد/برخی فیلم های اکران شده بدرستی کنترل نشده اند
: حضرت معصومه در دین ما جایگاه رفیعی دارد و چه کسی در کجای اروپا یا غرب مزاری را از یک دوشیزه سراغ دارد که محل رجوع مردم باشد و قبله دل ها قرار گیرد. این مقام را برای یک بانو جز در مکتب اسلام و خانواده پیامبر (ص) نمی توان سراغ گرفت. وی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با اشاره به شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: از ویژگی های خاص این حضرت آن بود که فرصتی استثنایی برای شان پیش آمد که بتواند 4 هزار دانشمند را تربیت کرده و علوم را تخصصی کند. امام صادق (ع) فقه را نظام مند کرد و امامان مذاهب اربعه اهل سنت نیز از شاگردان مستقیم یا غیر مستقیم آن امام بزرگوار بوده اند. انتهای پیام ...
غرب عامل کشتار مسلمانان در خاورمیانه است/ امپراتوری رسانه ای غرب پشتیبان نظام آل سعود
معصومه (س) که به نام روز دختر نامگذاری شده است، اظهار داشت: وی مانند حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) عشق عمیقی به ولایت داشت و زمانی که برای دیدن امام رضا(ع) عازم مشهد مقدس مشهد مقدس بود مخالفان امامت وی را از دیدار با آن امام محروم کردند. حجت الاسلام نقی باقری افزود: بانوان مسلمان در تمامی برهه های تاریخی نقش های مختلف و تاثیرگذاری را برای زنده نگاه داشتن دین اسلام ایفا کرده اند و در زمان ...
مبنا و معنای ملاکات قانون گذاری در شریعت
ایمان و حذف شرک کرده و توحید را مستقر کرده است، اما چگونگی های زندگی اجتماعی و سیاسی آن مردم را تعیین نکرده است. شبستری این گونه ادعا می کند که: ” پیامبر مشخص نکرد که چه کسی از چه کسی باید اطاعت کند، و اینکه زندگی های عمومی و اجتماعی شان را چگونه تنظیم کنند و اینکه زن در داخل خانواده از شوهر اطاعت کند و اینکه برده ها از صاحبان تبعیت کنند و اینکه معنای کنیز و غلام چیست و اینکه کجا باید جنگ کرد و ...
امام صادق(ع) هیچگاه به افراطی ها و تفریطی ها روی خوش نشان نداد
حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی درگفتگو با خبرگزاری حوزه شیوه امر به معروف ،نهی از منکر و همچنین فعالیت های تبلیغی و فرهنگی امام صادق(ع) و سیاست برخورد ایشان با حاکمان وقت برای خارج نمودن تشیع از محدودیت را مورد بررسی قرار داد . امام جعفر صادق (علیه السلام) که عمر شریفشان از همه ائمه(ع) بیشتر بود، و با توجه به اینکه با حاکمان زیادی از بنی امیه و بنی عباس معاصر بودند و با توجه به ...
خطیب جمعه تهران: حقوق های نجومی احساسات مردم را جریحه دار کرده و منتظر برخورد با متخلفین هستند
به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام کاظم صدیقی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به برکات امام صادق (ع) اظهار کرد: امام صادق با عظمتی علمی خود مورد شدیدترین ظلم ها قرار گرفت و هفت بار ایشان را احضار کردند و حتی خانه ایشان را به آتش کشیدند و زمانی هم با پای برهنه این امام بزرگوار را از منزل ربودند. امروز هم می دانیم که قبر امام مظلوم ما در میان وهابیون غریب مانده است. اهم سخنان ...
چرا دهه شصتی ها تن به ازدواج نمی دهند؟
، اقتصادی و فرهنگی زیادی در جامعه ایران شده اند و می شوند. دهه شصتی ها را گاه نسل سوخته خطاب می کنند چرا که نسلی که تجربه جنگ را پشت سر گذاشت، پشت میزهای سه نفره و چهار نفره درس خواند، کلاسهای شلوغ را تجربه کرد، کارتونهایی غم انگیز نگاه کرد، با امکانات حداقلی تربیت شد و پرورش یافت، زیاد پشت کنکور ماند تا شاید بتواند وارد دانشگاه بشود، مدت زیادی بیکار ماند تا شاید شغلی بیابد و بعد هم ازدواجش ...
قدرت موشکی ایران در حقیقت قدرت اسلام است/ باید با قدرت برابر آمریکا بایستیم/ دشمن دنبال امور فراهسته ای ...
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، آیت الله علی سعیدی ظهر امروز در یادواره شهدای روستای اروانه که با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی در گلزار شهدای این روستا برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا و تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار داشت: اگر امام صادق (ع) نبود، دشمنان اسلام چیزی از دین باقی نمی گذاشتند و ایشان یکی از چهره های مؤثر در حاکمیت دین و شریعت الهی محسوب می شوند. ...
ظریف از آفریقا چه آورد؟/ بخشی: باید الگوی چینی را در آفریقا پیاده کنیم
داد برای انتخاب دبیر کل نیجریه ای انجام داد، از ایران تشکر کرد. در حوزۀ روابط بین الملل نیز موضوع مهم دیگر مبارزه با گروههای تروریستی است. در شمال آفریقا و منطقه صحرا و منطقه غرب آفریقا، گروههای القاعده، بوکوحرام فعالیت دارند. مبارزه با این گروهها که به نوعی بحث اسلام و اسلام هراسی هست، ضروری و در روابط کشورها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. مسئله مهم دیگری که باید بدان اشاره شود ...
رئیس انجمن مددکاری: سال ها جرات حرف زدن درباره آسیب ها را نداشتیم
افزایش خودکشی ها نگران کننده است. رشد اعتیاد در گروه های خاص مانند زنان و طلاق نگران کننده است. دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد. از جمله فقدان یک برنامه منسجم برای برخورد با آسیبهای اجتماعی نداشتیم. در قوانین مختلف اشاراتی شده. یکی دو حکم مشخص در برنامه چهارم داشتیم. در سایر برنامه ها توسعه کشور هرگز به حوزه اجتماعی نگاه نشده. در حالی که امر اجتماعی وسیعتر از حوزه عدالت و امنیت اجتماعی است. دلیل ...
کتایون ریاحی آرزوی کار کردن با کدام کارگردان را دارد؟
روز نو : در چهارمین شب از هفته فیلم ناصر تقوایی، فیلم ای ایران محصول سال 1368 در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور همایون اسعدیان، رضا درستکار، مرضیه وفامهر و کیوان کثیریان برگزار شد. از دیگر چهره های حاضر در این برنامه می توان به ناصر چشم آذر، کتایون ریاحی، بابک صحرایی، علی علایی و.. اشاره کرد. چشم آذر از خاطراتش در ...
رژیم آل خلیفه وابسته استکبار است/ مجلس قوانین مناسب را برای برخورد با حقوق نجومی وضع کند
باقر(ع) شاگردان زیادی را تربیت کرد بیان کرد: برخی از آنها حدود 100 هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کرده اند. وی با اشاره به اینکه قلمرو کشور اسلامی در زمان امام باقر(ع) وسعت یافت بیان کرد: بسیاری از کشورها تحت نفوذ و قدرت اسلام قرار گرفت و دانشمندان تحصیلکرده کشورهای مختلف در قلمرو حکومت اسلامی قرار گرفتند. نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت با اشاره به سالروز درگذشت ...
از شبیخون تا نفوذ فرهنگی/ سیاست امروز، آندلسی کردن ایران است!
...، امروز نیز استکبار با تجربه پروژه آندلسی خود در اندیشه سیطره بر جهان اسلام است، چیزی که مقام معظم رهبری در سال های گذشته به آن اشاره داشتند: سیاست امروز، سیاست آندلسی کردن ایران است! موضوعی که من با شما در میان می گذارم، شکل موعظه ندارد؛ بلکه موضوعی اساسی است که با بهترین عناصر یک ملت - که شما جوانان باشید - در میان گذاشته می شود، فقط شما مخاطب من نیستید؛ این سخن را جوانان سراسر کشور هم ...
مردانه مدیریت کردن امور در حوزه زنان یک چالش و آسیب است
به گزارش سرمدنیوز، در میزگرد تسهیلات شغلی زنان و مرخصی زنان باردار که با حضور دکتر فاطمه آجرلو- نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و دکتر ناهید خداکرمی - دبیر کارگروه سلامت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، خدا کرمی با بیان اینکه در دولت ها رویکرد مثبتی برای حل مشکلات حوزه باروری وجود داشت، گفت: باید برای دیدن بحث مرخصی زایمان بقیه عوامل مرتبط مانند کار و اشتغال را هم ببینیم. ...
فاز جدید جنگ ایران و آل سعود
و آل سعود به دشمنان آشکار اضافه شدند"، گفت: امروز آمادگی داریم تا قایق های متجاوز به خلیج فارس را توقیف کنیم و با بازوان پرتوان نیروی دریایی، ناوهای آمریکایی را به اعماق خلیج فارس بفرستیم. فرمانده کل قوا: تا حالا خویشتن داری کردیم رهبر انقلاب در نهمین مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر هشتم در مهر ...
آیت الله مکارم: بلای بزرگ دنیا رشوه خواری است
...، قرآن کریم آنقدر از علم سخن به میان می آورند که از جریان معمول خود خارج است، به بیان دیگر محصول آن جامعه جاهلی نمی تواند اینچنین حمایتی از علم باشد. آیت الله مکارم شیرازی به سرچشمه ای که بر علم تأکید می کند اشاره کرد و افزود: این حمایت از علم سرچشمه اش به حضرت آدم می رسد، خداوند حضرت آدم را به اسم، عالم می کند و به همین دلیل عالم شدن به فرشته هایش دستور می دهد که به ایشان سجده کنند ...
مروری بر موارد مطروحه در گفتگوی ویژه خبری؛ با حضور دکتر حسن موسوی چلک
موضوع لزوم مدیریت مقابله با آسیب های اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری (شبکه دوم سیما | مورخ 95/5/7) با حضور مسئولین مربوط به این حوزه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتاعی ایران ؛ رضا محبوبی در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه دو سیما، به طور مثال به وضعیت و آمار خودکشی در کشور اشاره کرد گفت: جایگاه ایران در مورد وضعیت این معضل اجتماعی صد و ششم در جهان است. ...
مراد و هیولا؛ یکی تروریست و دیگری قهرمان ملی!
فرادید نوشت: او در آزمایشگاه دانشگاه ایستاده بود و داشت پیچ جرثقیل ساخته شده از قطعات پلاستیکی را سفت می کرد که به ناگهان یکی از دانشجویان موبایلش را به او داد. نگاه کن! یک خبر فوری در حال پخش بود: انفجار در فرودگاه زاوِنتم بروکسل. صبح روز 22 مارس بود. آسمان خاکستری بود و دمای هوا نیز 7 درجه سانتی گراد بود. فرودگاه در فاصله چند کیلومتری کالج تجارت و تکنولوژی هوت اکول واقع شده، یعنی ...
اوباما: از طریق دیپلماسی برنامه تسلیحات هسته ای ایران را متوقف کردیم
.... ظاهراً او زنان و مردان ما را که قدرتمندترین نیروی جنگی شناخته شده در جهان را تشکیل داده اند، نمی شناسد. او می گوید آمریکا ضعیف است. احتمالاً نشنیده است که میلیاردها زن، مرد، و کودک از بالتیک گرفته تا برمه، همچنان به آمریکا بعنوان چراغ، آزادی، شأن و منزلت و حقوق بشر نگاه می کنند. او با پوتین گرم می گیرد، صدام حسین را تحسین می کند و به همپیمانان ناتو که بعد از حملات 11 سپتامبر در کنار ما ایستادند ...
رضاشاه چگونه بدون جنگ چوب حراج به خاک ایران زد
این فکر و جریان ایجاد شده بود و رضاشاه روی این موج سوار شد و با توجه به خواست عمومی که به دنبال ایجاد یک نیروی مسلح قوی برای تامین امنیت جامعه و مملکت بود، این نیروی مسلح را ایجاد کرد. یعنی وقتی رضاخان به عنوان سردار سپه این قشون متحدالشکل و نظام وظیفه را ایجاد می کند، می بینیم که تقریباً تمام نیروهای سیاسی مطرح کشور از او حمایت می کنند. اصلا مرحوم مدرس وقتی که رضاخان به عنوان وزیر جنگ مشغول کار ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
افتاد دگر نیمه ی شب بخدا از نفس افتاد دگر پشت مرکب بخدا یاد غم کرببلاست یاد زینب بخدا از نفس افتاد دگر ناصر شهریاری مردی غروب کرد وقتی افق شکست مردی غروب کرد وقتی افق شکست خورشید دیگری جای پدر نشست او یک امام بود هر چند بی قیام او یک رسول بود جبریل شاهد است در آخرین کلام حرفش نماز بود ...
زن مظهر خلاقیت الله
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ندای اصفهان ، بانو علویه همایونی از اساتید پیشکسوت حوزه و شاگرد بانو مجتهده امین است، که در 10تیرماه 1395 در سن 99 سالگی به علت کهولت سن در اصفهان درگذشت. مقام معظم رهبری در پیامی به همایش زن نمونه و موفق از دیدگاه اسلام (فروردین 1390) که در تجلیل از چهره ماندگار زینت السادات علویه همایونی برگزار شد از وی یاد و تجلیل کردند. متن زیر برگرفته ...
قانون مداری را از خودمان شروع کنیم/ دور زدن در خیابان های شلوغ آران و بیدگل ممنوع است!
در عامه مردم ما چنین خلق و خویی اصلاً معمول نیست. برای این که علل و عوامل این مسئله مشخص شود، لازم است دلسوزان علوم انسانی این مسئله را به طور میدانی و علمی بررسی کنند؛ البته اگر جستجویی در فضای وب انجام بدهید، به نتایج و تحقیقاتی خواهید رسید؛ اما به نظر می رسد این مسئله جدی تر و مهم تر از آن است که تا به حال به آن نگاه شده؛ چه آنکه یکی از پایه های جامعه، از کوچکترین واحد آن که خانواده ...
بغض حافظ ناظری در جشن تولدش +عکس
همان صداهای داخل مغزش را بیرون بریزد و این بهانه ای برای اجرای قطعه کوتاهی از وی شد. در این بین رامبد از شکل گیری ناگفته ای پرسید که با یک کمپانی معروف کار شده و ناظری هم بیان کرد: .جهان غرب از ایران تصویر درستی ندارد و ما باید کاری کنیم تا این نگاه تغییر کند. این همان نیرویی بود که من را آن جا کشاند. او در ادامه از بتهوونی گفت که هنگام تهیه موسیقی کلاسیک و در دوران دانشکده ...
فرهادی؛ روایتگر بدیعترین سبک واقعگرایی در سینما
...> این کارگردان، در سال 1389 جدایی نادر از سیمین را ساخت. وی در این فیلم زندگی زن و شوهری را به تصویر می کشد که پس از جدا شدن، مسیرهای متفاوتی را انتخاب می کنند که به اختلاف و تاثیر بر زندگی یک خانواده دیگر منجر می شود. این فیلم به دلیل نوعِ نگاه ویژه و بهره گیری از عناصر واقعگرایانه (رئالیستی)، افزون بر استقبال داخلی و فروش بالا، 58 جایزه از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرد که مهمترین آن ها ...
زنان حماسه سازان گمنام دفاع مقدس بودند/ خاطرات و اسناد فعالیتهای بانوان در دفاع مقدس ثبت و ضبط شود
استفاده از این ظرفیت مورد غفلت مسئولین قرار گرفته است. وی با بیان اینکه همگان بر نقش مهم و تأثیرگذار زنان در جنگ و دفاع مقدس واقف هستند، تصریح کرد: زنان از تمام اقشار جامعه و همه سنین یکی از ارکان پیروزی انقلاب اسلامی بودند و زمانی که انقلاب شکل می گرفت نقش بزرگی در انقلاب ایفا کردند و توانمندی های خود را به اثبات رساندند . سپهری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زنان در سه حوزه ...
برخی مصاحبه های کتاب جنبه تبلیغاتی دارند/ لزوم بررسی نحوه رسیدن زنان نماینده به خواسته هایشان
پایگاه تحلیلی- خبری مهرخانه، با توجه به رسالت خود جهت اطلاع رسانی جامع اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در حوزه زنان، مبادرت به پوشش همایش ها، جلسات، نشست ها و هم اندیشی های گوناگون که توسط طیف های فکری و سیاسی مختلف برگزار می شود، می کند. بدیهی است این اقدام صرفاً جهت اطلاع رسانی به علاقه مندان حوزه زنان صورت گرفته و لزوماً بیانگر دیدگاه های مهرخانه نیست. در نشست نقد کتاب "زنان در عرصه ...
اعلام جزئیات مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان/ رادیو قرآن در غم هجران دوست
وزارت بهداشت آزمون کتبی مرحله کشوری بیست و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور، پنجم مردادماه در مشهد برگزار شد. در این آزمون که در تالار شهید هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا(ع) مشهد صورت گرفت، بیش از 130 متسابق آقا و بانو اعم از دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور شرکت کردند. شرکت کنندگان این آزمون در هفت رشته آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، سیره ...
برخی در کمیسیون اجتماعی به آسیب ها اعتقادی ندارند/ برنامه ای برای برخورد با آسیب های اجتماعی وجود ندارد
، نبود متولی پیگیری کننده و کمبود منابع و هدر رفت آن به منظور حل و رفع آسیب های اجتماعی در کشور اشاره کرد. محبوبی افزود: ریشه اساسی چنین وضعیتی را می توان توسعه بی برنامه جوامع بزرگ دانست. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور در سوی دیگر این گفتگو بزرگترین دلیل گسترش و رشد آسیب های اجتماعی را این گونه عنوان کرد که ما نخواسته ایم اسیب های اجتماعی را به عنوان یک معضل بپذیریم . ...