سایر منابع:
سایر خبرها
تمجید هنرمند تونسی از استاد فرشچیان
به منظور بزرگداشت عطار نیشابوری، برگزار کرد. در آغاز این نشست ادبی، سعدی چوگنلی، معاون دانشگاه آتاتورک، با اشاره به محتوای بی نظیر ادبیات ایران، عرفان را شاخه ای لاینفک از ادبیات فارسی دانست و ایران را مهد و جایگاه ادبیات عرفانی ذکر کرد. در ادامه ویس دیرمنچای، معاون دانشکده ادبیات و از اساتید بخش زبان و ادبیات فارسی، با ذکر نمونه های بی بدیلی از ادبیات عرفانی ایران و ذکر ...
کم اقبالی لهجه "همساده" در میان شیرازی ها
خصوصا دانش آموزان و دانشجویان اقبال کمتری دارد و متکلمان این لهجه بیشتر افراد مسن جامعه هستند. همچنین زنان خانه دار و مردانی که کار آزاد دارند آشنایی بیشتری با این لهجه دارند. بر اساس نوشته ها و اسناد موجود، از زمان آل بویه تا دوره قاجار فقط یک گونه لهجه شیرازی وجود داشته که هم اکنون به نام شیرازی اصیل شناخته می شود. در شیراز به شیرازی میانه می گویند شیرازی، به شیرازی پودنکی می گویند ...
آن چه یک ژاپنی را به ایران کشاند
، شناخت نداشتن مردم ژاپن از شخصیت های تاریخی و اسطوره ای ایران و منتقل نشدن ارزش موسیقایی شعر در زبان دیگر را از جمله مشکلاتی دانست که بر سر راهش برای ترجمه عطار وجود داشته است. آن چه در ذیل می آید مصاحبه ای است که خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایسنا - منطقه اصفهان در حاشیه همایش یادشده با آیانو ساساکی انجام داده است. چه شد که به ایران آمدید و در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کردید ...
اعلام فراخوان بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال ایران
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح که برای اولین بار طی سال قبل میلادی (2014) به زبان های گوناگون در کشورهای مختلف(به جز ایران) چاپ شده است، بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال را برگزار می کند. موضوعات و ویژگی ...
امروز، روز عطار است
داشته است. او پیوند عمیق دین و عرفان اسلامی را مهم ترین نکته برجسته در تفکر عطار نیشابوری دانست و گفت: مساله ای که خواندن آثار عطار را بعد از قرن ها برای ایرانیان دلنشین کرده شیوه داستان گویی، عرفان و عشقی است که او در آثارش مورد استفاده قرار داده به طوری که روح حافظ و مولوی را نیز درگیر کرده است. این استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به مقامات ابونصر سراج در کتاب اللمع فی ...
نسبت عرفان و شریعت از نگاه عطار
، زندیق و مباحی بود؛ مگر هر چه کند به فرمان شرع کند. موضع این حکیم طریقت، در قبال حلاج نیز نشانه ای دیگر از قرار گرفتن عرفان از نظر عطار در قلمرو شریعت است. وی می گوید: گرچه در دعوی انا لحق ، حق با منصور بود، اما او حق نداشت که چنین ادعایی بر زبان راند! برای این که اگر مجنون، عاقل باشد هرگز ادعای ناز لیلی را نخواهد داشت آری ناز لیلی، در انحصار لیلی است و حق بودن شایسته حق است و بس. عطار می گوید ...
خون دلی که پدر پیرتان از این دستۀ متحجر خورده ...
و ادب و عرفان و لغت و تمامی رشته های متنوع علوم مشاهده می کنیم. اگر ما نام این همه زحمت و مرارت را جهاد فی سبیل اللّه نگذاریم، چه باید بگذاریم؟ در بعد خدمات علمی حوزه های علمیه سخن بسیار است که ذکر آن در این مختصر نمی گنجد. بحمداللّه حوزه ها از نظر منابع و شیوه های بحث و اجتهاد، غنی و دارای ابتکار است. تصور نمی کنم برای بررسی عمیق همه جانبه علوم اسلامی طریقه ای مناسب تر از شیوه علمای سلف یافت شود ...
عطار شاعری که هیچگاه مدح خلفای زمانه خود نگفت
دریافت های عرفانی خود به مبانی شریعت و دین توجه داشته و تلاش کرده در سروده های خود از آیات الهی و نورانی قران بهره ببرد. عطار تاثیری کم نظیری بر عرفان اسلامی و فرهنگ ایرانی داشته و او نخستین شاعری است که عرفان را به طور مبسوط به زبان شعر بیان کرد و داستان های عارفانه را به شعر رواج داد. او ارادت خاصی به خاندان نبوت داشت و در ستایش رسول گرامی اسلام (ص) و حضرت علی(ع) آثاری از خود بر جای ...
شاعری داروفروش که هفت وادی عرفان را درنوردید
طول زندگی عارفانه خود طی کرد. زهد و تقوا و جهد او در راه مکاشفه حقایق و واقعیت های هستی تا به آنجاست که مولانا جلال الدین بلخی در وصف چنین مراتبی که او در آنها ساعی بوده است چنین می سراید که: هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم . بلبل نامه، حیدرنامه، خسرونامه و اشترنامه از جمله دیگر آثار این شاعر نامی ایرانی است که به دست مغولان به شهادت رسید و در شرح شهادت وی روایت مشهوری ...
آبان: بسیاری از محققان هنوز از سفره عطار ارتزاق می کنند/ راز ماندگاری در ایجاد دنیایی است که خلق می شود
نویسندگان زیادی را تحت تأثیر داد که بارزترین چهره آن مولاناست. مولانا با اسرارنامه عطار توانست در آفرینش دنیای عرفانی با کتاب مثنوی، چهره ای موفق از خود ارائه دهد. شاعر مجموعه شعر قرار ما روی پل ورسک اضافه کرد: آنچه شاعران چه در آثار منثور و چه در شعر گفته اند بیانگر آن است که عطار اقیانوسی بوده و هست که هرگز تمام نمی شود. به عنوان مثال می توان به این شعر استناد کرد که می گوید: عطار روح ...
رهنمود عشق به خدا و هواخواهی اهل بیت(ع) در سراسر آثار عطار
به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا ، در تقویم رسمی کشور، روز 25 فروردین ماه هر سال، روز بزرگداشت فرید الدین عطار نیشابوری شاعر و عارف معروف قرن هفتم هجری نام گرفته؛ این نکته از آنجاست که عطار مقام والایی در غزل و شعر پارسی دارد و اندیشه های عرفانی وی در شکل دهی به عرفان اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فریدالدَین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار ...
شاعری که برای کسب درآمد و گذران زندگی شعر نگفت
گروه فرهنگی رویکرد : سعید تقدیری استاد زبان و ادبیات فارسی طی یادداشتی از عطار نیشابوری اینگونه نوشت؛ عرفان ایرانی-اسلامی ظرفیت ها و قابلیت های فراوانی دارد که نمونه های شاخص آن را می توان در آثار بزرگان ایران زمین دید؛ هریک از این بزرگان به فراخور ذوق و تجربه خود عرفان را به گونه ای به تصویر می کشند و یا حلاوت آن را به دیگران می چشانند. عطار نیشابوری یکی از مفاخر برجسته و از شاعران ...
عطاری که عارف شد
به گزارش ایسنا، او در قریه کدکن از توابع نیشابور دیده به جهان گشود و البته هنوز تاریخ دقیقی از تولد، زندگی و وفات او در دست نیست. عطار پیش از پرداختن به عرفان داروساز بود و در شهر طبابت می کرد. این شاعر ایرانی که در قرن پنجم هجری می زیسته است در دو زمینه نثر و نظم آثار بدیع عرفانی را خلق کرده است و از جمله آثار او می توان به اسرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه، مختارنامه ...
25 فروردین روز بزرگداشت عطار، سیمرغ قاف حکمت و عرفان
پیدا کنیم ، تا دریابیم که کیستیم و در کجای تاریخ ایستاده ایم ؟ و ایمان بیاوریم که فردا از آن ماست ، و در فردای روشن تاریخ خورشید از شرق طلوع می کند . با گرامیداشت 25 فروردین ماه روز بزرگداشت سیمرغ قاف عشق ،حکمت و عرفان ، مولانا عطار نیشابوری که نام بلندش با شاهکارهایی چون منطق الطیر (مقامات طیور) ، الهی نامه ، اسرارنامه ، مصیبت نامه در ذهن و زبان مردم ایران و جهان جاودانه شده است ، حُسن ختام ...
بهای من یک توبره کاه است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ،به نقل از ثامن ، روز 25 فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نامگذاری شده است و همه ساله مراسم بزرگداشت این شاعر و عارف نامی در شهر نیشابور برگزار می شود، شاعری که به تنهایی می تواند سرمایه ادبی یک کشور باشد. از شعرای نام آور ایران در قرن ششم و هفتم هجری قمری، عطار نیشابوری است. وی در حدود سال 540 در روستای کدکن یا شادیاخ از کناره های ...
جای عطار و عرفان در دانشگاه خالی است
این عارف دست ارادت به پیری از پیران تصوف داده باشد. وی با بیان اینکه این سیر و سلوک در منظومه شورانگیز "سیمرغ" به خوبی طی شده است افزود: گویی خواننده نیز با خواندن این منظومه مراحل رسیدن به خدا را پله پله طی می کند اما، حافظ با همه علوم و از جمله علم عرفان برخورد هنری کرده است. حیدری افزود: سه قله عرفانی در تاریخ ادبیات ایران وجود دارد که سنایی در قله اول، عطار دوم و مولوی ...
شعرهای اعتراض شاعران ایرانی علیه آل سعود
می آید به گوش گشته حال و روز این دنیا پریشان، خوب نیست عصر دَجّال است و مولانای بیدل، بی چراغ! شب چراغ معرفت کو؟ حال عرفان خوب نیست عصر دَجّال است وعصر خولی و ابن زیاد حال و روز بوذر و مقداد و سلمان، خوب نیست می تراشد بار دیگر بُت بشر، از زور و زر بر خدای خویش انسان، کرده عصیان، خوب نیست و اما بعد: با تمام این مصائب ...
عطار نیشابوری؛ هنرمندِ طالب حقیقت نه مالک آن
، قهرمانان داستان بودند. این شاعر توانا را یک ضلع از سه ضلع مثلث شعر عرفانی فارسی می دانند که ضلع های دیگر آن را سنایی و مولوی تشکیل می دهند. چنان که شفیعی کدکنی در این باره می گوید: اگر قلمرو شعر فارسی را به گونه ی مثلثی در نظر بگیریم، عطار یکی از ضلع های این مثلث است و 2 ضلع دیگر عبارتند از سنایی و مولوی. وی را قهرمان عرصه ی عرفان می پندارند که از آثار غنی حکیم سنایی غزنوی الهام گرفت و توانست ...
چرا تذکره الاولیا کتاب مهمی است؟
شیعه به حدّی بوده که شیوه تدوین مطالبِ تذکره الاولیا را نیز تحت تأثیر قرار داده، به گونه ای که عطار نیشابوری، نخستین باب کتاب خود را به حالات و سخنان امام جعفر صادق(ع) اختصاص داده، و باب هفتاد و دوم را به حسین بن منصور حلاج. به نظر محمد استعلامی، که تصحیح آن بر تذکره الاولیا از معتبرترین نسخه های موجود است، دستنویس های معتبر تذکره الاولیا تا قرن دهم هجری، شامل همین هفتاد و دو باب است، امّا پس از ...
الهی نامه عطار به زبان ژاپنی و بوسنیایی ترجمه می شود
یک قصیده، 14 غزل و یک قطعه به زبان فارسی است. نامییرکاراخلیلوویچ خاطرنشان کرد: در قلمرو زبان ترکی، منطق الطیر چندین بار مورد تقلید شاعران قرار گرفت از جمله شاعر عثمانی گلشهری اثری را با همین نام در قرن 14 میلادی و همچنین علیشیر نوائی اثری به نام لسان الغیب را سروده که هر دو تقلیدی از منطق الطیر عطار نیشابوری است. هم چنین میرباقری فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز اظهار ...
دیوان عطار در سال 93 با شمارگان 14 هزار و 700 نسخه بازنشر شده است
...> معاون فرهنگی و بین الملل موسسه شهر کتاب درباره جایگاه عطار در ادب فارسی و توجه بیشتر به آ ثار این ادیب و شاعر گفت: زمانه عطار و قرن ششم هجری از ادوار بسیار ممتاز شعر فارسی است که از حیث کیفیت، کمیت آثار و تعداد شاعران بزرگ ویژگی خاصی دارد. وی افزود: در این سده بزرگانی همچون نظامی، انوری، سنایی، عطار و خاقانی به شعر فارسی مایه و نیرو بخشیده اند و زمینه ساز ظهور قله های شعر فارسی یعنی سعدی، مولوی ...
آخرین دوران رنج
آگاهی یعنی بیرون شدن از عاداتی که بر جان احاطه یافته اند و بر خود نگریستن. اما عادت همواره ملازم با غفلت است و از غفلت زده نمی توان خواست که از غفلت زدگی خویش غافل نباشد. یونگر از داستایفسکی و ناپلئون نام می برد. دیگران نیز چنین کرده اند، و می توان گفت که تقدیر تاریخ جدید، و یا حوالت آن – این سه تن را به یکدیگر پیوسته است: نیچه ، داستایفسکی و ناپلئون را؛ اگر چه هیچ یک از این سه تن به ...