سایر خبرها
فنونی زاده: استقلالی بودم، اما مجبور شدم به پرسپولیس بروم/ قشقایی، کار استقلال را در 90 دقیقه تمام می کرد
مرتضی فنونی زاده در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم ، درباره شکست پرسپولیس مقابل قشقایی شیراز در رقابت های جام حذفی، بحث استقلالی بودنش و ... صحبت هایی را مطرح کرد که در زیر می خوانید: * تسنیم: چرا پرسپولیس مقابل قشقایی شکست خورد و از جام حذفی حذف شد؟ برانکو می توانست قبول نکند که بدون ملی پوشانش به مصاف این تیم برود، اما با شجاعت این موضوع را پذیرفت و اعلام کرد ...
مشروح برنامه 12 مهر نود / استقبال از افتخارآفرینان فوتبال و فوتسال
بردیم و شرمنده مردم نشدیم. علی اصغر حسن زاده : خوشحالم به این جا رسیدم و من مدیون همه مردم محله نیروگاه قم هستم و این افتخار را به همه آنها تقدیم می کنم. 36 ساعت در راه بودیم و واقعا خیلی خسته شدیم. آنجا که شب و روز را گم کرده بودیم و 9 ساعت و نیم اختلاف زمانی بود و به همین خاطر همه تیم ها یک هفته قبل رفته بودند و ماه سه روز قبل از بازی ها رفتیم و در بازی با اسپانیا تمرکز نداشتیم و ساعت ...
لزوم حرکت جامعه به سمت رسانه های ترکیبی
در گذشته مخاطبان منفعل بودند؛ یعنی فقط می شنیدند یا می دیدند، اما اکنون شرایط تغییر کرده و آنها فعال شده اند. با توجه به ابزارهای جدید رسانه های جمعی و گروهی، مخاطبان فعال شده و تصمیماتی می گیرند که آنها را تبدیل به یک رسانه می کند. در ارتباط با تاثیر ورود فضای مجازی به دنیای معاصر و بالطبع بر رسانه های سنتی باید گفت که رسانه های موجود معمولا با ورود تفکرات و ابزارهای جدید، خودشان را بازتعریف می کنند. به همین دلیل، امروزه شاهد رسانه های ترکیبی هستیم؛ یعنی آنهایی که مزیت های رسانه های سنتی را حفظ می کنند و قدرت ابزارهای جدید را به خودشان می افزایند. مهم این که بدون شک، هر رسانه ای که با توجه به شرایط و مقتضیات جدید به بازتعریف خودش اقدام نکند، محکوم به فناست. با توجه به تمامی آنچه گفته شد، می توان این گونه نتیجه گرفت که رسانه ها با پیشرفت های فکری، تغییرات ماهوی می کنند و ابزارهای جدید باعث می شود رسانه ها خودشان را بازتعریف کنند. در این ارتباط مثال رادیوها و تأثیرپذیری آنها از تلویزیون مفید فایده است. زمانی رادیوها، محتوامحور بودند و وظیفه آگاهی بخشی را در جامعه ایفا می کردند؛ اما با ظهور تلویزیون، رسانه رادیو از سرعت انتشار پیامش استفاده کرد و تبدیل به رسانه اطلاع رسان شد و به این ترتیب به حیات خودش ادامه داد. به همین ترتیب، اکنون باید رسانه های سنتی با ورود شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها و فضای مجازی به بازتعریف خودشان بپردازند. به نظر می رسد امروز در ایران، رسانه های مکتوب خودشان را در شرایط پیچیده ای گرفتار می بینند، به گونه ای که هراس فراوان آنها در مواجهه با فضای مجازی تاثیرگذار بوده و به این ترتیب، خلاقیتشان را از دست داده اند. نبود نوآوری در بهره گیری درست از ابزارهای رسانه های جدید، باعث شده تا رسانه های مکتوب در ایران رو به افول بروند و اندک اندک مخاطبان خود را از دست بدهند. ترکیب رسانه ها و بازتعریف آنها و رسیدن به رسانه های ترکیبی باید در دستور کار تمامی رسانه های سنتی قرار گیرد، در غیر این صورت شاهد مرگ آنها خواهیم بود. اکنون در سراسر جهان، تلاش می شود تا به جای نسخه های مکتوب به نسخه های دیجیتال روی بیاورند و رسانه های ترکیبی پیشرو را ایجاد کنند، اما در ایران هنوز این اتفاق با جدیت رخ نداده و ما شاهد بهره برداری درست از فرصت های موجود نیستیم. رسانه های دیداری و شنیداری نیز با ورود شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و... تحت تاثیر قرار گرفته اند و نیاز است که آنها هم از فرصت های جدید برای بازتعریف خودشان بهره ببرند. به نظر می رسد که باید ایجاد تلویزیون ها و رادیوهای مالتی مدیا در دستور کار قرار گیرد تا این رسانه ها مخاطبان خودشان را از دست ندهند. کلام آخر این که؛ رسانه های سنتی باید با خلاقیت به سمت تغییر گام بردارند و بر اساس شرایط و مقتضیات دنیای نوین، خود را بازتعریف کنند تا بتوانند با واقعیت های دنیای معاصر همگام شوند، در غیر این صورت مشکلات عدیده ای در انتظار آنها خواهد بود. دکتر شهرام گیل آبادی مدرس ارتباطات ...
نفس شیرین روایتی تازه از اهدای عضو
، فخرالدین صدیق شریف، شهین تسلیمی و مهدی امینی خواه ازجمله بازیگران این مجموعه به تهیه کنندگی کیان باباییان هستند. خارجی، روز، برداشت... روزهای پایانی فیلمبرداری است و گروه برای ضبط قسمت های باقیمانده سریال در مدرسه ابتدایی دخترانه ای در محله نارمک تهران مستقر شده اند. تجهیزات نور و پروژکتورها در همه جای راهروی مدرسه پراکنده است؛ یکی از کلاس ها را به عنوان اتاق استراحت برای عوامل در ...
بنفشه خواه راهی مرکز اسقاطی ها می شود +عکس
: مهدی موسوی، طراح لباس: شبنم اصغری، دستیار لباس: مینو عاشوری، جانشین طراح صحنه: محسن شریفی، دستیار طراح صحنه: قاسم قاسمی، مدیر صحنه: فرهاد ابراهیمی، طراح چهره پردازی: مهرداد میر کیانی، مشاور رسانه ای: مجتبی احمدی، دستیاران: محمد باباخانلو، ساناز سرمدی، دستیار تولید: سعید عطایی، مدیر تدارکات: علی رضایی، دستیاران تدارکات: حسین امینی، صالح آشتیانی، بهادر مرادی، سیاوش محبی، احسان جهاندیده، امور مالی ...
گفت وگو با تینوش نظم جو درباره تفاوت های نوشتن، ترجمه و نشر در ایران و فرانسه
ها بر اساس آنچه در زبان اصلی ارائه می کند یا هر چیز جدیدی که در شخصیت ها، دراماتولوژی یا بازی های صحنه ای باشد. نمایشنامه هایی از سراسر دنیا، فرانسه، آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی تا تئاتر روز دنیا را که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد در این مجموعه بیاوریم. تعدادی از نمایشنامه ها هم ایرانی و فارسی هستند. چهار کتاب اول با همکاری مهدی نوید در نشر نی منتشر شد و بعد به تنهایی ادامه ...
فراز وفرودهای این روزهای موسیقی نواحی خراسان بررسی شد:
خراسان هستند. خنیاگر بودند و در اصل به آنها بخشی می گفتند. این طراح تصریح کرد: بخشی کسی است که خداوند بخشی به او عطا کرده. بخشی ساز را خودش درست می کند، شاعر، خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده هم هست. بخشی ها در زمره ی اصیل ترین دوتار نوازانی هستند که به طور شفاهی و سینه به سینه انواع داستان ها، حماسه ها را برای مردم روایت می کنند. مثل عاشیق های آذربایجان. خطر خاموشی موسیقی جنوب خراسان این ...
آخرین وضعیت فیلمی به تهیه کنندگی علی مصفا
، کارگردان و طراح صحنه و لباس:میثم هاشمی طبا،تهیه کننده و مشاور کارگردان:علی مصفا،مدیر فیلمبرداری ومجری طرح:حافظ احمدی،مدیر تولید:علیرضا بیات،صدابردار:جعفر علیان،دستیار اول کارگردان و برنامه ریز:مریم پدمه ،منشی صحنه:فرشته عروجی، دستیار دوم کارگردان:ابوالفضل حمیدی، عکاس:طناز هاشمی طبا،مشاور رسانه ای:بهناز شیربانی، طراح گریم:علیرضا خورشید،مجریان گریم :مهدی قاسم زاده،شعف محمود زاده، مدیر تدارکات: ...
فیلمبرداری فیلم سینمایی "نفس های آرام" از نیمه گذشت
قاسم زاده،شعف محمود زاده، مدیر تدارکات:اصغر جبار پور ،دستیار اول فیلمبردار:مصطفی معمار،دستیار دوم فیلمبردار:حمید رضا زارعی،گروه فیلمبرداری:مهدی میر علایی،محسن شالی،علی محمد پور،محمد جواد رستگار، اجرای صحنه :امیر حسین مدرس،دستیار صحنه:مهران محمدیان،دستیار لباس: آریاناز ضرابی، دستیار صدابردار:جواد شعبانی ،گروه تدارکات:مراد خانه زاد،محمد مهری ...
مشروح برنامه 12 مهر نود / استقبال از افتخارآفرینان فوتبال و فوتسال
بردیم و شرمنده مردم نشدیم. علی اصغر حسن زاده : خوشحالم به این جا رسیدم و من مدیون همه مردم محله نیروگاه قم هستم و این افتخار را به همه آنها تقدیم می کنم. 36 ساعت در راه بودیم و واقعا خیلی خسته شدیم. آنجا که شب و روز را گم کرده بودیم و 9 ساعت و نیم اختلاف زمانی بود و به همین خاطر همه تیم ها یک هفته قبل رفته بودند و ماه سه روز قبل از بازی ها رفتیم و در بازی با اسپانیا تمرکز نداشتیم و ساعت ...
نشست مشترک نمایندگان مردم تهران و اعضای شورای شهر تهران
نهادینه شده است، گفت: در موضوعاتی که نظارت بر اجرا با هم، هم خط بودند فساد رو نمی شد، بنده با چپ و راست کار ندارم اما خوشبختانه چند ماه مانده به انتخابات همه فسادها رو می شود. عده ای از دوستان مقابل به خاطر تضعیف دولت رو می کنند. فسادهای دیگری هم وجود دارد که در این مدت مطرح شده است. وی با تاکید بر اینکه مسائل ملی نباید تحت تاثیر مسائل جناحی قرار گیرد، گفت: ما تحقیق و تفحص می کنیم اما ...
الیف شافاک؛ زن محبوب این روزهای بازار کتاب
.... رمان های این نویسنده زاده فرانسه از جمله ملت عشق که در اصل دو رمان در یک رمان است و روایتی موازی از رابطه شمس و مولانا به دست می دهد، در ایران با اقبال عمومی مواجه شده و در لیست پرفروش ها قرار گرفته است. الیف شفق، اصولا آدمی است که سرش برای دعواهای سیاسی درد می کند. وی موضع آشکاری برابر افراطی گری نیروهایی مانند داعش دارد و در مجموع با تمام ایسم های موجود در جهان مخالف است. ...
فیلمبرداری"کمدی انسانی"با نیکی کریمی و هومن سیدی در پایان مسیر
...، بابک جعفریه، عطا مرادی و بهاره کیان افشار با حضور نیکی کریمی بازیگران نوجوان: ایلیا نصراللهی، سام غفوری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. از دیگر عوامل این اثر سینمایی می توان به تهیه کننده، کارگردان و نویسنده کمدی انسانی : محمدهادی کریمی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، صدابردار: بابک اردلان، طراح گریم: شهرام خلج، طراح صحنه و لباس: علی نصیری نیا، مدیر تولید و مجری طرح: محمدباقر طسوجی آذر، جانشین تولید، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: حمید غفاریان اشاره کرد. ...
اشعار شب چهارم محرم - دوطفلان حضرت زینب (س)
خواهم داد جگرش سوخت اگر من دو جگرخواهم داد میخ اگر خورد به تن، تن به تبر خواهم داد چادرش را به کمر بست اگر می بندم دلِ تو مادریُ روضه ی او سوگندم قنفذ از راه از آن لحظه که آمد می زد تازه میکرد نفس را و مجدد می زد وای از دست مغیره چقدر بد می زد جای هر کس که در آن روز نمی زد می زد مادرم ناله به جز آهِ ...
کمدی انسانی با چهار نسل بازیگری در پایان مسیر فیلمبرداری
جدید بازیگران سینما مانند هومن سیدی، لیلا زارع و بهاره کیان افشار و چهره هایی که در آغاز راه توانمندی خود را به اثبات رسانده اند مانند آرمان درویش ونسل چهارم نو آمده و نوجوان بازیگری نظیر ایلیا نصراللهی که سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر خوش درخشید. فیلمبرداری کمدی انسانی ظرف چند روز آینده به پایان می رسد و پس از آن فیلم در مسیر تدوین قرار خواهد گرفت. علیرضا شجاع نوری، هومن سیدی، آرمان ...
برنامه اکران مهرماه فیلم های سینمایی در بوشهر + تصاویر
... مدیرفیلمبرداری: هادی بهروز تدوین: سجاد پهلوان زاده مدیر هنری: محمدرضا شجاعی طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی موسیقی: حبیب خزایی فر طراح صدا: مهرشاد ملکوتی طراح چهره پردازی: شهرام خلج مدیرجلوه های ویژه: ایمان کرمیان مدیر تولید: محمود محمد طائمه مدیر برنامه ریزی: علیرضا سبزواری ...
قصه های بهروز غریب پور از هنرمندان تئاتر و سینما
قدیمی بود و آن دیگری کشتارگاه دام و حشم در تهران. بهروز غریب پور، پیش از این ها هم فعال بوده؛ او پیش از انقلاب آثاری از غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی را در دهه طلایی تئاتر ایران روی صحنه برده و در کانون پرورش فکری، خاطراتی از همکاری مشترک با عباس کیارستمی دارد. در این گفت وگو بیشتر به گذشته و یاد بزرگان و نقد اجتماعی در تئاتر و نگاه سیاسی به آن پرداختیم؛ خاطراتی که به نظر می رسد برای ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
حجت الاسلام ظهیری: "نفخ روح" به معنای بخشیدن قدرت به انسان است
...: مراسم شب اول محرم با سخنرانی حجت الاسلام ظهیری و مداحی حاج حسین سیب سرخی و کربلایی یاسین شیخ زاده در خادم الرضای قم برگزار شد. در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام زهیرزاده را می خوانید: امتیازاتی که خداوند در قرآن به انسان داده است یکی از برجسته ترین مبلغین شیعه و کسی که سالها در بحث منبر فعالیت داشتند و تبلیغات شایانی برای اهل بیت علیهم السلام انجام ...
کمیته مرکزی حزب توده شترگاوپلنگ بود
کار قرار دهیم. این نامه شاید پس از چند ماه بعد از آزادی از زندان به ما رسید. ما در روزهای اول هم این چهار اصل را مراعات می کردیم یعنی زندگی، این مطالب را در مقابل ما قرار داده بود؛ بنابراین در اصل این نامه چیز تازه ای در برابر ما نگذاشت، یعنی مطلبی مطرح نکرد که برای ما تازگی داشته باشد. اما چرا رفقای حزب به خصوص کمیته مرکزی در بدو امر از لحاظ ایدئولوژی ناجور بودند، در صورتی که رده های ...
افول فیلمنامه در نفاق فیلم امکان مینا ساخته کمال تبریزی
.... یا فرهاد توحیدی که از زمانی که فیلم مرد عوضی را نوشت تا کنون دو دهه است فیلمنامه می نویسد و مهم تر از همه کمال تبریزی. کمال تبریزی با فیلم های دفاع مقدسی اش مثل لیلی با من است و شیدایی و فیلم های ملکوتی اش مثل گاهی به آسمان نگاه کن و یک تکه نان و حتی فیلم های طنزش مثل همیشه پای یک زن در میان است ، مارمولک و طبقه هساس ، چنان در خاطره آشنایان با سینما نشسته است که به هیچ وجه چنین افولی را ...
پرسه های موازی به اجرای آخر رسید
که یک شب دور هم جمع می شوند و یک بازی را آغاز می کنند. سجاد افشاریان تهیه کنندگی این اثر را بر عهده دارد و سایر عوامل آن عبارتند از: طراح صحنه و نور: سعید حسنلو، طراح صدا و موسیقی: فربد مایین، صدابردار: رامتین شعبانیان، طراح گرافیک: فرانک ایرانی، طراحی و اجرای تیزر: محمدابراهیم عزیزی، فرهاد طالبی نژاد، سهیل نظری، صبا رئیسیان، مدیر پروژه: سعید زارعی، دستیار کارگردان: مجتبی کاتوزیان ...
آغاز نمایش او فقط خسته بود در تماشاخانه فنی زاده
او فقط خسته بود به نویسندگی فرهاد مهرخیرانی و کارگردانی عقیل بهرامی، کار خود را در تماشاخانه فنی زاده آغاز کرد. به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، این اثر روایت انسان هایی است که برای رسیدن به آرزوهای شان مسیر پرخطری را برگزیدند. در خلاصه داستان آن آمده است که دختری پس از چند سال به ایران بازگشته ولی در فرودگاه از جای خود تکان نمی خورد و خیره می ماند تا اینکه او را به حراست می برند ...
فاجعه برای فیلم فاجعه ای مارک والبرگ
به گزارش جام جم آنلاین ، این درام اکشن دلهره آور در سه روز اول نمایش خود فقط 20 میلیون دلار فروش کرد. تهیه کنندگان فیلم در شرکت مستقل فیلم سازی سومیت اینترتینمت، برای تولید این فیلم گران قیمت 156 میلیون دلار هزینه کرده اند! تحلیل گران اقتصادی سینما می گویند فیلمی با این رقم کلان تولید، باید با افتتاحیه ای 100 میلیون دلاری نمایش عمومی خود را آغاز کند. تنها در صورت چنین فروش افتتاحیه ای، فیلم قادر خواهد بود رقم هزینه های کلان تولید خود را تامین کند. به نوشته امپایر آنلاین، با رقم افتتاحیه پایین 20 میلیون دلاری، دیپواتر هرایزن بیش از 60 تا 70 میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش نخواهد کرد. داستان فیلم برگرفته از یک ماجرای تلخ تاریخی است که در سال 2010 اتفاق افتاد و با نام دیپواتر هرایزن معروف شد. دیپواتر هرایزن یک سکوی نفتی 112 متری در خلیج مکزیک بود، که با انفجاری مهیب و هولناک روبرو شد. دیپواتر هرایزن سعی کرد با نگاهی درام به این فاجعه تلخ، تماشاگران سینما را جذب خود کند. پیتر برگ کارگردان این فیلم بوده است. در کنار مارگ والبرگ در این فیلم ناموفق ژانر سینمای فاجعه، دو بازیگر قدیمی هالیوود کرت راسل و جان مالکویچ هم بازی دارند. اهل فن بعید می دانند نمایش عمومی بین المللی فیلم، بتواند کمی به بهبود وضعیت فروش آن بکند. به گفته آن ها، بعید است تماشاگران بین المللی برای دیدن فیلم 200 میلیون دلار بپردازند. ...
در توصیف یک عذرخواهی
داستان و حواشی کهریزک که در نوع خود حکایتی است پیچیده! مربوط می شود به هفت سال قبل و این یعنی پرونده کهریزک طی تمام هفت سال گذشته باز بوده است؟ این روزها و با انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی، آن هم برای تشفّی خاطر خانواده آسیب دیدگان از لحاظ روحی و روانی موجی از نوشته ها و اظهارنظرها، نشان دهنده آن است که وقتی معترض بودیم به اینکه یک عذرخواهی کوچک هم در پی حوادث کهریزک صورت نپذیرفته است! ...
اصلاحات دیگر دلیلی برای باج دادن به روحانی نمی بیند/ کارت های اعتباری در بانک های بوشهر اعتبار ندارد!
48 ساعت گذشته " در اختیار مخاطبان قرار دهیم. سوک در آستانه ماه محرم ؛ بوشهر سیاهپوش شد / تصاویر یک روز مانده به محرم کوچه و پس کوچه ها تا میادین و خیابان های شهر بوشهر ، پیشاپیش رخت عزا برتن کرده اند و جوانان به عشق حسین (ع ) و یاران با وفایش سرگرم برافراشتن خیمه ها و پارچه های سیاه در گوشه گوشه این شهر هستند. نگاهی به ویترین روزانه ؛ ...
پروژه حفاظت از یوز واقعا بدبخت است
ماه زمان برده و ضمناً جزئیات عملکرد در آن منعکس شده است. به عنوان مثال در این گزارش تشریح شده که در زیستگاههای یوز، ابتدا دو پاسگاه مراقبت وجود داشته که به 20 پاسگاه افزایش پیدا کرده است؛ سه دستگاه خودرویی که در زیستگاهها وجود داشته به 18 دستگاه افزایش یافته و تعداد محیط بانان نیز از پنج نفر به 35 نفر ارتقا یافتند. نمونه این گزارش کامل را ترجمه کرده و در اختیار مجامع بین ...
مداحان معروف کدام هیت می روند؟
، خیابان شهید امیری، کوچه شهید رضایی، مسجد النبی(ص) امام حسن مجتبی(ع) حجت الاسلام فرهاد زاده حاج امیر نجفی، کربلایی حسین هدایتی ساعت 18:30 مجیدیه شمالی، پائین تر از میدان بهشتی، کوچه کوثری انصارالمهدی(عج) حاج آقا یادبروقی حاج تقی فرقانی نژاد، کربلایی هادی فرقانی نژاد ساعت 21:30 عبدل آباد، انتهای خیابان لقمان جنوبی، کوچه پنجم، مسجد امام زمان(عج) بیت الاحزان حجت ...
اعلام مراسمات هیئت های مذهبی در دهۀ اول محرم
شهیدان حسنی، حسینیه انصارالعباس(ع) بیت الرقیه(س) استاد هاشمی نژاد ساعت 20:30 انتهای خیابان پنجم نیروی هوایی، بیت الرقیه(ع) نام هیئت سخنران مداح ساعت نشانی مسجد النبی(ص) حجت الاسلام احمدپور حاج حامد گرجی، کربلایی حسن حیدری از نماز مغرب و عشاء خیابان فدائیان اسلام، خیابان شهید امیری، کوچه شهید رضایی، مسجد النبی(ص) امام حسن مجتبی(ع) حجت الاسلام فرهاد زاده ...
سفر به اروپا با کشتی کروز؛ دور اروپا در هفده روز
شاید بسیاری از ما، وقتی داستان دور دنیا در هشتاد روز را شنیدیم، دوست داشتیم شبیه فیلاس فوگ (قهرمان داستان) شویم و در مدت زمانی کوتاه همه ی دنیا را ببینیم. حالا این فرصت در مقیاسی محدودتر در کشتی کروز فراهم شده است. دوست دارید در هفده روز با کشتی کروز از شهرهای مهم اروپا دیدن کنید. پس با ما باشید. می خواهیم شهرهایی را که خواهید دید به شما معرفی کنیم. مارسی - فرانسه مارسی ...