سایر خبرها
ابراهیم بنده مخلص خدا بود/ امام حسین (ع) وارث انبیاء
، تبرها را به دست جوان ها داد و بعد به جیره خواران درگاه نمرودی گفت: أُفٍّ لَکُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ . قیام امام حسین (ع) دنباله ی نهضت حضرت ابراهیم (ع) حضرت امام حسین (ع) فرزند ابراهیم (ع) است و نهضت ها و مبارزات زیر پرچم ابراهیم خلیل (ع) است. آن کسی که بت بزرگ را در یک آزمون عملی در میان مردم خوار می کند و نشان می دهد که آن بت نه می تواند سخنی بگوید و نه ...
ابراهیم بن مالک اشتر نخعی که بود؟
عبدالملک مروان از سوی دیگر در او طمع ببندند تا ابراهیم را که مردی پرنفوذ و مدیر بود را با خود همراه سازند؛ ازاین رو مصعب نامه ای به ابراهیم نوشته به او وعده داد که درصورتی که حکومت ابن زبیر را بپذیرد، امارت مناطق شمالی عراق را به او می سپارد.[16] نامه ی مشابهی نیز از سوی عبدالملک مروان - خلیفه اموی شام - به دست ابراهیم رسید. ابراهیم با یاران و مشاورانش در این باب به مشورت پرداخت و سرانجام تصمیم ...
ملاقات امام حسین (ع) و عمر بن سعد؛ گفت و گویی از جنس پند و نصیحت
تاریخی دیگر می خوانیم؛ ابن عباس حضرت را به بیعت با یزید و سازش با بنی امیه توصیه کرد! امام (ع) فرمود: هیهات! هیهات! ای ابن عباس! اینان دست از من برنخواهند داشت تا به اجبار بیعت کرده و مرا به قتل برسانند .[35] هم چنین در فراز دیگر فرستاده عمر بن سعد نزد امام (ع) آمد. و عرض کرد: مولای من! چرا به دیار ما آمده ای؟ امام (ع) در پاسخ فرمودند: اهالی شهر شما به من نامه نوشتند و مرا دعوت کرده اند ...
رجبی دوانی:
.... وی ادامه داد: امام صادق(ع) درباره تخلف برخی بزرگان بنی هاشم از همراهی امام حسین(ع) گفته اند وقتی امام تصمیم به حرکت به سمت کوفه گرفت در نامه ای به بزرگان بنی هاشم می نویسند هرکس در راه این قیام، همراهی کند به شهادت می رسد و هرکس همراهی نکند، هرگز روی رستگاری نمی بیند. این مورخ در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت کوفه گفت: شیعیان کوفه در اقلیت بودند ولی آنها هم در همراهی با امام ...
بنیادی ترین خواسته انسان در جهان، یافتن صراط مستقیم است
هَوَاکَ وَ أَبْغَضَکَ لَقِیَ اللَّهَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا خَلَاقَ لَهُ . از ابن عباس روایت شده است که پیامبر اکرم ص خطاب به حضرت علی ع فرمود : تو راه آشکاری، و تو صراط مستقیمی، و تو نسبت به مومنان مانند یعسوب (= ملکه زنبور عسل) هستی . شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج 1، ص76 أَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ الْمُعَاذِیُّ بِقِرَاءَتِی عَلَیْهِ مِنْ أَصْلِهِ، قَالَ: ...
شطرنج چگونه حلال شد؟
قصد منافع محلله آن اشکال ندارد. 2- اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور کلی از دست داده باشد و چون امروزه تنها به عنوان یک ورزش فکری از آن استفاده می شود، بازی با آنچه صورتی دارد؟ بسمه تعالی بر فرض مذکور اگر برد و باختی در بین نباشد، اشکال ندارد. ایرادات آیت الله قدیری و پاسخ قابل تأمل امام بعد از این دو استفتا مرحوم آیت الله قدیری نامه ای را ...
چه کسانی حادثه عاشورا را به وجود آوردند؟
این فهم و درک جایگزین ارزش های جهادی و انقلابی شد، هرکس فراخور توانایی خود، برای استفاده ی مشروع و نامشروع از بیت المال مسلمین اقدام می کند. در گذر روزگار، آثار این مال ها و لقمه های حرام در قالب ناهنجاری های اجتماعی ظهور و بروز پیدا می کند و از خانه ی سعدبن ابی وقاص، عمربن سعد، و از خانه زبیر، عبدالله بیرون می زند که یکی برای رسیدن به یک ریاست متوسط سر از بدن حضرت حسین بن علی جدا می کند و آن یکی برای حفظ و بقای ریاست خود، زمینه های به آتش کشیده شدن کعبه ی مقدس را فراهم می آورد. *گفتاری از: دکتر حشمت الله قنبری همدانی استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام م ...
مردم و مشروعیت حکومت
شما به دست من است بدون موافقت و رضایت شما حتی درهمی از آن برنخواهم گرفت. 12با اینگونه سخنان و پس از اعلام مجدد رضایت از جانب مردم، بیعت عمومی انجام شد.امام در نامه ای به معاویه که در آن وی و اهالی شام را به بیعت خود فرامی خواند، مشروعیت خلافت خود را همین بیعت مردم دانسته و می نویسد: کسانی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند به همان طریق با من هم بیعت نمودند. پس بر حاضر و غایب است که آن را بپذیرد ...
خنجر شمر را قهرمان های صلح تیز کردند / روز عاشورا به ما آموخت آنها که در عزت و آزادگی به حسین(ع) اقتدا ...
مکتب امام حسین(ع) است یا تحریف و نابودی آن؟! این که گفته شود گویا علمای ما خجالت می کشند بگویند امام(ع) قصد مذاکره داشت... حضرت با عمر سعد مذاکره کرد... امام به عمر گفته بود با هم نزد یزید برویم و مشکل را حل کنیم(!؟) ، چه نسبتی به ماجرای کربلا و سیره حضرت دارد؟ آیا ادبیاتی که میان امام حسین(ع) و عمر سعد مبادله شده و شیخ مفید در ارشاد و علامه مجلسی در بحارالانوار نقل می کنند، همان مذاکره و تعاملی ...
این ادعا که عاشورا درس مذاکره می دهد، ظلم به امام حسین(ع) است
...: برخی مدعی هستند امام حسین(ع) با عمرسعد گفت وگو انجام داده، سه پیشنهاد بیان داشته و این مذاکره امام حسین(ع) با دشمن بوده است، البته باید توجه شود این ادعا به خاطر وجود نامه عمربن سعد که شخصی فاسق است بیان می شود. حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به سخن برخی که می گویند حضرت خواستار ملاقات با یزید بوده و برای این موضوع مذاکره کردند صحیح نیست، تأکید کرد: براساس تاریخ طبری در ...
استاد رجبی دوانی: بنی هاشم در واقعه کربلا کوتاهی کردند
...: دهه دوم محرم شب پانزدهم با سخنرانی استاد رجبی دوانی و مداحی حاج محمد حسن قمی در حسینیه هنر برگزار شد. در ادامه خبر متن سخنرانی استاد رجبی دوانی را می خوانید: درباره قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام از ابعاد گوناگون بحث ها صورت گرفته است و اخیرأ هم در محافل سیاسی و روشن فکری تلاش بر این صورت گرفته است که اثبات کنند امام حسین علیه السلام در پی مذاکره بودند و می خواستند ...
پویایی و تحرک آفرینی اسلام شیعی کاملا مشهود است - ظلم ستیزی تفاوت اسلام شیعی و غیرشیعی است
عنوان هارون الرشید شب های بغداد و هزار و یک شب را مطرح کنند، اما ما علی ابن ابی طالب (علیه السلام) را داریم و او را مطرح می کنیم. علی ابن ابی طالب (علیه السلام) آن قدر عظیم است که همین امروز هم نامه اش به مالک اشتر در سازمان ملل، به عنوان سند رسمی، به ثبت رسیده است. این نامه از قدیمی ترین آثار در حقوق بشر است. ما امام حسین (علیه السلام) را داریم که حتی در کشورهایی مثل هند و تایلند که مذهب بودایی ...
ای کاش سروش محلاتی معرفت به امام حسین(ع) را از آنتوان بارا مسیحی می آموخت/ تحریف و تقطیع مستمسکی جهت ...
گزارشاتی آمده است که نشان میدهد که امام هرگز دیدار با یزید را مطرح نکرده است. دینوری در اخبار الطوال آورده است که هنگامی امام حسین بی وفایی کوفیان را دید خواستار بازگشت به مدینه شد عمر بن سعد نیز از پیشنهاد امام استقبال کرد و نامه ای به ابن زیاد نوشت. ابن زیاد در جواب، نامه ای به عمر نوشت و امام را مخیر میان بیعت با یزید و جنگ کرد و هنگامی که نامه به دست امام رسید فرمودند: لا اجیب ابن زیاد ...
دو دستور آموزنده
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: برگرفته از درس های اخلاق آیت الله مکارم شیرازی تحریر:سیدمحمد عبدالله زاده امام علی (علیه السلام) می فرماید: إِذَا لَم یَکُن مَا تُرِیدُ فَلَا تُبَل مَا کُنتَ؛ وقتی آنچه را می خواهی انجام نگیرد، اهمیّت ندارد. هر کس می خواهی باش . (1) و قال علی (علیه السلام): لاَ تَرَیَ الجَاهِلَ إِلَّا مُفرِطاً أو ...
بخش های خواندنی کتاب رحمت واسعه
است ما ائمه اطهار(ع) را با هَل مِن مَزیدٍ و با مزایده بفروشیم، نه به قیمت کم (که ممکن است نفروشیم؟!) چنانکه عمر سعد ملعون هم مجانی نفروخت؛ بلکه هر چه کرد از مُلک ری دست بردارد، دید نمی تواند. و شمر هم که از ابن سعد خبیث تر بود، بدون هیچ انفاذ حکمی فروخت و اقدام به قتل آن حضرت کرد و نگذاشتابن زیاد ملعون با امام حسین(ع) کنار بیاید و صلح کند. دنیا بهتر هم با امام حسین(ع) بود، نه با یزید ...
هر انسانی در مرحلۀ اول مأموریت دارد ابن زیاد درون خودش را بکشد
بعد دیگران را؛ در مرحلۀ اول هر انسانی مأموریت دارد خودش را از منکرات نهی و امر به معروف کند چرا که خداوند برای هیچ بنده ای عذر نمی گذارد که کارش را توجیه کند. اگر هر کسی به خودش توجه داشته باشد نه منکری اتفاق می افتد و نه احتیاج به معروف است؛ اول باید ابن زیاد درون خودمان را بکشیم؛ تنها عمر سعد نبود که خواستار پست و مقام بود، عمر و عاص هم حب جاه و مقام و آرزوی حکومت بر مصر را داشت. ...
امر به سخاوت و حسابگری و نهی از اسراف و سختگیری
آیه ی 67 سوره ی فرقان. 11. نهج البلاغه، نامه 45. 12. 25 اصل از اصول اخلاقی امامان (علیهم السلام)، ص 390. 13. بحارالانوار، ج 68، ص 347. منبع مقاله : عبدالله زاده، سیدمحمد؛ (1394)، گفتار معصومین (ع)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله))، قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ دوم ...
امام خمینی: با برداشت شما از روایات، "تمدن جدید" به کلی باید از بین برود و مردم برای همیشه در صحراها ...
باشد و چون امروزه تنها به عنوان یک ورزش فکری از آن استفاده می شود، بازی با آنچه صورتی دارد؟ بسمه تعالی بر فرض مذکور اگر برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد . ایرادات آیت الله قدیری و پاسخ قابل تأمل امام بعد از این دو استفتا مرحوم آیت الله قدیری نامه ای را در باب اعتراض به امام می نویسد. قدیری در آن نامه با اشاره به احادیث امام معصوم درباره حرمت موسیقی ...
حجت الاسلام موسوی: انسان باید به مقتضای عهد، وفادار باشد
ما باشیم و شما نباشید. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است: عموی ما حضرت عباس بصیرت و بینش نافذی داشتند و دین خود را عمیقأ شناخته بودند و همچنین امام زمان خویش را شناخته بود. اگر دین خود را نشناخته بودند اینگونه فداکاری می کردند؟ پی نوشت: 1- سوره مائده آیه 1 2- سوره نساء آیه 29 3- سوره روم آیه 21 4- سوره مومنون آیه 8 5- سوره بقره آیه 177 6- بحار الأنوار جلد 72 7- همان 8- کافی، ج 5، ص 169 ...
متن کامل سخنرانی خبرساز سروش محلاتی را بخوانید
نقلهای مخالف را حذف کرده، چون قابل اعتنا ندانسته و فقط بر آن نقل پیشنهادهای سه گانه اعتماد داشته است . در ارشاد شیخ مفید هست که 4000 نفر با عمر بن سعد روزِ سوم محرم آمدند و برخورد کردند به امام حسین. و عمر ابن سعد نماینده ای را فرستاد پیش امام حسین که شما برای چه آمدید؟ امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند: کَتَبَ الیَّ اهلُ مصرکم هذا این نامه های مردم شهر شما، کوفه است. چرا آمدم؟ برای اینکه ...
گریه برمصائب اهل بیت قدم اول در همراهی آنان
این ادعاء تشکیل شد که باید هرکسی برای خودش تصمیم بگیرد چرا دیگران برای عهده ای تصمیم می گیرند. شما اتفاق کنید و هرچه شما بگویید همان است. امام رضا علیه السلام در بیانی می فرماید مگر می شود امامت و خلافت الله با پسند و نظر مردم درست شود. تمام مدعیان خدمت و سعادت بشر از اول با چنین شعارهایی به میدان می آمدند اما در عهد خدمت و به سعادت رساندن مردم درغگو بودند و صادق نبودند. اما آنان که با خداوند متعال ...
شطرنج چگونه حلال شد؟
مذکور اگر برد و باختی در بین نباشد، اشکال ندارد. ایرادات آیت الله قدیری و پاسخ قابل تأمل امام بعد از این دو استفتا مرحوم آیت الله قدیری نامه ای را در باب اعتراض به امام می نویسد. قدیری در آن نامه با اشاره به احادیث امام معصوم درباره حرمت موسیقی و شطرنج به امام چنین توصیه می کند: در هر صورت اگر ساحت قدس حضرت عالی از این گونه مسائل به دور باشد، به نظر من بهتر است و ضرورتی در نشر ...
شاعر عاشورایی باید پاسخگوی دعوت سرخ حضرت اباعبدالله (ع) باشد
تعیین کننده ای در زندگی انسان ها داشته باشد. شرفشاهی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این امر که برای انتخاب کتاب های منبع در خصوص انقلاب کبیر عاشورا می بایست به کتاب های مقتل و آثاری که تاریخ نگارش آن ها به زمان واقعه نزدیک بوده است مراجعه کرد، ادامه داد: الفتوح ابن اعثم کوفی، الارشاد شیخ مفید، تاریخ طبری، لهوف و آثاری از این دست منابع خوبی برای کارهای عاشورایی به حساب می آیند. وی تصریح کرد: از بین آثار معاصران نیز کتاب قیام امام حسین(ع) نوشته سید جعفر شهیدی و آثار دیگر بزرگان در زمینه قیام عاشورا می توانند مؤثر و راهگشا باشند. انتهای پیام/ ...
اگر کسانی به دنبال مذاکره هستند، نهضت امام حسین(ع) را با تفسیرهای ناصحیح مصادره نکنند/ بیعت با یزید در ...
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (مأوا)، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر تاسوعا یوم حوصر فیه الحسین علیه السلام و اصحابه رضی الله عنهم بکربلا، و اجتمع علیه خیل أهل الشام و أناخوا علیه، و فرح ابن مرجانة و عمر بن سعد بتوافر الخیل و کثرتها، و استضعفوا فیه الحسین صلوات الله علیه و أصحابه رضی الله عنهم، و ...
غرویان: امام حسین(ع) برای بیدار کردن وجدان و فطرت انسان ها قیام کرد
حسین(ع) دو بار در کربلا این کار را انجام دادند. یک بار با حر که صحبت های امام در وی اثر گذاشت و دیگری عمر سعد که صحبت های امام با او نتیجه نداد و تنها یک شب به امام(ع) مهلت داد تا به راز و نیاز بپردازند اما نفس صحبت های امام حسین(ع) با وی برای بیدار کردن عمرسعد از خواب غفلت بود. استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه درباره نامه عمر سعد به عبیدالله ابن زیاد که می گوید:"حسین(ع) تعهد کرده همچون ...
بلای سید الشهدا از همه بلاها سنگین تر است - ابواب نفس در قرآن
لِهَوَاهُ [1]؛این روایت در اوّل جایی که نقل شده است در کتاب تحف العقول جناب ابن شعبه ی حرّانی است. این کتاب بنا به قاعده ی تسامح در ادلّه ی سنن که یکی از قواعد فقهی است، مبنی بر این که در سند روایت در امور سنن، در امور مستحبّات خیلی نقاش نمی کند و همین که در مأخذ معتبری ذکر شده باشد که اتّصال آن مأخذ به علمای اقدم معلوم باشد و از آن جا هم تا عهد ائمّه (علیهم صلوات الله اجمعین) این موضوع معلوم باشد، در ...
فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام
...: یزید بن معاویه (لعنه الله علیهما)، به عبیدالله بن زیاد دستور داد که سر مطهر فرزند علی(علیه السلام) را با سرهای جوانان و یاران آن جناب که در رکاب آن حضرت شهید شده بودند با کالاها و زنان اهل بیت و عیالات آن حضرت را روانه شام نماید. در تاریخ آمده بعد از آن که ابن زیاد یک روز (یا چند روز بنا به روایتی) سرهای شهدای کربلا را در کوچه ها و محله های کوفه گردانید، آنها را به شام نزد یزید ...
اهل بیت(ع) جریان های انحرافی را به اسم افشا می کردند
سران در این بود که اولا نفوذی بودند. اسلام در گوشت، پوست، خون و جانشان نبود. جانشان را فکر و مکتب دیگری پر کرده بود و به معنای واقعی انحراف داشتند. ثانیا فوق العاده دنیاپرست بودند. عمر بن سعد از جوانی به دنبال ریاست و مقام بود. بین شمر و عمر بن سعد رقابت بود. ابن زیاد به عمر بن سعد دستور داد که با حسین بن علی (ع) برخورد کن و اگر برخورد نکنی جای تو شمر را قرار خواهم داد. شمر نیز جزء ریزشی ها بود، یک ...
10گفتار از سلوک اخلاقی در حرکت انقلابی امام حسین(ع)/ جاذبه اخلاقی نهضت حسینی(8)
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین – و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین- السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلّت بفنائک . صحبت درباره سلوک اخلاقی اباعبدالله الحسین در جریان قیام کربلا بود. یکی از شگفتی های این قیام آن است که امام حسین از یک سو هدف خود را به یک تحول بزرگ اجتماعی و سیاسی در مبارزه با دستگاه خلافت قرار داده است اما از سوی دیگر نظر و اهتمام حضرت ...
از قرآنیان قافله کربلا تا توبه هایی از جنس حر
اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید. ظاهراً حر با اذن امام حسین(ع) اولین فردی است که به میدان رفت و در خطاب های مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با امام توبیخ کرد. چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تاثیر قرار داده از جنگ منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. نزد امام بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و شهید شد ...