سایر منابع:
سایر خبرها
امام حسن مجتبی(ع)، پاسبان بصیر دین
درباره امام حسن مجتبی (ع): نام: حسن (ع) لقب های معروف: مجتبی، سبط اکبر. پدر و مادر: حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س). کنیه: ابومحمد. وقت و محل تولد: شب نیمه رمضان سال سوم هجرت در مدینه. وقت و محل شهادت: 28 صفر سال 50 هجری، در سن حدود 47 سالگی به دستور معاویه، توسط جعده، در مدینه، مسموم و به شهادت رسید. مرقد: در قبرستان بقیع ...
آرام می گیریم در پایان راه/ تصاویر جدید از سریال روح الله سهرابی
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس ، سریال آرام می گیریم به کارگردانی روح الله سهرابی و تهیه کنندگی فرهاد گلی این روزها حوالی جنت آباد شمالی مقابل دوربین رفته است. قرار بر این است تا این سریال بعد از پایان پخش سریال همسایه ها به کارگردانی مهران غفوریان، در قالب آخرین سریال شبکه دو سیما از همین شبکه پخش شده و تا پایان سال ادامه دارد. تا به حال 85 درصد از این ...
خواندنی ها با برترین ها (105)
، تا فردا ویلیام مکسول ترجمه ی محمد حکمت نشر قطره چاپ اول: 95 آن چه من با اطمینان به عنوان خاطره از آن یاد می کنم یعنی یک لحظه، یک صحنه، یک حقیقت که در معرض یک محلول ثابت کننده قرار گرفته و در نتیجه از فراموش شدن نجات پیدا کرده واقعاً نوعی داستان سرایی است که پیوسته در ذهن ادامه دارد و اغلب با هر بار تکرار تغییر می کند. از گذشته که حرف می زنیم با هر نفسی که می کشیم دروغ می ...
اسحاق لوریا و مکتب او (2)
هم شاگردی های پیشینش درباره ی این نظریات جدید ایراد کرد که او اصول عرفانی آنها را با میزان زیادی از جزئیات مدرسی احاطه نمود. ما هنوز متن سندی از سال 1575 را در اختیار داریم که در آن تقریباً تمام شاگردان مهم تر لوریا، تا آنجایی که هنوز در صفد زندگی می کردند، به صورت مکتوب مقام و مرجعیت عالی ویتال را به رسمیت شناختند: ما قبالا را با او مطالعه خواهیم کرد و کاملاً تمام آنچه را به ما می گوید به خاطر می ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (1)
و سرنوشت ساز از روحیه ی نبوت در ناتان، شبتای صبی، که در آن زمان برای مأموریتی در مصر بود، نقشی نداشت. خود ناتان این داستان را در نامه ای که تاکنون به چاپ نرسیده و متعلق به سال 1667 است، بیان داشته، که من عبارت زیر را از آن نقل می کنم: (34) من تورات را با پاکی و خلوص مطالعه کردن تا اینکه بیست ساله شدم، و تیقون بزرگ را انجام دادم که اسحاق لوریا برای هر آنکه مرتکب گناهان بزرگ شده تجویز می کند. گرچه ...
آسمان خون گریه کن امشب که زهرا مضطر است
سرانجام به راههای دور قدم گذاشت و تا اعماق دو امپراتوری و کشور بزرگِ آن روز پیش رفت؛ و هرجا رفت، دلها را تکان داد و در درون انسانها انقلاب به وجود آورد. مسلمانان در صدر اسلام، ایران و روم را با نیروی ایمان فتح کردند. ملتهای مورد هجوم هم به مجردی که اینها را می دیدند، در دلهایشان نیز این ایمان به وجود می آمد. شمشیر برای این بود که مانعها و سرکرده های زر و زورمدار را از سر راه بردارد؛ والّا توده ی مردم ...
چرا باید رمان های چارلز دیکنز را خواند؟
بر رئالیسم و شهر و مکان. او اگر در آرزوهای بزرگ فضایی یخ زده و روستایی می سازد در نیمه اول رمان تلاش می کند تا بار خوش بینی را از این طبیعت نفرین شده بگیرد. باتلاق های بویناک، جاده های گِلی، خانه های بویناک ییلاقی و... محلات لندنی که بیشترین فضای داستان او را به خود اختصاص می دهند نیز همین گونه است... فقدان نور و آسایش. لایه از غلیظ از دودو چربی و ماندگی همه چیز را پوشانده است انگار ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (4)
است او مسلماً یکی از فرانکیست های برجسته بود. 45. Moses Borgos of Pregue 46. در مجموعه ی (Yiddish Scientific Institute, vol.I, col. 266 (1929)) منتشر شده، متن اصلی آلمانی (که تنها ترجمه ای از آن توسط دکتر ان. گلر (N. Gelber) صورت گرفته است) این گونه است: "Die Erloesung aus Geistigem und Polilischem Druch ist ihr Zweek ist ihr Ziel". 47. برخی از آنان، نظیر اسرائیل یافه ...
حسیدیسم: آخرین مرحله ی عرفان یهودی (1)
...، تنها سه راه در پیش روی قبالا وجود داشت. یک راه، تظاهر به این بود که چیز خاصّی اتفاق نیفتاده است؛ و این راهی بود که عملاً تعداد زیادی از قبالاهای راست آیین سعی می کردند، بپذیرند. آنان بدون نگرانی زیاد از آرای جدید به راه و رسم قدیم خود ادامه دادند. اما این تظاهر توخالی بود؛ فوران عنصر مسیحاباوری موجود در مکتب قبالای لوریانی واقعیتی انکارناپذیر بود. راه دیگر، ترک تمام تلاش هایی بود که ...
حسیدیسم: آخرین مرحله ی عرفان یهودی (2)
به حاشیه رانده شده اند. نگرشی منسجم الهام بخش این تغییرات است و ما باید از خود بپرسیم که چگونه و در کجا می توان آنها را یافت. اگر انسان تنها تلاش انجام گرفته توسط حاخام شنور زلمان اهل لادی (14) و مکتب او، به اصطلاح حبد - حسیدیسم (15) پیرامون جهت گیری مذهبی را به حساب نیاورد، به نظر می رسد که حسیدیسم هیچ گونه تفکر قبالایی واقعاً اصیلی را پدید نیاورده است. با وجود این، این تلاش جالب جهت رسیدن ...
قتل یک شاعر زن عربستانی توسط دو برادرش
داشت و علی رغم منع چاپ و انتشار بسیاری از آثارش به کار خود ادامه می داد تا این که چند سال پیش خبرهای مختلفی درباره سرانجام این شاعر زن عربستانی در سایت های مختلف بر سر زبان ها افتاد. این خبرها پرده از روی قتلی برمی داشت که توسط نزدیکان بلقیس الملحم انجام گرفته است. در واقع آن دسته از نوشته های این شاعر و نویسنده که در مطبوعات خارجی و گاه داخی و در حمایت از احترام به مذاهب گوناگون و ...
35 سال آموزش زبان فارسی در شبه قاره
شاعری در هند اگر تاریخ هند را به نظم نوشته، او به تقلید از شاهنامه نوشته است. مثلاً شاهنامه هند داریم به نام فتوح السلاطین که تاریخ از آغاز اسلام تا قبل از تیموریان بوده است. بسیار مثل شاهنامه نوشته شده است. در ناحیه کشمیر و در سراسر هند از شاهنامه تقلید شده است ولی شاهنامه هند تنها یکی است و آن هم فتوح السلاطین است که شعرا و ادبای ما داستان رستم و اسفندیار، بیژن و منیژه، خسرو و شیرین را همگی از ...
کتاب های دینی کودک در دسترس نیست/ محصولاتی که نمایشگاهی شده اند
که باید برای کودکان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند و بدانند آینده در دستان کودکان و آینده کشور در گرو برنامه ریزی صحیح برای کودکان است، زیرا گرگ های فرهنگی در سر راه کودکان ایران اسلامی به انتظار نشته اند و نباید متولیان فرهنگی کشور تنها نظاره گر این داستان باشند. وی در آسیب شناسی شمارگان محدود ادبیات کودک و در دسترس جامعه نبودن آنها می گوید: تربیت دینی کودکان باید دغدغه دولت ها باشد ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (358)
. #weloveyouleila شقایق فراهانی با سلفیِ "نه تنها حواسم نیست، بلکه حواسم جای دیگری است" تولد پسرش عزیزش را - که کپی برابر اصل دایی اش آذرخش است - تبریک گفت. استوری های "کارشناسانه" هستی مهدوی و سردار آزمون نسبت به هم کماکان ادامه دارد و داستان دارد به قسمت های جالبش میرسد! بدون شک بهترین عکسِ برفی تمام دوران اینستاگرام در چهره های ایرانی، همین عکس رضا شفیعی جم است ...
نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی/ خروج ندارها
توأم با ذلت و شکست را به عمق خانه خویش خواهند کشاند. پیامبر(ص) به واسطه مقاومت در جنگ پرابتلا و تهدید احزاب بود که بشارت داد الان نغزوهم و لایغزوننا. از امروز، ما با آنها می جنگیم و آنها با ما نمی توانند بجنگند . و همان گونه هم شد. اما 30 سال بعد کار به جایی رسیده بود که امیرمومنان خطاب به لشکر ناهمراه و سست عنصر خویش می فرمود به شما گفتم با دشمنان بجنگید پیش از آن که با شما بجنگند... به خدا ...
معرفی فیلم "ستیغ اره ای" (Hacksaw Ridge)
گیبسون" فرزند ششم و 26 ساله ی مل گیبسون در این فیلم برای اولین بار و در نقش یک سرباز در مقابل دوربین پدر قرار گرفته است. در ابتدا قرار بود آهنگساز برجسته ی هالیوود "جیمز هورنر" که قبل از این در فیلمهای متفاوتی چون "شجاع دل" و "آپوکالیپتو" با مل گیبسون همکاری داشت، در این فیلم نیز حضور داشته باشد اما این هنرمند بزرگ در سال 2015 جان خود را از دست داد و به این دلیل "جان دبنی" آهنگساز فیلم "مصائب ...
پاسخ به مسئله شر در الهیات زرتشتی
محض آفرید، سپس جهان به حالت جسمانی لطیف درآمد و پس از نه هزار سال این جهان به حالت جسمانی کثیف (جهان مادی) تبدیل گردید (فرنبغ دادگی: 1385، ص 37؛ ره وشی: 1355، صص 1-3). داستان آفرینش که به صورت اسطوره ای و نمادین بیان شده است، بدین صورت است که زروان بی کرانه به هرمزد (سپنته مینیو) بارور می شود، اما چون در زایش وی درنگی رخ می دهد، شکی در دل او پدید می آید که آیا مرا پسری هرمزد نام خواهد بود!؟) واین ...
نظریه ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (1)
یادداشت [20 انگلیسی] داده می شوند. 44. Cf. Graotz, loc, cit and already Cordouero, p.79-80. شیعور قوما. 45. Sabbatai Zevi 46. R. T. Herford 47. Hibbert Journal, vol.28, p.762 (1930). 48. Gerona 49. Shaare Orah 50. Joseph Gikatila 51. حدود ده چاپ از این کتاب و ترجمه ای لاتین بخش های بزرگ آن توسط Paulus Riccius, Portae Lueis Augsburg, 1516 وجود دارد. ...
نظریه ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (4)
. 42. نظریه های زُهر در رساله وصیت نامه ی ربی الیعازر که با نام مستعار نوشته شده (رساله معروف به باغ عدن که توسط جلینک در (Beth Ha-Midrash, III, p131-140) چاپ شده) با آب و تاب بیشتری ارائه می شود. همچنین به یادداشت 125 [متن انگلیسی] مراجعه کنید. 43. Zohar, III, 302b. 44. Ibid, III, 68a/b. 45. Ibid, I, 233b; II, 161b. 46. Ibid, 224a. 47. Ibid, II, 209b-212a. ...
دردل با فیدل / متن کامل نامه تاریخی استاد حکیمی به رهبر کبیر انقلاب کوبا و پاسخ او / مرگ فیدل فاجعه بشری ...
به گزارش دولت بهار، آنچه در ادامه می خوانید، متن کامل نامه تاریخی استاد محمد رضا حکیمی، فیلسوف عدالت به رهبر کبیر انقلاب کوبا بعد از سفر وی به ایران است. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت عالیجناب، فیدل کاسترو، ریاست جمهور محترم کوبا - دام اجلاله - پس از سلام و ادای احترام: برای آن عالیجناب، در جهت حمایت از محرومان جهان، و حفظ "کرامت انسان، و مقاومت پایدار در برابر ...
پس لرزه های لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس
که دستان خود را پس از مصافحه با من خواهید شست چون بنده را نجس می دانید. خیالتان را راحت کنم که من اصلا با فردی مانند شما مصافحه نخواهم کرد تا نیاز به شستن دست هایتان باشد، بهتر است روح و روانتان را از حقدها و کینه ها و هواهای نفسانی بشویید. 5- گفته اید اگر امام (ره) بود حکمی شبیه حکم آن بانویی که در مقایسه با حضرت زهرا(س) گفته بود الگوی من اوشین است، درباره من صادر می کرد. یقین دارم که برعکس است ...
چارلز دیکنز استاد شخصیت پردازیی که تمام نمی شود؛ کهنه نمی شود، از مد نمی افتد
آن می گذشتند. ما با داستان های دیکنز بزرگ شدیم؛ دیوید کاپرفیلد ، آرزوهای بزرگ ، داستان دو شهر ، نیکلاس نیکلبی و البته الیور توییست . داشتیم همین طوری برای خودمان غصه می خوردیم که در یک کتاب فروشی چشم مان روشن شد به یکی از شاهکارهای دیکنز، آن هم با ترجمه یک مترجم استاد و معرکه، فهمیدیم نشر مرکز در ادامه پروژه خیلی خوب و ستایش برانگیز انتشار رمان های کلاسیک بزرگ، سرود کریسمس را با ترجمه فرزانه ...
چاقوکشی روی دختر موردعلاقه در کلاس درس/کارمند اخراجی که با بمب وارد بانک شد/ عکس عامل بمب گذاری انتحاری ...
از همه چیز خود مایه می گذارد. بسیاری از مردمان با آن که برخوردار از آسایش هستند ولی به جهت منش و خوی آزمندی، رنگ آرامش را نمی بینند و همواره در رنج و عذاب روحی به سر می برند. حرص و آز و آرزوهای بلند، همچون بنزینی است که به آتش نا آرامی های درونی فرد طماع فرو می ریزد. دامنه آتش، ذهن و زندگی او را در برگرفته و حاصلی جز خاکستر شدن روح و روان بیمار برجای نمی گذارد. فزونی خواهی و حرص بیش از ...
در همایش تعامل دو نسل در پاوه: ماموستا قادری: امروز دنیای پیرامون ما مین گذاری فرهنگی شده است
حرف ها را قبول نداشته و به قیامت ایمان ندارم، قبل از من هزاران نفر زندگی کرده اند و کسی زنده نشده است و این ها همه افتراء و سخن پیشینیان است و این تضاد در باور، نتیجه فکر دو نسل بود. امام جمعه پاوه ادامه دادند: قرآن کریم این داستان را نوعی انقطاع نسل می داند و دلیل آن است که فرزندان و پدر و مادر کلام همدیگر را متوجه نمی شدند و سخن یکدیگر را قبول نداشتند و جامعه به نوعی بود که فکر جوانان با ...
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه ی آیین قبالای مکاشفه ای (2)
برایش داستان یا خوابی نقل می شود، یا مثل کسی که درباره ی مسئله ای عمیق در کتابی علمی تأمل می کند، در تمام جزء و کل آنها تعمق کن و تلاش کن تا آنچه را که می شنوی به گونه ای تفسیر کنی که حتی الامکان با عقل موافق باشد... تمام اینها پس از این اتفاق می افتد که لوح و قلم را کنارگذاری یا پس از اینکه به خاطر عمق و شدت اندیشه ات از دستت افتاده باشند. و بدان که هر اندازه سلوک عقلانی در تو قوی تر باشد، باز اعضای ...
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه ی آیین قبالای مکاشفه ای (3)
منوحا (24) یا نظام آرامش مطرح می شود، که تقریباً تنها کتاب از میان این کتاب ها بود که منتشر شد. (25) این دستورالعمل ها در خصوص مراقبه و تأمل، به توصیف انواری می پردازد که چون برق در نفس مؤمن ظاهر می شوند، ولی با این حال بیشتر به شرح و بسط کاربرد سحرآمیز اسمای خدا به طور گسترده می پردازد. با وجود این، در دو اثر بزرگ یوسف ابن سیاح عارف قبالای اهل اورشلیم، (26) که حدود سال 1540 تألیف شد و نسخه ی خطی آن ...
درباره ی کتاب زُهر و مؤلف آن (1)
عمیقاً پنهان روح یهودیت، جایگاه برجسته ای داشت. این داستان در مورد حاخام پینْحاس کورتزی، (2) قدیس حسیدی مشهور (وفات حدود 1791)، نقل می شود که عادت داشت همواره خدا را شکر گوید که در زمانی که هنوز زُهر برای جهانیان شناخته نشده بود، متولد نشده است، (3) (چون که زُهر به من کمک کرده است تا یهودی باقی بمانم.) (4) این اظهارنظر از سوی چنین فردی ما را به فکر فرو می برد، زیرا شاید زُهر نمونه ی عالی از تجلیات ...
درباره ی کتاب زهر و مؤلف آن (2)
کاستیل (33) مطابق است تا با جلیل. نحوه ی برخورد خلاف واقع با شخصیت های داستان نیز به همین گونه است. در اینجا نیز، فقدان تصور و درک درست نویسنده توصیف ناپذیر است باز این فرض را تأیید می کند که او از منابع قدیمی و موثق کمک می گرفت. افسانه ای که او در میدراش هنعلاک و در زُهر واقعی حول شخصیت شیمعون بریوحای می سازد، بی نهایت خیال پردازانه و عجیب است. او حتی روابط خانوادگی شخصیت اصلی و قهرمانش را ...
درباره ی کتاب زهر و مؤلف آن (4)
کنید با: Tarbiz, vol.V, p.51. 9. Exodus 10. Pikkuda 11. برای مثال، مقایسه کنید با آغاز رَعیا مهمنا قطعه ی (II, 40b-41b) و ادامه اش (II, 42-43). برخی بندهای این بخش (اما هرگز نه رَعیا رایا مهمنا) بدون تردید توسط موسی دلئون قبل از 1291 نقل شده است. 12. Deuteronomy 13. Ms. Cambridge University Library Add, 1023 (سال تألیف در حدود 1270), f.8a-11b. من اکنون این نسخه ...