سایر خبرها
برترین های همایش کتاب سال حوزه
ساختارگرایی و نظریه ایزوتسو نوشته غلام محمد شریعتی و بررسی و نقد نظریه اخلاقی قانون طبیعی بر مبنای آرای علامه طباطبایی و جان فینیس نوشته رحیم دهقان سیمکانی به عنوان 9 اثر شایسته تقدیر هجدهمین همایش کتال سال حوزه شناخته شدند. همچنین کتاب های معرفت شناسی در قرآن تالیف محمدتقی فعالی، فلسفه عرفان تالیف علی فضلی، اخلاق گفت وگو تالیف علی محمد حسین زاده، وزن ارزشی در شعر کودک تالیف یحیی علوی فرد، صبح ...
روز هفتم، اوج اشک و حسرت
برای چندمین بار طی این روزها به محوطه ساختمان پلاسکو منتقل شدند. آتش نشانان که در تمام این لحظات با جان و دل کار می کردند در زمان جست و جو تیزبینانه به دنبال اثری از گمشده ها بودند. آنها احتمال می دادند تعدادی از همکارانشان، زمان حادثه در ضلع غربی ساختمان گرفتار شده باشند. واکنش سگ ها نیز این فرضیه را قوت بخشید. عقربه های ساعت به کندی می گذشت. همه اشک می ریختند و نگاهشان به انبوه جمعیت روی آوار ها ...
نقدی بر فرهنگ گرایی معنویت گرای مصطفی ملکیان
می داند. البته چنین نیست که فرهنگ گرایان در این شعبه ی دوم همگی خودشان از موضع تدین و تقید و تعهد دینی به نقد سیاست و اجتماع رو می کنند. بلکه مساله این است که همه ی فرهنگ گرایانِ این شعبه ی دوم، با وجود تنوع درونی و اختلاف هایی وسیع و عمیق که با یک دیگر بر سر صدق و کذب و حسن و قبح دین دارند، دیانت را مهم ترین مؤلفه ی فرهنگ می شمارند. چهار گروه را می شود در این نحله از یک دیگر باز شناخت. ...
اجازه می دهم شریعتی با من سخن بگوید/ روشنفکران را نمی بخشم!
تفکیک کرد. نخست آینده ما ایرانیان و دیگری آینده جهانی. این استاد فلسفه درباره نسبت شریعتی با آینده ایرانیان و آینده تفکر جهانی توضیح داد: نخست این تعبیر حکیمانه فردید بزرگ را باید در نظر داشت که صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب است. بر این اساس آینده ما گذشته غرب است. به لحاظ زمان شناختی ما در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم، اما به لحاظ تاریخی در گذشته غرب هستیم. از سوی دیگر به دلیل تحولاتی که ...
طنز در ادبیات ایران؛ از حافظ شیرازی تا گل آقا
مستقیم با مظالم روزگار خودشان است. فضای سیاسی اجتماعی دوران حافظ و سعدی و تلاش آنها در تبدیل زبان عامه و ابزار تفریح به آلات تنبیه در حیطه زبان، طنزی عمیق می سازد که خصیصه اصلی آن استهزاء و دادگاهی کردن همه اربابان ریاکاری وظلم است در پیشگاه شعر و نثر، حکایت و مثل؛ اما شیوه حافظ سخن در پرده گفتن است و عشوه های طنازانه برقع پوشان کنایه و ایهام و در سعدی بر سبیل قصه گویان قدیم، ساخت موقعیت های حقیقی ...
آیین افتتاحیه پنجمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر انسان، خدا و جهان
به عنوان حوزه هایی در فلسفه دین معاصر، بسیار مهم خواند و بررسی ارتباط این سه محور را از مولفه های اساسی همه حوزه های فلسفه و همه شاخه های علوم عنوان کرد. ایشان در ادامه سخنرانی دو زبانه خود گفت: همه حوزه های دانش نیازمند فلسفه هستند، لذا فلسفه را به عنوان علم مادر معرفی کرده اند و در همین راستاست که در اکثر دانشگاه های بزرگ و مطرح جهان از جمله در دانشگاه تهران، دپارتمان های قوی و جدی ...
زبان و قومیت در ایران از نگاه یک زبان شناس ارمنی
مسئله گویای این است که مردم قبل از حمله اعراب در خود فارس یک زبان آمیغی داشته اند، البته زبان متون پهلوی یک زبان تمام عیار جنوب غربی (پارسی) است که به هیچ وجه زبان زنده مردم فارس را در دوره استیلای تازیان منعکس نمی کند، بلکه وابسته به سنت نوشتاری اوایل قرون میلادی است . من زمانی فکر می کردم چرا حافظ می گوید: ز شعر دلکش حافظ کسی بود آگاه/ که لطف طبع و سخن گفتن دری داند؛ یعنی چه؟ چرا حافظ ...
سه منظر استراتژیک به مسئله وهابیت
نگرفته است و پدیده در یک بستری تاریخ مند و در ذیل چارچوب های فرهنگی و نه یک ضلع، تحلیل و تعلیل می شود و شاخصه هایی مانند جنسیت، قومیت، دین، مذهب، درآمد، طبقه و منزلت را موثر می داند. این رویکرد وهابیت را یک پدیده متافیزیکی نمی داند بلکه آن را یک امر اجتماعی می بیند که در بستر جامعه شکل گرفته است. وی افزود: برای تعریف استراتژی های بین ایران و عربستان در این کتاب توصیه شده است تا استراتژیست ...
نخستین کنگره پژوهشکده قوم بختیاری + تصاویر
بختیاری می باشد و بسیار مهم و ارزشمند و کاربردی در همه حوزه های تاریخ، فرهنگ و هنر جامعه بختیاری حرف برای گفتن دارد، در واقع هدف اساسی بر این است که به سمت و سوی علمی شدن فعالیت در همه حوزه ها گام برداریم بنابراین اتفاق مهم و مبارکی است و از همه اهل قلم بختیاری درخواست می شود مفاد معاهده بارده را مطالعه و از آن تمکین کنند چرا که هدف و تلاش ما ترسیم یک چارچوب و قانونمند کردن برای فعالیت های فرهنگی و ...
خواجو مقلد سعدی و حافظ وامدار اوست
همه ی آنها استفاده می کند و از زبانی ملموس بهره می گیرد که ما می توانیم با آن ارتباط بگیریم. انسجام هنری که در زبان سعدی و نبوغ شاعری، آرایه های ادبی و انسجام فکری که در آثار سعدی وجود دارد کمک می کند سعدی به سمت و سویی حرکت کند که آثار او را به اتفاق جمعی سرآمد و او را در قله و سربلندی تمام بدانیم. این همان مسیر عاشقانه و سنتی ای است که غزل از ابتدا آغاز کرده و به سعدی می رسد و این شاعر ...
زیارتی بلیغ از امام هادی(ع)/ شرح زیارت جامعه کبیره
...> تأکید دین اسلام بر سلام گفتن دین مقدّس اسلام در این خصوص دستور سلام داده و هیچ گفته و کاری را جایگزین آن ندانسته و فرموده است : (مَن بَدَءَ بِالْکَلامِ قَبْلَ السَّلامِ فَلا تُجیبوُه)؛اصول کافی جلد 2 صفحه 644 هر که پیش از سلام، شروع به سخن کند، جوابش را ندهید. معنا و مفهوم سلام سلام در لغت عرب، معانی متعدّد دارد که اصل در آنها معنای سلامتی است ...
هیچ کس مثل پروین در عمرکوتاه چنین توفیقی کسب نکرد
پنجاه سال اخیر که شعر پروین در بالندگی و گسترش بوده است، دست کم در چهل سال اخیر، همواره نظریه های ادبی نوظهور که چشم محافل ادبی و دانشگاهی و بیشتر از همه مطبوعاتی ما را خیره کرده اند در جهت نفی شاعری او بوده است. اگر کمترین نگاهی به کتاب های نقد وطنی یا ترجمه شدة نیم قرن اخیر افکنده باشیم، می دانیم که حاصل اعم اغلب این نظریه ها و نقدها نفی آشکار شاعری اوست؛ ولی او با هنر جاودانه خویش، یک تنه توانسته ...
استاد دانشگاه آزاد اسلامی: شریعتی برخلاف سنت گرایان با عقل مدرن منفعلانه برخورد نکرد
سنت گرایان با عقل مدرن منفعلانه برخورد نکرد. یکی از درس های شریعتی این بود که با جهان فعالانه برخورد کرد. او مواجهه ای کینه توزانه با عالم مدرن نداشت و همچنین آن چنان تحت تاثیر غرب قرار نگرفت که به اضمحلال برسد. شریعتی مدرنیته را اجتناب ناپذیر می دانست. شریعتی برخلاف بسیاری مدرنیته را به عنوان یک عارضه تلقی نکرد که بتوان آن را با چند فتوا حل کرد. این استاد دانشگاه در ادامه گفت: شریعتی ...
شعر، عرفان و حکمت ایرانی
... اگرچه در مناطق دیگری بودند اما به زبان فارسی شعر سرودند. خراسان بزرگ مهد شعرا بوده و نخستین شاعر فارسی زبان نیرومند رودکی است که اهل ایران است اما اکنون در تاجیکستان است. در خود فردوسی هم حکمت وجود دارد. کاف کفر ای جان به حق المعرفه خوشترم آید ز فاء فلسفه. چون که این علم لزج چون ره زند بیشتر بر مردم آگه زند شعر مرواریدی از دریای عقل است. باید در دریای عقل ...
گفت وگوهای رئیس شیخیه با شاهزادگان و علمای تهران در سال 1275 ق
...، هیچ نوع هدف مذهبی در نشر این متن نداشته و صرفا نگاه تاریخی به آن دارم. 2. اصولا قرن سیزدهم هجری، قرن جالبی است، نه این که قرن های دیگر از لحاظ تفکر و اندیشه و تاریخ آن بی اهمیت باشد، هر زمانی و دوره ای، دیدگاه ها و مباحث و گفتمان خاص خود را دارد. اما قرن سیزدهم، از نظر زایش چندین مکتب در شیعه اهمیت دارد. مهم ترین آنها جریان های اخباری و اصولی و بعدها شیخی و بابی است که از نظر تقسیم بندی ...
موسیقی رشته دانشگاهی که کتاب ندارد
هارمونی و موسیقی چندصدایی استفاده کنم، به معنای غربی کردن موسیقی ایرانی نیست بلکه ازنظر من حرکتی روبه جلو در این موسیقی است. اینکه ما بر اساس نت نویسی، موسیقی ایرانی را مکتوب کنیم اصلاً شبیه به این نیست که شعر فارسی را با قواعد و زبان انگلیسی بنویسیم. البته ما در طول دوران تجارب بدی درزمینه انطباق موسیقی ایرانی با موسیقی علمی و نگارش آن داشته ایم اما نباید این تجارب را تعمیم دهیم و آن را نشانه شکست ...
مجتهدی: عطش خوانش متون فلسفی در ایران واقعی نیست
لغات را گرفته است چون فروغی نمی خواهد تظاهر کند، کتاب می نویسد. او می خواهد کاری انجام دهد بدون اینکه زبان فارسی را خراب کند. بنابراین لغت نامه فروغی در انتهای این کتاب بسیار کاربردی است. بعد از فروغی و کتاب او یک جریان دیگر در ایران رخ داد. تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 موجب شد که مساله فلسفه از حوزه های قدیمی برچیده شود و صورت جدید آن و مطالعه کتاب هایش را باید در دانشگاه دنبال کرد ...
گفت وگو نباشد، یا خشونت جای آن می آید یا فریبکاری
...، حقیقت چیزی بود که با عقل صریح و صراح می شد آن را به دست آورد، دیگر نیازی به گفت وگو نبود. نظریه ناآشکارگی حقیقت یک نظریه بسیار مهم در معرفت شناسی روزگار ماست این است که حقیقت دشواریاب است، آسان یاب نیست، چنین نیست که فرد با اندک علم و قدرت تفکری و فهمی مختصر و اندک تجربه ای بتواند حقیقت را در باب موضوعی یا مسئله یا مشکلی بیابد، حقیقت امری نادرالوجود و کمیاب و دشواریاب است و این درست نقطه ...
خراش بر پوست مخاطب
.... نگاه مرزی باتای و نظرگاه دریدایی اختلاف در ذهن کاتب حضور دارند. و هرچند این به این معناست که نویسنده فلسفه ای برای خود دارد {که گاه مخاطب را به این فکر می اندازد که نویسنده می خواهد از تئوری داستان بسازد}. اما در واقع کاتب سعی می کند تا روایت خود را با اشیاء مرئی بسازد و در خیلی جاها این واقع گرایی را مقابل این تجریدهای عام قرار می دهد. همین است که برای ساختن هیچ از اشیاء درون تهی مانند صبورک ...
مصطفی ملکیان:جای فرزانگان در زندگی امروزی ما خالی است/ هیچ سبک زندگی ای نیست که در آن هزینه ای وجود ...
سختگیری پدر و مادر در کودکی بر شخصیت امروزش بپرسم که نوشیدنی هایمان را آوردند. مصطفی ملکیان با پسر جوانی که نوشیدنی ها و کیک ها را روی میز گذاشت خوش و بش صمیمانه ای کرد و تشکر جانانه ای ؛ مثل همیشه اش که سخت مبادی آداب است. همه چیز که روی میز قرار گرفت من هم سوالم را پرسیدم و پاسخش را هم از زبان مصطفی ملکیان شنیدم: من به جهت سختگیری پدرم اعتماد به نفسم را از دست دادم و همیشه از فقدان اعتماد به نفس ...
غرب مجموعه ای از گزاره ها نیست بلکه تجربه بشری است
، برخی از واقعیت ها، خود و وجود خود را به ما تحمیل می کنند. یکی از مهم ترین این مفاهیم غرب است و کلیدی ترین مفهوم این مفهوم، علم(ساینس) است. علم، متولد قرن 16و17 است، علوم انسانی متولد قرن 19 است. لذا فاصله ی زیادی ندارد؛همه ی بحث های ما ناظر به این سه قرن است و قبل از آن علوم انسانی نبوده و بعد از آن تغییر دیگری رخ داده است.در منطق، بحث مهمی وجود دارد که ضوابط تعاریف را ارائه می کند (حد ...
دیکته نویسی دکتر شجاعپوریان از روی نوشته های پُر از غلط محسن کدیور
...، عقلانیت و بدون افراط و تفریط راه هاشمی را ادامه دهند. ضمن اینکه تمام مطالب این مقاله از نظر نگارنده قابل نقد ودارای ایرادهای بنیادی و اساسی است که مجال پرداختن به همه آنها فعلا فراهم نیست ؛ لیکن از آنجایی: جناب دکتر شجاعپوریان (ارائه قرائتی رحمانی و صلح طلبانه از اسلام، وترویج تسامح و تساهل در مسائل سیاسی و اجتماعی و انطباق و سازگاری میان آموزه های دینی با قوانین حقوق بشری و مشی ...
حکمت را درآثار ادبای ایرانی جستجو کنیم/ گفتاری از ابراهیمی دینانی
به گزارش خبرنگار مهر ، غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست حکمت در ادبیات ایران که عصر دیروز در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، سخنان خود را با بیان این بین شعر از عطار نیشابوری آغاز کرد: ای روی درکشیده به بازار آمده. خلقی بدین طلسم گرفتار آمده و گفت: حکمت ایرانی در جامعه ما قرن ها جایش خالی بوده است و حکمت ها در ادبیات و زبان فارسی نهفته است که قرن ها مردم از آن غافل بوده اند و ای کاش ...
ادبیات جهان مدام در حال پوست اندازی است
مهاجرت ببندیم. در میان مهاجران ایرانی، در سرتا سر جهان شاعران و نویسندگانی نظیر رضا قاسمی با رمان ارکستر شبانه چوب ها و شهرام رحیمیان با رمان دکتر نون... و ساسان قهرمان نویسنده رمان گسل و هدی نعمتی با مجموعه اشعارش و ده ها اهل قلم دیگر ظهور کرده اند که خوب کار می کنند و آتش فروزان فرهنگ و ادبیات فارسی را در نقاط مختلف جهان شعله ور نگه می دارند. نظر شما درباره ادبیات و شعر جهان چیست و درباره ...
موسیقی راک در ایران؛ از کپی کاری تا پرشین راک
کمترکسی است که موسیقی راک ایران را بشناسد و با فرشاد رمضانی آشنایی نداشته باشد. او که یکی از متعهدترین موسیقی دان های این سبک است، تاکنون با وجود تمام موانعی که شرایط محیطی پیش رویش قرار داده، تمام قد پای این سبک ایستاده است. پس از انقلاب در بسیاری از کنسرت های پاپ، نوازنده گتیار بیس بوده است و همچنین در مهم ترین کنسرت های راک دهه 70 و 80 هم کم ساز نزده است. از جمله همان کنسرت های مهم ...
الگوی سنتی اداره امور
شعار سال: الگوی سنتی را می توان اداره امور تحت کنترل رسمی رهبری سیاسی دانست که مبتنی بر یک الگوی سلسله مراتب دقیق بوروکراسی است و مقامات ثابت بی طرف و گمنام در ان به کار گمارده شده اند،عامل انگیزش آنها علائق عمومی است،در سیاست گذاری دخالت ندارند و به همه احزاب به طور یکسان و برابر خدمت می کنند.مبانی نظری آن از نوشته های نویسندگان مختلف از جمله: وودرو ویلسون از ایالات متحده امریکا؛ گزارش نورث کوت-ت ...
دیدن، انسان و جهان از نظر کاستاندا
همه قابل توجه است، تأثیر این اندیشه ها در حوزه ی دین است. کانت درباره ی خدا، نوعی لاادری گرای تمام عیار است. به زبان خود او ما نمی توانیم هیچ گونه علم نظری از خدا داشته باشیم. (23) تا اینجا مقدماتی درباره ی شکاکیت طرح شد. این طرز تفکر را به دوگونه می توان نقد کرد: نقد عام و نقد خاص. شیوه ی نخست تخریب مدعای شکاکیت است و شیوه ی دوم ارائه ی دلایلی است علیه شکاکیت یا تخریب تک تک ادله ی شکاکان. در ...
معرفت شناسی، مسئولیت اخلاقی و صلح
جزمیت و تعصب مبارزه می کند و در مقدمۀ کتاب به صراحت مرز و تمایز فلسفۀ نقدی خود را با فلسفه های شکاکانه از نوع هیوم یا فلسفه های از نوع لاک که همۀ معرفت را به تجربۀ فردی فرومی کاهند و نیز فلسفه هایی که خردگریزی را ترویج می کنند، مشخص می کند. اندیشه های او در این زمینه در رسالۀ روشنگری چیست؟ با صراحت و شفافیت بیشتری بسط پیدا کرده است. در این رساله کانت تأکید می کند که مؤلفۀ مهم آموزش در ...
هدایت الله بهبودی به روایت مرتضی سرهنگی
فرهنگ سازی و انتقال حال و هوا و فرهنگ دفاع مقدس؟ مشخصاً آنجا سیاست گذاری و هدف گذاری چه بود؟ ببینید شاید ما اصلاً به هیچ کدام از این ها که شما می فرمایید فکر نمی کردیم، ما به یک وظیفه روزنامه نگاری خبری فکر می کردیم، درواقع از نظر ما جنگ دو دستور زبان دارد، یک دستور زبان عصر جنگ که یک دستور زبان تبلیغی است و درست هم هست، یک دستور زبان حماسی شورانگیز تهیج کننده است و در همه کشورها هم وجود ...
همه اسطوره های شاهنامه نماد صلح، مروت و خشونت زدایی هستند
می شویم از خواندن، صدای شکستن استخوان انسان ها به گوش می رسد و من می خواهم بگویم که اتفاقا ما وقتی شاهنامه را می خوانیم تدبر، تامل، حکمت ورزی، کرامت انسانی و از همه مهم تر پرهیز از خشونت را در آن می بینیم که این در ادبیات اسطوره ای امری است نادر. وی در پایان خاطرنشان کرد: بی شک آنچه که ما در تمام شاهنامه شاهد آن هستیم این است که با گفت وگو و مدارا می توان بسیاری از معضلات را حل کرد و ...