سایر منابع:
سایر خبرها
اهداف مشترک ترامپ و اوباما/ بزرگ ترین افتخار کلینتون چه بود؟
که به مدت 12 سال این فرضیه را دنبال کند. در 1991، نیروی هوایی آمریکا به طور منظم ، شبکه آب ها، فاضلاب ها، ایستگاه های تصفیه و نیز نیروگاه های برق را بمباران کرد. در طول دهه بعدی، عراقی ها بدون آب آشامیدنی زندگی کردند. آقای هالیدی می گوید شیوع حصبه، انواع بیماری های شایع در آب های آلوده که به صورتی برق آسا همه گیر شد، ویرانگر بود . آمریکایی ها با چنین رفتاری می دانستند که باعث مرگ هزاران نفر ...
سرخط ...
همه سیاست بازی آمیخته به بدترین نوع لمپنیسم، چنان ادعای عدم ورود به سیاست را دارد که تو گویی با مجری محجوب برنامه سمت خدا طرفی! واضح است این نوشته، نافی تبحر و توانایی عادل فردوسی پور در هر دو امر گزارش و اجرا نیست، چه اینکه راقم این سطور، قدم زدن در وادی فوتبال را سالیانی پیش از قلم زدن در میدان مطبوعات، آغاز کرده بود اما لگد هر دوشنبه شب به سپر و چراغ و آینه و فرمان و دست فرمان ماشین صداوسیما ...
شاخص های قدرت مطلوب در قرآن
.... عزّت، برتری و استعلا نسبت به دیگران است و مفهوم های قهر، غلبه، قدرت و شدت از آثار آن است؛ زیرا کسی که برتری یابد، قدرت و غلبه یابد و پیروز شود. عزّت کامل فقط در خداوند متعال تجلّی و ظهور می یابد؛ زیرا نورش بی پایان و نامحدود است و همانند علم، قدرت، حیات و دیگر صفات ذات او، ازلی و ابدی است. پس او برتر از همه ی عالم وجود است و مراتب بعدی عزت در میزان نزدیکی به خداوند محقق می شود. در نتیجه در ...
مبانی انسان شناختی قدرت نامطلوب
تعلیمات وحیانی نیاز ندارند و عقلی که فرمانبردار خواسته های مادی انسان است، می تواند روشن کننده ی همه ی زاویه های زندگی سیاسی باشد. عقل متاع گران بها و با ارزشی است. در قرآن کریم خداوند بدترین جنبدگان را کسانی معرفی می کند که نمی اندیشند و تعقل ندارند؛ (13) اما این تکیه و سفارش به عقل غیر از آن است که محک همه ی باورها عقل مادی باشد که فقط با شواهد تجربی قابل اثبات است و جز آن ردّ و انکار شود. در ...
شاخصه های قدرت نامطلوب
آشفتگی در نظم و اعتدال اشیا به وجود می آید. فسادگاه در وجود خارجی است، مانند این آیه قرآن که فرمود: لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا : (3) یعنی وجود چند خدا می توانست موجب اختلال و خروج از اعتدال شود یا فساد در اعمال است. مانند این آیه ی کریم که می فرماید: إِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ : (4) یعنی اخلال در امور به وجود می ...
کارکردهای مشترکِ قدرت مطلوب و نامطلوب
مجمع البیان آمده است بین الیدین یعنی آنچه بین دو دست است که منظور پیش روی انسان است ودر آیه معنایش آن است که در هیچ امری بدون توجه به امر خداوند و رسولش تصمیم گیری نکنید و شتاب نداشته باشید. قول ها و احتمال های دیگری نیز در این مسئله وجود دارد؛ از جمله تقدم داشتن در عبادت، پیشی نگرفتن بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در گفتار و اعمال و پیروی کردن از ایشان. مرحوم طبرسی معتقد است آیه همه ی این ...
پیامبر وقتی این آیه را شنیدند، تا صبح خوابشان نبرد
شهری که در آن زندگی می کنیم زلزله بسیار شدیدی می آید، و دور شهر هم چنان محاصره شده باشد که به هیچ وجه امکان خروج از شهر نباشد؛ چه می کنیم؟ آیا جز این است که همه همّ و غم مان یافتن راهی برای خلاصی خواهد بود؟ آیا برای سخن خدا برای ما به اندازه دستگاه های پیشرفته انسان ساخته اعتبار ندارد؟ راستی، چرا مخاطبان پیامبر ص وقتی این آیه را شنیدند شب تا صبح خوابشان نبرد اما ما می شنویم و ...
هدفها و کارکردهای قدرت مطلوب
انجام دهند پس تمکین، دادن وسیله است به کسی که قدرت دارد. اگر کارها بدون علم و وجود راهنمای روشن به سالمان نمی رسند، تمکین عطای همه ی این امور است. به این ترتیب معنای آیه چنین است: مؤمنان کسانی هستند که به آنان توانی دادیم که با آن می توانند فعلی انجام دهند و مسلّط گردانیدیم آنان را بر زمین. پس نماز بر پا می دارند و عمل می کنند به حکم خداوند . (43) بنابراین هدف قدرت آن است تا زمامداران و ...
نویسنده بد، فیلسوف خوبی نمی شود/ فلسفه و ادبیات؛ تعامل و تقابل ها
آنها و روایت آنها. *وقتی این را می گویید انگار مرز بین فلسفه و خطابه یا فلسفه و ادبیات، مرز واضحی است. نه، در واقعیت مرز واضحی وجود ندارد. این مرز را فقط می توان بر اساس ساختن نوعی نمونه ذهنی (تیپ ایده آل) بر مبنای مفروضات ترسیم کرد، وگرنه عملا بخشی از بهترین آثار فلسفی دنیا آثاری است برخوردار از فصاحت و بلاغت ادیبانه. فقط نکته اینجاست که شرط موفقیت اثر فلسفی این فصاحت و ...
آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (1)
از عالم ذر گردیده است را مورد توجه قرار دهیم. دلایل عدم امکان بازگشت عدم امکان بازگشت از انتخاب در عالم ذر، به بخشی از روایات عالم میثاق بر می گردد که ظاهر آنها موهم جبر است و ما به نقل و بررسی مهم ترین آنها می پردازیم و با توجه به اینکه متن عربی روایات در فصل ششم همین کتاب خواهد آمد، به ترجمه آنها در این بحث اکتفا می کنیم: 1-امام باقر (علیه السلام)فرمودند:رسول خدا (صلی ...
فنون حرکات جادویی (تنسگریتی)
...، زمان و مکان، یافتن راهی برای دریافت مستقیم حقیقت به نام مکاشفه، توجه به باطن و درون جهان و انسان، استفاده از ریاضتی که براساس شریعت باشد و در نهایت یافتن آرامشی که با اعتماد به قدرت و علم بی پایان الهی حاصل شود. حال اگر این عناصر در مکتبی وجود داشت، آن مکتب عرفانی است؛ در حالی که یوگا یا مکاتب مشابه از بسیاری از این مؤلفه ها خالی است؛ بنابراین باید حد آن را دانست و آن را با عرفان خلط ...
آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (2)
کرد آن گاه به روح انسان ها تکلیف داد و آنان در برابر تکلیفشان آثاری را از خود بروز دادند سپس برای هر روحی، بدنی که شایسته او باشد قرار داد. چون در سخن او تأمل کنی می یابی که تفاوتی بین سخن او (فاضل استرآبادی)و آنچه ذکر کردم نمی باشد مگر اینکه او اعمال انسان ها را در عالم ذر معیار قرار داده و ما اعمالشان را در وجود عینی (دنیا)معیار قرار دادیم و چنین اختلافی پس از توافق در اصل مقصود سهل خواهد بود ...
پاسخ مکتوب محمدرضایی به مجتهدشبستری/ پیرو کدام مکتب فلسفی هستید؟
معتقدید که همه دلایل عقلی و فقهی قابل نقض و ابهام هستند . حال چطور با قاطعیت اعلام می دارید که بحث های دقیق فلسفی نشان می دهد که ما انسانها نمی توانیم وجود خدا را با دلیل اثبات کنیم، حتما جناب عالی از طریق بحث های دقیق فلسفی، دلیل قطعی و غیر قابل نقض و ابهام در این باره دارید یا این که دلایل شما قابل نقض و دارای ابهام است . اگر اعلام دارید که بحث های دقیق فلسفی، دلایل قطعی و غیر ...
تحریف تاریخ انقلاب های بزرگ و الهی را تهدید می کند/ولی فقیه وزنه ای برای سنجش عیار افراد است
اجتهاد مذموم اجتهاد در برابر رأی رسول خدا و آل پیامبر است؛ به فرموده امام صادق (ع) اگر کسی در برابر حاکم شیعه اجتهاد کرد و دستورات ایشان را سبک شمرد، اهل بیت را رد کرده و گناهش در حد شرک به خداست؛ امام هادی (ع) می فرماید کسی که علیه حاکم شیعه قد علم کند، در برابر ما اعلام جنگ نموده است. حجت الاسلام والمسلمین محسن زاده تاکید کرد: محمدحنفیه در زمان عاشورا حاضر نشد چرا که در مقابل امام ...
پیشگامان نقد سوبژکتیویسم چه کسانی هستند؟/دکتر قاسم پورحسن
دیگر ذات هیومنیسم ارزش بخشیدن به انسان است و البته محال بوده که جز از طریق تسخیر طبیعت و سلطه بتوان ارزش ها را در انسان متمرکز کرد. طبیعتا زندگی جدید هم بدون طی شدن این مسیر پدید نمی آمد اما موارد دیگری نیز وجود دارد که چنین پیوستگی ای با این موضوعات ندارد. برای مثال من به بحث انکار خداوند اشاره کردم. *به طور کلی ارزیابی شما از پتانسیل فکری غرب در گذر از قالب های سوبژکتیویستی و اومانیستی ...
حجت الاسلام کرمی:قلم سرنوشت انسان در دست خودش است
دینی و قرانی ما وجود دارد یک عامل خارج از ذات انسان برای انحراف و لغزش است، شیطان علت تامه ی انسان برای جهنم رفتن نیست بلکه شیطان دعوت کننده است و لذا در اندازه ها دست می برد و ان ها را جا به جا میکند و دور را نزدیک نشان می دهد و بلعکس و امور اصلی را فرعی جلوه میدهد و بلعکس کار اوست. وقتی شیطان وارد شد از طریق دو مطلوب فطری یکی حب بقا و یکی هم حب لقا که گفت: اگر شما از این گندم بخورید خاصیتش آن ...
مدیریت بحران در نگاه قرآن
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، روزنامه کیهان نوشت: بحران (Crisis) حادثه ای است که به طور طبیعی هم چون سیل و زلزله یا توسط بشر مانند جنگ به طور ناگهانی یا به طرز فزاینده ای به وجود می آید و سختی و مشقتی بر انسان یا جامعه تحمیل می کند که باید برای برطرف کردن آن اقدامات اساسی و فوق العاده ای انجام گیرد. بحران دارای اقسامی است که شامل بلا (Disaster) و فاجعه (Catastrophe) می شود. پس ...
مد باید آگاهانه انتخاب شود
رضاشاه مدگرایی در کشور ما مطرح می شود. مدگرایی پاسخ به یک نیاز فطری است یعنی پاسخ به کمال گرایی و زیباپرستی. خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، زیبایی جزو صفات خداوند است. صفات خدا جمالی و جلالی است، صفات جمالی جاذبه دارد، صفات جلالی دارای هیبت و شکوه است. در لباس جلال و جمال باید مورد توجه قرار گیرد. مدگرایی یعنی تطابق با اقتضائات منطقه ای و جهانی. مد باید آگاهانه و با چشم باز انتخاب شود ...
پوشش از منظر روانشناسی/ چگونه بین روح تعالی خواه و جسم زینت خواه با لباس تعادل ایجاد کنیم
این دو مقوله از هم پرداخت و گفت: مدگرایی امری ذاتی و پاسخ به نیاز فطری کمال گرایی انسان است و به معنی توجه به پوشش بر اساس عرف و محیط است در حالی که مدپرستی یعنی از خود بی گانگی. چرا خدا زیبایی را دوست دارد؟ این استاد دانشگاه با اشاره به جمله معروف خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، گفت: خداوند زیباست چون منشأ زیبایی است و چون ذات خود را دوست دارد، صفات خود را نیز دوست دارد پس ...
دروس عمومی حوزه و ضرورت فراگیری فلسفه
...: کسب معرفت تفصیلی در زمینه عقاید دینی؛ ب): ارشاد هدایت جویان؛ ج): الزام معاندان، یا دفاع از عقاید دینی و پاسخ گویی به شبهات مخالفان. با وجود تفاوت های ذکرشده، می توان گفت: فلسفه اُولی و علم کلام در یک مورد اشتراک هدف دارند و آن، بحث دربارۀ وجود و صفات خداوند است و دیگر مباحث کلامی، نظیر: نبوت، معاد و مانند آن نیز در حقیقت به خداشناسی بازمی گردند؛ زیرا همگی مظاهر صفات ...
خلود از منظر مولانا جلال الدین بلخی
.... مولانا بر آن است که عفو همه بندگان به رحمت سابقه ازلی صورت بندد، و هم از سر لطف اوست که به گزیدگان خود مقام شفاعت بخشیده است و این به جهت تکریم مقام آنان است؛ در غیر این صورت مگر ممکن است رحمت بنده که رحمتی حادث و عاریتی است، از رحمت حق که رحمتی ازلی و ذاتی است، قوی تر و واسع تر باشد؟! پس شفاعت بدین معناست که خدا رحمت مقدر خود را از طریق بندگان مخلَص خود صورت می دهد تا آنان را ...
قدرت را باید به دست چه کسانی سپرد؟
نشان دهنده شأن انسان باشد اما روزگاری خوردن اجساد نیز در بین برخی از قبایل پاپوآ گینه نو نشان از احترام به مردگان بود. برخی از اقتصاددانان استدلال کرده اند که رأی دهندگان ناآگاه در واقع کنش گرانی عقلانی اند. اگر احتمال اینکه رأی هر فرد تاثیر تعیین کننده یی داشته باشد بسیارناچیز باشد، بنابراین کسب دانش درباره سیاست آن اندازه ارزش ندارد که حتی چند دقیقه از وقت خود را صرف آن کنیم. اما به ...
غایت شناسی رابطه عقیدتی - معرفتی
.... رابطه همکاری از مفهوم همکاری می توان معانی مختلفی را اراده کرد. گاهی منظور از همکاری آن است که خدا و انسان به طور مشترک درصدد برمی آیند تا کار ناقص جهان را به انجام برسانند؛ زیرا هردو به همکاری یکدیگر در انجام چنین کاری یا در بسامان کردن اوضاع جهان نیازمندند و بدون چنین همکاری ای این امور تحقق نمی یابد. این تلقی از همکاری انسان و خدا در ادیان مشرق زمین، به ویژه دین دائو مطرح است ...
مهم ترین شاخصه های فکری و عملی سلفی گری هندی
محمدرضا حکیمی درباره آثار سوء و مخرب کتاب تحفه اثنی عشریه می نویسد: او بدون رعایت جانب حق و حقیقت و بدون در نظر گرفتن واقعیت های تاریخ اسلام و سنت صحیح و آیات ولایت و حقایق وحی و احادیث معتبر و بدون پاسداری معارف سنت نبوی و بدون رعایت حقوق پیامبر و آل او و بدون ملاحظه حدود علم حدیث و بدون توجه به مصالح امت و مسائل دنیای اسلام و حق برادری شیعه و بدون اهمیت دادن به بهره برداری وسیع ...
مقابله اهل بیت (ع) با قول به تشبیه
.... روایات الف. قول پیامبر اکرم (ص) که بخاری چنین نقل می کند: همانا شما خدا را در روز قیامت خواهید دید . ب. و نیز از جریر نقل می کند، رسول اکرم در حالی که به ماه نظاره می کردند فرمودند: شما پروردگارتان را خواهید دید، همان گونه که این ماه را می بینید (بخاری، 1427: 1319، ح7434). پاسخ: 1. اینها اخبار آحاد هستند. لذا در اعتقادات ارزشی ندارند. 2 ...
مقاوم سازی فکری برای بانوان نداشته ایم/ باید منبع صحیح دینی را در اختیار جوانان قرار دهیم/در شناساندن ...
گروه آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، سمیه نبی- یکی از مسائل مسلّم و غیر قابل انکاری که در مورد انسان وجود دارد، نیاز شدید انسان به معنویت است که از فطرت و سرشت او نشأت می گیرد. در طول تاریخ، ایرانیان بیش از سایر مردم جهان به معنویت توجه و تمایل نشان داده اند. از همین رو می توان گفت فرهنگ ایران، فرهنگی عرفانی و معنوی است و جامعه ایرانی پیشینه ای عرفانی و مذهبی دارد. از طرفی هم دین مبین ...
جایگاه نبوت در فلسفه سیاسی بوعلی
...، او بدین سمت سزاوارتر از کسی است که در این دو صفت مقدم نباشد، هرچند که در باقی صفات مقدم بوده باشد ... پس عالم تر آن دو را لازم است که با عاقل تر همکاری کند و او را یاری دهد و عاقل تر را نیز بایسته است که از عالم تر یاری بگیرد و به او رجوع کند؛ درست مانند آنچه عمر و علی کردند (همو، 1380، ص452)[10]. بوعلی پس از اثبات خاتمیت و ضرورت وجود خلیفه یا امام و بیان ویژگی های وی، به توضیح ...
بازشناسی مناسبات فقه و اخلاق
... اهمیت اخلاق نخستین صحنه های خلقت آمیخته با مسائل اخلاقی است. شیطان به خلقتش از آتش مغرور شده و آدم فریب می خورد. انسان به زمین فرود می آید و شریعتی برای او مقرر می شود. شریعتی که نه تنها اخلاق زمینۀ آن را فراهم می کند، بلکه هدف بعثت رسولان و انزال کتب نیز همان است. با این همه اما بسیاری اخلاق را علم بحساب نیاورده و از آن به مستحبات، مکروهات و مواعظ اکتفاء کرده اند. این امر سبب شد تا ...
وقتی ازدواج موقت سوژه نشریه دانشجویی می شود!
زمانی تحقق میابد که انسان در برابر دو گونه دعوت و گرایش متضاد قرار گیرد (گرایش های متعالی و گرایش های پست)و بتواند با میل و اراده خویش هر یک را برگزیند،بنابراین کمال انسان اختیاری است و خوبی و بدی اختیاری تنها با وجود غرایزی همچون شهوت و غضب انجام می گیرد. دین مبین اسلام نیز برخلاف مسیحیت نسبت به غرایز-بویژه غریزه جنسی-هرگز دید منفی و پلید انگارانه ندارد. اسلام همه این امور را براساس نظام ...
تردید شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات الکترونیک، بی جهت نیست
شما می گویید امکان ورود خانمها وجود ندارد؟ من را با خانم ها دعوا نیندازید. خانم ها محترمند و حضورشان در عرصه سیاست مغتنم است اما من مقداری در مورد حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری بحث دارم که در موقع خود مطرح می شود. *همان بحث مربوط به ولایتی یا وکالتی بودن ریاست جمهوری است؟ یک مبنا می تواند همین باشد که مبنای فقهی است. ما می توانیم در مورد نقش زنان در ولایت و حکومت ...