سایر منابع:
سایر خبرها
کارگردان ماجرای نیمروز جمله سیمرغ کیلویی چند؟ را پس گرفت
که هدفم رنجاندن دل آن ها نبود. داستان تمام شد و ما مثل همیشه چاره ای نداریم جز این که به قوانین جشن واره ای که متعلق به همه ی ماست احترام بگذاریم و نظر داوران را بپذیریم. تا بوده همین بوده. باید آنچه گذشت را فراموش کنیم و برویم سراغ فیلم بعدی . چرا که به سینما عشق می ورزیم و خسته و ناامید نخواهیم شد. به قول مولانا: خنک آن قماربازی که بباخت آن چه بودش و نماند هیچ اش الا هوس قمار دیگر. ...
کارگردان تابستان داغ : باید به جامعه تلنگر زد
وارد میدان سینما و ساخت فیلم بلند سینمایی شده است. با او در حاشیه جشنواره فیلم فجر به گفت وگو نشستیم و درباره حال و هوای فیلمش صحبت کردیم. مشروح پرسش های شهروند و پاسخ های این کارگردان جوان در ادامه آمده است. کارگردان های فیلم اولی این ویژگی را دارند که برای مخاطب کمتر شناخته شده اند. اگر موافق باشید و قاعده هم احتمالا همین است، ابتدا سراغ آشنایی با شما برویم و این که در سینما تا حالا چه ...
دار و دستۀ مسعود رجوی در سینمای ایران فیلم های امکان مینا ، سیانور و ماجرای نیمروز حرکت تازه سینما به ...
نژلا پیکانیان: شاید تا چند سال پیش اثری جدید به جز آنچه در سال های قبل در ژانر سیاسی و درباره فعالیت های سازمان مجاهدین در سینمای ایران ساخته شده بود کمتر پیدا می شد، اما در سال های اخیر علاقه کارگردان ها به سمت و سوی موضوعات سیاسی رفت. پرداختن به این موضوع از جشنواره سال گذشته فیلم فجر کلید خورد و کمال تبریزی با فیلم سینمایی امکان مینا و بهروز شعیبی با فیلم سیانور آغازگر روایت قصه و فعالیت های ...
بیست و یک روز بعد ؛ فیلمی در مسیر بچه های آسمان
برای مخاطب است ولی به درستی به این آسیب ها اشاره می کند و قصه اش را روایت می کند و مخاطب را هم نمی گزد. خط اصلی داستان اما نقطه قوت کار است. روایتی از ممارست یک کودک برای خانواده ای که اسیر مشکلات خانوادگی بوده و حالا با تغییراتی روبه رو شده که او را ناگزیر به تلاش بیشتر می کند و همه اینها همراه است با علاقه های نوجوانانه او برای فیلمسازی. داستانی که به وضوح به چشم و دل مخاطب هم نشسته و هنگام تنظیم ...
فضای مجازی زیر ذره بین ترومای سرخ رفت/ تماس تلفنی با بازیگران
سینمای متعارف ساخته نشده و اگر قرار بود با نگاه و سلیقه مخاطب عام قصه این فیلم را روایت می کردم پرداخت آن به کل متفاوت می شد و به گونه ای دیگر و با دکوپاژ و میزانسن دیگری آن را می ساختم. قطعا ترومای سرخ برای مخاطب عامِ خوگرفته به الگوی های رایج سینمای متعارف ساخته نشده و اگر قرار بود با نگاه و سلیقه مخاطب عام قصه این فیلم را روایت می کردم پرداخت آن به کل متفاوت می شد و به گونه ای دیگر و ...
حذف گشت2 ؛ علامت سوال بزرگ برای مخاطب/ انتقاد سهیلی از عملکرد خانه سینما ارتباطی با حذف فیلمش نداشت!
مردمی روز گذشته در میان 5 فیلم قرار نگرفت . این درحالی است که تمام سالن داران برای گشت 2 بدون استثناء یا سانس فوق العاده در نظر گرفتند یا با ازدحام جمعیت مواجه شده و مجبور به اضافه کردن صندلی به سالن سینما شدند. لازم به ذکر است سهیلی یک شب قبل و در نشست فیلمش، درباره عملکرد خانه سینما در مقطعی، انتقاد جدی کرده بود. حالا و با این اوصاف چگونه ممکن است که این فیلم به یکباره از آرای مردمی حذف شود در حالی همه مخاطبان به دنبال حضور در سالن هایی هستند که این فیلم را به نمایش می گذارند . عملکرد خانه این علامت سوال بزرگی برای مخاطب خواهد بود . ...
سکون فیلم را دوست دارم /فضای نوآرگونه این لحن را می طلبید/ ماندن در سینما بسیار سخت است
زیرا نوآر از دل رمان های سیاه بیرون می آید این تیرگی را با خود به همراه می آورد. حضور پلیس در آثار پلیسی که در پایان ماجرا پلیس پیروز می شود بایک فیلم جنایی نوآور فرق دارد. این تیرگی ذات خاص ژانر است و این تلخی لزوم این ژانر است. خوشحالم که ریسک کردم/ مخاطب برایم مهم است ارتباط مخاطب جشنواره با فیلم بسیار خوب بود و فیلم به سانس های فوق العاده رسید چقدر فکر می کنید فیلم در ...
ضدقهرمان ها فارسی را برعکس حرف می زنند/ خلق قهرمان بدون اتیکت
خبرگزاری مهر -گروه هنر-نیوشا روزبان: انیمیشن سینمایی رهایی از بهشت به کارگردانی علی نوری اسکویی تنها انیمیشنی است که در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. اسکویی کارگردان این اثر انیمیشن سینمایی معقتد است، مخاطب شاهد یک اثر اکسپریمنتال است که با هدف ارج نهادن به داستان گویی ساخته شده است. وی همچنین درباره پهلوان این انیمیشن می گوید قهرمانی بدون اتیکت خلق کردم تا ...
ممیزی های اجباری برای ترومای سرخ در مترو/ ارتباط مخاطب خاص با فیلم
سینما باید مخاطب را به مشارکت بکشد. اگر این فیلم قرار بود برای مخاطب عام ساخته شود، باید مدل دیگری می شد. طیف مخاطب خاص با آن ارتباط برقرار می کند و ساختار آن به گونه ای است که غیر متعارف، داستان را روایت می کند. وی در پایان با اشاره به اینکه فیلم لحنی رئالیستی و روایت خطی دارد، تصریح کرد: نمی خواستم نزد مخاطب، پرسوناژ ذهنی از هیچ کاراکتری شکل گیرد. همچنین عنوان این فیلم برگرفته از یک اصطلاح روانپزشکی است به معنای آسیبی که از گذشته به فرد وارد شده و آثارش هنوز وجود دارد. پایان پیام/ 425 ...
پر از فانتزی فرارم/ شوخ نیستم ولی یک آدم طناز درونم پنهان شده/ سوژه هایم واقعیت و آرزوهای خودم است
ساحل می آمده، چه رازهایی در دل خود داشته. رافائل درست در اسکله ای پهلو گرفته بود که کنار خانه ما بود. یعنی اگر روی پشت بامی دو طبقه می رفتیم می توانستیم رافائل را ببینیم. خودش زیبا بود. اما شگفتی رافائل به خاطر تعریف هایی بود که مردم از آن می کردند. فکر کنم مردم جنوب قصه سازهای قهاری هستند. منظورم در نقل قصه است. البته اگر عکس هایی که از رافائل مانده و در اینترنت هم به وفور یافت می شود را ...
انتقاد کارگردان بیست و یک روز بعد از جشنواره فیلم فجر
و به نظر من دراماتیک ترین فصل زندگی است در سینمای ما نادیده گرفته شده است. با نظر شما درباره نادیده گرفته شدن سن نوجوانی در سوژه های فیلمسازی در سینمای ایران بسیار موافقم. آقای برازنده اجازه دارم از شما بپرسم آیا بهتر نبود این فیلم در یک جشنواره تخصصی و حرفه ای کودک و نوجوان حضور می یافت. من فکر می کنم حق این فیلم در جشنواره فجر نادیده گرفته می شود. علیرضا برازنده: یادم است ...
روزی که جشنواره سرد شد و از دهان افتاد!
. شنیده ها حاکی است اولین بازخورد این اتفاق خالی شدن سالن میلاد از تماشاگر هنگام نمایش فیلم "اشنوگل" فیلم سانس پایانی شب نهم بوده است. شاید برای اولین بار در طول تاریخ باشد که نه تنها آنها که نامزد نشدند معترض بودند بلکه حتی نامزدها نیز از انتخاب خود ناراضی اند! سند این نارضایتی انصراف سه تن از نامزدهای جشنواره است که با صدور بیانیه از نامزدی در جشنواره سی و پنجم دست شسته و پیشاپیش عطای ...
گلایه های عباس خوش عمل از عدم حضور پیشکسوتان در شب های شعر طنز
را یاد بدهند فایده ندارد. گل آقا نسلی از طنزپردازان قَدَر را در زمینه طنز منظوم و منثور پرورش داد و گرچه دولت مستعجل بود اما خوش درخشید. این طنزپرداز با بیان این که همه طنزهای امروز در مجله گل آقا ریشه دارد اظهار کرد: در آن زمان کجا جلسه و شب شعر برگزار می شد؟ در دهه 60-70 شب شعر برگزار نمی شد چه رسد به این که جشنواره برگزار کنند. اما اکنون با وجود امکاناتی مانند اینترنت و فضای مجازی می ...
عملیاتی شدن 85 درصد از برنامه های اجلاسیه 4 هزار شهید گلستان / رسانه خود را برای مقابله با تاکتیک های ...
افرادی که دل در گروه شهداء دارند می تواند موثر باشد . سردار صادقی با بیان فرازهای از بیانات مقام معظم رهبری در جمع شورای سیاستگذاری اجلاسیه 4 هزار شهید استان ، گفت: بیانات مقام معظم رهبری نشان دهنده این است که باید تمام تلاش خود را برای استمرار جریان فرهنگی در جامعه به کار ببندیم . وی افزود : یکی از موضوعاتی که در راستای اجلاسیه 4 هزار شهید پیگیری میکردیم تحقق ایجادمرکزی با ...
انتقادکارگردان فیلم "ترومای سرخ" از مشکلات گرفتن پروانه ساخت غیر از ارشاد چه ارگان هایی متولی فیلم نامه ...
متاسفانه ما را مجبور به حذف و تغییر برخی شخصیت ها کردند؟ او با انتقاد از عدم حضور منتقدان در نشست های خبری امسال جشنواره فجر گفت: من عضو بازرسان انجمن منتقدان هستم و معتقدم امسال در حق منتقدان کم لطفی کردند و جلوی این تنوع فکری و فرهنگ را گرفتند چراکه حضور منتقدین با سلایق مختلف می توانست به پویاتر شدن جلسات کمک کند. میهن دوست تاکید کرد: البته ما پاسخگوی آنچه که ساخته ایم؛ هستیم ...
کنایه جالب سیمئونه به داور و بارسلونا
را تجربه می کنیم، یک چیز خوبی در تیم باقی می ماند. دیشب احساس سال گذشته را داشتم. پس از ضربه هایی که خوردیم، توانستیم روند صعودی داشته باشیم. اگر هوادار اتلتیکو بودم به تیم خود افتخار می کردم و یکشنبه به ورزشگاه می رفتم تا از تیم خود حمایت کنم. دوست داشتم در فینال حضور داشته باشم؛ حتی با یک نمایش بد اما این اتفاق نیفتاد. سیمئونه پس از نشست خبری از داوری انتقاد کرد و گفت : داوران می توانند مانند بازیکنان اشتباه کنند اما بازیکنان زمانی که اشتباه می کنند، جریمه می شوند ولی برای داوران این اتفاق نمی افتد. می دانستم که در لیگ قهرمانان شانس مان نسبت به دیگر رقابت ها بیشتر است. ...
برخی اظهار نظرها دل انسان را می شکند+عکس
...، محمد بهرامی، حسین مسافر آستانه، نصرالله قادری،فرهاد تجویدی، مهدی قلعه، شیوا مسعودی و رضا رویگری با اهداء لوح تقدیر و هدیه برای سالها فعالیت هنری، پژوهشی قدردانی شد. داریوش اسد زاده در این مراسم در تکریم از شهردار تهران ابراز امیدواری کرد روزی در مورد خدمات شهرداری کتاب بنویسد! از حاشیه های این مراسم نمایش عروسکی و خیابانی مانند کارناوال عروسکی جشنواره عروسکی و همچنین نحوه ورود ...
ارزیابی چشم اندازهای معرفی متون کهن ایرانی به کودکان
.... وی به تفصیل این موارد را برای مخاطبان حاضر در سالن اصلی فرهنگ سرای ارسباران بیان کرد. در بخشی دیگر او به مساله ی میانجی در نقل قصه پرداخت و آن را مضر خواند: میانجی به مخاطب صدمه می زند. این حرف به معنای رد بازآفرینی نیست. بلکه باید گفت بیان فاصله سنی، خردمندی، دانایی و حجم اطلاعات برای مخاطب هراس انگیز است. باید بدانیم که دانایی دست ما نیست و سرگرمی دست ما نیست. ما در واقع می ...
علی عطشانی :"یادم تو را فراموش"دنبال روایت یک داستان عاشقانه است محمدخانی و شهلا جاهد روی پرده
علی عطشانی (کارگردان جوان سینما) در تازه ترین ساخته خود فیلم سینمایی "یادم تو را فراموش" ماجرای پرکشش و پرحاشیه ای را جلوی دوربین برده است. او قصه شهلا جاهد و ناصر محمدخانی را دستمایه یک فیلم ملودرام عاشقانه قرار داده و با دخل و تصرفاتی که در آن داشته؛ سعی کرده فیلمی متفاوت ارایه دهد. با این کارگردان که در سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ گفتگو کرده ایم. چرا باوجود آنکه چند فیلم ...
روایتی از ایستادگی سوری ها برای سوریه
ماجرای محاصره از دیگر آثاری که در مورد سوریه ساخته شده است، متمایز است. قصه ای پر از فراز و فرود با اتفاقات پر کشش که پتانسیل تنزل به آثار بیشمار این حوزه را داشت. کویرس میشد که ملغمه ای باشد از راش های جذاب به هم چسبیده اما روایت گرم و روان آن، به همه تصاویر در قالب سینمای مستند جان داده است. متن روان مستند با تک تک پلان های تصویری مستند در هم آمیخته شده است و صدای گرم راوی، مخاطب را ...
تصاویر: عوامل "فصل نرگس" جشنواره را تحریم کردند
، داوری و خبر نامزدها 48 ساعت قبل از پایان جشنواره است. زمانی که کاندیدها اعلام می شود، جشنواره تمام شده و اگر می خواستم تصمیم بی رحمانه ای بگیرم، نباید اجازه نمایش فیلم را می دادم. صباغ سرشت ادامه داد: زمانی که کاندیداها دو روز قبل از اتمام جشنواره اعلام می شود، فیلم ریزش مخاطب خواهد داشت، و امروز ساعت شش بعد از ظهر جشن نامزدهای جشنواره است و ما نمی خواستیم وقت جشنواره را بگیریم. ...
شب دهم جشنواره با چاشنی اعتراض و انصراف
از آن ها اشاره کرد؛ مراسمی که به قول او خبرنگاران باید در آن حضور پیدا می کردند و عوامل به نشست نیامدند تا اهالی رسانه به کارشان برسند، هرچند تقریبا تمام خبرنگاران رسانه های رسمی که در این 10 روز به طور ثابت در کاخ جشنواره بودند همچنان در برج میلاد مستقر بودند. با این حال تصمیم گروه سازنده فیلم فصل نرگس برای شرکت نکردن در نشست و وعده برگزاری جلسه ای برای پرسش و پاسخ در زمانی پس از ...
"سوفی و دیوانه"؛ گاهی به رؤیا دل ببند!
باور نکردنی به خود می گیرد اما نکته ای که وجود دارد این است که گویا نه امیر، به عنوان شنونده مستقیم داستان های سوفی و نه مخاطب فیلم، دوست ندارند حقیقت نداشتن و فانتزی بودن قصه های سوفی را باور کنند. درواقع هر دو شخصیت اصلی فیلم در ابتدا و امتداد آن حضوری معماگونه دارند و همین حضور معماگونه مخاطب را درگیر تضادهایی میان خیال پردازی های مکرر دخترک و تلاش برای درک فضای واقعی می کند. این فیلم ...
سیمرغ هایی برای سیاه نمایی
جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با حاشیه کار خود را آغاز کرد، چون هیئت انتخاب این دوره فیلم هایی را از بخش مسابقه یا جشنواره حذف کردند که امید می رفت آن آثار بتوانند در کسب سیمرغ شانس زیادی داشته باشند. برای مثال فیلم امپراطور جهنم گواه بارز این ادعاست که با توجیهات مختلف از بخش مسابقه سینمای ایران کنار گذاشته شد. در آن زمان زیاد نمی شد از تصمیم هیئت انتخاب ایرادی گرفت، چون هنوز آثار دیده نشده بود ...
ملغمه ای از تکه پرانی های سیاسی و جنسی سخیف
به بدترین شکل ممکن قسمت دوم را تمام می کند تا ثابت شود هدف پیش از آن که تعریف کردن یک قصه جدید با قهرمانان قدیمی باشد، انتقاد از شرایط جامعه است. تکه پرانی های زشت و سخیف قسمت اول با وجود همه انتقاداتی که به آن وارد بود، حداقل سه قهرمان داشت که سرنوشتشان برای مخاطب مهم می شد. بدمنی داشت، به بدی بدمن های فیلم فارسی، که با تمام وجود شکستش را می خواستی و داستانی که می توانست برای ...
اعترافات بازیگران ترومای سرخ در جشنواره
و به یک فرم دیگر و پویاتر تبدیل شوند. وی با بیان اینکه، ایده فیلم محصول کلاس های تحلیل فیلمش است، توضیح داد: درباره بخش اول فیلم که در ماشین فیلمبرداری می شود باید توضیح دهم که اگر قرار بود به لحاظ حرفه ای کار برای مخاطب عام باشد شرایط تغییر می کرد، چرا که این ساختار این شرایط را می پذیرد مخاطب ما اینگونه است که پتانسیل قصه نامتعارف را داشته باشد. میهن دوست توضیح داد که یک ...
خانه از پای بست ویران است/ آقایان! استعفا هم جسارت می خواهد؛ اینجا صنف کوره پزخانه نیست!
متن کامل یادداشت به شرح ذیل است: رویا: دبیر جشنواره فیلم فجر، ضمن عذرخواهی و پذیرش برگزاری جشنواره ای ضعیف، استعفای خود را تقدیم رییس سازمان سینمایی کرد و... واقعا هم در کشور ما چنین اتفاقی یک رویا به شمار می رود. مگر می شود؟ یعنی اگر که دبیر محترم جشنواره هم می خواست چنین کاری بکند ما رسانه ای ها نمی گذاشتیم چرا که ایشان مقصر نیست، آب از سر چشمه گل آلود است. شاید هر کس دیگری هم بود با ...
10 اشتباهی که به محبوبیت شما لطمه وارد می کند
خواهیم شما را با 10 اشتباهی که به قیمت محبوبیت شما تمام می شود، آشنا کنیم. در پژوهشی در دانشگاه UCLA کالیفرنیا، از شرکت کنندگان خواسته شد بیش از 500 ویژگی را بر اساس اهمیت شان برای محبوبیت امتیازدهی کنند. بالاترین ویژگی ها ربطی به معاشرتی بودن و باهوشی و جذابیت (یعنی ویژگی های ذاتی) نداشتند. در عوض ویژگی هایی که بالاترین امتیازها را گرفتند عبارت بودند از: صداقت، شفافیت و توانایی درک ...
ما وارد یک جشن شده ایم و نه جشنواره
که قرار نیست همه فیلم ها چه بامخاطب خاص و چه عام با یک دید نگاه و همه در همه سالن ها اکران شود. جشن سینمای ایران باید براساس میزان مخاطب فیلم ها سانس های متغیری را در برنامه هایش لحاظ کند و به همه فیلم ها 30 سانس نمایش ندهد و حال این که با ورود نمایش فیلم ها به استان ها، امسال باز هم سرنا را از سر گشادش نواخته ایم. ما وارد یک جشن شده ایم و نه جشنواره و در چنین شرایطی دیگر نمی توان انتظار ...
جشنواره سی و پنجم؛ جشنواره متوسط ها
سینمایی اش اضافه کند. بازی او در اسرافیل بیشتر در سکوت می گذرد، با کمترین دیالوگ و حتی واکنش. نوعی از سردی و ملال بر زندگی ماهی حاکم است که قابل تغییر نیست و منطق قصه درست این موضوع را به مخاطب نشان می دهد. شرایط ماهی با بازگشت بهروز (پژمان بازغی) تغییر نمی کند. در جغرافیا و شرایطی که ماهی زندگی می کند، نمی توان انتظار بهبود اوضاع را داشت. به نظر می رسد او هم این را باور دارد، پس با دیدن بهروز شاد نمی ...