سایر منابع:
سایر خبرها
جاودانگی های قهرمانان
...، بیت المقدس و دهها نبرد دیگر با هدایت و فرماندهی او انجام شد که موجب بیرون راندن دشمن از خاک سرزمین اسلامی ایران گردید. آن شهید والامقام در صحنه های نبرد با ضدانقلاب و جنگ تحمیلی بارها مجروح شد و با همان حال مجروحیت به مبارزات خود ادامه داد. وی لایق آن شد که رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) در پایان مسئولیت وی در سِمت فرماندهی نیروی زمینی او را این گونه توصیف فرمایند: با تقدیر از ...
وضعیت فلسفه و مشاهیر در قرقیزستان
.... هر یکی از این چهار مرحله متشکل از ده مقام است. تنها کسی که 40 مقام چهار مرحله را درک نماید می تواند چهره خدا (حقیقت) را ببیند. در کتاب باقیرغانی اهمیت ویژه به قوانین و شرایط تصوف و نیز نقش انسان در جامعه از دیدگاه انسان دوستی داده می شود. باقیرغانی می گوید که نباید از شادی های زندگی و عشق و محبت، درک علم و هنر که از سوی خداوند اعطا شده اند صرف نظر کرد. انسان می تواند با دوست داشتن ...
بالای در بهشت چه جملاتی نوشته شده است؟
، گفت: خیالم راحت شد. تا گفت خیالم راحت شد، از پیش حضرت رفت. حضرت به اصحاب فرمود: این حقیقت مطلب رو فهمید. صداش کردند، ازش پرسیدند چطور خیالت راحت شد؟رسول خدا به تو گفت حساب بنده ها با خداست، چرا خیالت راحت شد؟ گفت: الکریم إذا قدرعفا؛ آدم کریم اگر قدرت انتقام پیدا کند، عفو می کند. 2. اگر کسی صدقه بدهد به مستحق 10 تا ثواب می دهند اما قرض بدهد 18 تا، به فامیلش بدهد 30 ...
هنرمند لااقل از فلان کشتی گیر شورای شهر آگاه تر است
برادر هم درباره شهدای جنگ که بخشی از شعر آن در کتاب شعر باران برای تو می بارد (چاپ 1388) هم آمده و کار جدیدی نیست. من شعرهای زیادی با این موضوع در مجموعه های مختلفم دارم. مثل آهنگ داداشی که شادمهر عقیلی حدود پانزده سال پیش اجرا کرده. ترانه برادر هم یکی از آن شعرهاست. من کودکِ دوران جنگم و از همان آغاز با عواقب دهشتناک آن در تماس بوده ام. سه تن از هم شاگردیان دبستان من در بمباران خیابان گیشا کشته شدند ...
مروری بر زندگی امیر توکل کامبوزیا
در نهایت به بازگشت استبداد به کشور منتهی شد، مرحوم کامبوزیا نیز مانند بسیاری از چهره های سیاسی کشور برای مدتی در لاک انزوا فرو رفت و موقتا فعالیت های سیاسی را به کناری نهاد. شاید در این سالها (از سال 1332 تا 1342) او به دنبال رهبری می گشت که با پیروی از وی راه را از بیراهه بشناسد. ب) از سالهای 1342 تا مهر 1353 در این سالها نهضت حضرت امام خمینی (ره) آغاز به فعالیت می کند و ...
دلایل مصرف گرایی لجام گسیخته جامعه ایرانی
...> این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای ایران اسلامی این امکان وجود دارد که از متدولوژی های کشورهایی همچون ژاپن، کره، چین و یا حتی ارمنستان در راستای کنترل موج سرعت جهانی به منظور رسیدن به الگوهای بومی سود برد، می افزاید: ریتم سریع زندگی، عدم امنیت شغلی، تعارض بین درون و بیرون، ناتوانی در تعامل و حرکت گروهی، باز شدن تمام دریچه های آمد و شد جهانی، تقسیم ناعادلانه ثروت ملی، وحشت از تمام شدن امکانات ...
سد امام برابر نفوذی ها
بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند، می گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند. امام خمینی (ره)، صحیفه، جلد 22، 10/11/66، صص 384 تا 385 ب منافقین 1 لزوم مقابله جدی با منافقین منافق ها هستند که برتر از کفارند، آنی که مسلمان می گوید هستم و بر ضداسلام عمل می کند و می خواهد به ضداسلام عمل بکند، آن است که در قرآن بیشتر از آنها تکذیب شده تا دیگران ...
چهل حدیث دربیان فضائل امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام)
عبادت است. 13 لو لم یخلق علیّ لم یکن لفاطمة کفو. اگر علی آفریده نمی شد، هیچ همتایی برای فاطمه وجود نداشت. 14 لو اجتمع الناس علی حب علیّ لما خلق اللّه النار ابداً. اگر همه ی مردم در عشق علی به اتفاق نظر می رسیدند هرگز خدا آتش جهنم را نمی آفرید. 15 یسئل الناس یوم القیامة عن الاقرار بولایة علیّ. مردم در روز قیامت در مورد اعتراف به ولایت علی پرس و جو می شوند. 16 ...
برای خواندن نماز صبح چه کنیم تا همت بلند شدن پیدا کنیم؟
از خواب بیدار گردد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی می باشد. فرض کنید اگر با یکی از مسئولین که حل مشکل شما در دست اوست قراری گذاشته اید. و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آیا واقعا شب به راحتی می خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلی با وی مواجه می شوید؟ اگر انسان واقعا نسبت به الطاف الهی کم ترین معرفتی داشته باشیم و بداند که کسی که قرار است ...
ماجرای درس آموز پیامبر (ص) و سکه پول اباذر و سنگ داغ
ناچیز دید. حتّی وقتی کودک شش ماهه اش را در برابرش شهید کردند، فرمود: همین که خداوند ناظر بر این صحنه است، مرا کافی است. آری، با ایمان به کم بودن و عارضی بودن دنیا و ایمان به بزرگی و اجر عظیم نزد خداوند، می توان با سخت ترین حوادث مقابله کرد. *** ماجرای درس آموز پیامبر (ص) و سکه پول اباذر و سنگ داغ / وای به حال میلیاردی ها! یک روز رسول خدا (ص) ، سلمان فارسی و ابوذر غفاری راکه از ...
عقل آدمی بالاترین سرمایه الهی است
وسائل الشیعه شیخ حر عاملی(ره) را عرض می کنم و همچنین توصیه می کنم علاقمندان چنین سلسله نوشتار ها را تهیه کرده و مروری داشته باشند. شاگرد آیت الله وحید خراسانی گفت: امام علی(ع) فرمودند هر کسی هم و غم خود را برای آخرت صرف کند خداوند غم و اندوه مسائل دنیوی او را از بین خواهد برد، متأسفانه عده ای زیاد از مردم در بند دنیا به سر می برند و به مسائل معنوی توجهی ندارند! یکی از وزیران می گفت مدتی در ...
آغاز فرهنگ مدگرایی از دوران قاجار/فراخوان عمومی مصرف گرایی ازسوی رسانه ها
.... نمی توان برای ساده زیستی یک قالب و قواره دوخت و آن را به همه انسان ها پوشاند. حدّ و مرز ساده زیستی عبارت است از: رعایت عفاف، قناعت، و نفی تجمّل، اشرافی گری، اسراف، تبذیر، اتلاف، ثروت اندوزی و... بی تردید این حدود باید رعایت شود. و از سویی اسلام در پی فقرزدایی و رفاه و آسایش برای مردم است تا زمینه رشد و شکوفایی و کمال فراهم گردد. تأثیر تبلیغات در فرهنگ ساده زیستی تبلیغات رسانه ...
ارتباط رازگونه ماه رجب و امام حسین
هیچ ماهی نزد خداوند تبارک و تعالی به اندازه آن نیست. امام حسین(علیه السلام) و رجب ریسمان ارتباط با خدا بنا بر آموزه های روایی امام حسین (علیه السلام) و این ماه خدا، به عنوان ریسمان ارتباط انسان با خدای متعال معرفی شده اند. در روایتی از منابع روایی در خصوص ماه رجب نقل شده است: جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی؛[3] ماه ...
آقای مخملباف! دیگر چه کسی در اطراف شما باقی مانده است؟
. انسان ذره ای است که درون او خورشید نهان است؛ خورشید حقیقت مطلق که اگر جلوه کند، جمال خداست که در جلوه آمده است: دان خدا ما برای آن فراخت که به ما بتوان حقیقت را شناخت یا: آفتابی در یکی ذره نهان ناگهان آن ذره بگشاید دهان ذره ذره گردد افلاک و زمین پیش آن خورشید چون جست از کمین آقای مخملباف! علم شما علم ...
ارزیابی های شتابزده
اکبر امرایی/میرملاس : بسم الله الرحمن الرحیم ...فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله و اولئک هم اولوا الالباب. (18/ 39) پس بشارت ده بندگان مرا، آنان که سخن را می شنوند و بهترینش را پیروی می کنند ، آنان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده و خردمندان هم [...] اکبر امرایی/میرملاس : بسم الله الرحمن الرحیم ...فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله و اولئک هم اولوا الالباب. (18/ 39) پس بشارت ده بندگان مرا، آنان که سخن را می شنوند و بهترینش را پیروی می کنند ، آنان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده و خردمندان هم آنانند. در عصر انفجار اطلاعات و ایجاد کانالهای ارتباطی و گروههای مجازی در جوامع در حال توسعه، نیاز اساسی به توضیح، تفسیر، تکرار، یادآوری و اقدام و عمل به برخی مفاهیم از جمله: جامعه مدنی، گفتمان دموکراسی، نقد و نقادی، مفاهیم و اندیشه های سیاسی ، مناظرات و ... احساس می شود و هر کدام از این پدیده ها نیازمند زمان است تا مراحل رشد طبیعی خود را بپیمایند. رایج ترین معنی دموکراسی؛ همان حکومت مردم توسط مردم وبرای مردم است. در این نظام حاکمیت مطلق از آن مردم است. به نظر می رسد نخستین گام برای تحقق جامعه مدنی و گفتمان دموکراسی، تحمل همدیگر و ایجاد یک فضای مطلوب برای رشد و تعالی انسان است. همواره تلاش کرده نقدها را بشنوم و نیکوترین را برگزینم . گاهی افراد نا آگاه از اصول نقد چنان در میدان مشاع مجازی ترک تازی می کنند که موجب رنجش و آزردگی خاطر انسانهای شریف ، عاقل و با وجدان می گردند. از آستان حضرت دوست بسیار شاکر و سپاسگزارم که بخش کوچکی از صبر و شکیبایی خود را نصیبم نمود تا از نقد بهره گیرم و نوسان فشار عارضم نگردد . غالبا” در صدد پاسخگویی به بی مهری ها ، خرده گیری ها و سخنان ناهمایون برنمی آیم . به حکم ضرورت و پافشاری جمع کثیری از استادان و همسنگران تعلیم و تربیت بر آن شدم کلامی چند در پاسخ یاوه ها و هتاکی های اخیر آشکار سازم. روی سخنم ظاهرا” با شخصی است که شناخت کافی از وی ندارم ، از افراد ثقه شنیدم، از آخرین رتبه های قبولی ادبیات عرب دانشگاه زابل سیستان و بلوچستان بوده و در گوشه ای از شورای حل اختلاف امرار معاش می کنند. ابتدا لازم می دانم از جناب بهنام دوستی سپاسگزاری کنم که با رعایت اصول اخلاقی و موازین نقد مطالبی را عنوان کردند و بخوبی نشان دادند که خردان نباید در مقابل بزرگان جا بزنند بلکه فرق خردی و بزرگی و احترام معلمی به زیبایی نگه داشتند . جهت آرامش خاطر ایشان ، قاطعانه می گویم : ” بنده همانم که بوده ام با همان نگرش و همان تفکر که در ذهن دارید.” فارغ از هرگونه کینه فامیلی و بغض و دشمنی ، به حکم ضرورت و با رعایت عدل و انصاف سخن می گویم. ... و اما جناب احسان آدینه وند ! از انتقاد شما نیز هرچند خیلی تند و دور از واقعیت بود سپاسگزارم . نقد و نقادی – نه خرده گیری و توهین- باعث رشد و تعالی انسان و جامعه می شود و ممانعت از نقد موجب رکود است . قبل از هر نکته باید اشاره کنم به یادداشت کوتاهی که موجبات موضع گیری شما و مراتب تقدیر و سپاسگزاری جمعیتی از مخاطبین را فراهم آورد ؛ یادداشت بنده در پاسخ جمع قلیلی از دوستان جوان در فضای اینستاگرام بود که تعدادشان از انگشتان دست نمی گذرد و فالوور بنده هستند که پست و مطالب همدیگر را لایک و کامنت می گذاریم . این دوستان پست های خیلی تند و افراطی و مخرب در این فضا درج می کنند . در کامنت کوتاهی ایشان را به اجتناب از هتاکی و پرهیز از تخریب شخصیت هایی – که برای این کشور متحمل زحماتی شده اند – و رعایت اصول اخلاقی دعوت و توصیه نمودم . کامنت مذکور بدون اطلاع از فضای اینستا وارد کانال تلگرام و سپس یکی از سایت های خبری تیتر و مقدمه زدند و تعمیم داده شد ، بنابراین مخاطب بنده ، جوانان عزیز اصلاح طلب نبوده اند . از اتفاق دوست گرامی حاج هادی قبادی که در سفر زیارتی بودند در مورد این کامنت پرسش نمود و پس از اخذ پاسخ ، ضمن تشکر از توضیحات مطرح شده ، محترمانه اعلام کردند که نقدی بر فراز کوتاهی از آن یادداشت بنویسند که با جان پذیرفتم و استقبال نمودم . جناب آدینه وند ! چنانچه به دیده ی فکرت و عقل و درایت بنگری ملتفت خواهید شد که نه تنها در این دو کلام که در همه آثار اهل مدح و ثنای اشخاص نبوده و نیستم جناب احسان به قول خودتان دهه شصتی! آنگاه که کودک بودی و مشغول بازی ، امثال بنده برای این جناح که حضرتعالی وکیل مدافع و میراث خوار آن شده اید ، مواخذه و بازخواست می شدیم و چه رنج ها که نکشیدیم ! در شگفتم ! آنکه خود را اصلاح طلب می نامد باید آنقدر اهل تحقیق و هوش و ذکاوت باشد که حداقل از حسب حال ، روحیات ، سلوک و شخصیت مخاطب آگاه می شد آنگاه به دور از عصبیت و ناهنجاری ، قلم به دست حمله ور می گشت . یقین بدان که قصد مدح و ستایش کسی را نداشته و ندارم . هر از گاهی که در زمینه های ادبی ، فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی و زیست محیطی و ... نوشته ام معمولا” ناقد بوده ام . اصولا” آدم مداح و متملقی نیستم و جز حمد و ثنای آفریدگار دانا و توانا بر زبان نرانم . و هم از او بسیار شاکر و سپاسگزارم که صابرم آفرید تا تیغ زبان به روی هر کسی از نیام نکشم و قلم و زبانم را در استخدام مدح و ذم افراد در نیاورم . شعرا ، نویسندگان و حکمای ایران زمین ، در اهمیت نطق همواره مردم را به نیک سخن گفتن فراخوانده اند . مثل معروف گشته که : ” تکلموا تعرفوا ، ان المرء مخبوء تحت لسانه ” (سخن بگویید تا شناخته شوید همانا که شخصیت انسان در زیر زبانش نهفته است .)خیلی از دوستان از جناح و سلیقه های متفاوت از اهانت شما به قشر فرهنگی و ناسپاسی نسبت به معلمان برآشفته شدند و ضمن تماس با بنده کار شما را بسیار زشت و زننده و به دور از ادب و انصاف خواندند تعدادی نیز دندان بر جگر فشردند و تحمل و سکوت پیش گرفتند. ورزیدگی سخن آن نیست که برای نیل به اهداف برخاسته از عصبیت های ناهنجار و حمیت های جاهلانه با سخنان نادرست و فریبنده ، چیرگی بر حریف را مد نظر قرار دهید ، بلکه باید حرمت و کرامت انسانیت پاسداری شود و مخاطبان را با حقایق امور آشنا ساخت تا سره از ناسره و صواب از خطا باز شناسند . و باز هم باید مراتب شکر ایزد را بگزارم که شاگردانی دارم که قفل زبان به گستاخی نگشایند و به جای نگه داشتن حرمت بنای هتاکی و دهن چاکی پیش نگیرند . البته این روزها بازار تخریب و تضریب چنان گرم است که هر شاگرد خرده پایی ، صاحب مسند و جاهی ، هر سابقه داری در صبغه ی اصول گرایی و هر تمامیت خواهی مدعی اصلاحات و جایی .آنقدر از احوال خویش غافل که حاضر به نقد حال و حساب کار نبوده و در قبال جوال دوزی که به دیگران می زنند سوزنی به خود نمی زنند. مزید اطلاع جنابتان ؛ از بدو انقلاب اسلامی با عضویت درشورای فرماندهی ، معاونت و مسئولیت بسیج ، مسئولیت تبلیغات و انتشارات در سپاه پاسداران افتخار همکاری سرداران : حاج علی محمد سوری ، حاج مرتضی کشکولی ، حاج حسن باقری و حاج جعفر یگانه و ... را داشته ام . همرزمی و سیر و سلوک با رزمندگان و شهدای دفاع مقدس از دیگر افتخاراتم بوده و علاوه بر عضویت در شوراها و انجمن های علمی در سنگر تعلیم و تربیت نیز با پیشنهاد و تکلیف بزرگانی چون دکتر طهماس علیپور و استاد محمدصادق امرایی و با ابلاغ سازمان آموزش و پرورش استان ، هشت سال دوران اصلاحات به عنوان ریاست مرکز آموزش پیش دانشگاهی امام خمینی ره شهرستان کوهدشت انجام وظیفه و با استعانت حضرت حق و به یاری همکاران و مدرسین فرهیخته ، خیل عظیمی از دانش آموختگان را راهی تحصیلات عالی در دانشگاهها نموده و باقی سالیان خدمت را به تدریس و دبیری – که به آن عشق می ورزم – اشتغال داشتم . فرهنگی باز نشسته مهر 91 هستم و بر خلاف تصور غلط شما ، مترصد پست مدیریت آموزشگاه و دانشگاه نبوده و نیستم . وعده سر خرمنی هم نداده اند ، به دنبال کاسبی سیاسی نبوده ، انحصار طلبی، فرصت طلبی و هرچه طلبی هم در ذات خود نمی بینم لذا خرده گیری ، عیب جویی و هتاکی شما بسیار شتابزده ، نسنجیده و از روی تعصب خشک و منفی بود . بی شک همه مسلمانیم و شیعه ، اختلاف سلیقه همیشه بوده و هست به صرف اختلاف رای و نظر نباید به خود اجازه دهیم که به دیگران اهانت کنیم و آنان را خوک بپنداریم . آگاه باشیم آنجا که شاعر مکتبی ،ناصر خسرو ، فرمودنده اند: “من آنم که در پای خوکان نریزم * مر این قیمتی در لفظ دری را ” درک این شعر نیاز به شناخت کامل شاعر ، اوضاع سیاسی اجتماعی آن روزگار (غزنوی) ،خلفای فاطمی و ... دارد و آوردن بیت فوق در آن جوابیه سخیف و مضحک عجولانه ات ضرورت نداشت . در مورد موضع گیری بنده در انتخابات 94 برخلاف سوء نظر آن جناب! نان به نرخ روز خور نبوده و از همان زمان که دوست و خویشاوند ارجمندم جناب کورانی فر به منزل بنده قدم رنجه فرمودند بر اساس قول و تعهدی که به پشتیبانی و حمایت ایشان دادم تا آخرین روزهایی که ایشان در صحنه حضور داشتند عضو شورای مشورتی ایشان بودم، اکنون نیز بسیار خوشحال و خشنودم که هم رای و نظر شما نبوده ام. آنچه برای آن شاگرد مستعد! دیکته کرده بودند از روی کینه و انتقام بود و حکایت از ناآگاهی و روان پریشی نگارنده داشت البته این روزها پدران و پسران، کهتران و مهتران به نام و به جای یکدیگر می نویسند !!! دست کم اینقدر شجاعت دارم که بدون نام مستعار به اسم و رسم خویش می نویسم . جان کلام من در آن پیام که هنوز هم بر آن عقیده ام و شما را برآشفت و موجب حسادت حاسدان گردید این بود که هر لرستانی در مراکز قدرت از جمله شورای شهر تهران باشد بدور از دغدغه های سیاسی می تواند منشا خیراتی برای این شهر و استان باشد. در باب تشبیه مبتذل و پیش پا افتاده ات که مخاطب را به هندوانه مانند کرده بودی ، نمایشی دیگر از شخصیت علمی آن جناب بود که یقینم را بر کال بودن افکارت مضاعف ساخت. با آرزوی شهر و دیاری آباد با مردمانی متعهد، فرهیخته و سعادتمند، سرشار از عشق و محبت، وحدت و مودت، شادی و نشاط همراه با مطالبات مطلوب و رشد و پیشرفت همه جانبه. ” خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار ” درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
پدر می گفت خوشحالم که آقا از من راضی است
پدر زده نمی شد، با این همه هر جا که می رفتیم، ایشان را با همان عنوان فرمانده زمان جنگ می شناختند و به ایشان احترام می گذاشتند و برای ما بسیار جالب بود. علت این محبوبیت از نظر شما چه بود؟ هر کسی که خالص برای خدا کار کند، خداوند مهر او را در دل مردم قرار می دهد. پدر هیچ گاه از یاد خدا غافل نبودند. قبل از شروع هر کاری، وضو می گرفتند و همیشه دعای فرج آقا امام زمان(عج) را می ...
انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن و روایات ائمه اطهار (ع)
جایی دیگر آن حضرت می فرماید : ثمره العقل مداراه الناس ؛ ثمره ی عقل مدارا کردن با مردم است. مداراه الرجال من افضل الاعمال ؛ مدارا کردن با مردم از بهترین اعمال است. 18 درخواست عمل در حد توان : امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید : اذا اردت ان تطاع فاسئل ما یستطاع ؛ اگر خواستی تو را اطاعت کنند، چیزی که مقدور باشد، طلب کن. 19 دوری از مخالفت : حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند : الخلاف یهدم ...
نبود هاشمی برای روحانی دردسرآفرین می شود
...، سرتان خلوت تر شده اما گویا شلوغ تر شده اید. بارم کم شده ولی کارم کم نشده است (خنده). در دوران بعد از نمایندگی مشغول چه کاری هستید؟ دو سال به پایان مجلس نهم مانده بود که ما تصمیم گرفتیم سازمان مردم نهاد دید بان شفافیت و عدالت را به وجود بیاوریم. همان زمان هفت نفر از نمایندگان مجلس و دو، سه نفر هم از سیاستمداران بیرون مجلس با هم جمع شدیم و نهادی را تاسیس کردیم و نامش را هم ...
حرام خواری ریشه همه گناهان است
وارث : استاد انصاریان در سخنرانی خود در حرم حضرت معصومه(س) قم با بیان اینکه کسی به اندازه وجود مبارک پروردگار به انسان محبت ندارد، اظهار کرد: براساس این محبت، خداوند برای انسان، دو نوع رزق قرار داده است که به این دو نوع رزق هم در قرآن مجید، هم در روایات و هم در دعاها اشاره شده است. وی ادامه داد: یک رزق پروردگار مهربان، رزق مادّی و رزق ظاهری و آشکار است، و یک رزق پروردگار، رزق معنوی است ...
رقابت سیاسی بهانه ای برای پرده دری و تخریب دیگران شده است/ برخی برای اثبات خودشان، مدام دیگران را کنار ...
بیشتر نکند. چون ولایت خدا ولایت عام است و ولایت هم در قرآن به معنای مدیریت است. وی ادامه داد: یعنی خداوند مدیر این عالم هستی است، آن هم مدیری که در تمام اجزاء این هستی دخالت می کند. خدا می خواهد این بذرهای نورانیتی که در وجود ما قرار داده است، شکوفا شود و این نورانیت در ما ایجاد شود. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: همۀ ما این نور را در درون خودمان داریم و قبل از این ...
شنیدار یهودی و دیدار یونانی/ جنگ عقل و عشق
از مجهول مطلق به معلوم نمی شود رفت. باید اجمالا چیزی بداند و چیزی ندارند. از این واسطه می دانم و نمی دانم تفکر کند و از این علم اجمالی به علم تفصیلی برسد. حالا خصلت تفکر چیست؟ تفکر پرده از روی ظواهر برمی دارد اگر شما به همین حواس 5 گانه قناعت می کردید و تفکر نداشتید هر اندازه که حواس 5 گانه شما نیرومند بود باز هم سطح ظاهر جهان را می دیدید. دیدن ها و شنیدن ها و لمس کردن و چشیدن ها سطح ظاهر بودند. اگر تفکر نبود شما از سطح ظاهر یک قدم فراتر نمی رفتید. تفکر شما را از سطح ظاهر به باطن می برد و پرده را از روی ظواهر برمی دارد و باطن امور را به شما نشان می دهد. ...
منطق الطیر؛ روایتی حماسی از حرکت روح آدمی به سمت کمال
پرهای سیمرغ است. در پایان، کاشف به عمل می آید که آن سیمرغ همین سی مرغ اند: چون نگه کردند آن سی مرغ زود / بی شک این سی مرغ، آن سیمرغ بود. اما نمی توان ادعا کرد که فلسفه عطار اصالت انسان است زیرا وقتی یکی از پرندگان می پرسد: نسبت ما چیست با او بازگو / زان که نتوان شد به عمیا راز جو؛ هدهد جواب می دهد: در حقیقت کل آنچه به وجود آمده سایه ای از سایه های سیمرغ است: تو بدان آنگه که سیمرغ از نقا / آشکارا ...
اینجا سهم آدم ها از خوشبختی تکه ای نان خشک و یک دمپایی پاره است
این جا، در تمام راه یک کودک چاق هم ندیده ایم. این جا چاقی مرض شایعی نیست. این جا آنچه رایج است فقری دردناک است که چون طوفانی سهمگین آدم ها را در خود فرو می دهد. این جا سهم آدم ها از خوشبختی تکه ای نان خشک و یک دمپایی پاره است. اغلب کودکان پای برهنه از کپرهای شان تا مدرسه پیاده می آیند. راهی دور، طولانی. سرما و گرما. بدون لباس کافی و اغلب گرسنه. این جا آدم ها اگر خیلی دست شان به دهان شان برسد، روزی یک وعده غذا می خورند. نه پلو و خورشت، نه مرغ و گوشت و ماهی و نه حتی چیزهای دیگر. نان و کشک، نان و شیر. نان و پیاز. این جا مادرهایی هستند که شب ها در تاریکی می روند میدان های میوه، تا میوه گندیده جمع کنند برای بچه های گرسنه. بی آبی همه چیز را نابود کرده است. دام ها از بین رفته اند و کشاورزی نابود شده است. ...
گزارشی از مراسم اعتکاف در هامبورگ+تصاویر
مسلمانی از دنیا نروید." و خدا را در آنچه که شما را بدان امر می کند و آنچه که نهی می کند فرمان برداری کنید. زیرا "تنها بندگان دانا از خداوند خوف و ترس دارند ." حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: حضور در مسجد به قصد تقرّب و نزدیکی به خدای بزرگ، باعث به وجود آمدن رابطه ای قوی بین خداوند متعال و انسان می شود که زندگی انسان را معنا می بخشد و به معنویت آن می افزاید. باید دانست که کاستی ها ...
راز پیروزی حضرت زینب علیهاالسلام در امتحانات الهی
السلام برای رفتن به مکّه راه اصلی و عمومی را اختیار کرده بود و در پاسخ کسانی که به او می گفتند: اگر ما نیزاز راهی که ابن زبیر انتخاب کرده بود (بی راهه) می رفتیم، شاید از تعقیب دشمنان در امان بودیم، فرمود: نه! به خدا سوگنداز راهی جز این نخواهیم رفت تا مشیّت الهی به وقوع پیوندد. و حضرت زینب علیهاالسلام بعد از امام حسین علیه السلام در بالاترین سطح، این خوف را احساس می کرد. با این حال، هرگز ...
در فضائل شیخ بهایی و مصائب زاینده رود! (سفرنامه طلبگی مشهد مقدس)
آن اجازه ورود می گیریم: اللّهم انّی وقفت علی باب من ابواب بیوت نبیک... خدایا بر دری از درهای خانه های پیامبرت ایستاده ام... خدایا اول از تو اجازه می گیرم بعد از پیامبرت بعد از خلیفه تو که اطاعت او بر ما واجب است... ای رسول خدا آیا وارد شوم؟ ای حجت خدا آیا وارد شوم؟ ای ملائکه که در این مکان اقامت دارید آیا وارد شوم؟ ... با خود فکر کردم شاید امام جواد علیه السلام از ...
علی(ع) 14 قرن قبل فلسفه گفت وگوی مذاهب را تبیین کرد
علی علیه السلام نهایت ندارد و به آخر نمی رسد و هیچ وقت انسان، از گفتن آن خسته نمی شود بلکه با شنیدن آن دلها با طراوت و شاداب شده و باعث فرح و شادی قلب ها می گردد. او اگرچه در تلاش برای تالیف کامل کتاب خود در مورد امام علی(ع) است، اما نمی داند چقدر زمان لازم دارد تا این کتاب را به پایان برساند چرا که به گفته خودش، زندگی امیرمومنان علی(ع) دریایی بیکران است و نمی توان به عمق آن دست یافت. ...
این جوری می شود به عدالت رسید؟
، بهترین کار است - اما حتی اگر انفاق هم نکنند، همین پولی که صرف این تجملات می شود، در تولید برای خودشان به کار بیندازند، در کارخانجات سهیم شوند و تولید کنند، باز برای کشور مفید است. ما به جای این کارها میهمانی درست می کنیم، عزا درست می کنیم، هی رخت و بر روزبه روز دگرگون برای خودمان درست می کنیم؛ چرا؟ چه لزومی دارد؟ عقلای عالم این کار را نمی کنند؛ این فقط سخن دین نیست. قرآن می ...
عطار و ترس از مرگ
هرگز در زندگی ندیده بودم. صوفی ای چون این سخن را شنید گفت: پدرت را نیز این روز از همه سخت تر بوده است و روز او از روز تو سخت تر و دشوارتر است. همچنین سلیمان از مور لنگی پرسید: کدام گل است که با غم و اندوه آمیخته تر است؟ مور گفت: خشت واپسین که بر گور نهند؛ زیرا با این خشت همه آرزوها گسسته می شود. عطار حکایتی از حضرت ابراهیم(ع) نقل می کند، مبنی بر اینکه هنگام مرگ حضرت ابراهیم خداوند از او می پرسد ...
دلم از قضاوتهای ناعادلانه شکست/ بزرگترین قرآن طلا با هزینه شخصی است و با هدیه آن به کودکان نیازمند کمک ...
قرآن مطلای جهان را در قم رونمایی کردم بی نهایت خوشحال بودم؛ حضرت آیت الله مکارم و حضرت آیت الله جوادی با آغوش باز و با مهربانی مرا به حضور پذیرفتند و به وجود گرانقدر چنین عالمانی در کشور افتخار کردم. ولی وقتی گزارش شما را خواندم دلم شکست و گریه کردم. سالها قبل قرآنی کتابت کردم ولی وکیل بنده آن را برداشت و به نام خود در نمایشگاه قرآن رونمایی کرد! فریاد زدم که این قرآن را بنده کتابت کردم و ...