سایر خبرها
کسانی که خودباخته غرب باشند بدون شک به ذلت کشیده خواهند شد
را جهت ترور فیزیکی فراهم می سازند، خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علی (ع) به خاطر شدت عدالتش به شهادت رسید و چه بسا که جهان با نام و فرهنگ علی (ع) اولادش و نهج البلاغه ساخته خواهد شد. نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه جهان تشنه فرهنگ امیرالمومنین (ع) است، اظهار کرد: جامعه ما وظیفه خود را درباره حضرت علی (ع) انجام نداده و این حضرت را به خوبی نمی شناسیم. امام جمعه قزوین با ...
شرح دعای مکارم الاخلاق به بیان سیدحسن خمینی/جلب محبت و همدلیِ خویشاوندان
دوستی و کرامت اخلاقی و دفاع خویشان را که با قلب و زبان انجام می دهند، نادیده انگارد. چون در هنگامه مصیبت و ناملایمتی، خویشاوندان و نزدیکان، بزرگترین مدافع، مهربان ترین افراد، و جمع کننده ترین پراکندگی ها و پریشانی های وی هستند. اگر کسی از اقارب دست بکشد، او یک دست از آنها قبض نموده اما در مقابل دست های متعدد فامیل و خویشان از او گرفته شده است. (نهج البلاغه/ خطبه 23) البته باد توجه داشت ...
چرخ انقلاب هیچ گاه راکد نشد/ داعش عصاره همه شرارت هاست
صد خالص بین عبد و خداست که اگر کسی به این نکته توجه کند، پرودگار به او ملکه تقوا عنایت می کند. حجت الاسلام صدیقی افزود: انسان منافق برای خدا نماز نمی خواند و خدمت نمی کند و برای جلب توجه و جا انداختن خودش این کارها را انجام می دهد. باطن این افراد مطلقاً خدا ندارد و غیرخدا را عبادت می کند و ظاهر و باطنش 180 درجه فاصله دارد. امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیات پایانی سوره یوسف ...
اهمیت انفاق و بخشش با نگاهی به آثارخمس و زکات درجامعه
بر برکت و میزان آن می افزاید. امام حسن مجتبی (ع) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم درآمد همراه و همنشین می شدند و دردِ دلِ آن ها را با جان و دل می شنیدند و به آن ترتیب اثر می دادند، و در این حرکت انسان دوستانه جز خداوند را مدنظر نداشتند.. امام حسن مجتبی (ع) اموال فراوانی در راه خدا می بخشید. آن حضرت در طول عمر خود دو بار ...
پی آمدهای فتنه در جهان اسلام
، 1413ق، ح14755). در گفتار علوی نیز آمده است: مردم را ناگزیر از امیر نیک یا فاجر است و برقراری امنیت راه ها و مبارزه با دشمن را از دلایل ناگزیری از حکومت فاجر دانسته است (نهج البلاغه، خطبه40). چنانکه در روایتی تصریح می فرماید: والٍ ظلومٍ[ غشوم] خیر من فتنه تدومُ (مجلسی، 1403ق، ج72، ص359؛ آمدی، 1366، ص464، ح10672)؛ فرمانروای ستمگر بهتر از فتنه همیشگی است. بر اساس این روایت، وجود والی؛ هرچند ظالم ...
روش های اختصاصی فقه امنیت و فقه امنیتی
الْحُکْمُ إِلاَّ لِلّهِ (یوسف(12): 40) و امثال آن، بارها بر این اندیشه تأکید کرده است. در روایات نیز به وفور بر این انحصار، اصرار ورزیده شده است و در آنجا که از سهم دیگران در این زمینه صحبت به میان آمده است، با تعابیری از قبیل تفویض امر از طرف خداوند متعال (نهج البلاغه، خطبه147، 40و18)، واجب شده از سوی او (محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص269-262)، حجت خداوند (همان، ص267) که همه حکایت از عاریت و عدم ...
گذر از ملی گرایی به سمت امت واحده و تشکیل جامعه واحد بشری
و علاقه وافر به حفظ جان و مال و آبروی انسان ها و آزادی تفکر و انتخاب آگاهانه بشر متکی است. ازاین رو، ندای صلح را آنگاه ارزشمند و راهگشا می داند که از جان انسان های صادق و بشردوست و خیرخواه برخیزد، نه از زبان انسان های دوچهره و فرصت طلب. و از سوی دیگر، صلح پایدار و مستحکم در اسلام، صلحی همه جانبه است؛ به این معنا که به گستره روابط بین الملل محدود نمی گردد و تنها به چگونگی ...
نقد فضیلت انحصاری سلف
تجهیز سپاه اسامه (شهرستانی، 1387، ص21) آشکارا با فرامین واجب الاطاعه پیامبر خدا(ص) مخالفت کردند. طبق اصل امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین (که از اصول تفکر و بالبداهه روشن است)، یکی از دو طرف نقیض، حق و دیگری ناحق است. منازعات اصحاب در این موارد و نیز تعیین خلیفه و مجازات یا عدم مجازات قاتل مالک بن نویره (ابن ابی الحدید، 1378، ج1، ص179) از مسلمات مورد پذیرش اهل سنت است؛ ازاین رو همه صحابه نمی توانند ...
12 پیشنهاد کاربردی برای ترویج حجاب
ای از این مقاله است: -بحث حجاب و عفاف در نهج البلاغه بیشتر به عنوان پاکدامنی و در موضوعات تقوا در فهرست موضوعی نهج البلاغه قابل یافت و بررسی است که در خطبه ها و نامه ها و سخنان حکمت آمیز امام علی(ع) جاری است. -استاد مطهری کلمه حجاب را به معنی پوشیدن و پرده و حاجب می داند. *حجاب صیانت از تقوا -با تدبر در آیات 26 الی 27 سوره اعراف از تعبیر لباس التقوی در می ...
محدودیت های عقل در شناخت معارف دین
...> – نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1383٫ – ابن سینا، حسین بن عبدالله، شفاء، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، 1405ق. – ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 1404ق. – ابن منظور، لسان العرب، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1408ق. – اصفهانی، میرزا مهدی، ابواب الهدی، تحقیق و تعلیق حسین ...
روش شیخ مفید در تبیین تئوری حکومت در عصر غیبت
) عهده دار اجرای آن هستند، در زمان غیبت و تا زمان ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عهده فقهاء نهاده شده است. منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. نهج البلاغه. 3. آذری قمی، احمد، ولایت فقیه از دیدگاه شیخ مفید، قم: گنگره شیخ مفید، 1372. 4. ابن شُعبه حرّانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، قم: جامعه مدرسین، چ2، 1404ق. 5 ...
پانزده میلیون پرونده قضایی در کشور اسلامی یک فاجعه است
صدای ایران - افراد گناهکار برای رسیدن به مادیات دنیایی هر ظلمی را در حق دیگران انجام می دهند؛ اینکه 15 میلیون پرونده قضایی در کشور اسلامی تشکیل می شود، یک فاجعه است. به گزارش صدای حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد، پیش از نماز ظهر و عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره)حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به خطبه 81 نهج البلاغه اظهار کرد: بیشترین موضوعی که حضرت علی علیه السلام در این ...
علوم پزشکی منهای دین تبدیل به زیرمیزی خواهد شد
اشتباه دیگران می شود. امام جمعه موقت کاشان در ادامه بر لزوم انجام واجبات دینی تأکید کرد و با اشاره به شناخت از مسائلی که انسان را از دین خارج می کند، گفت: گناه یکی از مسائلی است که انسان را از دین خارج می کند. حجت الاسلام اسلامی تبار خداشناسی، نعمت شناسی، وظیفه شناسی و گناه شناسی را از ضروری ترین علوم خواند و افزود: درکنارعلوم دیگر، علوم دینی نیز ضروری است، چرا که لازمه همه ...
تصویر خوبان در آیینه قرآن
هرگونه پاکسازی روحانی از آثار شرک و گناه ، و پاکسازی جسمانی از آثار آلودگی به کثافات اطلاق می گردد.[12] هم چنین باید دانست توبه کامل آن است که آثار و رسوبات گناه را بطور کلّی از روح و جان انسان بشوید و کمترین اثری از آن در دل باقی نماند،[13] اینکه خداوند در قران کریم می گوید گروهی را مجازات می کنیم به خاطر جرم و گناهشان، دلیل بر آن است که گروه مورد عفو افرادی هستند که آثار جرم و گناه را ...
نبود تعریف درست، مهمترین علت اجرا نشدن امر به معروف و نهی از منکر
...> مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز زنجان گفت:در نهج البلاغه و خود آیات قرآن تعابیر بسیار عمیقی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که مشخص می کند این صرف یک قرارداد اجتماعی نیست. ** امر به معروف و نهی از منکر مصلحت توده مردم را بیان می کند مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز زنجان گفت: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر در روایات اهل بیت(ع)، مصلحت توده مردم بیان می شود ...
ماجرای خواندنی رجزخوانی محرمعلی برای تکفیری ها/ رهبر گفته حلب باید آزادشه من میرم هرکی خواست با من بیاد
گفتند حداقل یک مرد پیدا شد که حرف دل ما را بزند. محرم علی حتی شده به مسئولان زنگ می زد و گلایه هایش را صریح بیان می کرد. واقعاً آدم شجاع و جسوری بود. خصوصیات سردار محرمعلی در انجام کار خیر همشه پیش قدم بود. به جرئت می توان گفت روزی نبود که ایشان مشکل چند نفر را حل نکند یا با تلفن و یا با ملاقات حضوری. حتی پیش می آمد که پیرمرد ها و پیر زن ها و افراد مختلف به ملاقاتشان در دفتر کارش ...
نقد حجیت فهم سلف به سنجه عقل
: کتاب فروشی مصطفوی، 1346٫ – قطب، محمد، انسان بین مادیگری و اسلام، ترجمه سید هادی خسروشاهی، چ4، قم: نشر خرم، 1370٫ – الکثیری، السید محمد، السلفیه بین اهل السنه و الامامیه، چ2، بیروت: الغدیر، 1429ق. – مغراوی، محمد، المفسرون، بیروت: مؤسسه الرساله دار القرآن، 1420ق. نویسندگان: محمد الله نیا: دانشجوی دکتری مذاهب کلامی و مربی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی علیرضا میرزایی دو فصلنامه انسان پژوهی دینی شماره 32 ادامه دارد... ...
فلسفه روزه/ مبحثی مختصر در خصوص اهمیت روزه و اثرات کلی آن
قابل توجه هست انجام آن با شرائطی که در فقه بیان شده مشکل است مانند اینکه هر مکلفی عمدا روزه را افطارکند یعنی روزه واجب را بجا نیاورد یعنی کفاره یک روزترک شده ،یا باید شصت روز روزه بجا آورد که سی ویک روز آن پشت سرهم باشد و یا شصت فقیر را اطعام کند یا بنده ای آزاد کند در هرصورت تا انسان بخواهد برئ الذمه شود مشکل است اما باید انجام دهد و مضافا بعض از موارد ،که در کتب فقهی آمده مکلف باید بدلائلی کفاره ...
چه عبادتی انسان را به بهشت می رساند؟
به بهشت رسید. انسان با انجام عبادات در حقیقت این چادر عروس و این پوشش را کنار می زند و این لذت بخش است و تعبیر من عشق العباده می باشد. این مفسر قرآن و نهج البلاغه گفت: وقتی پیامبر(ص) می فرماید عاشق عبادت باشد، یعنی این عبادت است که او را به تماشای عروس قیامت و رسیدن به وصال عروس قیامت می رساند. لذا باید به عبادت دل بدهد و از روی اجبار نباشد. وی ادامه داد: چنین انسان عاشقی با ...
ماجرای عبرت آموز چلوکباب شبهه ناک شورا و سلب توفیق نماز شب!
ترسهای پیاپی! (نهج البلاغه، خطبه 83) ** رائحه خدایی اویس مقصود از کثافات که در دعا می خواهیم از آن پاک شویم چیست؟ کثافات، همان بوی تعفّن و چرک گناه و معاصی است. ایمان بو و رائحه لذت بخش دارد همانگونه که وقتی اویس قرنی به منزل رسول اکرم (ص) آمد و رفت و موفق به دیدار یار محبوب نشد پیامبر (ص) به محض ورود به منزل رائحه ایمان او را استشمام نمود و فرمود: إِنِّی لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ ...
روش شناسی اجتهاد در فقه امنیت و فقه امنیتی
که در جهان پس از مرگ، انسان را تهدید می نماید (امنیت از عذاب الهی) و امنیت در مقابل خطرهایی که آرامش اجتماعی را تهدید می کند و... به کار رفته است (محمدی ری شهری، 1391، ج7، ص494). معنای اصطلاحی امنیت نیز از معنای لغوی خود دور نیفتاده است، اما با توجه به حوزه های مختلفی که از این واژه استفاده می شود و ارزش های مختلف و یا سطوح متفاوتی که بحث امنیت در آن مطرح است، امنیت، معانی مختلفی پیدا می ...
ضرورت حاکمیت و حکومت از نظر شیخ مفید
آن اذعان دارد. مبرهن است که وجود قانون و حاکم باطل از بی قانونی و هرج و مرج بهتر است (نهج البلاغه، خطبه40). اما آنچه نیازمند تأمل و دقت است ، آن است که داعیه داران انواع حکومت ها در جهان، مدعی اند نوع حاکمیت آنان بهترین مدل حکومتی است و تمامی شاخص های اصلی حاکمیت مترقی؛ اعم از آزادی، امنیت، رفاه و عدالت اجتماعی را داراست، اما امروزه در جهان شاهدیم، ادعاهایی نظیر دمکراسی، به فریبی برای استثمار ...
مصادیق حضور شیطان در زندگی امروزی
...> قرآن کریم می فرماید همین ثروت و فرزندان که زینت هستند؛ فتنه نیز می باشند. *اموال و اولاد زینت هستند یا فتنه؟ حال سوال پیش می آید که اموال و اولاد زینت هستند یا فتنه؟ که باید پاسخ داد هم زینت هستند و هم فتنه؛ هر دو واژه، پیوند معنایی با یکدیگر داشته و به عنوان زینت و فخر انسان در دنیا هستند و خداوند به وسیله مال، ما را آزمایش می کند. فتنه به دو معناست که در ...
تأمین عدالت برای برچیدن زمینه عصیانگری
(نهج البلاغه، خطبه31). به هر حال، ضرورت امنیت یک ضرورت عقلی است. اسلام نیز فارغ از این حقیقت انکارناپذیر و بدیهی، در امنیت سازی، دارای طرحی عقلانی و منطقی متناسب با سطوح فعالیت انسان و نیازهای وی است. بنابراین، پرداختن به مقوله امنیت بین المللی، آن هم با توجه به نگاه جهانی اسلام به مسائل و موضوعات، سؤال از راهکار اسلامی امنیت، از سؤالات اساسی است که طبعاً نظام اسلامی باید پاسخگوی آن بوده ...
نحوه نقش آفرینی عقل در معرفت دینی
...> – قرآن کریم. – نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1383٫ – ابن سینا، حسین بن عبدالله، شفاء، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، 1405ق. – ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 1404ق. – ابن منظور، لسان العرب، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1408ق. – اصفهانی، میرزا مهدی ...
اسرار و شرائط باطنی روزه / تفاوت روزه فقهی و روزه عرفانی
...: متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام سید سلمان صفوی رئیس آکادمی مطالعات ایرانی در لندن، مولوی شناس و عرفان پژوه است که در ادامه می خوانید؛ روزه هر چند که مهمان عزیز است ای دل صحبتش موهبتی دان و شدن انعامی(حافظ) روزه همچون جهان هستی، قرآن کریم و همه عبادات نظیر نماز و حج ظاهری دارد و باطنی. شروط و احکام ظاهر روزه را فقهای فقه الجوارح در رساله های عملیه بیان کرده اند. اما ...
غیبت حقّ النّاس است/ اثر ردّ سائل نیازمند بر انسان
، یک کسی را سرافکنده بکنی، هم پشت سر او حق نداری. برای کسی کسری درست بکنی، بی آبرویی درست بکنی. سؤال خداوند از انسان های در مورد غیبت وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً بعد خدا یک سؤال می کند. خدا در خدایی خود اوّل می گوید: غیبت ممنوع. غیبت حرام. حالا یک سؤال می کند: بندگان من! أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ آیا یک نفر از شما ...
پرداخت بدهی مردم مقدم تر از شرکت در نماز جماعت است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد ظهر امروز در جلسه سخنرانی در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به کتاب نهج البلاغه اظهار کرد: بعد از قران کتابی بالاتر از نهج البلاغه نداریم، ولی از این کتاب غفلت کردیم، امام علی(ع) در بسیاری از خطبه های نهج البلاغه به موضوع دنیا پرداخته است. وی ادامه داد: خطبه 81 نهج البلاغه در وصف دنیا است، اگر مالی را به حرام در دنیا بدست بیاوریم ...
آثار و برکات ماه مبارک رمضان در کلام رهبر انقلاب
مسیری است که انسان را به گناه می رساند. این طور نیست که مشتهیات نفسانی با گناه ملازم و از یکدیگر اجتناب ناپذیر باشند؛ نه، بعضی از مشتهیات نفسانی هم حلال است. اما این که انسان دهنه ی نفس را بردارد، نفس خود را بی مهار و بی دهنه رها کند و اسیر مشتهیات آن شود، همان چیزی است که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاةوالسّلام) در نهج البلاغه فرمودند: حمل علیها اهلها ؛ او را روی اسب سرکشی انداخته اند که دهنه ی آن دست این ...
اکرام؛بخششی که عزت نفس می آورد
به گزارش پایگاه خبری ندای ساحل ؛ اکرام در فرهنگ به معنی نکو داشتن، احسان کردن، گرامی داشتن و خوشرفتاری کردن است. امیرمؤمنان ( علیه السلام) نزدیک به شهادت وصیت کرده است که؛ الله الله فی الایتام فلا تغبُّوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم...- خدا را خدا را در مورد یتیمان، نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی از بین بروند... -{ نهج البلاغه صبحی صالح، صفحه 421 ...