سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به سیره آیت الله بروجردی برای پذیرش مقام مرجعیت
آیات قرآن و روایات انسان نه تنها نباید به دنیا توجه کند، بلکه باید از اهل دنیا هم اعراض کند، امام علی(ع) فرمود از پستی دنیا همین بس که تنها عالمی که در آن معصیت خدا انجام می شود، دنیا است. فرحزاد با اشاره به راه رسیدن انسان به خداوند اظهار کرد: انسان تا زمانی که به دنیا پشت نکند، به خدا نمی رسد، دنیا پایدار نیست و پیامبران و ائمه معصومین(ع) در این دنیا به شهادت رسیدند. انتهای پیام/ ...
وحدت وجود و وحدت شهود
لابشرط مقسمی ِعاری از همه قیود است. مرتبه دوم، وجود منبسط یا نَفَس رحمانی است که ظهور حقیقت وجود است، در کلمات بزرگان عرفان ابن عربی از این مرتبه نیز تعبیر به وجود مطلق شده است. زیرا بر همه اشیا احاطه سریانی دارد. محقق فناری در بیان تفکیک اطلاق نفس رحمانی از اطلاق ذاتی حق می نویسد: آنچه مقید به اطلاق است، غیر از چیزی است که از اطلاق و تقیید آزاد است، پس مراد از وجود عام همان اوّلی است که ...
انتقاد آیت الله جنتی از روحانی
...؛ اما نقدها از جانب چهره های روحانی انجام شده و ادامه دارد. بعد از انتقادهای آیت الله مصباح و مکارم شیرازی، تازه ترین نقد را مجلس خبرگان رهبری طرح کرده؛ در ابتدای بیانیه خبرگان رهبری آمده است: در روزهای اخیر مطالبی پیرامون مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی و تصدی ولایت و حاکمیت مبتنی بر آرای مردم با استناد به کلمات امیرالمؤمنین(ع) در جامعه مطرح شد که با برخی مبانی دینی اعم از مبانی دینی اهل ...
وصول به خداوند سفری است که جز با مرکب شب نمی شود
...، ص571 3) از امام حسن عسگری ع روایت شده است: وصول به خداوند عز و جل سفری است که جز با مَرکَب شب به دست نمی آید. بحار الأنوار، ج 75، ص380 4) از امام صادق ع روایت شده است که فرمودند: من بشدت ناراحت می شوم از شخصی که نزد من می آید و درباره عمل رسول الله ص از من سوال می کند، بعد می گوید من اضافه بر این انجام دهم؟! گویی به نظرش می آید که رسول الله در کاری کوتاهی کرده است! و نیز ...
حجت الاسلام پناهیان: دروغ است که می گویندسختیِ آدم شدن زیاد است+گزارش تصویری
باید برای نفس کشیدن روزمره باید درب خانه ی خدا برود و مناجات کند! باید به عشق خدا زندگی کرد و از زندگی لذت برد، بقیه هم پژمرده و پلاسیده هستند. بزرگ نمایی لذت های ناشی ازدنیا یک جبهه فرهنگی و تبلیغی باید راه بیفتد و روی دو موضوع باید کار کند، یکی نشاط عمیقی که دین به انسان می دهد و دوم نشاط سطحی که دنیا دارد، نشاط سطحی دنیا نه پایدار است و نه آدم را خوشحال می کند و نه کم آسیب ...
در ناراحتی های شدید نماز امام زمان بخوانید
به گزارش جهان نیوز ، آیت الله محمد ناصری در جمع مردم روزه دار اصفهان در مسجد کمرزرین این شهر، اظهارداشت: زمانی که مشکلی بزرگ برای ما پیش می آید زود خسته نشویم، نماز بخوانید، روزه بگیرید و آثار آن را در زندگی خود ببینید. وی افزود: حق روزه برگردن همه ما این است که زبان خود را کنترل کنیم، انسان باید بداند روزه ای که می گیرد حجابی می شود بر تمام جسم و روح او و حق روزه بر انسان این است که زبانش ...
مشروعیت حاکم از ناحیه خداوند است
الطاعة فی) رسول خدا از ما بیعت گرفت که پای بیعت او در خوشی و ناخوشی در رفاه و در سختی بایستیم اگر جامعه اسلامی به این دو عهد پایدار بماند به وظیفه خود عمل کرده و اگر عمل کند آن وعده های الهی در حق او عملی خواهد شد جامعه اسلامی بعد از رسول الله چرا گرفتار بنی امیه شد ما چرا حادثه کربلا را داریم در کربلا حاکم مشروع چه کسی بود حسین ابن علی (ع) که زیر سم ستوران پایمال می شود مشروع است یا آن کسانی که ...
شاخصه های ازدواج صحیح از نظر مقام معظم رهبری
السّلام - نقل شده که فرمود: ما دخترانمان و خواهرانمان و همسرانمان را جز با مهرالسّنه عقد نکردیم، به خاطر این است؛ و الّا می توانستند. این کم کردن، با یک محاسبه است. یا همین تشریفات زائد ازدواج، خرجهای زیاد، مجالس متعدد که واقعاً انسان دلش می گیرد وقتی می شنود.(9) -عمده موانع ازدواج، موانع فرهنگی عمده (موانع ازدواج)، موانع فرهنگی است؛ عادتها، تفاخرها، تکاثرها، چشم و هم چشمیها، تجمل ...
آقاجری: پروژه شریعتی ناتمام ماند/ اباذری: تاچری های اسلامی منتقد شریعتی هستند
. ما هر روز ناچاریم که با سرمایه داری بیعت کنیم. اباذری سومین ویژگی کیش سرمایه داری را احساس گناه خواند و گفت: این کیش مدام معصیت خلق می کند. برای این منظور بهتر است کتاب انسان مقروض را بخوانید. ما در وضعیت سرمایه داری مدام حس گناه داریم. همه دولت ها و مردم بدهکارند و همه احساس معصیت و گناه دارند. ویژگی نهایی نیز این است که خدای سرمایه داری باید پنهان بماند و زمانی مورد خطاب قرار می گیرد ...
امام خمینی(ره): تشکیل حکومت به آرای اکثریت مسلمین بستگی دارد
... اگر مردم فرضاً از رأی به حکومت حق استنکاف کردند و حمایت نکردند آنان درحقیقت خود را از رهبری یک زمامدار عادل مورد رضایت الهی و یک حکومت مشروع محروم کرده اند، و راه گمراهی برگزیده اند همان گونه که در دوره ای طولانی از تاریخ اسلام شاهد آن بوده ایم. مرحوم سیدبن طاووس در کشف المحجه(ص100) می فرماید: در مکتوب امیرالمؤمنین(ع) به شیعیانش آمده است: رسول خدا(ص) عهدی بر عهده ام نهاد و فرمود: ای پسر ابی ...
محبوب ترین نام ها و علت های فرهنگی آن
های نیکو و زیباست. قل ادعوا الله او ادعو الرحمن ایا ما تدعوا فله الاسماء الحسنی (سوره بنی اسرائیل، آیه 109) یعنی: بگو خدا را به نام الله بخوانید یا به نام رحمان هرکدام را که بخوانید او دارای نام های نیکوست. برای خداوند متعال 99 اسم وجود دارد که او خود را بدان اسم ها نامیده و در آیات و احادیث بر آنها تاکید شده است. این نام ها دلالت بر کمال ذات الهی و بر صفات بلند و ...
تازگی یک ژانر قدیمی/ نقد رمان زمستان مومی اثر صالح طباطبایی/ امیرعلی نجومیان
...، در نهایت، سرهنگ پهلوان معمای این قتل های زنجیره ای را حل و قاتل را شناسایی می کند و همه چیز ختم به خیر می شود. بد نیست در اینجا سخنم را با نقل بخشی از عبارات پایانی داستان پی بگیرم: کتایون لحظه ای چشمانش را بست؛ سپس پاکت را گشود و آهسته و شمرده خواند: روز هجران و شب فرقت یار آخر شد/ زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد آن همه ناز و تنعم که خزان می فرمود/ عاقبت در قدم ...
نیایش فیلسوف دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی را بخوانید
و سه مقاله فلسفی از خواجه نصیر تا ملا صدرا شبه آکل و مأکول ، علامه طباطبایی و نظر متکلمان درباره علم خداوند به جزییات انسان کامل ، ابن طفیل ، نفس و روح در نظر شیخ مفید عقل و دل ، اصالت ماهیت از میرداماد تا عصر حاضر اندیشه های فلسفی ابوالحسن عامری ، دین و فلسفه آراء و نظریات حکیم متأله مرحوم علی اکبر مدرس یزدی اسماء و ...
بررسی عوامل ترس از مرگ
نسبت به مرگ: از دیدگاه همه ادیان الهی – از جمله دین مبین اسلام – مرگ نابودی نیست. قرآن این تفّکر را که انسان با مرگ نابود می شود، به شدت رد می کند و آن را ناشی از جهل می داند! قرآن کلمه توفّی – که به معنای بازستاندن کامل است – در مورد مرگ به کار می برد، یعنی، که انسان علاوه بر این بعد جسمانی، واقعیت دیگری دارد که هنگام مرگ، خداوند این واقعیت را پس می گیرد. اعتقاد به این حقیقت قرآنی، گرایش ذاتی انسان ...
گوشه ای از کرامات و معجزات امیرالمومنین علیه السلام (2)
نزد راهب رفتند، حضرت علی(ع) در پیشاپیش یاران نزدیک راهب شد. راهب به حضرت علی(ع) رو کرد و گفت: آیا تو پیامبر مرسل هستی؟ فرمود: نه. پرسید: آیا فرشته مقرب هستی؟ فرمود: نه. عرض کرد: پس تو کیستی؟. علی(ع) فرمود: من وصی رسول خدا محمد بن عبدالله (ص) خاتم پیامبران هستم. راهب گفت: دستت را بگشا، تا برای خدا به دست تو، اسلام را قبول کنم، علی(ع) دستش را گشود و فرمود ...
شواهد روایی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق امامیه
ظهور معجزاتی اتفاق افتاده است. درحقیقت، نص یا معجزه تنها شواهدی هستند که حقیقت ایجادشده در نفس امام را که حاصل نصب او از جانب خدا به عنوان حجت الهی است به مردم معرفی می کنند. در این مقال با توجه به کتاب شریف کافی و دیدگاه امامیان، ویژگی هایی که می توانند دلیل یا شاهدی در انتصاب امام از جانب خدا باشند، بررسی می شوند. *مفهوم شناسی : امام و امامت دو واژه عربی به معنای پیشوا و ...
حسن پویا: سیاست از دیدگاه امام علی(ع) چاپلوسی و دسیسه بازی نیست
برسد یعنی باید حضور کامل و جامع بعد از خودسازی و تهذیب نفس در میان خلق داشته باشد تا بتواند به خالق برسد. بر این اساس مشاهده می شود که ائمه(ع) که در اوج عرفان و معرفت بودند و حتی بیاناتی از آن ها نقل شده که ان لنا مع الله حالات... ما با خدا حالت ها و خلوت هایی داریم که احدی را در آن راه نمی دهیم؛ در عین حال همیشه و همه وقت در بین مردم و مسایل و مشکلات مردم حضور داشتند و به آن ها توجه و رسیدگی می ...
سالروز شهادت کهنه چریک محرومان لبنان،سرباز اسلام و افتخار ایران دکتر شهید مصطفی چمران/ خاطره ماه دهلاویه ...
؛ خود او هستند؛ که در این میانه دیده نمی شوند و فدا می شوند؛ در راه رسیدن به آرمانی متعالی که رسیدن به خدا و رهایی انسان است، قربانی می شوند؛ همان گونه که مصطفای چمران خود را –و پیش از آن بخشی از خود یعنی جگرگوشه گان خود را- فدای این عشق متعالی به هستی کرد. فدا در اتصال به منبع عشق، موجود فانی را به سرچشمه ی بقا می رساند و جاودانه می کند. عشق، چنان که چمران می فهمید و در همه جا می دید و از ابراز ش ...
دو رکعت نمازی که آدمی را عباد الرحمن می کند
درمان تنهایی انسان تنها خداوند است ... ای رفیق کسی که هیچ رفیقی جز تو ندارد ... کسی که خصلت انسانی خود را درک کند و حقیقت تنهایی خودش را بفهمد راه برای زندگی واقعی و انس با خدا برایش راحت تر است... خیلی از ما در زندگی عادی دنیایی خودمان دوستان و رفیقانی داریم و با آن ها هم در ظاهر خیلی معاشرت داریم اما حس تنهایی واقعی را در کوران های مشکلات زندگی و سختی های زندگی به وضوح حس می کنیم ...
باید از دانشگاه مقاله نویس عبور کنیم و به دانشگاه مسئله اندیش برسیم
علم دوستی و تعلق خاطر به حقیقت بوده اند و این نگرانی را به صراحت اظهار می کرده اند. این نگرانی که مایه حفظ و بقاء دانشگاه بوده هنوز هم تا حدودی و به صورت هایی وجود دارد. دانشگاه هنوز نگران فرهنگ است. اینجا فرهنگ به معنی متداول لفظ و مورد بحث در انسان شناسی و مردم شناسی نیست بلکه مراد از آن خودآگاهی انسان به مقام خویش و به نسبتش با جهان و اراده به دانایی است. شاید بنیانگذاران دنیای جدید ...
دکتر علی شریعتی؛ نه قدیس نه اهریمن
بر آن بود که اگر تنهاترین تنهاها شوم، باز خدا هست و او جانشین همه نداشتن هاست. وی به ندرت می نالید و می گفت نالیدن کار شبه مردهاست، شجاع از نالیدن شرم دارد و آنان که خود بسیارند از وطن بی نیازند. گفتمان شهادت شریعتی در تبیین گفتمان شهادت در هنگامه انقلاب و تداوم آن در ایران بعد از انقلاب هم به عنوان یکی از جلوه های ایمانی انسان، مکتبی بسیار موثر واقع شد. در حقیقت شهادت یکی ...
اگر شیاطین در زنجیر شده اند، چرا برخی گناهان صورت می گیرد
خدا بازداشته است، سرکشی و عناد شیاطین است. یعنی، اگر ابلیس هم دست از طغیان خود بردارد مورد لطف و رحمت خدا قرار گرفته و هدایت می شود! چرا گناه؟ از مهمترین دلایل گناه در ماه رمضان آن هم در عین روزه گرفتن و انجام عبادات، آن است که انسان در طول سال به انجام گناهانی خاص، عادت کرده است. لذا دیگر این وسوسه شیطان نیست که انسان را به گناه دعوت می کند، بلکه اثر عادتی است که به آن کار دارد ...
عدالت طلبی و ادای حق الناس در پرتو آموزه های ماه رمضان
موسوی با بیان اینکه انسان در زندگی خویش باید حق الله و حق الناس را رعایت کند، گفت: در واقع انسان به عنوان بنده و مخلوق پروردگار در برابر خالق خویش وظایفی برعهده دارد که باید آنها را انجام دهد. هنگامی که به روایت ها و آیه ها مراجعه می شود خداوند متعال این بشارت را به مسلمانان می دهد که انسان اگر حقوقی که خداوند بر گردنش قرار داده، انجام ندهد و در این زمینه کاهلی کند اما به طرف خدا بازگردد و توبه کند ...
هجو، قالبی مناسب در برابر دشمنان
داد که مشرکان را هجو کنند و با زبان و بیان خود از حقایق دینی و اصول اسلامی دفاع کنند. از آن جمله نقل شده است که پس از هجو شاعران مشرک و کافر، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: چه شده کسانی که رسول خدا را با شمشیرهای خود یاری کردند، با زبان خود او را یاری نمی کنند؟ حسّان بن ثابت و ابن رواحه اظهار داشتند: ای پیامبر خدا، چنانچه فرمان دهی، این کار را خواهیم کرد. پیامبر فرمودند: اُهجوهُم و روحُ ...
قدرت جمهوری اسلامی در حمله موشکی سپاه ثابت شد
همین دلیل اگر کسی به انسان بدی کرد، او باید پاسخ آن فرد را با خوبی بدهد، چنین کاری موجب تبدیل دشمنی ها به دوستی ها می شود، امام علی(ع) عادلانه با قاتل خود ابن ملجم رفتار کرد. نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: امام علی(ع) در روایتی فرمود که از بدی ها درگذر، مگر اینکه موجب فروریختن جامعه اسلامی و لطمه وارد شدن به دین شود، در آنجا دیگر جای بخشش نیست. حاج ابوالقاسم با ...
بیست و چهارمین شب/ "حق خدا" در رساله حقوق امام سجاد(ع)
همتا دانستی و عبادت کردی، خدا امور تو را در دنیا و آخرت بر عهده می گیرد آنچه بخواهی را تأمین می کند. این فراز، شباهت فراوان به حدیثی معروف از حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهراء علیها السلام دارد که فرمود: "مَن أصعَدَ إلی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهبَطَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفضَلَ مَصلَحَتِه هر کس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را برای ...
کشف رمز از اسطوره شریعتی
هیچ کدام از دوستداران شریعتی هم چنین ادعایی نکرده اند، با این همه، در اندیشه شریعتی، از نخستین آثار در نوجوانی در قالب ترجمه ابوذر همچون خداپرست و سوسیالیست (از زبان عربی) تا آخرین جمله های او، در نهایت یک وحدت درونی می بینیم. باید هسته سخت شریعتی را از پوسته او جدا کنیم. این کار را باید درباره امام علی و نهج البلاغه هم انجام دهیم چون در دوران تاریخی برده داری و پدرسالاری و قبیله ای بوده است و همه ...
نقدهای گیسودراز بر نظریه وحدت وجود ابن عربی
شده است. از نگاه ایشان، در عالم به هر سو رو شود، غیرحق دیده نمی شود، به تعبیر قرآن کریم: فأینما تولّوا فثم وجه الله (بقره: 115). همه جا اوست، بلکه همه چیز اوست. او جامع اضداد است. چنان که وقتی به ابوسعید خراز (متوفای 279 ه .ق.) گفته شد: به چه چیز خدا را شناختی؟ ، پاسخ داد: به جمع کردنش بین اضداد ؛ و سپس این آیه را تلاوت کرد: هو الأوّل والآخر والظاهر والباطن (حدید: 3) (ابن عربی، 1370: 512). ...
برداشت روحانی از کلام امام علی(ع) خلاف عقاید شیعه و تفسیر به رأی است
المؤمنین (ع) دلالت بر شایستگی و بر حق بودن بی چون و چرای ایشان برای رهبری جامعه داشت. آن حضرت فرمود اگر آنچه می گویم راست است، تصدیق کنید و اگر دروغ است، تکذیب کنید، جالب اینجاست که مردم در هر مورد با سخن جلاله سخن حضرت را تصدیق کردند، چون بیان این فضیلت ها با تعبیر اُنشِدُکُم الله آغاز می شد، این حدیث به عنوان حدیث مُناشده معروف شده است. حضرت در ادامه فرمود: شما با علم بر اینکه می ...
ارشاد ؛ کارگاه دانش رهایی بخش
که یکی از بحران های امروز جامعه ما تنزل فرهنگ عمومی است و این خطری است که می تواند جامعه ما را با یک رکود فرهنگی تازه مواجه کند. سارا شریعتی، خواهرم، که در زمینه جامعه شناسی تخصص دارد، معتقد است که باید روشنفکران از نخبه گرایی دست بکشند تا بتوانند همچون شریعتی با مردم حرف بزنند؛ چراکه به زعم او، امروز، رابطه روشنفکران با مردم قطع شده است. *شریعتی چطور عمل می کرد که علاوه بر اینکه مردم ...