سایر منابع:
سایر خبرها
اقتدار دستگاه قضایی عامل ثبات کشوراست
تعریف شده است و همانگونه که در قانون اساسی آمده است عمل شود، سبب اقتدار قوه قضائیه است. آیت الله نمازی، همچنین جایگاه قضاوت و قاضی در نظام اسلامی را جایگاه ممتازی خواند و اظهار داشت: داوری و قضاوت اولا و به ذات، از آن خدا است و به نیابت از خدای سبحان، انبیاء الهی صلاحیت تصدی منصب قضا را دارند، لذا داوری در شأن انبیاء است و بعد از انبیاء به پیامبراکرم(ص) می رسد و بعد از پیامبر به ائمه ...
استاد انصاریان: عالمان بی عمل نباشیم/ کلید نور قلب عشق به حقایق است
به گزارش ذاکرنیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه همدانی های تهران اظهار کرد: کلام الهی سراسر نور است البته ما تا در دنیا هستیم با چشمِ سر، نور بودن این کلام را نمی بینیم. ولی پرده که کنار رود و ما را به عالم دیگر انتقال دهند طبق دو آیه در سوره حدید، نتیجه این کلام را در وجود خودمان به صورت نور خواهیم دید یَوْمَ ...
کیفیت شهود قلبی در مورد اولیاء الله چگونه است و آیا مستند قرآنی در این زمینه وجود دارد؟
دارد و آن را از موانع بزرگ معرفت که چشم دل را کور می کند، می داند. "أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلی عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلی سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلی بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ "؛ (4) آیا دیدی کسی که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی گمراه ساخته و بر گوش و ...
تاریخ در زبان بشری معنادار است
هبوط آدم ابوالبشر که در مرحله دوم بنا بر اسطوره برج بابل، محصول آشفتگی و تکثر زبان است. در مرحله سوم، رابطه بی واسطه نام ها و چیزها از دست رفته و دلالت و معنا به وجود آمده است. پیامد چنین وضعیتی همان چیزی است که بنیامین به پیروی از کیرکگور آن را یاوه گویی می نامد. به واقع در نظر بنیامین فرآیند دلالت گری زبان های دوران پس از هبوط ضرورتاً نیازمند نوعی مازادند که در قالب یاوه گویی و به اصطلاح ...
مسائل امروزین عدالت اجتماعی : مارکسیسم یا شریعتی
... مذهب تحقق خیالی جوهر (سرشت ) انسان است، چرا که جوهر (سرشت ) انسان واقعیت حقیقی ندارد ( درباره مسئله یهود و گامی در نقد فلسفه حق هگل، ترجمه محیط، اختران، 1381: 53) به این شکل که مذهب آگاهی به خویش برای انسانی است که هنوز بر خود فائق نیامده و یا دوباره خود را از دست داده است. لیکن این تحقق محیرالعقول سرنوشت انسان است زیرا سرنوشت انسان واقعیتی حقیقی ندارد (شریعتی،چ 1381، 9 (م.آ. 24 ): 82-83 )، نتیجه می ...
اعضای سعودی داعش
و شخصی در توسعه و نشر افکار جهادی در یک دوره زمانی بسیار تعیین کننده بوده است. سطح تحصیلات وزارت آموزش و پرورش عربستان هدف این وزارتخانه را تربیت شخصیت یک دانش آموز اسلامی، ملی، اندیشه ورز و با مهارت می داند. در عربستان آموزش دینی در همه مراحل تحصیلی پیش از دانشگاه وجود دارد. از این رو سعودی ها قرآن، تفسیر، فقه و حدیث را در کنار دروس عمومی خود می آموزند؛ اما عجیب این است که 50 درصد از ...
جایگاه خانواده و شناخت کارکردهای آن از دیدگاه اسلام
شخصیت هر فرد، تربیت و جامعه پذیری او، در درون خانواده و تحت تأثیر آموزش های والدین طی می شود. از این جهت، خانواده بر رشد، تعادل و شکوفایی هر فردی از افراد جامعه تأثیرگذار بوده و به تبع بر جامعه ی پیرامونی با تربیت و وارد نمودن افراد صالح و شایسته به آن، تأثیر مستقیم دارد. این تأثیر به حدی است که حمایت از آن و هدایتش به جایگاه واقعی و متعالی، سبب اصلاح خانواده ی بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن ...
روشنفکر در میدان
به ویژه در سال های اخیر بار دیگر آثارش اعم از نوشته های فلسفی و کتاب های ادبی مورد بازخوانی قرار می گیرد، گو اینکه در شرایط روزگار ما که عصر افول اتوریته هاست و دیگر هیچ گروه مرجع و پیشرویی وجود ندارد، رجوع دوباره به سارتر هم در وجه فلسفی و هم از حیث کار روشنفکری ضروری می نماید. سارتر فیلسوفی برج عاج نشین یا نویسنده ای منزوی و گوشه گیر نبود، همواره در میدان بود و نسبت به آنچه در اطرافش رخ می داد ...
اندیشه حاکم بر روح کلی سند 2030 نوعی ایدئولوژی دین ستیزی است/ دولت با پذیرش عذر تقصیر خود در پذیرش این ...
مهری قرار گرفته و با القای نگاه سکولار سعی بر آن دارد دین را از همه ارکان زندگی بشر دور نگه دارد و حق دخالت و نظارت بر زندگی و رفتارهای انسان توسط دین قائل نیست و به انسانها می آموزد فارغ از نگاه دینی مختارید هر نوع شغلی برگزینید، هر خانواده ای اختیار کنید، دین حق محدود کردن آزادیهای انسان را ندارد یعنی همان ترویج نگاه سکولاریته و اومانیستی. در کلیت این سند نگاه سکولاریستی موج می زد زیرا ...
انتقاد بی سابقه از کارنامه قبولی حجتی/ “جهاد نصر” دزدی می کند
خاتمی در همان دور نخست به عنوان یازدهمین رئیس جمهوری ایران انتخاب شد اما در سال 1396 یک تیم باعث شدند که آقای روحانی به ریاست جمهوری برسد و این پیروزی بزرگ نصیب ملت شود. یکی آنکه آقای روحانی و کابینه اش در وهله نخست عملکرد قابل دفاع و نسبتا مناسبی در چهار سال گذشته داشت و می توان گفت که اگر جمع جبری عملکرد دولت را مدنظر قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که دولت و رئیس جمهور عملکرد موفقی داشته است ...
ساختار اقتصادی ما شیر شتر پلنگ است/شبه دولتی ها یاجوج و ماجوج اقتصاد ایران هستند/ روحانی جلوی هزار ...
احیا شد و حتی به باجناق بازی و عروس و داماد بازی هم گسترش یافت. شوربختانه دولت یازدهم هم از این آفت مصون نبوده است. اجازه دهید ابتدا بحثی کلامی داشته باشم و سپس هشداری بدهم. در علم مدیریت وقتی صحبت از سازمان رسمی می شود، به سازمان غیررسمی هم اشاره می کنند. سازمان رسمی به تشکلی می گویند که طبق ضوابطی به وجود می آید و انجام وظیفه ای را که فلسفه وجودی آن است، هدف می گیرد. روابط غیررسمی و غیراداری ...
در واکنش به توهین به رئیس جمهور
از هانری کُربن نوشته ام، پس حتماً فراماسونم! خدا را شکر، گردن کلفتی داشتم (علی رغم بدن لاغرم)، وگرنه از دائره خودی ها بیرونم می راندند. یادآوری این خاطرات مرا وادار کرد که چند کلمه ای بنویسم و برای الف بفرستم. الف عزیز کلّهم اجمعین آن را سانسور کرد! ملالی نیست. بهانه برای فرستادن دوباره مطلب زیاد است، یکی هم توهینی که در جمعه آخر ماه مبارک رمضان و در حاشیه راهپیمایی روز قدس به رئیس ...
شباهت های "انسان" و "نای" در تمثیل ماندگار مولوی
از موطن و مولد اصلی خود که عالم معناست بر زمین " هبوط " کرده است. " نی " متعلق به نیستان است و آدمی نیز علی رغم کالبد خاکی و تعلق ظاهری به زمین، متعلق به عالم بالاست: ما ز بالاییم و بالا می رویم ما ز دریاییم و دریا می رویم (مولانا، دیوان شمس) 2) نوای نی، سوزناک و حزین است. اصولا در بین ادوات موسیقی شاید بانگ نای، محزون ترین اصوات باشد. انسان غریب نیز با صوتی حزین ...
گفتگوی فلسفی بین فرهنگها می تواند به سود تعالی بشریت باشد
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد فنایی اشکوری، استاد مؤسسه امام خمینی(ره) پنج شنبه اول تیر 1396 هجری شمسی برابر با 22 جون 2017 میلادی در دانشکدۀ فلسفۀ دانشگاه آتن با رئیس دپارتمان فلسفه پروفسور النی کارامالنگو دیدار و در زمینه ارتباط فلسفه ایران و یونان گفتگو کرد. خانم کارامالنگو پس از خوش آمدگویی و اظهار خرسندی از این دیدار، ابتدا گزارشی از دانشکدۀ فلسفه دانشگاه آتن و زیر ...
نقش اکثریت در مشروعیت امام
فهم این مساله، توجه به برخی نکات بسیار نهفته و شیطانی حاکم بر ذهن ما، بسیار مهم است. معمولا به دلیل حاکمیت ساختار اومانیستی بر اذهان، ما فکر می کنیم که امام، همان وکیل (رئیس جمهور) انسان ها برای مدیریت جامعه انسانی است. این ادعا دو اشکال نهفته دارد: 1. امام وکیل مردم است یا وکیل خدا؟ امام، وکیل خداوند برای جانشینی وی است نه وکیل مردم! نگاه انسان زده اومانیستها، می گوید که انسان، محور ...
از عقل اسیر تا عقل امیر
عارف بزرگی همچون حافظ می گوید نمی توان از دفتر عقل آیت عشق آموخت. و معاد عالم و آدم نیز به سوی همان مبدأ هستی بخش عالم و آدم است. در فرهنگ معارف وحیانی قرآن لطیف ترین تعبیر درباره بازگشت به سوی خداوند و لقا و دیدار با او به میان آمده است که قرآن خطاب به انسان می فرماید: یا أَیهَا الْإِنْسَانُ إِنَّک کادِحٌ إِلَی رَبِّک کدْحًا فَمُلَاقِیهِ؛ ای انسان تو در حرکت و تکاپو هستی و سرانجام این ...
جان نقّاد و چشم باز مردم
به آسانی درک نمی شود بهتر است که این وظیفه را به عهده اهل نظر و فلسفه بگذارند. آنها با علمی آشنایی دارند که در آن سودای سود و زیان وجود ندارد و می دانند که سود هر علمی چیست و در چه شرایطی علم سود می دهد و دانشمند از دانش طلبی سودای سود بردن ندارد اما پژوهندگانی که پژوهش های تخصصی تکنولوژیک می کنند نمی توانند و نباید بی مصرف بودن پژوهش های خود را به این عنوان که علم شرف ذاتی دارد، توجیه کنند. اگر در ...
سختی ها فرصت ارزشمندی برای رشد است/ نقش عقل در مواجهه با مشکلات
گفتار(مجموعه آثار)، ج21، ص484؛ انسان کامل(مجموعه آثار)، ج23، 184 186. [4]. البلد/4. [5]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج2، ص255، ح17، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چ چهارم، 1407ق. [6]. همان، ص253، ح6.
شریعتی؛ همچنان بحث برانگیزترین متفکر معاصر ایران است
دکتر شریعتی اسلام فهم و اسلام دوست بود، واقعا عشق به اسلام داشت، ولی فهم او مثل فهم همه انسان ها تحت تأثیر تجربیات بود. کسی که فقه محض خوانده، اسلام را فقط فقهی می فهمد یا کسی که فلسفه محض خوانده، اسلام را خیلی فلسفی می فهمد. دکتر شریعتی اسلام را امروزی و انقلابی می فهمید و یکی از چیز هایی که تحت تأثیر آن بود و بعد ها مورد نقد روشنفکری قرار گرفت- نقد حوزوی که همیشه نسبت به ایشان وجود ...
پیشگامان جنبش دانشجویی
که ایدئولوژی مارکسیستی را از نظر روانی و اجتماعی تعمیق بخشد. او در کتاب معروف خود به نام اروس و تمدن (1955) به تفسیر این اندیشه پرداخته است. مارکوزه بعدها در کتاب انسان تک بعدی (1964) هر شکل از سرکوب را به شدت مورد انتقاد قرار داد و از خود چهره ای مخالف هرگونه تشکیلات به معرض نمایش گذاشت. مارکوزه در کسوت یک ناطق چیره دست در گردهمایی های دانشجویان معترض شرکت می کرد و از لزوم مبارزه با ...
با مبانی تبلیغ و ترغیب آشنا شویم
کاوشگران روابط عمومی - با مبانی تبلیغ و ترغیب آشنا شویم * نویسندگان: گارث استراتژیک. جاوت (و) ویکتوریا اودانل- ترجمه ی احمد میرعابدینی هدف این است که تبلیغات سیاسی یا پروپاگاند Propaganda/ را به عنوان شکلی از ارتباط مشخص کنیم. الول Ellul/ پروپاگاند یا تبلیغات سیاسی را از جنبه ی ترغیبی و اقناعی آن مورد توجه قرار می دهد. همچنین، بررسی تبلیغات یا آگهی های تجارتی Advertising/ به عنوان شایع ...
قانون ششم روابط موفق- اگر از کسی خوشتان آمد ابراز علاقه کنید
بسیار از شما خوشش آمده بود اما این شما بودید که هیچگونه سرنخی به اوندادید . برخلاف عقیده رایج، مردها نیز انسان اند. آنها هم به عشق، تایید و ابراز علاقه شما نیازمندند. آنان نیز به همان اندازه از دفع شدن و نه شنیدن می ترسند که شما می ترسید. به عبارت دیگر مردی که شما به دنبال آن هستید به احتمال بسیار قوی هرگز پا پیش نخواهد گذاشت مگر به نوعی نشان دهید که قرار نیست شکست بخورد. یک لبخند، یک ...
راهبردهای رهایی قدس شریف از نگاه آیت الله العظمی خامنه ای
فلسطین ،یک وجب از خانه مسلمین است. هر حاکمیتی غیر از حاکمیت فلسطین و حاکمیت مسلمین بر کشور فلسطین، حاکمیت غاصب است. حرف، همانی است که امام راحل عظیم الشأن فرمود: اسرائیل بایستی محو بشود. ... بحث، بحث یهودی ستیزی نیست ؛ مسأله، مسأله غصب خانه مسلمین است . مجد و عزت در برابر انسان های بزرگ سر خم می کند. رادمردان و انسان های بزرگ در طول تاریخ همواره مایه خیر و برکت بوده اند. وجود یک چنین مردانی ...
روش های اثبات در اندیشه حر عاملی
باری تعالی (همان: 1/218-299). وی یکی از ادله خلق کافر را معرفت خالق می داند؛ به این معنا که خداوند کافر و مؤمن را خلق کرد تا دلیلی بر شناخت و وجود خالق باشد. در بیان صحت این دلیل به روایت امام حسین (ع) استناد می کند که فرمود: ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه؛ خداوند بندگان را خلق نکرد جز آنکه او را بشناسند پس زمانی که او را شناختند عبادتش می کنند (همو، بی تا ب: 3 ...
مصادیق عدالت در عهد عتیق
جستجو نمایید، مرا خواهید یافت (همان، ارمیا، فصل29، آیه13). این اصل از ایمان، نشانه آن است که پروردگار از همه ذهنیات انسان اطلاع کامل دارد. نه فقط آن بخش از تفکراتی که مورد تأیید عقل و احساس انسان است و به نتیجه و عمل می انجامد، بلکه هرگونه تصور زودگذر و موقت و حتی جرقه های ذهنی و باطنی که خود انسان ممکن است پس از گذشت لحظاتی آنها را فراموش کند، در عالم بالا و نزد خدا آشکار خواهد بود. تصور اینکه ...
سعادت و شقاوت ذاتی و نفی آن
.... مطابق این تعریف به خوبی روشن می شود که این آموزه ، چگونه و تا چه حد می تواند برای نفی جبر و تعیین سرنوشت آدمی در عوالم پیش از دنیا نقش ایفا کند. شیخ مجتبی قزوینی عباراتی مانند برای خدا بداء وجود دارد یا خدا در آن مشیت دارد را که در پایان برخی احادیث آمده است، شاهدی برای نفی سرنوشت تعیین شده لایتغیر در حیات پیشین می داند (همان، ص508). وی همچنین معتقد است که افعال تکلیفی و اختیاری انسان (اعم از خیر و شر ...
نگاه وحدت گرایانۀ سعدی
تعلّق به بدن وارهد: شراب خوردۀ معنا چو در سماع آید چه جای جامه، که بر خویشتن بدرّد پوست (همان: 445) به همین دلیل است که جواز حلیّت سماع در منظر سعدی از آنجا است که رهایی از نفس را به ارمغان می آورد و دقیقاً همان جا است که می تواند معرفتی از حضرت باری به دست دهد: تو را با حق آن آشنایی دهد که از دست خویشت رهایی دهد (همان: 278) ...
خلقت جهان هستی، مقدمه خلقت انسان
...، مواظب گفتار و کردارت باش تا پاکیزه از این جهان نابودشونده خارج شوی (همان، ص47- 44). چنان که گذشت، نشمتای (نفس یا روان) انسانی در عالم نور قرار داشت تا اینکه خدا به او امر می کند به زمین هبوط کند. در واقع خدا امر می کند که مقید و محبوس به بدن جسمانی شود و ازآنجاکه جسم انسان متشکل از همان موادی است که در خاک وجود دارد، هبوط نَشمتا به عالم خاکی تمثیلی از قرار گرفتنش در جسم است. اما ...
بررسی مقایسه ای حجیت قاعده لطف از منظر ملااحمد نراقی و استاد جعفر سبحانی
...، چراکه ملاک خلود در آتش نفس الامر است نه فهم ما از قضیه(همان: 708). ج. بر فرض اینکه بپذیریم لطف به اصطلاح متکلمان بر خداوند، ولو به حسب علم ما، واجب است پرسش دیگر این است که آیا لطف مطلقاً واجب است یا با وجود مقتضی از جهت فاعل و فقدان مانعیت از جانب قابل، یا فقدان مانع خارجی، واجب می شود؛ اگر بگوییم مطلقاً واجب است خلاف حکم عقل است، چون تا مقتضی موجود و مانع مفقود نباشد عقلاً وجود ...
مقایسه نظریه حس الوهی با نظریه فطرت در فلسفه اسلامی
کرده اند. علامه طباطبایی معتقد است نظر در نفس و قوا و اطوار وجود آن، معرفتی شهودی و حضوری است. انسان وقتی اشتغال به نظر در آیت نفس داشته باشد و فقر و نیاز آن را به پروردگار و احتیاجش را در همه اطوار وجود خود به خدا ببیند، امری شگفت را درمی یابد. انسان در این حالت تعلق خود را به عظمت و کبریا و اتصال خود را در وجود و همه کمالات وجودی می بیند (طباطبایی، 1371، ج6، ص171). بنابراین می توان این ...