سایر منابع:
سایر خبرها
واقع گرایی، انواع و ماهیت متافیزیکی
در جهان وجود دارند، نامحتمل می کند. با وجود این، در این مقاله استدلال می شود که حتی اگر مفاهیم علمی از طریق طبقه بندی ایجاد شوند و در این طبقه بندی ها ملاحظات عملگرایانه نقش ایفا کنند، باز هم مفاهیمِ حاصل قادر به بازنمایی تقسیمات طبیعی جهان خواهند بود. برای این منظور، ابتدا رویکردهای متفاوت به واقع گرایی در مورد انواع را شرح داده و سپس به این سؤال پاسخ داده می شود که با فرض مفید بودن محمول ...
شناخت حضوری و ساختار اتحادی؛ مبانی و دیدگاه صدرالمتألهین در باب ماهیت معرفت عرفانی
فرد سالک و شهود وحدت شخصیه عرفانی در آن مقام، معرفت عرفانی در این مرتبه، به معنای وحدت کامل عارف با معروف خود (وحدت شخصیه) و دارای ساختار تک وجهی (متشکل از معلوم فقط یا علم فقط) خواهد بود. این دیدگاه صدرا با پیشینه این بحث در فلسفه اسلامی، در تقابل است و وی در این زمینه، متأثر از ابن عربی و اَتباع وی است. کلیدواژه ها: معرفت عرفانی؛ اتحاد؛ فنا؛ صدرالمتألهین؛ شناخت حضوری؛ عقل فعال نویسنده: سید احمد فاضلی: استادیار دانشگاه قم فصلنامه قبسات - دوره 21، شماره 82، زمستان 1395. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
در سومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی بررسی شد: امکان علم دینی از دیدگاه استاد گلشنی
نتایج و تبعات علم سکولار برشمرد. گلشنی با اشاره به محدودیت های علم سکولار بر ضرورت پرداختن به علم دینی تأکید کرد و افزود: توانایی علم در پاسخ به سئوالات اساسی انسان مورد تردید قرار گرفته است و دست علم در پاسخ گویی به سئوالات مربوط به خدا، روح، جاودانگی روح و آزادی اراده کوتاه است. او ادامه داد: علم سئوالاتی مطرح می کند که به آن مرتبط است ولی پاسخ به آنها را باید در ورای حوزه ...
کتابی در بررسی جایگاه عقل در قرآن چاپ شد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بدون شک عقل وجه تمایزی بین انسان و سایر موجودات است. عقل نزد اندیشمندان هر حوزه علمی معنای خاصی دارد؛ به بیان شیخ کلینی، مراد از عقل در روایات مکتب اهل بیت (ع)، قوه تشخیص و ادراک آدمی است و یا ملاصدرا معتقد است که ستون شخصیت و هستی انسان عقل است. عقل در فلسفه و علوم انسانی، گاه در برابر وحی می آید و منظور از آن، نیروی ادراک بشر است که به تولید علم می پردازد و ...
تأثیر مردم شناسی بر هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی فایرابند
پیشینی که به صورت نسلی انتقال یافته است به مثابه نظریه های علمی انباشته در تاریخ علوم عمل متاثر از فرهنگ است. در زمینه ذهنیت به عنوان عنصری کلیدی در لایه معرفت شناختی نیز فایرابند بارها این گزاره کلیدی را تکرار کرده است که عقلانیت و علم یکی از انواع معرفت است که به توصیف هستی مطابق با فرهنگی خاص می پردازد و این گزاره مشابهت بسیاری با نسبت فرهنگ و مسئله تفاوت ذهینت انسان ابتدایی و انسان معاصر در ...
محمدعلی نویدی
ماهیت واقعیت باشد؛ بدین سان، حکمت دورترین علم از حواس و انتزاع ترین و بنابراین مشکل ترین علم است؛ چون مستلزم بیشترین کوشش فکر است. ادراک حسی برای همه مشترک و بنابراین، سهل و آسان است؛ و هیچ نشانه ی از حکمت نیست. حکمت و تفکر متعالی از اصول اولیه که کاربرد ها بر آن اساس است می باشد. علل اربعه که حکمت مورد بحث قرار می دهد 1- جوهر یا ذات یک شیء. 2- ماده یا موضوع. 3- منشا حرکت یا علت فاعلی. 4- علت ...
سه بحران علوم انسانی در نهادهای آموزشی ایران
علوم انسانی، پدیده ای نو در عصر مدرنیته است؛ یعنی در عصر مدرنیته و پس از رنسانس ما در فلسفه و علوم طبیعی بویژه فیزیک تحولات زیادی را شاهد بودیم. در نیمۀ اول قرن هفدهم، گالیله دیدگاه خود را مطرح کرد، در نیمۀ دوم همان قرن نیوتن و در قرن هجدهم لاپلاس ظهور پیدا می کنند، سپس به انیشتین و هایزنبرگ می رسیم. در همان قرن هفدهم در کنار تحولات علوم طبیعی، تحولات فلسفی را شاهد هستیم. ...
در یک مناظره علمی عنوان شد: دین باید یک نگاه فراگیر نسبت به موضوعات داشته باشد
از دین را قبول ندارم و این به معنای نقص در دین نیست برای اینکه معلوم نیست که بتوان اثبات کرد که دین عهده دار چنین کار عظیم و گسترده ای است. خسروباقری با اشاره به حکمت خداوند در آفرینش و تدبیر جهان، یادآور شد: خداوند به انسان ها عقل داده که با آن کارهای بسیار زیادی انجام می دهند و دین را در اختیار آنان قرار داده که مدعی فلسفه و علوم مختلف نیست، مگر اینکه دانش هایی وجود داشته باشند که با ...
نسبی گرایی علم؛ ایده ای شوربرانگیز و ویرانگرانه
توان تصور عینی گرایانه از علم ( OC ) نامید، عنوان می شوند، به طور خاص نسبی گراها ادعاهای زیر را نمی پذیرند: ( OC1 ) واقع گرایی علمی: دیدگاهی که بر مبنای آن نظریه های علمی تلاش هایی برای توصیف جهان واحد واقعی هستند – جهانی که مستقل از اندیشه انسان وجود دارد – و همچنین در این دیدگاه یک توصیف صحیح از جهان وجود دارد. ( OC2 ) جهانی بودن علم: قوانین اصیل علمی در همه زمان ها و مکان ...
مهاجرت یک معادله و چند مجهول!
، ترکیب جنسی جمعیت مهاجر را کاملا تغییر داده است. تناقضات مهاجرت انسان مدرن در جهان مدرن وقتی از انسان مدرن حرف می زنیم بارزترین ویژگی اش را می توان کوتاه در ملول بودن بیان کرد و وقتی از جهان مدرن سخن می گوییم سیالیت و نسبیت معنا بسیار نمود دارند. مجموع این دو ویژگی، موقعیت متناقضی میان تصمیم به مهاجرت و ترک وطن و از سوی دیگر ماندن در زادگاه آشنای همیشگی را پیش روی انسان قرار می دهد ...
مدرک گرایی مهم ترین مشکل نظام آموزشی است
به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم سومین دوره توانمندی های مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه پیامبران نیز به کار فرهنگی مبادرت می کردند، اظهار داشت: در عصر معاصر با وجود افتخار بشریت به پیشرفت روزافزون علم، اخلاق و معرفت کاهش پیدا می کند. وی با بیان اینکه در واقع ابزاری که حاصل دانش بشری است به جای ...
شهید حججی با خون خود در مقابل انحرافات خط کشی کرد
) و حقانیت این دین الهی است. امام جمعه ملایر با اشاره به ضرورت اخلاق در دین اسلام مطرح کرد: اگر انسان متخلق به اخلاق الهی بوده و متعلم در علم لدنی آل پیامبر(ص) شود، می تواند در جامعه تأثیرگذار باشد. وی ابراز داشت: شهدایی همچون شهید گران قدر محسن حججی که با معرفت کامل در راه اسلام قدم گذاشته اند، همه آموخته ی خود را از معارف حوزوی و دینی فراگرفته اند. این استاد حوزه ...
بینشکده جامع علوم اسلامی راه اندازی می شود
می شود و دوره های تخصصی این مدارس نیز به صورت اختصاصی برای هر رشته برگزار می شود. سرپرست معاونت جهاد علمی فرهنگی گفت: دوره عمومی مدارس علوم انسانی اسلامی شامل سه عنوان اصلی شناخت شناسی، انسان شناسی و کارگاه های تولید علم است. وی افزود: در درس شناخت شناسی مبانی منطقی و فلسفی به صورت کاربردی و اجمالی بحث خواهد شد که مقدمه ورود به مبانی رشته های تخصصی هستند و درس انسان شناسی ...
جریان شناسی حجاب در پنجمین شماره رسائل
تطورات معنایی آن در علوم و موضوع تاریخ علم در تمدن اسلامی و انواع مواجهه آن با علم مدرن در تاریخ معاصر بررسی شده و در این پرونده مقالاتی با عنوان های: کارکردهای 4 گانه تاریخ علم ، گونه شناسی معنای علم در تمدن اسلامی ، علم مدرن و حوزه های علمیه ، مسائل فقهی در بستر تاریخی ، نگرش تاریخی در دستگاه اجتهاد ، اصول فقه به تاریخ علم توجه دارد؟ ، اجتهاد اصیل در کاربست تاریخ ، تاریخ علم و نگاه بیرونی و ...
تفسیر سنتی به تنهایی پاسخگوی مسائل جدید نیست
.... اعتماد به قرآن کریم از جنبه های مختلف از درجه های مختلف بالاتر است که بحث تحدی، اعجاز، امی بودن پیامبر، عدم تحریف قرآن تا کنون و عدم تعارض با علوم روز باز می گردد. اینجا می توانم به کتاب دکتر موریس بوکای فرانسوی با عنوان مقایسه میان تورات، انجیل، قرآن و علم اشاره کنم که ثابت کرده است تنها منبعی که می توان گفت آسمانی و از جانب خداوند آمده و امروزه در دست بشر است، قرآن است. این چیزی است که خود ...
فراز و نشیب تجدد در ایران/ دولت مدرن، جامعه سنتی، چالش و پایش در نشستی با سخنرانی اتحادیه و فصیحی
اروپا می توان نمودهای آن را دید. در حوزه سیاسی، بحث سیادت انسان در این عرصه و تعیین سرنشت خود در عرصه سیاسی است که در غرب از دولت- ملت ها شروع شده و به جامعه مدنی و دموکراسی رسیده است. در حوزه تفکر نیز بحث سوژه مدرن یا ذهنیتی است که قائم به ذات شده و بنیاد هستی، انسان و عقل او است. از زمانی که دکارت گفت: من می اندیشم پس هستم انسان در مرکز توجه قرار گرفت و این رویکرد با رویکردی که در دوره مسیحیت ...
برگزاری کارگاه آموزشی طب اسلامی در جهاددانشگاهی اردبیل
اینکه تفاوت طب اسلامی با سایر طب ها در جهان بینی آن است، افزود: در طب اسلامی به دیدگاه انسان به جهان هستی و ذات انسان توجه شده است که باعث وجه تمایز این طب با سایر علوم طب شده است. مدیر گروه تاریخ علوم پزشکی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تفاوت بین طب اسلامی و طب سنتی اضافه کرد: علم طب اسلامی، مبداء الهی دارد و به واسطه اتصال به وحی و خالق هستی است و پایه و اساس تمامی ...
دروسی که در دانشگاه ها تدریس می شود مشکل دارند/ مدیران فرهنگی چقدر توانسته اند جوانان را نمازخوان کنند؟
، علم و پژوهش باید مشکلی از مشکلات جامعه و یا حداقل یک نفر را حل کند وگرنه پژوهشگر عمر خود را باخته است و در قیامت به خاطر هدر دادن عمرش او را بازخواست می کنند . وی با اشاره به قرار دادن بودجه برای نماز در ردیف کارهای فرهنگی دیگر، عنوان کرد: برای بودجه دادن نماز را در کنار کارهای دیگری قرار می دهند، این کار توهین به نماز است، مانند این که به کسی بگوییم تو را دوست دارم ولی شلغم هم دوست ...
سه گانه عقلانیت، عدالت و معنویت از منظر رهبر انقلاب
امیرالمؤمنین علی علیه السلام در رابطه با ترابط عقلانیت و عدالت اشاره می کنیم. حضرت در تعریف عدل می فرمایند: الْعَدْلُ یَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا؛ عدل آن است که هر چیزی را در جایگاه خود قرار می دهد 6، و آنگاه که از ایشان در مورد تعریف عاقل سؤال می شود، می فرمایند: هُوَ الَّذِی یَضَعُ الشَّیْءَ مَوَاضِعَهُ؛ عاقل کسی است که هر چیز را در جایگاه خود قرار دهد 7. با نگاه به این دو تعریف مشخص ...
رویکرد متن محوری و مفسرمحوری در تفسیر
...، آیت الله سبحانی و... است. تفاوت جایگاه انسان از نظر قرآن و غرب نویسنده کتاب گامی فراسوی فشار روانی در قرآن در پاسخ به این پرسش که ما مسائلی از جمله اصالت انسان و عقل گرایی در دوران مدرن داریم، رویکرد مفسر قرآن به این مباحث چگونه باید باشد؟ گفت: من بارها به دانشجویان گفته ام، مسئله انسان و اصالت انسان یک ریشه تاریخی دارند و برای پرداختن به این بحث باید انسان یک دوره تاریخ ...
جایگاه بی نظیر شهادت در اسلام
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از جهان نیوز به نقل از تسنیم، حجت الاسلام غروی چهارشنبه شب در مراسمی که همزمان با ایام زیارتی و شهادت امام رضا (ع) در حسینیه شهدا این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: اگر می خواهیم به معرفت خدا برسیم باید به معرفت امام معصوم دست پیدا کنیم. وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: مراد از حکمت معرفت امام (ع) است و هرکسی توفیق امام شناسی داشته باشد خیر کثیری ...
عشق ما را به کجا خواهد برد؟/پژوهشی دربارۀ معنا و چیستی عشق الهی
. بخش دوم حیات عشق نام دارد. چیتیک مطالبش دربارۀ حیات عشق را ذیل سه فصل دیگر با عناوین طلب، راه و احوال سالکان نگاشته است. در فصل طلب موضوع معراج، عمل به توحید و مراحل سلوک، مرید و مراد در رابطه با بحث عشق الهی بررسی شده است. فصل دوم راه نام دارد. ویلیام چیتیک بحثش را از دین و زیباییِ تأله آغاز می کند و به شریعت و طریقت و حقیقت و معرفت حق پیوند می زند. فصل ششم آخرین فصل از بخش ...
انتشار کتاب فلسفه علم پدیدارشناسی هرمنوتیک با مقدمه رییس جمهوری
معرفت های مکانی و زمینه ای و نظریه پردازی های بومی به ویژه در حوزه علوم اجتماعی و سیاسی داده است. فلسفه های علم زمینه ای (مهم ترین آن ها فلسفه علم پدیدارشناسی هرمنوتیک است و اثر حاضر به تشریح آن پرداخته)، در اصل تحت تاثیر جنبش پدیدارشناسی هوسرل و آرای هرمنوتیکی هایدگر شکل گرفته و نگاه متفاوتی را نسبت به تفکر کلاسیک، پیش می کشد. اینک چنین به نظر می رسد که دستاورد جدال های فوق، هر روز افق های تازه ...
برگزاری مدارس تابستانی سلامت و دین در قم برای دومین سال
ها تدریس می کنند، گفت: دوره علوم قرآن و حدیث در سلامت در تلاش است تا زمینه های لازم را برای در پیش گرفتن یک رویکرد صحیح در مطالعات مرتبط را فراهم نماید. رئیس دانشکده سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به دوره فلسفه پزشکی، گفت: فلسفه پزشکی به مباحثی همچون هستی شناسی و معرفت شناسی این علم نظر دارد و در صورتی که بر مبنایی صحیح بنا شود، می تواند به اتخاذ رویکرد متناسب با نیازهای واقعی ...
واردات فکریِ بدون فیلتر چتر حمایتی دین را کنار می زند
و همچنین آسیب های ورود اندیشه های غربی بدون توجه به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی به کشور، با تنی چند از کارشناسان گفت وگویی داشته باشیم و نظرات آنان را در مورد این مساله جویا شویم که در ادامه مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود: دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، دانشیار جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز با اشاره به تاثیر ورود اندیشه ها و افکار وارداتی در حوزه علوم انسانی بر اصول ...
انسان شناسی باید همراه با دیدگاه صحیح اسلامی مطرح شود
و تربیت از دیدگاه اسلام، تربیت انسان های الهی است. هدف از بعثت پیامبر مکرم اسلام (ص) اکمال فضایل و مکارم اخلاق است. و در قرآن می خوانیم اقرا باسم ربک علم و آموزش باید جهت دار باشد و جهت آن اسم رب و توجه به خداوند متعال است. مسلماً اگر فارغ التحصیلان دانشگاه ها، افراد عالم، متدین و متعهد و در خدمت اسلام و مسلمانان باشند. در آن صورت هم خود به سعادت می رسند و هم سعادت ملت و استقلال کشور تامین می گردد ...
سبک زندگی مدرن، عامل کاهش جمعیت
در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم یک جامعه ی تولیدی بود و بر اساس جایگاه خود در این نظام تولیدی، هویت پیدا می کرد.لذا در آن دوران در ادبیات جامعه شناسی مفهومی بنام "طبقه اجتماعی" مطرح شد. اما زمانی که جامعه ی غربی به خصوص پس از جنگ های جهانی به یک جامعه مصرفی مبدل شد، انسان ها بر اساس رفتارهای مصرفی خود در این جامعه هویت پیدا کردند. لذا در این دوران مفهوم سبک زندگی به جای مفهوم طبقه در جامعه شناسی ...
تکالیفمان را باید قبل از مرگ انجام دهیم و به امید دیگری نباشیم
به روایتی در اصول کافی اشاره و اظهار کرد: هر دانشی که غیر از این دانش در این جهان است، ارزش دارد و خوب است که آدم دنبال آن باشد، ولی یک برتری برای انسان و فضلی است؛ اما این نوع دانش نور است. تمام قرآن کریم علم است و پروردگار دربارهٔ قرآن می فرماید: انزلنا الیکم نورا مبینا ، این مجموعهٔ علم -که سی جزء است، 114 سوره است، شش هزاروششصدو چند آیه است- نور و روشنایی است؛ هم برای باطن شما و هم برای اعمال ...
حزب مقدمه ای بر مرجعیت قانون است/ فقه و حکمرانی حزبی
تجربه ها و لاجرم، رشته های علمی متناسب با موضوع دارد. بدین سان، شناخت موضوع حزب و نظام حزبی، بدون آگاهی از دیدگاه محققان این پدیده در دانش سیاسی، ناممکن می نماید . عرفی نگری و دقت عرفی ملهم از آن، نوعی از نگاه به موضوع است که نمی تواند از دستاوردهای علوم انسانی و حتی بخش هایی ازعلوم تجربی چشم پوشی کند. زیرا این علوم خود یکی از منابع تولید و تصحیح دقت عرفی هستند. گاه که دانشی، گامی به پیش می ...
حزب مقدمه ای بر مرجعیت قانون است/ فقه و حکمرانی حزبی
نگاه به موضوع است که نمی تواند از دستاوردهای علوم انسانی و حتی بخش هایی ازعلوم تجربی چشم پوشی کند. زیرا این علوم خود یکی از منابع تولید و تصحیح دقت عرفی هستند. گاه که دانشی، گامی به پیش می نهد، نگاه عرف را به موضوع، دگرگون می سازد و دریچه های تخصصی تر و دهلیزهای خصوصی از نگاه به موضوع را بر عرف می گشاید. از آن پس، عرف به تخصص می گراید. و به دیگر سخن، از نگاه عرف، موضوع در کانون موضوع ها و گزاره ...