سایر منابع:
سایر خبرها
منع سوءاستفاده از حق حاکمیت در نهج البلاغه
چکیده در طول تاریخ بشریّت مقابله با سوءاستفاده از حق حاکمیت اساسی ترین دغدغۀ آزادی خواهان جهان بوده است. در نظام حقوقی اسلام – که مبتنی بر آموزه های وحیانی و سیرة معصومان علیهم السلام است- راهکارهای نظری و عملی برای کنترل قدرت حاکمان تبیین گردیده است. پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی – تحلیلی و با تکیه بر متن خطبه ها و نامه های امام علی(ع)، به بررسی سیرۀ علمی و عملی آن حضرت در برخورد با مسئلۀ ...
مرگ بر منافق یک شعار قرآنی است
...، در نهج البلاغه، خطبه92 آمده است) 3) یونس بن ظبیان می گوید: امام صادق ع فرمود: یونس! به عطیه [یکی از شیعیان] از قول من بگو که کسی که جرعه ای شراب بنوشد خداوند عز و جل و فرشتگان و پیامبرانش و مومنان او را لعنت کنند؛ و اگر آن اندازه بنوشد که مست شود روح ایمان از بدنش رخت برمی بندد و روح سخیف خبیث ملعونی در او مستقر می گردد تا حدی که نماز را ترک کند؛ و چون نماز را ترک کرد فرشتگان او را ...
نهضت عاشورا در بستر چه جامعه ای به وقوع پیوست
نمازهای جمعه و جماعات، خطبه ی بدون لعن بر علی(علیه السلام) را باطل می دانستند. پیامدهای تهاجم تبلیغی بنی امیّه کم کم چهره ی تابناک اهل بیت(علیهم السلام)، را در نزد مردم آن گونه وارونه کرد که می پنداشتند امام حسین(علیه السلام) بر امام خود خلیفه ی اموی خروج کرده و اتّحاد مسلمین را بر هم زده است؛ از این روی، امام را مورد سرزنش قرار می دادند و صف آرایی در مقابل حضرت را تقرّب الهی می پنداشتند، چنان که ...
نقش حضرت زینب کبری (علیها سلام) در احیای تشیّع
. هنگام عزیمت کاروان نیز به امام سجّاد سلام الله علیه گفت: خدا لعنت کند پسر مرجانه را، اگر من با پدرت روبرو شده بودم، نمی گذاشتم او را بکشند. بعد گفت: تو وقتی به مدینه رسیدی، هر درخواستی داشتی، نامه بنویس تا اجابت کنم.[4] حضرت زینب علیها سلام ، مظهر وظیفه شناسی برخورداری از شجاعت، حتی در مرتبۀ اوّل آن، این توان را به انسان می دهد که پس از تشخیص وظیفه، به آن وظیفه عمل نماید و هراسی از ...
مهاجرت سادات به ایران و گسترش تشیع
ان تکون معی (14) : یعنی: من شنیده بودم که در دیلم یک جو انقلابی به سود ما وجود دارد. لذا به فکر افتادم از جو موجود در جهت قیام خود، بهره برداری کنم. و این خود، نشانه وجود چنین زمینه ای است. شاید هم منظور او شنیدن یک خبر غیب گونه در مورد آینده این منطقه بوده است. پس از این ماجرا با آمدن حضرت علی بن موسی علیه السلام به ایران، گروههایی از سادات ، راهی ایران شدند تسامح مأمون در مقابل سخت ...
بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد...
نه این که امام حسین از سرنوشت این حرکت بی اطلاع بود؛ نه، اینها امام بودند. مسئله ی معرفت امام و علم امام و آگاهی وسیع امام بالاتر از این حرفهائی است که ماها در ذهنمان میگنجد؛ بلکه به معنای ترسیم یک دستورالعمل می ایستد، تسلیم نمیشود، مردم را به یاری میطلبد، بعد هم وقتی یک عده ای پیدا میشوند که همان اهل کوفه باشند و اظهار میکنند که حاضرند در کنار آن بزرگوار در این راه قدم بگذارند، حضرت درخواست آنها را اجابت میکند و به طرف آنها میرود؛ بعد هم در میانه ی راه پشیمان نمیشود. ...
توصیه قرآن به انتخاب 3 معروف و حذف 3 منکر از زندگی
...، کل این روایت را روی یک منبر بگویم. قرن سوم هجری بوده و الآن حدود هزاروچهارصدوسی وچند هجری است، تمام جریانات و اتفاقات صدسال قبل تا حالا را پیغمبر در کل این روایت بیان کرده است. اصلاً وقتی این روایت را یک عالِم درس خوانده می خواند، او را بُهت می برد که 1500 سال قبل، آن هم در شهر مکه که یک دانه مکتب خانه معمولی نداشت و امیرالمؤمنین دربارهٔ آن در نهج البلاغه می فرمایند: یک نفر در آن ...
چگونه نهضت عاشورا، در قلب تاریخ پایدار و جاودانه ماند؟
می فرماید: و لله العزة و لرسوله و للمؤمنین؛ (20) خداوند عزیز است و عزت را برای خود و پیامبر و صاحبان ایمان قرار داده است . از امام صادق (ع) در مورد یک مسلمان که نباید تن به پستی و فرومایگی و ذلت دهد روایت است: ان الله فوض الی المؤمن امره کله و لم یفوض الیه ان یکون ذلیلا؛ (21) خداوند همه کارهای مؤمن را به خودش وا گذاشته، ولی اینکه ذلیل باشد، به او واگذار نکرده است. ...
اشعار ویژه شام غریبان+اشعار زیبای خود را ارسال کنید
جاوید و باطل فانی است زین زمین تا شام غم برنامه ها اجرا کنم تا یزید دون نگوید فتح کردم زین عمل می روم تا آن جنایت پیشه را رسوا کنم می کنم باخاک یکسان کاخ استبداد را تادهان خود برای خطبه خواندن وا کنم تاکنی سیراب نخل دین، تو دادی تشنه جان من هم از اشک بصر این دشت را دریا کنم کاش بگذارند اعدا که ای عزیز فاطمه ...
شکوه دینداری حضرت ابوالفضل العباس از منظر آیت الله مکارم
مادی است[41] اعتقاد داریم که غربی ها توان فهم و ادراک مفاهیم بلند اسلامی همچون شهادت، جهاد، ایثار، نوع دوستی، کمک به دیگران و ... را ندارند.[42] بی شک هویت آن حضرت در دینداری در هر گام درسی از فضیلت و ایثار واز خودگذشتگی است[43]، به راستی چه کسی در آن صحنه بی نظیر فداکاری حاضر بود که رسیدن عبّاس را به منبع آب و ننوشیدن و تشنه شهید شدن را گزارش دهد؟! امام حسین علیه السلام یا ...
بازتاب عاشورا در کائنات و آسمان ها در زیارت ناحیه مقدسه
انکارِ آشکارنمود، و برتو لازم گشت با بدکاران رویاروی و جهادکنی، آمده است. حجت الاسلام شهیدی بااشاره به توصیف صحنه کربلا در فراز بعد از زبان امام عصر(ع) اظهارداشت: در این فراز توصیف جریان قتلگاه امام بیان شده و نقطه اوجی این مسیر جانسوز است که هر انسانی با شنیدن آن اشکش جاری می شود. رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان قم مرثیه و مصیبت بعد از واقعه عاشورا و کشته شدن امام را ...
خبر شهادت امام حسین(ع) در بیان پیامبر اسلام (ص)/ این فرد در ظهر عاشورا امام حسین(ع) را تنها گذاشت
مُفسِدا وَ لاظالِما، إنما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمةِ جَدی، اُریدُ أن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَ اَنهی عَنِ المُنکرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدی وَ اَبی عَلِیبنِ اَبی طالِب این به وضوح، نقش امر به معروف و نهی از منکر را در حرکت عاشورایی به عنوان یک هدف و انگیزه امام نشان می دهد. در زیارتنامه آن حضرت هم این موضوع مطرح است: اَشهَدُ اَنک قَد اَقَمْتَ الصلاةَ وَ آتَیتَ الزکاةَ وَ اَمَرتَ بِالمَعرُوفِ وَ ...
از مکن ای صبح طلوع تا ای ساقی لب تشنگان ؛ شاعر مرثیه های ماندگار کیست؟
/ مکن ای صبح طلوع عصر فردا بدنش زیر سُم اسبان است/ مکن ای صبح طلوع... این بند از اشعار مرحوم کربلائی محمود بهجت، از مدت ها قبل به عنوان یکی از بهترین اشعار حماسی و عاشورایی در حلقه عزاداران امام حسین(ع)، زینت بخش مجالس سینه زنی است و به عنوان شعر آیینی ماندگار است. محتوای برگرفته از آیات قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بر غنای این سزوده افزوده است. علاوه بر اشعاری که ...
امشب شهادتنامه عشاق امضا می شود...
روضه های ناب منظوم است: جبرئیل آمد که ای سلطان عشق یکه تاز عرصه میدان عشق دارم از حق بر تو ای فرّخ امام هم سلام و هم تحیت، هم پیام گوید ای جان، حضرت جان آفرین مر تو را بر جسم و بر جان آفرین محکمی ها از تو میثاق مراست روسپیدی از تو عشاق مراست چون خودی را در رَه ام کردی رها تو مرا خون، من تو رایم خون بها هر چه بودت داده ای اندر ره ام ...
این فرد در ظهر عاشورا امام حسین(ع) را تنها گذاشت
توانایی یاری او را ندارم و اصلا دوست ندارم که او مرا ببیند و نه من او را! پس از بازگشت حاجیان از مکه امام خود به همراه چند تن از یارانش به نزد عبیدالله رفت و پس از سخنان آغازین به وی چنین فرمود: ابن حر! مردم شهرتان به من نامه نوشته اند که همه آنان به یاری من اتحاد نموده و پیمان بسته اند و از من درخواست کرده اند که به شهرشان بیایم، ولی واقع امر بر خلاف آن چیزی است که ادعا کرده اند، تو ...
امام حسین؛ منزل به منزل با قرآن
هایی فرستاده شد. نخستین دستور از سوی عبیدالله به حُر رسید که با رسیدن این نامه بر حسین بن علی (ع) فشار بیاور و او را در بیابانی بی آب و علف و بی دژ فرود آر. امام حسین (ع) در ایام پیش از شهادت خطبه های روشنگر و مستدل ایراد کرد. حجت را بر همگان تمام کرد. خود و خاندانش را به خوبی و با تمام و کمال معرفی کرد تا شایعه های بی اساس را خنثی نماید؛ و تا دنیاپرستان زرپرست تزویرگر ...
آثار راهبردی سنت حسنه اهدای خون در ایام محرم از منظر آیت الله العظمی مکارم
...؛ makarem.ir . [41] همان. [42] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج 1 ؛ ص231. [43] زیارت اربعین تنها در مورد امام حسین علیه السلام وارد شده، و برای سایر معصومین علیهم السلام زیارت اربعین وجود ندارد. مطابق آنچه که در تهذیب الاحکام شیخ طوسی، ج 6، ص 52، ح 37 آمده این زیارت از امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده است. [44] اهداف قیام حسینی ؛ ص73 ...
گلچین غزل عاشورایی
غزل عاشورایی حاصل ارادت شاعران به اهل بیت است. حادثه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) تأثیر عمیقی بر ادبیات فارسی گذاشته است و شاعران در طول قرن ها اشعار فراوانی درباره آن حضرت و وقایع کربلا سروده اند؛ تا آنجا که می توان اشعار عاشورایی را گونه مستقل در ادب فارسی قلمداد کرد . در این میان غزل به خاطر خصوصیات فنی و کلامی، مناسب ترین قالب برای سرودن مرثیه است. در ادامه غزلهایی را که در دوره معاصر درباره ...
عاشورا بزرگترین آیه و حجت خدای متعال در تمام تاریخ است
دشمنی با نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) قرار داشت و به یاران ائمه نیز بزرگترین ظلم ها را روا داشت، اما هیچ وقت حاضر نشد امام حسن مجتبی (ع) علنا به شهادت برساند و به صورت آشکار، به حذف فیزیکی حضرت مبادرت کند و شود و پس از شهادتِ امام حسن مجتبی (ع) نیز همین روند را در 10 سال امامتِ حضرتِ سیدالشهدا(ع) ادامه داد. لذا در وصیتِ به فرزندش، یزید می گوید: من همه مقدماتِ حکومتِ تو را فراهم کردم و از همه برای تو ...
مبارزات فرهنگی یاران یمنی اهل بیت(ع)علیه امویان
-249) و هم زمان بر شایستگی علی(ع) برای منصب خلافت تأکید می ورزیدند. (ابن اعثم، 1411، ج2، ص391-392) آنان در تحصن عمومی مدینه هم حضور یافتند. (ابن قتیبه، 1363، ج1، ص38) یاران یمنی علی(ع) نقش مهمی در استقرار و تثبیت خلافت آن حضرت داشتند که در جای دیگری بررسی می شود. 3-7-2. یاران یمنی اهل بیت(ع)و خلافت امام علی(ع): یاران و قبایل یمنی هوادار اهل بیت(ع) سهم ویژه ای در اقبال عمومی به سمت علی(ع ...
شعار مقدس ‘مرگ بر آمریکا’ شعار عاشورایی هاست
سهم خود را در این زمینه ادا کنند'. آیت الله خاتمی اظهار کرد: از دیدگاه نهج البلاغه حاکمان در نظام اسلامی باید نوکر مردم باشند و به این نوکری افتخار کنند. وی گفت: اساس همه زیارت نامه های اباعبدالله الحسین (ع) این است که پیوسته ارزیابی کنیم در کدام اردوگاه هستیم، خیمه سیدالشهدا همیشه برپاست و اگر می خواهیم اردوگاه سیدالشهدا را در عصر حاضر پیدا کنیم، مسیر آن از ولایت فقیه می گذرد. 7489/507 خبرنگار:میترا عبداللهی**انتشار دهنده:شاهین فرشاد ...
علل سقوط جامعه؛ نامه هفتاد و هشتم نهج البلاغه
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، نامۀ هفتاد و هشتم نهج البلاغه در قالب سبوی معرفت در خبرگزاری فارس استان ایلام منتشر می شود. نامۀ هفتاد و هشتم نهج البلاغه، نامه ای از امام علی (ع) به ابوموسی اشعری در پاسخ کار حکمین می باشد که در آن، دربارۀ علل سقوط جامعه آمده است: فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَیَّرَ کَثِیرٌ مِنْهُمْ عَنْ کَثِیرٍ مِنْ حَظِّهِمْ، فَمَالُوا مَعَ الدُّنْیَا، وَ ...
اگر آدم عزیز باشد،دست به گناه نمیزند
باید به سند غربی ها تکیه کنیم؟ مهم ترین نامه اخلاقی، نامه 31 نهج البلاغه است. سوم عزت اجتماعی است. آدم باید در جامعه هم عزیز باشد. این یک میل طبیعی است زن دوست دارد در خانه عزیز باشد، مرد دوست دارد در خانه عزیز باشد، فرزندان دوست دارند نزد پدر و مادر عزیز باشند. امیرالمومنین علیه السلام در یک حدیث میفرمایند خدایا از هفت مصیبت به تو پناه میبرم؛ اول اینکه عالِم بلغزد، آنهایی که ...
امام حسین؛ منزل به منزل با قرآن
. دشمنان در پی کشتن او هستند و می خواهند خون او را بریزند و حال آن که یک لحظه به خدا شرک نیاورده و از سیره رسول خدا (ص) هم منحرف نشده است. ابن عباس در پاسخ آن حضرت آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد که آن آیات مورد تأیید امام حسین (ع) نیز قرار گرفت: اَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لا یَاْتُونَ الصَّلاةَ اِلاَّ وَ هُمْ کُسالی (18)، یُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یَذْکُرُونَ اللهَ اِلاَّ ...
معروف ترین اشعار و شاعران عاشورایی
سروده شد. کسایی در یکی از بهاریه های خود ضمن ستایش طبیع و شکوفایی آن بدلیل مصادف شدن بهار با واقعه عاشورا به بیان مقتل سومین امام شیعیان و یارانش می پردازد: باد صبا درآمد، فردوس گشت صحرا آراست بوستان را نیسان به فرش دیبا آمد نسیم سنبل با مشک و با قرنفل آورد نامه گل باد صبا به صهبا قمری به یاسمن بر، ساری به نسترن بر نارو به نارون بر، برداشتند غوغا گلزار ...
لزوم توجه به محرومان و مستضعفان از نگاه حضرت علی(ع)
به گزارش خبرگزاری فارس از خرم آباد،نامۀ پنجاه و سوم نهج البلاغه، عهدنامه ای از امام علی (ع) به مالک اشتر است، زمانی که او را حاکم مصر نمود؛ در بخشی از نامه، دربارۀ لزوم توجه به محرومان و مستضعفان آمده است: ثُمَّ اللَّهَ اللَّهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَی مِنَ الَّذِینَ لَا حِیلَةَ لَهُمْ، مِنَ الْمَسَاکِینِ وَ الْمُحْتَاجِینَ وَ أَهْلِ الْبُؤْسَی وَ الزَّمْنَی، فَإِنَّ فِی هَذِهِ ...
تسامح در نقل روایات، بستری برای انحراف
، ابن شعبه (1404ق). تحف العقول عن آل الرسول (ص)، تصحیح وتعلیق: علی أکبر غفاری، قم، مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجماعه المدرسین. سلیمیان، خدامراد (زمستان 1392). تحلیل نظریه شهادت امام مهدی(عج)، فصلنامه انتظار موعود، ش 43٫ شبیبری، سید محمد جواد (1362). دانشنامه جهان اسلام، مدخل تصعیف و تحریف، تهران، بنیاد دایره المعارف اسلامی. شریف الرضی، محمد بن حسین (1414ق). نهج البلاغه، محقق ...
تمایل به بازگشت به جاهلیت؛ ریشه واقعه عاشورا
در سقیفه پرت کرده بودند که الان به پیشانی من خورد. امام حسین (ع) روز عاشورا با بدن مجروح، آنان را شیعیان آل ابی سفیان خطاب کرد که نه دین داشتند، نه حریت. امام علی (ع) نیز در نهج البلاغه خطاب به معاویه که گفته بود همه ما مثل هم هستیم فرمود: وَ امّا قَوْلُکَ إِنَّا بَنُو عَبْدِ مَنَافٍ فَکَذَلِکَ نَحْنُ ...؛ این که گفتی: ما از فرزندان عبد منافیم آری ما هم چنین هستیم، ولی با این فرق که نه ...
پیامدهای سریه علی بن ابی طالب(ع) در یمن
رسول الله(ص) بیان می کند. با استناد به گزارش واقدی، در این موضوع، علی(ع) از پیامبر(ص) درخواست کرد تا به او اجازه دهد در خصوص حادثه ای که مورد اختلاف مردم بود، داوری کند. از فحوای کلام امام و نقل خبر، استنباط می شود که علی(ع) از جانب رسول الله(ص) مأمور بوده است. بیان صریح رسول الله(ص) زمانی که علی(ع) را به یمن می فرستاد، این مقوله را تأیید می کند: وقتی علی(ع) از آن حضرت درباره مسئولیت سخت ...