سایر منابع:
سایر خبرها
آن چه در یادروز حافظ گفته شد
سخنان خود را با موضوع آیینه خیال: شرح یک معنا بر بنیاد رأی حافظ و ابن عربی آغاز کرد. رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران ابتدا با اشاره به اینکه تمامی اشعار دیوان حافظ، همه بیت الغزل معرفت و اخلاق است ، بیت آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است: با دوستان مروت، با دشمنان مدارا را چکیده اخلاق اجتماعی و سیاسی حافظ خواند و گفت: تقدم حافظ بر گفت وگو و عدم ستیز است، اما او اهل تسامح بدان گونه که دشمن بر او سیطره ...
به هاشمی گفتم تند می روید، خبرگان را از شما می گیرند/ احمدی نژاد یکباره عوض شد
شدم خراب با یاد تو شرار به قلب من افتاد تشبیه تو به زهره و ماه هست اشتباه پرسند گر نشان تو ای حسن دیرپای شمع و شرار و شکر شور و شعور و شهد روی و نگاه و خنده و لطف و کلام و مهر ریزد اگر زباغ رخت قطره ای به باغ لرزد ز موج گیسویت این دل شبانه روز گویم به وقت خنده ات ای عشق صد غزل مستم چنان که هیچ نخواهم ...
عشق و زیبایی مفهوم مشترک اشعار حافظ و رساله ضیافت افلاطون است
رفتار معشوق در غزلیات حافظ موج می زند . *آیا عشق در غزلیات حافظ قابل دسته بندی است؟ در اشعار حافظ معشوق به سه دسته کلی قابل تقسیم بندیست. یکم معشوق عرفانی یا همان عشق به خداوند که در ابیاتی به عنوان نمونه می بینیم : _ در ازل پرتو حسنت زتجلی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد ... نمونه دیگر : _ دلا بسوز که سوز تو کارها ...
کزازی:پیرمغان می تواند زرتشت باشد/زوزانا کریهوا:فارسی بدون حافظ کامل نبود
را با عنوان آیینه ی خیال: شرح یک معنا بر بنیاد رأی حافظ و ابن عربی انجام داد. سپس دکتر قاسم کاکایی استاد دانشگاه شیراز از حافظ و چالش های اخلاقی جامعه ی دینی گفت، دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور، استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره ی اخلاق مزدایی - میترایی و بازتاب آن در غزل حافظ سخن راند و دکتر احسان شمسی، دبیر کمیته اخلاق کمیسیون ملی یونسکو از بازشناسی آموزه های حافظ بر پایه ی رویکردهای اخلاقی ...
جلوه عرفان در معارف علوی
و یا امتیاز آن در چیست؟ در حالی که این تصور از اساس نادرست است. به این بیان که طبق گفته بزرگان اهل معنویت، در نهاد هر انسانی حقیقتی نهفته است که گاه در برخی افراد به کار افتاده و آن ها را به گرایش معنوی عشق به کمال و جمال نامتناهی حق تعالی، وادار می کند و این همان جذبه عرفانی است که آدمی را متوجه ملکوت عالم هستی می نماید. این گرایش گرچه در میان همگان با تفاوت هایی وجود دارد ولی در میان مسلمانان ...
درس هایی که از حافظ آموخته ام
این دنیا باید عاشق بود هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ، عشق مقدس است، عشق چشمه جوشانی است که همه چیز را پاک می کند و طهارت می بخشد من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق . آموخته ام، عاشقی کار هر کسی نیست، عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد ، عاشقی اگر چه ظاهری ساده و آسان دارد ولی افتاد مشکل ها . عاشق وقتی معشوق را شناخت و به او دل باخت باید مشکلات و سختی ها را به جان و دل بخرد و خون دل بخورد ...
شاخه نبات حافظ در سایه خورشید دیده نشد...
جایگاه آمد و رفت شاعران بزرگی چون حافظ بوده است. جهان خاتون به این نشستهای شاعرانه دل بسته و هماورد حافظ شده است. در دیوان وی بسیاری از غزل ها به همزبانی با حافظ و یا در پاسخ وی سروده شده و پیداست که میان جهان ملک خاتون و حافظ آشنایی های شاعرانه بوده است. برخی ها از جمله بعضی از پژوهشگران جهان خاتون را همان شاخ نبات حافظ دانسته اند. در این نشستها امیران و وزیران نیز بودند و ...
لطافت طبع و ظرافت حافظ؛ جان و روح هر خسته دلشکسته ای را امید و نشاط می بخشد
ذوق و خیال خود وزن می کنند و آنان که در پایین به نظاره اند روانی و خنکای تصاویر رنگارنگ اشعارش آرامش بخش جانشان است؛ از این رو شعر حافظ همه را از مراد و مرید، پیر و جوان، صوفی و زاهد به خود میهمان می کند. دکتر ذبیحی در ادامه با اشاره به برخی از اشعار حافظ به بیان ویژگی های کلام حافظ پرداخت. رند خراباتی شیراز مستی خود را آن سری می داند: مستی عشق نیست در سر تو رو که ...
حافظ شوریده بر بی دینی/ لسان الغیب شخصیتی فرا زمانی داشته است
انسان در همه ادوار تاریخ و در همه ی جغرافیای زمین وجود دارد. بنابراین شعر حافظ هیچگاه کهنه نمی شود؛ چرا که موضوعاتی در شعر این شاعر بزرگ لحاظ شده که مسائل مربوط به انسان است به عنوان نمونه یک موضوع عشق است؛ تمام انسانهای زمین به گونه ایی عشق را تجربه می کنند و حافظ که سخن از عشق می گوید چه عشق الهی و چه عشق زمینی هر دو در شعرش دیده می شود و این مسأله ای است که به زیباترین نحو ممکن بیان ...
چرا شعر حافظ را دوست داریم؟/به افتخار مرد رند ادبیات فارسی
لایق لقای حضرت محبوب شوی و استعداد وصول به مقام انس و حضرت قدس پیدا کنی، باید با آب رحمت حق، باطن دل را غسل دهی و از اقبال به دنیا که از مظاهر شجره منهیه است، توبه کنی... شست وشویی کن و آنگه به خرابات خرام. مرحوم آیت الله سعادت پرور، استاد بزرگ اخلاق تهران، در مقدمه شرح ده جلدی خود بر اشعار حافظ که حاصل جلسات خصوصی ایشان با استادشان علامه طباطبایی است، می نویسند: خواجه، زنده ...
چنان بخوان که تو دانی
خلاف همه آنان، سخن سرراست و صریح و ریاضی واری ندارد. با این همه، هیچ شاعری به اندازه او همدم تنهایی ها و همدل ایرانی ها نیست. چرا؟ شاید برای این که سخن او طوری است ورای طورها. او ما را مخیر به رد و قبول نمی کند؛ بلکه سخنش چنان قابلیت شکل پذیری و همراهی با ما را دارد که هر کس گمان می کند حافظ سخن از دیوان دل او دزدیده است. دردهای او از جنس هورقلیایی یا وحدت وجودی نیست که ما نفهمیم و فقط به درد پز ...
حافظ نمی توانسته از علم موسیقی بی بهره باشد
شاهکارِ شاهنامه اش نامی شده و دیگری نظامی است که داستان های عاشقانه خسرو و شیرین لیلی و مجنون و هفت پیکر همواره بر سر زبان ها بوده و آن یکی، مولانای عارف و شوریده است که مثنوی و غزلیاتش جهانی شده و آن دیگری، شیخِ شابِ عاشقِ عارفِ شیرین سخن شیراز است که قند کلامش چه در قصاید و غزلیات، چه در بوستان و گلستان در کامِ هر صاحب ذوقی قند مکرر است. ناصر خسرو با آن زبان فخیمش و سنایی که حدیقه اش همواره ...
حافظ عشق زمینی را دریچه ای برای فهم عشق آسمانی می داند
فهمید و بیان کرد. اگرچه اصطلاحات و مفاهیم عرفانی در زبان ها و فرهنگ های مختلف، متفاوت است، ولی در همه فرهنگ ها، روابط وجودی آسمانی را با روابط وجودی زمینی می فهمند. از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در این گنبد دوار بماند حافظ طعم عشق زمینی را چشیده است و پس از آن به ساحت الهی توجه می کند. اگر عشق به حق تعالی نباشد چه چیزی در عالم ماندگار است؟ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ ...
هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم
کن قضا را آن تلخ وَش که صوفی ام الخبائثَش خواند / اشهی لَنا و احلی، من قُبله العُذارا هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی / کاین کیمیای هستی، قارون کند گدا را سرکش مشو که چون شمع از غیرتت بسوزد / دلبر که در کف او موم است سنگ خارا آیینه سکندر جام می است بنگر / تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا ترکان پارسی گو بخشندگان عمرند / ساقی بده بشارت رندان پارسا را حافظ به خود ...
حافظ و رسم مسلمانی
به خاطر دل بستگی به اندیشۀ دینی و نیز علاقه ای که به تجربه های عارفان بزرگ دارد، ناگزیر است از تعابیر و کلمات مرتبط با فرهنگ دینی و تعالیم عرفانی استفاده کند و از دیگر سو، نمی خواهد که سخن او با اهل روی و ریا و ظاهربینان، مشتبه شود، این است که با تکرار و تأکید، از کلماتی که برای آن جماعت خوشایند است، برائت می جوید: زخانقاه به میخانه می رود حافظ مگر ز مستی زهد ریا به هوش آمد ...
سخنرانی دکتر احمدی نژاد در سالروز جهانی خواجه شیراز/ حافظ دلدادۀ انسان کامل است
یافته است، در کلام معجزه نشان خود و در ظرف زیبای شعر و غزل به بشریت ھدیه کرده است. غنای کلام او چنان است که پس از شش قرن زندهتر و دل چسبتر ورد ھمه زبانھاست و کام و جان اھل معرفت را شیرین میکند. حافظ حلقۀ وصل ھمۀ حقیقت جویان عالم است که این نشان دھندۀ پیوند عمیق کلام حافظ با حقیقت است و البته ھر که و ھرچه با حقیقت پیوند یابد، جاودانه، دستگیر و راھنما میشود. خودحافظ فرمود: من که ره بردم به ...
20 مهر، روز بزرگداشت حافظ شیرازی گرامی باد
سرزمینِ خورشید زیسته و عشق ورزیده ام! باشد اگر این دنیا در هم شکند حافظ، از شور به هم چشمی تو می بالم در بد و خوب شریکیم و وفادار و سهیم توأمانیم و ز یک گوهر و همزاد همیم چون تو خواهم ره دل پویم و نوشم می ناب هم کنم فخر بر این زندگی شعر و شراب شو کنون با شرر آتش خود نغمه سرا! گر چه پیری، دل پرشور و جوانیست ترا ...
ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ ... به قرآنی که اندر سینه داری
...> در همه دیر مغان نیست چو من شیدایی خرقه جایی گرو باده و دفتر جایی دل که آیینه شاهی ست غباری دارد از خدا می طلبم صحبت روشن رایی کرده ام توبه به دست صنم باده فروش که دگر می نخورم بی رخ بزم آرایی نرگس ار لاف زد از شیوه چشم تو مرنج نروند اهل نظر از پی نابینایی شرح این قصه مگر شمع برآرد به زبان ور نه ...
راهی که حافظ برای طریقه رندی پیش گرفت/لسان الغیب تصویرگری شود
واعظانِ ریاکار مسجدنشین دوره حافظ نیز همان شیوه های دل آزارِ صوفیانِی را دارند که اشاره شد. و آزاده وارسته و پاک اعتقادی همچون حافظ ، نمی تواند آن همه پلیدی و پلشتی و آن همه ناراستی را ببیند و دم در کشد و خاموش بنشیند. این نویسنده بیان کرد: یکی از شیوه های ستیز حافظ با مخالفان خود، واکنش های وارونه در برابر آن ها و به بازی گرفتنِ ادعاهای آنان است . تا به کلی راهِ خود را از راهِ آن ها جدا ...
ویژگی ممتاز حافظ ازنظر رهبر انقلاب
...، اما هم او و هم شعرش آن چنان که سزاوار است، شناخته نشده اند. حافظ ستاره ی درخشنده ی غزل و زبان فارسی است و پشت سر تمام غزل هایش، قرآن در دل خانه های بسیاری نشانده شده است. اما عدم اهتمام به معرفی و شناساندن این شاعر حکیم و فقدان درک قامت شعر و مضامین بلند او، غزلش را دستمایه ی سطحی نگری کرده و گاهی شخصیت او را از حکیمی عالم به رند میکده نشینی تنزل داده است. بی تردید پیش درآمد چنین ...
شاعرِ آزاده آزاده پرست ؛ حافظ از زبان مشیری
از رخ اندیشه نقاب ، هر چه جز عشق فروشست به آب! شعر شیرینش، آتش به همه عالم زد! می چکد از سخنش آب حیات، نه غزل، شاخه نبات ! چشم جان بین به کف آورده ام، از چهره دوست! دیدنِ جان تو در چهره شعر تو نکوست این چه شعر است که صد میکده مستی با اوست! مستِ مستم کن، از این باده به پیغامی چند زان همه گمشدگان لب دریا به یقین خامی چند کس ...
گشت و گذاری در حافظیه
(اردشیر) به واسطه علاقه اش به حضرت حافظ، بر سر مزار وی حاضر می شود و تفالی به دیوان وی می زند. غزل با ابیات زیر آغاز می شود: صبا با ساکنان شهر یزد از ما بگو / کای سر حق ناشناسان گوی میدان شما گرچه دوریم ازبساط قرب همت دور نیست / بنده شاه شماییم و ثنا خوان شما او از این شعر خوشش می آید و تصمیم به احداث بقعه و بارگاه مجللی بر روی مزار این شاعر بزرگوار می گیرد. وی ...
مسیر را هموار کنیم تا دوستداران ادبیات پارسی از سراسر جهان در آرامگاه حافظ گردهم بیایند
: معظم له توصیف شان از این شاعر و عارف بزرگ را با این عبارت تکمیل می فرمایند که "حافظ اگر افتخار نمی کرد به حافظ قرآن بودن، تخلص خودش را حافظ نمی گذاشت" و این یعنی کلام حافظ ترجمان زیبای آیات الهی به زبان نغز و دل انگیز شعر است. تخلّص بزرگترین شاعر غزل سرای پارسی "حافظ" است؛ چراکه با قرآن مجید، پیوندی ژرف و شگرف داشته است. او فقط از بردارنده کلام الله نیست بلکه از فضیلت قرآن پژوهی نیز بهره مند است ...
دکتر حسن بلخاری قهی - استاد دانشگاه تهران - و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
یا شاعر نیست و غزلیات شورانگیز و متعالی اش نشان می دهد وقوفی کامل و اشعاری جامع بر معانی عرفانی دارد در غزل معروف: عکس روی تو چو در آینه جام افتاد عارف از خنده می در طمع خام افتاد حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد این همه نقش در آیینه اوهام افتاد این همه عکس می و نقش نگارین که نمود یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد و به ویژه در سه بیت اول این غزل، چنان ...
آیت الله علی کاظمی اردبیلی
بلبل و سرو وسمن و سوسن و یاس می کند خاطرِ خواننده گلستان، حافظ می تمنْا کند و واهمه هرگز نکند از شه و محتسب و قاضی و سلطان، حافظ داده بر خالِ سیاهی دو ایالت یک جا زین عمل نیست یکی لحظه، پشیمان، حافظ او فراتر ز شناسایی اندیشه ماست درک، هرگز نشود اینقدر آسان، حافظ غزلیّات بدیعش همه سرلوحة عشق سخنانش همه سر چشمة ایمان، حافظ کاظمی، شعر و ادب، رنگ ابد یافت دگر داده چون شعر و ادب را سر و سامان، ...
شاه باز سدره نشین
همان سبک و شیوه هاو همان مضامین مورد نظر، گوهرهای سفته و سروده های گفته که در دیوان های دیگران یافت می نشود. حافظ دانای زمان خود، فیلسوف، عارف ، عالم، حکیم، مردم شناس و در عین حال منتقد و طنزپرداز است، اما به هیچکدام نامبردار نیست بلکه ترجیح داده رندانه و عیارانه، چون روی گری ساده، گرد عالم درون و صحرای عشق و دلدادگی سیر کند و با کلام خود، همه ی حکمت ها را در قالب غزل بریزد و از این ...
سروده های بی زمان و آوازه جهانی
شگفتم که از چه رو شاملو در ایران معاصر و در بین جوان ها بیش از هر شاعر نوپردازی مطرح است. این در واقع حقیقتی غیرقابل انکار است؛ یعنی وقتی در شعر شاملو تعمق می کنید، می بینید در بعضی موارد مشکل ادبی دارد و حتی میان غزل هایی که از حافظ بر روی نوار خوانده، مواردی است که کلمات را درست ادا نمی کند. برای مثال ، مصرع معروف حافظ شدم به گدایی بر کرام و نشد ، کرام را به فتح کاف می خواند. شفیعی کدکنی اما با ...