سایر منابع:
سایر خبرها
اگر فتنه گران موفق می شدند، امروز شاهد استیلای سیاه امریکا و انگلیس و غرب بر کشور بودیم قسمت دوم
عذاب و عقوبتی کوبنده باشد. در هر صورت پس باید در ریشه یابی تکوین مدرنیته به این موضوع بسیار مهم هم توجه کنیم. آقای نصیری در مباحث شما دو سه بحث است که خاص است، اگر اجازه می فرمایید چون راجع به مباحث قرآنی وروایی صحبت می کنیم، آنها را مطرح کنیم و فکر می کنم که برای مخاطبین هم جالب باشد. یکی بحث خلیفه اللهی است. شما انسان را خلیفه الله نمی دانید و خلیفه اللهی را مختص حضرت آدم ...
شماره جدید فصلنامه قبسات منتشر شد
ای است و چه مقوِّمات و مختصاتی دارد؟ در این مقاله در باب عرفان اهل بیت در ساحت نظر که علمی شهودی و معرفتی قلبی به حضرت حق و اسما و صفات اوست، بحث نمی شود، بلکه در باب عرفان اهل بیت: در ساحت عمل که از مقوله سلوک و توجه قلبی و عمل به دستورالعمل های عرفانی برآمده از قرآن و آموزه های عملی پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت است، گفت وگو می شود. عرفان عملی در مکتب اهل بیت معطوف به معرفت، محبت، عبودیت ...
ابتلائات نردبان سلوک انسان هستند/ همه ما باید با عاشورا سالک شویم
قبل از جبهه ابن زیاد چه کسانی بودند فراعنه قبل و بعد را می شناسد و به یک بصیرت تاریخی می رسد. حق و باطل را در صف بندی تاریخی اش می فهمد یعنی اگر کسی اهل عاشورا شد اکنون نیز صف بندی حق و باطل را در جهان می فهمد و موضعگیری می کند. موضعگیری از لعن شروع و تا برائت، قاطی نشدن با آنها و صف بندی و قتال ادامه می یابد اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ . بالاتر از آن انشاالله انسان در ...
سینمای غرب، برآمده از یک زیست طولانی مدت است/ مدیوم سینما را باید در آغوش کشید
را از این عالم فراتر بگذارد و می خواهد این را به تصویر بکشد. تصویر از این حیث قابلیت های کمتری دارد. مثلا در نگارگری وقتی مفاهیم شعر حافظ تصویر سازی می شود، دیگر آن قابلیت خود را از دست می دهد. وی ادامه داد: من موافق نیستم که تصویر تاویل پذیر نیست؛ معتقدم معنای خاص خودش را می طلبد. صورتی که در فلسفه و عرفان گفته می شود اعم از صورت تجسمی است. بعضی معتقدند چون سینما رهاورد این دوره مدرن ...
استاد انصاریان: ائمهٔ اطهار(ع) صورت انسانی قرآن مجید
...: استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ آیت الله ابن الرضا(ره) خوانسار اظهار کرد: خداوند در قرآن مجید، یک حبل که معنای فارسی آن طناب است را مطرح کرده، ولی معنی قرآنی آن، عاملی است که انسان را به پروردگار عالم اتصال می دهد و انسان به مرحلهٔ خدایی، الهی مسلک و ربانی تربیت می شود. توجه بیشتر مردم و طلاب به این آیهٔ شریفه است که پروردگار امر واجب می کند: واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا ...
اگر فتنه گران موفق می شدند، امروز شاهد استیلای سیاه امریکا و انگلیس و غرب بر کشور بودیم قسمت اول
.... در عالم تاریخی غرب، یونان سرمنشاء جغرافیای اش بوده و آن مبدأیی که غرب و شرق می کند بیشتر همان نگاه اروپامدار است. من تا آنجایی که می دانم نگاه ایشان جغرافیایی نیست. اینها به دو عالم و به نوعی به دو حوزه، اشاره می کنند. مهدی نصیری: شما وقتی در ملاک های دینی می آیید، کفر و ایمان دارید، شرک و توحید دارید. عناوین این گونه است. مسائل معطوف به آدم ها و تفکر آدم هاست نه یک آدمی مؤمن می شود ...
حضور مستمر حکمت و فلسفه در تاریخ ایران/ قرآن اصل دین را حکمت می داند
دانشگاه بهشتی با بیان اینکه ابن سینا معتقد بود معلوم نیست حکمت عملی در یونان به نتیجه برسد، گفت: در اسلام علم و عمل همراه است و علم و وجود یکی می شود و این از معجزات دین است. مکتب مراغه در حکمت و فلسفه پس از آمدن مغولان ایجاد شد. خواجه نصیرالدین طوسی از دانشمندان بزرگ این مکتب است. ما همچنین مکتب تبریز، شیراز، اصفهان و تهران را داریم. میرداماد، میرفندرسکی، میرداماد و ... از جمله دانشمندان معروف مکتب ...
روشنفکری دینی پاسخی به بحران فلسفه مدرن است
ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و حسین مصباحیان، استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران در دانشگاه اصفهان برگزار شد. حسین مصباحیان، استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران در مقدمه سخنان خود گفت: پرسش من فلسفی است و معطوف به کیستی روشنفکری دینی است، در ادبیات سیاسی، جامعه شناختی و فرهنگی ایران، عده ای از روشنفکران خود را دینی می دانند، در واقع ...
افق در تأویل و تفسیر
ملازمۀ فهمیدن به زبان آوردن معناست، زیرا شالوده و مکانیسم فهم و موضوعات مورد فهم زبانی بوده؛ یعنی هم فهم در قالب زبان محقق می گردد و هم موضوع مورد فهم از سنخ زبان است. هستی ای که می تواند به فهم درآید زبان است. جهان برای فهمیده شدن باید همواره همسو با محور زبان قرار بگیرد. هستی این امکان را دارد که در زبان خودش را نمودار و عرضه کند. زمانی که می خواهیم چیزی را بفهمیم و چیستی آن را مورد پرسش قرار می دهیم، در واقع آن را به عرصۀ زبان افکنده ایم؛ به همین دلیل فهمیدنی است. ...
یک آیین شیطانی و ویرانی اسطورۀ پدر
مورد کاوش قرار می دهد. جنبش پساساختگرایی با انتشار سه کتاب بسیار مهم دریدا یعنی نوشتار و تمایز، گفتار و پدیده و در باب گراماتولوژی در 1967سال آغاز شد. می توان دریدا را بنیان گذار این شیوه ی تفکر دانست. یکی از نظریه های دریدا نظریه ی ساختار شکنی یا واسازی است. واژه ی واسازی را نمی توان چون سایر مفاهیم فلسفی به آسانی تبیین کرد زیرا واسازی خود گونه ای منطق جدید است که مقوله های منطق سنتی نظیر ...
نامه انتقادی احمد شاکری به وزیر ارشاد در مورد فعالیتهای بنیاد شعر و ادبیات داستانی
نویسنده با صرف هزینه به فلان دانشگاه کشور غربی بروند و نتیجه مباحث طرح شده به زیر سئوال بردن ادبیات داستانی انقلاب اسلامی یا وارونه نشان دادن آن بیانجامد جای نگرانی دارد. این که جمعی از نویسندگان با صرف هزینه عازم فلان شهر گردند تا متن های یک صفحه ای خود را بخوانند مصداق اسراف اموال عمومی هست. برای آشنایی با کارکرد بنیاد ادبیات داستانی در حوزه نشر کافی هست به مجموعه کتاب های آموزشی این بنیاد توجه نمایید ...
نشست دانش اقتصادی و مسأله رئالیسم قسمت سوم
مقابل نگاه اسلامی، رئالیستی نیستند، حالا رئالیستی نبودنشان یعنی چه؟ یعنی نه تصور دقیقی از هستی دارید نه می توانید در حوزه ی علوم اجتماعی تطابق بین نیازهای انسان، خواسته های انسان، آنچه که انسان باید بشود را با این عالم آفرینش به وجود آورید، اگر ادعا می شود که ما رئالیستی هستیم برای این است که ما در اسلام برایش معنی داریم، مثلاً علامه در مقاله ی ششم می گویند که ما چیزی داریم به اسم ادراکات اعتباری ...
دغدغه شریعتی بررسی تشیع به مثابه نظام اعتقادی نیست/ او به دنبال یافتن علل انحطاط جامعه ایرانی بود
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، سیدجواد میری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست تشیع علوی، تشیع صفوی از دیدگاه شریعتی به ارائه بحث خود پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید: *مبنای بحث شریعتی در گفتمان خویش از تشیع شریعتی به صراحت بیان می کند که او این مسأله را: فقط از بعد جامعه شناسی مطرح می کندو وجه ها و ابعاد دیگرش (مباحث فلسفی و کلامی ...
ناخودآگاه در وجود انسان نیست
نصرالله حکمت خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- خداداد خادم: شاکِله شناسی عنوان کتابی است که نصرالله حکمت، استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی از سوی انتشارات الهام منتشر کرده است. حکمت در این کتاب تلاش می کند با کاربرد دوگانه خدای خالق در مقابل خدای مخلوق به انسان خلیفه الله و انسانی که نمی تواند خلیفه الله باشد و مجبور است برسد. در نهایت مفهوم شاکِله را در برابر مفهوم ناخودآگاه می آورد. به همین ...
توجه به اهمیت عفاف و حجاب، نه مقدار و اندازه آن
مطالب زیاد گفته و نوشته شده است ولی باز هم به نظر می رسد جای کار دارد و باید زوایای آن روشن تر شود. البته آنچه در جمهوری اسلامی می گذرد منبعث از برداشت هایی است که از متون اسلامی و به ویژه قرآن می شود. از این رو کنکاش در فهم آیات قرآن می تواند ابعاد این امر را روشن تر کند. هدف این مقاله بحث در باره کم و کیف پوشش نیست؛ بلکه می خواهد بیان کند که پوشش ابزاری است تا عفاف درونی انسان ها را در جامعه ...
جایگاه رفیع "میرداماد" در مکتب فلسفی اصفهان
شده و مطالبی نسبتا اجمالی را همراه با استعاراتی مانند "فوق الزمان" ارایه کرده است. همچنین حامد ناجی، استاد فلسفه دانشگاه اصفهان به ارایه توضیحاتی درخصوص مقایسه مکتب فکری میرداماد با فیلسوف هم عصرش ملاصدرا پرداخت و گفت: سن میرداماد و ملاصدرا تقریبا نزدیک به همدیگر بوده است و بیشتر از هشت نه سال نیست. اینکه آیا واقعا صدرا شاگرد میرداماد بوده است جای تامل دارد، اما نکته مهم این است که زمانی ...