سایر منابع:
سایر خبرها
انسان شناسی به مثابه انسان پژوهی
....wikipedia.org/wiki/Philosophical_anthropology). به عبارت دیگر، انسان شناسی فلسفی را می توان این گونه توضیح داد: واژه انسان شناسی می تواند به علمِ به انسان ارجاع شود، با این حال می تواند به مفهوم یا برنامه وجود انسانی نیز از نظر فردی و خودمختاری (self determination) [= اراده آزاد انسانی] بازگردد. چنین برنامه ای را می توان به دلیل تأملی بودن، واجد استدلال تحلیلی بودن و تبعات برهانی تعمیم پذیری ...
فیلسوف زندگی
باشد ما نیز جزئی از آن و شرط آن هستیم. ما با تفکرمان و با خردمندی و بی خردیمان به سوی فردای تقویم می رویم. ولی آینده، فردای تقویم نیست. این فردا تهی و نسبت به هر حادثه ای بی تفاوت است. آینده در نظر متقدمان قدر الهی و تحقق قضای او بود اما در تجدد اراده بشری و علم سازنده جهان قوام بخش آینده شد. این آینده ضرورتاً نه زشت است و نه زیبا بلکه عین وجود آدمیان و کاری است که در حدود امکانات هر جهان انجام می ...
اشرف بروجردی: نقض پیمان نزد شیعه حرام است
عنوانی همچون جهاد و دفاع تعریف می شود و دو نگرش بر آن حاکم است. نگرش اول حفظ جان انسان را از واجبات مسلم دانسته است و به آیه مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ ...
تربیت انسان همان تکوین انسان است/ رشد انسان با هویت ارتباط دارد
نفس است و زمان هر موجودی مقوم ذات آن موجود است. زمان، خارج از حقیقت ذات وجودات زمانیه نیست. مفهوم رشد به معنای اسلامی حرکتی غایت مند است در نتیجه می توان از افرادی که از مسیر منحرف شدند صحبت کرد اما در مفهوم تحول (development) این مسأله معنا ندارد. رشد انسان با مفاهیم تشخص یا هویت ارتباط دارد که مفاهیمی نسبی هستند. می توان گفت رشد همان تشخص است. برای سنجش رشد شاخص هایی اعتباری وجود دارد. همچنین رشد ...
امکان یا امتناع اندیشه سیاسی صدرالمتالهین
، فاقد کمترین اهمیت است. به عقیده جواد طباطبایی همه کوشش ملاصدرا صرف اثبات معاد جسمانی شد و از تامل در معاش انسان ها به طور کلی غافل ماند .3 اهم موارد مطرح شده توسط طباطبایی در موضوع اندیشه سیاسی ملاصدرا را می توان در چهار گزاره زیر صورت بندی کرد. گستره بحث سیاست در اندیشه صدرا ابتکار ملاصدرا در مباحث اندیشه سیاسی توجه به معاش اهمیت اندیشه سیاسی در ...
نئولیبرالیسم: ایده ای که جهان را بلعید
عنوان اصلی اولیه اذعان می کردند که جامعه همان بازار نیست و قیمت نیز همان ارزش نیست. همین تفاوت باعث شد که تاریخ آن ها را ببلعد و نشان چندانی از آن ها باقی نگذارد. این هایک بود که به ما نشان داد چطور از شرایط ناامیدکنندهٔ غرض ورزیِ انسان به بی طرفیِ باشکوه علم برسیم. ایدهٔ بزرگ هایک مانند رابطی گمشده میان طبیعت انسانیِ ذهن گرای ما با خودِ طبیعت عمل می کند؛ و به این ترتیب هر ارزشی را که ...
تأملی در نسبت عرفان و ریاضیات
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ حسن بلخاری قهی در یادداشت خود نوشت: برتراندراسل در اثر جامع و بسیار خواندنی اش تاریخ فلسفه غرب در باب نسبت ریاضیات، فلسفه و عرفان سخنان مهمی دارد که با دقت و تأمل باید بدان گوش فرا داد: به نظر من بزرگترین منشاء اعتقاد به حقیقت کامل و ابدی و نیز اعتقاد به دنیای مفهوم و نامحسوس همان ریاضیات است. هندسه از دایره های کامل بحث می کند، اما هیچ شیء محسوسی کاملاً مدور ...
جهانْ رقص سایه هاست فلسفه شوپنهاور در ژرف ترین لایه اش مشق مرگ است
همچنین شماری مازاد برای تغذیهٔ شیرها به وجود می آورد. بنابراین، ترس، رنج، و مرگ نقایص مجزای یک نظم نیک خواه کلی نیستند، بلکه عناصر جدایی ناپذیرِ شیوه هایی هستند که زیست بوم طبیعی از طریق آن ها خود را حفظ می کند. این درست است که، در رابطه با گونهٔ انسان، تمدن تا حدودی وحشیگریِ خونین طبیعت را اصلاح کرده است، باوجود این، جامعهٔ انسانی نیز در ذات خود همچنان میدان رقابت است. اگر یک حزب سیاسی ...
عاقبت برجام به کجا خواهد کشید؟ / اعتراضات و کشته شدگان زیر ذره بین مجلس / آشفتگی در بازار پول /چگونگی ...
تفاوت هایی است که این سه گونه رویداد اجتماعی را با یکدیگر متفاوت ساخته است. تا آنجا که به زعم متفکران علم سیاست همان طور که میان مفاهیمی کلان همچون انقلاب، اصلاحات، قیام و... تمایزهایی اساسی وجود دارد، میان برخی تحولات و تحرکات اجتماعی همچون خیزش ، جنبش و از این دست مفاهیم نیز تفاوت هایی دیده می شود؛ البته متفکران همزمان به شباهت های غیرقابل انکار این مفاهیم معترف بوده و می دانند وجود عنصری به ظاهر ...
شرور و افزایش درجات قرب و معرفت
...، شامل تمام موجودات دیگر هم هست. لذا به طریق اولی تمام موجودات مانند انسان نسبت به خدا مالکیت حقیقی ندارند و خدا بر وجود داشته های ایشان املک است. همچنین به حکم یافت وجدانی می یابیم که بشر، هیچ ملاک عقلانی برای اینکه بتواند جایگاه حقیقی اشیاء را درک کند، ندارد. بنابراین اینکه باور داشته باشیم شرور گزاف نباید در مورد بچه آهو یا کودک خردسال یا شیئ دیگر بروز کند، نامعقول است، چرا که ...
نظریه امنیت متعالیه، مبتنی بر انسان شناسی اسلامی است
امنیت در وجود ما شروع می شود: قَالَ النَّبِیُّ (ص) أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْک؛ دشمن ترین دشمنانت، همان نفس تو است که با خود داری. از اینجا چیده می شود تا به سطح جهانی برسد. یک منطق دارد که با تعریف ما جور است و با ابعاد ما سازگار و این تا پایان می رود و تا خانواده همین است. در سطح مدرسه هم همین گونه است. دانشی که می خوانند باید همخوانی داشته باشد. علوم انسانی که می خوانند ...
هنوز شاخص ها و ملاک های دقیقی برای حرج نداریم
با توجه به آمار بالا و رو به رشد سقط جنین قانونی و نیز آمارهای تکان دهنده و غیررسمی از وضعیت سقط های غیر قانونی و با در نظر گرفتن اشتباهات زیاد در طرح غربالگری سلامت جنین که به صورت میدانی قابل مشاهده است، سؤال این است که با استناد به قاعده نفی عسر و حرج، در چه صورت و با چه شرایطی می توان از لحاظ فقهی و قانونی، به جواز سقط جنین که فرضی که بقای جنین موجب حرج و مشقت شدید برای دیگران خصوصاً برای مادر باشد، حکم کرد؟ ...
جنبه های عام مقاصد شریعت
...> نتیجه با توجه به جایگاه انسان در شریعت اسلام و پس از تبیین علم مقاصد شریعت، می توان از این علم برای رفع تعارض بین نصوص، شناخت احکام اسلام در موضوعاتی مانند حقوق بشر، که در شریعت اسلام در قالب حفظ نفس، حفظ عقل، حفظ آبرو، حفظ نسل و حفظ نسب و ... تبیین شده است، بهره برد. دیگر دستاوردهای کشف مقاصد شریعت عبارت است از: کاستن از احکام احتیاطی در فتاوای فقها، که به سبب غفلت از مقاصد شریعت بوده ...
علت خیالبافی کودکان، ریشه را بیابید
مواردی است که بخشی از آنها بدین قرارند: عدم رشد روانی و عدم توان تجربه و عقل توسط فرد جبری پدید می آورد که جلوه آن به صورت افسانه بافی است. عده ای از روانشناسان بخش مهمی از علل افسانه بافی را به عواطف و خواسته ها و آرزوهای کودکان می دانند که ناشی از عدم توجه والدین به آن امر بوده و زندگی او را نابسامان کرده است. وجود بیماریها و مخصوصا" بیماریهای مربوط به ادراکات حسی ...
چراخداوند انسان راآزمایش میکند؟
خداوند با آزمایش های ما بسیار متفاوت است. آزمایش های ما همان است که در بالا گفته شد یعنی برای شناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمایش الهی در واقع پرورش و تربیت است. توضیح این که: در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده است. این یک قانون کلی و سنت دائمی پروردگار است که برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته (از قوه به فعل رساندن آنها) و در نتیجه، پرورش دادن بندگان، آنان ...
راهکار اتحاد حوزه و دانشگاه(خوان حکمت)
...، جهان را حفظ کنیم، جهان را بیاراییم، آلوده نکنیم. اگر کسی در حوزه قم بحث کند که امام صادق(ع) یا امیرمؤمنان چه کارهایی کردند، این می شود علم دینی؛ ولی استاد دانشگاه که در دانشگاه می گوید خدا چنین کرد، این دینی نیست؟! این غرق دین است وما چیزی در عالَم نداریم که فعل خدا نباشد خدا و خدا، خدا و اسمای خدا، خدا و اوصاف خدا، خدا و اقوال خدا، خدا و افعال خدا، خدا و آثار خدا هر کدام از اینها موضوع علم ...
ساخت تنهای تنهای تنها اولین و آخرین کارم با نگاتیو بود
این نقش را بازی کند. او به شدت بازیگر خوبی است و کار کردن با او برای من سخت نبود و نیاز نبود با او تمرین کنم. من تکنیک ها را به او یاد می دادم و او تاکتیک ها را به من. به طرز عجیبی انگیزه و اراده برای کار دارد و به خاطر این نقش 15 کیلو وزن کم کرد. انگیزه ای داشت که ممکن است من تا ده سال دیگر در هیچ آدمی نبینم. عبدی پور در پاسخ به سؤال روحانی مبنی بر اینکه گره زدن خیال و واقعیت در همه کارهای ...
ضرورت و جایگاه امام معصوم در سلوک عرفانی با تکیه بر کتاب و سنت
بلکه نفس وجود شریفِ ایشان به شمار می روند (که این مطلب بر اساس آنچه گذشت، اثبات شد)، پس وصایت حقیقی نبی اکرم 9 در سلوک را دارند و ارشاد دیگر سالکان به استمداد از ایشان صورت می گیرد. ضرورتِ وجودِ استاد در سلوک و درکِ صحیح از ملاکِ این ضرورت (که همان نیابت از پیامبر اکرم 9 است)، دو مسئلهٔ بسیار مهم است که ما را به ضرورت وجود امام معصوم و علوّ جایگاه آن بزرگواران در سلوک عرفانی هدایت می ...
فقه فردی و سراب تمدن اسلامی / محمدرضا مُلایی
می دهد. احکام فقهی در حال حاضر هرچند بیشترین تطابق با عالم واقع و نفس الامر را داشته باشند ولی علاوه بر تطابق، باید قدرت کارایی و اقناعی خود را نیز نشان دهد. این مشکل، باعث شده مفهوم فقه فردی تولید شود. 7. فقه فردی، فقهی است که افعال انسان را فارغ از نقش های اجتماعیِ او در جامعه، موضوع مطالعه خود قرار می دهد و البته چون انسان، موجودی ذاتاً اجتماعی است به تعامل او با دیگران نیز توجه می ...
سپر آدمی در برابر تیرهای امیال و شهوات!
خفته اند و چنگ و دندان نشان نداده و به جان هم نیفتاده اند، امّا همین که اینها فراهم شود، چه درنده خویی ها که نکنند. حرص های نهفته در درون آدمی این گونه اند و به محض امکان یافتن، ناگهان سر از گریبان در می آورند و می تازند؛ و این امر چنان است که گویا هر تارِ موی سگی به دندانی تبدیل می شود و البته برای حیله و فریب دم تکان می دهد که یعنی قصد تهاجم ندارد. نیمۀ زیرین این سگ های نفس حیله و ...
لقاء و وصول در سایه تکامل جوهری نفس
...> همچنین، متناسب با تکامل خیالی و عقلی نفس، مجردات خیالی و عقلی نزد نفس حاضر می گردند. آنچنان که بعضی گمان کرده اند، علم حضوری به مجردات حسی به معنای علم به صور موجودات مادی نیست. زیرا صور اجسام مادی خود مادی اند و توان ندارند نزد موجود مجرد دیگری حضور دارا باشند، لکن علم به وجود مجرد حسی هست که این وجود مجرد حسی علت فاعلی موجود مادی حسی هست. این همان مفهوم وصل شدن به مبادی عالیه وجود هست. به حرف دیگر ...