سایر منابع:
سایر خبرها
این بار نفی مسلمات شیعه برای تحریف مطالبات مردم
اصفهان شرق_ مهدی نجفی ، تلاش برای کسب معارف ناب شیعی از جمله مهمترین خصایص ذاتی مردم متدین و مسلمان ایران است که به انحای مختلف و در مناسبت های دینی مورد توجه قرار گرفته است؛ حال وقتی مردم اینگونه به فهم عقاید دینی و اسلامی اهتمام می ورزند از مسئولان این مرزو بوم انتظار می رود در فهم صحیح مسائل اعتقادی و اسلامی از دیگر آحاد جامعه پیشی گیرند لیکن در عمل با زنجیره ای از مواضع دو پهلو و شبهه ناک در ...
تلاوت مجلسی آیات 69-109سوره مائده توسط محمد محمود طبلاوی
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مائده نام پنجمین سوره قرآن است که از آیه 112این سوره گرفته شده است. قسمتی از این سوره درباره تقاضای حواریّون و یاران حضرت عیسی(ع)است که از او خواستند سفره ای آراسته از غذا برای آنان از طرف خداوند نازل شود.بعضی از موضوعات مطرح شده در این سوره عبارتند از:بیان معارف اسلامی موضوع رهبری بعد از رسول خدا(ص) نفی اعتقاد مسیحیت به تثلیث ...
معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست
...: حجت الاسلام ابوالفضل ابراهیمی: اهل بیت را در فرازی از زیارت جامعه کبیره اینگونه مورد خطاب قرار می دهیم: عَصَمَکُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ یعنی خدای متعال شما اهل بیت را از خطا حفظ کرد. رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران که رئیس جمهور کشوری است که طبق متن قانون اساسی دین رسمی آن اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری است طی سخنانی در مورد مساله نقد در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور/ روزنامه کیهان خواستار توبه روحانی شد/ روزنامه جمهوری ...
برای اهمیت موضوع بوده، جوابی هم که پیامبر دادند خیلی عجیب است که فرمودند من الله و من رسوله ، یعنی از مواردی است که فرض الله و فرض النبی است و تکلیفی دو قبضه به شمار می رود. دلالت های قرآنی بر عصمت معصومین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه ای خاطرنشان کرد: خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیه کریمه لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ آن را مورد تاکید صریح ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور
.... دلالت های قرآنی بر عصمت معصومین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه ای خاطرنشان کرد: خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیة کریمه لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ آن را مورد تاکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبة مسلمین است و آیات کریمة مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ ...
نقد و انتقاد به معنای آشکار کردن عیوب و محاسن است
: فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون یعنی: اگر نمی دانید از دانایان بپرسید (انبیاء7) امّا کجا فرموده است: انتقاد کنید؟! 4- پرسش، تدبر در آیات الهی و عدم پذیرش کورکورانۀ آیات الهی وظیفه ای قطعی برای هر مسلمان است (فرقان/74 و صاد/29) امّا این پرسش ها برای پذیرش یا عدم پذیرش نیست و برای نقد و انتقاد نیست بلکه پرسش برای فهم است. خدای مهربان در مقام توصیف مؤمن می فرماید: فقط کسانی به آیات ما ایمان ...
صف آرایی جدید مخالفان علیه روحانی
محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضوفقهای شورای نگهبان رسیده است، آورد: نفی عصمت رسول اکرم(صلی اله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است. اکیداً توصیه می کنیم بعضی از مسئوولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و بجای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتارهای اقتصادی مردم معطوف و آنچه مردم از ...
قائلان به نقد امام معصوم (ع) یا جاهل اند یا ناتوان از فهم فلسفه امامت
السلام به صورت متواتر بر آن دلالت دارد. و این شواهد بر عصمت پیامبر اسلام ( صلوات الله علیه )تاکید دارند. اینکه کسی می گوید بر پیامبر و امام هم می توان نقد کرد در واقع پذیرفته است که در آن ذوات مقدسه(العیاذبالله)خطا راه دارد. زیرا وقتی سخن از نقد به میان می آید در مقابلش مفاهیمی از قبیل نقص و خطا متبادر می شود. آنگاه که می گوییم بر فلانی نقد دارم یعنی در فلانی احتمال نقص، جهل ...
فصل جدید انتقادها به روحانی
خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین (علیهم السلام) از این دسته حقایق مسلم خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشناست. بنابراین نفی عصمت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیع است. پاسخ دولت: حاشیه ...
واکنش علما به کتاب الغدیر چه بود؟
امعان نظر نگریستم و دیدم با حسن ظنّی که به مؤلّف امینش علاّمه امینی دارم، مطابقت دارد. این پرچم دار دانش و ادب و قهرمان جنبش فکری اسلامی، همان گونه است که زیبنده دانش و فضیلت و رأی و بصیرت است. خدا این مجاهد مدافع را مدد نماید و بازوی این قهرمان را که از افتخارات و حریم همرایانش پاسداری می نماید بگیرد و در نشر فضائل و افتخارات رجال مذهبش یاری دهد . آیت اللّه شیخ محمدحسین غروی اصفهانی در ...
آقای روحانی خوب تر هست به مطالبات حقه مردم در حوزه رکود، تورم و بیکاری بپردازید
(عزمتَ – خودت تصمیم بگیر) در آیه شریفه (وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّه ) دقت می کردید حتماً به این واقعیت واقف می گشتید... چهارم: ظواهر بسیار زیادی در آیات قرآن و احادیث متواتر وجود دارد که نه تنها کسی حق نقد ندارد لکن حق نظر دادن در برابر نظر خدا و پیامبر صلی الله بر علیه وآله را نیز ندارد (وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَی اللَّهُ وَ ...
همسویی روحانی با عرب جاهلیت
ایشان در همه امور را تصریح فرموده اند: و انّ رسول الله’ کان مسدداً موفقاً مؤیداً بروح القُدُس لا یزلّ و لا یخطئ فی شیءٍ ممّا یوسوس به الخلق فتأدّب بآداب الله؛ رسول خدا مسدد، موفق و مؤید به روح القدس بود؛ گمراهی و خطا در هر آنچه مخلوقات در آن دچار وسواس می شوند، در او راه نداشت؛ پس او مؤدب به آداب الهی بود. (کافی، 1365: 1/ 266) در زیارت آل یاسین و زیارت جامعه کبیره، اهل بیت(ع) معیار و ...
منطق و ضرورت های تفسیر قرآن
صدای امواج دریا گوش دهد. ب - مقصود این است که نزد عالمی برود و به سخنان عالمانه او گوش دهد. در این مثال هریک از دو واژه دریا و سخن افزون بر معنای حقیقی که نزد همگان روشن است معنای مجازی نیز دارند. معنای مجازی دریاعالِم و معنای مجازی سخن صدای امواج آب است. اکنون باید دید از نظر سیاق کدام یک از دو معنای حقیقی دریا و سخن مقصود است تا در نتیجه معنای مجازی دیگری مراد باشد. به ...
انتقاد از انتقاد
تقطیع آمیز سخنرانی وی و اعتقادش به عصمت تأکید کند٬ بیشترین انتقادها بار دیگر از جانب شخصیت های حقیقی و حقوقی حوزوی منتقد رییس جمهور ابراز شده بود. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ریاست آیت الله یزدی سخنان روحانی را به معنای نفی اصل عصمت دانست و این گونه حکم کرد: نفی عصمت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مخالف صریح با اسلام و مذهب تشیع است . پیش از اعلامیه جامعه مدرسین، یکی از اعضای این ...
منابع مالی حکومت اسلامی
از مردم طلب می کردند (منتظری، 1409ق، ج3، ص32). شاهد دیگر، روایاتی همچون صحیحه زراره و محمد بن مسلم است که در آن آمده است: به امام صادق(ع) گفتند: نظر شما درباره آیه شریفه: إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَه قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَه مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ...
حمله حسین شریعتمداری به رییس جمهور: انتظار می رفت روحانی توبه کند!
) حکایت می کند و نشان می دهد در آن هنگام نیز کسانی بوده اند که برخلاف دستور خدا و نص صریح قرآن، در مقابل نظر رسول الله(ص) تابع محض نبوده اند!. علی رغم آنچه رئیس جمهور در پی به اصطلاح اثبات آن بوده است این پرسش ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است! و باید از آقای روحانی پرسید که آیا رسول خدا(ص) پرسش آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته اند؟ یا به حال آنها تاسف خورده و از ضعف ایمانشان متاثر ...
آقای روحانی! کسی که به پیامبر آن عبارت را گفت با نزول یک آیه درجا هلاک شد
شعارسال :آیت الله سید علی میلانی استاد دروس عالی حوزه علمیه قم در بیاناتی با انتقاد از صحبت های اخیر رئیس جمهور درباره انتقاد از ائمه معصومین و پیامبر تأکید کرد کسی که تحصیل کرده باشد و اهل مطالعه باشد، به حرف آن اعرابی که بعد از واقعه غدیر آمد بر پیامبر اکرم(ص) اعتراض کرد تمسک نمی کند. مشروح صحبت های آیت الله میلانی به شرح زیر است: اولا کسی که می خواهد مطلب اخلاقی بگوید ...
گلایه حوزویان استان ایلام از سخنان یکی از مسئولان نظام
این آیه به شدت آنها را نکوهش می فرماید و بر خلاف گفته شما خداوند می فرماید پیامبر (ص ) به آنها گوش نمی دادند خداوند در آیه 7 سوره حجرات می فرماید( و اعلموا انّ فیکم رسول الله لو یطیعکم فی کثیر من الامر لعنتّم ) یعنی بدانید رسول خدا (ص) در میان شماست که اگر در بسیاری از امور رای شما را پیروی کند خود به رنج و زحمت می افتید . کاش شما یکبار دیگر دروس حوزه را مرور بفرمایید تا لااقل ایمانتان ...
انتقاد به ائمه (ع) با عصمت ایشان همخوانی ندارد/ نقد پیامبر (ص) و ائمه (ع) فرهنگ دوران جاهلیت است
روی آگاهی بیان شده به منزله ایستادگی در برابر خدای متعال است. عابدینی گفت: چرا به جای این که آگاهی مردم را افزایش دهید با سوءاستفاده از موقعیت های اجتماعی که دراختیار دارید جهالت و تاریکی به جامعه تزریق می کنید؟ نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: نباید نسبت به بیان اظهارنظرهای غیرکارشناسی در رابطه با دین و احکام خدا سکوت کرد و همه ما نسبت به روشنگری درباره این مسائل ...
مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی که در صلاحیت آنان نیست پرهیز کنند
به قلّه منزلتم نمی رسد. این استاد حوزه علمیه قم باتوجه به ادلّه ی ذکر شده فوق ادامه داد: متأسفانه امروزه سخنان و مغالطاتی مطرح می شود که از نظر تاریخی اشتباه و خلاف اعتقادات شیعی در بعد عصمت می باشد، و شرط عقل است این افراد در اموری که به آن تخصص کافی و وافی ندارند وارد نشوند. رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت :افرادی که اندک تخصصی هم در علم رجال داشته باشند می ...
انتقاد به امام زمان(عج) با مقام عصمت سازگاری ندارد!
مبارکه احزاب که می فرماید: (إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا) اراده خداوند بر این تعلق گرفته که چهارده معصوم از هرگونه اشتباه و خطایی مصون و محفوظ باشند، پس امکان انتقاد به ایشان به هیچ صورتی وجود ندارد و هر کس قائل به امکان نقد به ایشان باشد در واقع مقام عصمت را که جزء اصول مسلم اعتقاد مذهب شیعه هست را زیر سؤال برده است . بیان چنین مطالبی که علاوه بر مخالفت با آیات ...
جدال تازه روحانیون با روحانی
امکان پذیر نیست و معیار نقد عبارت است از حقایق مسلّمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین (علیهم السلام) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتار ها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است. جامعه مدرسین حوزه علیمه قم همچنین اعلام کرد: بنابراین نفی عصمت رسول اکرم (صلی الله علیه و ...
دفتر رییس جمهور چه چیزی را تکذیب میکند!! +فیلم
کذب است و از جمله، به هیچ عنوان عبارت "امام زمان (عج) هم قابل نقد است" نه در سخنان ایشان وجود داشته و نه از آن قابل استنباط می باشد. بدیهی است باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و معصومین علیهم السلام از مسلمات قطعی مذهب تشیع است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در بخشی از سخنرانی مورد نظر (که متن و فیلم کامل آن نیز در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شده و موجود است) بوضوح از ...
از چرب شدن سبیل تا چرب شدن جیب ها !
محلی نباشید آیا مردم به شما هدیه ای می دهند؟) سپس دستور داد: هدیه را گرفتند و در بیت المال قرار دادند و وی را از کار برکنار کرد. ( الامام علی علیه السلام، ج 1، صفحات 155- 156)" (به نقل از بیانات آیت الله مکارم شیرازی به نقل از سایت ایشان) مسأله رشوه در اسلام به قدری مهم است که امام صادق(علیه السلام) درباره آن می فرماید: وَ أَمَّا الرِّشا فِی الْحُکْمِ فَهُوَ الْکُفْرُ بِاللّهِ ...
سرمقاله های روزنامه های 26 دی
ماجرا و رخداد در دوران آن حضرت(ص) حکایت می کند و نشان می دهد در آن هنگام نیز کسانی بوده اند که برخلاف دستور خدا و نص صریح قرآن، در مقابل نظر رسول الله(ص) تابع محض نبوده اند!. علی رغم آنچه رئیس جمهور در پی به اصطلاح اثبات آن بوده است این پرسش ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است! و باید از آقای روحانی پرسید که آیا رسول خدا(ص) پرسش آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته اند؟ یا به حال آنها ...
بیانیه حوزه آیت الله مجتهدی درباره اظهارات اخیر روحانی
منتشر شده صحبت از انتقاد از امام زمان(عج) و پیامبر اعظم(ص) به میان آورده است. واکنش ها نسبت به اظهارات اخیر حسن روحانی در باره جواز نقد معصوم در دیدار وزیر و مسئولان امور اقتصادی و دارایی ادامه دارد. متن زیر بیانیه رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی در مورد سخنان اخیر روحانی است که از نظر می گذرانید: بسم الله الرحمن الرحیم از آنجا که شأن حوزه علمیه تبیین و ...
رئیس جمهور به جای توبه اظهارات نادرست خود را توجیه کرد!
عصمت معصومین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه ای خاطرنشان کرد: خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیة کریمه لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ آن را مورد تاکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبة مسلمین است و آیات کریمة مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ و وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ ...
روزنامه خوانی با انصاف – 26 دی 96
آن هنگام نیز کسانی بوده اند که برخلاف دستور خدا و نص صریح قرآن، در مقابل نظر رسول الله(ص) تابع محض نبوده اند. علی رغم آنچه رئیس جمهور در پی به اصطلاح اثبات آن بوده است این پرسش ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است! و باید از آقای روحانی پرسید که آیا رسول خدا(ص) پرسش آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته اند؟ یا به حال آنها تاسف خورده و از ضعف ایمانشان متاثر شده اند؟! به نوشته ی ...
اعتراض گسترده حوزه های علمیه علیه تحریفات روحانی / گزارش کامل اعتراضات علما در روز دوشنبه 25 دیماه 96
و پادویی منافقین برای اغتشاشگری به خیابان ها آمدند و هر حرفی را زدند؛ اما رهبر معظم انقلاب در مورد مردمِ فریب خورده فرمودند سخت نگیرید و احتمالا این مسائل از روی ناآگاهی بوده پس چرا امروز برخی غیرمستقیم از اغتشاشگران حمایت می کنند در حالی که خودشان ظرفیت نقدپذیری ندارند. * آیت الله طبسی: کسی که پیامبر را نقد کرد، منافق بود آیت الله طبسی از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ...
نباید در بیان مسائل دین، ملاحظه اشخاص را کرد/ اگر معصوم نقد شود دیگر امام نیست/ مؤمنان هیچ وقت در مقام ...
به گزارش خبرنگار اجتهاد ، آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیه السلام) در درس خارج اصول فقه خود پیرامون سخنان اخیر ریاست محترم جمهور مضمون بر اینکه همه ی ما قابل نقد هستیم و باید انتقاد شویم، گفت: مع الأسف این تعبیر را نسبت به معصومین(علیهم السلام) توسعه و سرایت داده اند و تأسف بیشتر اینکه نسبت به وجود مبارک پیامبر اکرم(ص)، آن هم با استدلال به روایات این معنا را مطرح کرده اند. در ...