سایر منابع:
سایر خبرها
گودرزی:گناه همه اشتباهات ورزش را می پذیرم غیر از مدیریت فوتبال
دولت تدبیر و امید، فضای سیاسی کشور عاری از تنش است، در نتیجه فضای رسانه ای هم آرام است. مخاطب هم تمایلی به پیگیری جار و جنجال سیاسی ندارد و اخبار حوزه بین الملل و اقتصاد را پیگیری می کند. شما باید به این کارکرد رسانه هم توجه داشته باشید... اگر در همین ورزش دو نفر با هم درگیر شوند، مردم تشنه شنیدن و خواندن اخبار این درگیری هستند و رسانه ها هم درباره این درگیری کنکاش می کنند اما اگر فضا آرام باشد ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
طول می کشد. اما اگر همه این سخنان شهید دیالمه را نادیده بگیریم و به نطق های قبل از دستوری که توسط وی ایراد گردیده توجه کنیم، موضع قدرتمندانه او را در برابر بنی صدر به خوبی مشاهده خواهیم کرد. دیالمه در طول مدت نمایندگی اش در مجلس شورای اسلامی تنها دو بار به عنوان ناطق قبل از دستور به سخنرانی پرداخت. جالب آن که موضوع هر دو دفعه نیز مستقیماً به بنی صدر مربوط می شد. از آن جا که متن این ...
فیلمنامه رستاخیز توسط مورخین و منتقدین نیز نگارش مجدد شده است
تصویری زیبا بهره گرفتیم. وی افزود: احمدرضا درویش و قلی زاده به صنعت سینما فکر کردند و در این راه به گروه طراح صحنه و چهره پرداز ایران نیز اعتماد کردند. میرفخرایی اضافه کرد: در تولید رستاخیز طراحی ها را نیز از صفر شروع کرده و بعضی ها را نیز بازسازی کرده ایم و مطابق با امکانات روز دنیا اثر تولید شد. درویش در ادامه در خصوص بخش جنگ های فیلم توضیح داد: همه جنگهای کربلا ...
حکایت اخلاق های ماضی
گرچه سال هاست تهیه کننده سینما هستم، ولی هنوز به شیوه دوران روزنامه نگاری ام کنجکاوی ام نسبت به زندگی مردم را حفظ کرده ام. از جنوب شهر تا مناطق مرفه نشین شمال شهر و غرب و شرق تهران را رصد می کنم. مشاهدات عینی ام از تأثیر مشکلات اقتصادی بر مسائل اخلاقی جامعه حکایت دارد. نمی توان از جامعه ای که به شدت درگیر مشکلات معیشتی است، خیلی انتظار رعایت اصول اخلاقی را داشت. البته که بخش قابل توجهی از آنچه در ...
چگونگی رهیافت به عرصه های نوین تبلیغی
...> تنوع محصول در عرصه های ضددینی آن قدر زیاد است که آنها برای هر سلیقه، ذوق، سن، زبان و هر نژادی برنامه می سازند. امروزه رسانه ها از ارکان جهت دهی جامعه ها می باشند. (واسعی و دیانی، 1386: 269) حال تنوع محصولات دینی ما چقدر است و چه کسی در این زمینه پاسخ گو است؟ طلبه و دانشجویی که با عشق به علم و دانش و معنویات و از روی احساس وظیفه، راهی حوزه یا دانشگاه می شود، در قبال این معضل چه می تواند انجام دهد ...
اهداف و پیامدهای سفر خالد مشعل به عربستان
گرفتن بحران سوریه این جنبش دفتر خود را از دمشق به دوحه انتقال داد و تقریباً روابط خود را با تهران کاهش داد. از سوی دیگر این سفر که تنها دو روز پس از جمع بندی هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 صورت گرفت، تقویت کننده ارتباط بین این توافق و سفر خالد مشعل به عربستان است. همچنین اخباری مبنی بر سفر مجدد مشعل به عربستان در آینده نزدیک در برخی رسانه ها منتشرشده است. در این نوشتار سعی می شود به تأثیر ...
تجلیل از خبرنگاران
خبرگزاری ها، روزنامه، هفته نامه ها و جراید محلی استان سمنان جمعه شب در تالار تئاتر شهر مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان برگزار شد. دکتر کواکبیان رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور،درابتدای این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار به فعالان عرصه اطلاع رسانی استان،گفت: تقدیر لفظی و اسمی از هر قشری در جامعه بدون توجه ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
نیز هستند نوعی رکود و بی انگیزگی ایجاد می کند. امید پاوندسالار، دانشجوی سال آخر دکتری شیمی عالی است در یکی از دانشگاه های سراسری. او که مشغول نوشتن مراحل پایانی ، پایان نامه دکتری است درباره رواج این پدیده و پیامدهایی که می تواند به دنبال داشته باشد در گفت و گو با گزارشگر روزنامه کیهان می گوید: ببینید ما بارها و بارها این موضوع را رسانه ای کرده ایم و از اساتید و مسئولان وزارت علوم ازطریق تریبون های ...
تحلیل و ارزیابی رویکرد مراکز پژوهشی آمریکا در قبال پرونده هسته ای ایران
اسلامی قلمداد کرده و آن را به عنوان یک باور پذیرفته شده هر روز به متن جامعه تزریق می کند. ایشان با تاکید بر تاثیرگذاری باور توده های مردم در سیاست گذاری های دولت ها این ایده را مطرح کنند که دولت آمریکا باید حداکثر توان خود را برای بی اثر کردن تبلیغات دولت جمهوری اسلامی در مورد انرژی هسته ای به کار بندد تا پرونده هسته ای حمایت داخلی خود در ایران را از دست بدهد. بدین ترتیب دولت جمهوری اسلامی خود ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
تاریخچه عمومی رسانه های ماهواره ای
معمولاً بیش از یک نفر است و محصولی است جمعی(کتاب معمولاً محصولی است فردی). 7 برای استفاده از آن، امکان استفاده جمعی کاملاً وجود دارد( در ایران معمولاً اعضای خانواده با هم تلویزیون نگاه می کنند.) 8 انتخاب زمان دریافت پیام با بیننده نیست( در حالی که زمان مطالعه قسمت خاصی از یک کتاب کاملاً با دارنده آن است). 9 وسعت انتشار آن زیاد است (کتاب بسیار کم است). 10 قالب عمده مورد انتظار ...
حذف تاریخ و جغرافیا یا تیشه به ریشه هویت ملی!
به فاصله چند روز از آغاز ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش اطلاعاتی از بررسی دفترچه این آزمون به دست می آید که گلایه برانگیز است؛ مثل این متن که رضا رحیمی، دانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران به رشته تحریر درآورده است: به گزارش گذارنیوز ، چندی پیش از رسانه ملی و در یکی از قسمتهای یک مسابقه تلویزیونی، هنگامی که مجری مسابقه از شرکت کنندگان سؤالهایی ابتدایی از تاریخ و جغرافیای ...
دفاع تمام قد ظریف، صالحی، عراقچی، روانچی و ناصری از توافق
حوزه قدرت نرم نبوده است. وی تاکید کرد: برجام ویژگی های بزرگی برای توسعه اقتصادی ایران ایجاد می کند و توانایی های ایران را در صنایع بالادستی و پایین دستی افزایش می دهد. حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، مذاکرات را به ثمر رساند وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: حضور مردم در انتخابات سال 92 ریاست جمهوری مذاکرات را به ثمر رساند و این یک شعار نیست. محمد جواد ظریف در ...
نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می کند؟
از مجموعه شدند... (تفصیل این ماجرا در سایت کاریکاتوریست مذکور آمده است)... رواج روابط غیرحرفه ای بخصوص در روزنامه های تازه شکل گرفته اقتصادی از حالت نهفته، تبدیل به روال عادی می شود در گرفتن آگهی، پورسانتاژ، جذب دختران خبرنگار فاقد کیفیت ژورنالیستی و واجد کیفیات فیزیکی... بعداً در روزنامه های دیگر دیدم که چگونه مدیر فلان وزارتخانه می تواند اخبار مورد نظرش را در مطبوعات موردنظر به چاپ برساند و اخبار ...
استاندار: خبرنگاران مشاورین اجرایی مدیران در تمامی سطوح هستند
استاندار خراسان جنوبی که ظهر امروز در نشست صمیمی با اصحاب رسانه و مطبوعات استان سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: خبرنگاران باید از نشر اخباری که موجب ایجاد بی اعتمادی، تخریب و تضعیف افراد در تمامی بخش ها می شود پرهیز کنند. به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، وجه اله خدمتگزار، در این دیدارها خبرنگاران را زبان گویای جامعه دانست و ضمن تاکید بر ایفای وظیفه سخت و حساس ...
چرا خانواده هاشمی محکومیت مهدی هاشمی را قبول نمی کنند؟
به گزارش عرش نیوز از زمان صدور حکم مهدی هاشمی رسانه ها و افکار عمومی منتظر اجرای حکم وی هستند اما این موضوع به دلایل مختلف از جمله عدم اجرای احکام قضایی در ماه مبارک رمضان، عدم ارجاع حکم قضایی به دادگاه اجرای احکام و ... به تعویق افتاد تا اینکه امروز محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی خبر داد که از آنجا که تقاضای اعاده دادرسی را پس گرفته ایم، مهدی هاشمی برای اجرای حکم امروز به زندان اوین می ...
رفسنجانی از کدام بخش محرمانه توافق هسته ای خبر می دهد؟!
به گزارش فتن به نقل از مشرق، اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره محرمانه بودن بخشی از توافق وین تامل برانگیز شد . این درحالی است که برخی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پیش از این بیان داشته اند که متن برجام سند محرمانه ای ندارد. در همین رابطه، هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای حزب کارگزاران، محتوای برجام را به دو بخش محرمانه و غیرمحرمانه تقسیم کرده است. به گزارش روابط ...
سردار جزایری: قمه زنان مقابل یکی از سینما تهران در اعتراض به فیلم رستاخیز وابسته به جریان اسلام انگلیسی ...
به گزارش فتن به نقل از سپاه نیوز، سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در سخنانی با گرامیداشت هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار اظهارکرد: جامعه رسانه ای ایران اسلامی وقتی اهمیت خود را درک می کند که بداند جمهوری اسلامی به دلیل گفتمان منحصر بفرد و نگاه خود اتکای خود برابر هجمه اطلاعات دروغین رسانه هایی قرار دارد که در عرصه ی جنگ ...
بامزی به یادماندنی ترین کارم است/ صدایم مرا به عرصه هنر کشاند/با دوبله نقش یک مادر ژاپنی کارم را آغاز ...
.... **چقدر میزان مخاطب در کارهایی که حضور دارید، برایتان مهم است؟ -مخاطب یکی از عناصر کاری ما است چراکه تا آنها نباشند ما هم هیچیم. یک بازیگر در همه حوزه ها مثل تئاتر، تلویزیون و سینما می تواند رسالت خود را به سرانجام برساند و حرف مورد نظر خود را به گوش مخاطب برساند، اما اینکه در کدام رسانه تعداد افرادی که حرف و سخن شما را می شنوند بیشتر از سایر رسانه ها است، موضوع مهمی است ...
منتقدان توافق هسته ای، انقلاب را زیر سؤال نبرده اند!
دشمن هم اعتماد نداریم. در مسئله توافق قبلی هم ابتدا سعی کردند یک پیروزی بزرگ را القا کنند اما بعداً خود تیم هسته ای پذیرفت که متن منتشر شده تنها یک چرک نویس است که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. وی در بخش دیگری از این نشست خبری به مسئله صبوری و حوصله دولتمردان در برابر رسانه های منتقد اشاره کرد و گفت: بعد از مسئله توافق، جریاناتی در کشور انتقادات فنی و حقوقی به این مسئله داشتند که در همین ...
انتقاد جوان از سهم اندک کتابخانه ملی در توسعه فرهنگ عمومی
سیدرضا صالحی امیری، رئیس این سازمان به مناسبت روز خبرنگار نشستی را با خبرنگاران داشت. در این دیدار صالحی امیری و معاونانش به تشریح عملکرد خود پرداختند و ساعتی را نیز به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران اختصاص دادند. مخزن کتابخانه مهم تر از خزانه بانک مرکزی صالحی امیری در این نشست با بیان اهمیت توسعه فرهنگی جامعه و نقش کتاب و کتابخانه در ترویج اخلاق، رویکرد دولت یازدهم را فرهنگی عنوان ...
واکنش رامبد جوان به سیاسی شدن خندوانه
نیست . اینها بخشی از صحبت های رامبد جوان است که این اتهام را رد می کند. از سوی دیگر طی چند روز گذشته اختصاص برنامه ای به مهاجران افغان و گذاشتن تصویری توسط رامبد جوان از محمد سروررجایی، شاعر و روزنامه نگار افغان ، در صفحه مجازی، واکنش برخی را به همراه داشت تا جایی که جوان ناچار به حذف پستش شد. طی چندماه گذشته برنامه های پرمخاطبی مثل بعضیا یا رادیوهفت نیز از آنتن تلویزیون ...
ماجراهای دوران خبرنگاری رضا کیانیان
... می نویسم و گاهی هم با این و آن مصاحبه می کنم و اینجا و آنجا چاپ می کنم. خب، سینماگر هم هستم. آقای روحانی درمورد سینما، بعد از انتخاب شدن بلافاصله به قولش عمل کرد و خانه سینما را باز کرد و به خیلی از قول های دیگرش هم عمل کرد، حتی به قول های جهانی اش. اما هنوز انجمن صنفی روزنامه نگاران باز نشده. من در روز خبرنگار به خاطر همه خبرهای خوبی که خودشان و همکاران شان آفریده اند، به همه خبرنگاران تبریک می گویم و همچنان منتظرم برای یک خبر خوب دیگر؛ باز شدن انجمن صنفی روزنامه نگاران. ...
ادبیات افق زندگی انسان را تغییر می دهد
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مریم بصیری نویسنده و سردبیر مجله پیام زن که در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارد، مهمان کافه کتاب ما شده است. *از کی شروع به نوشتن کردید؟ در دوران ابتدایی بدون اینکه دقیقاً بدانم نویسندگی چه شغلی است، در برابر پرسش تکراری آن دوران در مدرسه که می خواهی چه کاره شوی؟ می گفتم: نویسنده. در دوران راهنمایی به ترجمه کتاب های ...
اخبار سیاسی 2
شکایت خواننده زن لبنانی از خواننده ایرانی روز چهارشنبه چهاردهم مرداد برابر با پنجم آگوست خبری از طریق رسانه های عرب زبان منتشر شد مبنی بر اینکه یک خواننده مطرح لبنانی از یک خواننده ایرانی شکایت کرده است. وب سایت المستقبل در خبری اعلام کرد که الیسا ، خواننده پرطرفدار دنیای عرب، از پویا بیاتی شکایت کرده است. چند رسانه پرمخاطب دیگر هم این خبر را به اشکال گوناگون منتشر کردند و حتی از ...
ظریف: بزرگ ترین خیانت این است که به مردم بگویند شکست خوردید/ صالحی: در چارچوب خطوط قرمز عمل کردیم/ ...
ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است/شهادت شهید شهریاری از مرگ پدرم برایم سخت تر بود به گزارش فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی سخنران بعدی این نشست بود. صالحی با تبریک روز خبرنگار گفت: ما در کشوری هستیم که چند صدایی در آن وجود دارد و موافق و مخالف از منظر خود مطالبی را بیان می کنند که ضرورت دارد برای آگاهی بخشی و روشن شدن اذهان عمومی، مذاکره کنندگان تلاش هایی را ...
گفته می شود
اوین و همچنین قتل ستار بهشتی بیان و افشا شد. وی ادامه داد: در کشورهایی همچون ژاپن نه دیوان محسابات وجود دارد و نه دستگاه نظارتی بلکه خود مردم، رسانه ها و خبرنگاران بهترین عامل و ناظر مبارزه با فساد هستند. وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در دوره مشروطه نقش مطبوعات مهم تلقی شد، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که برخوردهای دوگانه با مطبوعات وجود نداشته باشد و همانگونه که با یک روزنامه اصلاح طلب برخورد ...
گودرزی: رشد کیفی رسانه ها بیانگر حاکمیت خرد در جامعه است
وزیر ورزش و جوانان گفت: تعدد نشریات و رسانه ها در یک کشور ،نشانه بلوغ و رشد کیفی آن ها بیانگر حاکمیت خرد در جامعه است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمود گودرزی، در بازدید از روزنامه خبر ورزشی و خبرگزاری خبرآنلاین که به مناسبت روز خبرنگار انجام شد، گفت: رسانه ها می توانند بر ذائقه مخاطبان تاثیر بگذارند و زمینه رشد فرهنگی جامعه را فراهم کنند ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
همچنین به رونمایی از برند حلال برای محصولات سینمایی و تلویزیونی اشاره کرد و گفت: برند حلال مدیا برای عرضه محصولات تلویزیونی و سینمایی به محصولات پاک در این حوزه که قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را دارند اعطا می شود و شعار آن تولید پاک ، رسانه پاک و نسل پاک است. دیدار نمایندگان مجلس با بابک زنجانی در هاله ای از ابهام! امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن در واکنش به اظهارات ...
ابتکار عمل رسانه ای می تواند مانع اهداف دشمن در شبکه های اجتماعی شود
مطمئناً ارتقای سواد رسانه ای مردم در مورد شبکه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. ارتقای آگاهی های حقوقی مردم به میزان جرایم و مجازات هایی که در فضای سایبری رخ می دهد مؤثر است. همچنین کنترل خانواده ها و تسلط والدین بر فرزندان برای حضور در این شبکه های اجتماعی بسیار اثرگذار است. به علاوه جریانات متدین و نیروهای ارزشی می بایست در این فضاها حضور فعال داشته باشند و به طور غیر حکومتی گروه های ضربتی شکل بگیرند که در مواقع بحرانی بتوانند ابتکار عمل رسانه ای را در شبکه های اجتماعی به دست بگیرند و بر اساس این ابتکار عمل رسانه ای بتوانند مانع پیشبرد اهداف دشمن شوند. ...