سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی توافق هسته ای (برجام)/حسن عباسی
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی :استاد حسن عباسی در جمع دانشجویان در محل لانه جاسوسی آمریکا به تحلیل استراتژیک برجام پرداخت و در حوزه توافق وین و قطعنامه 2231 از سه زاویه که کم و بیش به آنها پرداخته شده و هر سه ناقص است اشاره کرد و گفت: زاویه فنی، زاویه حقوقی و اقتصادی؛ 3 زوایه ای است که در بحث برجام مطرح می شوند. وی در خصوص توضیح زاویه فنی ضمن اشاره به این موضوع که ملاحظات فنی انرژی هسته ای، صنعت اتمی و جوانب آن باید توسط متخصصین حوزه فنی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گ ...
خائن،بی غیرت و حالا پطروس فداکار استقلال!
شروع کنیم. سال خیلی بدی بود با روزهای کابوس وار. هنوز هم وقتی به آن روزها فکر می کنم دیوانه می شوم چون نه توانستیم انتظارات هواداران را برآورده کنیم نه از نظر فوتبالی روزهای خوبی را سپری کردیم. هر روز صبح که از خواب بیدار می شدم استرس این موضوع را داشتم که باز قرار است چه حاشیه و جنجالی را تجربه کنیم. چه شد که استقلال با آن همه ستاره به عنوان مدعی اول قهرمانی به این حال و روز دچار ...
مایکروسافت با پشت سر گذاشتن اپل رتبه اول فروش تبلت ها را کسب کرد
540 (qHD) – تراکم پیکسلی: 220 پیکسل بر اینچ حافظه: داخلی 8192 مگابایت – حافظه رم 1024 مگابایت – Micro SD دوربین: 8.0 مگاپیکسل – فوکوس اتوماتیک – فلاش – دوربین مکالمه ویدئویی سیستم عامل: اندروید 4.4 کیت کت باتری: 2600 میلی آمپر ساعت وزن: 156 گرم ابعاد: 144.8 در 72.1 در 8.6 میلی متر شرکت سامسونگ در بازار ایران گوشی های هوشمند زیادی عرضه کرده و مخصوصا در بخش میان رده گوشی های زیادی از این ...
گفتگوی خواندنی با مادر غواص شهید بالویی
از راه را هم با اتوبوس رزمندگان رفت تا بالاخره با مشکلات فراوان توانستیم او را از حسینعلی جداکنیم و به خانه بیاوریم. محمدمهدی که حالا تکیه گاه خانواده است ، به ما می گوید : آن موقع سه سالم بود حالا سی و سه ساله ام. 15 شهریور 65 بود که برادرم برای آخرین بار به مناطق عملیاتی می رفت. علاقه خاصی به حسینعلی داشتم و از آغوشش جدا نمی شدم. نمی دانم ، شاید می دانستم 4 ماه دیگر شهید می شود و نمی ...
نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می کند؟
. دلارها را از بانک مرکزی می گرفتم و در بازار می فروختم و پول ریالی اش را به بانک واریز می کردم. حدود 6-7 ماه این کار را انجام دادم و با شرکت های مختلفی که در کار ارز ورود داشتند، آشنا شدم... (درباره عکس با هاشمی و روحانی) من پیش این آقایان رفتم تا جایزه بگیرم... تا حالا سه چهار بار آقای هاشمی را از نزدیک دیده ام. بعد از انتخابات خدمت ایشان رفتم و توضیحی درباره کارهایم به ایشان دادم. بیشتر از 8 سال است ...
بهترین وزیر جنگ ایران در زمان غیر جنگی + عکس
آذر کابینه فروغی مستعفی شد که من هم وزیر کشور بودم، با همکارانم خداحافظی کرده و به منزلم در قلهک رفتم، در حدود ساعت سه بعد از ظهر بود. مستخمی نفس زنان خود را به من رسانید و گفت که از دربار تلفن کرده اند و شما را می خواهند. من فوراً با دربار تماس گرفتم که گفتند؛ اعلی حضرت شما را احضار کرده اند. با عجله خود را به دربار رساندم، بحث در مورد تشکیل کابینه و اعضای دولت بود، شاه گفت: این چادر ...
هاشمی، طیب نیا، ظریف؛ چهره های خبرساز روز
زندان اوین معرفی کرد. دیروز روز متفاوتی برای خانواده هاشمی بود. ساعت 16 روز گذشته مهدی هاشمی رفسنجانی که دعای سفر و جملات پدرش را شنیده بود از خودرویش پیاده شد، با اعضای خانواده اش مقابل زندان ایستاد. در میان خبرنگاران متن بیانیه ای را قرائت و از صدا و سیما درخواست پخش جلسات دادگاهش را کرد و بعد وارد بازداشتگاه اوین شد تا دوران محکومیت 10 ساله خود را بگذراند. در ادامه آمده است: برایش احضاریه ای ...
رضا یزدانی: کلاهبردار نیستم /خواننده محبوبم فرهاد است
کارهای شما با خیلی از موسیقی های روز همخوانی و همسویی ندارد. در چنین شرایطی به نظر خود شما استقبال از آلبوم هایتان چه دلایلی دارد؟ دلیل اولش به استقامت و صبری بر می گردد که در طول سال های سخت گذشته داشتم. من روی ارائه این نوع موسیقی ایستادگی کردم. آلبوم پرنده بی پرنده و هیس را به سختی وارد بازار کردم و در آلبوم ساعت بیست و پنج شب تازه اتفاقات خوب و فروش بالای کار هایم آغاز شد. بعد از آن در ...
مانور فرهنگی بچه حزب اللهی ها در بالاشهر
گیری گروه نفحات میگذرد و ایده اولیه گروه از کجا کلید خورد؟ چند روز قبل از نیمه شعبان سال 93 با یکی از دوستانم -(آقای امین خاکسار که از دبیرستان هم خیلی با هم دوست صمیمی بودیم و الان در رشته معماری علم و صنعت تحصیل می کنند) که الان هم ما دو نفر هدایت گروه را بر عهده داریم – فکر کردیم که در شب نیمه شعبان یک حرکت فرهنگی انجام دهیم. اول فکر کردیم ایستگاه صلواتی بزنیم و چای یا شربت و شیرینی ...
دیروزجبهه، امروز خیریه
جبهه بروم. پدرم با کهولت سنی که داشت خیلی دوست داشت که خودش هم حضور داشته باشد حتی می گفت اگر نتوانیم اسلحه برداریم لااقل در پشت جبهه یا آشپزخانه که می توانیم کمک کنیم الگویی به نام شهید احمد کاظمی من حاج احمد را به عنوان الگو برای خود برگزیدم. چرا که در زمان جنگ شیوه و تشکیلات جنگ را به من آموخت. خاطراتی از روزهای جنگ بفرمایید؟ بعد از بیست روز ما را به منطقه شلمچه ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید
معترضان حذف یارانه تا 10 روز آینده به صورت سیستمی خبر داد. معاون وزیر کار با اعلام دلایل حذف یارانه برخی از بازنشستگانی که حقوق و مزایای عادی دریافت می کنند، گفت: اگر دارایی دیگران به نام بازنشستگان است، حتماً باید تعیین تکلیف شود. احمد میدری در ادامه از قطعی شدن حذف یارانه 2 میلیون نفر تا پایان مردادماه سال جاری خبر داد و درباره دلایل قطع یارانه نقدی برخی گروه های کم درآمد مانند بازنشستگان تأمین ...
جذب نداریم ؛ چون بخشی از ما متدین ها بد اخلاقیم
موسی کاظم (ع) زندگی می کرد و پارچه فروش بود، زندانی شد و به مدت ده روز، روزی دویست شلاق خورد. ا زطرف دیگر اموال بازار و انبار او را مصادره کردند. با بدنی آشفته از زندان به خانه برگشت و با آرامش به همسرش گفت: همه اموال فدای امامم. نزدیک ظهر یکی از شیعیان در خانه اش را زد و پولی را برای او آورد و گفت: این پولی است که قبل از زندانی شدن از تو قرض گرفتم. پرسید این پول را از کجا تهیه کردی؟ خداوند می ...
ویراژ دولت روحانی با جنگنده های میراژ!/ صندوق رای شیشه ای، سوژه جدید اصلاح طلبان
به گزارش فرهنگ نیوز دیروز در موسسه اطلاعات با حضور ظریف و تیم مذاکره کننده جلسه ای در دفاع از برجام تشکیل شده بود، جلسه ای که بدون حضور منتقدان برگزار شد و تنها خروجی که داشت خائن خواندن کسانی بود که برجام را شکست می دانستند. اما بعداظهر دیروز تمام دوربین ها به سمت اوین چرخید. در ساعات پایانی روز، مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی خود را برای گذراندن 10 سال حبس به زندان معرفی کرد. واکنش روزنامه ...
حسن شمشادی: جا ماندم از رفقایی که رفتند
... چرا خبرنگار شدید؟ دوست داشتم این شغل را. چه چیزش را؟ این که زودتر از همه مطلع شوی و میلیون ها نفر را هم در جریان اتفاق بگذاری. کی تصمیم گرفتید این شغل را ادامه دهید؟ از 71 گوینده رادیو تلویزیون بودم. خب؟ دیدم راضی ام نمی کند. سال 75 آمدم سمت خبرنگاری. اگر خبرنگار نمی شدید؟ گوینده خبر یا مجری ...
تاثیرات جنگ بر جوامع انسانی در گفت و گوی شفقنا با دکتر سیدجواد میری: در نظام سرمایه داری، جنگ یک قاعده ...
اشتباه در ایران و حتی در کشورهای دیگر با عنوان جنگ و صلح ترجمه شده است البته نام این کتاب جنگ و صلح نیست بلکه "جنگ و جامعه" است، تولستوی یکی از بزرگترین اندیشمندانی بوده که بعد از بحران هایی که در روسیه توسط امپراتوری فرانسه ایجاد می شود و جامعه روسیه را به سمت فاجعه بزرگی می برد؛ سال ها بعد وقتی تولستوی این کتاب را می نویسد، می خواهد بررسی کند که آیا جنگ فقط یک موضوع و پدیده ایست که در میدان نبرد و ...
بهترین انتخاب را کردیم
همان جاده ای شد که خواهرها و خواهرزاده هایش را از او گرفته بود. بی محابا دل به جاده زد و به سمت شاهرود حرکت کرد. از همان جایی که چپ کردن ماشین اتفاق افتاده بود گذشت و به بیمارستان رسید؛ وقتی به بیمارستان رسیدم متوجه شدم ماشین ساعت 7صبح چپ کرده و تا آنها به بیمارستان برسند و به ما خبر بدهند نزدیک به 3-2 ساعت گذشته است. دامادمان چون راننده بوده دچار مصدومیت شدید شده و از همان روز در بیمارستان بستری است ...
حکم اعدام به خاطر زیر 18 سال بودن قاتل نقض شد/ فرصت تازه برای قاتل دوئل عشقی
آفتاب : پلیس پس از حضور در بیمارستان پی برد که میلاد چند روز پیش با ضربه های چاقو زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته است و پس از 14 روز جدال با مرگ جان سپرده است. به گزارش ایران، در ادامه تحقیقات مشخص شد عامل این جنایت محمد نام دارد و فراری است. بررسی های میدانی نشان داد که درگیری خونین دو رقیب عشقی بر سر یک دختر به نام معصومه بوده است و همین کافی بود خیلی زود محمد دستگیر شود و ...
واکاوی نگاه حریصانه غرب به شرق در رادیو جوان
، بی شک خط اول این جنگ نرم به عهده رسانه ملی است و برنامه ریزان و برنامه سازان آن سربازان آن هستند. وی پیرامون کیفیت و ساختار فیلم های تولیدی ایران و این تهاجم فرهنگی اظهار داشت: من معتقدم غرب در طول تاریخ به طور دائم به شرق نگاه حریصانه داشته و سود خود را در این سمت از جهان جستجو می کند. سیفی اشاره ای به دو نسل قبل و بعد کرد: سینما در سال های پس از انقلاب اصلا قابل مقایسه با ...
بنیاد در آینه مطبوعات
هشت سال دفاع مقدس هستند، به صورت همزمان در چند شهر استان تشییع می شوند. وی افزود: پیکر پاک 2 شهید در شهر زاوین تشییع و به خاک سپرده می شود و پیکر مطهر 2 شهید دیگر در شهر ملک آباد تشییع می شود. نماینده کمیته جست وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در استان خراسان رضوی گفت: پیکر این شهدای والامقام در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و همزمان با تجمع عظیم صادقیون در مشهد از میدان شهدا به سمت حرم ...
دشمن دوستی و مردم غریبگی
به جز مواردی که با صراحت و شفافیت خاص رهبر انقلاب به سمع و نظر مردم رسیده، باقی در حال افشا شدن از سمت دشمن است! پس از افشاگری جالب توجه بنیاد برادران راکفلر درباره هزینه کرد میلیارد دلاری 10 ساله، با تمرکز بر برخی از مشهورترین دیپلمات های ایرانی در قالب برنامه پروژه ایران ، اکنون آمریکایی ها بخش هایی از دیدارهای محرمانه صورت گرفته میان تیم های مذاکره کننده آمریکا و ایران را در معرض ...
کربلای چهار سکوی پروازم شد و من با دستان بسته آسمان را در آغوش کشیدم
همه فرزندان تو! و لحظه لحظه برای نوازش دستانم انتظار کشیدی چه سخت گذشت سال های چشم انتظاری و حال همه اهل محل را گرفت این انتظار طولانی! من در گمنامی نام خود غوطه ور شدم و حالا آمده ام با بالهایی به وسعت جغرافیای نام تو به وسعت دریای بیکران خزر حالا آمده ام! بال در بال 30 غواص و خط شکن شهید ...
آزادی مهران را زیر آتش شدید دشمن مخابره کردم
همزمان با وقایع انقلاب بود. بلیت گرفتم و روزی که همه پرسی نظام جمهوری اسلامی برگزار شد تصمیم گرفتم به ایران برگردم. قاچاقی به لبنان و سوریه رفتم و 20 روزی هم مهمان جنبش الفتح بودم. پس از آن بدون پول به ترکیه رفتم و از آنجا به ایران برگشتم. آن زمان تازه سپاه تشکیل شده بود و من هم عضو سپاه شدم. چند تن از دوستان مثل محسن شریف، رضا طباطبایی و حمید شاهنگیان که سرود خمینی ای امام را ساخته بود عضو سپاه ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
...، روابطی در داخل مجلس و بیرون با آقای رئیس جمهور و رئیس مجلس و غیره می گذرد که ما که نماینده مردم هستیم از آن اطلاع نداریم. نامه هایی داده می شود. پس گرفته می شود. مذاکره می شود و غیره می شود که آنها هیچ روشن نیست. بعد آن طرف کابینه ای به مجلس معرفی می شود و بعد از ظهر همان روز مجدداً آقای بنی صدر مسئله معرفی کابینه را در روزنامه تکذیب می کنند و می گویند به تصویب من نرسیده است. اینها موجب بی ...
سیره سردار شهید "علی اصغر انتظاری" در کلام همسر شهید
؛ ولی پدرم نپذیرفتند. قرار شد تا تابستان سال بعد صبر کنیم. دیگر اصغر را ندیدم تا زمانی که می خواستیم برای خرید عروسی به بازار برویم، بعضی اوقات آنقدر دلتنگش می شدم که می گفتم ای کاش از کوچه ما می گذشت! به هر حال من سرگرم درس و امتحانات نهایی چهارم متوسطه بودم و اصغر هم بیشتر مواقع در جبهه بود. اگر خبری هم می شد از طریق طیبه مطلع می شدم. چند روز مانده به عروسی، پدر و ...
دستاورد ورنر هایزنبرگ در هلگولاند
طبقه دوم مهمان خانه ای قرار داشت که روی بلندی مشرف به سمت جنوبی این جزیره صخره ای واقع شده بود. هایزنبرگ می نویسد: از روی بالکن، می توانستم چشم انداز فوق العاده ای از دریا را مقابل خود ببینم و گاهی به یاد این حرف نیلز بوهر می افتادم که می گفت ما (دانمارکی ها) با نگاه به دریا احساس می کنیم بخشی از بی نهایت در دسترس ماست . نقل قول هایزنبرگ از این سخن بوهر مربوط است به سفرش به دانمارک در سال 1924 ...
مروری بر زندگی اسدالله علم
جوانان که فعالیت هایش بر له شاه خواهد بود تشکیل دهد. برابر گزارشی دیگری در همین سال بدنبال انتصاب ، وی به سمت مدیر عامل موسسه بنیاد پهلوی اظهار داشت ما غلام شاهنشاه هستیم و به کلیه اوامر معظم له افتخار داریم و بر روی چشم انجام می دهیم. علم به موجب حکمی از جانب شاه در 28 تیر 1341 به سمت نخست وزیری منصوب و در 17 اسفند 1342 از سمت خود استعفا کرد. در مدت نخست وزیری نیز چندین بار کابینه خویش ...
36سال قبل سپاه پاسداران وارد ارتش های جهان شد و چه کرد؟+تصاویر
شهید بروجردی، شهید کلاهدوز و محسن رضایی را برای فرماندهی پیشنهاد داد. شهید بروجردی پیشنهاد فرماندهی را رد کرد و شورای فرماندهی به شهید کلاهدوز رأی داد. اما او هم فردای این انتخاب از پذیرش سمت فرماندهی امتناع کرد و به رفیق دوست گفت که بهتر است آقا محسن به فرماندهی برسد. به این ترتیب جوان 28 ساله ای که مسئول اطلاعات عملیات سپاه پاسداران بود در همان سال اول دفاع مقدس به فرماندهی این نهاد نظامی رسید ...
بیشه زار (گذشته, حال و آینده همه چیزهای روستایی در استرالیا)
مطلوبی به سر نمیبردند و در سال 1789 اوضاع طوری بود که از 73 زمین دار ، 21 زمین دار ، زمینش رو برای سود بیشتر به دیگران فروخته بود و در همین مواقع بود که کشاورزان داشتند کم کم با اوضاع جوی این سرزمین که شامل خشکسالی و سیل و آتش سوزیهای جنگلی میشد ، آشنا میشدند. به هر حال در سال 1800 ، مجموعه مهاجران که بسیاری از این افراد محکومان سابق بودند و الان زمین داران به حساب می آمدند، کلاً دارای 709 ...
از امام موسی صدر:دین برای زندگی است/نسخه شفابخش امام صدر برای درمان نفاق
تا مدت ها خوانده نشد. رنگ کفر حالا تازه آهسته آهسته دارد از روی فیلاردو شارمانِ کشیش زدوده می شود. این در حالی است که هزار و سیصد سال پیش پیغمبر ما به ابوذر می گوید: حتی در خواب و خوراک قصد قربت کن! دین ما اصلاً برای زندگی است. دین ما در کارخانه، در مدرسه، در بیمارستان، در زمین کشاورزی ، در بازار و در همه جا، همراه ماست. این دین است که می تواند زندگی کند. حتی عبادات ما چنین سمت و سویی دارند ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...