سایر منابع:
سایر خبرها
نشانه های عجیب افسردگی را بشناسید
حالات شناخته شده افسردگی که با کم حوصلگی، خمودگی، گریه و غم همراه است، ممکن است فعال تر و پرخورتر باشد ولی همچنان سایر علائم افسردگی مثل ناامیدی، بی انگیزه بودن و افکار پوچ اندیشانه را همراه خود داشته باشد. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به علل بوجود آمدن افسردگی اذعان داشت: افسردگی همچون بیماری های دیگر در روانپزشکی از نظر علم روانپزشکی سه علل اصلی و بنیادین در ...
با لغو تحریم چه ضربه ای به تولید ملی وارد می شود؟
العرض- اگر مردم شهر و روستا تقوا کنند تقوا یعنی اینکه هر کاری که می خواهند بکنند محاسبه رضایت خدا را داشته باشد یعنی خدا از این کار راضی است یا راضی نیست یعنی مسئولین دولتی مجلس مردم و... وقتی می خواهند تصمیمی را بگیرند و یک سیاست و قانونی را وضع کنند ببینند خدا از این سیاست راضی است یا نیست. مجموعه مسائل تصمیم گیری ها یک سری روابط است این رابطه حاکم دولت با مردم، مردم با مردم، مجلس با مردم، دولت با ...
کدام ازدواج ها به سمت طلاق توافقی می روند؟
. گر چه می دانیم مسائلی که در حوزه خانواده وجود دارد مسائلی طولانی است و ریشه هایی طولانی دارد و نمی توان درمدت کوتاه و با گذراندن 2 یا 3 جلسه مشاوره مشکل را ریشه یابی و حل کرد ، ضمن این که در بسیاری از این طلاق ها مشکل در انتخاب نادرست است . ممکن است همین افراد به تنهایی انسان های برجسته و خوبی باشند اما در کنار هم نتوانند زندگی تکمیلی داشته باشند . به همین دلیل در برخی از مواقع راه حل ...
طبیبی که نخستین بیمارستانِ روانی را تاسیس کرد
: دانشگاه تهران، 1334. 4-رازی، ابوبکر محمدبن زکریا. خلاصه زندگی نامه علمی دانشمندان، ترجمه صادق محبوبین، زیر نظر احمد بیرشک، تهران: علمی و فرهنگی، 1374. 5-آرام، احمد، علوم کاربردی، کیمیا و دیگر علوم خفّیه علم در اسلام. تهران: سروش، 1366. 6-معین، محمد، فرهنگ نامه فارسی، ج5 تهران: امیرکبیر، 1375. 7-نجم آبادی، محمود، محمد زکریای رازی، تهران: دانشگاه رازی،1355. 8- محقق، مهدی، فیلسوف ری، محمد بن زکریای رازی، تهران: نشر نی، 1368. 9-بروان، ادوارد، تاریخ طب اسلامی، ترجمه ی مسعود رجب نیا، تهران: علمی و فرهنگی، 1383. منبع: قدس آنلاین ...
هشدار مجریان طرح جنگلداری گیلان: توقف طرح ها باعث نابودی عرصه های جنگلی می شود
گرچه مجریان طرح های جنگلداری علم بهره برداری اصولی از جنگل را به عنوان یکی از اصول جنگل شناسی و مدیریت بر عرصه های جنگلی دانسته اما به دلیل دغدغه های سازمان جنگل ها و مراتع کشور و فشارهای برون سازمانی، همواره درخواست اصلاح قرارداد و بیلان طرح های مربوطه را داشته و عنوان می نمایند تعطیلی طرح های جنگلداری یا طرح تنفس جنگل در واقع همان پاک کردن صورت مسئله می باشد. در استان گیلان 11 شرکت دولتی، تعاونی و خصوصی فعال مجری طرح جنگلداری وجود داشته که کلیه اهداف و رسالت های سازمان در استان توسط این مجریان انجام می گردد که جمل ...
گزارش اختصاصی دیجیاتو از نورو ویکند
استارتاپ ویکند یک رویداد تجربی-آموزشی است که افراد ایده پرداز، صاحب علم و تخصص و سرمایه گذاران گرد هم می آیند تا در یک آخر هفته، به ایده های کاربردی جامه عمل بپوشانند. در چند ماه اخیر، استارتاپ ویکندها از حالت عمومی خارج شده اند و در حال تخصصی شدن هستند تا با افزایش بهره وری، نتیجه نهایی بهتری حاصل شود. این دوره از استارتاپ ویکند که از 4 تا 6 شهریور در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
شایسته مردم عزیز کشورمان احترام می گذاریم و خدمتگزار مردم و دولت عزیزمان هستیم . **** 441**دکتر علی رضا امیرتیموری(استاد تمام دانشگاه آزاد رشت): از دولت یازدهم در ارتباط با مذاکرات هسته ای که یکی از دغدغه های ما دانشگاهیان بود، قدردانی می کنیم. ***** 442** محمد میرزایی راجعونی (کارشناس هوانوردی): دولت تدبیر و امید احترام به قانون نظم و اطاعت از رهبری و تکریم مردم و ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی افتتاح شد
...> سیدجواد میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس ستاد اجرایی بیستمین جشنواره قرآن و عترت در افتتاح این دوره از جشنواره، قرآن را مرجع اتحاد مسلمانان برشمرد و گفت: دانشمندان با سازگاری علم و دین مفاهیم قرآنی را برای مردم تبیین می کنند. شعار این جشنواره، دانشگاه اسلامی، فرهنگ قرآنی و سلامت معنوی است که در 24 رشته مستقل قرآن و عترت برگزار می شود. 52 درصد از کل شرکت کنندگان را کارمندان، پنج درصد را اساتید و 41.8 درصد را دانشجویان تشکیل می دهند. ...
روشنفکران و انتخابات
ناصر حقی* غلامعباس توسلی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، چند سال پیش در مصاحبه ای گفته بود که در جامعه ایران سرمایه های اجتماعی بیش از سرمایه های اقتصادی در تعیین نتیجه انتخابات نقش دارند. وی معتقد است روشنفکران و روحانیت در جامعه ایرانی بیش از بازاریان و سرمایه داران در روند انتخابات تأثیر گذارند. همانطور که همگان می دانند روشنفکران طبقه تحصیلکرده جامعه هستند ...
ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور به نظام غلط آموزشی باز می گردد
همانگونه که حضرت موسی(ع) وقتی به خدمت حضرت خضر(ع) رفت از او خواست تا مطالبی به او بیاموزد که باعث رشدش شود. این مفسر قرآن کریم، در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن به بیان نمونه هایی از علم مفید پرداخت و گفت: نام انجیر یک مرتبه در قرآن و نام زیتون شش بار در سوره تین در کنار هم آمده است که به تازگی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند تناول شش عدد زیتون با یک انجیر اثری دارد که در تعداد دیگر نیست ...
آغاز به کار چهارمین دوره آموزشی یاوران نماز با عنوان مبین در مشهد
نیز در این مراسم با تأکید بر لزوم اصلاح نظام آموزشی کشور بیان کرد: خاک دانشگاه و آموزش و پرورش باید عوض شود و این سخن را رهبر معظم انقلاب به بیان دیگری این طور فرموده اند ما گفتیم تولید علم نه تولید مقالات هر چند مقالات خوبی هم تولید شده است، اما سؤال من این است که آیا دیپلم گرفته ها و فارغ التحصیلان دانشگاه پس از تحصیل حرفه و مهارتی دارند یا خیر؟ حجت الاسلام قرائتی در ادامه با اشاره به ...
طباطبایی: توفیق در انتخابات مشروط به ارتباط با قواعد مدرن است/ امینی: موج منفی علیه هاشمی از سال 72 شروع ...
که چگونه سیاستمداری که وقتی وارد عرصه انتخابات می شود تنها حدود 2 درصد امکان پیروزی برایش متصور هستند، با طراحی های درست و فهم درست نیازهای جامعه و تطبیق این برند با آن نیازها می تواند انتخابات را برنده شود. نحوه مواجهه با محدودیت ها و امتیازات آغاز سیاست است در ادامه پرویز امینی، مدرس دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی ضمن تشکر از مترجم کتاب به دلیل این که با پرداختن به این ...
متأسفیم از اینکه تاکنون حرف زیاد زده ایم ولی کم عمل کرده ایم
به گزارش صاحب نیوز، سیدحسن قاضی زاده هاشمی صبح امروز در مراسم روز پزشک و داروساز در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جمله ای که حضرت امام (ره) در مورد دانشگاه ها فرمودند دانشگاه مبدأ همه تحولات است شعار نیست چرا که علم مهم ترین ثروت برای همه جوامع است و هر چقدر برای آموزش و سلامت مردم کار کنیم کم است. وی با اشاره به تکریم دانشمندان و دانشجویان و اساتید اظهار داشت: تکریم ...
ترس در تربیت اسلامی جایگاهی ندارد
به گزارش نافع ، حجت الاسلام حمیدرضا رضانیا در طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: در تربیت اسلامی همیشه سفارش شده تا در سه بعد عقلانی، نفسانی و جسمانی برای افراد و آحاد مردم مطالبی عنوان شود. وی افزود: در اسلام بیش از هر چیز، تربیت عقلانی مورد سفارش قرار گرفته تا بتوانیم با پرورش درست افراد در سنین پایین و علم آموزی نظاره گر تربیت نسل آینده با دید باز و روشن ...
مخالفان و موافقان شریعتی را ناشناخته نگه داشته اند
چکیده مخالفان و موافقان شریعتی را ناشناخته نگه داشته اند : پس از انتشار گزارشی از موافقان و مخالفان دکتر شریعتی با تیتر برخی از چهره های دلسوز نظام در تماس با خواستار انتشار کامل نظرات حضرت آیت الله خامنه ای درباره دکتر علی شریعتی شدند ...
متخصص فیزیک اتمی در UCF اصفهان الان بیکار است!
دانشگاهی که در اتاق کوچک خود در دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس پذیرای ما بود و دل پری هم از بی انصافی نسبت به نخبگان علمی کشور و به طورکلی، فضای علم و دانشگاه در دولت یازدهم داشت. دکتر مسلمی نائینی همچنین روایات دقیق و صریحی از وضعیت فعلی دانشجویانی که دعوت وزارت علوم برای عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها را پذیرفتند برای ما ارائه کرد. ...
کوچ یک دانشکده با تمام خاطرات
یاد دکتر معتمدنژآد اختصاص داده ایم که یادداشت ها، عینک، برخی وسایل شخصی و همچنین تندیس وی برای نسل آینده در معرض دید قرار دارد تا روح و روان آن بزرگوار در کنارمان حاضر و ناظر باشد. هر چند اتاق وی در دانشگاه در زمان زندگی اش با ناسپاسی تمام از وی گرفته شد. علاوه بر این ما اینجا امکان ارتباط بیشتری با انجمن ها، نهادهای مردم نهاد، روزنامه ها و سایر رسانه ها خواهیم داشت. **س : یکی از انتقاداتی که ...
می کشم پس هستم
خشونت شکل گرفته؛ از همان زمان که فاتحان قاره ی نو با نسل کُشی بومیان و سرخپوستان سعی کردند تا حاکمیت خود را بر این قاره تحقق بخشند و سرزمین آن ها را تیول مشتی دزد دریایی و غارتگر اقیانوس ها گردانند تا برقراری برده داری به قیمت کشتار و بی خانمانی بیش از 200 میلیون سیاهپوست از جنگ های خشونت بار شمال و جنوب و تا لحظه لحظه ی تاریخ این امپراتوری سلطه که سرشار از جنایت و خشونت است و به انحاء مختلف در ...
همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
را تامین می کنیم، تاکید کرد: انتظار داریم اولیای امر به ادب و زبان این مملکت توجه داشته باشند چرا که علم بدون بنیان اخلاقی خالی از فایده است و نمی توان جایگاه زبان را نادیده گرفت. دکتر محقق با تاکید به اینکه مردم عادی به مراتب بیشتر به ادبیات اهمیت نشان می دهند تا نهادهای دولتی، ادامه داد: اینکه در دانشگاه ها زبان و ادبیات فارسی در درجه آخر اهمیت قرار دارد شایسته و پذیرفتنی نیست و ما اگر ...
طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه گیلان به پایان رسید
تعدادی از اساتید دانشگاهی به عنوان اعضای هیات علمی و تعدادی دیگر حاضرین در جلسات به عنوان مسئول در رده های بالای مدیریتی حضور دارند. آیت الله رمضانی با اشاره به هفته ی دولت علو درجات را برای تمامی شهیدان انقلاب ، خصوصا شهید رجایی و شهید باهنر و توفیق خدمت گزاری را برای تمام خدمت گزاران نظام در راستای اهداف عالی نظام خواستار شد و افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه ی جمهوریت در اسلام و ...
کشاورزی محصولات دستکاری شده ژنتیکی، از ادعا تا واقعیت
مکانسیم این فناوری از لحاظ مهندسی ژنتیک پیچیده است، اما در نهایت منجر به از بین رفتن جنین بذر و قدرت جوانه زنی گیاه در نسل بعد می گردد (T. A. Brown, 2010). تظاهرات مردم دنیا علیه گیاهان دستکاری شده ژنتیکی (GMO) این موضوعات ملاحظات اقتصادی- اجتماعی و محیط زیستی زیادی را به دولت ها و کشاورزان در سرتاسر جهان تحمیل کرده و حاصل آن برگزاری تظاهرات علیه این محصولات است. در جدید ترین موارد ...
چرا باید خاطرات فروغی را بخوانیم؟
قانون اساسی نیز شد. اگر از کارهای سیاسی فروغی که گسترده بسیاری داشتند و از مسئولیت امور خارجه گرفته تا امور مالیه و دربار و نخست وزیری کشیده می شدند، چشم پوشی کنیم، باید به خدمات ادبی و فرهنگی او اشاره کنیم که هنوز هم وجود دارند و انبوهی از استادان و دانشجویان از آن ها استفاده می کنند. فروغی در دوران دوم نخست وزیری خود دست به یک سلسله فعالیت های فرهنگی زد. او درواقع موسس دانشگاه ...
بابایی: دانشی که مسئول ارتباط با رای دهنده ها و کاندیداهاست نداریم/ امینی: در این کتاب با پوپولیسم ...
نیازهای جامعه و تطبیق این برند با آن نیازها می تواند انتخابات را برنده شود. وجود نداشتن سیاست ورزی به شکل آکادمیک و روشمند امینی، مدرس دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی ضمن تشکر از مترجم کتاب به دلیل این که با پرداختن به این موضوع در واقع به پایین آوردن مسائل علوم انسانی از آسمان به زمین کمک کرده و از بحث هایی که در دانشگاه های ما متعارف است و ربط عینی با تجربه روزمره ما ندارد فارغ ...
جشن سالروز میلاد امام رضا (ع) در خارج از کشور برگزار شد
از شیعه و سنی محب اهل بیت (ع) 3 شهریور ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا (ع) را در مسجد آل محمد (ص) جشن گرفتند. برنامه با قرائت قرآن مجید آغاز شد وسپس شجاع خانی رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی گفت: افتخار مردم ایران است که بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در ایران قرار دارد و همین امر موجب برکات زیادی برای ایرانیان بوده است. در ادامه برنامه چند نماهنگ زیبا که ...
بخش های خواندنی کتاب توقف ممنوع
! کمبود علم و عقب افتادگی علمی ما را جبران کنید؛ و این، با درس خواندن، فکر کردن، کار کردن و شجاعت علمی داشتن حاصل می شود. ایمان خود را تقویت کنید. احساسات پاک و دل های روشن و نورانی و صفاهای شما، بهترین فرصت برای شماست تا پایه های ایمان را در دل خود مستحکم کنید که بحمدالله وجود دارد. خدا را شکر می کنیم که بسیاری از جوانان ما- شاید بشود گفت اکثریت بزرگی از آن ها- پاکدامن اند. مواظب باشیم آلوده دامن ...
خونابه های نفت/ دستاوردهای دولت ملی در حوزه اقتصاد چه بود و چرا باید از آن دفاع کرد؟
دهند باید اطمینان حاصل کنند که پول شان به مصرف جامعه می رسد و بنابراین این راه اساسی اصلاح نظام مالی ایران را قبل از هر چیز جلب اعتماد مردم می دانست. وی به صراحت اظهار می داشت که هر قدر جامعه بیشتر به تشکیلات دولت اطمینان کند اخذ مالیات سهل تر است. بنابراین ملاحظه می شود که او پاک دامنی و شفافیت را فراتر از یک مساله شخصی می دید و برای تحقق آن در نهاد دولت، به صورت نظام وار تلاش می کرد ...
دانش محیط زیستی مدیران پایین است
هایی دارد ؟ ناباروری ایجاد می کند همین طور برخی از بیسفرون ها و دی اکسین ها سرطان زا هستند. اینها از طریق شیر و سایر مواد غذایی وارد چرخه غذایی انسان می شوند و انسان هم دچار سرطان می شود. انسانی که ما در تاریخمان داریم که حضرت نوح بیش از 900 سال عمر از خدا گرفت، انسانی که در قدیم شما می دیدید که بالاتر از صد و خرده ای سال عمر می کرد و امروز هم در برخی از روستاها این را می بینید. الان که ...
95 درصد داروها در کشور تولید می شود/ اعتماد به داروی ساخت داخل به باور پزشکان برمی گردد
با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه نظام اسلامی، گفت: طبق نظرسنجی انجام شده حدود 80 درصد مردم در اواخر دولت گذشته دغدغه تأمین دارو داشتند؛ اما با مدیریت صحیح و اجرای طرح تحول نظام سلامت، این نگرانی مردم به خوبی طرف شد. وی با اشاره به اینکه با وجود تورم، شاهد کاهش قیمت دارو بودیم، تصریح کرد: با اجرای مدیریت صحیح امیدواریم ضمن ثابت نگه داشتن قیمت ها روند کاهش قیمت دارو ادامه یابد. ...
وظیفه حاکمیت و کلیه مسئولان حمایت و همراهی با سازمان انتقال خون است
پدافند غیر عامل توان پاسخگویی کامل را داشته باشد. مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه بسیاری از مردم تسهیل فرآیند انسان دوستانه اهدای خون را در دولت تدبیر و امید خواستارند، بیان کرد: در شهرستان سقز پایگاه انتقال خون تاسیس و پس از تجهیز در ماه جاری آماده افتتاح به صورت تمام وقت خواهد بود و همچنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت شهرستان بیجار قرارداد در اختیار قرار گرفتن ساختمانی ...