سایر خبرها
چگونگی سخن گفتن خدا با پیامبران
این آیه شریفه مراد از کلمات، وحی الهی به پیامبران است که خداوند آن را پایدار می سازد (طباطبائی، بی تا، ج 18، ص 50)؛ ج) در روایات پرشماری نیز اشاره شده که وحی و قرآن، کلام الهی است. علی بن سالم از پدرش نقل کرده است که از امام صادق(علیه السلام) درباره قرآن کریم پرسیدم، حضرت فرمود: کلام الله وقول الله وکتاب الله ووحی الله (مجلسی، 1403ق، ج92، ص116). المیزان از امام رضا ...
مرگ و معنابخشی
مُسَمًّی وَ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (غافر / 40 و 67) بنابراین، مرگ هم چون انعقاد نطفه، تولد، تحولات خردسالی و جوانی و در نهایت فرتوت شدن، مرحله ای در ادامه مراحل درنظر گرفته شده در عالم طبیعت است. همین مضمون در آیات دیگری با بیان متفاوتی مطرح شده است: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ مِن سُلَالَه مِّن طِینٍ * ثمُ جَعَلْنَاهُ نُطْفَه فی قَرَار ِ مَّکِین ٍ * ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَه عَلَقَه ...
هاشمی و مسخره کردن شعار انتخابات آزاد
پایتخت دیگری مبارزه کرده است و هند یکی از اعضای موسس جنبش غیرمتعهدها اوایل ماه جاری اعلام کرد که در صورت تقاضا مایل است میزبانی این کنفرانس را به عهده گیرد. عراق اعلام کرده است که در مورد برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد اصرار نمی ورزد ولی خواستار آن است که کنفرانس وزیران خارجه در بغداد تشکیل شود . (9) 7 شهریور 1361 آیت الله منتظری : دادگستری باید نظر امام ...
آموزه های راهبردی دین در سلامت انتخابات براساس آراء امام راحل و مقام معظم رهبری
، تضمین سلامت انتخابات است. واژگان کلیدی انتخابات، سلامت، آموزه های راهبردی دین، امام راحل و مقام معظم رهبری. مقدمه نظر به مسئله محور بودن پژوهش، طرح سؤال مبنایی مقاله، امری مهم و جهت دهنده است؛ براساس ساختار قابل ارائه موضوع، مهم ترین سؤال این مقاله می تواند این باشد که استراتژی و آموزه های راهبردی دین برای سلامت انتخابات با تکیه بر آراء امام راحل و مقام ...
جشن باشکوه میلاد امام رضا در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد
بوده است، چنانکه در تاریخ خصوصیات ممتازی برای امام رضا علیه السلام مورد توجّه واقع شده است، از جمله: 1 اخلاق و رفتار زیبا: آن حضرت هیچ گاه با سخنان خود کسی را آزار نمی داد. در حضور دیگران به چیزی تکیه نمی داد. پای خود را نزد کسی دراز نمی کرد. با خدمت کاران و زیردستان به نرمی سخن می گفت. با خدمت گذاران و دربانان بر سر یک سفره می نشست. هرگز بوی بد از بدن او استشمام نمی شد. به هنگام شادی ...
اخبار کوتاه 2435
درجه سانتیگراد در نوسان بوده است و دمای هوا نسبت به روزهای گذشته به طور نسبی کاهش یافته است. پیرتاج همدانی تصریح کرد: خنک ترین نقطه استان همدان با 10 درجه سانتیگراد بالای صفر مربوط به اسدآباد بوده است. طرح سه منظوره بانک صادرات برای بازار همزمان با هفته دولت و همزمان با سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان همدان و در آستانه سالروز میلاد امام رضا(ع) مدیرعامل بانک صادرات ایران از ...
سینمای ما انقلاب را سانسور می کند
زمان جنگ های اول و دوم علیه آلمان نازی گرفته تا دوران جنگ سرد فیلمسازان مطرح دنیا علیه این موضوعات فیلم ساخته اند. البته اگر جنگ را به دو نوع سرد و گرم تقسیم کنیم، الان ما نیز در دوران جنگ سرد هستیم که ما از آن به عنوان جنگ نرم نیز یاد می کنیم. در دوران جنگ سرد حجم عظیمی از فیلم ها چه در آمریکا، انگلیس و چه در سایر کشورها علیه دشمنان استراتژیک خود که آن زمان همان شوروی سابق بود ساخته شده ...
نگاهی به گزارش BBC و VOA درباره محمد(ص)
عمومی آخرین ساخته کارگردان رنگ خدا بودند تا فیلمی که در حاشیه جشنواره فجر سال گذشته به شکلی محدود اکران شده بود را بر پرده های سینما ببینند. تولید فیلم با محوریت زندگی پیامبران الهی و بزرگان دینی از پرمخاطب ترین گونه های سینمایی است که در تاریخ سینمای جهان نیز آثار قابل توجیه در این زمینه خلق شده است. در یک برآورد کلی حدود 200 فیلم با موضوع زندگی حضرت عیسی(ع)، 120 فیلم با موضوع حضرت موسی(ع ...
مشکوک ترین گروه اطلاعاتی در ایران
. در بولتن اطلاعات تمام فعالیت تقریبا ارتش های دنیا مخصوصا کشورهای همجوار را جمع آوری می کردیم که مثلا امروز در عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان و روسیه چه می گذرد و حتی مثلا آمریکا در خلیج فارس چه می کند و ناوگان شان مشغول به چه کاریست. همه اینها را به صورت یک بولتن هر روز چاپ می کردیم و برای همه مقامات، مسئولیت مملکتی، بیت امام و مقام معظم رهبری (آیت الله خامنه ای) می فرستادیم. یک کار ...
پس گردنی به روبرتو کارلوس شرط بندی بود/ درخواست ظریف از دولت/ واکنش زائری به حضور طلبه ها در شهربازی/ ...
برخوردار هستند. البته ما این را درک می کنیم که دولت با مسئولیت های زیادی روبروست اما این تقاضا را داریم که نسبت به دوستانی که در وزارت امور خارجه کار می کنند با نگاه جدیدی مبتنی بر واقعیت های دستگاه خارجی مواجه شوند. مزایده اموال امیرمنصور آریا مورد استقبال قرار نگرفت امین دلیری امروز در نشست خبر ی به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه کل فروش سازمان در سال 93 بالغ بر 3 هزار و ...
تأسف برای قیمت گذاری آثار ایرانی در حراجی های خارجی/ راهکاری برای جلوگیری از ورود تابلوهای چینی
ادامه بی ینال گرافیک را در شیراز برگزار می کنیم. * نفوذ فرهنگ غرب به هنر ایران به هر حال تأکیدمان روی هویت های فرهنگی و هنری شهرهایمان است. زمانی هر شهری، هنر و معماری مختص خودش را داشت که با توجه به موضوعات و اقتضائات فرهنگی و هنری و اقتصادی منطقه شکل گرفته بود. اما متأسفانه امروز فرهنگ غرب به تهران آمده و به شهرهای دیگر سرایت کرده است؛ در واقع کم کم هنر معماری، فرش و سرامیک ...
آیت الله مرعشی نجفی، اسوه علم و اخلاق
تحصیلات نخست نزد پدر بزرگوارش آیت الله سید شمس الدین محمود حسینی مرعشی نجفی (متوفی1338ق)، که خود از علمای بزرگ آن زمان به شمار می آمد، و نیز شیخ مرتضی طالقانی، شیخ محمدحسین اصفهانی، حاجیه خانم بی بی شمس شرف بیگم طباطبایی، جدّه مادری خود، مقدمات علوم را بیاموخت. علم تجوید و قرائت قرآن کریم و تفسیر را از پدر خود و میرزا ابوالحسن مشکینی، شیخ محمدحسین شیرازی، سید هبةالدین شهرستانی و سید ابراهیم شافعی رفاعی بغدادی، علم ...
چگونگی شکل گیری سازمان فقاهت با مدیریت اهل بیت/ نقش یهود در حکومت بنی امیه و بنی عباس/ تحلیل استاد طائب ...
مهدی طائب می پردازد. جلد نخست کتاب ثاقب که از آن با عنوان ثاقب یک نیز یاد می شود، در حال حاضر نهمین چاپ خود را تجربه می کند و تاکنون بیش از 43 هزار نسخه از آن به فروش رسیده است. این محقق، پژوهشگر و نویسنده که دارای تحصیلات حوزوی نیز هست، کتاب ثاقب دو را نیز تحت عنوان نگاه تحلیلی به دوران امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به رشته تحریر درآورده که به گفته نویسنده، قرار است در چند ...
اخبار کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی
سنتی و به شکل گذشته در دهه کرامت اعزام شدند. فردآقایی گفت: نزدیک به هزار ائمه جماعات مساجد استان خوزستان نسبت به فضا سازی و سخنرانی برای نمازگزاران و مؤمنان با موضوع کرامت حضرت معصومه(ع) و امام رضا(ع)، سیره این بزرگواران و سایر معارف دینی در این دهه پرداختند. کارشناس امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان این که اهم برنامه ها در این دهه باتوجه به گرمای طاقت فرسای استان پس از نماز مغرب و عشاء برگزار شد، افزود: مساجد، حسینیه ها و مراکز فرهنگی مناطق شهری و روستایی استان خوزستان پذیرای حضور مبلغان در دهه کرامت بودند. ...
استاندار سیستان و بلوچستان: شهیدان رجایی و باهنر بهترین الگو برای مدیران و کارمندان هستند
، حسین عاقلی اداره استاندارد، دکتر محمد عبدی پزشکی قانونی، علیرضا راشکی نوسازی مدارس، رخشانی مهر شرکت توزیع برق، محمد حسن اعرابی فرودگاهها، مهدی حسینی دامپزشکی، عیسی پیری دانشگاه پیام نور، اسماعیل تدینی اوقاف و امور خیریه ، محبعلی قزاق برق منطقه ای، اصغری اقتصادی و دارایی، محمد حسن طهرانی شرکت گاز ، محمود رضا رضایی شرکت مخابرات، رضا ملایی مدیر بانک توسعه تعاون، شعیبی بانک ملی و پناهنده بانک رفاه کارگران به عنوان مدیران نمونه مورد تجلیل قرار گرفتند. فرماندهان تعدادی از پایگاههای بسیج ادارات نیز در این مراسم تجلیل شدند. 6081 ...
سامانه نور رضوی در مشهد رونمایی شد
: متقاضیان شرکت کننده در این سامانه می توانند با نام کاربری که در اخیتار آن ها گذاشته می شود مسیر حرکت پرونده خود را به صورت آنلاین مشاهده کنند. وی تأکید کرد: طراحی و ساخت این سامانه بر اساس استاندارد های بین المللی صورت گرفته و کاربرای می توانند با امنیت خاطر از این سامانه استفاده کنند. رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه رسالت واقعی دانشگاه ها تولید علم، دانش، فناوری و ...
کلمه ای که باعث خنده مسئولین لاهیجان شد / وقتی عروسی هم رنگ و بوی انتخاباتی میگیرد / بلیط هایی که ...
: بررسی می کنیم در ادامه موضوع با مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان مطرح شد. رضا قشلاقی در این زمینه می گوید: اطلاعی از این تخلف نداشته ایم و باید این موضوع توسط واحد بازرسی مورد بازبینی قرار گیرد. او با تاکید بر اینکه سازمان تعزیرات حکومتی با هر گونه تخلف و گرانفروشی و تقلب به شدت برخورد خواهد کرد، بیان می کند: شهروندان و یا آژانس های هواپیمایی می توانند اعتراض خود را به شکل تلفنی و ...
پس گردنی به روبرتو کارلوس شرط بندی بود/ درخواست ظریف از دولت/ واکنش زائری به حضور طلبه ها در شهربازی/ ...
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می کنند و در مواردی هم از کنار آن می گذرند. اگر خبر به ما هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. به ...
علیرضا قزوه، از نخلستان تا خیابان
برای واگویۀ دردهای اجتماعی و ترجمانِ زخم های نسلِ جبهه و جنگ از یکدیگر سبقت بگیرند. یکی از شاخص ترین شعرهایی که در آن روز و روزگار به دلیلِ برخورداری از همین ویژگی ها گُل کرد و موردِ استقبالِ عمومی قرار گرفت، شعرِ مولا، ویلا نداشت سرودۀ شاعرِ دردآگاهِ انقلاب، علی رضا قزوه بود که بعدها به همراهِ تعدادی دیگر از شعرهای اجتماعی - سیاسیِ او در مجموعۀ از نخلستان تا خیابان به دستِ چاپ سپرده شد. ...
افشای فعالیت حلقه کرسنتی ها در ماجرای عزل خادمی
علی رضا نوری زاده قرار می دهد تا بلبل آمریکا در شبکه صدای آمریکا، از برکناری خادمی حمایت کرده و زنگنه را مورد تقدیر قرار دهد. رضا م ط که یکی از سرحلقه های اصلی کرسنت و عضو ثابت حلقه کرسنتی ها است در زنجیره ای که منافع افراد حلقه تامین می شود، با پرداخت مبلغی به نوری زاده از اقدام هم تیمی های خود در ایران پشتیبانی می کند. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه های ایرانی، مهم ...
بعد از پنج هزار تومانی؛ چک پول 50 هزارتومانی هم بنفش شد + عکس
در نشستی خبری که در بانک مرکزی برگزار شده بود در واکنش به موضوع سیاسی بودن رنگ اسکناس پنج هزار تومانی جدید گفته بود: رنگ اسکناس های پنج هزار تومانی جدید سیاسی نیست. بر اساس این گزارش، امروز نیز چک پول 50 هزار تومانی طرح جدید و سکه های طلا و نقره جدید در حاشیه جلسه هیات دولت در نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد.چک پولی که به رنگ” بنفش” در آمده است. حالا باز هم باید منتظر واکنش مسئولان بانک مرکزی بود تا ببینیم رنگ این چک پول چرا بنفش شده است؟ ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
...: دولت تدبیر و امید با مذاکرات سخت و فشرده چند ماهه سرانجام موفق به انجام کاری شد که بحث غنی سازی انرژی هسته ای ایران در دنیا به رسمیت شناخته شود. ***** 433** حجت الاسلام والمسلمین محمد ایوبی (امام جمعه کنگاور): عموم مردم از اقدامات صورت گرفته توسط دولتمردان خصوصا در بحث مذاکرات هسته ای رضایت دارد. **** 434**دکتر امیر احمدی (عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه پیام نور ...
یک ایرانی، طراح توپ های نگهبان آب سد نیویورک + عکس
stabilizers) ، برای دفع اشعه یو وی یا ماورای بنفش استفاده کنیم که هرچه بیشتر نور خورشید را بازگرداند و مانع جذب آن شود. این طرح به ذهنم رسید و خیلی زود هم مورد استقبال قرار گرفت . در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده شد و نتایج خوبی هم داشت. تقریبا 40 تا 50 درصد توانسته، میزان تبخیر آب را کاهش دهد. بعد از آن مشکلات دیگری پیش آمد، این راهکار صد درصد نبود. یکی از جاهایی که استفاده می شد، فرودگاه ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
تالیفات آیت الله العظمی مظاهری در علوم دهگانه
عنوان تفسیر سوره یس تدوین شده است. * فقه 2- الحاشیه علی العروه الوثقی حاشیه بر عروۀ الوثقی که حضرت آیت الله مظاهری آن را نگارش نموده اند. 3-4-5- رساله توضیح المسائل در سه موضوع: رساله توضیح المسائل- احکام ، رساله توضیح المسائل- اخلاق و رساله توضیح المسائل- اعتقادات رسالة توضیح المسائل جلوة آشکار دینداری در صحنة اندیشه و عمل مؤمنان است؛ از این رو ...
46 هزار نفر در کلینیک تخصصی دیلم ویزیت شدند
کاهش هزینه بستری بیماران است که در مدت 14 ماه شش هزار و 248 نفر در بیمارستان دیلم بستری شدند و این افراد به طور میانگین تنها 4.5 درصد از کل هزینه خود را پرداخت کردند. وی یکی دیگر از بسته های خدمتی ارایه شده را در این طرح،حمایت از زایمان طبیعی عنوان کرد و افزود: انجام زایمان طبیعی در کلیه بیمارستانها بدون هیچ گونه هزینه ای انجام می شود. ناصری گفت: درحال حاضر در شهرستان دیلم پزشک متخصص زنان و زایمان ...
برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در پاکستان
. سپس معظم رضا و محمد رفیق مغول، شاعران و مداحان برجسته اهل بیت (ع) پاکستانی به مناسبت میلاد امام رضا (ع) شعرخوانی مدیحه سرایی کردند. در ادامه نیز غلامحسین وکیلیان، خادم امام رضا (ع) و استاد دانشگاه های ایران، در سخنانی اظهار کرد: ما نمایندگان بارگاه ملکوتی حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع) هستیم و از برگزاری مراسم باشکوه توسط رایزنی فرهنگی ایران و نیز از علمای اعلام و سایر ...
مهدی فخیم زاده دیگر فیلم مذهبی نمی سازد
مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : تنهاترین سردار سریال اولین سریال تلویزیونی مهدی فخیم زاده بود که به زندگی امام حسن (ع) می پرداخت و چهار سال بعد هم او سراغ زندگی امام رضا (ع) رفت و ولایت عشق را ساخت. حدود پانزده سال آز آن روزها می گذرد اما او هنگام ساخت ولایت عشق با همان مشکلاتی رو به رو بوده که امروز داود میرباقری، احمدرضا درویش و دیگران برای ساختن کارهای تاریخی- مذهبی با آنها ...
رمان های آرمان آرین نقد شد
نشست بود. مهناز جوکاری درباره ی نتایج حاصل از بررسی ها بیان کرد: واکاوی و مقایسه ی سه اثر پراهمیت و پرمخاطب آرین، نشان می دهد که نویسنده از نمادهای تخیل و فانتزی به گونه ای هدفمند برای پرداخت و پیشبرد داستان هایش استفاده کرده است. این نمادها در خدمت شخصیت پردازی و فضاسازی آثار قرار گرفته اند و به تقویت درون مایه و پیرنگ داستان یاری می رسانند. نمادهای ریخت حیوانی که برای نشان دادن خشم یا شجاعت شخصیت ...
سه برادرم در یک روز شهید شدند
چکیده سه برادرم در یک روز شهید شدند : شهادت سه برادر در یک روز نادرترین و سهمگین ترین اتفاق ممکن است. حسین مظفر در روزهای ابتدای مرداد 1367 این اتفاق را تجربه کرده است. روایت آن روز تلخ را به نقل از برنامه شاهد عینی می خوانید: