سایر منابع:
سایر خبرها
تندروهای اصلاحات چه سرنوشتی برای خود رقم زدند +تصاویر و فیلم
اکبر گنجی، در ذوق زدگی و جوزدگی خود در برابر فلسفه و اندیشمندان غربی، خراب کرد، قابل مقایسه با مخلمباف نیست. چرا که با وجود همه افتضاحات مخملباف (که در جوزدگی و عشق خودنمایی شانه به شانه گنجی است) در توهین به جایگاه رهبر معظم انقلاب در به اصطلاح نامه های سرگشاده و برنامه های شبکه های معاند، و سفر به سرزمین های اشغالی و فیلم سازی سفارشی برای صهیونیست ها و بهایی ها، او یا به خود جرأت نداد، یا سواد و ...
سعید کنگرانی بازی با گوگوش نابودم کرد
.... اعتمادی بود. یا آقای عباس پهلوان و امثال او بودند که روزنامه های صبح را چاپ می کردند یا علیرضا میبدی و دیگران که بخش رادیو را در دست داشتند. همه این ها سر یک چهارراهی به هم می رسیدند. غروب چهارشنبه، اگر هم در این کاباره به هم نمی رسیدند، جاهایی در لس آنجلس شبیه به کافه بود که شب های شعر در آنجا برگزار می شد. می شود به اسامی آن ها اشاره کنید؟ مثلاً کاباره تهران یکی از آن ها بود ...
ترجمه آثار فلسفی در ایران ضعیف است
نزد ما قدرت گرفته است، تعارض و تضاد ریشه ای است که تصور می کنیم میان علم و فلسفه وجود دارد؛ این تصور تبعات بسیار ناپسندی دارد. زیرا در واقع علم تحصّلی در دل تاریخ فرهنگ شکل گرفته است و علم قدیم و حتی علم جدید عمیقاً ریشه در تفکر فلسفی دارند. *نقدهای فلسفی مثل تهافت الفلاسفه که در جهان اسلام بوده است و نمونه شاخص چنین ناقدانی غزالی است، چه تفاوت هایی با نقدهایی دارد که در فلسفه غرب، ذیل ...
چرا با وجود عقل باید تقلید کرد؟
نیازهای فراوانی در زندگی دارد و برای ارضای کامل این نیازها به کسب شناخت و آگاهی نیاز دارد؛ کسب علم و آگاهی و تخصص در همه مسایل ممکن نیست. بنابراین، انسان ها و جوامع انسانی برای رفع نیازها و ادامه زندگی خویش مطابق سیره عقلا، آیات قرآن کریم، روایات امامان معصوم(ع) و حکم عقل باید به کارشناسان هر علم رجوع کرده و از آنان پیروی کنند. *مقدمه ذهن پرسشگر هر مسلمانی، در جست و جوی فلسفه ...
امام عصر(ع) دلیل و راهنمای اراده پروردگار
حجیت امام زمان(ع)، گفت: حجت خدا را باید در سه حوزه علمی و عقلی، قوه عملی و قوه حسی شناخت، علمی و عقلی به این معنی که حجت خدا باید عالم ترین و عاقل ترین انسان ها باشد، عالم ترین یعنی همه خلق به علم او محتاج است اما او محتاج به کسی نیست. حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه علمی که امام دارد، علم لدنی و تفویض الهی است نه اکتسابی، ادامه داد: از جهت قوه عملی امام قدرت تصرف در عالم تکوین را دارد ...
تحقق عدالت بدون تشکیل حکومت ممکن نیست
و اخلاق شوند. این ادب در سه بخش معنا و مصداق دارد؛اول آن آدابی است که انسان باید نسبت به خودش داشته باشد و خودش را به درستی بشناسد، بعد زمینه شناخت در حوزه های دیگر برای انسان فراهم می شود. اینکه انسان خودش را به درستی بشناسد، بزرگترین معرفت است. استاد برجسته اخلاق ادب دوم را در رابطه با دیگران دانست و گفت: قرآن کریم بر حسن خلق با دیگران تاکید دارد و این یک قاعده طلایی است، زیرا همه ...
نگرانی های عبدالحسین حائری چه بود؟
، فرنگی ها برای ما نوشته اند و اگر هم از ایران و عرب و ترک چیزهایی نوشته اند، تقریبا همان راهی است که فرنگی ها رفته اند و کار جدید و مهمی نکرده اند؛ ما باید خودمان تاریخ علم بنویسیم، از آغاز، و این به خواندن کتابهای خطی و شناسایی آنها احتیاج دارد. او می گوید: فهرست که ما می گوییم، یعنی شناختن و شناساندن کتابهای خطی مولفات بزرگان گذشته ما، که نشان می دهد ما در گذشته مان چه کسانی را داشته ...
پایه گذاران اولیه علم کلام در تاریخ اسلام ایرانیان بودند
و حدیث، بین فلسفه و کلام، رابطه معقولی به وجود بیاورد. کسی مثل ملاصداری شیرازی، تا آن جایی که یادم هست، در کتاب شواهد الربوبیه یک صفحه فقط و فقط از فضایل بزرگ غزالی تعریف می کند. پس باید شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگ زمان ها را در نظر گرفت و نباید به گذشتگان توهین کرد. پایه گذاران اولیه علم کلام در تاریخ اسلام ایرانی بودند دوره ناصرخسرو دوره رشد اندیشه های فلسفی و کلامی در ...
نقش خودپنداره و نگرش های مذهبی در رفتارهای فرد و خانواده
. دین برای آدمی موهبتی است که او را به یک فلسفه حیات مسلح می کند، به عقل وی روشنگری می بخشد و بر اراده تاکید دارد، به آدمی کمک می کند تا به فرمان عقل گردن نهد و نیازهای اساسی روح، به ویژه نیاز به عشق و جاودانگی را تحقق بخشد. آیا بین نگرش های مذهبی و خودپنداره رابطه وجود دارد؟ خودپنداره چیست؟ چه عواملی در شناخت آن مؤثر است؟ و چه رابطه ای با نگرش های مذهبی دارد؟ نگرش های مذهبی چگونه می ...
پایه گذاران اولیه علم کلام در تاریخ اسلام ایرانیان بودند
بین کلام اشعری، بین روایت و حدیث، بین فلسفه و کلام، رابطه معقولی به وجود بیاورد. کسی مثل ملاصداری شیرازی، تا آن جایی که یادم هست، در کتاب شواهد الربوبیه یک صفحه فقط و فقط از فضایل بزرگ غزالی تعریف می کند. پس باید شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگ زمان ها را در نظر گرفت و نباید به گذشتگان توهین کرد. پایه گذاران اولیه علم کلام در تاریخ اسلام ایرانی بودند دوره ناصرخسرو دوره رشد ...
عالمی که بهترین کتاب در علم اصول را نگاشت
رؤسای علما و مجتهدین و بزرگان فقها و مدرسان و زاهدان زمان خود بود که در فقه و اصول صاحب آرا و افکار مشهوری است. فقیهان و اصولی های بعد از او پیوسته پیرامون افکار و اقوال او به بحث و تحقیق پرداخته اند و از آن ها متأثر گردیده اند. وی با همۀ علم و فضیلتی که داشت در تمام عمر خود گرفتار ضعف و پریشانی و اختلال معاش بود، ولی با عفت و مناعت طبع زندگی می کرد. محمدتقی رازی همسری صاحب ...
آیا وحی رویای رسولانه است؟
...، گریزی از خطاپذیری وحی نیست. این توجیه درست نیست؛ زیرا کتاب مقدس، وحی نبوی و رهاورد پیامبرانه نیست. وجود خطا در کتاب های پیامبران با هدف هدایتگری آنها نمی سازد. برای هدایت انسان ها به راهنمایی پیامبران نیاز است. وحی از هر امر غیرواقع منزه است و سالم به دست مردم می رسد. اگر در وحی امر اشتباه رخ دهد و یا مورد دستبرد قرار گیرد، مردم از شناخت هدف آفرینش خود و راه های رسیدن بدان (که هدف وحی است) دور ...
اشارات قرآنی درباره پرندگان
شده است که علت انتخاب پرنده برای این منظور، قدرت پرواز آن ها بوده است(7). برخی، نوع پرندگان انتخاب شده را به روحیات و صفات مختلف آدمی تأویل برده اند که هر کدام مظهر یکی از صفات انسان هستند؛ طاووس مظهر زیبایی و خودنمایی، خروس مظهر تمایلات شدید جنسی، کبوتر مظهر انس و الفت(8) و کلاغ مظهر آرزوهای دور و دراز و حرص و آز(1). توجه به پرندگان و شناخت قدرت الهی أَلَمْ یَرَوْاْ إِلَی ...
دکتر حسین رجایی، مدیر بخش پروانه شناسی موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت و کاشف خانواده جدیدی از پروانه ها در ...
علمی محسوب شود باید قابل رد کردن باشد. این یک اصل بنیادی در فلسفه علم است. این مساله طبیعتا به این معنی نیست که همه نظریه های علمی روزی رد خواهند شد، بلکه اشاره به این واقعیت دارد که برای اثبات یا رد نظریات علمی همیشه می توان تلاش کرد. سیستم های طبقه بندی موجودات زنده همواره به کمک روش های مدرن و تکنیک های پیشرفته در حال بازبینی و دقیق تر شدن هستند. در این میان بخش هایی از این سیستم ها همواره تغییر ...
فصلی نو برای جوانان ایران؛ جوانان امروز هم می توانند حماسه بیافرینند
. روزگار مدرن را روزگار بی پیر نامیده اند و معنی اش این است که دیگر پیری (مرادی) نیست، اگر هم باشد کسی مریدش نمی شود و حرفش را گوش نمی دهد. اما ظهور آفتاب تابانی به اسم خمینی (ره) موجب شد تا جوانان از بلای بی پیری نجات یابند و گرد وجود آن خردمند فرزانه جمع شوند. رابطه ما با امام خمینی شبیه به رابطه مردم با یک رهبر سیاسی نبود بلکه ما او را خلف صالح پیامبر می دانستیم و او را چنان اطاعت می کردیم که مریدان ...
تحلیلی از برنامه های علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ از فطرت و کارکردهای آن در تحول علوم ...
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با استناد به انتشار بیش از 49 اثر علمی و بالغ بر 15 اثر در دست اجرا توسط محققان، به یکی از گروه های موفق علمی تبدیل شده است. آثار متعدد و گوناگونی که از سوی این گروه به چاپ رسیده، در جامعه علمی مؤثر واقع شده است و برخی از این آثار در محافل علمی و پژوهشی کسب مقام کر ...
درباره شخصیت و آثار علامه عسکری
پوشیده نیست که جلوه حق در سیما و آثار اولیای الهی، ودیعه و موهبتی است الهی که برای زمینیان به ارمغان آمده تا در شب دیجور دنیای تاریک این دوران و همه دوران ها، راه را بیابند و از چاه ویل معصیت و غفلت و سرگشتگی رهایی یابند. در این مجال که با عنوان در مکتب فرزانگان نام گرفته برآنیم تا نگاهی گذرا به زندگی و شخصیت و سیره و آثار عالمان دین و نام آوران آیین داشته باشیم و انعکاس نور وجود ذی جود ...
گمشده ام را در فلسفه اسلامی یافتم/ نزد فیلسوف،عالم صحنه تئاتر است
چه شد که زندگی شما با فلسفه گره خورد و شما با این حوزه مأنوس شدید ؟ اینکه هرکسی سراغ چه رشته ای می رود به آن بستگی دارد که در چه خانواده و در چه شرایطی بزرگ شده است، درست است که در آن موقع فلسفه به عنوان یک رشته جداگانه مثل امروز شناخته شده نبود وخیلی ضعیف به آن پرداخته می شد اما شرایط علم دوستی و تفکر حاکم بود در ضمن در زمان ما مثل امروز نبود که مردم سراغ علم بروند تا از آن پول ...
جوامع علم موسیقی از کتاب شفاء بوعلی سینا نقد و بررسی می شود
آن چه در این کتاب آمده است، برگردان یکی از کتب شفا از زبان عربی به فارسی است. این کتاب که در صفحۀ عنوانِ چاپیِ آن به نام جوامع علم موسیقی آمده است و به ظاهر باید این نام از سوی مؤلف آن، حضرت شیخ الرئیس بوعلی سینا بر آن گذارده شده باشد، در مباحث نظری علم موسیقی بحث می نماید و کتاب سوم از فلسفۀ اوسط شفاست و فلسفۀ اوسط نیز بحث در ریاضیات، یا به قول طلاب، علمِ تعلیمی می کند و چنان که به وقت ...
عبدالکریمی: تأسیس تمدن جدید اسلامی توهم است/ غلامی: انسان موحد باید برای شکل گیری تمدن تلاش کند
مرجع قضاوت در باره آن باشیم. این پروتاگوراس سوفیست بود که مدعی بود انسان مقیاس همه چیز است، اما بنیان گذاران فلسفه می کوشیدند تا نشان دهند که حقیقت، در معنای درستی اندیشه ها، از مرجعیتی مستقل از کسانی که ادعای آن حقیقت را دارند، برخوردار است. در جامعه ما ادعاهای بسیاری وجود دارد که صرف نوعی تفوه و صرف بیان پاره ای اظهاریه و مدعیاتی است که برایشان هیچ مرجعیت مستقلی جز ادعای خود مدعیان شان ...
اجرای مشترک کنسرت موسیقی / تازه های موسیقی صداوسیما
در آن شاخه علم صاحب نام و حرفی برای گفتن داشته باشند و انتخاب آنها تابعی از تسلطشان بر علم و دانش مرتبط با موضوع و شناخت زمینه های بسط و گسترش موضوع و بررسی جوانب مختلف آن است. کیانفر با توجه به برگزاری 48 نشست نقد کتاب از یک سال پیش تاکنون گفت:خانه نقد کتاب کار خود را از 22 مردادماه 1393 آغاز کرده و در یک سال گذشته توانسته است در جهت معرفی و نقد و بررسی کتاب های مختلف منتشر شده اقدام کند که کتاب ...
کتاب هایی برای به فکر فرو رفتن
را می توان به معنایی دنباله ی خاطرات پس از مرگ براس کوباس دانست، کینکاس بوربا، فیلسوف نامتعارفی است که فلسفه ای نا متعارف تر از خود دارد. کینکاس بوربا مثل دو رمان دیگر ماشادو، از یک سو کندوکاوی موشکافانه در روان و ذهنیت شخصیت هاست، به گونه ای که تمام ضعف ها، خود فریبی ها، فرافکنی ها، و.. را با همان زبان طنزآمیز و گزنده پیش چشم ما می نهد و از سوی دیگر نگاهی انتقادی به اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ...
امروز حجت خدا بر خلق چیست؟
...، آیت الله جوادی آملی پرداخته ایم؛ اساساً قرآن کریم ندا سر می دهد که هدف از وجود انسان عبادت است. انسان عابد کسی است که به غایت خلقت خود رسیده است و در مقابل، انسان منکر و شریر آن کسی است که همچون سوارکار درمانده ای، نه مرکوبی باقی گذاشته، نه مسافتی پیموده است. علم درخت طوبی و عبادت بدنی، میوه آن است آیت الله جوادی آملی در طلیعۀ کتاب فلسفۀ الهی از منظر امام رضا(ع)، عبادت ...
مرگ و معنابخشی
...، و یا در شادترین لحظه های زندگی مان که از زیستن سرشار هستیم، باز هم به مرگ می اندیشیم و زندگی مان با مرگ پیوندی عمیق دارد. زندگی بدون مرگ نه اصالت دارد و نه می توان آن را شناخت؛ نه از این نگاه که پدیده ها را با اضدادشان باید شناخت ، که ازباب اینکه مرگ ترجمان زیستن است. مرگ همواره زیر پوست زندگی جریان دارد و بر تجربه رفتار آدمی و اندیشه اش تأثیر فراوان می گذارد. زندگی نمی تواند بدون مرگ وجود ...
حساب هر امتی را امام زمانش می رسد
آنها اشاره می شود: خداوند بزرگ تر است از اینکه برای مردم ظاهر شود تا حساب بکشد؛ چه اینکه عالم امکانی وسعت بر ظهور خداوند ندارد. ازاین رو، خلیفه ای منصوب می کند تا مردم را حساب بکشد و این مقام فقط شایسته آل محمد صلی الله علیه و آله است (همدانی درودآبادی، 1382، ص 399). عبارت ایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم نه تنها منافاتی با حاکمیت خداوند ندارد، بلکه همان توحید است؛ چراکه اهل ...
پاسخ به ادعاهای قرآن پژوهان سکولار در مناظره بسط تجربه نبوی
.... 5. خالق هستی و خدای عالم که اسلام و قرآن و هر حقیقتی از اوست، متهم ردیف اول و محکوم خواهد شد چرا که اوست که چنین سازوکاری نهاده که از یکسو اسلام و قرآن و پیامبر می فرستد و از سوی دیگر، راه شناخت صحیح و مطابق با آن ها را بر خلق می بندد. 6. و نهایتاً انسان نسبی انگار منکر حقیقت، جانشین خدا و آنچه خدایی است می شود و عصر تباهی موجّه! آغاز می گردد. بنا به قرآن کریم (قیامت/16 و 19) و ...
طرح بین المللی گفتمان مهدویت
این گستره دین شامل همه عرصه های حیات می شود. دین همچنان که نسبت به مسأله ای از مسائل اخروی انسان بی تفاوت نیست، نسبت به مسائل دنیوی وی نیز نمی تواند بی تفاوت باشد. دین باید در همه عرصه های علم، فرهنگ، تمدن، اقتصاد، سیاست، حکومت، هنر، صنعت، خانواده و... حضور داشته باشد. به همین جهت گستره و اهداف حکومت را نیز دین مشخص می نماید. در تئوری مهدویت، حکومت نمی تواند کارکرد غیردینی داشته باشد ...
نسبت کلام سیاسی با فقه سیاسی
.... از این رو، با توجه به گستردگی بسیار دامنه فلسفه، فلسفه سیاسی را تلاشی فلسفی برای شناخت و بررسی امور سیاسی می داند.46 بر همین اساس، در تعریف فلسفه و فلسفه سیاسی می گوید: فلسفه تلاش برای کسب معرفتی عام نسبت به همه امور (خدا، جهان، انسان و ماهیات اشیا) است... با این نگاه به فلسفه، فلسفه سیاسی شاخه ای از خود فلسفه است. بنابراین فلسفه سیاسی تلاش برای جای گزینی تصورات انسان ها نسبت به ...
چگونگی سخن گفتن خدا با پیامبران
السلام) در وادی طور، گرچه ندایی از درخت شنید، چنان نبوده که درخت سخن بگوید؛ زیرا حضرت موسی(علیه السلام) وحی را از همه جهات می شنید (جوادی آملی، 1378، ج1، ص 51). پس در حقیقت، کلامْ قائم به آن درخت نبوده (مانند قیام کلام به متکلم در ما انسان ها). بلکه تنها خداوند از ورای حجاب درخت با حضرت موسی(علیه السلام) سخن گفته است؛ البته حجابی که با احاطه الهی بر همه چیز منافات نداشته باشد (ر.ک. طباطبائی، بی تا ...
در مجلس سیدالشهدا چه می خواهیم؟
می گفت بیست نفر جلوی منبر غش می کردند، یک روز به شیخ گفتم چه نفسی داری! گفت: برای من نیست، پرسیدم جریان چیست؟ گفت: چیزی نداشتم، به امام حسین(علیه السلام) گفتم تا کی باید از روی کاغذ برای مردم بگویم، خیلی گریه کردم تا بی هوش شدم، در عالم بی هوشی رفتم کربلا، خیمه های متعددی بود، به من اشاره کردند و گفتند: خیمه امام حسین(علیه السلام) آن خیمه است، وارد خیمه شدم و امام حسین(علیه السلام) را دیدم، سلام ...