سایر منابع:
سایر خبرها
حقیقت تنها معیار عکس های کاوه
مدرن شدن جامعه ایران دهه 50 را تحلیل کرد. عکس های کاوه از جنگ تحمیلی در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای داشت. خود کاوه درباره تجربه اش از جنگ حکومت بعثی عراق علیه ایران گفته است: گاهی اوقات احساس می کردم لاشخورم؛ چون با هلی کوپتر به هر جا که کشت وکشتار بود می رفتیم؛ عکس می گرفتیم و جنازه جمع می کردیم. در طول جنگ دستمالی داشتم که همیشه همراهم بود. این دستمال را بارها شسته ام؛ به آن گلاب ...
سعی کنید در قصّه گویی و کار هنری، اوّلین چیزی را که در کودک ایجاد می کنید، ایمان باشد
- دست اندرکاران - مسأله به این شکل مطرح نیست! امروز کودک ما - چه برسد نوجوان - آگاهی و هوشیاریای دارد که داده ی تردیدناپذیر جو و فضای انقلاب است. در گذشته این آگاهیها، این آزادی ها و این روح استفهام و این میل به دانستن، نبود. دسترسی هایی هم وجود دارد که در واقع دسترسی کودک ما، یک منبع فرهنگی نیست؛ بلکه با دید درست، دسترسی مراکز هدایت کننده ی فرهنگ در سرتاسر دنیا برای القای مقاصد ...
تلاش ناموفق طنازان آپارتمان نشین در "میانبر" تلویزیون/ دلیل طولانی کردن سریال با ماجراهای تکراری و ...
آموزش مجازی راه اندازی کرده و در این مسیر تعدادی از اهالی ساختمان نیز درگیر این شبکه می شوند. تلویزیون در نوروز 1399 با 4 سریال در خدمت مخاطب خانه نشینی است که این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا بیشتر اوقات خودش را در خانه سِیر می کند. سریال هایی که با توجه به مناسبت نوروز قرار بوده طنزش بیشتر از رئال باشد. مجموعه تلویزیونی "میانبر" ساخته یزدان فتوحی یکی از این 4 سریالی است که ضعف های ...
پایتختی ها دیگر معمولی نیستند!
جامعه ما وجود ندارد، اما ما یک کار هنری می کنیم. بعضی می گویند هنر باید متاثر از جامعه باشد، اما من معتقدم هنر باید پیشرو جامعه باشد و به جامعه امید بدهد. فهیم درباره انتقادهای سیاسی و اجتماعی مطرح شده در پایتخت 6 ، گفت: به نظرم طرح این مسائل انتقادی متاثر از جامعه، خوب است اما نشان دادن جهاتی از جامعه که سقوط کرده در یک سریال زمانی مثبت است که تحلیل روبه جلو داشته باشد. مثلا عادی نشان ...
شجاعی طباطبایی: زبان کاریکاتور قابل فهم، بین المللی، گزنده و معترض است/ تهدید به مرگ کاریکاتوریست ها ...
این رشته به عنوان داور حضور داشته است. سید مسعود شجاعی طباطبایی به خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی خبرگزاری آنا گفت: رژیم صهیونیستی در حوزه جنگ رسانه به شدت آسیب پذیر است. چند ماه قبل هنرمندی از پرتغال به اسم واسکو گارگالو یک کاریکاتوری کار کرده بود که نتانیاهو را نشان می داد که تابوتی را درون کوره های آدم سوزی قرار می داد که روی آن نقش همان چیزی که اینها ادعا می کنند در هولوکاست اتفاق افتاده ...
حوزه های ادبی جهان مشتاق ادبیات پایداری هستند
آشنای فرهنگ هنر و رسانه رئیس این سازمان شمایی کلی از ادبیات دفاع مقدس ارائه کنیم. برداشت و تعریف شما از ادبیات پایداری چیست؟ ادبیات اندیشه، زبان و قلم یک ملت است که خواسته ها و نوع نگاه و آن ملت را ترسیم می کند و در فرم های مختلف عرضه و به مفهوم سازی می پردازد. ازجمله این فرم ها می توان به کتاب مقاله و قلم زدن در حوزه های هنری و ادبی اشاره کرد. در یک مفهوم کلی می توان به این نکته ...
اشکال برنامه عصر جدید کجاست؟
. صدا و سیما آمارهایی را اعلام می کند که معلوم نیست از کجا آمده اند. مردم پرمخاطب بودن پایتخت را می فهمند چون همه ی آدم های اطراف شان مشغول دیدن این سریالند و درباره اش حرف می زنند اما عصر جدید قطعا جزو برنامه های پرمخاطبی نیست که همه جا حرفش باشد. با این حال می بینیم که اعلام آمارهایی شبیه درصد بالای رضایت مخاطبان ،در نیمه راه برنامه در اذهان مردم ، جا باز می کند. 6. نکته آخر این که اگر ...
پشت هم باشیم اما نه مثل خنجر
، ریزش مخاطب هم داشتم، اما قصد داشتم غیرخطی کار کنم و ابتدا مخاطب عام را با چیزی که خودش دوست دارد جذب کنم بعد آن پیامی که می خواهم منتقل و او را موظف به فکر کردن کنم. وی خاطرنشان کرد: همکاران تئاتری مدام از نبود حمایت حرف می زنند، اما مگر کسی از ما که مخاطب داریم حمایت کرده است؟ ما اسپانسر می آوریم برای تبلیغات هزینه می کنیم، کلیپ می سازیم و ... ، اما دوستان نه این تلاش ها بلکه فقط ...
حذف بدون معیار واقعیات نقطه ضعف ادبیات پایداری است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس ، مخاطب شناسی مقوله مهمی است که در ادبیات پایداری در طبقه بسیاری از نویسندگان این حوزه است به همین منظور گفتگوی کوتاهی با معصومه رامهرمزی نویسنده ادبیات دفاع مقدس داشته ایم که در ادامه می خوانید: رامهرمزی در خصوص جنگ و ارتباطش با همه اقشار یک جامعه اظهار داشت: جنگ ها در تمام دنیا اتفاقات فرهنگی و سیاسی هستند. وقتی جنگ روی می دهد، فقط سیاستمدارها در ...
عقرب/ نگاهی به فیلم تمام چیزهایی که جایشان خالی است
سینماسینما ، حمیدرضا گرشاسبی هیچ کداممان نیستیم که جای کسی یا کسانی را در زندگی مان خالی نبینیم. برادر و خواهر یا دوستی رفته و هیچ هم نشده که کسی توانسته باشد جای او را برای ما پر کند. رفتنشان از سر چه بوده؟ سرطان که عقرب است؛ می زند و نابود می کند. هم از این روست که فیلم تمام چیزهایی که جایشان خالی است همه را چنگ می زند و مخاطب خودش می کند. همه ما می توانیم خودمان را در این فیلم پیدا ...
نگاهی به مجموعه پایتخت6 ؛ قصه نخ نمایی برای فضای مجازی!
از ما لبخند شادی روی لب های خودمان بنشاند و در ادامه بفهماند این تو هستی! خود واقعی تو و جامعه ای که در آن زندگی می کنید. جامعه ای که سارا و نیکای آن با وجود بزرگ شدن تغییر و تحولی در آنها دیده نمی شود و به صرف داشتن یک موبایل که فضای مجازی را دزدکی دنبال می کنند به مخاطب القاء می شود که بزرگ شده اند و بدون اینکه طرز استفاده درست آن را یاد بگیرند از پدر و مادر خود تذکر می گیرند و با ...
ویترین سالنامه ها/ از نیک و بد سال بلوا تا نبرد بی پایان ؛ نگاه مختصری بر ویژه نامه های نوروزی امسال
در سالی که گذشت، به تبیین و تحلیل اتفاق ها بپردازند. البته به نظر می رسد این بار تمرکزشان بیشتر بر وقایع و رخدادهای قبل از شیوع کرونا ویروس در ایران بود و در آن ها از مهمترین بحران ایران و جهان که نیاز الان مخاطب است، خبری نبود. در این گزارش سعی شده تا با توصیف طرح و محتوای جلد مرور مختصری بر برخی از سالنامه های امسال داشته باشیم. به گزارش شفقنا رسانه، روزنامه جام جم در ویژه نامه نوروزی ...
شبکه های قرآنی به سمت جذب حداکثری مخاطب حرکت کنند / لزوم بازنگری در سیاست گذاری ها
ضرورت وجود شبکه های تخصصی در حوزه قرآن باعث شد تا در همان اوایل انقلاب اسلامی شبکه رادیویی قرآن در رسانه ملی راه اندازی شود. همچنین، پس از چندی و بنا بر اقتضائات، شبکه قرآن و معارف سیما نیز در تلویزیون آغاز به کار کرد. موضوع میزان تأثیرگذاری شبکه های تخصصی قرآن و نیز ویژگی های اصلی و مهمشان برای تأثیر هر چه بیشتر بر روی علاقه مندان و جذب هر چه بیشتر مخاطب از مباحث مهمی است که نظرات ...
یادداشت| ادبیات نیایشی و کاتارسیس
حوزه ادبیات عاشورایی، اثری مثل پدر، پسر، اقای سید مهدی شجاعی وجود ندارد. آثاری که بتواند با الگوهای متفاوت جامعه در نسل های متفاوت زندگی کند، که ای کاش این اتفاق را ما به عنوان یک الگو درنظر بگیریم و تصمیم بگیریم نگاه وقفی به ادبیات عاشورایی داشته باشیم. و به نظرم هنرمند تا خودش را وقف نکند نمی تواند تولید اثر کند. در پایان جمله ای از ابن مشغله نادر ابراهیمی بزرگ می آورم که می گوید: زندگی مِلک وقف است دوست من ! بوطیقای فضا ، محل رشد و تکامل هنرمند نیایشی است0. پایان انتهای پیام/ ...
عمق بحران خصوصی سازی سلامت در زمان شیوع ویروس کرونا مشخص شد/ نگاه کالایی دولت به آموزش و پرورش
گفته رهبر معظم انقلاب آموزش و سلامت دو امر حاکمیتی هستند و کسی حق ندارد آنها را به بخش خصوصی واگذار کند پس این واگذاری مخصوصاً نباید در مورد یک بخش مهمی مثل تربیت معلم که موتور محرک آموزش و پرورش است اتفاق بیفتد. دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در دهه 60 به واسطه توجه به امور تربیتی موفق ترین دوره فرهنگی در آموزش و پرورش رقم خورد به گونه ای که بیشترین آدم ها که با جریان جنگ و ...
هالیوود مخاطب را دلسوز سلبریتی می کند
وجود ندارد و در واقع شخصیت های برجسته داریم مانند ورزشکاران و هنرمندان که وضعیت آنها با سلبریتی ها بسیار متفاوت است. در واقع آنان تفاوت جدی با سلبریتی دارند. در نظر من سلبریتی فاقد هرگونه جوهریت و ذات قلمداد می شود و به واسطه دیده شدن از امتیازات نخبگی برخوردار می شود این خلاصه ترین تعریفی است که می توان از سلبریتی در چشم انداز فلسفی ارائه داد. مثلاً در زمان های گذشته اشراف ...
معرفی رمان برای زمان قرنطینه: پنج شنبه فیروزه ای از سارا عرفانی
پس این کار بر آمده و توانسته هر یک از دختران دانشجو را با شخصیتی متمایز در ذهن مخاطب ترسیم کند. پنج شنبه فیروزه ای رمانی اجتماعی و در عین حال دینی رمان پنج شنبه فیروزه ای را می توان در زمره رمان های دینی دانست. جالب است که با وجود گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری معتقد هستند که توفیقات چندانی در زمینه نگارش رمان های دینی دیده نمی شود. رمان ها بواسطه ...
هنرِ انقلابی، انقلاب هنری
حسینیه ها بود. این روزها با شیوع کرونا، در جبهه انقلاب شاهد تولید آثار مختلف هنری در قالب هایی چون کلیپ، فیلم کوتاه، مستند، روایت نگاری، طراحی پوستر و پادکست هستیم. با کمی دقت به محتوا و روح آثار تولید شده و همچنین فضای تولید آثار می توان شباهت های خاصی میان این فضا و دهه شصتِ هنر انقلاب یافت. اما این ویژگی ها و شباهت ها کدامند؟! من این ویژگی ها را در دو بخش شاخص های محتوایی و شاخص های ...
ملتهب با روایت ساده انگارانه/ نگاهی به فیلم در سکوت
سینماسینما ، ایلیا محمدی نیا نکته نخست در سکوت فیلمی خسته کننده و ملال آور است. از همان دست فیلم هایی که در بهترین شکل به آن می توان عنوان تله فیلم 90 دقیقه ای تلویزیونی داد تا امید به جذب مخاطب خسته از کار و فعالیت و روزمر گی داشته باشد. فیلمنامه فیلم سوژه ای ملتهب دارد که به راحتی از دست می رود. فیلمنامه کم جان که آن قدر جان ندارد تا در پس سوژه جذابش ...
گفت وگو با ضابطیان درباره برنامه سازی و اجرا: تلویزیون باید دنبال ستاره های خودش باشد نه سلبریتی های ...
تلویزیون یا هر رسانه ای باید استارهای خودش را تولید کند و در واقع ستاره های خودش را پرورش دهد و بعد در زمان هایی مثل این ایام که عید نوروز و یا مثلاً در مواقع خاصی که نیاز است مردم کاری را انجام بدهند این ستاره های خود این رسانه اند که به میدان می آیند، مردم را با تولید برنامه درست و اصولی شان سرگرم می کنند، نه کسانی که یک دفعه و یک شبه می آیند و چیزی می گویند و می روند. ما ستاره های خودمان را در ...
ناکامی آشفتگی جیرانی در گیشه سینما/درامی جنایی که مخاطب را پس می زند
که این بار نقش اولش را بهرام رادان ایفا می کند. بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از فعالیت های فریدون جیرانی اینجا کلیک کنید آشفتگی رئالیستی و اجتماعی نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت. این تعریفی است که فریدون جیرانی طی یادداشتی درباره تازه ترین ساخته خود گفته است. فیلمی که با توجه نوع طراحی صحنه باز هم حال و هوایی کلاسیک را تداعی می کند. این فیلم در ...
نوع استفاده ما از فضای مجازی در این روزها/ تغییر استراتژی برای شکست دشمن در فضای مجازی لازم است
یک مقطع ایجاد شده و شاید این امر مقطعی ادامه داشته و به سبک زندگی جدید تبدیل شود حال باید دید سهم فرهنگ ایرانی و اسلامی از این تغییر چیست؟ وقتی به محتوای فضای مجازی کنونی نگاه می اندازیم، محصولات فکری و فرهنگی غربی بیشتر از پیش خودنمایی می کنند به طوری که به ذهن مخاطب می رسد که محتوای غربی غلبه بر محتوای اسلامی دارد چرا که ساده ترین چیز یعنی رده بندی و دسته بندی محتوا بر اساس سیاست های ...
انتظاری که از تئاتر و جشنواره فجرش می رود/ بیشتر از اینها مردم را دریابید!
ر بین این همه محافل ریزودرشت تئاتری که در کشور ما هرازگاهی دایر می شود و تأثیرات نسبی خودش را هم از لحاظ محتوایی و حمایتی دارد، همچنان جشنواره تئاتر فجر با وصله بین المللی اش دارای اعتبار بیشتری است. در سالی که گذشت؛ 1398 همین جشنواره تئاتر، سی و هشتمین دوره خود را پشت سر گذاشت. شاید مخاطبی که این فضا را تجربه نکرده باشد، تفاوت این دوره با دوره های قبل را متوجه نشود، هرچند که این تمای ...
مجلس دهم، منفعل ترین و بیکارترین مجلس در تاریخ ایران / نمایندگان دوره یازدهم تبعیض ها را از بین ببرند
دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: ولی واقعیت این بود که این جریان در حال بازگشت به درون نظام، در عین پذیرش نظام بود و این پذیرش یک سری شروط را به نوعی اعمال می کرد و این باعث شده بود که یک توافقی بین نیروهای سیاسی شکل بگیرد. مثلاً آنها می گفتند باید فضای سیاست خارجه، آرام تر و با ملاحظه تر با جهان باشد و یا شعارهای آزادی در فضای فرهنگی وجود داشته باشد. ولی در واقع شاهد بودیم افرادی در این جریان رشد ...
صرف آمار دادن در مورد کرونا کافی نیست
هایی مانند اینستاگرام علاوه بر محدود بودن مخاطب، دسترسی کودکان را به چنین آموزش هایی بسیار ضعیف می سازد گفت: بله درست است اما این چیزی است که از دست ما برآمد وگرنه به شخصه به مدیر گروه کودک شبکه دو و مدیر شبکه دو پیغام دادم که این کارها را انجام بدهیم؛ اما مشکل ما این است که بیشتر هزینه، به جای پیشگیری، صرف آسیب ها می شود و واکنش هایمان بعد از واقعه است؛ چرا الآن نباید همه شخصیت هایی را که بچه ها ...
ظرافت ها و ظرفیت های تحقق شعار سال چیست؟
کنید که چه امکانات و داشته هایی دارید و من خبر دارم که در مجموعه های شما چقدر امکانات و ظرفیت وجود دارد. عرضم این است که در حوزه ی حیف، متدینین در کارها احتیاط می کنند برای اینکه مشکل پیدا نکنند و یا از ترس دستگاه های نظارتی منابع و همه را معطل نگه می دارند و هیچ کسی هم اعتراض نمی کند که این عدم ِ النفع را چه کسی رسیدگی می کند؟ عدم النفع هم به این معنا است که مثلاً شما امسال ده میلیون ...
تلویزیون محافظه کارتر از بیست سال پیش؛ بخش اول:خسارت های محدودیت ژانر
به گزارش فرهیختگان آنلاین ، رضا کردلو روزنامه نگار طی یادداشتی نوشت: از مدتی پیش در نظر داشتم مباحثی را پیرامون اینکه چرا هرچه می گذرد صداوسیما محافظه کارتر می شود، به شکلی مطرح کنم. حال آنکه شاید برای مخاطبان جوانتر لازم است توضیح دهم، چرا می گویم: محافظه کارتر؟! در واقع من باید بتوانم تصویر درستی از گذشته ای که این تلویزیون داشته نشان بدهم و بعد در قیاس با آن گذشته، صریحتر پیرامون ...
کامیون ؛ اخلاق مدار و نقادانه
به طوری که با کمتر اپیزودی از سریال روبروییم که خسته کننده و کسالت بار باشد و عمدتا هرجا که کشدار شدن نما ممکن بوده به خستگی مخاطب بینجامد با کات های سریعی روبروییم که فضا را تغییر می دهد. در داستان کامیون ، ناخنک هایی نقادانه زده شده به اتفاقات مختلفی که جامعه جوان با آن مواجهند؛ از مشکلات اقتصادی و مشکل مسکن تا بیکاری و کنارش تعریض هایی را شاهدیم به سوءاستفاده های برخی موسسات مالی ...
نکات مثبت و منفی سریال پایتخت
احتمالا مخاطب پای کار دیدن سریال خواهد بود، اگر هم که نه به احتمال زیاد قافیه را خواهد باخت. هر چند پایتخت به خاطر عقبه 5 فصلی که دارد تا حدودی از این قاعده مستثنی است ولی به هر حال یکی از نقاط ضعف فصل 6 دیر شروع شدن و استارت خوردن است. پایتخت با اینکه در قسمت اول شروع خوبی داشت ولی تقریبا تا قسمت 6 درگیر همان موقعیت های پیش ساخته قسمت اول بود. موقعیت های نصف ونیمه ای که فقط جابه جا می شوند و کش ...