شهید صدر تشیع را رهاورد طبیعی اسلام می دانست / انحراف اجتهاد در برابر نص
سایر منابع:
سایر خبرها
شهید صدر به مثابه مکتبی است که از زمان خودش جلوتر بود
پیامبر در قالب نظام شورایی موضع ایجابی نداشته است. وی با پس از رد موضع ایجابی داشتنِ پیامبر در خصوص نظام شورایی افزود: می ماند یک فرض و آنکه پیامبر موضع ایجابی در مورد تعیین مصداق امام داشته باشد. آن هم تعیین امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) است. تشیع به این شکل تحقق پیدا کرد. خسروپناه با ذکر این مقدمه به بررسی روش شناسی شهید صدر در این بحث پرداخت و گفت: شهید صدر این بحث را مستند ...
بحث های مهم و اساسی شهید صدر همچنان مکتوم و مخفی مانده است
و امامت مبتنی بر یک تحلیل تاریخی است که از منطق توالد ذاتی ایشان برمی خیزد. روش شناسی ایشان جمع شواهد و قرائن است که مجموعه اینها به شما یقین ذاتی می دهد. از تاریخ بر حقانیت امیرالمؤمنین و وجوب نص استدلال می کند. وی افزود: مرحوم صدر در امامت عامه از تاریخ استفاده می کند. بحث حول المهدی اثبات وجود نص است. اثبات شرط عصمت است. اثبات یک طرح امامت عامه است. می گوید اگر کسی رسالت اسلامی و ...
رویکرد شهید صدر در اثبات امامت مبتنی بر فهم تاریخی / آفات بی توجهی حوزه به مطالعات تاریخی
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس مرکز تخصصی امامت، امروز، 12 مردادماه، در نشست علمی مبانی، رویکردها و نوآوری های کلامی شهید صدر که در این بنیاد برگزار شد، گفت: شهید صدر از نوادر دوران معاصر است که حتی اندیشه های او در حوزه علمیه آن چنان که باید مورد اهتمام نیست. ایشان در آستانه بلوغ علمی به دست رژیم سفاک بعثی به شهادت رسیدند؛ بنده تردید ندارم اگر ایش ...
اشکالاتی که به کانت شده را با نگاه شهید صدر می توان پاسخ داد
اثبات می کند. بحث جالبی هم در باب اعجاز قرآن دارند. در امامت هم توالد ذاتی قابل پیگیری است. برخی شاگردان شهید صدر این را پیگیری کرده اند. لاهوتیان همچنین گفت: از ولایت و سلطنت در بحث حسن و قبح استفاده می کنند. شهید صدر حسن و قبح را خیلی جامع و متقن بحث کرده است. نظر خودشان در ابتدا حسن و قبح عقلایی بود و متمایل به دیدگاه محقق اصفهانی بودند. در چند ماهی که درسشان حسن و قبح بودند، از طرفداران ...
وجه تمایز اندیشه شهید صدر با اومانیسم، نظریه استخلاف است
جهان فکری زمان خودش را فراگرفته است. این فراگیری و تحلیل بزرگ از جهانی که در آن قرار دارد، سبب شده که به سمت تولید دانش ها و روش هایی برود که در این مورد خاص، شهید صدر را از دانشمندان دیگر ممتاز می کند. هم برابر درکی که از جهان خودش دارد تولید علم می کند و هم تولید روش دارد. کمتر کسی را داریم که به هر دوی اینها به موازات هم پرداخته باشد و یک آورده عصری برای زمانش رقم زده باشد. همچنین این ویژگی را ...
پیوند علم و دین در افق فقاهت شیعی/ توجه مراجع به نظرات کارشناسی
بلکه فقیه است، آن فهمی که دارای حجیت بوده و استناد به آن در نزد خداوند جایز است، فهم فقیه از نصوص است. به عبارت دیگر تنها فهمی از دین دارای حجیت است که با روش شناسی معتبر فقاهت و اجتهاد به دست آمده باشد، لذا برای استناد امری به اسلام نباید به هر سخنور و کارشناسی توجه نمود، بلکه سخن اسلام را لازم است از لسان فقها و مجتهدین شنید که با نوعی روش شناسی صحیح، میان آیات و روایات جمع نموده و نظر دین در ...
دانستنی های جالب و خواندنی درباره عید غدیر
از او پیراست و محمد بدو آراست و اسلام از او برخاست. غدیر، تفسیر بدر و احد و شأن نزول صفین و نهروان است. بدر، عدالت می خواست؛ احد، شجاعت آرزو می کرد؛ خیبر تماشای صداقت را تمنا داشت و غدیر، آمین آن همه ثنا و دعا بود. غدیر، روز انسان است. غدیر، تداوم رسالت محمد صلی الله علیه و آله در ولایت علی علیه السلام است. غدیر، عید پیمان و میثاق و عهد است. غدیر، عید عدالت و رهبری است. عید امامت و ولایت بر ...
دوفصلنامه فقه دولت اسلامی در ایستگاه اول + مقالات
بر اوراق باقی مانده است و کسی در برابر آن خود را مسئول نمی داند. بررسی فقهی قوانین و مقررات رسانه ملی و ارائه راهکار نویسندگان: رفیع الدین اسماعیلی (دکتری فرهنگ و ارتباطات و دبیر گروه فقه رسانه موسسه فتوح اندیشه) و سید حسین شرف الدین (عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)) قرن بیستم، قرن اختراع پدیده های شگفت انگیز بشر بود و بدون شک یکی از شگفت انگیزترین پدیده های این ...
چرا امام را خداوند انتخاب می کند و بیعت مردم چه نقشی دارد؟
و راه سعادت و شقاوت را می نمایاند، ولی انسان ها در اطاعت از رهبر آزادند؛ می توانند از امام حق پیروی کنند و به سعادت برسند یا مخالفت کنند و گمراه شوند، چنان که پس از حادثه غدیر نیز گروهی، امام علی(ع) را انکار و حق امامت ایشان را غصب کردند و گروهی بر ولایت و رهبری آن حضرت وفادار ماندند. از آنجا که امام باید در میان مردم زندگی و امر و نهی کند، مردم باید او را قبول داشته باشند و با او بیعت کنند تا ...
تغییرات در قوه مقننه برای فرمانبرداری؟!
شعار سال : با روشن شدن نتیجه انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 1398 همان طور که انتظار می رفت اشخاص و چهره هایی به مجلس راه یافتند که غالب آن ها به جناح موسوم به محافظه کار وابسته بودند. البته مطابق سنت مرسوم در 4 دهه پیشین، پیش بینی می شد که مدیریت های اداری تحت نظر دستگاه قانونگذاری در مدت کوتاهی دستخوش تغییر خواهند شد. کما اینکه در مدت یک ماه اخیر شاهد بودیم رییس مجلس یازدهم با انتصاب روسای جدیدی برای کتابخانه مجلس و همچنین مرکز ...
گزارشی از اولین گعده فقه سیاسی طلاب
ایتا آغاز شد و سپس یکی از طلاب شروع به تقریر نظر کرد، که چند نکته برجسته آن را از نظر می گذرانیم: ریشه یابی ما از مواجهه با تنگناها در فقه به 300 سال به بعد از هجرت بر می گردد تا آن زمان تمام فقه ما حدیثی بوده است بعد از آنکه با مسائل مستحدثه مواجه شدند و دیدند که روایات پاسخگو نیست، روش های دیگری به وجود آمد، اجتهاد قدرت گرفت و کم کم ثقلین به حاشیه رفت و پای عقل باز می شود. کتاب قطوری ...
ورود نخستین نیروگاه زغال سوز به سبد انرژی کشور/ نگاهی به سهم زغال سنگ در تولید برق جهان
در قانون حمایت از صنعت برق کشور احداث و توسعه نیروگاه حرارتی زغال سوز بمنظور کاهش وابستگی به نفت و گاز مشمول بند پ ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور گردید و در سند راهبردی انرژی کشور نیز بر استفاده بهینه از زغال سنگ حرارتی در تولید برق کشور با عنوان راهبردهای بخش انرژی تاکید شده است. از جمله ویژگی های این طرح " احداث نیروگاه در منطقه مرکزی کشور با لحاظ تمهیدات پدافند غیرعامل و قابلیت اطمینان بالا در تولید انرژی"، "هزینة تأمین پایین و دسترسی بالا نسبت به سایر سوخت ها"، "ذخایر فراوان و مقرون به صرفه ج ...
عدالت اجتماعی در حکومت علوی/ فلسفه حکومت دینی عدالت است
نتواند جامعه را اداره کند به جای نص صریح من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه نشست. روزی که نشستند و گفتند: کرهوا ان یجمعوا لکم النبوة و الخلافة، فتبحجوا علی قومکم بحجاً بحجاً فاختارت قریش لانفسها فاصابت و وفّقت؛[66] طراح نظریه اجتهاد در برابر نص به ابن عباس می گوید: چون قریش مصلحت ندیدند هر دو مقام نبوت و خلافت را به شما بنی هاشم واگذارند، مبادا که به وجد آیید و بر قوم خود فخرفروشی کنید، لذا تصمیم ...
تحریف در روایت تاریخی مشروطه
نظیر تقی زاده و محمدعلی خان تربیت معتقد بودند که مشروطه اصلا ارتباطی به دین و اسلام ندارد و برای انگلیس است. 2. برخی روزنامه نگاران بر این اعتقاد بودند که مشروطه، از مشروطیت عثمانی در استانبول اخذ شده است. 3. علما و مراجع که مشروطه را برگرفته از اسلام می شمردند. اما چه شد که بحث مشروطه مشروعه مطرح شد؟ مشروطه با دو جریان اسلامی و ضداسلامی روبه رو شد؛ جریان اسلامی ...
ادله مستقیمی برای حکومتی بودن حجاب نداریم / بیان 4 نظر در مورد حد حجاب
غریزه است و همه برنامه ها به این نیاز منتهی می شود؛ این تصویر کوچکی از انسان به عنوان خلیفة الله است، البته این به معنای نادیده گرفتن حجاب و بی ارزشی آن نیست. مهریزی با بیان اینکه نباید به صورت خام به این موضوع بنگریم، اظهار کرد: وقتی وارد بحث حجاب شدیم اولین پرسش این است که آیا حجاب امری دینی یا سیاسی و اجتماعی است؟ اهل سنت مطالعات بیشتری در این بحث نسبت به شیعه داشته و آثار متعددی ...
جایگاه حقوق بشر اسلامی در مقایسه با حقوق بشر غربی
که حقوق بشر اسلامی ریشه در دوران آغازین حکومت اسلامی و شکل گیری حکومه النبی پس از هجرت پیامبر اسلام از مکه و تشکیل حکومت اسلامی در مدینه دارد. موضوعات عدیده ای حقوق بشری نظیر احترام به کرامت و حیات انسانی، حق آزادی و تعلیم و تعلم، رعایت حقوق اقلیت های مذهبی، حفظ حقوق اسرای جنگی، عدم تبعیض نژادی و برابری انسان ها، عدالت اجتماعی، رفتار مساوی با شهروندان و... همگی از حقوق بشری حکایت می کند که از صدر ...
شهید صدر تشیع را رهاورد طبیعی اسلام می داند/ رویکرد شهید صدر در اثبات امامت مبتنی بر فهم تاریخی است/ ...
...> استاد خسروپناه با تأکید بر اینکه این بحث به این شکل در کتاب شهید صدر نیست و این تفصیل از ناحیه ایشان است، افزود: دقیقاً مقابل ثقلین ایستادند. سنت پیامبر کنار رفت. دوم اینکه کتابت حدیث هم تعطیل شد. سوم اینکه نقل حدیث هم تعطیل شد. این سه کار است. دیدم برخی اینها را یک کار حساب می کنند. اینها سه کار متفاوت است. در مقابل این سه کار سلبی، یک کارهای ایجابی هم انحام دادند. رأی و اجتهاد در مقابل نص را به ...