قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تأکید کرد: مفسران در روش ...
سایر منابع:
سایر خبرها
نگرش ویژه به استفاده از احادیث در تفسیر قرآن از رهاوردهای مهم علامه طباطبایی است
تفسیر المیزان و مباحث فلسفی به این بحث پرداخته است. به گزارش ایسنا، رجبی در خاتمه بیان کرد: یکی از رهاوردهای مرحوم علامه طباطبایی در فهم دین این بود که ایشان این بحث را مطرح کردند که ما چگونه و تا چه حدی می توانیم به قطعه بندی متون به مخصوص متون دینی بپردازیم، علامه در این بحث از اهل بیت استفاده کرده ، با ارائه ساختارها و شاخص هایی می توانیم روایات را و قرآن را قطعه قطعه کرده و در موارد مورد نیاز استفاده کنیم. انتهای پیام ...
شاهکارهای فقهی علامه طباطبایی در مباحث اجتماعی است
درباره ادراکات علامه می گوید که اگر این بحث به خوبی درک شود علم اصول، زیر و زبر می شود، البته این جمله ای پرطمطراق است. نکته دیگر اینکه علم اصول از قبل وجود داشته و خیارات زیادی هم در دل آن وجود دارد که البته برخی از فقها با چند خیار موافق نبوده اند. مرحوم صاحب جواهر گفته اند که این اشکال ناشی از خلط میان واقعیات و اعتباریات است، هرچند شیخ انصاری به گونه ای دیگر نقد می کند که الان جای بحثش نیست یا ...
معرفت شناسی علامه جعفری فرایندی و مبتنی بر بنیادهای عقلی است
دهند و نه به مباحث معرفت شناسی و متناسب با متعلق بحث تعیین می کنند که باید نگاه غالب هستی شناختی باشد و یا معرفت شناختی. اگر بخواهیم از مرحوم علامه جعفری بحث کنیم، ایشان را باید جزو دسته اول به شمار آورد که دغدغه اصلی ایشان هستی، متافیزیک و حیات است و بحث های معرفت شناسی به آن صورت که ما انتظار داریم مطرح نشده است و معرفت دینی نیز به صورت خاص، آنطور که انتظار داریم مطرح نشده و اگر هم مطرح شده باشد ...
بازطراحی برنامه ها برای بالا بردن سطح مطالعه دانشجویان ضروری است
اسناد کتابخانه ای، طبیعی است دانشگاهیان با کتاب و کتابخوانی بیشتر از عموم مردم ارتباط داشته باشند. این روند از نظر نوع طراحی نظام آموزشی و پژوهشی امری عادی به نظر می رسد. آیت الله مکارم شیرازی: علامه طباطبایی مسئله تفسیر قرآن را به سطح بالای حوزه های علمیه رساند آیت الله نوری همدانی: تواضع علامه طباطبایی در برابر شاگردان درس اخلاقی برای همه بود امام جمعه تبریز: ترویج ...
شخصیت فلسفی امام خمینی (س)
او استفاده کرد؛ سپس در حوزه علمیه قم به مدت چهار سال حکمت متعالیه را با فراگیری کتاب شرح منظومه از محضر آیت الله رفیعی قزوینی، پشت سرگذاشت و پس از آن، بسیار محدود حداکثر دو سه ماه در درس اسفار استاد شرکت کرد، ولی مسائل را برای خود حل شده دید و به همین خاطر اسفار ملاصدرا را با مرحوم میرزا خلیل کمره ای مباحثه کرد. البته امام در همان سالها در فرصتهای تابستانی به خوانسار میرفت و مشخصاً از افادات علمی ...
شمس العقل تبریزی
مباحث اسلامی و شیعی، استناداتی به سخنان مفید دانشمندان غربی دارند. مرد زمان خویشتن علامه جعفری مصداق حدیث "العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس" بودند. ایشان همواره به نیازهای فکری زمان خود و اولویت ها و ضرورت های مباحث نظری توجه داشت و در حجره بحث های نظری عافیت طلبانه و رایج زندگی نمی کرد. اکثر آثاری را که ایشان تألیف نموده به خاطر رفع نیازهای فکری جامعه بوده است. این روحیه ...
تفسیر بی نظیر المیزان آینه علم و عرفان علامه است
تبریزی (ره) را می توان به عنوان یکی از متفکران برجسته تاریخ تفکر اسلامی قلمداد کرد. به گونه ای که در تاریخ ضبط است، علامه طباطبایی (ره) با دو گام اساسی، تحولی نو در سیرتعلیمی و تحقیقی جامعه بنیان نهاد؛ نخست نیازسنجی حوزه علمیه در باب احساس لزوم به آموزش فلسفه و عرفان و اقدام در این باب و درگام بعدی تدریس قرآن و تألیف تفسیری نو در دوران رکود قرآن پژوهی. علامه در این باره می گویند ...
علامه جعفری در فلسفه اسلامی محصور نشد
، معرفت شناسی، اخلاق، زیبایی شناسی، فرهنگ، حقیقت حیات، حیات معقول و ... بحث های متنوعی دارد و دو حوزه کلی در آثار ایشان دیده می شود؛ یکی تأملات شان در باب نهج البلاغه و دیگری در مورد مثنوی مولوی است. قبل از پاسخ به این پرسش، باید به پایه فکری شخصیت علامه جعفری التفات و توجه داشته باشیم تا بتوانیم به پرسشی که مطرح شد، پاسخ دهیم. ایشان به عنوان یک شخصیت نواندیش درصدد بود که با استفاده از آثار بزرگان و ...
علامه جعفری از زبان شاگردش
، مطرح کردند که سابقه چندانی در فلسفه ملاصدرا نداشت، البته تنها این مسأله مطرح نیست که علامه فقط در بحث ادراکات اعتباری یعنی مقاله ششم اصول فلسفه، مبدع بوده باشند، بلکه حتی مقاله پنجم اصول فلسفه هم بسیار مهم است. شاگردان علامه طباطبایی مثل شهید مطهری هم آراء خاصی در فلسفه اسلامی داشتند، برای نمونه در مورد مسأله رابطه ماده و صورت، دو دیدگاه در تاریخ فلسفه وجود دارد، یکی ارسطویی-سینوی و دیگری نظریه ...
محبوب و موجه میان حوزه و دانشگاه، مرحوم محمد تقی جعفری
و ده ها کتاب دیگر علامه جعفری گواه اندیشه ژرف این عالم هستند. این عالم بیش از 70 جلسه بحث و گفتگو با شخصیت های برجسته بین المللی از جمله برتراند راسل، روژه گارودی، پروفسور عبد السلام و پروفسور روزنتال داشت و مورد تحسین افرادی، چون شهید مطهری، بدیع الزمان فروزانفر و دکتر محمد ابراهیم ایتی قرار گرفت و شاگردان برجسته ای چو ایت الله صدر داشت. این عالم شاعر که بیش از 100 هزار شعر فارسی و عربی از خود به یادگار گذاشته 25 ابان 1377بر اثر سکته مغزی در لندن بدرود حیات گفت، اما پیکر این عالم فیلسوف و اندیشمند جهان اسلام در جوار حرم امام رضا ع ارام گرفت. ...
همراه با صاحب المیزان (8)؛ تواضع عجیب علامه طباطبایی(ره)
به گزارش خبرگزاری حوزه ، کتاب آن مرد آسمانی با موضوع خاطره هایی از زندگی فیلسوف بزرگ قرن، آیت الله علامه طباطبائی(ره) به قلم مرتضی نظری به رشته تحریر درآمده که بخش هایی از این کتاب را در شماره های گوناگون برای آشنایی بهتر و بیشتر با صاحب تفسیر المیزان تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد. - درس آموزنده حجت الاسلام موسوی همدانی، اظهاری می کند (58): از جمله درس هایی که من از این بزرگ مرد گرفتم و بر ...
علامه طباطبایی نمونه بارزی از عقلانیت همراه با معنویت و تعقل بود
آثار ایشان را فراهم نمود که متاسفانه کارهایی که در این زمینه تا کنون صورت گرفته کافی نیست. در پایان به سخنانی از حضرت امام خمینی (ره) پس از رحلت علامه طباطبایی اشاره می نمایم که ایشان فرمودند: من قبلاً باید از این ضایعه ای که برای حوزه های علمیه و مسلمین حاصل شد - و آن رحلت مرحوم علامه طباطبایی است - اظهار تأسف کنم و به شما و ملت ایران و خصوص حوزه های علمیه، تسلیت عرض کنم. خداوند ایشان را با ...
تفسیر قرآن به قرآن را از اهل بیت(ع) گرفته ایم/ دسته بندی روایات از منظر علامه طباطبایی
آیت الله محمدباقری تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی، در گفت وگو با ایکنا، به تبیین نسبت قرآن و روایات از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان پرداخت. وی در ابتدا به نقش قرآن کریم در اثبات حجیت روایات اشاره و اظهار کرد: از بررسی آیات قرآن کریم درباره خودش که فرموده: هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاسِ یا فرموده نَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ و نیز با توجه به مباحث ...
تقریر نظریه علامه طباطبایی در باب ولایت عمومی شهروندان
این دو ویژگی را ندارد. پرسش این است که با حضور امام معصوم(ع) مردم چه سهمی از حکومت دارند؟ یا با حضور نایب امام معصوم(ع) و با فرض تصدی فقیه جامع الشرایط، آیا باز هم مردم سهمی در حکومت دارند یا خیر؟ این پرسشی است که در زمان ما مطرح است. اگر به آثار متعارف فقهی و کلامی مراجعه کنیم، در این زمینه نظر روشنی نمی بینیم. اما مرحوم علامه که اهتمام خاصی به پرسش ها و مسائل عصری داشت، به این مسئله ...
در مصاف مقدس با التقاط و انحراف
می دهند و آن را به نظر مرحوم آیت الله میلانی می رسانند. آیت الله میلانی از این بررسی بسیار خشنود می شوند و به مرحوم ابوی می فرمایند: آشیخ محمدتقی! من تا به حال تحقیقی چنین کامل و جامع ندیده بودم! ... ایشان واقعاً از بیان مطالبی که متضمن تعریف و تمجیدی از ایشان بود، ابا داشتند. شاید بتوان جایگاه علمی علامه را از عنایت خاصی که حضرت امام به ایشان داشتند، دریافت. در اوایل انقلاب قرار بود پست فرهنگی ...
معاون آموزش حوزه های علمیه: زنده کردن نام علامه طباطبایی در واقع زنده کردن تفسیر، کلام و اندیشه است
.... این ها مربوط به سطح عمومی است که همه حوزویان مشغول آن هستند اما در رشته های تخصصی و به ویژه چند رشته که با بحث تفسیر مرتبط است مانند: رشته تخصصی تفسیر حوزه، سهم علامه بسیار زیاد است و تقریباً از سهم همه مفسرین بیشتر است، با این که در آن رشته، کارها تخصصی است و باید متن خوانی کنند و متون قدیم و جدید را ببینند و مباحث مختلف تفسیری که مطرح می شود، اما حضور آثار علامه پررنگ است، رشته های متناظر ب ...
سیره علامه طباطبایی تبعیت محض از رسول خدا(ص) بود
.... وقتی از مکتب علامه بحث می کنیم، نباید صرفاً آثار قلمی و تألیفات ایشان را ببینم، بلکه باید شاگردان استاد و شاگردان مکتب فکری علامه را نیز امتداد وجود ایشان بدانیم. تألیفات آیت الله خوشوقت چه بود؟ استاد عابدینی نقل می کرد که از آیت الله خوشوقت سوال شد شما با این کمالات چرا دست به قلم نمی شوید؟ می فرمودند آیت الله خوشوقت خنده ای کردند و گفتند ما کتاب نمی نویسیم، بلکه ...
آیا علامه طباطبایی سیاست ورزی نمی دانست؟
.... در این رابطه چه نظری دارید؟ مرحوم علامه مسلما دارای یک چارچوب و مبانی اندیشه سیاسی بودند؛ چون در زمینه مباحث مختلف اسلامی نظریه پردازی کرده و مطلب نوشتند. بنابراین بحث مهمی چون سیاست نمی تواند از منظر او پنهان بماند. به هر حال همانطور که گفتید او در امور روزمره سیاسی و جریانات حضور فعال نداشتند و در سبک خود فعالیت می کرد و سبکش نیز بحث های علمی و فکری و پایه ریزی اندیشه سیاسی بود و ...
علامه طباطبایی بنیانگذار الهیات جدیدی در بدنه شیعه و اسلام است
مختلف دارد. همچنین در حوزه اجتماعیات و الهیات و کلام نیز جایگاه بسیار جامعی دارد. آیت الله رشاد یادآورشد : علامه، بنیانگذار الهیات جدیدی در بدنه شیعه و اسلام است. آیت الله شهید مطهری نیز در حوزه الهیات اجتماعی خدمات بسیاری را آغاز کردند. امام راحل (ره) نیز بعد فقهی این گفتمان را راهبری می کردند. در عرصه فلسفی، حضرت امام (ره) در فلسفه نوصدرایی صاحب نقش است زیرا ایشان مدرس اسفار بودند و مباحث ...
از بازخوانی میراث علامه طباطبایی تا وداع تلخ با استاد فیرحی
علامه هم فلسفه سیاسی دارد؛ از دید اشتروس سیاست دانشی است که موضوع آن سیاست، و روش آن فلسفی است؛ با این تعریف علامه، فلسفه سیاسی دارند. ایشان رساله مستقل در فلسفه سیاسی دارد و در المیزان و ... هم مباحث زیادی در این زمینه دارند. یزدانی مقدم با بیان اینکه علامه به صورت آگاهانه به جای فلسفه سیاسی از فلسفه اجتماعی استفاده کرده که می تواند ریشه در بحث مدنیت و فلسفه مدنی داشته باشد، اظهار کرد ...
می خواهند علامه را با سیاست بیگانه نشان دهند
به نظام ساز بودن اندیشه علامه طباطبایی برمی گردد که نظامات معرفتی مختلف را ایشان در آثار خودشان به تناسب، وارد و پرداخت کردند. وظیفه جامعه نخبگانی و اندیشه ای که امروزه روی دوش ماست، این است که آن نظامات معرفتی را چون به صورت پراکنده ذیل مباحث تفسیری و لابه لای اندیشه های حِکمی ایشان وجود دارد، به شکل نظریه های حوزه های علمی مختلف صورت بندی کنیم. تجلیل از شخصیت علمی ایشان نیز به همین است که اولاً ...
علامه طباطبایی حتی راضی نبود به او استاد بگویند/ المیزان سرشار است از نگاه های نو و تبین به روز از آیات ...
فعالیت های اجتماعی و تأثیر آن برای رشد جامعه از هر عاملی مؤثرتر است. مرحوم علامه نیز هنگامی به حوزه علمیه قم قدم گذاشت که این نهال نورسته علمی تازه به مرحله رشد پاگذاشته بود و سخت نیازمند باغبان توانا و دلسوزی بود تا بتواند آن را بارور کند. در چنین اوضاعی آن فیلسوف و دانشمند جامع، با شناختی که از نیازهای جامعه داشت، به تربیت نیروهای کارآمد پرداخت. ایجاد تحول در حوزه علمیه ...
بازخوانی رد پای فلسفه سیاسی علامه بر شکوفایی فکری یک انقلاب
اصول سیاست اسلامی به ژرفا مورد کندوکاو قرار داد. بخشی از فلسفه سیاسی، مباحث هنجاری است که شامل توصیه ها و بایسته ها و دستوراتی است که موجب تحقق فضائل جامعه سیاسی می شود. با توجه به این تقسیم بندی می توان گفت بیشترین کاربست نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، معطوف به جانب توصیفی فلسفه سیاسی است. به عنوان مثال در حوزه فلسفه ی سیاسی، یکی از پرسش ها معطوف به سرّ تکوین جامعه ی سیاسی است. پاسخ ...
مزاح جالب علامه طباطبایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی
چرا شما را سربازان نگشتند، چیزی به من نگفتند. بعد از وفات او در مدارکشان جمله ای از آقاسیدعلی قاضی دیدم که اگر خوف داشتید از کسی به شما آسیبی برسد ده تا از حروف مقطعه قرآن را به انگشتان ببندید به نزد او که رسیدید، باز کنید، ایمن می مانید. به نظرم پدرم هم از این روش استفاده کردند. خاطره دیگری از علامه که به نظر جالب است، برای ما بگویید. مرحوم استاد روزبه برادر همسر علامه از پایه ...
علامه طباطبایی، فارابی عصر
و موقع مرور نقطه ها را اضافه می کرد. چون محاسبه کرده بود، این طور نوشتن، وقت کمتری می گیرد. علامه طباطبایی دو اثر شاخص دارد، که بیشتر از سایر آثار وی مورد توجه قرار گرفته است. نخست تفسیر المیزان است، که در 20 جلد و طی 20 سال به زبان عربی تألیف شده است. در این تفسیر، از روش تفسیر قرآن به قرآن استفاده شده است، و علاوه بر تفسیر آیات و بحث های لغوی در بخش هایی جداگانه با توجه به موضوع آیات ...
بنیان تمدن اسلامی بر اساس حکمت امام(ره) و رهبری پیش برود
دی از آن را افزایش بخشیم اما آنچه مهم است اینکه منش علامه طباطبایی در حوزه تعلیم حکمت و عرفان به نوعی مورد دقت قرار بدهیم و برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم. امام جمعه شیراز تاکید کرد: اگر بخواهیم حوزه های ما رشد کرده و به جایگاه مناسب برسد باید این روش و منش را ترویج کنیم و اگر مباحث به سمت جدل و کشمکش ها برود موجب ایجاد لطمه به تمدن های اسلامی می شود. وی افزود: اگر بنیان های ت ...
تبیین وحدت اسلامی، اساسی ترین وظیفه حوزه های علمیه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کوثر از یزد، آیت الله سید محمد حسینی قزوینی، در نشست پژوهشی مجازی حوزه علمیه خواهران استان یزد به موضوع وظیفه حوزه های علمیه در رابطه با ترویج وحدت در امت اسلامی پرداخت و گفت: اساسی ترین وظیفه حوزه های علمیه تبیین وحدت اسلامی در جامعه امروز است. وی بیان کرد: در مجله شماره 4 و 5 نهج البلاغه نقل شده است مرحوم واعظ زاده خراسانی به صراحت نوشته که با تکیه بر خلافت ...
علامه طباطبایی و باور به مرجعیت قرآن در علوم انسانی
و قرآن را در حوزه علمیه قم زنده نگه دارند. پررنگ شدن بُعد فلسفه و تفسیر ایشان برای عمل به وظیفه الهی بود. حجت الاسلام والمسلمین وکیلی یادآور می شود: علامه طباطبایی در باب تفسیر مسلک جدیدی به نام تفسیر قرآن به قرآن را ترویج کرد. این روش اجمالاً در بین مفسرین جهان اسلام بود و تعدادی از مفسرین این روش را در طول تاریخ استفاده کرده بودند. مرحوم علامه می فرماید: استاد ما مرحوم آیت الله قاضی(ره) ...
علامه طباطبایی احیاگر حکمت، فلسفه و تفسیر بعد از صفویه بود
شاخص دارد، که بیشتر از سایر آثار وی مورد توجه قرار گرفته است. نخست تفسیر المیزان است، که در 20 جلد و طی 20 سال به زبان عربی تألیف شده است. در این تفسیر، از روش تفسیر قرآن به قرآن استفاده شده است، و علاوه بر تفسیر آیات و بحث های لغوی در بخش هایی جداگانه با توجه به موضوع آیات مباحث روایی، تاریخی، کلامی، فلسفی و اجتماعی نیز دارد. این اثر به دو شکل منتشر شده است: نخست در چهل جلد، و سپس، در 20 جلد. این ...
در گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی بررسی شد(بخش اول فقه و اصول ): روش و اندیشه های فقهی و اصولی حاج ...
آقا مصطفی تمام کتب اربعه را مقطوع الاعتبار می داند. خود ما در مباحث گفته ایم که تمام مرسلات کتاب من لایحضره الفقیه، حتی مرسلات روی ، مقطوع الاعتبار هستند. مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم امام و مرحوم والد ما بین مرسلاتی که به صورت جزمی بیان شده اند و مرسلاتی که غیرجزمی هستند، تفکیک می کنند. حاج آقا مصطفی در ذیل دیدگاه مرحوم آخوند در این زمینه می نویسد که من از آخوند خراسانی تعجب می کنم ...