بررسی و نقد دیدگاه های دکتر سروش در امکان فلسفه اسلامی
سایر منابع:
سایر خبرها
کرمانشاه سرچشمه "جشن انار" در دنیاست/ نگذاریم این جشن به نام کشوری دیگر ثبت جهانی شود
فریبرز عزیزی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به قدمت برگزاری جشن شکرانه انار در منطقه اورامانات، اظهارکرد: چند روایت برای پیداش این جشن ذکر شده و عده ای با توجه به شکل و موضوع این آیین بر این باورند که این مراسم بازمانده جشن مهرگان است، چرا که جشن مهرگان نیز مراسمی برای شکرگذاری بوده و چون در منطقه هورامان میوه انار در آبان برداشت می شود، این آیین به آبان منتقل شده، لذا تاریخچه شکل گیری این مراسم را به ...
تلاش رهبر معظم انقلاب در تغییر الگوی حکمرانی برای رسیدن به مردم سالاری اسلامی
ها نه اقتصاد است و نه حتی عزت (برخلاف چیزی که می گویند). با اینکه امام در سخنانش، زیاد بحث از عزت دارد و سروش می گوید امام پیامبر عزت بود ؛ به این معنا که اصلی ترین چیزی که امام از آن رنج می برد، ذلت بود. عزت پرچم یا عامل حرکت حضرت امام (رحمت الله) علیه پهلوی بود. این تفسیر فردی مثل سروش است؛ اما فوکو می گوید این تفسیر، تفسیر ناقصی است. ایشان می گوید من دریافت و تفسیرم این است که مردم ایران مسئله ...
جامعه شناسی تشیع نیازمند الگویی تئوریک است/ چگونه می توان هم به دین وفادار ماند هم به جامعه شناسی؟
) در آن زمان این بحث مطرح است که: تا کجا این جامعه شناسی اسلام می تواند از تزها، سنتزها، ایده ها، روش ها و یافته ها و تجربه هایی که جامعه شناسان دین، از زمان کنت به این سو داشته اند، برای بررسی دین اسلام از منظر جامعه شناسی استفاده کند و در ادامه چگونه می شود از دل جامعه شناسی اسلام ما به جامعه شناسی مذهب و جامعه شناسی مذاهب برسیم و جامعه شناسی تشیع (یا حتی جامعه شناسی تسنن ) داشته باشیم با همان ...
امتداد پروژه ضددین سروش با آقامیری/ عرفی سازی دین با داستان های عامه پسند+ عکس و فیلم
سروش از چند سال قبل برای خود در نظر گرفته بود. از همین رو سروش تبدیل به قطب معنوی حلقه کیان شد. سروش در ادوار مختلف سنی سروش، در مصاحبه ای که درباره تاریخچه نشریه کیان انجام داد، با صراحت بیشتری از این پروژه پرده برداشت. او گفت: در همین راستا، محسن کدیور(از شاگردان قایم مقام معزول رهبری، آیت الله منتظری) این بحث را مطرح کرد که فقه چون از عصمت و علم لدنی خالی است ...
در سوگ حجت الاسلام مظلومی، الگوی روحانیون جوان
افتد و ایجاد کننده آن خدا و محور تشکیل دهنده این وحدت، وجود مقدس پیامبر بزرگوار اسلام است. حجت الاسلام مظلومی به عنوان یک منتظر واقعی ، همیشه خود را سرباز فرهنگی حضرت مهدی(س) می دانست. او یک چهره ولائی بود و علاقه و ارادت خاصی به حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری داشت و معمولا در گفتگو با دوستان تعمد داشت تا این اعتقاد را بازگو نماید. دوستان، او را سریع البکاء می نامیدند چون ...
کتاب آیت الله مصباح قرآن را از مهجوریت در آورد
نمونه هایی از کارهای علامه مصباح یزدی است که باید در جای خودش به بحث و بررسی آن پرداخته شود. در مورد آثار و کتابهای شاخص مرحوم علامه، بفرمایید که کدام آثار ایشان از نظر شما شاخص هستند؟ در حوزه علوم انسانی ایشان اهل قلم و صاحب نظر بودند و از خود آثار مکتوب زیادی به جا گذاشته اند. من در مورد فلسفه به صورت مشخص کتاب آموزش فلسفه را که به حمدالله جای خودش را باز کرده و در حوزه های ...
چگونگی دعوت مخاطبین به راه حق (پرسش و پاسخ)
معلوماتشان می سنجد. دانش طلبی را در همه شرایط بر همه مسلمانان اعم از زن و مرد واجب می داند. اسلام برای دانش و دانش پژوهان چنین جایگاهی را قائل است: 1- فرشتگان بالهای خود را برای جویندگان علم، پهن کرده تا بر آن پا نهند 2- همه چیز برای جوینده دانش استغفار می کند. 3- آنکه در جستجوی دانش باشد بهشت در جستجوی او است 4- عالمان وارثان پیامبرانند. 5- مداد علما از خون شهیدان برتر است 6- نگاه به چهره عالم عبادت ...
قاعده حفظ نظام و اصلاح سیاست گذاری، ساختار رسانه و فضای مجازی
قاعده وجوب حفظ نظام، همان طور که می تواند مجوزی برای نفی احکام شرعی مزاحم با خود باشد، دارای ظرفیت های ایجابی است که توجه به این ظرفیت ها می تواند این قاعده را به قاعده ای پیشرو و اثرگذار در صحنه رسانه ای بدل سازد که این ظرفیت ها می تواند از سطح تقویت نظام رسانه ای کشور تا سطوح پیش بینی و آینده پژوهی و تأسیس نظام رسانه ای مستقل را دربرگیرد. سخن از چنین ظرفیت هایی نباید خروج از نطاق این قاعده تلقی شود چراکه اگر با نگاهی تمدنی و توسعه گرا به این قاعده نگریسته شود. ...