مسیر واقع گرایانه زنان فیلمساز ایرانی
سایر منابع:
سایر خبرها
فیلم دسته دختران ؛ روایتی زنانه از جنگ
متفاوت و کاملاً زنانه که تمام شخصیت های آن زن هستند و برای اولین بار در سینمای جنگ ایران این مردان هستند که در حاشیه داستان قرار دارند. منیره قیدی در دسته دختران کوشیده تا چتر درامش را به اندازه تمام زنان این سرزمین گسترده کند. در فیلم جدید منیره قیدی تلاش شده تا از طیف های و طبقات مختلف ما به ازایی در میان شخصیت های زن فیلم وجود داشته باشد؛ زن سنتی، دختر جوان سرکش، زن مدرن و تحصیل کرده و ...
فاتحه ارزش های زنانه را به خاطر یک مدال طلا نخوانید
وزنه برداری می کند، به اندازه حسین رضازاده وزنه می زند و قهرمان جهان است ولی، نه رَحِم دارد و نه تخمدان، دائم هورمون مردانه به خودش می زند، ریش درآورده است و نه می تواند شوهر کند و نه می تواند بچه داشته باشد. حرف من این است. زن باش، قهرمان باش، من نمی گویم ورزشکاران ما این کار را کرده اند یا می کنند. نه، آن خانم را دیده اید که بچه شش ماهه اش را به مسابقات برده است؟ الهام فرهمند، بازیکن تیم ملی ...
زنان دیشموک رسانه ای برای روایت مشکلات شان ندارند
به گزارش خبرنگار مهر ، رمان دیشموک سرزمین نت های تلخ نوشته شقایق فیروزی پاییز 1400 منتشر شد. مسئله فیروزی موضوع زنان و مشکلات آنها در جامعه است. او از اینکه به زنانه نویسی متهم شود نیز ابایی ندارد و می گوید که اگر قلمش به زنان ایران کمک کند، از آن دریغ نخواهد کرد. دیشموک: سرززمین نت های تلخ قصه دختری به نام رستا را روایت می کند که سال هاست گرفتار آشفتگی خواب و کابوس های شبانه است. به ...
دسته دختران روایتی از سلحشوری زنان در آغازین روزهای دفاع مقدس
به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 در مجلس در توئیتی نوشت: فیلم سینمایی دسته دختران، روایتی است از سلحشوری زنان در آغازین روزهای دوران دفاع مقدس و ضمن حفظ روح حماسی یک اثر جنگی و وفاداری به واقعیت فاجعه بار جنگ،به خوبی توانسته با یک نگاه زنانه همراه شود و با حرف زدن از نقش تاثیرگذار زنان، اثری متفاوت را در سینما به ثبت برساند. ...
عملکرد خیرخواهانه سلبریتی ها و تولید تصاویر مربوط به آن در مواجهه با فقر
و مقایسه مخاطبان و مصرف کنندگان این حوزه می پردازد و می نویسد؛ همچنین در هرزه نگاری، مخاطبان عموماً مرد به بدن برهنه زنانه نگاه می کنند. در هرزه نگاری فقر، تماشاگران غربی که مرد بودند به بدن برهنه زنانه آفریقایی فقیر خیره می شوند و با عالی بودن آن تصاویر وحشتناک خیال پردازی می کنند. در هرزه نگاری، بازیگران از بدن خود برای کسب درآمد استفاده می کنند. مردم همیشه نگاهی تحقیرآمیز به زنانی ...
ورزش زنان؛ حرکت قطار موفقیت در ریل ارزش ها
توسعه ورزش زنان در انقلاب اسلامی و حضور موفق این قشر در میادین جهانی و المپیک با حجاب اسلامی، اکنون در حال تبدیل شدن به یک الگوی جهانی برای دیگر کشورهای اسلامی است. حضور دختران ایرانی در میادین جهانی و المپیکی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته بوده است؛ دستاوردی که نه تنها کسی منکر آن نیست بلکه پایبندی زنان به ارزش های اسلامی در اعزام ها و حفظ کرامت زنان ورزشکار اکنون به یک رویه مثبت در ایران و سایر کشورهای اسلامی تبدیل شده است؛ رویه ای که برخی از آن به عنوان الگو یاد می کنند. این الگو نه تنها حجاب را مانع موفقیت نمی داند بلکه کسب مدال بزرگترین جشنواره ورزشی جهان با حجاب اسلامی اهمیت مدال را چند برابر خواهد کرد. این همان واقعیتی است که هاشمیه متقیان دختر طلایی ایران در توکیو به آن اشاره کرد. دارنده مدال طلای پارالمپیک توکیو در رشته دوومیدانی با اشاره به تعجب ورزشکاران دیگر کشورها از موفقیت زنان ایرانی با حجاب اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: در جریان تورنمنت های بین المللی در نگاه نخست برخورد بسیاری از ورزشکاران دیگر کشورها با ما تعجب آمیز است اما بعد از موفقیت این نگاه عوض خواهد شد. حجاب مانع موفقیت نیست بلکه من، ساره جوانمردی و زهرا نعمتی با حجاب اسلامی در توکیو علاوه بر کسب مدال طلا، رکوردشکنی هم کردیم. وی گفت: برخی از ورزشکاران جهان اسلام ناکامی خود را به حجاب اسلامی نسبت می دهند اما واقعیتی که وجود دارد این است که دختران ایرانی ثابت کردند حجاب محدودیت نیست. کسب سه مدال طلا در توکیو توسط بانوان ایرانی با تحسین سایت های خبری کشورهای عربی روبرو شد و آنان موفقیت ما را با حجاب اسلامی ستودند. بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی نشان از آن دارد که زنان ایرانی سهم چشمگیری در پیروزی یکی از انقلاب های بزرگ جهانی در سده بیستم میلادی داشتند. با به ثمر رسیدن این انقلاب نه تنها نوع نگاه به زنان دچار تغییر فراوان شد بلکه میزان حضور آنان نیز در جامعه و سطح بین المللی چشمگیر شد. یکی از مهمترین جلوه ارزش بخشیدن به شخصیت زنان، انتخاب ورزشکارانی از این قشر به عنوان پرچمدار المپیک بود. در ادوار مختلف المپیک، پارالمپیک و المپیک زمستانی دختران ایرانی نقش مهمی در کاروان ورزشی کشور داشتند. با تصمیم مسوولان ورزش ایران لیدا فریمان در المپیک 1996 آتلانتا پرچمدار ایران شد و از آن زمان تا امروز قهرمانانی مانند زهرا نعمتی(تیراندازی)، هما حسینی(قایقرانی)، مرجان کلهر(اسکی)، سمانه بیرامی باهر(اسکی)، عاطفه احمدی (اسکی) هانیه رستمیان (تیراندازی) و ساره جوانمردی (تیراندازی) پرچمدار ایران در ادوار مختلف المپیک، پارالمپیک و المپیک زمستانی بودند. انتخاب زنان به عنوان پرچمدار کاروان ایران در چند دوره گذشته در حالی است که کمیته بین المللی المپیک از سال 2020 میلادی و در راستای برابری جنسیتی تاکید دارد که همزمان از پرچمدار زن و مرد در افتتاحیه المپیک استفاده شود. حضور دختران ایرانی با حجاب اسلامی در پیشانی کاروان ایران در افتتاحیه بزرگترین جشنواره های ورزشی جهان، خط بطلان بر ادعای نقض حقوق زنان در ایران بود. انتخاب زنان ایرانی به عنوان پرچمدار نه تنها این پیش فرض را باطل کرد بلکه حضور آنان با حجاب اسلامی موجب شد تا نگاه جهانیان بیش از پیش به کاروان ایران باشد. به عبارتی، رسانه المپیک برای دختران ایرانی جایی برای تبلیغ ارزش های اسلامی بود. نمونه ملموس این کار نیز حضور ساره جوانمردی با حجاب برتر در اختتامیه پارالمپیک توکیو بود. افتخارآفرینی در آوردگاه های بزرگ المپیکی و جهانی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برای زنان بود. نخستین حضور زنان ایران در ادوار بازی های المپیک به سال 1964 باز می گردد؛ جایی که چهار ورزشکار زن به توکیو اعزام شدند. سه نفر از دختران اعزام شده در رشته دومیدانی و یک نفر در رشته ژیمناستیک بودند. سه دوومیدانی کار ایران در آن رقابت ها در جایگاه آخر قرار گرفتند و جملیه سروری نیز موفق به حضور در مسابقه نشد. در نیم قرن گذشته نه تنها شمار سهمیه زنان المپیکی ایران به عدد 10 (المپیک توکیو) رسیده است بلکه در المپیک 2016 ریو، ایران موفق به کسب مدال برنز در رقابت های تکواندو شد. همچنین در بازی های پارالمپیک دختران ایرانی موفق به کسب 10 مدال رنگارنگ شدند. در این بازی ها زهرا نعمتی با کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز پرافتخارترین است. نعمتی سابقه حضور در بازی های المپیک و پارالمپیک 2016 ریو را در کارنامه دارد. همچنین ساره جوانمردی در سه دوره گذشته موفق به کسب سه مدال طلا و یک برنز شده است. هاشمیه متقیان نیز در رشته دوومیدانی نخستین مدال پارالمپیکی زنان ایران را در توکیو ضرب کرد. پیش از این نیز اعظم خدایاری موفق به کسب مدال برنز پارالمپیک 2004 آتن شده بود. نیره عاکف نیز در المپیک 200 سیدنی مدال برنز کسب کرد. گشایش تالار مشاهیر ورزش ایران در کمیته ملی المپیک فرصت مناسبی برای قدردانی از تلاش های زنان ورزشکار بود. در این تالار سردیس بزرگانی مانند طاهره طاهریان (مدیر ورزشی)، زهرا نعمتی، ساره جوانمردی، اعظم خدایاری، مرضیه شیرمحمدی و نیره عاکف نصب شده است. منبع : ایرنا ...
خادمی: حضور زنان در مناصب سیاسی باید با توجه به عدالت جنسیتی صورت بگیرد / لزوم راه اندازی یک رسانهٔ ...
حوزه ها است. یک ساختار نامناسب که باید برای رفع آن مطالبه گری کنیم، به گوشه راندن زنان است. زنان نباید تنها در حوزهٔ زنان فعالیت کنند و همیشه نمایندهٔ زنان دیگر باشند؛ بلکه باید به عنوان نماینده کل جامعه نیز پذیرفته شوند. وی بر لزوم ایجاد یک شبکهٔ زنانه تاکید کرد و گفت: در مسیر تحول باید طراحی کنیم و گام به گام پیش برویم و برای دیگران نیز تبیین کنیم. برای طراحی این الگو ها باید نهاد جامع ...
ائتلاف هولناک مالکیت خصوصی و مردسالاری/ چه تفکری به قتل ناموسی می انجامد؟
تاریخی دارد. این فجایع محصول رویکرد قویا زن ستیز مردان در جوامع پدرسالار است. زنستیزی هم خود محصول مالکیت خصوصی است که به طور تاریخی زن را به عنوان کالای تحت مالکیت مرد تعریف کرده است. مالکیت خصوصی در واقع زنان را ابتدائا کالای پدر و بعد همسرانشان می داند و از زنان انتظار دارد از مردان تبعیت کنند. بنابراین هر تخطی از حکومت مردان می تواند تنبیه سختی به همراه داشته باشد. اجرای تنبیه هم نوعی ...
فیلم سینمایی دسته دختران بازنمایی تجربه زنانه از جنگ
امتداد هم ارائه کرده است. شاید بزرگ ترین نقد به فیلم ضعف فیلمنانه و غیاب نخ تسبیحی است که به شکل انسجام بخشی توانسته باشد مهره ها(خرده روایت ها) را به هم وصل کند. اما نکته کلیدی فیلم دسته دختران بازنمایی روایتی زنانه از جنگ است، کارگردان این اثر هنری بر بخش هایی از جنگ 8 ساله نور افکنده که طی همه این سال ها کمتر بدان پرداخته شده است. این فیلم روایت مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ...
روایت عاشقانه های جنگی
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منیر قیدی پس از فیلم تحسین برانگیز ویلایی ها و روایت زنانه او از دفاع مقدس، این بار و در دومین تجربه فیلم سازی خود همان سوژه را در فرمی سخت تر راهی جشنواره چهلم کرده است. دسته دختران قیدی برخلاف ویلایی ها ی او که به حضور زنان در پشت جبهه ها و انتظار عاشقانه آنها می پرداخت، این بار روایتی زنانه از مقاومت زنان در اشغال خرمشهر در روزهای ...
اعتراض لادن مستوفی به حضور کم رنگ زنان در جشنواره
کارگردان زن در جشنواره، در هیات داوران جشنواره هم جای خانم ها خالی است . او می گوید که نمی داند این حضور کم رنگ یک اتفاق تصادفی است یا عامدانه این تصمیم گرفته شده است: ولی به هر حال ما عادت کرده ایم در یک جامعه مردسالار زندگی کنیم و این اتفاقات هم احتمالا به همین دلیل است. مگر در این کشور زنان در عرصه های دیگر توانسته اند کرسی ها را در دست بگیرند که حالا انتظار داشته باشیم این اتفاق در جشنواره هم بیفتد و برای حضور کم رنگ زنان در جشنواره اعتراض کنیم؟ در واقع حضور زنان در جشنواره هم مثل همه جای دیگر زندگی امروز این جاست. مثل نبودن خانم ها در همه جای دیگر ... ...
تاثیر جنسیت بر ادبیات
این دو مجموعه تفاوت های، خلق دنیای ذهنی، جهان بینی، تجربه، تفکر، نگاه، زبان و نوشتار متفاوت زنان و مردان را شکل می دهد؛ که در ادبیات به شکل زبان،سبک، مضمون، بیان و درون مایه آشکار می شود. در دهه های اخیر نظریه پردازان فمینیست مثل لوس ایریگاری _جولیا کریستوا , کوشیدند نوشتار زنانه را از قراردادهای مسلط زبان مردانه رها کنند و زبان مرد محور جامعه را به منزله نیروی سلطه گر مورد انتقاد قرار دهند ...
نوستالژی محمدحسین لطیفی با "دسته دختران" و سیمرغی جالب برای پژمان جمشیدی! + عکس و فیلم
...، هم در جشنواره های داخلی و هم جشنواره های خارجی و همین طور به عنوان داور و کارشناس در جشنواره ها و محافل بین المللی شرکت می کنند. محمد صدیقی مهر، بازیگر درباره توجه به سینمای زنان گفت: خیلی جا دارد که کارگردانان زن، بیشتر کار کنند، فیلمسازانی که خوش درخشیدند و کار خودشان خوب بوده است خصوصاً خانم قیدی که قبلاً هم از ایشان کارهای خوبی دیده ایم و امیدوارم که موفق باشند. محیا ...
نقد فیلم های جشنواره فجر| "دسته دختران" مغلوب عنصر روایتگری در فیلمنامه
خبرگزاری تسنیم سجاد دانی فیلم دسته دختران حاصل دومین اثر بلند منیر قیدی در مقام کارگردانی است که روزهای آغازین حمله وحشیانه رژیم صدام به کشورمان ایران را روایت می کند و فجایع اشغال خرمشهر را از دریچه دوربینی زنانه با جزئیات خاص کارگردان اثر به تصویر می کشد. دوربینی که سامان لطفیان آن را در دست گرفته و توانسته صحنه های نابی را خلق کند. همین نگاه خاص کارگردان توانسته قابهایی متمایز از ...
سلام جشنواره فیلم فجر به مناطق کم برخوردار/ بی مادر از ستاره های منتقدان جا ماند
از دست رفته است. کارگردانان زن ایرانی در چهار دههٔ گذشته توانسته اند با نگاهی واقع گرایانه و به دور از ادبیات فمنیستی، بازتاب شرایط اجتماعی، فرهنگی و تاریخی زمانه خود باشند. فیلم سینمایی دسته دختران ، اولین اکران آثار دفاع مقدس در خانه جشنواره فیلم فجر، روایت زنانیست که به خط مقدم می روند؛ تلاشی قابل تامل با کاستی های مشخص. تنوع موضوعی سینمای دفاع مقدس و ورود ...
نگاهی به فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر/ 5 بی مادر ؛ یک زاویه نگاه تکراری/ دسته دختران ، توانمندتر در ...
بی مادر، موضوع و زاویه نگاه تکراری سیدمرتضی فاطمی با اولین فیلم بلند خود در مقام کارگردان در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. بی مادر راوی داستان یک زوج تحصیل کرده و ثروتمند است که خلاء زندگی آنها که زن را آزار می دهد، نداشتن فرزند است. اینکه چرا این زوج توان داشتن فرزند را ندارند در فیلم مشخص نیست، ولی هر چه هست آنها و خصوصا زن را به سمت رحم اجاره ای هدایت می کند، و همین گره های ...
محک رسانه ای بر جشنواره فیلم فجر
جشنواره هنری کشورمان ادامه خواهد داد. جشنواره فجر به عنوان ویترین سینمای ایران همواره در پرداخت به سوژه های زنانه کم کار بوده است. هر چند که در سال های گذشته بویژه در جشنواره سی ونهم سهم زنان و فیلم های مرتبط با آنان زیاد بود اما به طور کلی فیلمسازان کمی سراغ سوژه های زنانه رفته اند. بیشتر آثار مرتبط با موضوعات زنان نیز توسط فیلمسازان زن ساخته شده است که این خود جای تامل دارد. اما با وجود این ...
بیانیه اصلی علفزار در بازی ستاره پسیانی مشهود است
که سکانس هایی که از خانواده احمد (با بازی ) گرفته شده، بر چه مبنایی است و اصلا در کجای فیلم نامه قرار می گیرد؟ به گزارش ایرنا، مرد بازنده داستان پلیسی را روایت می کند که درگیر پرونده قتلی می شود و هرچه بیشتر در این پرونده پیش می رود ماجرا پیچیده تر می شود به نحوی که زندگی شخصی او را نیز درگیر می کند. که اولین بار در سال 1394 با فیلم ایستاده در غبار حضور در جشنواره فیلم فجر را ...
پنج قهرمان زن سینمای دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، یکی از حوزه های حقیقی که همچنان به آن پرداخته می شود، بحث کنش مندی زنان در دوران دفاع مقدس است. فارغ از نگاه مردانه به جنگ که سبب شده تا قهرمانان اصلی این ژانر در انحصار مردان باشد، آثار زنانه ای از جنگ روایت شده اند که لنز دوربین، قامت بانوان و عملکرد قهرمانانه آنان را پوشش داده است. شاخص ترین پرستار ژانر دفاع مقدس کشور است. او در فیلم سفر به چزابه ، در ...
واکنش دبیر جشنواره فجر به حضور فیلم های ضعیف/ هدف تنوع ژانر بود
...، اما گاهی وقتی وارد گفتگو با افراد می شویم، ممکن است موفق به همه آنچه مدنظر داریم نشویم. زنان سینماگر یکی از ارکان جدی جامعه هنری ما هستند. همین امروز فیلمی از سرکار خانم قیدی را در جشنواره شاهد بودیم که نشان دهنده توانمندی زنان سینماگر ماست. وی افزود: همانطور که در هیات انتخاب از حضور زنان استفاده کرده بودیم در هیات داوری هم می توانست این اتفاق رخ دهد، اما در مجموع نگاه کردن به این ...
نقدی بر اولین فیلم زنانه چهلمین جشنواره فیلم فجر
رود می بینیم که کارگردان برای جبران این اتفاق هیچ کاری نکرده است، پس می توان گفت سناریوی فیلم بسیار ضعیف است چون فیلم زنانه ای که قرار بود قدرت زنان را نشان دهد بیشتر گویای زن ستیزی بود. در جای جای فیلم صحنه های تلخ وخشن ومرگ میر کودکان به تصویر کشیده شده به این نحو کارگردان با زیرکی تمام توانسته مخاطب را به دوران دفاع مقدس، جنگ، مرگ و میر ببرد. از دیگر نکات قابل توجه در این ...
امیر آقایی به خانه جشنواره می آید/اکران دسته دختران در برج میلاد تهران
خبرگزاری میزان - جشنواره فیلم فجر همواره در ادوار پیشین خود به عنوان مهمترین رویداد سینمای کشور شناخته شده است، رویدادی که برای تمامی اقشار مختلف سینما حائز اهمیت بوده و از سویی جشن سینما و تماشای فیلم برای مخاطبان محسوب می شود. جشنواره فیلم فجر در دوره چهلم، اما تفاوت های فراوانی نسبت به گذشته پیدا کرده است، جشنواره ای که پس از گذر از دو سال کرونایی می تواند نور تازه ای بر بدنه خسته ...
(13) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ دسته دختران
...؛ فیلم محبوب نوجوانان و به واسطه اینکه یک کارگردان زن برای اولین بار با ورود به عرصه ای مردانه، فیلمی با موضوع زنانه در بستر جنگ ساخته است؛ مورد توجه برخی از بانوان جامعه قرار بگیرد. ولی از دیدگاه سینمایی و به دور از حاشیه های اطراف فیلم باید گفت که منیر قیدی بر خلاف فیلم اول خود، به هیچ عنوان موفق نبوده است و حتی می توان گفت که بعضاً به شیرزنانی که در 8 سال دفاع مقدس، علی الخصوص در نبرد ...
یادداشت های روزانه چهلمین جشنواره فیلم فجر-6 به نیمه رسیدن جشنواره؛ فیلم هایی که منتقدان را راضی نمی کند
و همچنان نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کرده و چگونگی اش را مبهم ارزیابی می کنند. با توجه به این که فیلمسازان همواره بر ساخت فیلمشان برای مردم و مخاطبان تاکید می کنند عجیب نیست که گرفتن سیمرغ بلورین از نگاه مردم یکی از مهمترین جوایز جشنواره باشد. به هر حال امروز اولین خروجی از آرای مردمی بیرون آمد و پنج فیلم که بیشترین امتیاز را از سوی تماشاگرانشان دریافت کرده اند به شرح زیر اعلام شدند: ...
در شاهنامه تبعیض جنسیتی وجود ندارد
.... شاهنامه خوانی یکی از هنرها و اجراهایی است که با نگاه اول در جامعه ما چهره مردانه به خود گرفته است، اما اگر تاریخ را ورق بزنیم، می بینیم که نقل و روایت و قصه گویی از ابتدا یک هنر زنانه بوده که به فراخور زمان کمرنگ شده و بخش مردانه آن پررنگ تر دیده شده است. در شاهنامه خوانی و نقالی نیز به همین صورت است و وقتی نام شاهنامه خوان می آید نخستین تصویری که در ذهن شکل می گیرد چهره یک مرد است ...
تنگه ابوقریب الگوی دسته دختران نبود
این سنگینی داشته باشد را تجربه کردم. فشار کاری خیلی زیاد بود و این ربطی به زن و مرد بودن کارگردان ندارد. قیدی در ادامه در پاسخ به این که آیا شباهت دسته دختران به فیلم تنگه ابوقریب عمدی بوده، گفت: خیر. ما الگوهای خیلی بهتری در جهان و ایران داریم که سال های قبلوساختند. همیشه سعی کردم سینمای خودم را داشته باشم اما اگر قرار بود الگویی داشته باشم تنگه ابوقریب نبوده است. وی در پاسخ ...
چرا دسته دختران و دسته پسران نه!
اول میدان باشند به شدت دم دستی است. فارغ از هر گونه نگاه مردسالارانه باید گفت دسته دختران، تلاشش در جهت نشان دادن حماسه زنان در دوران دفاع مقدس کاملا کم رمق است و چه بسا زنانی که در پشت خط اول جنگ حماسه های بسیاری آفریدند، حرکت شان ارزشمند تر و جدی تر به نظر برسد.
انقلاب اسلامی تحولی عظیم در جایگاه بانوان
خبرگزاری فارس _ خراسان جنوبی؛ انقلاب اسلامی ایران، یکی از رخدادهای بزرگ جهان معاصر است، پدیده ای که صاحبان اندیشۀ غربی، به دلیل تأثیرگذاری در معادلات جهانی و دستاوردهای آن، نمی توانستند از آن چشم بپوشند. یکی از دستاورد های انقلاب، هویت یابی زنان است؛ همان زنانی که قبل از انقلاب، غربی ها با شعارهایی همچون زن گرایی (فمینیسم) هویت آنان را زیر سؤال بردند. رژیم پهلوی نیز به عنوان ...
معرفی فیلم های جشنواره فجر 40 / دسته دختران + تصاویر
موفقیت های بسیاری را نیز با این اثر سینمایی به دست آورده است. دسته دختران فیلم راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است. نیکی کریمی، هدی زین العابدین، پانته آ پناهی ها، فرشته حسینی، حسین سلیمانی و یاسین مسعودی بازیگریان این فیلم سینمایی ...