سایر منابع:
سایر خبرها
موسیقی دسته دختران شبیه دیگر آثارم نیست/ روایت درست منیر قیدی
مختلف فیلم بدان توجه کنم. اورکی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی دسته دختران پرداختن به حماسه سازی زنان در جنگ است که در تمام این سال ها کمتر کارگردانی بدان پرداخته است، تصریح کرد: من در هشت سال جنگ به چشم دیدم که زنان پابه پای مردان حماسه آفرینی کردند یعنی از خانه، زندگی و بچه سلب می شدند تا از خاک و عزت خود صیانت کنند. وی ادامه داد: جدا از حضورم در ...
جنگ، چهره ی زنانه هم دارد! / دسته دختران ، طرح دغدغه های جدید برای فیلمسازان دفاع مقدس
تا از تلخی فراق همسران، فرزندان و یا برادران در کام خود بکاهند. دسته دختران، آشنایی زدایی از یک تصویر قدیمی امسال، منیر قیدی با فیلم دسته دختران به عنوان تنها فیلم ساز زن در سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلمی که به نظر می آید در نگاه اول توانسته است برای مخاطبین خود، به خصوص زنان و دخترانی که تجربه زیست در محیط جنگ و دهه 60 را نداشته اند، روایتگری نسبتا ...
روز شلوغ و پرسوژه عکاس ها در جشنواره فیلم فجر
خاموشی را ترجیح دادند. * یکی از نکات قابل توجه فیلم، حضور نادر سلیمانی در یک نقش جدی و عضو سازمان منافقین بود که با پیشینه بازی در نقش های طنز ایفاگر یک رُل متفاوت در ضد شده است. سلیمانی می گفت وقتی پیشنهاد کار به او به شده قبل از هر چیزی پرسیده که چرا او را انتخاب کرده اند و پاسخ شنیده که با وجود بازیگری در نقش های طنز، پتانسیل حضور در یک کار جدی را هم دارد. سلیمانی بازی در فیلم ضد را ...
دسته دختران؛ روایت غریبانه دختران در خط مقدم
میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امینی تا چه حد درگیر صحنه های جنگ و انفجار بوده، ولی آشکار است حضور ساناز بیات هم در مرحله بازنویسی، کمکی به پررنگ شدن وجوه انسانی و عمق بخشیدن به شخصیت زنان داستان نکرده است. البته هیچ یک از این ها باعث نمی شود فیلم دسته دختران تماشایی نباشد، زیرا حجم خون و خون ریزی و تصویر صورت پرخون جنگ که در غایت توان سینمای ایران خوب از کاردرآمده خود به خود مخاطب را تا پایان با ...
فیلمی کم رمق با تاثیرگذاری اندک
گمرک خرمشهر به آن ها محول می شود و علی رغم اینکه هریک از خاستگاه های اجتماعی مختلف با انگیزه های شخصی متفاوت وارد این دسته شده اند اما تلاش می کنند از آوار مصیبت هایی که شهرشان با آن دست و پنجه نرم می کند، بکاهند که متاسفانه انبوه صحنه های آتش و گلوله و صدا و سکانس های انفجار در فیلم رخ نمائی کرده و باعث می شود داستان و قصه به خوبی شکل نگیرد و بیننده سردرگم شود. هم مسیری دختران با اهدافی متفاوت گرچه ...
دسته دختران؛ در هپروت بلاتکلیفی
سرگردان است و برای همین هست که مخاطب در پی این بلاتکلیفی خسته می شود. انگار فیلم ملغمه ای از کتاب های انتشارات سوره با محوریت زنان در دفاع خرمشهر است. البته این نکته قابل عرض است که شاید سازنده می خواهد مکافات های زن بودن را حتی در میانه وضعیت خطیری مانند جنگ بازگو کند جایی که برای دفاع نیز با سختی نگاه های دسته دومی مواجه است و جدی گرفته نمی شود! اما این منظور را نیز با همان پشت پرده نیت ها ...
نیکی کریمی: کارگردان دسته دختران تاکید داشت با لهجه غلیظ جنوبی صحبت نکنم
این بازیگر و کارگردان سینمای ایران که با ایسنا گفتگو می کرد، ادامه داد: من می توانستم در "دسته دختران" کارهای فیزیکی را خیلی ملموس انجام بدهم اما خارج از این موارد، آنچه برای من مهم تر بود، قصه بود. مادری فرزندانش را در موشک باران های جنگ از دست می دهد و به خط مقدم جنگ می رود تا بمیرد. این قصه برایم از لحاظ درماتیک خیلی مهم بود. این بازیگر که نقش یگانه کمایی را در "دسته دختران" بازی ...
میدان دادن به کارگردانان جوان، نقطه عطفی در جشنواره فیلم فجر است
حاضر فیلم های سینمایی خائن کشی، مرد بازنده، لایه های دروغ، ماهان، ملاقات خصوصی، هناس، بدون قرار قبلی، شب طلایی، موقعیت مهدی، شادروان، برف آخر، ضد، شهرک، علف زار و دسته دختران نیز برای علاقه مندان قزوینی در حال اکران است. خبرنگار خبرگزاری ایرنا استان قزوین به همین منظور با پیرامون فیلم های جشنواره فجر به گفت و گو پرداخته و مسائل و مشکلات هنرمندان جوان را در استان بررسی کرده است. ...
نگاه صحیح به ناهنجاری ها
که از نقطه ای صحیح به نابهنجاری ها نگاه کنند. عاشقانه در سرمای سیاه تکرار برخی مضامین در سینمای ایران بیش از هر چیز نه تنها باعث ملال آفرینی در فیلم می شود بلکه مخاطب نیز نمی تواند ارتباط جدی با داستان برقرار کند. یکی از این مضامین، ازدواج اجباری برخی دختران در مناطقی از ایران است. در فیلم برف آخر ساخته امیر حسین عسگری شاید اگر این کلیشه را حذف کنیم می توانیم کانون اصلی ...
ردِ بو/ نگاهی به فیلم مرد بازنده
، اما سال گذشته به درستی شایسته گرفتن سیمرغ بازیگری شد. امسال نیز جواد عزتی با چالش قرار گرفتن در برابر نقشی که سالها از او مسن تر است به تجربه ای تازه دست یافته و به خوبی در کشف جوهره نقش و ابلاغ آن به تماشاگر بر پرده ظاهر می شود، او با پیدا کردن رفتارهای فیزیکی و جسمانی مناسب نقش و گریم خوب این کاراگاه پلیس را به بیان بدنی مناسبی می رساند. نگاه کنید صحنه ای را که با انگشت اشاره همکارانش ...
"موقعیت مهدی" روایت عاشقانه سینما از روزهای ایثار و شهادت
موقعیت مهدی با بازی درخشان هادی حجازی فر در نقش شهید باکری خسته کننده نیست و احساس ایثار، مقاومت، مهربانی، گذشت و به طور کلی وجدان مخاطب را زنده می کند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گلستان بعد از تماشای این فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت مهدی یکی از فیلم های خوب و اثرگذار جشنواره فجر است که مورد استقبال گسترده مردم واقع شد زیرا شاخصه های ارزشمند، ارزش های آرمانی هشت سال دفاع ...
در جشنواره فیلم فجر شیراز چه می گذرد؟
... هجدهم بهمن ماه، در جشنواره فیلم فجر شیراز فیلم های دسته دختران، 2888 و بدون قرار قبلی در پردیس سینمایی شهر آفتاب به نمایش درآمد. سینما سعدی شیراز نیز پذیرای دو فیلم 2888 و دسته دختران بود و فیلم 2888 در سینما گلستان هم اکران شد. دسته دختران فیلم دسته دختران درامی ایرانی محصول سال 1399 است که در حال حاضر در جشنواره فیلم فجر 1400 حضور دارد دستهٔ دختران فیلمی ایرانی به ...
نیکی کریمی: کارگردان دسته دختران تاکید داشت با لهجه غلیظ جنوبی صحبت نکنم
...: این بازیگر و کارگردان سینمای ایران ادامه داد: من می توانستم در "دسته دختران" کارهای فیزیکی را خیلی ملموس انجام بدهم اما خارج از این موارد، آنچه برای من مهم تر بود، قصه بود. مادری فرزندانش را در موشک باران های جنگ از دست می دهد و به خط مقدم جنگ می رود تا بمیرد. این قصه برایم از لحاظ درماتیک خیلی مهم بود. این بازیگر که نقش یگانه کمایی را در "دسته دختران" بازی کرده است، خاطرنشان ...
فیلم های بخش سودای سیرغ جشنواره فجر در شیراز اکران می شود
دختران در جشنواره شرکت کرده است. نمازی با تاکید بر قوت حضور حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر امسال، به حضور سینما سازان دیگر در این جشنواره اشاره کرد و گفت: از نظر محتوایی به نظر می رسد امسال شاهد یک جشنواره بهتری نسبت به سالیان پیش باشیم و این جشنواره راه خود را پیدا کرده است که به موضوعات اصلی انقلاب، خانواده، و اجتماع می پردازد. وی از استقبال خوب رسانه ها و مردم از ژانر فیلم ...
پای صحبت راویان عکاس انقلاب در بیرجند/ تصاویر ماندگار قیام
به بیمارستان و همان لحظه های اول به شهادت رسیده بود. روز دیگری مردم جلوی ژاندارمری و شهربانی تجمع کردند. مرحوم اصغری با دسته گل نرگس جلو رفت تا با شاخه گل، آن ها را به همراهی با مردم دعوت کند، در همین هنگام مأموران که روی بام آماده باش بودند تصور کردند می خواهد اسلحه را از سربازان بگیرد و ناگهان صدای شلیک بلند شد و چند مجروح و شهید روی دست مردم ماند. صحنه جالب، نحوه ...
گبرلو: موقعیت مهدی فیلمی عارفانه و عاشقانه است
خاصی نگاه شده است. در فیلم عملیات و جنگ می بینیم، اما با نگاهی عارفانه و عمیق به این صحنه ها پرداخته شده است. در این صحنه ها نیز روابط خالصانه و ایثارگرانه را شاهد هستیم که همرزمان برای نجات دوستان شانش حاضرند زندگی خود را فدا کنند. شاید در نگاه اول دیده شود پا روی اجساد دوستانشان می گذارند، اما در نهایت برای رسیدن به آرمان و هدفی والاتر قدم در این راه گذاشته اند. این رزمندگان از روی عشق، علاقه و ...
روایتی ترسناک از عشق به سینما | رد پای عباس دوران در جشنواره چهلم | انتخاب جسورانه یک فیلمساز برای ...
در در شهرکی ایزوله شده می سپارد و همین ماجراهای فیلم را رقم می زند. به قول ماریو بارگاس یوسا که در ابتدای رمان سال های سگی، قبل از شروع داستان به نقل از سارتر نوشته: ما نقش قهرمان را بازی می کنیم چون ترسوییم؛ نقش قدیس را بازی می کنیم چون شریریم؛ نقش آدمکش را بازی می کنیم چون در کشتن همنوعان خود بی تابیم؛ و اصلا از آن رو نقش بازی می کنیم که از لحظه تولد دروغ گوییم. همه داستان فیلم حول و حوش نقش بازی ...
گزارش نکوداشت زنده یاد کامبوزیا پرتوی در خانه جشنواره
تواند یک سکانس معمولی را درخشان کند. قاسمعلی اضافه کرد: او با پردازش سکانس ها خرده داستان خلق می کرد. در کارهای او قصه به جای حرکت در طول، به سمت عمق حرکت می کند. او درخصوص جایگاه هنرهای دیگر برای فیلم نامه نویس گفت: سینما یعنی جزئیات. زمانی که به درخشان ترین آثار نگاه می کنید متوجه نکات ظریفی می شوید که کشف آن برای مخاطب جذاب است. پرتوی به مطالعه تاکید داشت. فیلمنامه نویس باید بیشتر ...
بازیگرانی بی نام، اما سرفراز
توسط شخصیت اول فیلم در سکانسی این چنین بیان می شود که پدرزنش از او معنای جربزه را می پرسد و پاسخی نمی شنود، سوال خود را این گونه پاسخ می دهد: جربزه یعنی هر کی هر چی گفت، نگی چشم! یا در همان سکانس های آغازین وقتی این جوان در حال رسیدگی به درختی است که بخشی از تنه اش سوخته تا آن را از خشک شدن نجات دهد، در پاسخ به دلیل انجام دادن این عمل به پدرزنش می گوید که باید به درخت ها احترام گذاشت، چراکه می گویند ...
فیلم "بدون قرار قبلی" اثر نمادگرا با تلفیقی از سنت و مدرنیته
در قاب نقره ای به نمایش گذاشته است. یکی از نقاط قوت این فیلم لوکیشن شروع با فضایی سنتی و کاروان شترها و لباس های محلی است که ذهن مخاطب نگارستان اقوام گلستانی را به اقلیم خشک نوار شمالی استان که مرکز پرورش شتر کشور بوده هدایت می کند. شعیبی تلاش کرده در عین تعریف داستانی از مرارت یاسمین شخصیت اصلی زن داستان با بازی پگاه آهنگرانی، فرمی خلاقانه و تازه به ساختار تصویری و روایی فیلم بدهد ...
عکس قدیمی از ترانه و پدرش در کنار عطاران
.... در دورهٔ دبیرستان مشغول تحصیل در رشتهٔ علوم تجربی بود که در کلاس های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد. فعالیت بازیگری ترانه علیدوستی سال 1379 از طریق همین کلاس ها برای بازی نقش ترانه پرنیان در فیلم من ترانه 15 سال دارم انتخاب شد و با بازی در این فیلم وقفه ای در تحصیلاتش افتاد که سرانجام در رشتهٔ کامپیوتر دیپلم گرفت. علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم ادبی ...
دسته دختران : شکستی دیگر در ساخت نسخه وطنی نجات سرباز رایان
دارد؟ شخصیت ها عمدتا بدون عمق و تخت طراحی شده اند و از همین رو، سرنوشت آن ها خیلی برای مخاطب اهمیت پیدا نمی کند. قابل پذیرش ترین شخصیت، وجیهه است که بیش از آن که محصول طراحی شخصیت در فیلمنامه باشد، محصول طراحی شخصی خود بازیگر برای نجات دادن نقش است. با این حال، حتی وجیهه هم چندان انگیزه های روشنی از حضور در دسته دختران نشان نمی دهد و ماجرای شهناز بودنش و احتمالا تحول عقیدتی اش بسیار ...
دسته دختران؛ نگاهی زنانه به جنگ
.... پایه های ساختمان درام از استحکامی برخوردار نیست که بتوان روی آن ساختار را بنا کرد. با گذشت زمانِ قابل توجهی از آغاز نمایش فیلم، مخاطب همچنان منتظر یک اتفاق است که قصه آغاز شود، اما این اتفاق تا پایان رخ نمی دهد. دانه های تسبیح داستان دسته دختران نخ ندارد. کارگردان همان گونه که از نام فیلمش پیداست، قرار است رشادت و نقش تاثیرگذار زنان در دفاع مقدس به ویژه مقاومت خرمشهر را روایت کند ...
تحسین یک راوی دفاع مقدس از دسته دختران
این فیلم گفت: فیلم دسته دختران جزو معدود فیلم هایی بود که شروع جنگ 8ساله عراق علیه ایران را به تصویر می کشد. این فیلم با شروع جنگ آغاز می شود و من آن را کاملا لمس کرده ام. او افزود: صحنه های زیبا، واقعی و تأثیرگذاری در فیلم دسته دختران دیده می شوند. من فکر می کنم فیلمنامه این فیلم با الهام از کتاب های ساجی، صبا، چراغ های روشن شهر و یک کتاب دیگر نوشته شده است. باقرزاده بیان کرد ...
نقد و بررسی فیلم سینمایی دسته دختران ؛ یک رزمایش زنانه
کنندگی محمد رضا منصوری به ایفای نقش می پردازند. خلاصه داستان فیلم سقوط خرمشهر نزدیک است و زنانی از خاستگاه های اجتماعی مختلف و با انگیزه های متفاوت تصمیم می گیرند که شهر را رها نکنند، بمانند و بجنگند. چیزی که در آن فضا و فرهنگ مردانه و در دل واقعیت خشن و بی رحم جنگ به شدت غیر قابل باور و پذیرش است... منیر قیدی کارگردان دسته دختران درباره ساخته جدید خود می گوید: ...
جواد طوسی: موقعیت مهدی مخاطب را از انفعال خارج می کند
در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن مقایسه سینمای دفاع مقدس ایران و سینمای جنگی دنیا اظهار اشت: ما از یک نگاه تبلیغاتی به یک نگاه ضد جنگ رسیدیم که در فیلم های کاپولا و کوبریک شاهدش بودیم. تفاوت بارز و عمده ای که سینمای جنگ ما با سینمای دنیا داشته، وام گرفته شده از رئالیسم عینی تجربه شده آن هشت سال است. سینمای جنگ آن زمان توانست یک فرهنگ آرمانخواهانه و حماسی را در پیکره تاریخ معاصر این سرزمین ثبت و ...
شهیدان باکری تا ابد در موقعیت ایستاده اند
محمد کلهر: ترکیب گوشنواز باغلاما و بالابان در کنار قاب های زیبا، همراه با نمایش ایثار و ازخودگذشتگی در جبهه جنگ، از #موقعیت_مهدی فیلمی دوست داشتنی ساخته است. فیلم هادی حجازی فر اگرچه خط داستانی بارزی ندارد، اما خرده پیرنگ ها کشش دنبال کردن قصه را به فیلمنامه تزریق کرده اند. برخلاف دسته دختران خبری از انفجار های عظیم و کشتار های پیاپی در #موقعیت_مهدی نیست، با این حال بار ها مخاطب را ...